کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
خرید بدون مالیات برای جهانگردان خارج از اتحادیه اروپا در سوئد
در فصل تابستان از جمله صدها هزار ایرانی جهت گردشگری و نیز دیدار اقوام و آشنایان به اتحادیه اروپا و سوئد مسافرت میکنند. اگر در فرودگاه بین المللی آرلاندا در استکهلم از هر کارمندی در فرودگاه بپرسید: پربارترین ملت دنیا چه ملتی هستند بدون لحظه ای درنگ پاسخ خود را خواهید گرفت: واااای ی ی ی ایرانیان!Big Grin

هنگامی که هواپیمایی ملی ایران در استکهلم به زمین مینشیند رایحه خاطره انگیز ادویه جات و مواد غذایی ایرانی فضای دریافت بار را پر میکند. چشمهای در انتظار عزیزان (و البته سوغاتیهای ایران) در بیرون ایستاده و بیصبرانه منتظرند. اما تعداد این چشمهای در انتظار در ایران از این هم بیشتر هستند. بسیاری از چمدانها و جعبه ها یی که از ایران آمده اند باید مجددا با "سوغاتی" پر شده و رهسپار وطن گردند. حمله بی امان جهت گشودن این چمدانها و نیز تخلیه و مصادره محتویات هیجان انگیز داخل آن, هم در ایران و هم در سوئد بیکسان لذت بخش است!

بدین ترتیب شکی نیست که ایرانیان "سوغاتی بخر" ترین ملت دنیا هستند و جهانگردان ایرانی هر ساله میلیونها یورو و کرون در بازارهای اتحادیه اروپا خرج میکنند. توشه های بار عازم ایران بهترین گواهی در این زمینه است. در سوئد میگویند: "ایرانیانی که عازم مسافرت به اروپا هستند همواره از وضعیت بد اقتصادی خود در ایران ناله وشکوه میکنند اما بسیاری از آنان وقتی در خیابانهای استکهلم قدم میزنند هنگام خرید در فروشگاهها, دسته های کلفت یورو و کرون را از کیفهایشان بیرون می آورند و از فروشگاههای خرید میکنند که ایرانیان مقیم استکهلم هرگز پا به داخل آنها نگذاشته اند"!.

تکس فری, عدم اطلاع کافی ایرانیان و ضررهای میلیونی هر ساله برای آنان
همکار استکهلمیان پیرامون اطلاع از قوانین خرید بصورت "تکس فری" (بدون مالیات) با ده ها ایرانی که بعنوان توریست از ایران (یا هر نقطه خارج از اتحادیه اروپا) به سوئد و اتحادیه اروپا آمده اند و همچنین اقوام آنان در سوئد به صحبت نشسته اند و در تقریبا در همه موارد اطلاعات آنان در این زمینه در اکثر موارد هیچ و در دیگر موارد هم کم و یا ناکافی و ناقص بوده است. عدم اطلاعی که بصورتی غیر ضروری هر ساله منجر به زیانهای میلیونی برای توریستهای ایرانی میگردد.


همکاران استکهلمیان در هر صورت اینک در آستانه تابستان اطلاعات در مورد قواینن خرید بصورت "تکس فری" را بصورت کلی تنظیم نموده و در اختیار هموطنان مقیم سوئد و دیگر نقاط اتحادیه اروپا قرار میدهد که با اطلاع آن به میهمانان خود که از ایران و دیگر نقاط جهان به سوئد و اتحادیه اروپا مسافرت میکنند مبلغ قابل توجهی از پولی را که متعلق به آنان است و حق پس گرفتن آن هنگام ترک اتحادیه اروپا را دارند به آنان بازگردانند.

خرید بصورت تکس فری (بدون مالیات)
در سوئد با توجه به نوع کالایی که میخرید مبلغ 12 درصد و یا 25 درصد مالیات (تکس) برای آن پرداخت میکنید. این مالیات (تکس) در خود قیمت کالا گنجانده شده و شما هنگام پرداخت بهای کالا پرداخت آن را احساس نمیکنید. اما در واقع برای مثال وقتی مبلغ 100 کرون برای خریدن یک پیراهن پرداخت کرده اید در واقع 80 کرون آن قیمت کالا و مابقی (20 کرون) تکس (مالیات) 25 درصدی آن است. یا وقتی کتابی به مبلغ 100 کرون میخرید در واقع 89,3 کرون قیمت آن کالا و مابقی (10,7) تکس (مالیات) 12 درصدی آن است.

اما افرادی که در اتحادیه اروپا زندکی نمیکنند ملزم به پرداخت این تکس (مالیات) نیستند و میتوانند این مالیات را تحت شرایطی هنگامی که از اتحادیه اروپا خارج میشوند قبل از پروازشان در فرودگاه پس بگیرند که مبلغ قابل توجهی را تشکیل میدهد. در پایین توضیح داده میشود که چه کسانی و چگونه میتوانند پول تکس (مالیات) خود را پس بگیرند.

چه کسانی میتوانند بصورت تکس فری (بدون مالیات) خرید کنند
همه کسانی که در خارج از اتحادیه اروپا زندگی کرده (شامل نروژ نمیشود) و به یکی از کشورهای عضو این اتحادیه (مانند سوئد) مسافرت میکنند قادر به خرید بصورت تکس فری (بدون مالیات) هستند. بنابراین افرادی که به هر شکلی دارای اجازه اقامت از 3 ماه بیشتر در سوئد هستند امکان خرید بصورت تکس فری را ندارند و خرید بصورت تکس فری تنها شامل افراد مقیم خارج از اتحادیه اروپا میگردد. برای مثال همه ایرانیان مقیم ایران و یا هر نقطه دیگر خارج از اتحادیه اروپا که به سوئد و یا دیگر کشورهای اتحادیه اروپا مسافرت میکنند قادر به خرید بصورت تکس فری هستند.

شرایط خرید بصورت تکس فری (بدون مالیات) در سوئد
مبلغ کالای خریداری شده بالاتر از 200 کرون باشد
کالای خریداری شده حداکثر 3 ماه به اضافه ماه خرید از اتحادیه اروپا خارج گردد. برای مثال اگر خرید خود را در 10 ماه آوریل انجام داده اید جهت پس گرفتن مالیات خود در فرودگاه میبایست قبل از 31 ژوئیه کالای خریداری شده را از اتحادیه اروپا خارج کرده باشید.

برای ثبت خرید بصورت تکس فری به چه صورت اقدام کنیم
بر سر در ورودی بسیاری فروشگاهها در سوئد و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا آرم و برچسب "تکس فری" بشچم میخورد. این آرم و برچسب که در همه جا یکسان است. هنگامی که از فروشگاهی خرید میکنید که به سیستم تکس فری متصل است (در سوئد تقریبا همه فروشگاهها) قبل از پرداخت مبلغ کالا از فروشنده بخواهید که آن را بصورت "تکس فری" ثبت کند. اگر زبان بلد نیستید فقط کافی است که بگویید "تکس فری" و فروشنده متوجه آن خواهد شد. پس از آن فروشنده فرم مخصوص و بسیار ساده ای را به شما خواهد داد که در قسمت پایین آن باید نام, شماره گذرنامه, نام شهر و کشور محل سکونت خود را بنویسید و به فروشنده تحویل دهید. پس از آن یک کپی از این فرم که مبلغ مالیات پرداختی نیز در آن درج شده به شما داده خواهد شد. این در اصل قبضی است که هنگام ترک اتحادیه اروپا با ارائه آن در فرودگاه میتوانید پولتان را پس بگیرید.

به این نکته مهم توجه کنید که کالایی که بصورت تکس فری خریداری کرده اید در بسته بندیهای مخصوص "پلمب" شده و به شما تحویل داده خواهد شد و شما تا زمانی که اتحادیه اروپا را ترک نکرده اید حق شکستن "پلمب" و استفاده از کالای خریداری شده را ندارید. در غیر اینصورت قادر به پس گرفتن پول مالیات خود نخواهید بود. بنابراین اگر مثلا مایلید لباسی را که خریداری کرده اید قبل از ترک اتحادیه اروپا پوشیده و استفاده کنید حتی اگر بعدا قصد خارج کردن آن از اتحادیه اروپا را داشته باشید قادر به خرید بصورت تکس فری و پس گرفتن مالیات خود نخواهید بود.

به چه صورت در فرودگاه جهت پس گرفتن پول خود اقدام کنیم
شما قبل از ترک اتحادیه اروپا میتوانید در فرودگاه پول خود را پس بگیرید. همه قبض های تکس فری خود را از سراسر اروپا جمع کرده و هنگام پرواز خروج از اتحادیه نسبت به دریافت "دتکس" آن اقدام کنید. برای مثال اگر در انگلستان وارد اتحادیه اروپا شده و سپس مثلا به ایرلند, فرانسه و سوئد مسافرت کرده اید و از سوئد اتحادیه اروپا را ترک میکنید پول همه قبض های خود را در فرودگاه سوئد و قبل از ترک اتحادیه اروپا پس خواهید گرفت. و یا اگر مثلا اول وارد سوئد شده و سپس به دانمارک و هلند مسافرت کرده و سپس از آلمان با پروازی اتحادیه اروپا را ترک میکنید پول خود را در فرودگاه آلمان پس خواهید گرفت.

قبل از تحویل بار خود در فرودگاه به باجه مخصوص تسلیم خریدهای تکس فری که با آرم تکس فری نیز مشخص شده مراجعه کرده و قبض های تکس فری خود و نیز بسته بندیهای پلمب شده را به متصدی مربوطه نشان دهید. پس از آن جمع مبلغ قابل دریافت شما بصورت یک چک به شما داده خواهد شد. این چک را میتوانید پس از تحویل بار خود به مقصد خارج از اتحادیه اروپا در داخل سالن ترانزیت فرودگاه و در باجه مخصوص این کار پس بگیرید. طی تمامی این مراحل بسیار ساده است و نیاز بخصوصی در دانستن زبان نیز ندارد.

دیگر توصیه های استکهلمیان
1- کشورهای اتحادیه اروپا را با کشورهای محدوده شنگن اشتباه نگیرید. این دو ربطی به هم ندارند. برای مثال نروژ یا ایسلند قسمتی از شنگن هستند اما جزو اتحادیه اروپا نیستند. یا مثلا انگلستان و ایرلند عضو اتحادیه اروپا هستند اما جزو شنگن نیستند. در مورد قوانین خرید "تکس فری" اتحادیه اروپا ملاک است و نه کشورهای عضو شنگن.

26 کشور عضو فعلی محدوده شنگن عبارتند از:
بلژیک, دانمارک, استونی, فنلاند, فرانسه, یونان, ایتالیا, ایسلند, لتونی, لوکزامبورگ, لیتوانی, مالت, هلند, نروژ, لهستان, پرتغال, اسلواکی, اسلوانی, اسپانیا, سوئد, چک, آلمان, مجارستان, اتریش, سوئیس و لیختن اشتاین.

27 کشور عضو اتحادیه اروپا عبارتند از:
بلژیک, بلغارستان, قبرس, دانمارک, استونی, فنلاند, فرانسه, یونان, ایرلند, ایتالیا, لتونی, لوکزامبورگ, لیتوانی, مالت, هلند, لهستان, پرتغال, رومانی, اسلواکی, اسلوانی, اسپانیا, بریتانیا, سوئد, چک, آلمان, مجارستان, اتریش.

15 کشور عضو اتحادیه اروپا نیز که از پول واحد "یورو" استفاده می کنند عبارتند از:
بلژیک, قبرس, فنلاند, فرانسه, یونان, ایرلند, ایتالیا, لوکزامبورگ, مالت, هلند, پرتقال, اسلوانی, اسپانیا, آلمان و اتریش.

2- در زمان مناسب قبل از پرواز جهت انجام مراحل "دتکس" و دریافت پول مالیات پرداختی خود مراجعه کنید تا بدلیل ذیق وقت مجبور نشوید از دریافت آن صرف نظر کنید.

3- افراد مقیم خارج از اتحادیه اروپا (مانند ایران) که پس از ورود به این اتحادیه خرید های زیادی بصورت تکس فری میکنند میتوانند قبل از مسافرت به اتحادیه اروپا بصورت مجانی برگه ای تهیه نمایند که از طریق ئی میل برایشان فرستاده میشود و میتوانند آن را در چاپگر خود چاپ نمایند. اطلاعات شما در این کارت درج میگردد و هنگام خرید میتوانید این برگه را که همه اطلاعاتتان در آن درج شده است به فروشندگان ارائه دهید . شما میتوانید از ایران و قبل از مسافرت به سوئد (اتحادیه اروپا) این برگه را برای خود تهیه کنید.

4- اطلاعاتی که در بالا ارائه گردید توسط استکهلمیان و با توجه ویژه به شرایط کشور سوئد تنظیم شده است. چنانچه مایل به کسب اطلاعات بیشتر در مورد خرید بصورت تکس فری اما با توجه به شرایط ویژه دیگر کشورهای اتحادیه اروپا هستید به وب سایت "گلوبال ری فاند" مراجعه کرده و کشور مقصد خود در اتحادیه اروپا را انتخاب کنید. امکان خرید بصورت تکس فری حتی در برخی از دیگر کشورهای جهان که ربطی به اتحادیه اروپا ندارند نیز امکانپذیر است.

امیدواریم که ارائه این اطلاعات کمکی به خوش آیند تر نمودن مسافرت هموطنانی گردد که در طول تابستان زیبای سوئد از ایران و دیگر نقاط خارج از اتحادیه اروپا میهمان شهر ما استکهلم و دیگر نقاط سوئد خواهند بود. همکاران استکهلمیان اقامت خوشی را برای همه آنان آرزومندند.

استکهلمیان
پاسخ
تشکر کنندگان: usa.lover ، hanim ، honareirani ، philadelphia




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان