کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
اقدامات لازم برای مهاجرت به جمهوري چك
با سلام خدمت همه دوستان عزيز،با توجه به اينكه جمهوري چك در مقايسه با بقيه كشورهاي اروپائي نسبتا كشور جديدي براي توجه مهاجرين هست حس كردم كه اطلاعات در مورد اين كشور هم بايد كم باشه.براي همين اين تاپيك رو ايجاد كردم تا راهنمائي باشه براي دوستاني كه بزودي وارد اين كشور ميشن!!(با توجه به اينكه همسر من اهل جمهوري چك هستن و بارها به اين كشور سفر كردم اطلاعاتم در زمينه اين كشور بد نيست)
آشنائي با پراگ(پايتخت جمهوري چك - معروف به مادر شهرهاي دنيا! )
هيچ تعجبي ندارد كه هر ساله پراگ را در ليست زيباترين شهرهاي جهان مي بينيد! اين شهر بدون اغراق زيباست!دولت تلاش كرده كه بافت قديمي و تاريخي اين شهر را حفظ كند.
پراگ با قدمتی ۱۱۰۰ ساله٬ یکی از زیباترین شهرهای اروپا٬ بیشترین آثار تاریخی ثبت شده در یونسکو را داراست (‌حدود ۴۰۰۰ اثر ) و یکی از پُر توریست ترین شهر های دنیاست.
شهر پراگ که در امتداد رودخانه بزرگ ولتاوا قرار دارد، به پایتخت پادشاهان مشهور است و پل مشهور "چالز" با دو برج در دو سر آن،با مجسمه هاي زيبائي كه در سراسر مسير پل توريستها را مجذوب خود ميكند سمبل این شهر شناخته می شود.
این شهر در نقطه اتصال یکی از مهم ترین مسیر های تجاری اروپا ساخته و در قلب جغرافیایی اروپا جای گرفته است.واژه پراگ در زبان چکی "پراها" به معنای "آستانه" می باشد که به زعم بسیاری باید آن را پلی یا دروازه ای از یک سو بین شرق و غرب و از دیگر سو شمال و جنوب دانست،از همین رو مردم چک این شهر را قلب بین المللی اروپا می دانند و آن را با صفاتی همچون:"شهر طلایی" ،"شهر صد مناره"،"تاج دنیا" و یا "رویای سنگی" توصیف می کنند.رویای سنگی تمثیلی است زیبا از سنگفرش های کوچه و خیابان های این شهر.
این شهر را باید نمایشگاهی از سبک های مشهور معماری اروپایی مانند: گوتیک، رومی، رنسانس و باروک دانست که به خوبی نمونه های اصیلی از این سبک ها در ساختمان ها،پل ها و کلیساهای قدیمی در این شهر نمایان است.جمهوری چک همچنین به خاطر عروسکهای خیمه شب بازی نیز معروف است....حتما شما هم اسم پت و مت را شنيده اید ... انيميشن جذابي كه خرابكاري دو مرد عروسكي و دوست‌داشتني را به نمايش ميگذارد.اين دو مرد عروسكي پت (Pat) و مت (Mat) نام دارند و در كشور چك پاي به عالم هستي گذاشته‌اند.
خالق آنها مردي است به نام لوبومير بنس (Lubomir Benes). او كار ساخت اين انيميشن را به تنهائي آغاز كرد، سري اول اين انيميشن را با نام تعميركاران (The Tinkers) ساخت و كارش مورد توجه بسيار قرار گرفت.
بنس در اين استوديو قدم به قدم با انيميشن آشنا شد و سال 1967 با مشاركت جي ترنكا (Jiri Trnka) بنيانگذار استودي ذكرشده، اولين انيميشن خود را ساخت.و حالا به شهرتی جهانی دست یافته است ...
هسته تاریخی شهر پراگ در دو طرف رودخانه ولتاوا (بخشي از رود مشهور دانوب) قرار گرفته و آن گونه که در قرن 18 وجود داشت، از 6 منطقه شهری مستقل تشکیل می شد که عبارت بودند از:شهر قدیم، بخش جوزف که بخشی از محله ی قدیمی یهودیان است که با کنیسه های موجود در آن،اقامتگاه پادشاهان بوهمیا در آغاز هزاره دوم میلادی موسوم به قلعه پراگ، شهر جدید،محله کوچکتر،هرادچانی و ویشه هراد با بناهایی افسانه ای.
شايد از بعضي شباهتهاي پراگ و برخي از شهرهاي اتريش متعجب شويد!اين شباهت بي دليل نيست.اتريش و چك تاريخ در هم تنيده اي دارند و روزگاري نه چندان دور چك جزئي از امپراطوري بزرگ اتريش بوده.اين كشور دو بار تجزيه،يكبار از اتريش و باز ديگر از چكسلواكي را تجربه كرده(هرچند ظاهرا اغلب ايراني ها از تجزيه آخر اين كشور چيز زيادي نميدونن.چون من هر وقت از ايران براي پراگ بليط ميگيرم،ازم ميپرسن كدوم كشوره؟!!!! بعد كه ميگم چك ميگن چكسلواكي؟؟Big Grin)كه در اينجا من به همه هموطنان توصيه ميكنم مطالعه بيشتري روي تاريخ و جغرافيا داشته باشن حداقل اونائي كه به شغلشون خيلي مربوط ميشهWink
قلعه واقع در پراگ،بزرگترين قلعه دنياست كه البته هيچ گردشگر معمولي امكان بازديد داخل اين بناي تاريخي رو نداره براي اينكه اين قلعه محل كار و زندگي رياست جمهوري چك ست اما نگران نباشين از اونجائي كه بر خلاف ايران هيچ ممانعتي براي نظارت به زندگي رياست جمهوري چك ندارين يه تلسكوپ براي ديد زدن قلعه در نزديكي پل مجاور قلعه براي گردشگرها در نظر گرفته شده.شما با شارژ كردن تلسكوپ بوسيله سكه ميتونين به يكي از مهمترين بخشهاي 30 يا 30 اين كشور نگاهي بيندازيد!!!
(ياد ايران بخير كه از چندكيلومتري مجلس دوربين كار گذاشتن و توقف چندثانيه اي نزديكش باعث هجوم سرباز و اخطار بشما ميشه!Big Grin)
پراگ هم مثل پايتخت همه كشورها از گرانترين شهرهاي اين كشور محسوب ميشود(هزينه ها بطور نسبي بين 3 تا 5 برابر بقيه شهرهاست) و براي يه مهاجر تازه وارد زندگي در اين شهر خيلي توصيه نميشه هرچند مزايائي هم به نسبت شهراي ديگه اش براي مهاجرها داره.كه بنظر من مهمترينش آشنائي مرد اين شهر به زبان انگليسي ست.پراگ هم مثل دبي فروشندگان خارجي زيادي داره (اغلب روس تبار)كه حتي يه كلمه هم چكي بلد نيستن و انگليسي صحبت مي كنن اما متاسفانه در شهرهاي ديگه بايد خيلي خوش شانس باشين كه كسي به زبان انگليسي اشنائي داشته باشه.فراموش نكنين كه چه در پراگ و چه در ساير شهرها هيچ تابلوئي به زبان انگليسي پيدا نمي كنين!بنابراين تازه واردها حتما نقشه و جي پي اس همراه خودشون داشته باشن.
پراگ از معدود پايتختهاي دنياست كه بيشتر جنبه توريستي داره و براي همين هر موقع از سال كه در اين شهر باشين توريستهاي زيادي رو مي بينين و ساكنين اين شهر به حضور غريبه ها عادت دارن و رفتارشون خيلي دوستانه ست(فراموش نكنين كه مردم همه كشورهاي اروپائي در مقايسه با امريكائي ها خيلي سردتر هستن و غالبا هم برخورد جالبي با خارجي ها ندارن،براي همينه كه امريكا براي مهاجرت خيلي بهتر از اروپاست و اين جمله رو از زبون خيلي ها ميشنوي كه آدم در امريكا احساس غربت نميكنه)
يه موضوع مهم: براي change كردن پول در پراگ خيلي عجله نكنين.از چند تا صرافي حتما قيمت بگيرين چون بعضي هاشون خيلي قيمتهاي پرتي ميدن.خوشبختانه به اندازه كافي در اين شهر صرافي هست پس خيلي براي اين كار مشكل نخواهيد داشت.حواستون باشه اگه يه اسكناس درشت داشته باشين و بخواين خوردش كنين،مثلا بخواين صد دلاري رو بدين و دو تا 50 بگيرين هيچ صرافي اين كارو نميكنه و در ازاش يه 50 دلاري و بقيه پولتون رو كرون ميده.بنابراين اگه پول خوردي غير از واحد پول چك (كرون) اونجا نياز دارين ايران تهيه كرده باشين.
بر پراگ در طول تاريخ چه گذشت؟!
41 سال پيش در بامداد روز 21 اوت سال 1968 ميلادي مردم اروپا پس از برخاستن از خواب با شنيدن اخبار مبهوت شدند. نيروهاي زرهي پيمان ورشو شامل 300 هزار نظامي شبانه به دستور لئونيد برژنف ، دكتاتور شوروي، كشور چكسلواكي (جمهوري چك و جمهوري اسلواكي امروزي در آن زمان كشور واحد چكسلواكي را تشكيل مي دادند) را تصرف كرده بودند. با حمله نيروهاي پيمان ورشو به كشور چكسلواكي بهار كوتاه مدت پراگ پايان گرفت و خزان آن آغاز شد.
نيروهاي پيمان ورشو به بهانه درخواست كمك مقامات محلي براي نجات رژيم كمونيستي در اين كشور اروپاي شرقي كه 20 سال پيش از اين تاريخ در سال 1948 ميلادي با يك كودتاي اتحاد شوروي به اين كشور تحميل شده بود دست به اشغال چكسلواكي زدند.
در 25 فوريه سال 1948 ميلادي ادوارد بنش ، رئيس جمهور قانوني جمهوري چكسلواكي پس از دو هفته فشار بي امان و آشكار اتحاد شوروي ناگزير شد قدرت را به حزب كمونيست و رهبر آن گوتوالد تسليم كند.
در ميان تمام كشورهاي اروپاي مركزي كه پس آزادي از دست نازي ها به اشغال شوروي درآمده بودند ، چكسلواكي تنها كشوري بود كه يك سيستم دمكراتيك و در عين حال يك حزب كمونيست قدرتمند داشت.
حزب كمونيست چكسلواكي در انتخابات عمومي سال 1946 ميلادي 38 درصد آرا را كسب كرده بود و جايگاه مهمي در دستگاه دولت داشت.
پس از كودتا كه به كمك شوروي صورت گرفت ، گوتوالد و حزب كمونيست تمام امور چكسلواكي را در اختيار خود گرفتند.
به اين ترتيب ، اين كشور براي مدت 40 سال از جهان منزوي شد و به استثناي دوره كوتاه «بهار پراگ» در پشت پرده آهنين قرار گرفت.
در روز 5 ژانويه سال 1968 ميلادي الكساندر دوبچك47 ساله به مقام دبيركلي حزب كمونيست چكسلواكي و ژنرال لوتويك اسووبودا 73 ساله به مقام رياست جمهوري انتخاب شدند. اين دو نفر تلاش كردند تا در سيستم بسته كشور اصلاحاتي را ايجاد كنند.
الكساندر دوبچك طرفدار يك «سوسياليسم با چهره بشردوستانه» بود.با شروع اصلاحات دوبچك «بهار پراگ» آغاز شد. در ماه آوريل دوبچك سانسور را لغو كرد ، رييس پليس چكسلواكي را دستگير كرد و به شهروندان اين كشور كمونيستي اجازه مسافرت به خارج را داد.
بسياري از مردم چكسلواكي از اين شرايط تازه شادمان بودند بي آن كه مراقب اقدامات تحريك آميز پيمان ورشو باشند.
تحولات چكسلواكي از نظر لئونيد برژنف ديكتاتور اتحاد شوروي غيرقابل پذيرش بود زيرا اين خطر وجود داشت كه ساير كشورهاي پشت پرده آهنين به چكسلواكي تاسي كرده و خود را از تسلط شوروي نجات دهند.
بنابراين برژنف به نيروهاي پيمان ورشو كه چكسلواكي نيز عضو اين پيمان بود دستور اشغال اين كشور را داد.
مهاجمان از 5 كشور شوروي ، لهستان ، بلغارستان ، آلمان شرقي و مجارستان از زمين و هوا به چكسلواكي يورش برده و در كمتر از 24 ساعت خاك اين كشور و پراگ پايتخت را اشغال كردند.
مردم غيرمسلح در مقابل تانك ها كاري از دست شان ساخته نبود و الكساندر دوبچك و ساير مقامات به سرعت دستگير شده و افراد ديگري به مقام آنها منصوب شدند. در عين حال هزاران نفر از مردم چكسلواكي نيز دستگير و روانه اردوگاه هاي كار اجباري در اتحاد شوروي شدند.
«بهار پراگ» و روياي يك «سوسياليسم با چهره بشري» تحت رهبري مسكو ناگهان پايان يافت.
به اين ترتيب ، در روز 21 اوت سال 1968 ميلادي نيروهاي پيمان ورشو سراسر چكسلواكي و شهر پراگ را تصرف كردند. با حمله نيروهاي كمونيست پيمان ورشو به دستور لئونيد برژنف به چكسلواكي بهار كوتاه مدت پراگ پايان گرفت و خزان آن آغاز شد.
چك ها و اسلواك ها ناگزير شدند 20 سال ديگر انتظار بكشند تا بتوانند براي هميشه از يوغ كمونيست نجات يافته و به آزادي دست يابند.
براي همين در مقايسه با بسياري از كشورهاي اروپائي ،هنوز در برخي از بخشهاي زندگي مردم سبك و سياق دوره كمونيستي رو حس ميكني و اين كشور كه با توجه به موقعيت جغرافيائي خود(دقيقا در مركز اروپا) به قلب اروپا شهرت دارد هنوز تا زمان مدرنيته اروپا فاصله دارد.
پاسخ
اين مطالب رو در وبلاگ http://www.zekrra.blogfa.com ديدم و از اونجائيكه تا حد زيادي كامل بود مطالبش رو در اينجا قرار ميدم.البته يه سري از مطالبش هم درست نبود كه ويرايش و يا حذف شد!
جمهوری چک (به چکی: Česká republika) کشوری در قلب اروپاي مركزي است كه در دهه ۱۹۹۰ از کشور بزرگ چکسلواکی جدا شد.
پایتخت این کشور شهر پراگ ( Prague )است.پراگ،يكي از مقاصد مهم توريستي اروپا به شمار می آید.
بعد از پراگ ، برنو ، پلزن ، استراوا و لیبه رتس از شهرهای مهم این کشورند.
چك با كشورهاي لهستان، آلمان، اتريش و اسلواكي همسايه است.
اين كشور تا سال ۱۹۱۸بخشي از امپراتوري اتريش بود. در اين سال، پس از شكست اتريش در جنگ جهاني اول، كشور چكسلواكي به عنوان كشوري مستقل اعلام وجود كرد.در سال ۱۹۹۳ با تفاهم دو طرف، چكسلواكي به دو كشور چك و اسلواكي تقسيم شد.
در واقع جمهوری چک دارای دو تاریخ استقلال می باشد :
یکی ۲۸اکتبر ۱۹۱۸ ( روز استقلال چکسلواکی از اتریش – مجارستان )
دیگری اول ژانویه ۱۹۹۳ ( روز تجزیه چکسلواکی و تقسیم آن به دو کشور مجزای جمهوری چک و اسلواکی )
جمهوري چك تنوع آب و هوايي زيادي دارد. بلندترين نقطه اين كشور از سطح دريا ۱۶۰۲ متر ارتفاع دارد.این کشور در جنوب شرق آلمان قرار دارد و یکی از اعضای اتحادیه اروپابه شمار می آید .
به دلیل وجود نیروی کار فوق‌العاده ماهر، این کشور به قدرت صنعتی کشورهای بلوک شرق سابق تبدیل شد.در سال ۱۹۴۶ حزب كمونيست در اين كشور اكثريت را به دست آورد و از سال ۱۹۴۸ تا ۱۹۸۹ كه انقلاب مخملي روي داد، اين كشور، كشوري كمونيستي بود.
مهوری چک، هم اکنون ، در حال گذر از سیستم اقتصاد کمونیستی، به سمت بازار آزاد و خصوصی سازی صنعت و کشاورزی است.
مردم چک به زبان چکی سخن می‌گویند. اکثریت مردم این جمهوری بی‌دین‌ اند.
دانشگاه بزرگ چارلز دانشجویان بسیاری را از نقاط مختلف جهان به این کشور کوچک کشانده؛ از جمله دانشجویان زیادی از ایران که اکثراً در رشتهٔ پزشکی تحصیل می‌کنند.
کارخانه ماشین سازی شکودا ، صنعت تولید آبجو و الکل و کارخانه‌های تولید کریستال کمک بسیاری به اقتصاد پویای این جمهوری کرده است.
صنعت گردشگری و طبیعت زیبای این کشور سالانه جمعیت بسیاری را میهمان خود می‌کند.
این کشور برای موسیقی و هنر و ادبیات‌اش معروف است. نام فرانتس کافکا، بهومیل هرابال و میلان کوندرا با آن تداعی می‌شود. پراگ پایتخت آن را به زیبایی‌اش می‌شناسند. پایتخت این جمهوری شهری ١٠٠٠ ساله است که نمادهای معماری متفاوت خود را همچنان حفظ کرده است که همين جاذبه باعث محبوبيت این شهر برای فيلم سازان شده است.
کوه ها و تپه ها در حدود ٩۵ درصد این سرزمين را فراگرفته اند از اینرو این کشور مامنی برای اسکی بازان و علاقه مندان به کوه پيمایی است بطوری که طبيعت بکر آن حضور گرازها و روباه ها را در نزدیکی مناطق جنگلی پدید آورده است.
به این نکته توجه داشت در صورت حذف مسکن و خودرو از سبد خانواری ایرانيان زندگی در ایران بسيار ارزانتر از سایر کشورهاست. با این وجود در پراگ شما می توانيد یک آپارتمان سه خوابه را از متری ٧٠٠ هزارتومان تا ۴ ميليون تومان خریداری نمایيد.
جمهوری چک بدليل آنکه در سالهای اخير مقصد بسياری از مهاجران بوده است دارای مدارس بين المللی بسياری است. البته باید توجه داشت که تحصيل برای فرزندان افراد مقيم در این جمهوری رایگان است اما این تحصيل رایگان شامل مدارس بين المللی خصوصی نمی شود.
مقايسه آماري ايران و چك:
خیلی وقت‌ها هم با مشاهده‌ی برخی شاخص‌های آماری و مقایسه‌ی آن با آمارهای مربوط به کشور خودمان به نتایج جالبی می‌رسیم. عجالتاً با مراجعه به منابع اینترنتی با توجه به آمارهایی که با توجه به رشته مطالعاتی‌ام برایم مورد توجه بیشتری بوده به این یافته ها رسیدم:
این کشور حدود 10 میلیون و سیصد هزار نفر جمعیت دارد (ایران 70 میلون و سیصد هزار نفر)
دارای رشد جمعیت منفی است (منفی یک دهم درصد) یعنی میزان خام موالید سالیانه (10 مورد در هر هزار نفر جمعیت) کمتر از مرگ و میر (11 مورد در هر هزار نفر) است. در مورد ایران رشد جمعیت مثبت است (یک و دو دهم درصد)
میزان باروری کل (تعداد متوسط بچه‌های یک زن در زمان باروری) در این کشور یک و سه دهم است.
شاخص امید به زندگی در این کشور 76 سال است. در ایران امید به زندگی برای زنان 72 و برای مردان 69 سال است).
77 درصد جمعیت این کشور شهرنشین‌اند. در ایران 67 درصد است.
ازدواج زودهنگام (زیر سن 19 سالگی) فقط در مورد یک درصد از زنان این کشور اتفاق می‌افتد. در ایران این نسبت 18 درصد است.
شاخص "مرگ‌ومیر مادران" در این کشور رقم 9 در صدهزار مورد تولد زنده است (فقط 9 نفر زن در جریان امور مربوط به حاملگی و زایمان فوت می‌کنند). در ایران این رقم برای سال 2000 رقم 67 بوده ( و بنا به آمار جدیدتر به 37 کاهش پیدا کرده است).
در میان افراد بزرگسال مبتلا به ایدز یا افراد اچ‌آی‌وی مثبت در این کشور نسبت 32 درصد را زنان تشکیل می‌دهند. در ایران نسبت 12 درصد را دارا هستیم.
آمار مربوط به نسبت زنان فعال اقتصادی (آخرین آمار مربوط به سال 2003 برای زنان 15ساله و بیشتر) رقم 51 درصد بوده است. در مورد ایران در سال 2002 رقم 11 درصد را داریم.
نسبت زنان در کرسی‌های پارلمان (مجلس این کشور) در سال 2004 رقم 17 درصد بوده است. در ایران رقم 3 درصد را دارا هستیم.
پاسخ
تشکر کنندگان: usa.lover ، admin ، Monica ، Ali Sepehr ، seravin ، ChairMan ، lexington ، sara24 ، bhe ، esi286 ، zara man ، OverLord ، mavarfan ، mahannn4779 ، سمبل ، LordKia ، Behdad Peimani ، msar ، victor2016
بيشتر مطالبي كه درباره فرهنگ و قوانين ميگم جز بديهياتي ست كه تقريبا همه جاي اروپا به يه شكله بنابراين از دوستاني كه تجربه سفر به اروپا رو داشتن بخاطر تكراري بودن مطالب عذرخواهي ميكنم.اين تاپيك صرفا تاپيك مرجعي براي راهنمائي تازه واردهاستRolleyes

_ اولين چيزي كه براي هر تازه وارد خيلي عجيبه طرز رفتار مردمه!!! مردم اروپا اصولا مردمي خونسرد و كم تنش هستن و كمتر شما در اينجا شاهد نزاع هاي خياباني هستيد!!! اين مسئله بخاطر كيفيت مطلوب زندگي،رضايت مردم و برآورده شدن نيازهاي اوليه و.......ست(در مقايسه با ايران)البته شرايط آب و هوائي هم بي تاثير نيست و كلا مردم كشورهاي سردسير ارومتر از مردم نقاط گرم كره زمين هستن! اينجا ديگه كمتر قيافه عبوس و تلبكار مردم رو مي بيني كه عصبي و خشمگين به هم نگاه مي كنن و منتظر كوچكترين بهونه اي هستن كه وسط خيابون خرخرتو بجون!!! پس براي لبخند زدن تمرين كنين كه اگه احيانا در پياده رو نگاهتون به نگاه عابري گره خورد نبايد اخم تحويلش بدين...اصولا هر كسي سرش به كار خودش گرمه و هيچ كس هيچ دخالتي در حريم شخصي كسي نمي كنه و البته همه براي حريم خصوصي همديگه حتي در محيطهاي عمومي احترام قائلن و خيلي ندرتا پيش مياد كه مثلا توي مترو خيلي راحت يه نفر رو شونه شما لم بده و يا بدون رغبت شما بخواد باهاتون حرف بزنه و وقتتون رو بگيره!!!

_ موقع خريد حتما يادتون باشه به سبك ايراني خريد نكنين،يعني اگه يه مشتري از شما زودتر اومده و اجناسشو گذاشته و نيم ساعتي هم داره توي كيفش دنبال پول ميگرده شما اجازه نداري راحت بري جلو و بگي مال من رو حساب كنين من برم!!!! بايد تا اتمام كار مشتري اول صبر كنين!!!

_ در هيچ صفي حق نزديك شدن بيش از اندازه به ديگران رو ندارين،خصوصا در عابربانك(البته با توجه به جمعيت كم اين كشور ديگه خوشبختانه از صفهاي طولاني ايران خلاصيد)

_ ترافيك در بسياري از شهرهاي كشور چك خيلي سبكه اما اين به اين معني نيست كه شما مجازيد زمانيكه چراغ براي ماشينها سبزه حتي از خط كشي عبور كنيد حتي اگه ماشين خيلي با شما فاصله داشته باشه،نگران نباشين سرعت مجاز در محدوده شهري خيلي پائينه و اغلب راننده ها وقتي عابري رو كنار خيابون ببينن كه ايستاده توقف مي كنن خصوصا اينكه خانوم باردار يا بچه باشه(پس بي جهت قانون شكني نكنيد)

_ شايد براتون جالب باشه كه كشت خشخاش در اين كشور آزاده اما مورد مصرف اين گياه در چك كاملا متفاوت با مصارفي ست كه ما مي شناسيم.در چك فقط از اين گياه براي شيريني پزي استفاده ميشه!!!!بعنوان يه خارجي اونم از نوع ايراني توصيه ميكنم خيلي نسبت به مزارع خشخاش دقيق نشين كه ممكنه شك برانگيز باشه(سال گذشته يه ايراني بدليل سواستفاده از خشخاش از چك اخراج شدBig Grin)

_ زمان خريد حتما سكه همراه داشته باشيد!!! چون براي استفاده از چرخ دستي فروشگاه ها بايد شارژش كنين(روي دسته چرخ دستي ها محل انداختن سكه ست)ضمن اينكه استفاده از چرخ دستي در فروشگاه ها اجباريه.حتي فروشگاه هائي كه لوازم كوچيكي مثل لوازم آرايش ميفروشن شما بايد حتما قبل از ورود سبد مخصوص خريد رو دم در بردارين!!

_ رودهاي زيادي در اين كشور وجود داره اما به هيچ وجه هوس ماهيگيري نكنين،ماهيگيري هم مثل شكار نياز به مجوز و پروانه داره و در صورت نداشتن مجوز متحمل جريمه سنگيني خواهيد شد!

_ قيمت خودرو در اين كشور ارزونه و شما با 4 ميليون ميتونين يه ماشين 7 8 سال كاركرده سالم بخرين كه كارتون رو در بدو ورود راه ميندازه.اما با توجه به قيمت بالاي بنزين و كوتاه بودن مسيرها بدليل كم وسعت بودن اين كشور، مردم حدالامكان از دوچرخه استفاده مي كنن(درباره نحو گرفتن گواهينامه و قوانين رانندگي در پست مربوطه توضيح ميدم)
پاسخ
قوانين رانندگي سخت گيرانه اي در جمهوري چك حكمفرماست.فراموش نكنيد كه بستن كمربند ايمني سرنشينان عقب خودرو هم الزامي ست.

-بيشترين جريمه هاي درنظر گرفته شده در قوانين راهنمائي و رانندگي اين كشور مربوط به سرعت غيرمجاز،سبقت غيرمجاز و عدم رعايت حق تقدم ست.

-همچنين جريمه ها بصورت تصاعدي محاسبه ميشود به اين معني كه مبلغ جريمه شخصي كه سرعتش 10 كيلومتر بيشتر از حد مجاز بوده با شخصي كه 40 كيلومتر سرعت مجاز را رعايت نكرده برابر نيست!!! بنابراين ممكن ست براحتي براي يك تخلف سرعت غيرمجاز بيش از 100 هزار تومن جريمه شويد!

-مكان نصب دوربينهاي كنترل سرعت مرتب در حال تغيير ست تا احيانا رانندگان متخلف شانسي براي تخلف نداشته باشند(برخلاف ايران كه 1كيلومتر قبل از نصب به راننده ها با تابلوها هشدار ميدن كه اين مسير با دوربين كنترل ميشه و راننده هم موقتا سرعتش رو كم ميكنهBig Grin)

-با گواهينامه بين المللي رانندگي كه در ايران مي گيريد ميتوانيد بمدت يك سال در اين كشور رانندگي كنيد و بعد از آن نياز به گواهينامه اين كشور را داريد،گواهينامه فقط براي افراد مقيم صادر ميشود.اگر اقامت اين كشور را داشته باشيد بدون نياز به گذراندن دوره هاي جديد و با نشان دادن گواهينامه بين المللي خودتان ميتوانيد گواهينامه جديد بگيريد كه در كل اتحاديه اروپا قادر به استفاده از آن هستيد.

-برخلاف ايران در اينجا براي جلوگيري از تخلف رانندگان از جدول و بشكه و ديوار چين و.........خبري نيست.همه محدوديتها با رنگ مشخص شده بنابراين زمان رانندگي بخوبي به خط كشيهاي روي زمين دقت كنيد.
بطور مثال در وسط برخي از چهارراه ها،به خط كشي بر ميخوريد كه مربوط به ماشينهائي ست كه قصد گردش دارند به اين معني كه شما اگر قصد تغيير مسير داريد بايد وارد اين محوطه رنگي شده و منتظر سبز شدن چراغ باشيد تا در اين فاصله خودروهائي كه قصد عبور مستقيم دارند پشت خودروي شما گير نكنند.

-براي اكثر مكانهاي بايد هزينه اي بپردازيد،بيشتر محل پاركها داراي پاركومتر ست اما اگر در جائي پاركومتر نديديد به اطراف خود نگاه كنيد تا باجه مربوط به پرداخت هزينه پارك را پيدا كنيد.

-با توجه به قيمت بالاي سوخت(ليتري 1500 تومن)خوشبختانه ترافيك شهري اين كشور بسيار روان ست و بغير از ساعات پيك اول هفته در پراگ بقيه شهرها تقريبا هميشه ترافيك رواني دارند.كوتاه بودن بعد مسافت باعث شده غالبا مردم با دوچرخه و اسكيت تردد كنند.بنابراين زمان رانندگي مراقب دوچرخه سوارها و اسكيت بازها باشيد،هرچند مسيرهاي تعيين شده اي دارند اما گاها كودكان و نوجوان خيلي توجه نمي كنند.

-قيمت ديزل(سوخت رايج در اروپا ،بدليل پاكيزه بودن در مقايسه با بنزين) در پمپ بنزينهاي مختلف متفاوت ست بنابراين در وحله اول به شناسائي ارزان ترين پمپ بنزين بپردازيد(كيفيت سوخت متفاوت نيست و اين تفاوت قيمت فقط بواسطه خصوصي بودن اين بخش ميباشد)

-با توجه به برداشتن محدوديت مرزها شما ماشينهائي با پلاكهائي از كشورهاي مختلف اروپائي مي بينيد.فرمان برخي از خودروها مثل كشور انگلستان سمت راست تعبيه شده بنابراين مراقب اين رانندگان باشيد چون گاهي رانندگي به سبك جديد برايشان دشوار ست و تمركز كافي ندارندBig Grin)

-استفاده از چراغ نور پائين خودرو در زمان رانندگي،در هر ساعتي از شبانه روز الزامي ست!!! البته همه خودروهاي جديد اين كشور به نوعي طراحي شدن كه به محض استارت زدن بطور اتوماتيك چراغهاي ماشين روشن ميشه بنابراين نگراني از فراموش كردن اين مسئله وجود نداره.اين قانون بدليل شرايط جوي ناپايدار اين كشور اتخاذ شده.روز روشن و آفتابي مي بينين در عرض چند ثانيه اسمون ابري و تاريك ميشه و بارون شديدي مياد به همين خاطر براي جلوگيري از بهم خوردن تمركز رانندگان اين قانون وضع شده.

-سبك هيجان انگيز و كارتينگي رانندگي در ايران را فراموش كنيد،اينجا در مقابل تخلفات رانندگي شما هيچ راننده اي خلاف ديگري انجام نميدهد تا تصادفي رخ ندهد.بطور مثال اگر تغيير مسير ناگهاني داشته باشيد خودروي كناري به تبعيت از شما از مسير خارج نميشود تا تخلف شما را جبران كند و بسيار خونسرد و محكم به ماشين شما ميكوبد.

-بعد از تصادف با يقه و خرخره راننده مقابل،خواه متخلف باشد يا نه كاري نداشته باشيد و دنبال قفل عصائي براي تاديبش نگرديد!! در غير اين صورت دردسر جدي و جديدي براي خود درست كرده ايد!

-بيمه خودرو به دو صورت ارائه ميشود.نوع اول كه براي همه خودروها الزامي ست و هزينه خودروهائي كه شما به آن خسارت وارد كرده ايد و يا افرادي كه مجروح كرده ايد را مي پردازد.نوع دوم كه علاوه بر اينها هزينه تعمير خودروي خود شما رو هم در صورتيكه مقصر باشيد پرداخت ميكند.

-در صورتيكه پليس خودروي شما رو متوقف كرد به هيچ وجه از خودرو پيدا نشويد،مگر اينكه پليس از شما بخواهد!سلامي با احترام بدهيد و دستوراتش را اجرا كنيد.

-رانندگي در زمان مستي ممنوع ست و با در نظر گرفتن ميزان مستي و خسارات وارده ممكن ست راننده متخلف تا از دست دادن گواهينامه خود پيش برود.
پاسخ
تشکر کنندگان: seravin ، Ali Sepehr ، ChairMan ، sara24 ، esi286 ، zara man ، mavarfan ، OverLord ، mahannn4779 ، LordKia ، Behdad Peimani ، msar ، victor2016
بسته به اين موضوع كه با چه هدفي سفر مي كنين زمان مناسب براي سفر به جمهوري چك متفاوته،بطور مثال اگه شما عاشق سرما و برف هستين و از اسكي كردن لذت مي برين تقريبا از اواسط مهر تا اواخر ارديبهشت اين امكان براي شما مهياست ضمن اينكه پيستهاي اسكي چك يكي از بهترين و استانداردترين پيستهاي دنياست كه بسياري از مسابقات بين المللي در آن برگزار شده اما اگه سرمائي هستين يا قصد ديدار از اماكن باستاني و ديدني شهرهاي اين كشور رو دارين ،به هيچ وجه سفر در اين بازه زماني رو بهتون پيشنهاد نمي كنم.

به هرجهت چه براي سفر توريستي و چه براي اقامت بنظر من زمان اولين سفر خيلي اهميت داره و اگه در فصل مطلوب خودتون سفر نكنين خيلي تو ذوقتون ميخوره.

چك در اواخر تير تا اواسط شهريور نزديك ترين شرايط اب و هوائي با ايران رو داره،البته گرماي تابستون اين كشور هيچ زمان به اندازه گرمائي نيست كه در ايران تجربه مي كنيد!

درجه حرارت در 6 ماهه پائيز و زمستان غالبا زير صفر خواهد بود و تقريبا جلوي در هر منزلي دماسنج نصب شده تا در زمان خروج از منزل ساكنين لباس مناسب با درجه حرارت رو انتخاب كنن!!!!

معمولا بهترين البسه زمستوني ما براي سرماي اروپا مناسب نيست بنابراين اگه اجبارا در زمستون مجبور به سفر به اين كشور هستين فقط چند دست از گرمترين لباسهاتون رو ببريد و بي جهت بارتون رو سنگين نكنين،چون در هر حال مجبور به خريد البسه زمستاني مناسب در چك هستيد.(احتمالا از ديدن بعضي از خانومها در روزهاي سرد زمستاني با دامن و جورابهاي نازك متعجب ميشيد اما همه اين مقاومت بخاطر عادت داشتن بدن اروپائي ها به سرما نيست بلكه لباسهاشون براي اين سرما تهيه شده بطوري كه اگه شما همين جوراب نازك زمستوني رو كه بنظرتون اصلا مناسب سرما نيست رو تو تابستون بپوشين تب مي كنين!!!!)

چيزي كه در اين كشور براي من خيلي عجيب بود،علي رغم سرماي خيلي شديد و فضاي زيادي كه براي ايجاد پاركينگ در ساختمانها وجود داره،خيلي از منازل ويلائي و يا حتي اپارتمانها فاقد پاركينگ مسقف هستن و اين در زمستون خيلي دردسر ساز ميشه،سرما اونقد شديده كه گاهي بسختي ميتونين در ماشين رو باز كنين.براي همين توصيه ميكنم سعي كنين يه اپارتمان با پاركينگ پيدا كنين و يا اگه امكانش فراهم نشد خودرو رومجهز به دزدگيرهاي هوشمندي كنين كه بصورت خودكار بدون حضور شما ماشين رو استارت ميزنه!!! اينجوري صبحها چند دقيقه قبل از ترك خونه با استارت خودكار ماشين گرم ميشه و ديگه مشكل باز كردن بزور درهاي يخ زده رو نداريدBig Grin. البته قبل از استارت خودكار هم مجبورين بياي بيرون و چند ضربه به بدنه ماشين بزنين!!! به اين دليل كه در سرماي وحشتناك اروپا خيلي وقتا حيوونا به موتور گرم ماشينا پناه ميبرن و استارت زدن خودرو غالبا به اونا آسيب وارد ميكنه)

نتيجه گيري پست امروز : سرماي اروپا رو جدي بگيريد!! من كه از هواي كشورهاي شمالي اروپا متنفرم!
پاسخ
تشکر کنندگان: Ali Sepehr ، ChairMan ، sara24 ، esi286 ، zara man ، OverLord ، mavarfan ، سمبل ، LordKia ، Behdad Peimani ، msar ، victor2016
اين اطلاعات بيشتر براي گردشگران جنبه كاربردي دارد
کليات ومشخصات جغرافيايي جمهوري چک :
مساحت: 78هزار و 864 كيلومتر مربع

كشورهاي همسايه: آلمان، لهستان، اتريش و اسلواكي

طول مرزهاي رسمي: 2303 كيلومتر

جمعيت: بر اساس آمار سال 2003 حدود 10 ميليون و 300 هزار نفر

پايتخت: پراگ ( با 2/1 ميليون نفر جمعيت)

زبان اداري: چك

سيستم سياسي: جمهوري پارلماني

منطقه زماني: اروپاي مركزي (CET)، از ماه آوريل تا اكتبر زمان تابستاني (GMT+2) و در 6 ماه بعدي زمان زمستاني اعمال مي شود (GMT+1).
ب- توريسم در جمهوري چک

جمهوري چک و پايتخت آن پراگ ، به دليل جايگاه جغرافيايي آن که در مرکز اروپا قرار دارد و نيز به لطف جاذبه‌هاي توريستي بي‌شمار خود از جمله بناهاي تاريخي و مذهبي متعدد با سبکهاي مختلف معماري، موزه‌ها و گالريهاي مختلف هنري، شرايط آب و هوايي مناسب در كنار طبيعت و مناظر زيبا و جذاب، همه ساله پذيراي ميليونها توريست از اقصي نقاط جهان مي‌باشد که آمار و ارقامي كه در ادامه به آن اشاره خواهد شد شاهدي بر اين امر است.
جمهوري چک با وسعت حدود 78648 کيلومتر مربع و جمعيتي حدود 10 ميليون و 200 هزار نفر، داراي امکانات و تسهيلات توريستي قابل توجهي مي‌باشد. اين کشور 12 بناي تاريخي ثبت شده در يونسکو، حدود 200 قلعه و بيش از 4 شهر تاريخي حفاظت شده ، 4 پارک ملي و 25 منطقه حفاظت شده و 8 رشته‌كوه دارد. در جمهوري چک حدود 8211 اقامتگاه گروهي ، 19 هتل پنج ستاره ، 261 هتل کوچک، 261 کمپ توريستي و 1069 اقامتگاه ويژه ايام تعطيل وجود دارد.
بنا به آمار سازمان گردشگري اين کشور، انگيزه حدود 77 درصد از گردشگراني که وارد اين کشور مي‌شوند گذراندن تعطيلات، تفريح و افزايش معلومات مي‌باشد. به علاوه 24 درصد با هدف خريد، 20 درصد با هدف ديدار با دوستان، آشنايان و بستگان و 19 درصد نيز با اهداف تجاري به اين كشور سفر مي‌كنند.
8/56 درصد از گردشگراني که به اين کشور سفر مي‌کنند، اطلاعات خود را از طريق آژانسهاي توريستي و مسافرتي دريافت نموده‌اند. هزينه‌هاي صورت گرفته توسط توريستها در اين کشور عمدتاً براي اقامت، انجام خريد و صرف غذا مي‌باشد. به طور متوسط هر گردشگر روزانه 107 دلار هزينه نموده و مخارج کلي هر گردشگر روزانه حدود 140 دلار مي‌باشد. توريستهايي که براي مدت يک روز به اين کشور سفر مي‌کنند عمدتاً براي خريد، صرف غذا و حمل و نقل هزينه نموده و هزينه متوسط روزانه اين گروه از گردشگران 77 دلار و هزينه کلي آنها 95 دلار مي‌باشد.
کشورهاي آلمان، انگليس، لهستان، ايتاليا و اسلواکي به ترتيب بيشترين توريست را به چک مي‌فرستند. حدود 50 درصد گردشگران از اين 5 کشور مي‌باشند که 27 درصد آن به آلمانيها تعلق دارد. هزينه روزانه يک توريست آلماني در چک به طور متوسط 76 دلار، توريست انگليسي 114 دلار و توريست ژاپني و دانماركي 147 دلار مي‌باشد.
52 درصد از کل توريستهاي ورودي در شهر پراگ، مرکز اين کشور اقامت مي‌نمايند. 71 درصد از آنها بدون استفاده از آژانسهاي مسافرتي و 20 درصد نيز با استفاده از اين آژانسها به اين کشور مسافرت مي‌كنند.

- اطلاعات لازم براي جهانگردان :

1- تبديل ارز:
به هيچوجه فريب افرادي كه در كوچه و خيابان پيشنهاد تبديل ارز را با قيمت هاي بالا و گاه استثنايي مي دهند، نخوريد؛ زيرا اصولا در اين كشور بازار سياه ارز وجود ندارد و اين دسته افراد با كلاهبرداري از خارجي هايي كه نسبت به فضاي اين كشور بيگانه هستند، هنگام تبديل ارز، اسكناس هاي از رده خارج و يا كشور اسلواكي را كه ارزش كمتري دارند، به مشتري مي پردازند.
روش كار اين دلالان متقلب به اين ترتيب است كه با نزديك شدن به خارجي ها، در گوش آنها پيشنهاد تبديل ارز را با نرخي 15 تا 20 درصد بالاتر از نرخ صرافي ها مطرح و گاه با سماجت ازشما درخواست مي كنند كه حداقل چند دلاري تبديل كنيد.

2- استفاده از تاكسي ها:
از نكاتي كه توصيه مي شود شما هموطن گرامي هنگام اقامت در ج.چك نسبت به آن توجه جدی مبذول داشته باشيد، به استفاده از خدمات تاكسي هاي شهري و بين شهري مربوط می گردد.
در اين مورد بطور اكيد سفارش شده است از شركت هاي معتبر تاكسيراني در پراگ استفاده كنيد و حتي الامكان از تاكسي هايي كه بطور پراكنده در سطح شهر متوقف هستند، استفاده نكنيد؛علاوه بر استفاده از شركت هاي معتبر تاكسيراني، هنگام پياده شدن از راننده درخواست كنيد تا حتما رسيد پول پرداختي (به زبان چكي "اوچت" - UCHET گفته مي شود) را به شما بدهد.در اين رسيدها، اطلاعات ضروري درج شده كه در صورت برخورد با موارد تقلب، مي تواند كمك موثري باشد.

3- گمرگ :
مسافرين خارجي هنگام ورود به ج.چك اجازه ورود اقلام زير را در بار همراه خود دارند: 200 عدد سيگار و يك ليتر از انواع نوشيدني ، هيچ محدوديتي در واردات ارز خارجي وجود ندارد، اما هنگام خروج هر مسافر مي تواند تنها حدود 350 هزار كرون را از كشور خارج كند.


4- برق مصرفي:
برق مصرفي شهري در جمهوري چک ، 220 ولت AC و 50 Hz مي باشد. كليه پريزهاي اماكن داراي يك عدد پيم (اتصال زمين) مي باشد كه در برخي اوقات براي دو شاخه ها نياز به تبديل خواهيد داشت

5- مسائل بهداشتي :
آب لوله كشي شهري بلحاظ بهداشتي قابل آشاميدن مي باشد، اما توصيه شده كه براي كودكان زير سه سال از بطري هاي آب قابل تهيه در فروشگاه ها استفاده شود ، در ضمن به كساني كه قصد دارند براي مدتي نسبتا طولاني در كشورهاي خارجي بسر برند، توصيه شده تا بمنظور سازگاري فيزيولوژيكي بدن، حداقل در چند هفته نخست اقامت، از آب هاي لوله كشي استفاده نكنند. در نظر داشته باشيد كه بطور كلي آب هاي آشاميدنی که در فروشگاه ها بفروش می رسند، در دو نوع گاز دار (Perliva) و يا بي گاز و معمولي (Neperliva) هستند كه كودكان و البته بسياري از مردم آب معمولي را ترجيح مي دهند.

6- مقررات راهنمائي و رانندگي :
حداكثر سرعت مجاز در جاده هاي اصلي 90جمهوري چک ، در بزرگراه ها 130 كيلومتر و در مناطق شهري 50 كيلومتر است. كودكان زير 12 سال نبايد در صندلي هاي جلو بنشينند و تمامي سرنشينان جلو و عقب بايد كمر بند ايمني را ببندند.

7- برگشت ماليات اجناس خريداري شده: TAX FREE
تمامي گردشگران خارجي در ج.چك هنگام خريد كالاهاي غير مصرفي مي توانند از فروشنده برگه مربوط به TAX FREE را دريافت و پس از تكميل و تاييد آن توسط فروشنده، در مرزهاي هوايي يا زميني بخشي(حدود 11 درصد) از مبلغ پرداختي خود را بابت كسر ماليات بر ارزش افزوده، دريافت كنند، به شرط آنكه حداقل خريد آنها 4000 كرون (يك رسيد پرداخت از يك فروشگاه) باشد.

8 - حمل و نقل شهري :
مترو :شبكه كنوني مترو در پراگ كه از سال 1974 آغاز بكار كرده، متشكل از سه مسير اصلي و بطول بيش از 50 كيلومتر است. خط A (با 12 ايستگاه)، خط B (با 19 ايستگاه) و خط C (با 15 ايستگاه) هر روز از ساعت 5 صبح تا نيمه هاي شب به جابجايي مسافرين مشغول هستند.
با خريد بليط هاي مخصوصي كه هر كدام براي مدت زمان خاصي اعتبار دارند (بطور مثال براي 90 يا 15 دقيقه و يا 24 ساعت) مي توانيد در مدت مذكور براي رفت و آمد از خطوط مختلف استفاده کنيد؛ اين شبكه با ايستگاه هاي مترو و اتوبوس بخوبی مرتبط شده است.
دو واژه مهمي كه در ايستگاه هاي مترو با آن روبرو مي شويد، عبارتند از:
VYSTUP به معناي خروج
PRESTUP به معناي نقاط اتصال

تراموا :شبكه ترامواي پراگ در 35 مسير مختلف و با حدود 340 كيلومتر امتداد، مركز شهر را به مناطق مختلف و پيراموني پراگ ارتباط مي دهد. فاصله حركت ترامواها از يكديگر بين 10 تا 20 دقيقه است.

اتوبوس :معمولا ايستگاه اتوبوس به مقصد پيرامون شهر در كنار ايستگاه هاي تراموا و يا مترو استقرار يافته اند. در خود پراگ نيز در حال حاضر 185 مسير اتوبوسراني با حدود 1700 كيلومتر مسير وجود دارد و در طول شب نيز تنها برخي مسير هاي مهم فعاليت دارند.


ساير موارد قابل ذکر
1- وقت محلي پراگ ( جمهوري چک ):
وقت جمهوري چك 5/2 ساعت از ايران عقب تر است كه البته در فاصله اول مهر ماه (برابر با 23 سپتامبر) لغايت 10 آبان ماه (برابر با اول نوامبر) به مدت 9 روز، هر سال بدليل تغييرات ساعت زمستاني در ايران و سپس جمهوري چك اين فاصلـه زمانـي به 5/1 ساعت كاهش مي يابد؛ همچنين از اول ســال نــو شمسي (21 مارس) با تغيير ساعات تابستاني در ايران، فاصله زماني با پراگ تا 12 فروردين ماه (اول ماه آوريل) يعنی به مدت 12 روز و تا زمانی که ساعات تابستاني در اروپا اعمال شود، 5/3 ساعت مي شود.

2- پول رايج
كرون چك: هر كرون متشكل از 100 هالوش ( HALERU)
سكه ها: 10,20, 50 هلر ( تلفظ آن هلش است) و 20،5،2،1 و 50 كرون
اسكناس ها: 5000 و2000، 1000، 500، 200، 100، 50, كرون

3- تهيه گوشت حلال در پراگ
تهيه گوشت ذبح شرعي در پراگ از منابع محدودي امكان پذير است كه مهمترين آن فروشگاه مواد غذايي به آدرس زير است:
HALALKO
Bojivoyova 76
Tel: 222715714

4 - شماره تلفن هاي مهم:
پليس 158 - آتش نشاني 150 - اورژانس پزشكي155

5- تعطيلات رسمي و عمومي:
1 ژانويه = روز سال نو - متغير = عيد پاك دوشنبه (Easter Monday) (نخستين دوشنبه ماه قمري پس از 21 مارس)
1 مي = (روز مي) روز كارگر - 8 مي = تعطيل ملي، روز رهايي از فاشيسم
(1945) - 5 جولاي = تعطيل ملي
The Day of Slav missionaries Cyril and Methodius
6 جولاي = تعطيل ملي Master John Huss (1415)
28 اكتبر = تعطيل ملي، روز استقلال جمهوري چكسلواكي (1918)
24 دسامبر = استقبال از كريسمس
25 دسامبر = كريسمس
26 دسامبر = روز هديه دادن سال نو و كريسمس موسوم به : ( Boxing Day)
پاسخ
جمهوری چک از سال ٢٠٠۴ عضو اتحادیه اروپا و از ژانویه ٢٠٠٨ وارد مجموعه کشورهاى شنگن شده است. بنابراین با داشتن اقامت این کشور، شما قادر خواهید بود به تمامى کشورهاى اتحادیه اروپا و شنگن بدون نیاز به ویزا سفرکنید و ویزاى بسیارى از کشورهاى غربى همچون کانادا ـ استرالیا ـ نیوزیلند و حتى آمریکا را براحتى از سفارت آنها در این کشور تهیه نمایید.همچنین قادر خواهید بود که حساب بانکى افتتاح کنید، خانه و اتومبیل به نام خود بخرید و آینده خود و فرزندانتان را در نقطه مطمئنى از اروپا تضمین نمایید.

در حال حاضر دریافت اقامت در کشور جمهوری چک داراى ٢ مرحله مى باشد :
١ـ ثبت یک شرکت در جمهوری چک به نام شما بعنوان مالک و سهامدار
٢ـ درخواست اخذ اقامت از دولت این کشور

اعتبار اقامت :
اولین ویزاى اقامت ١ ساله صادر مى شود که توسط ادارات پلیس خارجى به راحتى تمدید مى گردد. ویزاى دوم ٢ سال و ویزاى سوم ٢ سال اعتبار دارند و بعد از ۵ سال ، شما به شرط دارا بودن شرایط لازم می توانید اقامت دائم این کشور را دریافت نمائید.


مراحل ثبت یک شرکت تجاری و اخذ اقامت از طريق سرمايه گذاري در جمهوری چک
جهت ثبت یک شرکت تجاری در خاک جمهوری چک مراحل زیر می‌‌بایست انجام شود:
الف - در مرحله اول دریافت مدارک ذیل از متقاضی :
١- مشخص کردن حداقل ۳ نام برای شرکت
٢- کپی‌ صفحهٔ مشخصات دارندهٔ پاسپورت
3- آدرس محل سکونت شخص متقاضی در ایران
در این مرحله پس از دریافت کپی‌ صفحهٔ مشخصات دارندهٔ پاسپورت چند برگ وکالت نامه برای شخص متقاضی ارسال میگردد که این وکالت نامه‌ها به وکلا واگذارشده و به آنها این اجازه را میدهد که شرکت شما را به ثبت برسانند.
ب - در مرحله دوم این وکالت نامه‌ها می‌‌بایست با هماهنگی قبلی با سفارت جمهوری چک در محل این سفارت در تهران و در حضور شخص کنسول جمهوری چک ، با نظارت ایشان و با حضور شخص متقاضی به امضای شخص متقاضی و تأیید این سفارت برسد.
١- ترجمهٔ رسمی شناسنامه.
٢- ترجمهٔ رسمی گواهی عدم سؤ پیشینه که حداکثر از اعتبار آن ۳۰ روز گذشته باشد.
شایان ذکر است ترجمه‌های رسمی‌ شناسنامه و گواهی عدم سوء پیشینیه نیز می‌‌بایست پس از ترجمه به زبان انگلیسی به تائید وزارت دادگستری و وزارت امور خارجه جمهوری اسلامی ایران رسیده و سپس به تأیید سفارت جمهوری چک برسد.
٣- دریافت مبلغ دو سوم هزینه کل ثبت یک شرکت تجاری که این مبلغ را به شماره حسابی که متعاقبا اعلام خواهد شد واریز می نمایید و ارسال کپی رسید واریزی بانک یا صرافی. پس از دریافت مدارک فوق وکلا شركت را به ثبت خواهند رساند.پس از آن شما میتوانید شرکت مورد نظر را که به صورت یک شرکت مادر با مسئولیت مشخص است با مشخصات کامل در وبسایت رسمی‌ دادگستری جمهوری چک مشاهده فرمایید و یک سوم هزینه باقیمانده ثبت شرکت در هنگام تحویل مدارک شرکت شامل اساسنامه شرکت و برگ اصلی‌ شرکت ثبت شده که توسط دادگستری جمهوری چک صادر میشود از شما دریافت خواهد شد.
پاسخ
تشکر کنندگان: WIKIMAN ، Ali Sepehr ، sara24 ، zara man ، OverLord ، mavarfan ، arash1986 ، aminghshiraz ، LordKia ، Behdad Peimani ، msar ، victor2016
شیما جان هزینه ی اینکار چقدره؟
در ضمن این شرکت حتما باید تجاری باشه ؟؟
نمیشه مثلا خدماتی باشه و یا شعبه (Agent) یک شرکت ایرانی باشه؟
ما یک شرکت حمل و نقل بین المللی با قدمت 14 سال داریم که این شرکت در رسته ی خدمات قرار می گیره و تجاری بحساب نمی آد و من اگر بخوام شرکتی ثبت کنم می خوام کار خودمون رو از اونطرف ادامه بدم.
در صورت اقدام چقدر زمان میبره که ویزا بگیریم؟؟

ضمنا جایی خواندم که :
در این روش به محض ثبت نهائی می توان جهت متقاضی ( سهامدار شرکت ) درخواست ویزای اقامت یک ساله نمود که معمولا" پس از 3 تا 4 ماه ویزا صادر می گردد. این ویزا برای مدت یک سال صادر می شود که در سه ماهه اول پس از ورود به جمهوری چک در تمام منطقه شینگن معتبر می باشد .

یعنی بعد از سه ماه این ویزا برای رفتن به کشورهای دیگر عضو شنگن با توجه به نداشتن مرز بین این کشورها چطوری است ؟ میشه منو روشنم کنی که اصلا متوجه نمی شم چطوریه؟
سیدعلی سپهر
مدیر ارشد مهاجرسرا و مدیرعامل شرکت پاریز تراول
۰۹۱۲۱۲۵۳۵۵۷


هر آنچه در مورد لاتاری بايد بدانيد.
https://telegram.me/pariztravel
پاسخ
تشکر کنندگان: sara24 ، zara man ، kavoosm ، msar
هزينه بسته به اينكه از چه طريق اقدام كنين متفاوته.يه سري شركتها هستن كه تو ايران بعنوان وكيل دنبال كارهاتو ميرن و خب مسلما يه هزينه اي بابت اين كار مي گيرن.عده اي هم هستن خودشون مستقيما از طريق وكلائي در جمهوري چك پيگيري مي كنن كه در اين روش ارزونتر و سريعتر كارها انجام ميشه.

شركت هر نوع فعالتي ميتونه داشته باشه.در واقع هدف از اين نوع مهاجرتها،اشتغال زائي در كشور مبداست.

زمانيكه بيشتر وكلا اعلام مي كنن سه ماه هست اما اونچه كه من ديدم اين پروسه بيين 6 تا حتي يه سال طول ميكشه.

بعد از ثبت شركت براي متقاضي ويزاي تجاري يه ساله صادر ميشه كه با اين ويزا براحتي امكان سفر در محدوده شينگن رو خواهيد داشت ضمن اينكه يه بار ورود نيست يعني اگه شما بعد از دو ماه از چك به ايران سفر كنين مجدد براي برگشت به چك نياز به گرفتن ويزاي جديد نداريد در حاليكه ويزاهاي سه ماهه يه بار وروده.
پاسخ
تشکر کنندگان: Ali Sepehr ، sara24 ، zara man ، OverLord ، mavarfan ، msar ، victor2016
شیما جان یه مقدار راجع به مردم چک و همچنین اینکه آیا هنوز ک..مو..می..ست در باور های اونها ریشه داره یا نه برامون بنویس.
سیدعلی سپهر
مدیر ارشد مهاجرسرا و مدیرعامل شرکت پاریز تراول
۰۹۱۲۱۲۵۳۵۵۷


هر آنچه در مورد لاتاری بايد بدانيد.
https://telegram.me/pariztravel
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
ميشه خيلي ساده گفت:چك كشوريه كه مردم يا خيلي از اون خوششون مياد يا اينكه خيلي ازش بدشون مياد!!! بذار اعتراف كنم كه من جز دسته دومم بنابراين شايد خيلي اظهارنظرهام بدردت نخوره اما سعي ميكنم بدون در نظر گرفتن اين مطلب كه خودم اين كشورو دوست ندارم ازش بنويسم.

از نظر امنيت و فرهنگ اجتماعي مردم در سطح مطلوبيه و مردم بسيار مهربوني داره هرچند خيلي هاشون حتي يه كلمه انگليسي نميدونن اما من بارها ديدم چجوري سعي مي كنن به خارجي ها كمك كنن.اما به اصطلاح از نظر كلاس و پرستيژ خيلي به اروپائي ها شبيه نيستن.راستش سبك زندگيشون منو ياد كشورائي مثل تركيه،اوكراين و كلا اروپاي شرقي ميندازه.بهرحال چك كشوره كه دو بار تجزيه شده دوره اي هم زير حاكميت كمونيست بوده و بيشتر از اين نميشه ازش انتظار داشت.حتي در اون دوره هيچ كس حق داشتن دوربين عكاسي رنگي هم نداشته!!!!!!! بخاطر همين محروميتهاي اون دوره انگار مردمش يه جوري به همون زندگي محقر عادت كردن و هنوز هم علاقه چنداني به تغيير سبك زندگي ندارن.البته افراد زيادي هم هستن كه زندگي لوكس دارن و ماشينهاي الماني و امريكائي سوار ميشن و تو خونه هاي چند ميليون يوروئي زندگي ميكنن اما با توجه به سطح رفاه اين كشور بنظر من تعدادشون خيلي بيشتر از اينا بايد باشه.

كشور خيلي قشنگيه با طبيعت فوق العاده،پيستهاي اسكي عالي،زمين گلف،پاتيناژ،هاكي و گلايدر چك هم خيلي معروف و در سطح حرفه اي هست.يكي از تفريحات تورستها هم گردش بر فراز آسمان با هواپيماهاي كوچيكه كه توي فرودگاه هاي شخصي توريستها رو براي مدتي تو ارتفاع پائين سوار هواپيما مي كنن و ديدن مناظر در اين زاويه واقعا هيجان انگيزه.

كار با درآمد بالا بسختي پيدا ميشه و غالب افراد مشاغل سطح پائين و متوسطي دارن.تحصيلات دانشگاهي خيلي در اينجا اهميت نداره(رنج سني خودم رو ميگم)بين دوستان و اقوام همسرم كه هم سن و سال من هستن افرادي كه دانشگاه رفتن خيلي كم هستن با وجوديكه دانشگاه هاي خيلي خوبي داره و تحصيل هم رايگانه!!!!حتي بعضي از دانشگاهاش از كشوراي پيشرفته ديگه اي داشجو داره.

اكثريت مردم اين كشور پيرو هيچ ديني نيستن با اين حال تعداد كليساها در اين كشور خيلي خيلي زياده.يادم نمياد جائي مسجد ديده باشم.نميدونم شايد هم داشته باشه.بايد بپرسم.
پاسخ
ممنون از اطلاعات خوبت منم با اکثرش موافقم ، منم زیاد از اونجا خوشم نیومد...اولش خیلی خوب به نظر میاد طبیعت زیبا ، بناهای تاریخی ... ولی بعدش دلتو می زنه ... نمی دونم چرا ولی حس خوبی اونجا نداری ... شاید به خاطر بناهای خیلی قدیمیش و تا حدودی داشتن عقاید کمونیستی انرژی منفیش زیاده....مترو هاش که خیلی مخوف بود ، پله برقی های خیلی طولانی با صدای تراکتور ... ، 60 درصدشون پیرو هیچ دینی نیستند و تنها 30 درصدشون مسیحی هستند ، کلیسا ها هم می گن مال خیلی قدیمه ، مسجد هم منم ندیدم ، فکر نمی کنم هم باشه...
شماره کیس: 2010AS10300
تاریخ دریافت نامه قبولی: 18 Jun 2009
کنسولگری: آنکارا
تاریخ ارسال فرمهای سری اول : 25 Jun 2009
تاریخ کارنت شدن کیس: Viza Bulletin Jan 2010
تاریخ دریافت فرستادن نامه دوم: Dec 2009
تاریخ مصاحبه:Feb 2010
تاریخ دریافت کلیرنس: March2010 2
جمع تقریبی هزینه ها:
پاسخ
تشکر کنندگان: zara man ، msar
فكر ميكنم كوچيك بودنش هم در اين دلزدگي بي تاثير نباشه.حداقل براي من كه همه عمرم تو شهر بزرگي مثل تهران زندگي كردم زندگي دائمي توي چنين كشور كوچيكي خيلي خسته كننده ست.همه جاهاي ديدني رو در طي مدت كوتاهي ميتوني ببيني و بعد از اون انگار هيچ چيز جديدي در شهر نيست.يه جور تكرار و خستگي كه از جوامع صنعتي مدرن نميشه انتظار داشت.درباره مترو،پله برقي اش طويل ترين پله برقي اروپاست و خيلي ها ميگن علت ساخت مترو در اين عمق زياد بخاطر اسيب نرسوندن به بافت تاريخي پراگ بوده.متروهاش خيلي فرسوده و كثيفه البته خيلي از كشوراي اروپائي وضعيت مشابه داره مثل انگليس كه قديمي ترين متروي جهان رو داره.متروي لندن هم از نظر تميزي چنگي به دل نميزنه.و كليساها بيشترشون الان تبديل به اماكن تاريخي شدن.يه كليسا هست كه با جمجمه و اسكلت انسانها تزئيين شده....علت اين كار هم به سالها قبل بر ميگرده.در دوره اي يه بيماري در اون شهر شيوع پيدا كرد و عده زيادي از مردم مردن و بعد از چند دهه تصميم گرفته شد براي يادبود هميشگي اين افراد اجسادشون رو در بناي داخلي كليسا بذارن!!!!!!!!!! اين كليسا هم از اماكن موردتوجه گردشگراست.دوستان رفتن چك اگه دلش رو داشتن حتما سري بزنن.

در كل من چك رو براي سفر خيلي دوست دارم اما براي زندگي به هيچ وجه!بازم روحيات فرق داره.خارجي هاي زيادي ديدم كه عاشق اين كشور بودن.حتي افرادي از آلمان و اتريش كه چك رو به كشور خودشون ترجيح ميدادن.
پاسخ
تشکر کنندگان: Ali Sepehr ، behroozm ، OverLord ، sara24 ، zara man ، mavarfan ، mahannn4779 ، سمبل ، POSTiGA ، LordKia ، msar ، victor2016
خیلی جالبه شما اطلاعات خیلی خوبی از پراگ دارید ، درسته شاید برای کوچکیش باشه ولی ما که به عنوان توریست میریم مثلا شمال خودمون که خیلی هم کوچکه و امکانات تفریحی خاصی هم نداره حس خیلی بهتری داریم و هیچ وقت خسته نمی شیم من احساس می کنم چون اکثر بناها قدیمیه و حالت نرمالش 200 -300 ساله و اینکه اون چیزی که اونها هنر می دونند به نظر من هنر نیست ، من عقیده دارم هنر باید در مخاطب حس خوبی ایجاد کند و برای من این حس در اکثر آنها ایجاد نشد ، اونها مجسمه هایی از گرگ و شیطان و ...رو روی کنجهای کلیسای به اون عظمت و زیبا قرار دادند که اون حس زیبایی شناسی رو از بین می بره ، مطمئنا ساختن همچین مجسمه هایی کار هر کسی نیست ولی من به شخصه این هنر را نمی پسندم و حس آرامشی که ما در معماری ایرانی اسلامی خودمون داریم را هیچ جا نمی تونیم پیدا کنیم ...شاید در نگاه اول فکر کنیم ما در مقابل معماری و هنر اروپا چیزی نداریم ولی هنر و معماری ما چون فلسفه عمیقی پشتش هست ، اثر بیشتری ایجاد می کنه ... هنر ما حکمت داره ولی من نمی دونم در یک مکان مذهبی که هر کس برای آرامش و خلوت کردن اونجا می ره وجود گرگ و شیطان در دیواره های بیرونی که شاید نشان دهنده نگهبانانند ، چه حکمتی داره؟
با دیدن اون مجسمه ها حس امنیت در این مکان از بین میره ... بازم این نظر شخصی منه
به هر صورت ما و آنها از فرهنگی متفاوتیم و مسلما نباید حس مشترکی داشته باشیم ، و این حس در همه جاها دیده می شه از بوی غذاهایی که با گوشت خوک پخته می شه در خیابونها و ...تا ترسی که در متروهاش داری .... ولی اینو بگم درسته متروهای اونها مثل متروهای ما نو نیست ولی تمیز نگه داشتنش ربطی به کهنگیش نداره و بستگی به دولتش داره مثلا متروهای آلمان و فرانسه .. آلمان همه چی خیلی مرتب و تمیز با اینکه نو نیست و فرانسه حتی در آسانسور شیشه ای مترو که خیلی قدیمی نیست نمیشه از بوی تعفن نفس کشید و در مترو بوی بد خیلی اذیت می کنه !!!!! خیابونهاش که بماند ...طوری که متروهای پراگ خیلی تمیزتر و مرتب تر به نظر می رسه.. به هر صورت به نظر من بستگی به دولت داره... شاید هم اگر آدم اونجا زندگی کنه شاید همه چیز عادی بشه و حس تعلق ایجاد بشه... به هر صورت منم اونجا رو برای زندگی دوست ندارم ، فقط برای ویزاش...همین
شماره کیس: 2010AS10300
تاریخ دریافت نامه قبولی: 18 Jun 2009
کنسولگری: آنکارا
تاریخ ارسال فرمهای سری اول : 25 Jun 2009
تاریخ کارنت شدن کیس: Viza Bulletin Jan 2010
تاریخ دریافت فرستادن نامه دوم: Dec 2009
تاریخ مصاحبه:Feb 2010
تاریخ دریافت کلیرنس: March2010 2
جمع تقریبی هزینه ها:
پاسخ
تشکر کنندگان: Ali Sepehr ، sara24 ، zara man ، OverLord ، سمبل ، LordKia ، msar
من زياد به چك سفر كردم و مي كنم.بله دقيقا همين طوره سلايق و ديدگاه ها درباره هنر با توجه به باور و فرهنگ ها خيلي متفاوته.حالا من خودم هنر دوره اسلامي ايران رو نمي پسندم و برعكس عاشق هنر قبل از اسلام ايران هستم.آثار هنري چك رو هم خيلي دوست دارم و عاشق مجسمه هاش هستم و هيچ كدومشون حس بدي به من منتقل نمي كنه.مسلما اينجور نبوده كه هنرمند اروپائي بدون در نظر گرفتن فلسفه و باورهاي محلي و فقط بر اساس اينكه مثلا از شكل مجسمه گرگ خوشش مي اومده اقدام به خلق اين اثر كرده باشه و در پس همه اينها اهداف و نگرشهاي خاص خود همون مردم نهفته ست كه بقول شما بدليل تفاوته فرهنگي شايد براي ما خيلي قابل درك نباشه و حتي گاهي آزارمون بده.هنر هر دوره نمايانگر باور و نگرش مردم همون زمانه و چيزي فراتر از اون نيست در واقع هنر زباني ست خاموش براي معرفي باورها و فرهنگها........ پراگ مجموعه اي از همه سبكهاي هنري اروپا رو در طول تاريخ در خودش حفظ كرده و اين همه گوناگوني سبكهاي هنري رو در كمتر جاي اروپا ميشه ديد از اين جهت من واقعا عاشق اين تنوع و همچنين تلاش دولتشون براي حفظ همه اونا در كنار هم هستم.ايتاليا هم چنين بافتي داره و سعي شده تا حد امكان بناهاي قديمي حفظ بشه.از يه طرف انتظاري كه اغلب مردم از يه جامعه پيشرفته مثل وجود برجهاي شيشه اي و آسمان خراش و.........دارن خب مسلما در چنين شهرهائي برآورده نميشه و با وجود اين بافتهاي قديمي ندرتا حس زندگي تو يه كشور پيشرفته به آدم منتقل ميشه.
در مورد مترو هم اونچه من مدنظرم بود اينه كه متروهاي فرسوده حتي اگه تميز هم باشن بنظر ظاهرشون تر و تمير نمياد حتي اگه واقعا تميز باشن.مثل متروي پراگ كه ايستگاه هاش اگرچه به خاطر آسيب ديدگي ديواره ها و فرسودگي كف پوش به براقي و تميزي متروي تهران نيست اما اگه دقت كنين واگنها و صندلي ها خيلي تميزتره اما باز در مجموع اين حس القا ميشه كه متروي تهران تميزتره.بيشتر منظور من اين بود كه شايد نتونستم خوب منظورمو بيان كنم و بايد از همون لغت فرسوده استفاده ميكردم .
پاسخ
تشکر کنندگان: Ali Sepehr ، sara24 ، zara man ، OverLord ، mavarfan ، سمبل ، LordKia ، Behdad Peimani ، msar




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان