کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
کم هزینه ترین کشور اروپائی برای تحصیل
شهریه در برخی از دانشگاه‌های جهان و مقایسه آن با آلمان


پژوهشی تازه درباره میزان شهریه تحصیلی در دانشگاه های معتبر جهان و همچنین میزان هزینه های زندگی دانشجویی در کشورهای مختلف نشان می دهد، آلمان یکی از مناسب ترین گزینه ها برای متقاضیان تحصیل در دانشگاه است.

پژوهشی که از سوی موسسه مالی HSBC در بریتانیا صورت گرفته است، توجه اصلی خود را به هزینه های زندگی دانشجویان در یک سال تحصیلی در سیزده کشور جهان معطوف کرده است.

مسئولان این گزارش تحقیقاتی می گویند، داده های خود را از بیش از ۱۶۰۰ شهر در سیزده کشور مورد بررسی در این پژوهش جمع آوری کرده اند. بر اساس این تحقیق گران ترین کشور برای تحصیل دانشجویان خارجی استرالیا است. در استرالیا دانشجویان خارجی به طور متوسط سالانه بیش از 25 هزار دلار بابت شهریه تحصیلی و در حدود ۱۳ هزار دلار بابت هزینه زندگی دانشجویی پرداخت می کنند.

رتبه دوم پس از استرالیا از آن ایالات متحده آمریکا است: در آمریکا نیز دانشجویان خارجی همانند استرالیا سالانه شهریه ای در حدود ۲۵ هزار دلار پرداخت می کنند، اما از آن جا که هزینه زندگی دانشجویی مناسب تر است (حدود ۱۰ هزار دلار در سال)، آمریکا در این تحقیق پس از استرالیا قرار گرفته است.

بریتانیا در مقام بعدی قرار دارد: دانشجویان در این کشور سالانه در حدود ۱۹ هزار دلار شهریه تحصیلی و در حدود ۱۱ هزار دلار بابت هزینه های زندگی دانشجویی پرداخت می کنند.

گران ترین کشور برای تحصیل دانشجویان خارجی پس از سه کشور یادشده، امارات متحده عربی است: در این کشور دانشجویان حدود ۲۱ هزار دلار بابت شهریه دانشگاه پرداخت می کنند. هزینه زندگی دانشجویی در این کشور در حدود ۶ هزار دلار در یک سال برآورد می شود.

بر اساس پژوهش صورت گرفته، کانادا پس از امارات قرار می گیرد: در کانادا دانشجویان در حدود ۱۸ هزار دلار بابت شهریه دانشگاه و حدود ۷ هزار دلار بابت تامین مخارج زندگی دانشجویی در طول یک سال پرداخت می کنند.

در تحقیق یادشده از رده ششم به بعد ، نام این کشورها به چشم می‌خورد: سنگاپور (حدود ۱۴هزار دلار شهریه دانشگاه و حدود ۹ هزار دلار بابت هزینه زندگی)، هنگ کنگ (حدود ۱۳ هزار دلار بابت شهریه دانشگاه و حدود ۹ هزار دلار بابت هزینه های زندگی دانشجویی)، ژاپن (حدود ۶ هزار دلار بابت شهریه دانشگاه در یک سال و حدود ۱۲ هزار دلار بابت هزینه های زندگی)، روسیه (حدود ۳ هزار دلار بابت شهریه دانشگاه و حدود ۶ هزار دلار بابت هزینه های زندگی دانشجویی در یک سال)، چین ( حدود ۴ هزار دلار بابت هزینه دانشگاه و حدود ۴ هزار دلار بابت هزینه ی یک سال زندگی دانشجویی)، تایوان (حدود ۳ هزار دلار در سال بابت شهریه دانشگاه و حدود ۳ هزار دلار برای زندگی دانشجویی در یک سال)، اسپانیا (حدود هزار دلار در سال بابت شهریه تحصیلی و نزدیک به 7 هزار دلار بابت یک سال زندگی دانشجویی) قرار دارند.

وضعیت متفاوت آلمان

هزینه یک سال زندگی دانشجویی در آلمان در حدود ۵۵۰۰ دلار برآورد شده است هزینه یک سال زندگی دانشجویی در آلمان در حدود ۵۵۰۰ دلار برآورد شده است
آلمان در میان سیزده کشور مورد بررسی در این پژوهش در مقام آخر و به بیان دیگر ارزان ترین کشور در میان کشورهای مطرح در این تحقیق برای تحصیل دانشجویان خارجی است. دانشجویان خارجی برای یک سال تحصیل در دانشگاه های آلمان در حدود ۶۰۰ دلار پرداخت می کنند. بر اساس این پژوهش هزینه یک سال زندگی دانشجویی در آلمان در حدود ۵۵۰۰ دلار برآورد شده است.

بر طبق آمار منتشر شده از سوی مسئولان این تحقیق هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در آلمان سالانه در حدود ۶۲۰۰ دلار پیش بینی می شود. گفتنی است، داده های موجود در این تحقیق در سال ۲۰۱۰ میلادی جمع آوری شده است. در این سال دانشگاه های آلمان اقدام به دریافت شهریه دانشجویی می کردند. این در حالی است که در حال حاضر اغلب دانشجویان دانشگاه های آلمان شهریه پرداخت نمی کنند و تنها هزینه بابت خدمات دانشجویی می پردازند.

با این حساب می توان گفت که مجموع هزینه تحصیل و زندگی دانشجویی در آلمان می تواند حتی کمتر از میزان ذکر شده در این تحقیق باشد. این نکته نیز قابل توجه است که هزینه های دانشجویی و زندگی در دانشگاه های واقع در شرق آلمان به مراتب ارزان تر از دانشگاه های غرب این کشور است و از همین رو ممکن است دانشجویان در طول یک سال بسته به شهر محل تحصیل‌شان مبالغ متفاوتی برای تامین مخارج زندگی بپردازند.
--دویچوله--
پاسخ
تشکر کنندگان: msar ، mdtrmd ، maral-map
گرانترین شهرهای دانشگاهی/دانشجویی آلمان

Die teuersten Uni-Städte Deutschlands / Wintersemester 2012
این آمار در سال 2012 منتشر شده هست، هرچند که تا امروز دگرگونی ناچیزی در آن رخ داده.
میانگین اجاره بهای ماهانه اتاق در خوابگاه های دانشجویی

توجه: مبالغی که در ادامه نوشته شده است به طور "میانگین" بوده و به منزله ی آن نیست که به هیچ عنوان اتاقی ارزانتر از این اجاره بها در خوابگاه ها وجود ندارد.

1. مونیخ: 501 یورو

2. فرانکفورت: 428 یورو

3. اشتوتگارت: 396 یورو

4. کنستانس: 388 یورو

5. هایدلبرگ: 383 یورو

6. دوسلدورف: 371 یورو

7. هامبورگ: 360 یورو

8. کلن: 350 یورو

9. مونستر: 313 یورو

10. برلین: 301 یورو

11. لونبرگ: 293 یورو

12. گوتینگن: 278 یورو

13. ماربورگ: 235 یورو

14. دویسبورگ: 232 یورو

15. مگدبورگ: 223 یورو

16. کمنیتس: 199 یورو

-http://goo.gl/UX0kT5-
پاسخ
تشکر کنندگان: msar ، maral-map
در جواب shabley عزيز كه پستش رو اشتباها پايين آوردم.

سلام. شما مي تونيد از ويزاي 476 استراليا (ويزاي اقامت موقت مخصوص فارغ التحصيلان دانشگاه تهران يا امير كبير) استفاده كنيد.
شرايط اخذ ويزاي 476 استراليا
1
سن شما بايستي زير 31 سال تمام باشد
2 مدرك شما بايستي حتما مهندسي باشد
3 نمره آيلتس شما بايستي حداقل 6.0 باشد
4 فرد بايد فارغ التحصيل يكي از دانشگاه هاي امير كبير يا تهران باشد
5 از تاريخ فارغ التحصيلي 2 سال بيشتر سپري نشده باشد
براي اخذ ويزا اين ويزا در سايت اداره مهاجرت استراليا پرونده خودتان را ثبت مي كنيد (مدت زمان صدور ويزا بين 4 تا 7 ماه بسته به پرونده شما متغير است)
پاسخ
تشکر کنندگان: msar ، mdtrmd ، maral-map
(2011-10-02 ساعت 01:56)shabley نوشته:  سلام دوستان
با اینکه می دانم سایت applyabroad مربوط به تحصیل خارج از کشور است، اما این تاپیک را خیلی نزدیکتر به سوالم دانستم:
شرایط من به شرح زیر است:
کارشناسی دانشگاه تهران/ معدل حدود 18/ گرافیک
ارشد دانشگاه الزهرا/ معدل حدود 19/ گرافیک
وضع مالی نسبتاً خوب
می خوام برای دکترا به یک کشور خارجی ترجیحاً با هزینه اندک بروم، می دانم کشورهایی مثل نروژ، فنلاند و ... رایگان هستند با هزینه زندگی بالا و کشورهای آلمان، اسپانیا و... هزینه زندگی معقول و هزینه دانشگاه اندک.
اما با توجه به شرایط خاص دکترا، از مراجعه به تک تک سایتهای تمام کشورها و دیدن لیست اساتید و غیره خسته شدم. می خوام روی یک یا دو کشور فوکوس کنم و بقیه رو بگذارم کنار.
می تونید کمکم کنید که کدام کشور را انتخاب کنم؟
(ضمناً هدفم از خواندن دکترا با گوشه چشمی به اقامت دایم در آن کشور است)
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
سلام خدمت شما عزیزانسلام
من دانشجوی کارشناسی رشته ی IT در دانشگاه ازاد هستم و مدرک ایلس هم دارم معدل لیسانسمم 18 است و چند مدرک بین المللی در زمینه رشته خودم دارم قصد دارم برای فوق لیسانس تو خارج از ایران ادامه تحصیل بدم میخواستم ببینم امکان گرفتن بورس کامل در کدام کشور ها را دارم؟
یا اگه نتونیتم بورس بگیرم هزینه دانشگاه و یک زندگی ساده در کدام کشور ها کم است و با کار کردن چه مقدار از این پولو میتونم در بیارم؟
و اگر نکته ای میبینید که میتونم نا پایان درسم در ایران انجام بدم تا در روند کارم تاثیر مثبت بذاره راهنمایم کنید تا از تجربیات شما استفاده کنم.
و ایا مدرک دانشگاه ازاد را قبول دارن؟
و اگه کشوره دیگه میدونید ک شرایط بهتری داره رو پیشنهاد بدی چون وضعیت مالی خیلی خوبی ندارم
پاسخ
تشکر کنندگان:
(2010-11-23 ساعت 18:40)hassanrouhi نوشته:  سلام
جناب اقاي محمد عزيز. امير وارم حالتون خوب باشه.چند نكته رو بايد بگم كه حاصل چندين سال تجربه بنده در پروسه ي پذيرش هست. البته اين نظر منه و درست مطلق نيست.
۱-اسپانيا ارزش درس خوندن نداره. هم تو مهندسي هم تو علوم انساني.فقط پلي كاتالونيا خوبه كه اونم شهريه داره و اصلا خوب نيست.كشوري كه تو مديريت قوي باشه ديگه وضع مملكتش اين نيست. اسپانيا بيشتر تفريحيه تا علمي.
۲-اسپانيا ويزا نميده .حداقل امسال تو 99%موارد نداد. شرط معدل بالاي 17 رو هم داره.
۳-در مورد مدرك زبان هم اگر ايشون اقا باشن و مشكل خدمت داشته باشن متاسفانه بدون مدرك زبان نمي تونن خارج بشن
۴-دانشگاهيي فعلا در اسپانيا نيست كه 100%كورس ها رو به انگليسي تشكيل بده و در ترم ۱ و ۲ كلاس اموزش زبان اسپانيولي رو مي ذارن و در ترم هاي بعدي بعضي از كورس ها رو به اين زبان ارائه ميدن.
۵-مقايسه نروژ و اسپانيا از اساس اشتباست. يه مثال ساده مي زنم براتون. فرض كنين به شما دوتا خونه پيشنهاد ميشه كه هر كدوم رو انتخاب كنين ماله شما ميشه.يكي تو روستايي هست كه با شهر ۱ساعت فاصله داره و 50متر بناي خونست و ديگري با بناي 5000هزار متر تو شمال تهران .اون وقت شما كدوم رو انتخاب مي كنين؟! مسلما دومي. يه نصيحت برادرانه. دور اسپانيا رو ۳بار خط قرمز بكش.چون چند سال قبل تر از شما روي اين كشور ها تحقيق كردم.
۶-در مورد هزينه: فكر كنم اون 700تا رو براي نروژ گفتين.اگر اينجوريه كه بستگي داره 700تومان يا يورو. تومان كه اصلا جور در نمياد.چون خوابگاه هاي دانشگاه اسلو ماهي 550هزار تومان اجاره دارن. اما شايد با 900يورو در ماه بشه يه زندگي معمولي رو داشت. در ضمن شما حدودا ترمي ۱ميليون بايد پول كتاب در نظر بگيرين. مطمئن باشين اون ۱۰هزار يورويي كه سفارت نروژ مي خواد براي دادن ويزا درسته و شايد كم هم بيارين اگر ولگرد باشين.
اما اگر 700يورو براي اسپانيا باشه ميشه گفت درسته.البته كمترم امكانش هست.
۷-در مورد بورس. در مورد ارشد نروژ اصلا بورس نميده . اسپانيا تا چند سال قبل بعضي موقع ميداد كه الان با توجه به اوضاع وخيم اقتصادي اينم از بين رفته.البته كمو بيش ميدن. در مورد ويزاي اسپانيا هم بگم كه من ميشناسم افرادي رو كه گردش حساب ماليشون بيشتر از 150ميليون تومان بود كه بازم ريجكت شدن!
۸-اما در مورد بورس دكترا نورژ بالاترين بورس رو در دنيا ميده
۸-و در اخر هم پيشنهاد من اين كشور هاست.البته من اطلاعاي از وضعيت ماليتون ندارم و نميدونم چقدر مي تونين خرج كنين براي دو سال. اما فنلاند -نروژ- با توجه به اينكه شهريه دانشگاه ندارن گزينه هاي خوبي هستن و مشكل ويزا هم ندارن .البته نروژ تقريبا دو برابر فنلاند هزينه داره. فرانسه اگر فرانسوي بلد هستين.البته فرانسه هم مشكل ويزا داره! المان هم خوبه با توجه به اينكه شهريه ي بيشتر دانشگاه هاش در حد 500 يورو براي ترم هست.
كشور هايي كه دورشو خط بكشين بهتره به نظر من: مالزي.هند.بلاروس.اوكراين.اسپانيا.پرتغال.ايتاليا.
البته ايتاليا نسبت به بقيه بهتره. اگر دنبال تفريح هستين اوكراين و بلاروس عالين!
شرمنده . با عجله نوشتم .
اگر اطلاع بيشتري مي خواين در خدمتم

سلام. در مورد تخصص پزشکی اطلاعاتی دارین؟ کدوم کشور اروپایی راحت تره و خیلی گرون هم نباشه
پاسخ
تشکر کنندگان:
ابتدا من معذرت میخوااام از همه دوستان و مدیران عزیز .
متاسفانه هرچی تو انجمن گشتم نتونستم موضی مربوط با مشکل خودم پیدا کنم . متاسفانه نتونستم هم به هیچ کدوم از مدیران پیام خصوصی بدم . تو بقیه انجمن ها راحتره . بنابر این تصمیم گرفتم اینجا مطرح کنم
متسفانه من حدود 4 ماه قبل تصمیم گرفتم برای تحصیل لهستان اقدام کنم . و بعد از طریق یه سایت اینترنتی why not poland اقدام کردم. رابط من کسی بود که خودش رو آقای مهاجر معرفی میکرد . متاسفانه کلا کارشون کلاهبرداری بود و هر چیزی که برا من فرستاده بودن جعلی بود .
مبلغلی در حدود 3 میلیون ازم گرفت اونم به یه شماره کارت تو ایران واریز کردم چون میگفت ایجا بفرستی برا ا مالیات میخوره .
بگذریم حالا با توجه به تجربه ای که من از سیستم و نظام قضایی ایران دارم میخواام بدونم من چطور میتونم از طریق وکلای اونطرف یا کلا شکایت از طریق سیستم لهستان پیگیر باشم .
حالا این چیزیه که به ذهن من میرسه اگر هر کدوم از شما روشه دیگه ای به ذهنتون میرسه یا شخص خواصی رو میشناسید که بتونه کمکم کنه لطفا معرفی کنید

همین جا از مدیران سایت میخوام بخشی رو در سایت برای معرفی همچین آدمایی و یا سایت های کلاه برداری و یا لاقل روشهای کاری اونا بزارن تا ادمهایی مث من مورد دزدی و سو استفاده قرار نگیرن . خعلی خعلی ممنون میشم تا منو در این مورد راهنمایی کنید.

با تشکرشماره وایبر و تلگرام و واتس آپ 09122419586
ایمیل FARZADprog@yahoo.com
پاسخ
تشکر کنندگان:
:D
(2011-08-14 ساعت 15:01)essi_fre نوشته:  باور کنید ما ایرانیها هر جا پا بذاریم اونجا رو به گند میکشونیم.دورویی.دروغگویی.دزدی.چشم و هم چشمی.حسادت و...توخون ماست و حد و مرز هم نمیشناسه.ما هر جا بریم ایرانی هستیم و این خصلتهای بد باهامون میمونه.تا حالا دست کی رو گرفتیم؟تا حالا بدون چشم داشت برای کی کار کردیم؟میریم دکتر میشیم که پزش رو بدیم نه اینکه به مردم خدمت کنیم.میریم مهندس میشیم بجای اینکه از علممون توی پیشرفت استفاده کنیم دزدی یاد میگیریم.کاش من ایرانی نبودم.خودمون رو با این حرفا گول زدیم که ما دارای تمدن 3000ساله و از ایجور چیزا هستیم.الان چی داریم و کی هستیم؟
هههه موافقم چ عجب ی نفر واقعیت رو گفت
پاسخ
تشکر کنندگان:
سلام خوبین شما؟میگما من رشته کاردانی معماری هستم ترم اخرم عاشق رشته ام هستم ولی بخاطر بعضی مسایل از معدل18 دو ترم اخر مشروط شدم همه تلاشم اینه ک برای کارشناسی یا نهایت فوق برم اونور وضع مالیمم تعریفی نداره شغلمم هم معلمم هم ارایشگر خلاصه سرتونو درداوردم...ی دانشگاه میخوام ک هم بشه علاوه بر تحصیل کار کرد هم اینکه هزینش پایین باشه قربون شما...اها زبانمم تخیلیه ی وضع بدیه دمتون گرم ی راهنمایی کنید
پاسخ
تشکر کنندگان:
[سلام من فوق لیسانس حسابداری دارم
واسه دکترا کدوم کشور اروپایی ارزون تره
پاسخ
تشکر کنندگان:
سلام من فوق لیسانس حسابداری دارم
واسه دکترا کدوم کشور اروپایی ارزون تره
پاسخ
تشکر کنندگان:
(2016-01-08 ساعت 19:42)hadi_hellson نوشته:  سلام من فوق لیسانس حسابداری دارم
واسه دکترا کدوم کشور اروپایی ارزون تره

سلام
برای موارد تحصیل به سایت همسایه برو...   applyabroad
اطلاعاتم قدیمیه... ولی اینجا مینویسم که حداقل از این کشورها شروع به جستجو کنید
کشورهای اسکاندیناوی هزینه تحصیل رایگان بود ... هرچند یادمه که میخاستن پولیش کنند
کشور چک اگر در دانشگاه های ملی و به زبان خودشون تحصیل کنید رایگان هست
و
کشور آلمان از همه نظر بهترین شرایط رو داشت و تنها شما هزینه بیمه رو میپردازید و اینم بگم خابگاه  هم شرایطش خوب بود و بطور مثال فنلاند برای خابگاه و در تمام موارد برای اسکان دانشجوها شکایت داشتن... ولی آلمان فوق العاده بود....   مخصوصن چندتا دانشگاه که من تحقیق کرده بودم ... امکانات خیلی زیادی دارن  .. حتا دکتر روانشناس هست برای مواقعی که غم غربت میگیره...  باهاتون صحبت میکنه تا از نظر تحصیلی افت نکنید
حتمن به سایتی که گفتم برو و اطلاعاتت رو تکمیل کن... به این هم فکر کن که بعد از پایان تحصیل قصد موندن داری یا میخای برگردی...   

** باز هم تکرار میکنم که این اطلاعات من کمی قدیمی هست و فقط برای استارت تحقیقاتتون اینا رو گفتم..

موفق باشید
stock-FEx-bond
Market

و دیگر هیچCool
پاسخ
تشکر کنندگان: hamedrouhi ، سرباز هخامنشی
سلام من و همسرم قصد داریم برای ادامه تحصیل اقدام کنیم برای پذیرش در یکی از کشورهای اروپایی
رشته تحصیلی خودم کارشناسی مهندسی صنایع هست دانشگاه الزهرا معدلمم هم حدود 17.80 هست و مقاله هم ندارم .
اما همسرم دانشجوی ارشد مهندسی مواد هستند دانشگاه علم و صنعت ولی میخوان مجددا برای ارشد پذیرش بگیرن ولی معدل دوره کارشناسی خوب نیست جندان ولی مقاله آی اس آی دارند ، به نظر شما برای پذیرش در کدوم کشور ها اقدام کنیم امکان پذیرش داریم؟هزینه کدام یک از این کشور ها مناسب تر هست؟چقدر هزینه حدودیمون میشه؟سوال بعدیم این هست که آیا امکان داره بتونیم کمک هزینه هم دریافت کنیم ؟در کدوم کشور ها این امکان برامون وجود داره؟
پاسخ
تشکر کنندگان:
سلام دوستان
من ١٧سالمه و ديپلم تجبي با معدل ١٦/٨ دارم،الان هم پيش دانشگاهي هستم
من ميخواستم بدونم چه كشوري ميتونم در رشته ي دندون، دام پزشكي يا مامايي به زبان انگليسي تحصيل كنم كه هزينه هاش بيشتر از سالي ٤٠ميليون نشه،يا اگر شد بشه با كار همزمان با تحصيل جبرانش كرد،و اين كه مدركش تو ايران معتبر باشه يا توي كشور هاي بهتر كه بعد از تحصيل براي كار رفت اونجا؟؟ بازم ميگم،هزينش مهم نيست كلاً چقد باشه،اگر با كار دانشجويي طوري جبران بشه كه پولي كه از جيب بدم بشتر از ٤٠تومن نباشه
پاسخ
تشکر کنندگان:
(2016-09-24 ساعت 13:41)fhmzz نوشته:  سلام من و همسرم قصد داریم برای ادامه تحصیل اقدام کنیم برای پذیرش در یکی از کشورهای اروپایی
رشته تحصیلی خودم کارشناسی مهندسی صنایع هست دانشگاه الزهرا معدلمم هم حدود 17.80 هست و مقاله  هم ندارم .
اما همسرم دانشجوی ارشد مهندسی مواد هستند دانشگاه علم و صنعت ولی میخوان مجددا برای ارشد پذیرش بگیرن ولی معدل دوره کارشناسی خوب نیست جندان ولی مقاله آی اس آی دارند ، به نظر شما برای پذیرش در کدوم کشور ها اقدام کنیم امکان پذیرش داریم؟هزینه کدام یک از این کشور ها مناسب تر هست؟چقدر هزینه حدودیمون میشه؟سوال بعدیم این هست که آیا امکان داره بتونیم کمک هزینه هم دریافت کنیم ؟در کدوم کشور ها این امکان برامون وجود داره؟

درود برای هردو رشته زمینه دانشجویی و کاری در آلمان هست، و بزبان آلمانی بهتر هست درخواست پذیرش بدید، در یک جمله رشته های فنی مهندسی جایگاه خیلی خوبی در آلمان دارن. هم دانشجویی با سیستم های مختلف و هم کاریابی که قواینن خودش رو داره.
شما ابتدا باید درباره یک کشور برناه ریزی کنید، و با آگاهی پیدا کردن درباره هرکشور از سیستم آموزشی گرفته تا رفاه و قوانین اقامت و کاریابی بتونید نتیجه بگیرید و هدفمند پیش برید. من آلمان رو پیشنهاد می کنم.
با میانگین نمره پایین هم میشه پذیرش گرفت، و ایالت ها و دانشگاه ها پذیرششون متفاوت هستند و نگرانی نداره.
گپ اگر دارید باید شواهد و دلیل روشن داشته باشید که چگونه گذشته.
هزینه دانشجویی در بسیاری از دانشگا های آلمان رایگان هست تنها در هر ترم برای بیمهو رفاه میانگین 140 اویقو میگیرند.بالاتر کم پیش میاد، پایینتر چرا. هزینه زندگی برای یک سال ابتدایی رو باید ابتدا در حساب داشته باشید 8640 اویقو هست. همزمان امکان کار کردن نیمه رو دارید با دستمزد. اما هزینه زندگی در ایالت های مختلف و روش زندگی شما از این میزان هم میتونه تا 40% پایینترم باشه که به دانشگاهو و شما برمیگرده.
اداره اراسموس سهمیه دانشجویی کامل میده اما باید از کشوری که در اروپا باشه درخواست بدید، خبرهایی هم شنیده بودم که در ایران هم شاید امکانش داره فراهم میشه اما خواستید پیگیر میشم.
پاسخ
تشکر کنندگان:




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان