کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
پونا
در این بحث راجع به مزایا و معایب شهر و دانشگاه پونا صحبت می شود.
سیدعلی سپهر
مدیر ارشد مهاجرسرا و مدیرعامل شرکت پاریز تراول
۰۹۱۲۱۲۵۳۵۵۷


هر آنچه در مورد لاتاری بايد بدانيد.
https://telegram.me/pariztravel
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
به روز شده در مهرماه 1387

اطلاعات مفید در مورد زندگی و تحصیل در پونا

· موقعیت پونا

شهر پونا در غرب هند و در ایالت مهاراشترا که بزرگترین ایالت هند هست واقع شده است (در زبان محلي مهار = بزرگ و اشترا= ايالت) مرکز این ایالت شهر بزرگ و معروف

بندر بمبئ میباشد.شهر پونا با نزدیک به ۴ میلیون نفر جمعیت و ۷۷۰۰۰ کیلومتر مربع وسعت دومین شهر بزرگ ایالت میباشد.در این شهر مانند سایر شهرهای هند مردم همزمان به چندین زبان صحبت میکنند مانند انگلیسی، هندی، مهاراتی (=مراتی زبان محلی ایالت مهاراشترا) و در بعضی جوامع مسلمان زبان اردو هم رواج دارد.

از سالیان گذشته روابط بسیار خوبی بین ایرانیان و شهر پونا برقرار بوده است.بطوریکه آمار غیر رسمی از حضور بیش از ۲۰ هزار ایرانی مقیم در این شهر حکایت دارد.بواسطه حضور این افراد، مردم پونا آشنائی نسبی بهتری با فرهنگ ایران و دانشجویان ایرانی نسبت به سایر شهرهای هند دارند.

انجمن اسلامی دانشجویان ایرانی شهر پونا نیز از دیرباز در این شهر فعالیت داشته و یکی از بهترین مکانهای گرد هم آیی دانشجویان ایرانیان به شمار می آید.همچنین در این مرکز امکانات مناسبی برای دانشجوبان تدارک دیده شده است که نیم نگاهی به آن نیز خواهیم داشت.

· ویژگیهای مثبت پونا:

از ویژگیهای مفید شهر پونا به عنوان یک شهر مناسب برای تحصیل میتوان به تعداد زیاد دانشجویان ایرانی، تعادل هوا در طول سال (بطوریکه در فصل گرما پنکه نیاز شما را بر طرف میکند و در فصل سرما نیازی به بخاری نخواهید داشت) وجود دانشگاههای برتر هند در زمینه جذب دانشجویان خارجی نظیر دانشگاه پونا (مقام اول جذب دانشجویان خارجی در هند با بیش از ۱۰۰۰۰ دانشجو در سال تحصیلی ۲۰۰۶-۲۰۰۷ !) و دانشگاههای خصوصی با سطح علمی، آموزشی و رفاهی بالا مانند

Bharaty Vidya Peth Deemed University

Symbiosys deemed university

Tilak Maharashtra University

Ray University

و ... که مورد توجه بسیاری از دانشجویان خارجی قرار گرفته اند،

رستوران های متعدد ایرانی و شرکتهای خدماتی ایرانی در زمینه اجاره منزل،خرید و فروش وسائل منزل و ایاب و ذهاب ،

نزدیکی به شهر بمبئی که مقر کنسولگری جمهوری اسلامی میباشد و حضور افراد کنسولگری هر یک ماه یک بار در شهر پونا برای کمک و راهنمائی دانشجویان ،

وجود فرودگاه بین اللملی با ۳ پرواز هفتگی به مقصد دوبی (قیمت بلیط یک طرفه 300$ آشنائی قابل قبول مردم عامه شهر با زبان انگلیسی وجودآموزشگاه هاي زبان معتبر در سطح دنيا و مراكز برگزاري آزمونهاي آيلس و تافل

، سطح بالای امنیت در شهر پونا و ...اشاره کرد.پونا در سال ۲۰۰۵ بعنوان شادترین شهر هند نیز برگزیده شد.

· نکاتی که باید به آن توجه ویژه کرد.

هر چند که استقبال بسیار خوب خارجیها از پونا برای شما در بدو ورود یک پوئن مثبت است اما باید بدانید که درصد قابل توجهی از افزایش شهریه دانشگاهها، مستغلات ،خورد و خوراک و بخصوص حوراکها بعلت افزایش شمار خارجیها در این شهر میباشد.

همیشه در خرید هایتان چانه بزنید.بیماریهای واگیر دار را جدی بگیرید.

خطر ابتلا به ایدز و هپاتیت به نسبت بالاتر از ایران است و همین مسئله باید مدام قبل از هر تصمیم گیری مد نظر قرار بگیرد.

اجاره منزل در سالهای اخیر کمی مشکل شده است و صاحبخانه ها گاها فقط با اجاره بهای گزاف راضی به اجاره دادن منزل شان به خارجی ها میشوند.

هندی ها معمولا مردم بی آزاری هستند و تا زمانی که آزار نبینند و توهین نشوند، عکس العمل بدی از خود نشان نمیدهند.

سعی کنید کارهای اداری را خودتان انجام دهید و گول افرادی که برای شما استرس ایجاد میکنند را نخورید.یکی از برتری های پونا نسبت به سایر شهر های هند این است که در اداره جات نیاز شما را خوب درک میکنند و اگر شما هم کمی بمانند خود هندیها خونسرد باشید،اموراتتان ختم به خیر خواهد شد.

هیچوقت در ذهن خود از زندگی در هند یک فانتزی درست نکنید.سعی کنید واقع گرا باشید و از قانون تخطی نکنید تا تجربه خوبی از پونا کسب کنید

.

تنوع آب و هوائی :

همانطور که قبلا ذکر شد برغم وجود تنوع آب و هوائی در پونا، هماهنگ شدن با فصول مختلف در این شهر زیاد کار سختی نیست.

پونا دارای ۳ نوع آب و هوا میباشد که عبارتند از :

فصل گرما که به تجربه ثابت شده است از اوایل ماه مارچ آغاز میشود و تا اوایل ماه جون ادامه خواهد داشت.اوج این گرما ماه آپریل و می میباشد که معمولا همزمان با تعطیلی دانشگاه ها است و اکثر ایرانیان در این دوره به ایران مراجعت میکنند.دما در بعضی روزها به ۳۸ درجه سانتی گراد میرسد و آفتاب بشدت سوزان است.بطوریکه پوست شما در طی چند روز به تیرگی میگمارد.استفاده از کرمهای ضد آفتاب و عینکهای ضد نور ماوراء بنفش در این دوره به شدت سفارش میشود.اگر احیانا به کولر آبی رو میزی احتیاج پیدا کردید میتوانید بسته به نوع و کیفیت آن از قیمت ۱۵۰۰ تا ۶۰۰۰ روپیه آنرا تهیه نمائید.

فصل باران که بعد از فصل گرما و از اوایل ماه جون شروع میشود و تا پایان ماه نوامبر ادامه خواهد داشت.در این فصل آلودگی های زیست محیطی افزایش چشم گیری دارد و توصیه میشود که در این فصول حتی اگر از آب تصفیه شده لوله کشی هم استفاده میشود ترجیحا جوشانده شود.معمولا در همین فصول بیماریهای همه گیر هم نمود پیدا میکنند که در سال ۲۰۰۶ دو بیماری جیکون گونیا و دنگو گریبانگیر بسیاری از مردم شده بودند.البته با توجه به اینکه ایرانیها معمولا بهداشت را بیش از هندی ها رعایت میکنند کمتر در معرض خطر این بیماریها قرار میگیرند

.

فصل سرما

فصل سرما از اواسط نوامبر آغاز شده و تا ماه مارچ ادامه خواهد داشت.شاید تعجب کنید اگر بدانید که سردترین دمای متوسط در طول این دوران فقط ۱۵ درجه سانتیگراد است و مردم این منطقه چند ده سال است که برف ندیده اند.بطور کلی در این مدت شما میتوانید به راحتی از موتورسیکلت نیز استفاده نمائید چون دمای هوا آنقدر هم پائین نیست.

· دانشگاه پونا:

دانشگاه پونا پنجمین دانشگاه برتر هند و اولین دانشگاه برتر از لحاظ پذیرش دانشجویان خارجی در هند میباشد.از گذشته ایرانیان بسیاری از این دانشگاه فارق التحصیل شده اند و در حال حاضر رقمی قریب به اتفاق ۴۰۰۰ ایرانی دانشجوی <فقط> این دانشگاه در پونا میباشند.

این دانشگاه به حق و به دلایل خوابگاه آسان،آزاد بودن در تعیین عنوان تخصصی رشته در دوره فوق لیسانس مطابق با دانشگاه های برتر دنیا،تعداد نامعمول و زیاد خارجیها،کیفیت بالای آموزش مطابق با دانشگاه های برتر دنیا مانند آکسفورد،سابقه بالا ،تعداد بسیار بالای کالج و دپارتمان به آکسفورد شرق معروف میباشد

.

این دانشگاه در تاریخ ۱۰ فوریه ۱۹۴۸در شمال غربی شهر پونا و در محیطی سر سبز به وسعت ۴۱۱ اکر تاسیس شد.

در آن زمان دانشگاه پونا دارای ۱۸ کالج و ۸۰۰۰ دانشجو بود.در سال ۱۹۹۵ بیش از ۴۱ دپارتمان فوق لیسانس . ۱۱۸ مرکز تحقیقابی برای پي. اچ. دي و ام. فيل و سایر دوره های تحقیقابی و ۲۰۹ کالج مورد تائید در این دانشگاه فعالیت داشتند.

در سال تحصیلی ۱۹۹۴-۱۹۹۵ بیش از ۱۷۰۰۰۰ (صد و هفتاد هزار) دانشجو در دوره های لیسانس و فوق لیسانس در این دانشگاه ثبت نام کردند.

آمار سال تحصیلی ۲۰۰۴-۲۰۰۵

تعداد دانشکده: ۴۶

تعداد کالج مورد تائید: ۲۶۹

سر شاخه رشته ها : ۱۱

مراکز تحقیقابی : ۱۲۹

کتاب و جورنال در کتابخانه (کتابخانه غیر اینترنتی) :۴۲۲۰۰۰

علاوه بر این ۴ اینستیتو مهم هند در کمپ این دانشگاه واقع است.

۱:مرکز ستاره شناسی و فیزیک کهکشان (IUCAA)

۲: مرکز توسعه محاسبات پیشرفته (C_DAC)

۳: مرکز ملی رادیو آسترو فیزیک ( NCRA_TIFR)

۴: مرکز ملی علوم سلولی (NCCS)

علاوه بر اینها بسیاری از مراکز مهم تحقیقاتی و مدیریتی هند در این شهر واقع شده اند برای مثال:

انستيتو تحقيقات شرق بَنداركار

انستيتو مترولوژي هند(I. I. T. M)

انستيتو ملي ويروس شناسي (NIV)

انستيتو ملي مديريت بانكداری(NIBM)

آزمايشگاه ملي شيمي(NCL).

كالج مهندسي نظامي و انستيتو تكنولوژي نظامي

مؤسسه آنتي بيوتيك هندوستان

انستيتو مركزي حمل و نقل جاده

آکادمی ملي بيمه

مرکز ملی تربیت معلم هند

· چگونگی اخذ پذیرش :

قبل از اینکه شروع به دادن توضیحات در این مورد بکنم لازم میدونم اعلام کنم که طبق اعلامیه دانشگاه پونا این دانشگاه در ایران هیچگونه نمایندگی برای اخذ پذیرش ندارد و منکر ادعای عده ای سودجو مبنی بر داشتن نمایندگی از این دانشگاه و یا هر کدام از کالجهای مورد تائیداین دانشگاه میباشد.

بنا بر این توصیه میکنم که گول هیچ ادعا کننده ای رو در این زمینه نخورید.

برای اخذ پذیرش شما ۲ راه پیش رو دارید.

۱: خوشبختانه با تلاشهای وزارت علوم و رایزن محترم علمی در شبه قاره هند لیست جامعی از موسسات مجاز اخذ پذیرش در ایران به اطلاع عموم رسیده است و شما هم میتوانید با تماس با وزارت علوم لیست این موسسات را دریافت دارید و با پرداخت حق الزحمه پذیرش موقت خود را اخذ نمائید.

لازم به ذکر است پس از ارائه مدارک شما و تائید آن توسط دانشگاه برگه ای به عنوان Provisional Admision Letter به شما داده میشود که لازم است با در دست داشتن مدارک لازم و این برگه و پرداخت مبلغی که توسط سفارت هند در ایران تعیین میشود (معمولا کمتر از 100000 تومان ) برای اخذ ویزا اقدام نمائید.بهتر است قبل از این کار نیز با سفارت تماس تلفنی برقرار کنید تا از آخرین قوانین مربوط به اخذ ویزا آگاه شوید. پس از یک یا دو هفته شما ویزای خود را دریافت میکنید و پس از تهیه بلیط آماده سفر خواهید شد.

نکته بسیار مهم این است که همانطور که از نام این برگه مشخص است ، این برگه پذیرش موقت شماست و جذب شما توسط دانشگاه پونا منوط به حضور شخص شما در دانشگاه پونا و ارائه اصل ویزا و اصل پذیرش موقت است و به هیچ وجه من الوجوه پذیرش شما قبل از آمدن به دانشگاه پونا و ارائه مدارک لازم تائید نخواهد شد و حتی اگر شما به اینجا هم بیائید تنها در صورتی به شما پذیرش نهائی Final Eligibility Letter داده خواهد شد که ظرفیت دانشگاه در آن رشته پر نشده باشد.

پس سعی کنید حتما حتما بلافاصله پس از اخذ ویزا اقدام به حضور در دانشگاه پونا نمائید تا خدائی نا کرده گرفتار مشکلی در این زمینه نشوید.(ان شاء الله)

۲: شما میتوانید شخصا با ویزای توریستی به پونا بیائید و پس از دریافت پذیرش موقت خود و سبک و سنگین کردن شرایط به ایران برگردید و با ویزای تحصیلی نسبت به ثبت نام اقدام کنید.

لازم به ذکر است که تحصیل شما فقط از طریق داشتن ویزای تحصیلی برای مقاطع لیسانس و فوق لیسانس و ویزای تحقیقی ( Research Visa) برای دوره های M.Phil, Ph.D, post Ph.d. میسر خواهد بود و تبدیل ویزای توریستی شما به تحصیلی معمولا در هند انجام نمی پذیرد و مستلزم بازگشت شما به ایران می باشد.

· مدارک لازم برای اخذ ویزای تحصیلی

گذرنامه و كپي آن

برگه پذيرش تحصيلي موقت

عكس

ريز نمرات مقطع تحصيلي قبلي با ترجمه رسمي و مهر وزارت خارجه

تعهد نامه محضري از پدر يا يكي از نزديكان مبني بر تعهد هزينه هاي دانشجو در حين تحصيل. نيازي به ذكر مبلغ يا گواهي بانكي نيست و كافيست به يك دفتر خانه مراجعه بفرماييد و در خواست چنين تعهد نامه اي را بنماييد.

· چه وسائلی از ایران با خود بیاوریم؟

پلوپز، پتو، فرش و زير انداز، مقداري زعفران براي مصرف، اگر سيگار ميكشيد چند پاكت سيگار، ديكشنري، كتابهاي فارسي مورد علاقه نظير قرآن يا كتاب شعر، ظرف و قاشق چنگال،دربازكن، تن ماهي و ساير كنسروجات،دارو در صورتي كه از داروي خاصي استفاده ميكنيد، مقداري آجيل و گز، سبزيجات خشك شده براي آشپزي، گوشي موبايل، نبات، مهر و جا نماز …

· چگونه به پونا برسیم؟

برای این منظور بهترین راه تهیه بلیط به مقصد بمبئی از مبدا تهران میباشد.این پرواز ۲ بار در هفته و در روزهای سه شنبه و جمعه توسط شرکت ایران ایر انجام میگیرد.

در هواپیما فرمهائی به شما داده میشود که در آن تعداد چمدانها و مقدار بار شماره پرواز و ملیت و نام شما از شما درخواست میشود.حتما این فرم را تا لحظه خروج کامل از فرودگاه بین المللی بمبئی همراه خود داشته باشید.

پس از خروج از قسمت چکینگ پاسپورت در سمت چپ ترولی برای حمل بار بردارید و بارهای خود را نیز با دقت روی ترولی قرار دهید.

روبروی این قسمت چندین غرفه وجود دارد که چند تا از آنها غرفه صرافی میباشند. شما میتوانید مقداری دلار (۱۰۰ دلار کافیست) را به روپیه تبدیل کنید و حتما رسید آنرا هم حفظ کنید.در همان قسمت چند غرفه هم برای پونا اتومبیل با راننده کرایه میدهند که قیمت آن 3500( بدون کولر ) تا 4500 (با کولر) روپیه میباشد.سعی کنید اگر ایرانی دیگری در فرودگاه دیدید که هم مسیر شدید این کرایه را بین خود تقسیم کنید.اتومبیل به صورت دربست شما را تا مقصد نهائی تان در پونا می رساند.

· اقامت موقت

توصبه میکنم که حتما برای اولین بار که وارد پونا شدید به انجمن اسلامی بروید و در آنجا از تسهیلات مناسب اقامتی با هزینه پائین استفاده کنید.شما میتوانید در این مرکز از کمک سایر ایرانیها در روند هر چه سریعتر اقامت خود استفاده نمائید.

آدرس انجمن:

Iranian Islamic Association,Opp. to saffron restaurant,ram negar.pune

اما اگر علاقه مند به سکونت موقت در محلی خصوصی تر و با امکانات و هزینه بالاتر دارید میتوانید به یکی از هتلهای زیر مراجعه نمائید.

پنج ستاره و پر هزینه

Sun n Sand Hotel
Le meridian Hotel
سه و چهار ستاره با هزینه هر شب 15 تا 50 دلار

· Ashish Hotel,

Address: FC road

· Ambassador hotel

Address:

Model colony,pune 411007

هتل های ارزانتر و با فیمت کمتر نیز در منطقه پونا استیشن موجود میباشد که در این زمینه میتوانید از راننده خود کمک بگیرید

(Pune Railway Station)

اجاره مکانی برای زندگی

پس از ثبت نام در دانشگاه میتوانید نسبت به کرایه خانه اقدام نمائید.

برای این منظور میتوانید شخصا به منطقه ای که تمایل دارید بروید و از مغازه داران محل،آدرس بنگاه محل را بپرسید.شما میتوانید از راهنمائی سایر ایرانیان که مسلما آنها را در طی ثبت نام خواهید دید کمک بخواهید.

معمولا اجاره منزل یک خوابه بین 5000 تا 10000 روپیه و ۲ خوابه 7000 تا 18000 روپیه میباشد که کاملا بستگی به سلیقه شما دارد.پول پیش بین 25 تا 50 هزار روپیه نیز از شما اخذ خواهد شد که پس از خالی کردن منزل به شما عودت میشود.سعی کنید منزلی که کرایه میکنید بدون اسباب و وسیله باشد چون در صورتی که اسباب مربوط به صاحبخانه باشد شما یاید پول بیشتری به عنوان ودیعه و اجاره به صاحبخانه بپردازید که از لحاظ اقتصادی به صرفه نیست.

بنگاه نیز هزینه ۲ ماه اجاره منزل را به عنوان حق الزحمه از شما طلب میکند ولی شما تا جائی که میتوانید تخفیف بگیرید و حداکثر یک ونیم ماه كميسيون پرداخت نمائید.

· قیمت اقلام مورد نیاز به شرح زیر می باشد:

(روپیه 23 تومن، صد دلار ایالات متحده = 4800 روپیه در بازار آزاد و 4700 دز بانک)

صندلی پلاستیکی : هر عدد 350 تا 600 روپیه

میز پلاستیکی : یک عدد 1200 روپیه

مبل ۴ نفره بامبو : 8000 روپیه

مبل استیل : 12500 روپیه

تخت خواب فلزی و تشک و بالش در مجموع : 2500 روپیه

میز مطالعه 900 تا 2500 روپیه

کامپیوتر پنتیوم ۴: شروع از ۲۰۰۰۰ روپیه

لپ تاپ : کمی ارزانتر از مدلهای ایرانی

تلویزیون ۲۱ اینچ دسته دوم ۵ تا ۸ هزار روپیه و نو بالای ۸۵۰۰ روپیه

خط موبایل : در هند خط موبایل بسیار ارزان و قیمت مکالمه آن هم نسبت به ایران پائین تر است و غلو نیست اگر گفته شود در حال حاضر ۲۰۰ تا ۳۰۰ نوع سیم کارت توسط ۵ شرکت ارائه میشود که گاها سیم کارت مجانی میباشد.معمولا شما دقیقه ای یک روپیه داخل شهر و ۲ روپیه خارج شهر و 12 روپیه به ایران هزینه خواهید داشت و قیمت سیم کارت هم ۱۰۰ تا ۳۰۰ روپیه میباشد.

حشره کش : ۷۰ روپیه

روغن لیتری 90 روپیه

اتومبیل ۸۰۰ سی سی مناسب شهر با مصرف بنزین هر صد کیلومتر ۷-۸لیتر مدل ۹۵ کولر دار ۶۰ تا ۷۰ هزار روپیه

اتومبیل ۱۰۰۰سی سی مناسب شهر با مصرف بنزین هر صد کیلومتر ۸-۹ لیتر مدل ۹۵ کولر دار ۷۰ تا ۹۰ هزار روپیه

موتور سیکلت بین ۲۵ تا ۶۵ هزار روپیه،معمولا ایرانیها موتور ۳۰ هزار روپیه ای را می پسندند که هم قوی هست (۱۵۰ سی سی تا ۱۸۰ سی سی) هم کم مصرف است (صد کیلومتر ۳ لیتر)

هر لیتر بنزین ۵۵ روپیه

کپسول گاز : ۱۲۰۰ روپیه، هر بار پر کردن ۳۵۰ روپیه

برنج مناسب سلیقه ایرانی 40 تا 50 روپیه هر کیلو

ماکارونی گوش ماهی کوچک 200 گرمی 18 روپیه

نان با قطر ۲۰ سانتی متر قابل تهیه در رستوران های ایرانی هر عدد 5 روپیه

نان ساندویچ بسته 200 گرمی 15 روپیه

مرغ کبلوئی 90 روپیه

گوشت گاو کیلوئی 90 روپیه

گوشت گوسفند کیلوئی 180 روپیه

انار و سیب بین کیلوئی ۶۰ تا ۹۰ روپیه

پرتقال نارنگی هر عدد ۵ تا ۶ روپیه

موز 8 عدد 16 روپیه

شیر هر لیتر بین 20 تا 26 روپیه

نوشابه کوکا کولا یک و نیم لیتری 50 روپیه

چلو کباب ایرانی در رستوران ایرانی 100 تا 125 روپیه

خط تلفن ثابت مخصوص شهر ۵۰۰روپیه که ۴۰۰ روپیه میتوانید مجانی صحبت کنید و یک دستگاه تلفن رایگان هم به شما میدهند و هر ۳ دقیقه تو شهری ۱ روپیه است.(شرکت ‌‌BSNL)

خط تلفن بین المللی ۱۵۰۰ روپیه که ۱۷۰۰ روپیه مجانی میتوانید صحبت کنید و یک دستگاه تلفن مجانی هم به شما میدهند.(شرکت ‌‌BSNL)

شکر هر کیلو ۱۹ روپیه

هزینه زندگی در شهر پونا برای هر نفر کاملا بستگی به نوع زندگی وی دارد و حداقل 300 دلار در ماه میباشد.

برای افراد متاهل نیز بیش از 600 دلار هر ماه هزینه در بر خواهد داشت.

· رستورانها
طبق آیین هندو و بودا، مصرف گوشت جانوران بخصوص گاو گناه محسوب میشود.از طرفی از آنجا که در هند مذاهب و ملیت های گوناگون به وفور یافت میشود شما همیشه در منوی رستورانها ۲ قسمت مجزا به نام Veg که مخصوص سبزی خواران و Non-Veg که مخصوص گوشتخواران است میبینید.

همیشه قبل از ابتخاب غذا از گارسون بخواهید که غذای بدون فلفل یا اصطلاحا Without Chili براتون سرو کنند.

در اینجا غذاهای چینی هم طرفداران بسیاری دارد و بسیار هم با طبع ایرانیها تطابق دارد.

چیکن تندوری و چیکن بریانی ۲ تا از محبوب ترین غذاهای هندی در بین ایرانیها میباشند.

در بین غذاهای چینی هم چیکن هاکا نودل رو حتما امتحان کنید.

· تردد در شهر:

سیستم اتوبوس رانی پونا اصلا مناسب طبع یک ایرانی نیست و به ندرت ایرانیها از اتوبوس استفاده میکنند.البته در همين ايام كه دارم اين نوشته را مينويسم سيستم فوق مدرن اتوبوس راني شهري با اتوبوسهاي مجهز به صورت امتحاني و تنها در بعضي از خطوط تا يك ماه آينده شروع به كار خواهد كرد.

در عوض برای حمل و نقل شهری از وسیله ای ۳ چرخه به نام ریکشا استفاده میشود که معمولا هر کیلومتر ۹ روپیه برای شما خرج دارد و کلا استفاده از آن نیز اصلا اقتصادی نیست.دانشجویان ترجیح میدهند از وسیله نقلیه شخصی با نرخهائی که در بالا ذکر کردم استفاده کنند و شما هم به شرط اخذ گواهینامه (که ۵ ساعت طول میکشد و رد شدن هم ندارد) و رعایت مقررات راهنمائی و رانندگی میتوانید با خرید موتور و یا اتومبیل خرج ماهیانه خود را کاهش دهید.

لازم به ذکر میدانم که فرهنگ رانندگی در پونا بسیار پائین است و این دوستان توجه زیادی هم به علائم راهنمائی و رانندگی ندارند.

ثبت نام در اداره پلیس:

شما از روز ورودتون به هند ۱۴ روز وقت دارید که با در دست داشتن فرم مربوط به ثبت نام پلیس (قابل تهیه در اداره پلیس پونا و انجمن اسلامی) و ۳ کپی از آن به همراه ۳ قطعه عکس ۳*۴ ،فتوکپی پاسپورت و ویزا، کپی اجاره نامه منزل و یا رسید هتل و یا رسید پول خوابگاه ، گواهی اشتغال به تحصیل (قابل اخذ از دانشگاه مربوطه) و احیانا فرم سي (این کار معمولا بر عهده صاحب خانه شماست) به اداره پلیس به آدرس زیر مراجعه کرده و درخواست ثبت نام کنید.کوتاهی در ثبت نام پلیس ۳۰ دلار جریمه به همراه خواهد داشت.

ثبت نام در اداره پلیس همانطور که در اصل ویزای شما نیز نوشته شده است برای تمامی ویزاها با مدت اقامت بیش از ۱۸۰ روز الزامی است.

نکته : همواره شماره ثبت خود در پلیس را به مانند شماره پاسپورت خود حفظ نمائید.

آدرس:

GPO, Near Pune Station

توصیه های بهداشتی :

حتما قبل از آمدن به هند واکسیناسیون هپاتیت خود را شروع کنید.

در صورت خراشیدگی و زخم پوست ناشی از تماس با خاک و یا بخاطر تصادف سریعا نسبت یه واکسن کزار (نام عمومی تی تی اینجکشن) اقدام نمائید.

آب لوله ها نوشیدنی نیست.مگر اینکه دستگاه فیلتر آن روشن باشد.

در صورت بروز مشكل يا بيماري جدي به يك مركز در ماني معتبر مانند بيمارستان روبی هال مراجعه كنيد چون از امكانات بسيار مدرن و استاندارد بسيار بالايي برخوردارند. در مجموع سطح دانش پزشكي هند و كيفيت داروها در اين كشور بسيار مطلوب است.شما در هنگام ثبت نام در دانشگاه خود بخود بیمه یکساله حوادث میشوید.(هزینه ۳۵۰۰ روپیه ای آن شامل شهریه شما میباشد)

شما میتوانید با مطالعه لینک زیر از جاذبه های طبیعی پونا اطلاعات کسب کنید. در همین لینک شما میتوانید بسیاری اطلاعات دیگر در مورد اقلیم ،فرهنگ و آمار پونا بدست بیاورید.

www.indianngos.com/districts/pune.htm

اظهار نظر در مورد رشته هاي جديد و هزينه آنها كمي مشكل است.چرا كه اين كاراكتر ها مدام در حال تغيير ميباشد و دپارتمانهاي جديد به دانشگاه اضافه ميشود.بهترين راهنمائي در اين زمينه ميتواند بازديد مستقيم شما از سايت رسمي دانشگاه پونا باشد كه لينك آن در زير آمده است.

لینک سایت اینترنتی دانشگاه پونا :

http://www.unipune.ernet.in

برگرفته از سایت رایزن علمی سفارت ایران در هند و شبه قاره
سیدعلی سپهر
مدیر ارشد مهاجرسرا و مدیرعامل شرکت پاریز تراول
۰۹۱۲۱۲۵۳۵۵۷


هر آنچه در مورد لاتاری بايد بدانيد.
https://telegram.me/pariztravel
پاسخ
تشکر کنندگان: saberhei ، fidell ، رامین راد ، farzad-it ، shimoda ، amjad ، barvos ، msar ، Babakpersa
با سلام
چند تا تجربه نخ نما از سال 1383دارم شاید بدرد بخوره:
-از بمبئی تا پونا با ون8نفره برید ارزونتره - جلوی فرودگاه وایسادن
-در محله کورگان پارک اقامت کنید چون بخاطر امریکائیها و اروپائیهای زائر امنیت بالائی داره البته اگر در نایت کلابی از قبل بیرون شهر نرفته باشید(پارتی های سیاری که یک شب در جائی برگزارمیشه و تمام.) شبها بعد از ساعت 9عملا باید برین خونه شهر تعطیل میشه- یکی میگفت اینجا در اصل یک شهر نظامی با تعدادزیادی سایتهای موشکی ولذاشبها عملا ترددخاصی نمیبینین-من که ندیدم
-انتهای کورگان پارک استخر خلوت وتمیزی هست خیلی هم ارزونه
-در کورگان پارک بیمارستان مجهزی وجود داره که اسمش یادم نیست ولی بخاطر مسمومیت با غذای تند یک شب اونجا موندم- مجانی
-ویزای توریستی داشتم بعد تصمیم به موندن گرفتم با راهنمائی یکنفر از ایرانی هندی تبارهای ساکن اونجا در یک نیشکر خونه(معادل چایخونه)با یک پلیسی که درجه اش روهم نفهمیدم قراری گذاشتیم و با پرداخت 100 دلار یک هفته بعد یک ورقه بزرگ بهم دادن گفتن این اقامت یکساله شماست البته شرایطی پیش اومد که من بعد از سه ماه برگشتم ایران وبا اینکه ویزای توریستی من هم تمام شده بود ولی کسی کاریم نداشت
-راشکا (موتور سه چرخه)سوارمیشین هواستون به مقصد باشه والا راننده هی میره
-سینمای باهالی داره pyramid theater-و مرکز خریدpyramid center کارمنداش چقدر مودب -آدم کم مییاره!
- اگر میخواین اونجا زندگی کنین حتما موتور کرایه کنین ماهانه ارزونتره-چونه یادتون نره
- از دست فروشهاش هیچوقت چیزی نخرین خصوصا موادخوراکی بازار میوه وسبزی وگوشت ومرغ خوبی داره
-مسجد شیعیان هم داره
- اگر مسابقه راگبی در tv دیدین برگزارمیشه خصوصا در سطح ملی برین خونه چون در هر صورت برد یا باخت میترکونن
-اگر به انرژیهای خاص موجود در سنگها علاقه دارید حتما به فروشگاههای فروش سنگ برین- دنیائی
-کلاسهای زبان متعددی رو امتحان کردم ولی اوائل نمیدونستم گوش من ایراد داشت یا واقعا اونا هینگلیش صحبت میکنن ، خلاصه باید عادت کنین ! استاد بی لهجه گیرتون نمیاد
- هر ر ه گذری که از بغلتون ردمیشه ولو با ظاهری ژندهومندرس ممکن یک دکترا توجیبش داشته باشه پس روظاهرشون قضاوت نکنین
- آقا معنی خونسردی رو من اونجا فهمیدم- لجت میگیره
- اونجا تازه معنی بارون رو میفهمین سعی کنین ازش فرارنکنین برای ماهها بخشی از زندگی روزمره تون میشه
دیگه چیزی یادم نمیاد
موفق باشید
مهاجر خانوادگی (F3) ساکن لانگ ایلند نیویورک و به زودی دالاس ، تقاضای اولیه سپتامبر 2002 - صدور ویزا نوامبر 2014
پاسخ
(2011-01-23 ساعت 16:58)amjad نوشته:  با سلام
چند تا تجربه نخ نما از سال 1383دارم شاید بدرد بخوره:
-از بمبئی تا پونا با ون8نفره برید ارزونتره - جلوی فرودگاه وایسادن
-در محله کورگان پارک اقامت کنید چون بخاطر امریکائیها و اروپائیهای زائر امنیت بالائی داره البته اگر در نایت کلابی از قبل بیرون شهر نرفته باشید شبها بعد از ساعت 9عملا باید برین خونه شهر تعطیل میشه- یکی میگفت اینجا در اصل یک شهر نظامی با تعدادزیادی سایتهای موشکی ولذاشبها عملا ترددخاصی نمیبینین-من که ندیدم
-انتهای کورگان پارک استخر خلوت وتمیزی هست خیلی هم ارزونه
-در کورگان پارک بیمارستان مجهزی وجود داره که اسمش یادم نیست ولی بخاطر مسمومیت با غذای تندیک شب اونجا موندم- مجانی
ویزای توریستی داشتم بعد تصمیم به موندن گرفتم با راهنمائی یکنفر از ایرانی هندی تبارهای ساکن اونجا در یک نیشکر خونه(معادل چایخونه)با یک پلیسی که درجه اش روهم نفهمیدم قراری گذاشتیم و با پرداخت 100 دلار یک هفته بعد یک ورقه بزرگ بهم دادن گفتن این اقامت یکساله شماست البته شرایطی پیش اومد که من بعد از سه ماه برگشتم ایران و ویزای توریستی من هم تمام شده بود ولی کسی کاریم نداشت
-راشکا (موتور سه چرخه)سوارمیشین هواستون به مقصد باشه والا راننده هی میره
-سینمای باهالی داره pyramid theater-و مرکز خریدpyramid center
- اگر میخواین اونجا زندگی کنین حتما موتور کرایه کنین ماهانه ارزونتره-چونه یادتون نره
- از دست فروشهاش هیچوقت چیزی نخرین خصوصا موادخوراکی بازار میوه وسبزی وگوشت ومرغ خوبی داره
-مسجد شیعیان هم داره - اگر مسابقه راگبی در tv دیدین برگزارمیشه خصوصا در سطح ملی برین خونه چون در هر صورت برد یا باخت میترکونن
-اگر به انرژیهای خاص موجود در سنگها علاقه دارید حتما به فروشگاههای فروش سنگ برین- دنیائی
دیگه چیزی یادم نمیاد
موفق باشید

ممنون از تجربیات شما.

اتفاقا 2سال پیش بود که تو خود همین محله کورگان پارک ، یک رستوران که متعلق به اروپایی ها بود و اتفاقا ایرانی های زیادی هم در آنجا می رفتند رو با بمب منفجر کردند... و تعدادی خارجی و 4 ایرانی هم کشته شدند... اسم فروشگاه : جرمن بکری german bakery ...

در مورد ریکشا هایی هم که گفتین ، کاملا حق با شما است...

کلا هند ، و شهر های آن فقط به درد افراد توریست می خوره که از عجایب آن به شگفت می آیند.... و اصلا و به هیچ هنوان محل مناسبی برای زندگی و تحصیل نیست....

Smile

[font=Arial]بـرنامه روبرو ، هــدف پیـشرو ، پــیش بـه سـوی پــیروزی.[/font]
پاسخ
تشکر کنندگان: Hamid55 ، msar
(2011-01-24 ساعت 14:35)amjad نوشته:  سلام به دوستان
یک مکتب و تشکیلات با ایده و مرام خاصی در محله کورگان پارک وجود داره و باغ بسیار زیبائی هم دارن و لباس قرمز میپوشن و زوار زیادی از سراسر دنیا به اونجا میان ، کسی اطلاعات دقیقتری داره؟من حتی اسم اونهاروهم یادم نیست !
متشکرم

اوشو سنتر است اونجا.
مربوط به مدیتیشن است.


[font=Arial]بـرنامه روبرو ، هــدف پیـشرو ، پــیش بـه سـوی پــیروزی.[/font]
پاسخ
تشکر کنندگان: amjad ، mahtab6 ، saeed53 ، msar
دوستان عزیز من مدتی در شهر پونا اقامت ذارم و احتمالا تا پایان تحصیلاتم در این شهر هستم در کل از این شهر بیشتر از تهران خوشم میاد به هزار و یک دلیل و هر خدمتی که دوستان و هم وطنان نیاز داشته باشن در خدمت هستم
یادم رفت بگم اطلاعات اقای ناظم مدیر محترم سایت کاملا کافی هست ولی اینجا رو از نزدیک دیدن یه لطف دیگه داره
یادم رفت بگم اطلاعات اقای ناظم مدیر محترم سایت کاملا کافی هست ولی اینجا رو از نزدیک دیدن یه لطف دیگه داره
پاسخ
تشکر کنندگان: Ali Sepehr ، رامین راد ، frozen mind ، farzad-it ، msar
بابا خداييش بي خيال بشين. اخه دانشگاه قحطيه كه ميرين از دانشگاههاي هند مدرك بگيرين. جالبه كه تو چند سال اخير هر كس نميتونه ايران دكتري قبول بشه ميره هند يا مالزي يا ..... تا دكتري بگيره . وقتي هم برميگرده خدا ميدونه چقدر علم اندوخته و با چه كوله بار سنگيني از علم بر ميگرده! البته اونايي كه از دانشگاههاي امريكا و كاناداو .... مدرك گرفتن و اومدن، ما علمي در اونا نديدم. احتمالا ما چشم بصيرت نداريم!
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
(2011-03-13 ساعت 00:24)mhma نوشته:  بابا خداييش بي خيال بشين. اخه دانشگاه قحطيه كه ميرين از دانشگاههاي هند مدرك بگيرين. جالبه كه تو چند سال اخير هر كس نميتونه ايران دكتري قبول بشه ميره هند يا مالزي يا ..... تا دكتري بگيره . وقتي هم برميگرده خدا ميدونه چقدر علم اندوخته و با چه كوله بار سنگيني از علم بر ميگرده! البته اونايي كه از دانشگاههاي امريكا و كاناداو .... مدرك گرفتن و اومدن، ما علمي در اونا نديدم. احتمالا ما چشم بصيرت نداريم!

شما به بزرگی خودتون ببخشین!

دوست عزیز، راندن همه با یک چوب کار درستی نیست.
از نظر شما این که «تو چند سال اخير هر كس نميتونه ايران دكتري قبول بشه ميره هند يا مالزي» موضوع جالبیه، اما از نظر من اصلا جالب نیست. مطمئنم اگر شما حتی یک بار در آزمون دکتری در ایران شرکت کرده بودین، الآن با من هم نظر می شدین. در گزینش دانشجو برای رشته های دکتری در ایران عوامل دیگری غیر از سطح دانش و آگاهی از رشته مربوط دخیل هستن.

شما که دانش آموختگان آمریکا و کانادا رو قبول ندارین و عاری از علم می دونین، ممکنه بفرمائید فارغ التحصیلان کجا رو قبول دارین؟! شما خودتون کجا دکتری گرفتین؟
[en] PD: Jan. 6, 2001
Visa: July 2012
F4
[/en]
پاسخ
تشکر کنندگان: Blaze ، farzad-it ، xbox ، hamidehashemi ، msar
(2011-03-13 ساعت 16:13)frozen mind نوشته:  
(2011-03-13 ساعت 00:24)mhma نوشته:  بابا خداييش بي خيال بشين. اخه دانشگاه قحطيه كه ميرين از دانشگاههاي هند مدرك بگيرين. جالبه كه تو چند سال اخير هر كس نميتونه ايران دكتري قبول بشه ميره هند يا مالزي يا ..... تا دكتري بگيره . وقتي هم برميگرده خدا ميدونه چقدر علم اندوخته و با چه كوله بار سنگيني از علم بر ميگرده! البته اونايي كه از دانشگاههاي امريكا و كاناداو .... مدرك گرفتن و اومدن، ما علمي در اونا نديدم. احتمالا ما چشم بصيرت نداريم!

شما به بزرگی خودتون ببخشین!

دوست عزیز، راندن همه با یک چوب کار درستی نیست.
از نظر شما این که «تو چند سال اخير هر كس نميتونه ايران دكتري قبول بشه ميره هند يا مالزي» موضوع جالبیه، اما از نظر من اصلا جالب نیست. مطمئنم اگر شما حتی یک بار در آزمون دکتری در ایران شرکت کرده بودین، الآن با من هم نظر می شدین. در گزینش دانشجو برای رشته های دکتری در ایران عوامل دیگری غیر از سطح دانش و آگاهی از رشته مربوط دخیل هستن.

شما که دانش آموختگان آمریکا و کانادا رو قبول ندارین و عاری از علم می دونین، ممکنه بفرمائید فارغ التحصیلان کجا رو قبول دارین؟! شما خودتون کجا دکتری گرفتین؟


من الان در هند هستم . كاري ندارم كه ايران هيچ دانشگاهي از دنيارو قبول نداره . اونايي رو هم داره از سر مجبوريست و اگر روش ميشد همونا رو هم رد صلاحيت ميكرد . بهتره يه سري به رنگينگهاي رسمي بين المللي بزنيم . اونوقت در مورد هندوستان نظر بدين . اين كشور در مقام مقياس در شرايط برابر و نه در شرايط كنوني هندوستان از بهترين دانشگاهها و شرايط برخوردار است . ضمنا با تحقيقي كه من كردم ظرف 10 سال آينده شما اثري از ابرقدرت تجاري چين نخواهيد ديد . چون با جمايت گسترده اي كه آمزيكا از اين كشور ميكند بزودي شاهد ابرقدرت اقتصادي جديدي خواهيم بود . اين نتيجه بررسي ها و اكتشافات من كه خودم يك هم مديز هستم و هم تدريس ميكنم هست . تحقيقات من كاملا آكادميك هستش و جزء به جزء
از نظر من هندوستان از خيلي از كشورها بهتر است
بزرگترین لذت در دنیا انجام کاری است که دیگران میگویند نمیتوانی...!!!
پاسخ
تشکر کنندگان: Ali Sepehr ، fran ، saeed53 ، farzad-it ، hamidehashemi ، msar
سلام.من فارغ التحصیل پیش دانشگاهی از ی مرکز نمونه دولتی سال 89 هستم و میخوام پزشکی بخونم.چندتا کشور رو پیشنهاد دادن.ارمنستان،هند،مالزی. ارمنستان رو خودم رفتم از نزدیک دیدم،هم هزینه ی زندگیش خیلی بالاست،هم سطح علمیش پایین و هم اینکه مورد تایید هم نیست! مالزی رو هم که تحقیق کردم،گفتن گرونه،حالا رسیدم ب هند.میخوام کورس زبان بگیرم، پونا رو پیشنهاد دادن.سیمبایسیس! مدارکمو دادم برای ترجمه،فرم ها رو از سفارت گرفتم،اما هنوز برای پذیرش از کالج اقدامی نکردم.میخوام راهنماییم کنید! راجع ب کالج های زبان،مدت دوره هاش،هزینش،پزشکیش! بهترین انتخاب چی میتونه باشه؟
پذیرش پزشکی چه شروطی داره؟ آیا نوع مدرسه تاثیری داره واسه پذیرش؟
راجع ب هزینه های زندگی ی آمار سر انگشته ب روز میخوام.
و اینکه اگه برم پونا؛با حساب اینکه کسیو ندارم اونجا،با بارو بندیل چطوری باید دنبال خونه بگردم؟؟؟
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
(2011-09-17 ساعت 13:54)...ShaDi نوشته:  سلام.من فارغ التحصیل پیش دانشگاهی از ی مرکز نمونه دولتی سال 89 هستم و میخوام پزشکی بخونم.چندتا کشور رو پیشنهاد دادن.ارمنستان،هند،مالزی. ارمنستان رو خودم رفتم از نزدیک دیدم،هم هزینه ی زندگیش خیلی بالاست،هم سطح علمیش پایین و هم اینکه مورد تایید هم نیست! مالزی رو هم که تحقیق کردم،گفتن گرونه،حالا رسیدم ب هند.میخوام کورس زبان بگیرم، پونا رو پیشنهاد دادن.سیمبایسیس! مدارکمو دادم برای ترجمه،فرم ها رو از سفارت گرفتم،اما هنوز برای پذیرش از کالج اقدامی نکردم.میخوام راهنماییم کنید! راجع ب کالج های زبان،مدت دوره هاش،هزینش،پزشکیش! بهترین انتخاب چی میتونه باشه؟
پذیرش پزشکی چه شروطی داره؟ آیا نوع مدرسه تاثیری داره واسه پذیرش؟
راجع ب هزینه های زندگی ی آمار سر انگشته ب روز میخوام.
و اینکه اگه برم پونا؛با حساب اینکه کسیو ندارم اونجا،با بارو بندیل چطوری باید دنبال خونه بگردم؟؟؟

سلام تنها جای که در حال حاضر میتونین در هند کرس زبان بگیرین فقط کالج زبان سیمبا یسس که سفارت با اون پذیرش دانشجویی یه شما ویزا میده
در مورده هزینه های روز مره و کالج زبان و غیره مدبر گرامی در صفحه اول تا حدود زیادی توضیح دادن با ابن اختلاف که نسبت به اون تاریخ قیمت دلار و روپیه به نسبت امروز خیلی تغیر کرده .برای اقامت موقت در پونا هم میتوانبن
ااز هتلهای با قیمت 1000 روپیه در شب با خوابگاه به قیمت 500 روپیه در شب استفاده کنید . پرواز ایران ایر هر 3شنبه و جمعه برقرار است و از فرودگاه بمبیی تا پونا هزینه سفر 600 تا 700 روپیه
پاسخ
تشکر کنندگان: xbox ، msar
(2011-09-17 ساعت 13:54)...ShaDi نوشته:  سلام.من فارغ التحصیل پیش دانشگاهی از ی مرکز نمونه دولتی سال 89 هستم و میخوام پزشکی بخونم.چندتا کشور رو پیشنهاد دادن.ارمنستان،هند،مالزی. ارمنستان رو خودم رفتم از نزدیک دیدم،هم هزینه ی زندگیش خیلی بالاست،هم سطح علمیش پایین و هم اینکه مورد تایید هم نیست! مالزی رو هم که تحقیق کردم،گفتن گرونه،حالا رسیدم ب هند.میخوام کورس زبان بگیرم، پونا رو پیشنهاد دادن.سیمبایسیس! مدارکمو دادم برای ترجمه،فرم ها رو از سفارت گرفتم،اما هنوز برای پذیرش از کالج اقدامی نکردم.میخوام راهنماییم کنید! راجع ب کالج های زبان،مدت دوره هاش،هزینش،پزشکیش! بهترین انتخاب چی میتونه باشه؟
پذیرش پزشکی چه شروطی داره؟ آیا نوع مدرسه تاثیری داره واسه پذیرش؟
راجع ب هزینه های زندگی ی آمار سر انگشته ب روز میخوام.
و اینکه اگه برم پونا؛با حساب اینکه کسیو ندارم اونجا،با بارو بندیل چطوری باید دنبال خونه بگردم؟؟؟

دوست گرامی - در بین این نوع کشور های آسیایی در حال حاضر فیلیپین بهترین گزینه برای تحصیل در رشته های پزشکی است.

اما اگر علاقمند به تحصیل در هند هستید... شهر های حیدرآباد و سپس بنگلور... در زمینه پزشکی مناسب تر است.

و اما در مورد اقامت موقت در شهر پونا عارضم به خدمتتون که در خیابان کورگان پارک (koregan park) از لاین a تا لاین c اتاق هایی برای اجاره وجود داره...که از لحاظ بهداشت و تمیزی به نسبت مناسب است.... و بیشتر افراد خارجی که برای مدیتیشن به پونا می آیند از این اتاق ها استفاده می کنند.. که همانطور که سعید جان هم نوشتند با شبی 500 روپیه البته اگر چانه هم بزنید با 400 تا هم میشه.... اجاره کرد.

[font=Arial]بـرنامه روبرو ، هــدف پیـشرو ، پــیش بـه سـوی پــیروزی.[/font]
پاسخ
تشکر کنندگان: saeed53 ، hamidehashemi ، msar
سلام! من پذیرش دانشگاه bharati از شهر پونا را برای مقطع فوق لیسانس گرفتم، می خواستم بدون درجه علمیش در حدی هست که بتونم در مقطع phd برای کانادا یا آمریکا اقدام کنم؟ یا اینکه بشینم درس بخونم برای دانشگاه تهران؟ من طلاعاتی ندارم در این مورد و نهایتا باید تا دو الی سه روز دیگه تصمیم بگیرم چون باید تا یک ماه دیگه هند باشم. ممنون می شم اگه کسی اطلاعاتی داره راهنماییم کنه.
پاسخ
تشکر کنندگان: msar




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان