کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
میسور
در این بحث راجع به مزایا و معایب شهر و دانشگاه میسور صحبت می شود.
سیدعلی سپهر
مدیر ارشد مهاجرسرا و مدیرعامل شرکت پاریز تراول
۰۹۱۲۱۲۵۳۵۵۷


هر آنچه در مورد لاتاری بايد بدانيد.
https://telegram.me/pariztravel
پاسخ
تشکر کنندگان: sorena ، msar
اطلاعات تحصيلي شهر ميسور

به روز شده در مهرماه 1387



موقعيت ميسور : *

ميسور سومين شهر بزرگ ايالت کارناتاکا و شايد زيباترين شهر اين ايالت باشد که در فاصله 140 کيلومتري جنوب شرقي بنگلور ، مرکز اين ايالت و در ارتفاع 770 متري از سطح دريا واقع شده است .

زيبائي ميسور به خاطر طبيعت سرسبز و آن مي باشد که به همين خاطر مناظر و مناطق ديدني زيادي را در خود جاي داده است . دماي هوا در ميسور به ندرت تغييرات قابل ملاحظه اي دارد و در بيشتر ماههاي سال هواي مشابه بهار ايران را دارا ست – به طور دقيق تر ماههاي " جون " تا " نوامبر " هوا بيشتر باراني و ابري "دسامبر " تا " فوريه " کمي سرد و " مارچ " تا " جون " نيمه گرم مي باشد به طوري که در فصل گرم آن دماي هوا بين 25 – تا 30 درجه در نوسان خواهد بود.

مردم ميسور که حدود دو ميليون نفر جمعيت اين شهر را تشکيل مي دهند مردمي ميهماندوست و آرام هستند که تقريبا بين 65 – 60 % آنان را هندوها 30 – 20 % آنان را مسلمانان و حدود 10 % آنان را مسيحيان تشکيل مي دهند . مردم به زبان محلي " کانادا " تکلم مي کنند ولي اکثر آنان زبان انگليسي و هندي را به خوبي مي دانند . ميسور داراي مناطق ديدني زيادي است که عموما جنبه تاريخي و طبيعي دارد و به همين خاطر در کتب محلي آنرا شهر " باغها و قصرها " مي نامند – به طور مثال:

· " قصر مهارجه " که بسيار مجلل و زيباست و بناي آن به حدود دويست سال پيش بر مي گردد .

· " برينداوان گاردن " با فاصله نوزده کيلومتري شهر ميسور که بر روي سد ميسور به نام" ک – آر – اس " و کنار رودخانه معروف آن به نام کاوري ساخته شده و باغ بسيار زيبا و وسيعي است .

· "چاموندي هيل " که در سيزده کيلومتري ميسور و در ارتفاع 1150 متري است و معبد بزرگ هندوهاست که بام ميسور به شمار مي رود .

· علاوه بر موارد فوق جاهاي ديدني ديگري نظير باغ وحش – قصر لاليتال محل –بيردسينجري و پناهگاه پرندگان مهاجر – مقبره تيپوسلطان و غيره را مي توان نام برد .

* تحصيل و زندگي در شهر ميسور :

با توجه به شرائط زندگي در ميسور از جمله فراهم بودن امکانات لازم – آب و هواي مناسب – امنيت – ارزان بودن خدمات زندگي ، دانشجويان در اين شهر با مشکل خاصي مواجه نخواهند بود.

يکي از نکات مثبت جهت زندگي در شهر ميسور سابقه خوب ايرانيان و دانشجويان قديم و جديد در اين شهر مي باشد که تقريبا از حدود بيست و پنج سال پيش در اين شهر در حال رفت و آمد و تحصيل بوده اند و با توجه به فرابتهاي فرهنگي و اخلاقي ايرانيان با ساکنان ميسور مردم محلي همواره پذيرائي گرمي از دانشجويان داشته اند و در دانشگاه و مراکز اداري نيز همکاري لازم با دانشجويان صورت مي گيرد . امکانات ضروري همچون بيمارستانهاي مجهز – مراکز توريستي و گردشگاههاي طبيعي فراوان – هتلهاي مناسب و تقريبا ارزان باعث شده است تا زندگي در ميسور بدون مشکل خاصي براي ايرانيان مقيم با روند طبيعي سپري گردد .

ضمنا کالجهاي موجود در ميسور و همچنين دانشگاه ميسور داراي کمترين هزينه و شهريه تحصيلي در منطقه مي باشند و به همين دليل تعداد زيادي از داوطلبين اين شهر را جهت تحصيل انتخاب مي نمايند .

* معرفي دانشگاههاي ميسور

الف – دوره هاي غير پزشکي :

مهمترين مرکز تحصيلي در ميسور " دانشگاه ميسور" است اين دانشگاه که تاسيس سال 1916 ميلادي و جزء دانشگاههاي پنج ستاره هند است از نظر ارزشيابي وزارت علوم – تحقيقات و فناوري در زمره دانشگاههاي درجه دو محسوب مي شود و جهت تحصيل دراکثر رشته ها و مقاطع معتبر مي باشد . براي مشاهده ليست رشته هاي موجود- مهم و مورد تاييد اينجا را کليک نماييد .

اين دانشگاه تقريبا در تمامي رشته ها در مقاطع کارشناسي ارشد و دکتري دانشجو مي پذيرد و دوره هاي کارشناسي آن در کالجهاي وابسته به دانشگاه برگزار مي گردد . علاقمندان مي توانند جهت اطلاع از جزئيات تحصيل در دانشگاه ميسور به سايت University of Mysore مراجعه نمايند .

علاوه بر مرکز اصلي دانشگاه – کالجهاي وابسته به دانشگاه در مقطع ليسانس نيز در بسياري از رشته ها از جمله کامپيوتر – مديريت – بيوتکنولوژي – بازرگاني – تغذيه و کنترل بهداشتي مواد غذائي – حقوق – علوم اجتماعي و ساير رشته هاي مطرح دانشجو مي پذيرند و شهريه تحصيلي در اين کالجها هم علي رغم امکانات تحصيلي مناسب پائين مي باشد .براي مشاهده ليست کالجهاي معتبر دانشگاه ميسور اينجا را کليک نماييد .

علاوه بر آن ميسور داراي چند مرکز تحقيقاتي مهم از جمله " سي – اف – تي – آر – آي " (مرکز تحقيقات تکنولوژي غذائي هند ) – مرکز تحقيقات ابريشم و مرکز تحقيقات گفتار درماني و شنوائي سنجي نيز مي باشد که اين مراکز نيز عمدتا در مقاطع دکتري دانشجو مي پذيرند .

ب- دوره هاي پزشکي :

در بخش تحصيل در رشته هاي پزشکي نيز کالجهاي شهر ميسور به طور کلي زير نظر دانشگاه مادر به نام " راجيو گاندي " Rajive Gandhi university of Health sciences " که دانشگاه معتبري اداره مي شوند.

در شهر ميسور سه کالج وابسته به اين دانشگاه فعاليت دارند که ليست آنان ذيلا اعلام مي گردد:

1 – کالج " ج – اس – اس" که در رشته هاي پزشکي – دندانپزشکي – دارو سازي – پرستاري – بينائي سنجي و شنوائي سنجي در حال تربيت دانشجو هستند . در حال حاضر در اين کالج يک دانشجوي ايراني در رشته پزشکي و سه دانشجوي ايراني در رشته دندانپزشکي و داروسازي اشتغال به تحصيل دارند.

2 – کالج" فاروقيه": که در رشته هاي داروسازي و دندانپزشکي فعاليت دارد و در حال حاضر در اين کالج قريب به پنجاه دانشجوي ايراني به تحصيل اشتغال دارند. شهريه دوره داروسازي در اين کالج بين دو ونيم تا سه لک براي يک دوره چهار ساله است که يکدوره نزديک به يکساله نيز در يکي از دانشگاههاي ايران طي مي شود و نهايتا دانشجو موفق به کسب رتبه دکتري حرفه اي مي گردد . (هر لک برابر يکصد هزار روپيه است)

گفتني است راه اندازي دوره کارشناسي ارشد در آينده اي نزديک در دستور کار اين کالج قرار دارد .

3 – کالج " شاراداويلاسا " که در رشته داروسازي فعاليت مي کند .

مدارک تحصيلي هر يک از کالجهاي فوق از دانشگاه راجيو گاندي صادر مي شود و معتبر است لازم به ذکر است که متوسط هزينه تحصيل در هر يک از رشته هاي فوق الاشاره نسبت به شهرهاي اطراف و با کيفيت يکسان پائين تر است.

ج – دوره هاي مهندسي :

در بخش تحصيل در مقاطع کارشناسي – ميسور داراي کالجهاي معتبري همچون : SJCE , NIE , JSS , Maharaga مي باشد که تقريبا اکثر رشته هاي مهندسي و همچنين کارشناسي علوم را شامل مي شوند در حال حاضر کالجهاي فوق جهت تحصيل در مقطع کارشناسي مورد تائيد مي باشند . رشته هاي "مهندسي عمران – کامپيوتر – مکانيک – بيوتکنولوژي – الکترونيک و کارشناسي علوم در رشته هاي کامپيوتر – بيوتکنولوژي و مديريت " از جمله دوره هاي مورد بحث در کالجهاي فوق الذکر مي باشند که تعدادي از دانشجويان ايراني در اين دوره ها مشغول به تحصيل مي باشند .

علاوه بر کليه رشته هاي فوق الذکر اخيرا تعدادي از داوطلبان جهت تکميل دوره هاي زبان انگليسي يا کامپيوتر مراجعه مي نمايند که اخذ پذيرش جهت اين رشته ها نيز در کالجها و موسسات معتبر ميسور امکان پذير بوده و دانشجويان مي توانند به مدت حداقل شش ماه تا يکسال با اخذ ويزاي دانشجوئي جهت عزيمت به ميسور اقدام نمايند .

* نحوه اخذ پذيرش و زمان مناسب براي اقدام :

دانشجو مي بايست حداقل مدارک لازم را از جمله ترجمه مدارک و ريز نمرات تحصيلي – کپي پاسپورت – شش قطعه عکس و خلاصه سوابق تحصيلي خود رادر زماني که از طرف دانشگاه و کالجها اعلام مي شود تحويل قسمت پذيرش نمايد .

معمولا اولين قدم در مراحل اخذ پذيرش ارزشيابي مدارک تحصيلي توسط دانشگاه و شوراي مديريت کالجها مي باشد که در صورت تائيد اين شورا بقيه مراحل ادامه مي يابد . زمان اقدام براي اخذ پذيرش با توجه به گستردگي رشته ها متفاوت مي باشد که به طور خلاصه در ارتباط با دانشگاه ميسور " فروردين – تيرماه " کالجهاي پزشکي " فروردين – مرداد ماه " و کالجهاي مهندسي " ارديبهشت و خرداد " مي باشد که البته توصيه مي گردد با توجه به کمبود ظرفيت پذيرش در بعضي رشته ها داوطلبين در اولين فرصت ممکن اقدام نمايند تا شانس اخذ پذيرش نهائي بيشتر باشد .

پس از تائيد مدارک تحصيلي در شوراي مربوطه در صورتيکه تحصيل در مقطع کارشناسي باشد بقيه مراحل در کالجهاي مربوطه صورت مي گيرد در اين صورت مديريت کالج سهم عمده اي در قبول يا عدم قبول دانشجو دارد در اين کالجها که خصوصي مي باشند دانشجو مي بايست مبلغي را تحت عنوان خودياري يا شهريه توسعه کالج “ Donation & Development fee “ بپردازد که بسته به نوع رشته و مقطع تحصيلي بسيار متغير مي باشد تعيين اين مبلغ بر عهده مديريت کالج مي باشد که از دانشجويان خارجي و همچنين آندسته از هنديهائي که بدون شرکت در آزمون ورودي وارد دانشگاه مي شوند اخذ مي گردد .

-- در مقطع فوق ليسانس دانشگاه ميسور- علاوه بر مراحل اقدامات اوليه ارزشيابي مدارک- داوطلب مي بايست در زمان مناسب که معمولا خرداد و تير ماه مي باشد فرمهاي درخواست پذيرش را از دانشگاه تحويل گرفته و تکميل نمايد و به گروه آموزشي مربوطه عودت دهد – در اين مرحله گروه آموزشي ضمن بررسي سوابق تحصيلي داوطلب در صورت تمايل پرونده را به بخش پذيرش دانشگاه ارسال مي نمايد و بقيه مراحل پذيرش در سازمان مرکزي دانشگاه پيگيري خواهد شد که در صورت تائيد نهائي پذيرش توسط رياست دانشگاه دانشجو مي بايست فورا شهريه هاي مربوطه را پرداخت و متعاقبا در سر کلاسها حاضر گردد .

طول دوره کارشناسي ارشد در اکثر رشته ها به غير از علوم کامپيوتر دو سال است و کلاسها به صورت حضوري -همه روزه و به سيستم ترميک است .

-- اخذ پذيرش تحصيلي در مقطع دکتري علاوه بر مراحل فوق شامل اخذ موافقت استاد راهنما نيز مي باشد که با توجه به پروپوزال پيشنهادي دانشجو جهت دوره دکتري و همچنين تاييد گرايش تحصيلي و براي جزئيات اجراي طرح پايان نامه معمولا پيگيري آن بدون حضور شخصي دانشجو بسيار مشکل مي باشد .

ليکن در صورت صرف وقت و پيگيري گاها توسط دوستان داوطلب و يا رابط نمايندگي دفتر سرپرستي دا نشجويان قابل انجام خواهد بود . اخذ پذيرش دوره دکتري محدود به زمان خاصي نمي باشد و در تمام طول سال و معمولا در قاصله زماني هر سه ماه يکبار در سال امکان پذير است .پس از اخذ پذيرش دانشگاه - داوطلب مي بايست ضمن تکميل فرمهاي درخواست ويزاي تحقيقاتي – مراحل درخواست ويزا را از دولت مرکزي هند آغاز نمايد . بديهي است پس از اخذ اين ويزا دانشجو مي تواند با مراجعه به دانشگاه تحصيل خود را آغاز نمايد .

* نحوه ثبت نام در اداره پليس :

دانشجو مي بايست ظرف دوهفته از ورود به هندوستان جهت ثبت نام در اداره پليس به اين اداره مراجعه نمايد

معمولا در مراجعه اول تنها ارائه کپي پاسپورت و گواهي پذيرش کافي است و ثبت نام اوليه دانشجو صورت مي گيرد که متعاقب آن گواهي ثبت نام در اداره پليس و اقامت در هند جهت دانشجو صادر مي گردد . يعني :Residential permit , Registration certificate بديهي است در مراجعات بعدي دانشجو مي بايست مدارک بيشتري از جمله گواهي اشتغال به تحصيل – گواهي افتتاح حساب بانکي و معرفي نامه ازکنسولگري يا سفارت ايران در محل تحصيل را به اداره پليس تحويل نمايند خوشبختانه اداره پليس مرکزي ميسور رفتار بسيار مناسبي با دانشجويان دارد و همکاريهاي لازم را انجام مي دهد .

* انواع ويزا و نحوه اخذ آن :

ويزاي عمده همه دانشجويان ويزاي دانشجوئي " استيودنت ويزا " مي باشد که با ارائه گواهي پذيرش از دانشگاه در سفارت هند در تهران دريافت مي گردد . اين ويزا در قبال ارائه پذيرش در مقاطع کارشناسي – کارشناسي ارشد - دوره هاي زبان – کامپيوتر – يوگا و ... از يکي از مراکز تحصيلي معتبر ميسور قابل دريافت است . دانشجويان مقاطع دکتري مي بايست جهت اخذ ويزاي تحقيقاتي " ريسرچ ويزا " اقدام نمايند . اخذ تائيد دولت مرکزي هندوستان جهت دريافت اين نوع ويزا مستلزم چهار الي پنج ماه زمان مي باشد که پيرو تاييد وزارت توسعه منابع انساني "ام – اچ– آر – دي " سفارت هند ويزاي تحقيقاتي را جهت دانشجو صادر مي نمايد .

مدت زمان ويزاي تحقيقاتي سه سال و ويزاي دانشجوئي بسته به مدت زمان تحصيل متفاوت و يک الي دو سال خواهد بود دانشجوياني که به همراه اعضاء خانواده به ميسور مراجعه مي نمايند مي توانند جهت اعضاي خانواده ويزاي همراه " ايکس ويزا " درخواست کنند که فورا از طرف سفارت هند در تهران و بر اساس ويزاي تحصيلي دانشجو صادر مي شود .

در صورتي که والدين هر دو قصد ادامه تحصيل در هند را داشته باشند تهيه ويزا جهت فرزندان ضروري است .

* نکات مهم جهت زندگي در شهر ميسور :

ميسور از جمله شهرهاي ارزان و با امنيت هندوستان مي باشد و زندگي در ميسور مشابه زندگي در شهرهاي ايران مشکل خاصي را براي ايرانيان يه همراه نخواهد داشت بالاخص اينکه داراي مناظر و گردشگاههاي طبيعي و باستاني مي باشد که به همين خاطر پذيراي تعداد زيادي از توريستهاي بين المللي بوده و دسترسي يه مواد غذائي – حمل و نقل و خدمات بهداشتي و اداري براحتي براي دانشجويان مهيا مي باشد .

- متوسط هزينه در شهر ميسور براي افراد مجرد حدود 200 – 250دلار وبراي خانواده حدود 375 – 500 دلار در ماه مي باشد . اجاره منزل يک خوابه حدود 4000 روپيه و آپارتمان و واحدهاي دو – سه خوابه حدود 6500 روپيه مي باشد . ساير هزينه هاي زندگي از جمله خريد تلويزيون – يخچال – گاز – روغن – برنج و غيره مشابه قيمت سراسري هندوستان بوده و تقريبا معادل قيمتهاي موجود ايران و شايد کمي ارزانتر باشد .

دانشجو بهتر است قبل از ورود به ميسور با يکي از دانشجويان با سابقه و يا رابط نمايندگي دفتر سرپرستي دانشجويان جهت اسکان موقت و راهنمائيهاي اوليه هماهنگ نمايد .

بديهي است پس ازاقامتي کوتاه در ميسور و طي حدود يک هفته تا ده روز دانشجو مي تواند تحصيل خود را آغاز نمايد . به دانشجوياني که مشکل زبان انگليسي دارند توصيه مي شود سعي کنند قدري زودتر از شروع دوره به ميسور مراجعه نمايند تا حتي الامکان در دوره هاي زبان انگليسي شرکت نموده يا از طريق معلم خصوصي سطح زبان انگليسي خود را ارتقاء دهند .

- از عمده نگراني هاي دانشجوياني که با خانواده جهت تحصيل مراجعه مي نمايند وجود مدارس جهت فرزندان ايشان مي باشد که خوشبختانه علاوه بر وجود مدارس انگليسي زبان از سن سه سالگي به بالا امتحانات سراسري مدارس فارسي زبان نيز با حضور رابط آموزش و پرورش در هندوستان همه ساله در شهر ميسور برگزار مي شود و فرزندان دانشجويان مي توانند علاوه بر شرکت در کلاسهاي انگليسي زبان مدارس هندي - امتحانات متفرقه فارسي را نيز در موعد مقرر گذرانده و مدرک تحصيلي فارسي را نيز که از سوي مجتمع آموزشي جمهوري اسلامي در دهلي نو صادر مي شود دريافت نمايند تا پس از بازگشت به ايران در مقاطع بالاتر ادامه تحصيل دهند .

-- در حال حاضر قريب به 130 دانشجوي ايراني در مقاطع مختلف تحصيلي در ميسور مشغول به تحصيل مي باشند .

- با توجه به علاقمندي تعداد زيادي از ايرانيان جهت گذراندن دوره پيش دانشگاهي در خارج از کشور اشعار مي دارد که در شهر ميسور نيز امکانات لازم جهت اخذ پذيرش تحصيلي از کالجها و مراکز پيش دانشگاهي معتبر وجود دارد که تحصيل در آنها به زبان انگليسي و مطابق با سرفصلهاي بين المللي مي باشد .

- با توجه به مرکزيت شهر ميسور و معروف بودن آن از نظر تدريس رشته " يوگا " تعداد بسياري از علاقمندان از کشورهاي اروپائي جهت تحصيل در اين رشته حضور دارند که طبيعتا اين فرصت براي ايرانيان داوطلب نيز مهيا مي باشد تا در دوره هاي کوتاه مدت يا بلند مدت اين موسسات شرکت نمايند .

برگرفته از سایت رایزن علمی سفارت ایران در هند و شبه قاره
سیدعلی سپهر
مدیر ارشد مهاجرسرا و مدیرعامل شرکت پاریز تراول
۰۹۱۲۱۲۵۳۵۵۷


هر آنچه در مورد لاتاری بايد بدانيد.
https://telegram.me/pariztravel
پاسخ
تشکر کنندگان: saberhei ، hassanrouhi ، sorena ، msar
آیا درخصوص دوره های یوگا و آدرس موسساتی که دانشجو می پذیرند کسی اطلاعاتی دارد؟
من مایل هستم یک دوره چندماهه یوگا را در هندوستان بگذرانم و اطلاعات بیشتری میخواهم.
پاسخ
تشکر کنندگان: sorena ، msar
سلام دوستان,

چندی از خویشاوندان ما در این شهر بودند, منم از شهری که بودم 3 ساعت رو با اتوبوس طی میکردم ....تا به میسور برسم...
نسبت به بنگلور بسیار آرامه...هوای خوب و نسبت به بنگلور تمیز تره...
اماکن دیدنی زیبایی داره همون طور که دوستان گفتن و ما به شرح اون بیش ازین نمی پردازیم ...
نسبت به بنگلور مراکز خرید کمتری داره و این به نظرم خوب نیست :d
چقدر این کلمه رو تکرا کردم نسبت نسبت:d
و شهری هستش که نسبت به بنگلور دانشجویان بیشتری برای یوگا داره ....
و وقتی وارد Cafe Coffee Day ها میشید توریست هایی رو می بینید که بعد از گذرونه کلاس های یوگا برای نوشیدن قهوه و دیگر نوشیدنی ها مشرف میشنSmile
(2010-08-01 ساعت 18:32)Hamaseh نوشته:  آیا درخصوص دوره های یوگا و آدرس موسساتی که دانشجو می پذیرند کسی اطلاعاتی دارد؟
من مایل هستم یک دوره چندماهه یوگا را در هندوستان بگذرانم و اطلاعات بیشتری میخواهم.

اکثر شهر های هندوستان مراکزی برای اموزش یوگا داره

من خودم pondicherry برای یوگا ترجیح میدم

البته شهر های نسبتا کوچیک و ارام بیشتر مناسب هستند و این شهر ها متقاضیان بیشتری دارند و میسور هم از جمله ی این شهرها هست ولی من خودم pondicherry رو دوست دارم طبیعت بکر و دست نخورده است ولی برای ادامه تحصیل بهتون پیشنهاد نمیدم هندرو انتخاب کنید در حد یوگا و توریستی کافیه ...
موفق باشید
شماره کیس : 2011AS000000xx
تاریخ دریافت نامه قبولی: 2010 ,may19
کنسولگری: انکارا
تاریخ ارسال فرمهای سری اول:may 26,2010
تاریخ کارنت شدن کیس: Sep. 2010
تاریخ دریافت نامه دوم: 2010 ,September 4
تاریخ مصاحبه: october 04, 2010
تاریخ دریافت ویزا:october 04,2010
پاسخ
تشکر کنندگان: sorena ، msar
دوستان راسته که میگن تو میسور(هند) همه چیز گرون شده؟
میگن هم گرونی بیداد میکنه هم آب و هوا طوریه که باید ماسک بذاری
اگه کسی بخواد برای تدریس یوگا به هند بره این تدریس چقدر براش تموم میشه؟(اگه پایه به پایه بگین ممنون میشم)
در ضمن تو هند جاییب هتر از میسور برای یاد گرفتن یوگا هست؟(هم از لحاظ محیطش هم از لحاظ مدارک هم از لحاظ مالی)
ممنون میشم کسانی که اطلاعات جدیدی از میسور دارن راهنمایی کنن
اکنون از فراوانی آسمان ها بی درنگ نعمت بی کران خدا را به سوی خود می کشانم همه راه ها گشاده و چاره ها بسیار
"همه درها باز میشوند"
آهنگ فرانسوی


پاسخ
تشکر کنندگان: msar




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان