کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
جدیدترین رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان
رتبه‌بندی دانشگاه‌های جهان در فوریه 2010 بر اساس وبومتریک اعلام شد که دانشگاه‌های برتر دنیا در این رده‌بندی به کشور آمریکا اختصاص یافته و دانشگاه تهران به عنوان برترین دانشگاه ایران، چند پله صعود داشته است.

رتبه‌بندی «وبومتریک» که دانشگاه‌های جهان را بر اساس ارزیابی آموزش‌های برتر در وب، حجم، قابلیت دید و اثر (impact) صفحات وب منتشر شده توسط دانشگاه‌ها و منابع اطلاعات و تفسیر آنها رتبه‌بندی می‌کند در فوریه 2010 میلادی منتشر شد.

10 دانشگاه برتر دنیا

بر اساس این رتبه‌بندی جدید، 10 دانشگاه برتر از میان 8 هزار دانشگاه برتر جهان که بر اساس حجم وب سایت، قابلیت دید، غنای مطالب منتشر شده و پژوهشگران سنجیده شده‌اند به طور کامل به ایالات متحده آمریکا تعلق دارد. 10 دانشگاه برتر وبومتریک را به ترتیب دانشگاه‌های هاروارد، MIT موسسه تکنولوژی ماساچوست، استنفورد، کالیفرنیا برکلی، کرنل، واشنگتن، مینه سوتا، جان هاپکینز، میشیگان و ویسکونزین مدیسن تشکیل داده‌اند.
رتبه بندی کشورهای آمریکای لاتین؛ برزیل در صدر

بر اساس این رتبه‌بندی جدید، 10 دانشگاه برتر آمریکای جنوبی که بر اساس حجم وب سایت، قابلیت دید، غنای مطالب منتشر شده و پژوهشگران سنجیده شده‌اند به کشورهای متعدد تعلق دارد. 10 دانشگاه برتر وبومتریک در این گروه به دانشگاه‌های کشور بزریل اختصاص دارد. رتبه 53 دنیا به دانشگاه سائوپولو کشور برزیل اختصاص دارد. در این گروه رتبه 58 دنیا به دانشگاه ملی کشور مکزیک، رتبه 182 به دانشگاه شیلی و رتبه 272 به دانشگاه بوینوس آیرس کشور آرژانتین اختصاص دارد.

رتبه بندی قاره اروپا ؛ انگلیس در صدر

در رتبه‌بندی قاره اروپا نیز دانشگاه‌های انگلستان از میان 10 دانشگاه برتر 5 جایگاه را به خود اختصاص داده‌اند. دانشگاه‌های کمبریج، آکسفورد، موسسه فدرال فناوری سوئیس، دانشگاه علوم و فناوری نروژ، کالج ادینبورگ، اسلو، کالج لندن، هلسینکی، وین و ساوتهمپتون به ترتیب در 10 جایگاه برتر اروپا جا خوش کرده اند. امتیاز این دانشگا‌ه‌ها در سطح جهانی 27 تا 76 اعلام شده است.

رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیا؛ ژاپن در صدر

دانشگاه‌های توکیو و کیوتو از ژاپن، دانشگاه ملی تایوان، دانشگاه هنگ کنگ، دانشگاه چینی هنگ کنگ، دانشگاه هبرو (رژیم اشغالگر قدس)، دانشگاه کی یو از ژاپن، دانشگاه ملی سنگاپور، دانشگاه چیاو تنگ از تایوان و دانشگاه نوگویا از ژاپن که رتبه‌های 38 تا 161 را در سطح جهانی کسب کرده‌اند در بخش قاره آسیای در رتبه یک تا 10 این حوزه قرار دارند.

رتبه‌بندی دانشگاههای آفریقا ؛ آفریقای جنوبی در صدر

در این گروه 8 دانشگاه از کشور آفریقای جنوبی رتبه های اول تا هشتم 10 دانشگاه برتر قاره آفریقا را به خود اختصاص داده‌اند و رتبه‌های جهانی آنها نیز از 317 تا 1290 متغیر است. دانشگاه قاهره و دانشگاه آمریکایی قاهره از مصر در رتبه‌های نهم و دهم این گروه قرار دارند. این دو دانشگاه نیز دارای رتبه های جهانی 1387 و 1614 هستند.

10 دانشگاه برتر ایران در رتبه بندی وبومتری

10 دانشگاه ایران که از بهترین امتیاز در این رتبه‌بندی بهره برده‌اند به ترتیب دانشگاه تهران با رتبه 873، دانشگاه علوم پزشکی تهران رتبه 1266، دانشگاه صنعتی شریف رتبه 1560، دانشگاه فردوسی مشهد رتبه 1671، دانشگاه شهید بهشتی رتبه 1962، دانشگاه علم و صنعت ایران رتبه 1968، دانشگاه علوم پزشکی شیراز رتبه 2157، دانشگاه صنعتی امیرکبیر رتبه 2203 ، دانشگاه علوم پزشکی اصفهان رتبه 2207 و دانشگاه صنعتی اصفهان رتبه 2368 را کسب کرده‌اند.

یکی از اهداف اصلی رده‌بندی وب‌سنجی یا وبومتریک دانشگاه‌های دنیا، ترویج نشریات اینترنتی، حمایت از دسترسی آزاد به اینترنت، دسترسی به نشریات علمی الکترونیک و سایر دروس دانشگاهی است. هرچند شاخص‌های وب برای اهداف رده‌بندی بسیار مفید هستند با وجود این بر پایه تعداد بازدیدکنندگانی که وارد یک سایت دانشگاهی شده‌اند استوار نشده‌اند بلکه این رده‌بندی بر اساس قابلیت‌ها و میزان معروفیت دانشگاه‌ها در سطح جهانی انجام می‌شود.
One day your life will flash before your eyes, make sure it's worth watching.
پاسخ
رتبه‌بندی آکادمیک دانشگاه‌های جهان بر اساس پارارامترهای مختلفی انجام می‌گیرد. رتبه‌بندی‌ها می‌تواند براساس کیفیت برخی شاخص‌های موجود انجام شود. از جملهٔ این شاخص‌ها می‌توان به آمارهای تجربی، برآوردهای مربوط به مدرسین و اساتید، بورسیه‌ها، دانشجویان، داوطلبان ورود به دانشگاه و برخی دیگر اشاره کرد. برخی از رتبه‌بندی‌ها هم هستند که بر اساس نحوهٔ پذیرش و ورود دانشجویان به دانشگاه صورت می‌گیرد.

علاوه بر رتبه‌بندی موسسات، برخی رتبه‌بندی‌های دیگری هم وجود دارد که برای برنامه‌های آموزشی، دپارتمان‌ها و مدارس صورت می‌گیرد. رتبه‌بندی‌ها بر اساس جهت‌دهی برخی مجلات و روزنامه‌ها و گاهی هم توسط دانشگاهیان و فرهنگیان انجام می‌گیرد.
رتبه‌بندی ممکن است از کشوری به کشور دیگر متفاوت باشد.

در ادامه 4 نظام معتبر و معروف رتبه دانشگاه های جهان را همراه با لینک جدیدترین رتبه بندی آورده شده است:

موسسه رتبه بندی دانشگاه ها QS:

نشریهٔ آموزش عالی تایمز لندن یک نشریهٔ واقع در انگلستان و مربوط به آموزش عالی با همکاری موسسهٔ کاکارلی سیموندز، هر ساله لیستی از ۲۰۰ دانشگاه برتر دنیا را با عنوان QS World University Rankings منتشر می‌کند. در مقایسه با رتبه‌بندی‌های دیگر، در این رتبه‌بندی سالانه بسیاری از دانشگاه‌های غیرآمریکایی و خصوصاً انگلیسی در میان رتبه‌های بالای آن قرار دارند.

لینک: http://www.topuniversities.com/qs-world-...y-rankings


نظام رتبه بندی دانشگاه شانگهای ARWU:

نظام رتبه بندی دانشگاه شانگهای به منظور انجام ارزیابی دقیق تر از عملکرد دانشگاه و ارائه رتبه بندی جامع از جایگاه دانشگاه در سطح جهانی، ۴ معیار کیفیت آموزش، کیفیت اعضاء هیئت علمی، خروجی‌های پژوهش و سرانه عملکرد دانشگاه را برای بررسی عملکرد دانشگاه تعریف کرده است. به عبارت دیگر در این نظام، دانشگاه‌ها براساس میزان موفقیت در هر یک از معیارهای چهارگانه رتبه بندی می‌گردند، با توجه به اینکه معیارهای چهارگانه فوق کلی هستند و قابلیت اندازه‌گیری کمتری دارند از این رو نظام رتبه بندی شانگهای برای هر یک از معیارهای فوق چند شاخص ارائه کرده است.
لینک: http://www.shanghairanking.com/ARWU2015.html

رتبه‌بندی تایمز THE:
پایگاه رتبه‌بندی تایمز یکی از نظام‌های معتبر بین‌المللی است که از سال 2004 اقدام به رتبه بندی بین المللی دانشگاه‌ها کرده است. با توجه به رشد و ارتقای علمی چشمگیر دانشگاه‌های آسیایی و حرکت قدرت علمی دنیا از غرب به شرق، پایگاه رتبه‌بندی تایمز از سال 2013 تاکنون به صورت سالانه رتبه‌بندی دانشگاه‌های آسیایی را نیز منتشر می کند. در این رتبه بندی همانند رتبه بندی جهانی تایمز، از 13 شاخص کاربردی در قالب 5 معیار کلی آموزش، پژوهش، استنادات، درآمد صنعتی و وجهه بین‌المللی استفاده می‌شود.
لینک: https://www.timeshighereducation.com/wor...ld-ranking

رتبه‌بندی بین‌المللی لایدن هلند CWTS :
نظام رتبه‌بندی بین‌المللی لایدن هلند بیش از 800 دانشگاه را در سراسر جهان بر اساس عملکرد علمی آنها مورد مقایسه قرار می دهد. بر خلاف دیگر رتبه بندی ها CWTS سعی در ادغام معیار های اندازه گیری دارد و یکی از معروف ترین هاست.
لینک: http://www.leidenranking.com/ranking/2016/list

و لیست دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم که در اعتبار و ارزیابی مدارک دانشگاه ها بسیار مهم است:
http://grad.saorg.ir/%D8%AF%D8%A7%D9%86%...%D8%B22016

لازم به ذکر است، اخیرا نرم افزار اندروید «رتبه بندی دانشگاه های جهان» یا EduRanking عرضه شده که جدیدترین (2015) رتبه بندی دانشگاه های جهان رو با نظام های رتبه بندی THE، QS، ARWU ،CWTS و همچنین دانشگاه های مورد تایید وزارت علوم با جستجو داره و خیلی میتونه برای پیدا کردن رتبه و اعتبار دانشگاه ها موثر و مفید باشه. با جستجو در کافه بازار، ایران اپس و مایکت میشه پیداش کرد.

امیدوارم با مقایسه دقیق و تصمیمی درست در انتخاب دانشگاه در خارج از کشور، در ادامه تحصیل موفق عمل کنید.
پاسخ
تشکر کنندگان: nora
نشریه آموزش عالی تایمز در گزارش سال جاری در مورد رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی، 980 دانشگاه در 70 کشور جهان را مورد بررسی قرار داد.

دو ملاک کیفیت آموزشی و اعتبار یا شهرت جهانی در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها و موسسات آموزش عالی در نظر گرفته می‌شود. نشریه آموزش عالی تایمز در گزارش امسال نوعی منطقه‌بندی را هم تهیه کرده که شامل رتبه‌بندی دانشگاه‌های کشورهای آسیایی و دانشگاه‌ها در کشورهای رو به رشد است.

در رتبه‌بندی از لحاظ کیفیت آموزشی، سیزده شاخص در نظر گرفته است. علاوه بر این، به هر دانشگاهی امتیازاتی از نظر کیفیت تدریس (30 درصد کل امتیازات)، نگرش بین‌المللی (7.5 در صد)، کسب درآمد از طریق ارتباط با صنایع (4.5 درصد)، کیفیت و دامنه تحقیقات (30 درصد) و استناد به عنوان منبع و مرجع (30 درصد) داده می‌شود.

معیارهای دیگری مانند تعداد دانشجو، نسبت دانشجو به استاد، درصد دانشجویان و پژوهشگران خارجی و نسبت دانشجویان زن به مرد در باره دانشگاه‌های مورد نظر نیز مد نظر قرار گرفته است.


در رتبه‌بندی نشریه آموزش عالی تایمز، دانشگاه آکسفورد (انگلیس)، از لحاظ کیفی در رده اول قرار دارد و موسسه تکنولوژی کالیفرنیا (آمریکا) ، دانشگاه استانفورد (آمریکا)، دانشگاه کمبریج (انگلیس)، انستیتو تکنولوژی ماساچوست (ام آی تی)، دانشگاه هاروارد، دانشگاه پرینستون (آمریکا)، امپریال کالج دانشگاه لندن (انگلیس)، انستیتو تکنولوژی زوریخ (سوئیس)،دانشگاه کالیفرنیا در برکلی (آمریکا)، دانشگاه شیکاگو (آمریکا)،دانشگاه ییل (آمریکا)،دانشگاه پنسیلوانیا (آمریکا)،دانشگاه کالیفرنیا در لس آنجلس (آمریکا)، یونیورسیتی کالج دانشگاه لندن (انگلیس)، دانشگاه کلمبیا (آمریکا)، دانشگاه جان هاپکینز (آمریکا)، دانشگاه دوک (آمریکا)، دانشگاه کرنل (آمریکا)، دانشگاه نورث وست (آمریکا) و رده های دوم تا بیستم را در اختیار دارند.


هفت دانشگاه ایران از لحاظ کیفی در میان 980 دانشگاه مورد بررسی دیده می‌شوند. این دانشگاه‌ها عبارتند از دانشگاه علم و صنعت و سپس دانشگاه صنعتی شریف (هر دو در رده 501 تا 600 دانشگاه اول)، دانشگاه امیر کبیر، دانشگاه صنعتی اصفهان و دانشگاه علوم پزشکی ایران، دانشگاه خواجه نصیر طوسی، دانشگاه شیراز و دانشگاه تهران (رده 601 تا 800 دانشگاه)، و دانشگاه‌های فردوسی مشهد، آزاد اسلامی کرج، شهید بهشتی تهران، دانشگاه یزد و دانشگاه زنجان (رده 800+ دانشگاهی) نیز در این رتبه‌بندی به چشم می‌خورند.

درمورد دانشگاه علم و صنعت ایران، که بهترین دانشگاه ایران از لحاظ کیفیت شناخته شده، امتیاز کل ارائه نشده؛ اما در سایر زمینه‌ها، امتیازات این نهاد علمی عبارتست از 23.2 از نظر کیفیت آموزش، 13.9 از نظر نگرش بین‌المللی، 41.8 از نظر کسب درآمد از صنایع، 23.7 از نظر تحقیقات.

مقایسه رتبه‌بندی برترین دانشگاه‌های جهان در سال 2015 با سال گذشته، تغییراتی را نشان می‌دهد. سال گذشته موسسه تکنولوژی کالیفرنیا در رده اول قرار داشت و رده دوم به و رده سوم به دانشگاه آکسفورد و دانشگاه استنفورد تعلق داشت.

دانشگاه‌های ایران نیز تغییراتی را در رتبه‌بندی خود مشاهده کردند که چندان مثبت نبود. در گزارش سال 2015 نشریه آموزش عالی تایمز، دانشگاه علم صنعت و دانشگاه شریف در رتبه 401 در میان 500 قرار داشتند؛ اما امسال به رده 501 تا 600 تنزل کردند.


در بخش دیگری از گزارش سال جاری، دانشگاه‌ها از لحاظ "شهرت و اعتبار بین‌المللی" رتبه‌بندی شده است. در این رتبه‌بندی 100 دانشگاه برتر جهان مورد بررسی قرار گرفت که دانشگاه هاروارد در رده اول قرار دارد و پس از آن، انستیتو تکنولوژی ماساچوست، و دانشگاه‌های استانفورد، کمبریج، آکسفورد، کالیفرنیا در برکلی، پرینستون، ییل، کلمبیا، انستیتو تکنولوژی کالیفرنیا، دانشگاه شیکاگو و دانشگاه توکیو قرار دارند. این رتبه‌بندی براساس نظرسنجی از استادان و دانشجویان دانشگاه‌های عمده جهان تهیه شده است.
پاسخ
تشکر کنندگان:




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان