کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
حرفه های موردنیاز در سوئد - کاریابی در سوئد
از پانزده دسامبر سال 2008 که دولت شرایط سهل تری را برای ورود نیروی کار خارجی از کشورهای غیر عضو در اتحادیه ی اروپا وضع کرد، ۱۴۰۰۰ خارجی توانستند در سوئد اجازه ی کار دریافت کنند.
توبیاس بیلستروم وزیر امور مهاجرت این امر رابسیار مثبت می خواند. او در گفتگوئی با یوران لوینگ از رادیو ی بین المللی سوئد، این امر را بسیار خوشحال کننده خواند که اصلاحات ایجاد شده توانسته تنها بعد از یک سال تا این حد موفق باشد، افراد زیادی را برای کاربه سوئد بیا ورد و در کشور نیز موقعیت کارجدید ایجاد کند.
در این رابطه اکوت واحد خبررادیو سوئد گفتگوئی داشت با ماهر من کاریوس اهل مصر که توانسته بود از طریق اینترنت کاری در یک رستوران در سوئد پیدا کند و بعد از شش هفته با دریافت اجازه ی کار به سوئد بیاید. بعد از چند ماه اعضا خانواده ی او نیز تو.انسته بودند به سوئد بیایند.
اداره ی مهاجرت گمان می کرد که سهل تر شدن مقررات کاری موجب شود تا هجوم نیروی کار از کشورهای غیر عضو در اتحادیه ی اروپا به سوئد بسیار گسترده شود، اما بحران اقتصادی سال گذشته که سوئد را نیز در بر گرفت مانع این امر شد.
کریستینا ورنر از مسئولان مربوطه در اداره ی مهاجرت عنوان می کند که تقاضای کار علاوه برکامپیوتر و کارهای فنی ، در زمینه های رستوران، آشپزی، و خدمات خانگی نیز زیاد است که مطابق قانون قبلی، هر گز این افراد نمی توانستند با اجازه ی کار به سوئد بیایند.
توبیاس بیلستروم در پاسخ به یوران لوینگ ازرادیو بین المللی سوئد در مورد اهمیت و نیاز نیروی کار خارجی خارج از اتحادیه ی اروپا گفت ،این نیاز را نمی توان ناچیز شمرد و با توجه به جهانی شدن بازار کار سوئد ، به اهمیت افزایش صادرات به کشورها و فرهنگ های دیگر اشاره کرد.
توبیاس بیلستروم در اهمیت سهل تر شدن قوانین کار برای خارجیان در سوئد ، همچنین گفت این مهم است که وقتی فردی با اجازه کار به سوئد می آید می تواند همسر خود را نیز به سوئد بیاورد و او نیز به تدریج امکان راه یافتن به بازار کار سوئد را با شرایط مساوی مانند بقیه به دست می آورد!
پاسخ
تشکر کنندگان: seravin ، mavarfan ، edris ، Yashar_a ، S@eed ، exxedus ، siacrow ، msar
هنگامی که در دسامبر سال 2008 دولت مدرات سوئد و در راس آن توبیاس بیلستروم وزیر مهاجرت جوان این کشور (از حزب مدرات) در یک اقدام انقلابی و برای اولین بار در تاریخ مدرن سوئد دربهای این کشور را برای مهاجران متقاضی کار در سوئد گشود امید تاره ای در دل بسیاری از علاقمندان به مهاجرت به سوئد جان گرفت.
از زمان قدرت اجرایی یافتن این قانون که جزئیات آن بصورت کامل در سوال نیز منتشر شد تعداد زیادی از اتباع خارج از اتحادیه اروپا, و از جمله ایرانیان, موفق شدند تا با استفاده از آن در سوئد کار و متعاقبا اقامت بگیرند.
بصورت بسیار خلاصه و کوتاه می توان گفت که بزرگترین مشکل در راه متقاضیان کسب مهاجرت بر اساس کار به سوئد یافتن یک کارفرماست که حاضر به استخدامشان در سوئد باشد است. در واقع در صورت یافتن یک کارفرما مهمترین قسمت دریافت مهاجرت کاری در سوئد برای متقاضی حل شده است.
اما اقامت هایی که بر اساس این قانون صادر می شوند دارای شرایط ویژه ای هستند که شاید برخی از متقاضیان توجهی به آن نمی کنند و پس از از دست دادن کار و زندگی خود در ایران و مهاجرت به سوئد دچار مشکلاتی می شوند که در بدترین حالت منجر به لغو اقامت و اخراجشان از سوئد می گردد.
مرکز اطلاعات ایرانیان به سوال می گوید که یک سال و اندی پس از قوت اجرایی یافتن این قانون مشکلات در رابطه با آن نیز اندک اندک نمودار می گردد. اما این مشکلات کدامند و متقاضیان مهاجرت به سوئد از طریق کار می بایست به چه نکاتی توجه کنند؟ گفتگویی در این زمینه با مرکز اطلاعات ایرانیاتن صورت دادیم که توجه خوانندگان سوال را به آن جلب می کنیم:
سوال: ایرانیانی که از این طریق اقامت گرفته اند پس از ورود به سوئد دچار چه مشکلاتی شده اند؟
مرکز اطلاعات ایرانیان: همانطور که می دانید صدور چنین اقامتی مشروط به قرارداد استخدامی حداکثر 2 ساله ای است کارفرما تعهد کرده است. به زبان ساده تر اقامت دو ساله اینگونه افراد تا زمانی دارای اعتبار است که شغلشان در نزد کارفرما بجای خود باقی باشد و حقوق ماهانه آنها نیز بصورت مرتب و قانونی از سوی کارفرما پرداخت گردد. تعداد قابل توجهی از ایرانیانی که در سوئد دارای شرکت هستند از طریق استخدام دوستان و اعضای خانواده خود برایشان از طریق قانون جدید اقامت گرفته اند. اما اینک تقریبا هر هفته تلفنی از برخی دارندگان اینگونه اقامت ها داریم که می گویند کارفرمای ما دیگر قادر به پرداخت حقوق ما نیست و کار (و در نتیجه اقامت) خود را بزودی از دست خواهیم داد. چکار کنیم! توجه کنید که بسیاری از این افراد به امید کار و دریافت اقامت در سوئد مشاغل خود در ایران را نیز از دست داده اند و در صورت برگشت به ایران نیز درگیر مشکلات زیادی خواهند شد.
سوال: آدم به یاد دختر خانم ها و آقا پسرهایی می افتد که از طریق ازدواج با افراد مقیم سوئد اقامت گرفته و به سوئد می آیند اما فرد مقیم سوئد پس از مدتی دبه کرده و می گوید حاضر به ادامه زندگی مشترک نیست و اقامت عروس و یا داماد پستی پس از جدایی از فرد مقیم سوئد به خطر می افتد و باطل می شود. اینطور نیست؟
مرکز اطلاعات ایرانیان: بله, مثال بسیار خوبی جهت توجیه وضعیت اینگونه افراد است. همانطور که اقامت موقت یک عروس یا داماد پستی تا مدتی وابسته به زندگی مشترک با فرد مقیم سوئد است, اقامت موقت یک فرد دارای اقامت کاری نیز مشروط به دارا بودن شغل مشخص شده در قرارداد در نزد کارفرمای مشخص شده در قرارداد است و در صورت از دست دادن آن شغل یا کارفرما, اقامت فرد نیز که وابسته به آن شغل مشخص در نزد کارفرمای مشخص است لغو می گردد.
سوال: تکلیف هموطنی که به این صورت به سوئد آمده و اکنون کار خود را از دست داده است چیست؟
مرکز اطلاعات ایرانیان: همانطور که قبلا توضیح داده شد در طی دو سال اول استخدام, اقامت متقاضی مشروط به شغل مشخص شده در نزد کارفرمای مشخص شده در قرارداد است. اگر متقاضی شغل مشخص شده در قرارداد در نزد کارفرمای مشخص شده در قراردادی که بر اساس آن اقامت گرفته است را در طی دو سال اول از دست بدهد اداره مهاجرت می تواند اقامت وی را لغو کند.
سوال: در اینصورت چه کار می شود کرد؟
مرکز اطلاعات ایرانیان: اگر متقاضی کار خود را از دست بدهد اما تا حداکثر سه ماه پس از بیکار شدن بتواند کار دیگری پیدا کند می تواند بر اساس کار جدید از اداره مهاجرت سوئد تقاضای اقامت جدید کند. اما بسیار مهم است که توجه کنید که این یک تقاضای کاملا جدید بوده و هیچ تضمینی وجود ندارد که با آن موافقت شود. همچنین باید توجه کرد که با توجه به وجود 9 درصد بیکاری در سوئد یافتن کار در مدت سه ماه ماموریت چندان آسانی نخواهد بود.
سوال: بعد از دو سال چطور؟
مرکز اطلاعات ایرانیان: پس از دو سال هم به همین صورت. تنها با این فرق که پس از دو سال اجازه اقامت تنها وابسته به یک شغل مشخص است و نه کارفرمای مشخص. اما تقاضای جدید حتی در صورت تعویض شغل نیز می بایست تسلیم اداره مهاجرت گردد.
سوال: اقامت موقت افرادی که بر اساس کار به سوئد مهاجرت کرده اند تا چه زمانی موقت است؟
مرکز اطلاعات ایرانیان: افرادی که بر اساس کار به سوئد مهاجرت کرده اند در صورت از دست ندادن شغل خود و اشتغال در تمامی این مدت قادر خواهند بود که پس از 48 ماه (4 سال) اقامت دائم سوئد را دریافت کنند.
سوال: همسر و فرزندان اینگونه افراد چطور؟
مرکز اطلاعات ایرانیان: همسر و فرزندان مجرد زیر 21 سال متقاضی هم بصورت همزمان امکان دریافت اقامت در سوئد را دارند, و هم در طی مدت اقامت در سوئد (چنانچه بیش از شش ماه باشد) حق کار در سوئد را دارا هستند. همسر و فرزندان مجرد زیر 21 سال متقاضی هم پس از 48 ماه بمانند متقاضی امکان دریافت اقامت دائم در سوئد را خواهند داشت.
سوال: چه توصیه ای به هموطنانی که از ایران در صدد مهاجرت کاری به سوئد هستند دارید؟
مرکز اطلاعات ایرانیان: توصیه ما نخست به خود متقاضیان است که تا جای ممکن پل های پشت سر خود در ایران را خراب نکنند و تا حد ممکن طوری برنامه ریزی نمایند که در صورت بروز هر گونه مشکل و از دست دادن اقامت امکان برگشت به ایران را داشته باشند. اما مهمترین توصیه ما به کارفرماهایی است که بخصوص جهت گرفتن اقامت برای دوستان و فامیل خود از ایران آنها را استخدام می کنند. اینگونه کارفرمایان باید توجه کنند که متقاضی جهت دریافت اقامت دائم از این طریق می بایست 4 سال در سوئد مشغول به کار باشد. پرداخت هزینه حقوق, مالیات, بیمه های اجتماعی و نظایر آن در مدت 4 سال برای یک فرد استخدام شده هزینه بسیار سنگینی است. به همین جهت اینگونه کارفرمایان باید بدقت و قبل از بازی کردن با زندگی مهاجری که با امید گرفتن اقامت از طریق کار به این کشور آمده است اطمینان داشته باشد که آیا امکان پرداخت حقوق و مالیات و دیگر هزینه های کمر شکن استخدام متقاضی بمدت حداقل 4 سال را دارد یا خیر. حال بگذریم از اختلافات خانوادگی پیش آمده میان کارفرماهای فامیلی و فرد استخدام شده در مواقعی که کارفرما دیگر قادر به ادامه پرداخت حقوق به فامیل استخدام شده خود نبوده و اقامت او در نهایت باطل شده است.
به عبارت دیگر متقاضی به اعتبار تعهد دوست و فامیل خود که وی را استخدام کرده است از ایران به سوئد می آید اما این دوست و فامیل پس از گذشت چند ماه متوجه می شود که قدرت ادامه پرداخت حقوق و دیگر هزینه های سنگین استخدامی را ندارد. متقاضی به این ترتیب در وضعیت بسیار دشواری قرار گرفته و دوستی های خانوادگی و چند ده ساله نیز تحت تاثیر این وضعیت قرار می گیرند.
منبع خبر : استکهلمیان دات کام
پاسخ
تشکر کنندگان: Ali Sepehr ، PIANIST ، seravin ، mavarfan ، Yashar_a ، S@eed ، exxedus ، siacrow ، msar ، santoory
مرکز اطلاعات ایرانیان به ما می گوید تعداد ایرانیانی که از طریق ویزای کاری وارد سوئد شده و در سوئد با کارفرمای خود دچار مشکل شده و در کشوری بیگانه بدون کمک رها شده اند مرتبا افزایش می یابد.
این مرکز به همه ایرانیانی که از طریق ویزای کاری به سوئد آمده اند توصیه می کند که سریعا به عضویت اتحادیه و سندیکا (فک فوره نینگ) حیطه شغلی خود در آیند چون در غیر اینصورت و در صورت بروز هر گونه مشکلی با کارفرما در کشوری بیگانه امکانات بسیار اندکی جهت حمایت از حقوق خود خواهند داشت.

پرسش و پاسخی در این زمینه با مرکز اطلاعات ایرانیان صورت داده شده است.
سوال: مشکلات اینگونه ایرانیان که با شما تماس گرفته اند عموما چه بوده؟
مرکز اطلاعات ایرانیان: برخی از این کارفرمایان برای مثال از پرداخت حقوق این افراد سرباز زده اند و یا برخلاف قرارداد استخدامی ناگهان این افراد را اخراج کرده اند که آنها را در کشوری بیگانه در وضعیت بسیار دشواری قرار می دهد. متاسفانه بسیاری از اینگونه کارفرمایان خود ایرانی و یا مهاجر تبار هستند.
سوال: هموطنانی که در این زمینه دچار مشکل می شوند باید چکار کنند؟
مرکز اطلاعات ایرانیان: اینگونه هموطنان چنانچه عضو اتحادیه صنفی مربوط به خود نباشند در وضعیت بسیار بدی قرار خواهند گرفت. شکایت به پلیس در اینگونه موارد به هیچ کجا ختم نخواهد شد چون بدون شک پلیس سوئد اینگونه شکایات را در حیطه فعالیتهای پلیسی نمی داند و در نتیجه تنها به ثبت شکایت و ارائه یک کپی از آن به شکایت کننده اکتفا خواهد کرد و پس از آن هیچ اتفاقی نخواهد افتاد. تنها راه باقی مانده برای اینگونه هموطنان مراجعه به وکیل و شکایت از کارفرما به دادگاه خواهد بود که پروسه ای وقت گیر و گران است. اما اگر مدارک و اسناد کافی وجود داشته باشد و دادگاه کارفرما را محکوم کند, کارفرما علاوه بر پرداخت خسارت موظف به پرداخت تمامی هزینه های شکایت کننده از جمله اجرت وکیل نیز خواهد بود. اما توجه کنید بر عکس آن هم صدق می کند. یعنی اگر مدارک و شواهد کافی جهت محکوم کردن کارفرما وجود نداشته باشد و در دادگاه بازنده شوید علاوه بر مخارج خودتان از جمله دستمزد وکیل, مجبور به پرداخت همه مخارج دادگاه کارفرما نیز خواهید شد. اما راه آسانتری نیز جهت بیمه کردن خود وجود دارد و آن عضو شدن در یک اتحادیه صنفی (فک فوره نینگ) بلافاصله پس از شروع به کار در سوئد است. یک اتحادیه صنفی حتی اگر لازم باشد جهت حمایت از حقوق شما کارفرما را به دادگاه نیز خواهد کشید و مخارج آن را نیز تماما پرداخت خواهد کرد. کارفرمایی که بداند شما عضو یک اتحادیه صنفی هستند با احتیاط بیشتری در رابطه با شما عمل خواهد کرد تا فردی که تنها به سوئد آمده و در این مملکت غریب از هیچ حامی دیگری برخوردار نیست.
سوال: چگونه باید عضو یک اتحادیه صنفی شد؟
مرکز اطلاعات ایرانیان: هر صنفی در سوئد اتحادیه مربوط به خودش را دارد. برای مثال پزشکان دارای اتحادیه صنفی مربوط به خود, افسران پلیس دارای اتحادیه مربوط به خود و یا شاغلان در بخش هتل و رستوران دارای اتحادیه صنفی مربوط به خود هستند. ملاک عضویت در اتحادیه عموما تیتر شغلی است که در برگه استخدامی شما نوشته شده است. اگر شما در یک کارخانه صنعتی بعنوان پزشک مشغول به کار هستید اتحادیه شما اتحادیه پزشکان است و نه اتحادیه کارگران شاغل در بخش صنعت. در سوئد در همه محل های کاری بزرگ یک نماینده از سوی اتحادیه وجود دارد. راحت ترین راه برای اینکه بدانید بهتر است در کدام اتحادیه صنفی عضو شوید این است که از افراد دارای همان شغل در محل کارتان و یا محل دیگری بپرسید که عضو کدام اتحادیه صنفی (فک فوره نینگ) هستند. پس از آن کافی است که فرم های در آمدن به عضویت اتحادیه را تهیه و پر کرده و پس از آن به عضویت اتحادیه درخواهید آمد. توصیه می کنیم همزمان با عضویت در اتحادیه به عضویت صندوق بی کاری اتحادیه (آ-کاسا) نیز در بیاید که در صورت بی کار شدن تحت شرایطی به شما حقوق بیکاری پرداخت خواهد کرد. عضویت در یک اتحادیه صنفی مزایای دیگری از قبیل انعقاد بیمه های ارزان برای مسکن, حوادث, کودکان و نظایر آن نیز دارد که از حوصله این بحث خارج است. اما با توجه به مشکلاتی که برای تعداد قابل توجهی از ایرانیانی که با ویزای کاری به سوئد آمده اند به وجود آمده به همه آنها توصیه می کنیم که سریعا به عضویت اتحادیه صنفی مربوط به خود در آیند تا در صورت بروز هر گونه مشکلی دارای حداقل یک حامی قدرتمند در مقابل کارفرمای خاطی باشند.
سوال: توصیه دیگری به اینگونه افراد دارید؟
مرکز اطلاعات ایرانیان: مهم ترین توصیه ما پس از تاکید دوباره در به عضویت در آمدن در یک اتحادیه صنفی (فک فوره نینگ) این است از کار کردن بصورت سیاه برای کارفرما به هر شکلی اکیدا خودداری کنند. تنها برنده کار سیاه کارفرما است و بزرگترین بازنده آن کارگر. کارفرمایی که به شما پیشنهاد کار سیاه می دهد هرگز دارای وجدانی جهت حمایت از حقوق شما نخواهد بود. اگر کارفرمایی به شما پیشنهاد کار سیاه می دهد این بزرگترین زنگ خطر و هشداری است که او بزودی تمامی حقوق شما را زیر پا خواهد گذاشت و شما در صورت بروز هر گونه مشکلی شما کوچکترین امکانی جهت احقاق حق خود نخواهید داشت چون خود شریک جرم بوده اید و کارفرما نیز بخوبی به این امر واقف است.
سوال: چگونه می توان از چنین کارفرمایان استثمارگری انتقام گرفت!؟
مرکز اطلاعات ایرانیان: اینگونه کارفرمایان نه از پلیس ترس زیادی دارند و نه از دادگاه چون از امکانات محدود یک کارگر و کارمند جهت طرح یک شکایت در دادگاه خبر دارند. اما تنها چیزی که لرزه بر اندام اینگونه کارفرمایان خلافکار می اندازد تنها یک تشکیلات است: اداره مالیات. برای برخورد با اینگونه کارفرمایان خلاف کار و استثمارگر باید تا جایی که می شود بر علیه شان مدرک جمع نمود (برای مثال مدارک دال بر استفاده کارفرما از نیروی کار سیاه) و سپس مدارک را در اختیار اداره مالیات قرار داد. گزارش دهنده همیشه می تواند ناشناس باقی بماند. کارفرمایان خلافکار از هیچ اداره ای به اندازه “اداره مالیات” وحشت ندارند.
به نقل از: استکهلمیان
پاسخ
تشکر کنندگان: seravin ، Linspire ، mavarfan ، S@eed ، سرباز هخامنشی ، exxedus ، msar
باسلام دوستان.یکی‌ از اقوام نزدیک من در دانمارک و سوئد صاحب رستوران می‌باشد.اگر او من را به عنوانه آشپز ماهر به سفارت معرفی‌ کند و برایم دعوتنامه کاری بفرستد باتوجه به نیازمند بودن سوئد به افراد متخصص آیا امکان دریافت ویزا وجود دارد؟
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
خیلی از افراد با همین شرایط به سوئد میان و مشغول به کار میشن فقط حتما تاپیک مربوطه به مهاجرت به سوئد رو بخونین.چون اگه این دوستتون فقط دعوتنامه براتون بفرسته و فقط مدت کوتاهی اونجا کار کنین نمیتونین اقامت بگیرین شما باید 4 سال مستمر در سوئد کار کنین و مالیات بپردازین تا امکان گرفتن اقامت براتون فراهم شه..................این لینک منظورم بود
http://mohajersara.com/showthread.php?tid=2501&page=2
پاسخ
تشکر کنندگان: S@eed ، exxedus ، msar
با سلام
دایی بنده 20 سال سابقه رانندگی پایه 1 داره که 10سالش تو اروپا بوده --ایا امکان کار براش تو اروپا به ویژه سوئد هست
اگه هست چه طوری باید اقدام کنم؟
خیلی ممنون
پاسخ
تشکر کنندگان: bfly ، msar ، الهام سپاهی
خبر سوئد- تقلب و سوء استفاده از مقررات مربوط به مهاجرت نیروی کارتوسط برخی ازشرکت‌ها درسوئد، دشواری هایی را برای این مهاجران ایجادکرده‌است.
اتحادیه‌ی هتل ها و رستوران‌ها، اعلام خطرکرده‌است که چنین وضعیتی درمیان بسیاری از شرکت های سوئدی دیده شده‌است. مسئولان این اتحادیه به تلویزیون سوئد گفته اند که افرادی که به عنوان نیروی کار به سوئد مهاجرت کرده‌اند هرروز دررابطه با شرکت‌هایی که آنها را مورد سوء استفاده قرارداده‌اند، بااین اتحادیه تماس می گیرند. این افراد شکایت دارند که حقوق آنها پرداخت نمی شود و یا کارفرما همچون برده‌ها با آنها رفتارمی کند.
همزمان روزنامه‌ی داگنس نی هیتر نیز نوشته است که بسیاری از شرکت های بی وجدان، مجوزکاردرسوئد را به بهای از ۳۰۰۰ کرون به بالا به متقاضیان درکشورهای دیگرمی فروشند، بی آن که در بیشتر موارد کاری نیز برای آنها وجودداشته باشد.


ازحدود دوسال پیش دولت با همکاری حزب میحط زیست، مقررات جدیدی را برای مهاجرت آسان‌تر نیروی کاراز کشورهای خارج از اتحادیه اروپا به سوئد به اجرادرآورد. تنها درسال جاری حدود ۱۲ هزارنفر به دلیل کار، به سوئد مهاجرت کرده‌اند.

پاسخ
تشکر کنندگان: mavarfan ، mohammad.maleki ، S@eed ، msar ، MatUplige
با سلام!

دوستی‌ که آرایشگر هستن و میخواهند در مورد آرایشگری بدونن...شما میتونید از چند راه مختلف از طریقه این حرفه به سوئد مهاجرت کنین. یکیش اینه که بگردید در سایت کاریابی سوئد و ببینید که آیا کسی‌ می‌خواد آرایشگر استخدام کنه یا نه، اونوقت میتونین تقاضای کار بفرستین. بعضی‌ از آرایشگاه‌ها صندلی کرایه میدن و هزینه ماهانه اون زیاد بالا نیست، این رو میتونید از همون سایت کاریابی سوئدی پیدا کنید که آدرسش اینجاست:
http://www.arbetsformedlingen.se/Globalm...glish.html
یک راه دیگه هم وجود داره که اخیرا بسیار رایج شده و اون هم اینه که از راه ثبت شرکت و خود اشتغالی بخواهین خودتون یک آرایشگاه اینجا باز کنید. این در مورد بقیه شغلها هم صدق می‌کنه. هزینه این کار به نسبت بقیه کشورها آنچنان بالا نیست. از این راه شما با اجازه اقامت از ایران مهاجرت خواهید کرد و پس از ۲ سال زندگی‌ در سوئد و نشان دادن سود کاری به اقامت دائم در سوئد دست میابید. اما اگر یکی‌ از ۲ راه اولی‌ رو انتخاب کنید، یعنی‌ با استخدام به سوئد بیاین، با اجازه کار به سوئد خواهید آمد نه اجازه اقامت. فرقش در اینه که بد از ۲ سال باید اجازه کار رو برای ۲ ساله دیگه تمدید کنید و این مستلزم اینه که تمام اون ۲ سال رو کار کرده باشید. بعد از تمدید اجازه اقامت شما ۲ سال دیگر مهلت دارید که در سوئد به کارتون ادامه بدید. اگر در مرحله بعدی یعنی‌ بد از ۴ سال زندگی‌ در سوئد تونستین به اداره مهاجرت نشون بدین که در این ۴ سال کار کردید و حد عقل ۱۳ ۰۰۰ کرون در ماه در آمد داشتید، اون موقع اداره مهاجرت به شما اجازه اقامت دائم میده. امیدوارم که توضیحاتم قابل فهم بوده و کمکی برای دوستانی که میخوان بدونن باشه!در سایت اداره مهاجرت سوئد همه این توضیحات دقیقا داده شده و من فقط سعی‌ کردم که به زبان فارسی‌ بطور خلاصه براتون توضیح بدم.اینهم سایت اداره مهاجرت سوئد:
http://www.migrationsverket.se/info/Arbeta_en.html
برای ثبت شرکت در سوئد یا خرید یک شرکت در سوئد شرکتهای زیادی هستن که می‌تونن کمکتون کنند. برای اینکار بهتره که از یک شرکت معتبر سوئدی استفاده کنید چون اینجوری کارهاتون قانونی و درست پیش خواهد رفت.
شرکتهای زیادی هستند که کارشون کمک به سرمایه‌گذاری، بزینس و یا کمک به مهاجرت و جایگزینی هست. شرکتهایی مثل:
http://www.stockholm-relocation.se/
http://3pid.se/local/en/index.php
http://www.mmwebstudio.se/nrg/hyrut.php
یک نکته مهم اینه که برای اینکه بتونید از راه خود اشتغالی به سوئد مهاجرت کنید، باید حد اقل ۵۰ درصد از شرکت مال شما باشه. با این وصف برای کم کردن هزینه مهاجرت به سوئد از راه خود اشتغالی میتونید بصورت شریکی این کار رو انجام بدین. یعنی‌ با در دست داشتن نصف هزینه مربوطه، میتونید برای خودتون یک شریک پیدا کنید که نصف دیگر هزینه مربوطه رو هزینه کنه. اینجوری با سرمایه گذاری مناسبی میتونید دست به مهاجرت به سوئد بزنید. در مورد هزینه این کار کاملا مطمئن نیستم ولی‌ حدس میزنم که ۵۰ درصد از هزینه ثبت یک خود اشتغالی در سوئد یه چیزی حدود ۲۵ ۰۰۰ دلار باشه. ولی‌ باز هم میگم که روی این عدد من بسیار حساب نکنید و بهتره که با مشاورینی که کارشون این هست تماس بگیرید تا پاسخ درستی‌ بگیرید.
کسانی‌ هم که دارای سرمایه بالایی‌ هستن و به دنبال سرمایه گذاری و اقامت در کشور امن و آرامی مانند سوئد هستند دولت سوئد تسهیلات ویژه‌ای قائل شده. این تسهیلات شامل مشاوره و کمک و اپیشنهاد برای سرمایه گذاری مطمئن در سوئد می‌باشد. این اطلاعات رو میتونین از این سایت بخونین:
http://investsweden.se/world/
امیدوارم که این توضیحات به درد دوستان بخوره!

یک نکته از طرف کسی‌ که سالهاست در سوئد زندگی‌ می‌کنه: مهاجرت قدم بسیار بزرگیست، فاصله بین سوئد و ایران رو می‌شه با ۵ ساعت پرواز طی‌ کرد ولی‌ تغییراتی که با اون روبرو میشین بعضی‌ وقتها می‌تونه بیش از ۵ سال زمان ببره تا براتون جا بیفته. پیشنهاد من اینه که قبل از هر قدمی‌ مطمئن باشین که دنبال چی‌ هستین و چرا می‌خواین مهاجرت کنید!

با آرزوی موفقیت برای همه دوستان!



پاسخ
تشکر کنندگان: ParsTrader ، یه مهاجر ، mohammad.maleki ، mavarfan ، S@eed ، exxedus ، msar
من مدرک MCSE و تبدیل شده اون MCITP دارم و CCNA و CCNP هم دارم. با وجود اینا لازمه مدرک دانشگاهی از ایران هم داشته باشم؟ و آیا به ابن مدرک ها کاری میدن یا نه؟
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
خبر سوئد- کمتر از 2 سال پس از قوت اجرایی یافتن قوانین جدید مهاجرت از طریق کار به سوئد, که از جمله تعداد زیادی از ایرانیان موفق شدند از طریق آن در سوئد اقامت بگیرند.
فاش شد که تعداد قابل توجهی از کارفرمایان از جمله با ترتیب دادن قرادادهای استخدامی صوری و ظاهری دست به سوء استفاده از این قوانین زده و در عمل اقدام به “فروش” اجازه اقامت بر اساس قوانین مهاجرت نیروی کار کرده اند.

امروزه با توجه به تقریبا غیر ممکن بودن دریافت اقامت از طریق پناهندگی برای از جمله اتباع ایرانی در سوئد, استفاده از قوانین جدید مهاجرت کاری به این کشور که توسط دولت دست راست سوئد به اجرا گذاشته شد شانس بسیار خوبی در مقابل بسیاری از ایرانیان و دیگر اتباع خارج از اتحادیه اروپا قرار داد که بتوانند از طریق یافتن کار در سوئد به این کشور مهاجرت کنند. اما با گذشت کمتر از 2 سال از عمر این قوانین, موارد متعددی از سوء استفاده از آن فاش شد.


“پر پرشون” از اتحادیه بخش هتل و رستوران در سوئد میگوید که مواردی کشف شده که متقاضیان مهاجرت بر اساس کار به سوئد ده ها هزار کرون به برخی کارفرمایان پرداخت کرده اند تا بتوانند از طریق استخدام شدن در نزد آنان در سوئد اقامت بگیرند.

در موارد دیگری افراد فامیل کارفرما تنها با هدف دریافت اقامت در سوئد از طریق سوء استفاده از این قوانین به سوئد آمده اند.

افرادی که با ویزای مهاجرت کاری به سوئد می آیند پس از گذشت دو دوره 24 ماهه قادر به دریافت اقامت دائم در سوئد خواهند بود.

بدنبال افشای موارد متعدد سوء استفاده در این زمینه, صدای درخواست تشدید قوانین و مقررات در این رابطه از گوشه و کنار بلند شد و سرانجام دولت سوئد روز چهارشنبه 29 دسامبر با اعمال مقرراتی جدید قوانین در رابطه با مهاجرت کاری به این کشور را تشدید نمود.

بر اساس مقررات جدیدی که از سوی دولت به اداره مهاجرت سوئد ابلاغ شده است این اداره از این پس موظف خواهد بود که قبل از صدور اجازه اقامت بر اساس کار برای اتباع خارج از اتحادیه اروپا, هم کارفرما و هم متقاضی کار را مورد کنترل ویژه قرار دهد تا جلوی استخدام های صوری و دیگر سوء استفاده های موجود از این قانون را بگیرد.

به گفته “توبیاس بیلستروم” وزیر مهاجرت سوئد از حزب مدرات, اداره مهاجرت سوئد بر اساس مقررات جدید از این پس خواهد توانست که جهت حصول اطمینان از جدی بودن کارفرما و فرد استخدام شده هر دو آنها را مورد مصاحبه قرار دهد.

اداره مهاجرت همچنین کارفرمایانی را که در موارد متعدد دست به استخدام نیروی کار از خارج از اتحادیه اروپا زده اند مورد کنترل ویژه قرار خواهد داد و همچنین قبل از صدور اجازه اقامت دائم برای دارندگان ویزای کاری اطمینان حاصل خواهد نمود که آنان در طی مدت اقامت در سوئد واقعا به کاری که بر اساس آن ویزای کاری دریافت کرده اند اشتغال داشته اند.

اداره مهاجرت سوئد بر اساس مقررات جدید, قبل از صدور اقامت دائم برای فرد همچنین با اداره مالیات و نیز اداره شرکتها همکاری خواهد نمود تا برای مثال اطمینان حاصل نماید که حقوق, مالیات و دیگر عوارضی که کارفرما موظف به پرداخت آن است در تمامی طول مدت استخدام متقاضی پرداخت شده است تا از این طریق نیز جلوی قراردادهای استخدامی صوری و سوء استفاده فعلی از قوانین گرفته شود.

اشاره کنیم که احزاب دست راست مدرات, لیبرال مردم, مرکز و دمکرات مسیحی در همکاری با حزب محیط زیست سوئد در دو سال قبل با همکاری یکدیگر برای اولین بار در تاریخ مهاجرت سوئد قوانینی را به مرحله اجرا گذشتند که به غیر اروپائیان (از جمله ایرانیان) این شانس را داد که در صورت یافت کار در سوئد تحت شرایط مشخصی بتوانند به سوئد مهاجرت کنند.

دو حزب سوسیال دمکرات و چپ سوئد از مخالفان سرسخت این قانون بودند و تمامی تلاش خود جهت عدم تصویب و لغو آن را بکار بستند اما به موفقیتی دست نیافتند. این دو حزب سوئد بدنبال مخالفت خود با این قانون از سوی جامعه مهاجرین سوئد مورد انتقاد قرار گرفته و متهم شدند که بر اخلاف ادعاهای همیشگی خود مبنی بر “سولیداریتی با کارگران جهان” در جهت کاملا عکس آن قدم بر می دارند و با هدف حمایت از نیروی کار سوئدی در صدد کشیدن دیواری در مقابل مهاجرت نیروی کار خارج از اتحادیه اروپا به این کشور هستند.

شایان ذکر است که دو حزب سوسیال دمکرات و چپ سوئد که در رای گیری پارلمان به این قانون رای مخالف دادند در کنار حزب دمکراتهای سوئد قرار گرفته اند که آن نیز خواستار لغو این قانون و جلوگیری از ورودنیروی کار خارج از اتحادیه اروپا به سوئد است

پاسخ
تشکر کنندگان: gadfly ، admin ، S@eed ، msar ، MatUplige
(2009-07-26 ساعت 16:38)panni نوشته:  سلام بچه ها کسی می دونه برای سوئد چه مهارتهای کاری بلد باشی زودتر کار پیدا می کنی غیر از دونستن زبان.ایرانی هایی که اونجا هستند بیشتر چه کارهایی می کنند.

با سلام فراوان خدمت دوست عزیز من حدود 2 ساله که ساکن سوئدم .
مهارتهای مورد نظر در ضمینه مردان بیشتر کارای فنی مثل نجاری /برق وجوشکاری
درضمینه خانوم ها بیشتر کودکیاری / معلمی زبان سوئدی برای ایرانی های تازه وارد
مابقی کارهای که تصور میکنید که دوست دارید انجام بدید فقط مستلزم داشتن سرمایه شخصی میباشد والا کار به اون صورت که فکرو کنید نیست چون خود سوئدی ها برای هرکاری که پیشنهاد بشه سریع میرن و در اولویت هستن .
بیشتر ایرانی ها مستقل کار میکنند معمولا یا رستوران یا مغازه میزنن .

(2009-10-06 ساعت 17:40)آیدین-10 نوشته:  با مدرک آرایشگری زنانه ایا امکان مهاجرت به سوئد وجود ؟ [font=Arial][/font]

با سلام
آیدین جان آرایشگری تو سوئد اشبا شده مگر اینکه با سرمایه شخصی واسه خودت کار راه بندازی اون فقط برای خارجی های مهاجر روی این شغل زیاد حساب جدی باز نکن
(2009-11-11 ساعت 20:08)Mohammad K نوشته:  سلام دوستان،
افرادي كه در سوئد هستند لطفا راهنمايي كنند كه براي اومدن به سوئد بهتره فرد چه حرفه اي رو بلد باشه كه راحت كار گيرش بياد؟
با تشكر پيشاپيش از پاسخ شما.

با سلام فراوان خدمت دوست عزیز من حدود 2 ساله که ساکن سوئدم .
مهارتهای مورد نظر در ضمینه مردان بیشتر کارای فنی مثل نجاری /برق وجوشکاری
درضمینه خانوم ها بیشتر کودکیاری / معلمی زبان سوئدی برای ایرانی های تازه وارد
مابقی کارهای که تصور میکنید که دوست دارید انجام بدید فقط مستلزم داشتن سرمایه شخصی میباشد والا کار به اون صورت که فکرو کنید نیست چون خود سوئدی ها برای هرکاری که پیشنهاد بشه سریع میرن و در اولویت هستن


فایل‌های پیوست پیش‌نمایش تصاویر

پاسخ
تشکر کنندگان: mahdi_gh ، S@eed ، msar
با سلام. همسر من در زمینه کارهای فنی مانند جوش، لوله کشی ، برق و کلا مهارتهای فنی زیادی داره که مدرکش را هم داره همراه با بیش از 10 سال سابقه کار. به نظر شما میتونه برای ویزای کار اقدام کنه و اگه موفق بشه اونجا بازار کار داره براش یا نه؟
ممنون.
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
(2012-05-02 ساعت 10:47)شیرینک نوشته:  با سلام. همسر من در زمینه کارهای فنی مانند جوش، لوله کشی ، برق و کلا مهارتهای فنی زیادی داره که مدرکش را هم داره همراه با بیش از 10 سال سابقه کار. به نظر شما میتونه برای ویزای کار اقدام کنه و اگه موفق بشه اونجا بازار کار داره براش یا نه؟
ممنون.

با سلام
بله
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
با سلام
من میخواستم یکسری اطلاعات درباره مهاجرت به سوئد کسب کنم ممنون میشوم اگر مرا
راهنمایی کنید
من در حدود ۷ سال هست که ایتالیا هستم و مدارک کارشناسی و کارشناسی ارشد را در رشته اقتصاد بین الملل در اینجا گرفتم ودر حال حاضر دارای مدرک اقامت دائم در حوزه شینگن میباشم.
ولی قصد دارم برای پیشرفت بیشتر به سوئد بیام در نتیجه میخواستم بدونم آیا داشتن این مدرک اقامتی تأثیری در شرایط من در سوئد خواهد داشت یا خیر ؟
بعد ممنون میشوم اگر من را راهنمایی کنید چگونه میتوانم در سوئد کار پیدا کنم (با توجه به اینکه ۳۳ سال سن دارم) و درکل آیا کار پیدا کردن در سوئد مشکل هست یا خیر ؟ و فرایندش به چه صورت هست؟ من به زبان ایتالیایی مسلط هستم و زبان انگلیسی را هم تا حدودی بلدم در صورت مهیا بودن شرایط رفتن به سوئد قصد دارم زبان سوئدی را یاد بگیرم.
سوال بعدی من در مورد شهروندی است ؛ مدت زمان لازم برای گرفتن پاسپورت سوئدی چقدر است و آیا باید برای داشتن ملیت سوئدی از ملیت ایرانی خود باید صرفنظر کنم؟ ( در دانمارک باید صرفنظر کرد)

با تشکر فراوان
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
سلام من سال آخر لیسانس برق و مخابرات میخونم دانشگاه جواهر هند الاان سه سال و نیمه ایران نرفتم مشکل زبان انگلیسی هم ندارم 32 سالمم هست مجردم هستم 10 سالم سابقه کار شبکه و کامپیوتر دارم توی ایران که برای 6 سالش بیمه دارم فکر میکنید میتونم کار پیدا کنم توی سوئد ؟ کلا میخواهم اگه بشه ایران بر نگردم مشکل خدمت هم ندارم اندازه یه حقوق که بتونم یه زندگی معمولی یه نفره داشته باشم لطفا راهنمایی کنید . اگه لازم باشه میتونم مدارک سیسکو و مایکروسافت شبکه رو هم یه هفته ای بگیرم ccna - mcitp Smile
پاسخ
تشکر کنندگان: msar




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان