کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
چگونه یک رزومه خوب بنویسیم؟
سلام.

برای پیدا کردن شغل های سطح متوسط به بالا فرستادن رزومه الزامی است. معمولاٌ در ایران رزومه ها شکل و قالب خاصی ندارند و هر کس به سلیقه خودش رزومه خود را می نویسد. دامنه این اعمال سلیقه در ایران به حدی بالاست که بنده رزومه ای را دیدم که عکس صاحب رزومه در پس زمینه رزومه بصورت محو چاپ شده بود.(البته این رزومه را خودم چاپ کردم، بعلت اینکه بنده دفتر فنی دارم و خدمات چاپ انجام میدیم.) و رزومه ای را دیدم که 12صفحه بود و ...

اما در کشور ایالات متحده داشتن یک رزومه خوب به معنی داشتن فرصت بیشتر برای دیده شدن و پیدا کردن کار است. ممکن است یک رزومه خوب از سوابق خوب (البته در مواردی) بهتر عمل کند و برای متقاضی نقش بهتری ایفا کند. از این رو من در اینجا یک راهنما برای نوشتن یک رزومه درست قرار می دهم. البته این راهنما انگلیسی است و از دوستان با تجربه تقاضا می کنم تجربیات خودشون را در اینجا بنویسند و نکاتی اگر می دانند که ممکن است به درد دوستان مهاجرسرا بخورد را گوشزد کنند.
با تشکر از تمام دوستانی که پاسخ می دهند.
پاسخ
دوستان، یک نمونه رزومه رو که میتونید چنین چیزی رو برای خودتون هم تهیه کنید و تو وبسایت شخصی تون یا ... بگذارید، پیوست کردم. Cool

امیدوارم مفید باشه Wink
دوستان عزیز مخصوصا آرش خان (که میدونم چنین چیزی برای خودشون درست کردند) هم لطف کنند نمونه های دیگه ای هم برامون بگذارند تا بیشتر آشنا بشیم... Smile
پاسخ
رزومه با فرمت2007 MS word


فایل‌های پیوست
.doc   English-resumes-template.doc (اندازه 113 KB / تعداد دانلود: 2,069)
رشته 6 امتيازي--->ارسال مدارك تشكيل پروند كبك براي سوريه : 2010/8---> دريافت فايل نامبر كبك از دمشق: 2010/10--->
دعوت به مصاحبه : 2011/12---> مصاحبه :2012/02 --->
دريافت فايل نامبر فدرال : 2012/03
مدیکال : ---
پاس ریکوئست: ---
پاسخ
یه عالمه نمونه دیگه از رزومه رو براتون پیوست کردم، امیدوارم استفاده کنید... Smile یکسری از نمونه ها رو گروه بندی کردم و برای هر گروه یه فایل ZIP گذاشتم و درون اون Template های مختلف بصورت فایل word جمع آوری شده...
از سایت های زیر هم میتونید نمونه رزومه برای کار های مختلف رو ببینید:

www.resumetemplates.org
obsearch.about.com/cs/resumesamples/a/resumetemplate.htm

Cool


فایل‌های پیوست
.pdf   ResumeTemplate.pdf (اندازه 156.03 KB / تعداد دانلود: 2,636)
.pdf   resumetemplate1blank.pdf (اندازه 36.61 KB / تعداد دانلود: 1,557)
.pdf   resumetemplate2blank.pdf (اندازه 14.83 KB / تعداد دانلود: 955)
.pdf   resumetemplate3blank.pdf (اندازه 14.21 KB / تعداد دانلود: 971)
.doc   resumemodern.doc (اندازه 12.99 KB / تعداد دانلود: 1,112)
.doc   resumesophis.doc (اندازه 12.58 KB / تعداد دانلود: 847)
.doc   resume.doc (اندازه 31 KB / تعداد دانلود: 955)
.zip   Academic Resumes.zip (اندازه 71.81 KB / تعداد دانلود: 1,319)
.zip   Professional Resumes.zip (اندازه 102.46 KB / تعداد دانلود: 1,458)
.zip   Basic Resumes.zip (اندازه 43.92 KB / تعداد دانلود: 1,042)
.zip   Business Resumes.zip (اندازه 128.9 KB / تعداد دانلود: 1,291)
.zip   Chronological Resumes.zip (اندازه 20.5 KB / تعداد دانلود: 692)
.zip   Informal Resumes.zip (اندازه 42.89 KB / تعداد دانلود: 1,059)
پاسخ
سلام

بعد 1 سال تصمیم گرفتم اولین موضوع خودمو ارسال کنم امیدوارم برای اون دسته از دوستانی که تازه به آمریکا مهاجرت کردن مفید واقع شه !

این موضوع رو اختصاص دادم به ساخت رزومه های حرفه ای که خیلی مورد نیاز دوستانه ... من اول یک برنامه رو معرفی میکنم که مخصوص ساخت رزومه های حرفه ایه :

شیوه های متفاوتی برای نگارش رزومه متداول و مرسوم است و هر كس به مقتضای سلیقه و هدفی كه از نگارش رزومه دارد، شیوه خاصی را بر می گزیند.
نرم افزار ResumeMaker Professional ابزاری قدرتمند برای ساختن رزومه کاری و بهترین و ساده ترین راه برای رسیدن به شغل دلخواه می باشد. این ابزار به شما در نوشتن یک رزومه عالی کمک می کند. این نرم افزار به شما کمک می کند تا مرحله به مرحله در نوشتن رزومه پیش روید و دارای بیش از 13000 نمونه و بیش از 15000 اصطلاحات مهم می باشد که وجود آنها در نامه ی شما مزیت بزرگی به شمار می آید. این نرم افزار در جستجو و یافتن شغل برای شما نیز بسیار تواناست. جستجو میان بیش از 90 سایت کاریابی برتر و 5 میلیون بنگاه کاریابی جهان و بیش از 20 میلیون کمپانی در سراسر جهان برای شغل و امکانات شغلی مورد علاقه شما می باشد. توانایی ساخت رزومه های PDF و بیش از 500 مصاحبه و پاسخ مجازی، قابلیت رایت آنها بر روی CD و DVD و ... از و.یژگی های این نرم افزار به شمار می رود.

قابلیت های کلیدی نرم افزار Individual Software ResumeMaker Professional Deluxe 16.0:
- توانایی ساخت رزومه های PDF
- استفاده آسان و مرحله به مرحله
- دارای بیش از 500 مصاحبه و پاسخ مجازی
- دارای بیش از 13000 نمونه و بیش از 15000 اصطلاحات مهم
- قابلیت رایت آنها بر روی CD و DVD
- و ...

از اینجا دانلود کنید


دوستان میتونن نمونه ای رزومه ی خود را با ترجمه فارسی در این بخش بزارن تا بقیه هم از اونا استفاده کنن !
پاسخ
یکی از چیزهایی که من در مورد ساختن رزومه تجربه کرده ام این است که نباید خیلی آن را شلوغ کنیم و انواع و اقسام حرفه ها را در آن بنویسم که به یکدیگر ربطی ندارند. رزومه اولی که من ساختم از شیر مرغ تا جان آدمیزاد در آن بود و البته چیزهایی بود که من کار کرده بودم ولی برای خواننده بسیار گیج کننده بود و از من سوال می کردند که چطور تو هم شبکه می دانی هم برنامه نویسی. کم کم یاد گرفتم که رزومه های مختلف داشته باشم و برای هر شرکتی که می خواستم رزومه بفرستم فقط اطلاعاتی را بنویسم که مربوط به کار آنها باشد. بهتر است چندین رزومه آماده داشته باشید و مثلا اگر تجربه مدیریت دارید و الآن می خواهید برای یک کار پایین تر اقدام کنید کلمه مدیر را به کارمند تغییر دهید اگرنه Overqualified می شوید و رزومه شما به مصاحبه نمی انجامد.
با آرزوی موفقیت برای شما
پاسخ
آقا آرش عزیز من بعد از بازدید چند سایت و نمونه های رزومه متوجه شدم هیچکدام از سال تولد و سن و وضعیت تاهل چیزی نگفتن.؟ این درسته یا سلیقه ایه.؟!
ضمنا ما چون در بدو ورود و گرفتن گرین، حالت رزیدنت داریم آیا بایدبه این مورد اشاره کنیم یا نه.؟
ممنون
Lottery 2010
U.S Citizen
Los Angeles, CA

Nothing is impossible
پاسخ
نه دوست عزیز. هیچ نیازی نیست که به وضعیت تاهل و یا تاریخ تولد خود اشاره ای بکنید ولی اگر خواستید می توانید عکس خود را در رزومه چاپ کنید که در برخی موارد می تواند موثر باشد. بعدها وقتی که استخدام می شوید به خاطر فرمهای مالیاتی و کپی گرین کارتی که به آنها میدهید اطلاعات شخصی شما را میگیرند. نیازی نیست که در رزومه بنویسید که گرین کارد دارید و اگر نیاز داشته باشند خدشان از شما سوال می کنند.
با آرزوی موفقیت برای شما
پاسخ
در تایید حرفهای rs232 و البته با نگاهی متفاوت از ایشون چون ممکن هست بعضی از دوستان مانند دوستمون دارای توانایی زیادی در رشته تحصیلی شون نباشند , من شنیده ای دارم که براتون نقل میکنم یکی از دوستانم که در زمینه کاریابی فعالند میگفتند که باید رزومه رو بر اساس توانایی هایی که دارید تنظیم کنید و نه صرفا بر اساس مدرک تحصیلی تون چون ممکن هست کار مورد نظر به مهارتهای خاصی نیاز داشته باشه که در این شرکتها بهش نیاز دارند و وقتی شما از مدرکتون بنویسین اونها روی این تکیه میکنن که شما دارای همه توانایی های رشته تحصیلی تون مطابق با استاندارد یک دانشگاه رفته آمریکایی هستین که در صورت استخدام از شما انتظار دارند که در اون تخصص توانمند باشین ، چون در نظر کسی که مصاحبه میکنه هر گونه ناتوانی درتخصص های زیر گروه رشته مورد نظر قابل پذیرش نیست.
مثالی میزنم که موضوع روشنتر بشه مثلا شما در رشته مدیریت بازرگانی تحصیل کردن پس با توجه به این رشته که تو امریکا بهش میگن MBA و فارغ التحصیلان تو این رشته باید همزمان از حسابداری و حسابرسی و بازاریابی حرفه ای و مدیریت سیستمی و سازمانی و منابع انسانی و امور مالی و تجاری و حقوقی بین الملل و .... اطلاعات تخصصی دقیق و حرفه ای داشته باشین و وقتی شما میگین مدیریت خوندین باید ذکر کنید که در چه گرایشی توانمند هستین چون در ایران رشته های دانشگاهی نسبت به چیزی که تو امریکا موجود هست خیلی ابتدائی و اولیه هست و با احترام به همه دوستان فارغ التحصل که در ایران درس خوندن باید به این نکته دقت کنند که چناچه بخواهند در بازار های کار کشور امریکا جذب بشوند باید بتوانید ارزش تحصیلی خودتون رو تا حد دانشگاه های امریکا بالا ببرین( با شرکت در دوره های تکمیلی و تخصصی در امریکا یا دانشگاه های هم سطح امریکا ) در غیر این صورت ممکن هست تا مدتها نتونین کار متناسب با چیزی که در ایران نسبت به رشته تحصیلی تون داشتین رو پیدا کنین .
پاسخ
سایت های کاریابی راه خوبی برای نوشتن یک رزومه خوب هستند.
پاسخ
تشکر کنندگان: Linspire ، jan ، peyman1355 ، nora ، mahakk ، sadeghi897 ، سمانه777 ، pari pariaaa ، Alissa ، آلیس-1980
همونطور که فرمودید راهنماهای زیادی راجع به رزومه نوشتن وجود داره ولی من 3 نکته در اینجا ذکر می کنم که معمولاً ما کمتر بهش توجه می کنیم:

1. خلاصه، مختصر و مفید: بسیاری از ما رزومه هامون رو تو چندین صفحه و خیلی با جزئیات می نویسیم در صورتی که همیشه توصیه میشه که رزومه از یک صفحه تجاوز نکنه و حتی اگه تجربه و تخصص و تحصیلات زیادی داریم، به ذکر آخرین ها و مهمترین هاشون بپردازیم. دلیل اصلی این توصیه هم اینه که رزومه شما باید در نگاه اول و در میون چندین رزومه ای که داره بررسی میشه خودش رو نشون بده و معمولاً به رزومه های طولانی بی توجهی میشه یا کامل مطالعه نمیشه.

2. منطبق با تخصص شغل مورد نظر: ما معمولاً در ایران تو خیلی کارا تجربه داریم. مثلاً کسی مدرک مهندسی عمران داره، دوره شبکه گذرونده و الان داره کار گرافیک می کنه. ذکر همه اینا با هم تو رزومه برای آمریکایی ها خیلی غیر معمول و عجیبه. باید تو رزومه چنین فردی فقط موارد منطبق با شغل درخواستی نوشته بشه.

3. منطبق با سطح شغل مورد نظر: یکی از موارد پیدا نکردن کار (به خصوص تو دوران رکود که خیلی ها بی کار شدن) جریان Over Qualified شدن هستش یعنی سطح رزومه بالاتر از سطح شغل هستش و چنین مواردی رد میشه و بر خلاف تصور بیشتر ما اصلاً مزیت محسوب نمیشه. برای مثال کسی که می خواد تو سطح Senior استخدام کنه، از میون کسانی که تجربه Management و سابقه کار بالاتر از 10 سال دارند انتخاب نمی کنه.

به امید موفقیت همه دوستان.

توضیح: راستی فردی که در بند 2 مثال زدم فقط یک مثال هستش و به هیچ وجه فرد خاصی مورد نظر نیست و امیدوارم به کسی از دوستان با شرایط مشابه بر نخوره. من خودم هم دست کمی از این مثال ندارم. متأسفانه این شرایط ایرانه که هیچ کسی سر جای خودش نیست!
پاسخ
در حال جستجو برای یک کار همیشه آسان نیست ، بدون توجه به آنچه دولت در اقتصاد است in. و زمانی که شما در حال شکار ، خود را بهترین سلاح است رزومه کاری خود را.Resume templates[/code]
پاسخ
تشکر کنندگان: mohammad.maleki ، kolman ، maria2000 ، pari pariaaa
در حال جستجو برای یک کار همیشه آسان نیست ، بدون توجه به آنچه دولت در اقتصاد است in. و زمانی که شما در حال شکار ، خود را بهترین سلاح است رزومه کاری خود را. پرداخت نهایی بهترین من از سایت Resume templates
پاسخ
تشکر کنندگان: mohammad.maleki ، kolman ، مانترا ، love story ، r_ent ، pari pariaaa
دوستان یه نکته برای تذکر اینکه حتما برای هر کاریکه میخواین درخواست بفرستید و یا به مصاحبه بروید تجربه نشون داده که باید Resume & Cover letter تون رو مخصوص اون رشته تنظیم کنید.
این موضوع مخصوصا برای کسانیکه چند تا تجربه کاری مختلف در گذشته دارند خیلی حیاتی میتونه باشه، منظور این نیست که به کل تمامی فرمت رزومه تغییز کنه بلکه اونجاهاییکه مرتبط به شغل موردنظر هست بیشتر و بهتر بهشون پرداخته بشه همین.

Lottery 2010
U.S Citizen
Los Angeles, CA

Nothing is impossible
پاسخ
دوستان عزیز امروز در یاهو یک مطلب خیلی خوب دیدم و حیفم آمد که آن را با شما به اشتراک نگذارم. خلاصه دست به کار شدم و ترجمه اش کردم. امیدوارم به دردتان بخورد. تاپیک مرتبط هم پیدا نکردم.Wink

هنگامی که شما برای کار اپلای می کنید و چیز زیادی برای گفتن ندارید، نوشتن یک رزومه بسیار مهم است. ممکن است رزومه شما به جای اینکه به نفع شما باشد به ضرر شما کار کند.
در سالهای اخیر سبک نوشتن رزومه های موفق تغییر زیادی پیدا کرده است. به نکات زیر توجه کنید:
1- نوشتن تعداد زیادی شماره تماس: نوشتن شماره های تماس متعدد باعث می شود که شما فرد نامناسبی به نظر برسید. اگر یک شماره فکس هم اضافه کنید که دیگر مانند یک دایناسور به نظر می رسید! برای حل این مشکل، تنها شماره موبایل و ایمیل خود را ذکر کنید.
2- کلیشه ای بودن: استفاده از کلماتی که دیگر خیلی عمومی و رایج شده است، باعث می شود رزومه شما خیلی مناسب به نظر نرسد. برای حل این مشکل کلماتی که linkedIn به عنوان کلمات زیاد استفاده شده در روزمه ها شناسایی کرده است را از رزومه خود حذف کنید. برخی از این کلمات عبارتند از: nnovative, motivated, extensive experience, results-oriented, dynamic, proven track record, team player, fast-paced, problem solver, and entrepreneurial.
به جای آن کلماتی را استفاده کنید که در آگهی کار استفاده شده است و از این طریق می توانید نرم افزارهای اسکن کردن رزومه ها را که بسیاری از شرکتها اخیرا از آن استفاده می کنند را دور بزنید.
3- توضیح ندادن در مورد شرکتهایی که قبلا در آنها کار کرده اید: یک مدیر جوان ممکن است دیدی همانند شما نسبت به صنعت نداشته باشد و نتواند تجربه شما را به کار بگیرد برای حل این مشکل می توانید یک سطر با توضیح کلی راجع به شرکت قبلی خود به رزومه تان اضافه کنید مگر اینکه شرکت قبلی شما یک شرکت بسیار بزرگ با 500 یا بیشتر کارمند بوده باشد و شما بخواهید که بیشتر راجع به آن صحبت کنید.
4- استفاده از فرمتهای قدیمی: برای اولین رزومه، ممکن است به شما گفته شده باشد ک تاریخها را در سمت چپ بنویسید. اما دیگر چنین چیزی وجود ندارد. برای حل این مشکل، تنها سالها را – ماهها فقط برای کسانی که جدیدا فارغ التحصیل شده اند بکار می رود- در سمت راست و پس از عنوان کار شما و نام شرکت ذکر کنید.
5- ارزان فروختن کار شخصی: کسانی که بدنبال کار می گردند، معمولا در مورد کارهایی بالشخصه انجام داده اند، بسیار مبهم و یا کلی صحبت می کنند که باعث می شود دوره کار شخصی به صورت دوره بیکاری به نظر استخدام کنندگان بیاید. برای حل این مشکل، در مورد پروژه هایی که کار کرده اید به روشنی توضیح بدهید و در صورت مجاز بودن برخی از مشتریانتان را که برایشان پروژه انجام داده اید را ذکر نمایید.
6- هدفدار بودن: ممکن است رزومه شما طوری باشد که این مساله را القا کند که این رزومه شامل درخواستهای شما از شرکت می شود. شرکت به این مساله هیچ اهمیتی نمی دهد . شما ممکن است یکی از چندین و چند نفر باشید و درخواستهای شما هیچ اهمیتی نداشته باشد. به جای آن با یک توضیح در مورد اینکه چه کارهایی می توانید انجام دهید شروع کنید.
7- ذکر کردن تاریخ های فارغ التحصیلی: ممکن است مدیر استخدام کننده هنوز در آن تاریخ بدنیا نیامده باشد. برای حل این مساله تاریخ های فارغ التحصیلی را حذف کنید. با این کار شما آنها را فریب نمی دهید بلکه تنها این تاریخ ها را به رخ او نمی کشید.
8- درگیر شدن بیش از حد با گذشته: اولین کارهایی که شما انجام داده اید ممکن است دیگر از اهمیت خاصی برخوردار نباشند و در سطح کاری که شما اکنون انجام می دهید نباشد. برای حل این مشکل تنها تا 15 سال به عقب برگردید مگر اینکه پیش از آن کار بسیار چشمگیری انجام داده باشید.
9- برجسته کردن مهارتهای معمولی: ذکر کردن اشنایی شما با نرم افزارهای مایکروسافت ورد و پاورپوینت و اکسل ممکن است شما را یک تازه کار جلوه دهد. به جای آن نرم افزارهای تخصصی یا تکنولوژیهای جدید را ذکر نمایید.
10- ذکر کردن فعالیتهای غیر فعالانه: با اینکه تفریحات غیر کاری و سرگرمیها می توانند پیش زمینه ایجاد موضوعات مشترک باشند، نباید شما را بی تحرک یا بی انرژی جلوه دهند. می توانید کارهایی مانند دوچرخه سواری یا دو را که نشانه فرز بودن و پرتحرک بودن شما را ذکر کنید. قبلا گفته می شد که فعالیتهای مذهبی مانند آوازخواندن در گروه کر کلیسا را ذکر نکنید اما دیگر اینطور نیست و چنین فعالیتهایی می توانند نشان دهنده قابلیت هماهنگی شما باشند که امروزه برای مدیران بسیار مهم است.
11- توجه اندک به تجربیات اخیر: بسیاری از کسانی که به دنبال کار هستند و سن زیادی دارند از قوانین قدیمی پیروی می کنند که مثلا رزومه شان در یک صفحه جا بگیرد. بنابراین کارهای اخیر و بالطبع مهم خود را بسیار خلاصه می کنند تا حدی که چیزی از آنها باقی نمی ماند. بنابراین گسترده کردن رزومه تان به 2 یا 3 صفحه کاملا برای یک کسی که چهل یا پنجاه و اندی سال سن دارد کاملا قابل قبول است. نصف یک صفحه را به کارهای اخیر خود اختصاص دهید. و کارهای عملی خود را ذکر کنید و مطمئن شوید که دست آوردهای قابل اندازه گیریتان را مانند" کاهش هزینه ها به مقدار 16% در طی دو سال" را ذکر کرده اید.
منبع
شماره کیس :2011AS35XXX
دریافت نامه: 9 خرداد -- 30 می
ارسال فرمها: 11 خرداد-- 1 ژوئن
کنسولگری:آنکارا
مصاحبه: 10 مرداد-- 1 آگوست
دریافت ویزا:23 شهریور-- 14 سپتامبر
ورود به آمریکا: ۱۴ مهر--۶ اکتبر
دریافت سوشال:۱۵ روز بعد از ورود
دریافت گرین کارت: ۲۱ روز بعد از ورود

پاسخ




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان