کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
همه آنچه که درباره سوئد می خواهید بدانید
Big Grin 
سلام دوستان
لطفا اگر در مورد مهاجرت از طريق ثبت فعاليت تجاري و ميزان سرمايه اوليه در كشور سوئد كسي اطلاعات داره ممنون ميشم كه به من بده.
پاسخ
تشکر کنندگان: mfarazi ، siamak gh ، AvRiMcM ، HAZARA ، msar
چگونه تقاضای ویزای سوئد کنیم
اولین اقدام جهت تقاضای ویزای سوئد باید از سوی یک معرف (رفرنس) در داخل سوئد صورت بگیرد. متقاضی ویزا در ایران تنها پس از اقدام معرف خود در سوئد می تواند جهت تقاضای ویزا به سفارت یا کنسولگری سوئد مراجعه کند.

1- اقدام معرف (رفرنس) در سوئد
فرد مقیم سوئد میبایست جهت دعوت خویشاوندان خود از ایران برای آنان یک دعوتنامه و نیز یک برگه اطلاعات فردی (پرشون بویس) مربوط به خود را که از طریق اداره مالیات (اسکاته ورکت) تهیه می شود ارسال نماید.

فرم دعوتنامه و نیز برگه اطلاعات فردی (پرشون بویس) از طریق آدرسهای زیر قابل تهیه است. جهت تهیه برگه اطلاعات فردی وارد وب سایت اداره مالیات شده و با وارد کردن شماره شناسایی 10 رقمی سوئدی خود این برگه را سفارش دهید. این برگه چند روز پس از سفارش شما از طریق پست به آدرسی که قانونا در آن ثبت هستید ارسال می گردد.

فرم دعوتنامه (که شخص مقیم سوئد پر می کند)
اطلاعات فردی یا "پرشون بویس" (که شخص مقیم سوئد تهیه می کند)

فرد معرف (رفرنس) مقیم سوئد این دو مدرک را برای خویشاوند خود در ایران یا هر کشور دیگری که متقاضی در آن بسر می برد پست می کند و به دست متقاضی ویزا می رساند.

2- مراجعه خویشاوند به سفارت یا کنسولگری
متقاضی ویزا در ایران پس از دریافت این دو مدرک از خویشاوند خود در سوئد, به سفارت یا کنسولگری سوئد مراجعه می کند و فرمهای تقاضای ویزا را از سفارت گرفته و پر می کند. همچنین مدارک دیگری را که سفارت سوئد در تهران مطالبه می کند تهیه می نماید. و سپس همه مدارک را جهت تقاضای ویزا تسلیم سفارتخانه می کند.

مدارکی که سفارتخانه و کنسولگریهای سوئد در نقاط مختلف دنیا از متقاضیان ویزا مطالبه می کنند مختلف است. مدارکی که سفارت سوئد در تهران علاوه بر مدارکی که در بالا توضیح داده شد از متقاضیان ویزای توریستی سوئد/شنگن مطالبه می کند بشرح زیر است.

مدارک مورد درخواست سفارت سوئد در تهران
- دو فرم زیر
1- فرم تقاضای ویزای شنگن
2- فرم ضمیمه "دی" (فرم وضعیت خانوادگی)

- یک کپی از تمام صفحات گذرنامه, یک کپی از تمام صفحات شناسنامه و در صورت دارا بودن کارت ملی یک کپی از کارت ملی. اصل همه این مدارک نیز باید به هنگام تسلیم تقاضا همراه متقاضی باشد تا کارمندان سفارت کپی مدارک را با اصل آن تطبیق دهند.

- متقاضی باید دارای یک بیمه مسافرتی درمانی باشد که در تمامی کشورهای شنگن دارای اعتبار باشد. مدرک دارا بودن این بیمه باید همزمان با تسلیم تقاضای ویزا به همراه دیگر مدارک تسلیم سفارتخانه گردد. اگر بعدا با تقاضای ویزای متقاضی مخالفت شود متقاضی می تواند با نشان دادن ورقه مخالفت سفارت هزینه ای را که بابت بیمه مسافرتی پرداخت کرده است از شرکت بیمه پس بگیرد.

- اگر متقاضی ویزا در سوئد خویشاوند نزدیک دارد یک "پرشون بویس" از تک تک این افراد باید ضمیمه تقاضای ویزای متقاضی شود. منظور از خویشاوند نزدیک پدر, مادر, فرزند, خواهر و بردار هستند. به عبارت دیگر اگر متقاضی ویزا در سوئد دارای فرزند, پدر, مادر, خواهر و برادر می باشد در صورت درخواست ویزای سوئد از سفارت در تهران, می بایست یک "پرشون بویس" از تک تک این افراد در سوئد تهیه کرده و به همراه تقاضای ویزای خود تسلیم نماید.

- متقاضی ویزا باید نشان دهد که دارای پول کافی جهت تهیه بلیط و نیز امرار معاش خود در سوئد/شنگن می باشد. متقاضی می تواند یا از طریق نشان دادن صورتحساب بانکی خود ثابت کند که دارای منابع مالی است و یا معرف و "رفرنس" وی در سوئد در فرم دعوتنامه خود مسئولیت مالی وی در طول مدت اقامتش در سوئد را تقبل نماید. فرد معرف در سوئد در این صورت باید به روشنی اعلام نماید که مسئولیت امور مالی متقاضی ویزا در طی اقامتش در سوئد را قبول خواهد کرد و به نوبه خود از طریق نشان دادن اوراق بانکی استطاعت مالی خود را به ثبوت برساند. مبلغی که سفارت سوئد در تهران مطالبه میکند دار بودن حداقل 3000 کرون سوئد برای هر ماه اقامت متقاضی در سوئد و محدوده شنگن است.

ماه های آوریل تا اوت و بویژه دو ماه مه و ژوئن از شلوغ ترین ماه های سال در بخش ویزای سفارت سوئد در تهران بشمار میروند. سفارتخانه به متقاضیانی که قصد دارند در طی ماههای مه و ژوئن به سوئد مسافرت کنند اکیدا توصیه می کند که حداقل دو ماه قبل تقاضای ویزای خود را تسلیم نمایند.

متقاضیان ویزای شنگن قانونا میتوانند تا حداکثر 3 ماه قبل از تاریخی که قصد مسافرت به سوئد را دارند تقاضای ویزای خود را تسلیم نمایند.

اطلاعات مفید دیگر در رابطه با تقاضای ویزای سوئد/ شنگن
ویزا پیش مجوزی است که برای ورود و بسر بردن در سوئد و سایر کشورهای منطقه شنگن طی مدتی کوتاه برای مثال برای دیدار خویشاوندان و دوستان, گردش توریستی, سفر بازرگانی, شرکت در یک کنفرانس یا عبور موقت از این کشور (عبور ترانزیتی) نیاز است. فردی که قصد دارد در سوئد مثلا برای پیوستن به خویشاوندان سکونت کند بایستی قبل از سفر به سوئد تقاضای اجازه اقامت نموده و اجازه اقامت خود را قبل از ورود به سوئد دریافت کرده باشد. به عبارت دیگر ویزا بایستی قبل از ورود به سوئد آماده و در پاسپورت درج شده باشد.

چه کسانی به ویزا نیاز دارند؟
اتباع بیشتر کشورهای خارج از اتحادیه اروپا برای دیدار از سوئد و سایر کشورهای منطقه شنگن به ویزا نیاز دارند. سوئد و سایر کشورهای اتحادیه اروپا با هم این تصمیم را اتخاذ کرده اند. ایران از جمله کشورهایی است که اتباع آن برای دیدار از سوئد به ویزا نیاز دارند. اتباع برخی کشورها نیز می توانند بدون داشتن ویزا وارد سوئد و سایر کشورهای شنگن شوند اما حق سکونت بیش از 3 ماه را ندارند.

یک ویزا در تمام منطقه شنگن معتبر است
برای ویزای سوئد مقررات قرارداد شنگن جاری است. قرارداد شنگن به این معنی است که بطور مثال کشورهای عضو شنگن افرادی را که مابین مرزهای شنگن سفر می کنند کنترل نمی کنند. ویزایی که برای هر یک از این کشورها صادر شده باشد برای دیدار از سایر این کشورها نیز معتبر خواهد بود. در موارد استثنایی ممکن است ویزا فقط برای ورود به کشور صادر کننده آن باشد یا در صورتیکه پاسپورت فرد مورد قبول ملیه کشورهای شنگن نباشد فقط برای برخی از کشورها صدق کند.

کشورهای شنگن کدامند؟
کشورهای عضو قرارداد شنگن عبارتند از: بلژیک, دانمارک, استونی, فنلاند, فرانسه, یونان, ایتالیا, ایسلند, لتونی, لوکزامبورگ, لیتوانی, مالت, هلند, نروژ, لهستان, پرتغال, اسلواکی, اسلوانی, اسپانیا, سوئد, چک, آلمان, مجارستان, اتریش.

بررسی هنگام هر دفعه ورود
یک ویزا بطور اتوماتیک برای دارنده آن حق ورود به منطقه شنگن را ایجاد نمی کند. این حق هر مرتبه که فرد از مرزهای بیرونی منطقه شنگن عبور می کند مورد بررسی قرار می گیرد. از اینرو همه مسافران هنگام کنترل مرزی بایستی پول جهت معاش طی دیدار و برای سفر بازگشت, بیمه پزشکی و همچنین اسناد و مدارک مربوط به هدف از دیدار را ارائه کند.

برای دریافت ویزا به چه مواردی نیاز است؟
اگر می خواهید از سوئد و سایر کشورهای منطقه شنگن دیدار کنید بایستی دارای پاسپورتی باشید که تا سه ماه پس از انقضای ویزا اعتبار داشته باشد. همچنین بایستی برای معاش و هزینه سفر بازگشت پول بهمراه داشته باشند. به تشخیص مقامات سوئدی هر فرد برای مدتی که از سوئد دیدار می کند روزانه به 40 یورو (370 کرون) نیاز دارد. این مبلغ در بعضی موارد می تواند کمتر شود بطور مثال در مورد اطفال کوچکتر, یا اینکه هزینه مکان غذا از قبل پرداخت شده باشد و یا اینکه متقاضی ویزا قرار است نرد خویشاوندان و یا دوستان سکونت نماید. شما می توانید مثلا با ارائه یک صورتحساب بانکی یا با مدرکی که دعوت کننده شما در سوئد تعهد داده که تمام مخارج شما طی مدت بازدیدتان از سوئد را بر عهده می گیرد نشان دهید که برای معاش خود در سوئد پول کافی دارید.

علاوه بر این ضرورت دارد که دارای یک بیمه بیماری برای خود نیز باشید که بتواند مخارج مشروحه زیر را تامین کند:
- خدمات پزشکی اورژانس
- خدمات درمانی اضطراری
- انتقال به وطن بدلایل پزشکی
بیمه مذکور بایستی مخارجی بالغ بر 30 هزار یورو را تامین کند و در کلیه کشورهای منطقه شنگن معتبر باشد.

شما در صورتی ویزا دریافت می کنید که مقام اداری صادر کننده ویزا (سفارت یا کنسولگری) یا اداره مهاجرت تشخیص دهد که شما پس از دیدارتان منطقه شنگن را ترک خواهید کرد. اگر تصور شود که شما نهایتا قصد دارید در منطقه شنگن سکونت اختیار کنید با درخواست ویزای شما مخالفت خواهد شد. همچنین اگر نام شما در بانک اطلاعاتی شنگن (اس آی اس) وجود داشته باشد که سیستمی است که کشورهای عضو نام افرادی را که اجازه سفر به منطقه شنگن را ندارند در آن ثبت می کند نیز با درخواست ویزا مخالفت خواهد شد. این مقررات در کلیه کشورهای امضاء کننده قرارداد شنگن صدق می کند.

درخواست خود را به کجا بایستی تحویل دهم؟
درخواست ویزای خود را بایستی به یک نمایندگی سوئد در خارج از این کشور تسلیم کنید. در برخی از کشورها ممکن است یک کشور دیگر شنگن نمایندگی سوئد را بر عهده داشته باشد. ولی کشورهایی نیز وجود دارند که سوئد در آنها فاقد نمایندگی متعلق به خود ویا نمایندگی از سوی کشور ثالث است. در آنجا متقاضیان ویزا بایستی به نزدیکترین کشوری که سوئد در آن دارای نمایندگی بوده و یا کشور ثالثی که نمایندگی سوئد را در آنجا بر عهده دارد سفر کنند.

فرم ها و برگ درخواست
برای درخواست ویزا بایستی فرم درخواست ویزا برای شنگن را تکمل کنید. فرم های مورد نیاز خود را می توانید یا از طریق وب سایت اداره مهاجرت سوئد تهیه کرده و یا مستقیما از نمایندگیهای سوئد در خارج از کشور (سفارت یا کنسولگری) تهیه نمایید. این فرمها در استکهلمیان نیز موجود است.

اطلاعات لازمه در تقاضانامه
برای آنکه نمایندگیها بتوانند به درخواست ویزای شما رسیدگی نمایند بایستی موارد زیر بطور واضح در فرم تقاضا ذکر شوند:

- منظور از سفر به سوئد
- مدت زمانی که می خواهید در سوئد باشید
- چگونگی تامین مخارح در مدت حضور خود در سوئد
- نوع پاسپورت شما و مدت اعتبار آن
- پس از دیدار از سوئد عازم چه کشوری هستید
- اینکه آیا برای ورود به کشوری که قصد دارید پس از بازدید از سوئد به آن سفر کنید دارای مجوز لازم هستید یا خیر

شما همچنین بایستی دو قطعه عکس مخصوص گذرنامه که مستقیم از روبرو گرفته شده باشند و قدیمی تر از شش ماه نباشند ضمیمه کنید.

علاوه بر فرم درخواست بایستی کلیه متقاضیان برگه ای موسوم به به ضمیمه "دی" (ضمیمه خانوادگی) را تکمیل و تسلیم نمایند.

توجه داشته باشید
برخی از نمایندگیهای سوئد در خارج از کشور (مانند سفارت سوئد در تهران) ممکن است از شما بخواهند که مدارک دیگری را نیز ضمیمه تقاضای خود ارائه کنید. علاوه بر این ممکن است از شما خواسته شود که صحت تمامی مدارک توسط مقامات کشور محل زندگیتان مورد تایید قرار گیرد. از اینرو بهتر است قبل از مراجعه با سفارت سوئد در تهران تماس گرفته و در مورد مدارک لازمه سوال کنید.

سفارت سوئد در تهران دارای دارای صفحه مخصوص بخود در اینترنت است که در آن چگونگی درخواست ویزا و شرایط محلی درج شده است. اگر از این امکان برخوردار هستید قبل از تلفن کردن اطلاعات مذبور را مطالعه کنید. متاسفانه اطلاعات وب سایت سفارت سوئد در تهران تنها به دو زبان انگلیسی و سوئدی در دسترس است.

دیدار از خویشاوندان و دوستان
اگر قصد دارید برای دیدار از خویشاوندان و دوستان خود به منطقه شنگن سفر نمائید بایستی فرد معرف (کسی که قصد دیدار وی را دارید) فرم ویژه ای موسوم به ضمیمه "ئی" را تکمیل کند. این فرم بزبانهای انگلیسی و سوئدی وجود دارد. این فرم در استکهلمیان در دسترس ایرانیان مقیم سوئد قرار دارد.

فرد معرف در سوئد همچنین باید یک گواهی مشخصات فردی (پرشون بویس) مربوط به خود را نیز ضمیمه کند. این گواهی را می توان از وب سایت اداره کل مالیات سوئد که آدرس آن در استکهلمیان در اختیار ایرانیان مقیم سوئد قرار داده شده تهیه نمود.

فرد معرف باید دو مدرک ذکر شده را برای شما ارسال کند تا شما بتوانید آنها را همراه درخواست خود تسلیم کنید.

سفر بازرگانی و شرکت در کنفرانس
اگر می خواهید برای تجارت و یا شرکت در کنفرانس به سوئد سفر کنید بایستی بهمراه تقاضانامه خود دعوتنامه ای (یک نامه – فرم وجود ندارد) از شرکت مربوطه یا مرجعی که کنفرانس را برقرار می کند تسلیم کنید. دعوتنامه بایستی حاوی اطلاعاتی در مورد شما بشرح زیر باشد, بطور مثال:
- مشخصات فردی
- علت دیدار از سوئد
- مدت زمانی که می خواخید در سوئد باشید
- چه کسی مسئولیت تامین معاش شما را در سوئد بعهده خواهد داشت

سفر بمنظور درمان پزشکی
اگر هدف از سفر به سوئد برای درمان پزشکی است بایستی فرم ویژه ای موسوم به برگ ضمیمه "سی" را تکمیل کرده و همراه درخواست خود تسلیم کنید. همچنین بایستی یک گواهی پزشکی صادره از سوئد ارائه کنید که نشان دهد چه زمانی قرار است در سوئد تحت درمان پزشکی قرار گیرید و چه درمانی قرار است انجام گیرد. علاوه بر این بایستی یک گواهی پزشکی صادره از کشوری که در آن سکونت دارید ارئه کنید که نشان دهد شما نمی توانید در آنجا تحت درمان مذکور قرار گیرید. سرانجام بایستی بتوانید نشان دهید که برای درمان مذکور و مراقبتهای احتمالی پس از آن در سوئد سپرده مالی گذارده اید.

هزینه صدور ویزا چقدر است؟
تسلیم تقاضای ویزا به یک کنسولگری یا سفارت سوئد برای اغلب متقاضایان 60 یورو (حدود 550 کرون سوئد) هزینه دارد. این مبلغ در صورت عدم دریافت ویزا به شما مسترد نخواهد شد. البته برخی از گروه ها از تمام یا قسمتی از این مقررات مستثنی هستند.

افراد مبری از پرداخت هزینه
افراد زیر بطور کامل از پرداخت هزینه معاف هستند:
- کودکان کمتر از شش سال
- دانش آموزان, دانشجویان و دانشجویان محقق (محققان مشروط بر آنکه هدف آنها از سفر انجام تحقیقات علمی باشد. همچنین آموزگارانی که با آنها همراه هستند مشروط بر آنکه هدف از سفر آنان تحصیل یا آموزش باشد)

- خویشاوندان یک تبعه کشورهای اتحادیه اروپا به اضافه نروژ, ایسلند, لیختن اشتاین و سوئیس نیز از پرداخت هر گونه هزینه برای تقاضای ویزای خود معاف هستند. اینگونه متقاضیان بایستی نوعی گواهی مبنی بر اثبات پیوند زناشویی یا قرابت خانوادگی ارائه کنند. افراد زیر بعنوان خویشاوند محسوب می شوند:
- زوج, زوجه و همزی
- شریک زندگی ثبت شده
- فرزندان کمتر از 21 سال یا فرزندان بزرگتری که برای تامین معاش وابسته به والدین خود هستند
- والدینی که از لحاظ مالی به فرزندان خود در سوئد وابسته هستند

چه مرجعی در مورد ویزا تصمیم گیری می کند؟
در اغلب موارد نمایندگی سوئد در خارج از کشور پس از انجام کنترلهایی با سایر کشورهای منطقه شنگن تصمیم گیری می کند. اگر نمایندگی سوئد در خارج از کشور در مورد تصمیم گیری در مورد تقاضانامه نامطمئن باشد آن را برای اتخاذ تصمیم به اداره مهاجرت در سوئد ارسال خواهد نمود.

صدور ویزا چه مدت طول می کشد؟
معمولا طی دو هفته پاسخ دریافت خواهید کرد ولی مدت زمان رسیدگی به درخواست ویزا در نمایندگیهای سوئد در خارج از کشور متفاوت است. اگر قرار باشد اداره مهاجرت سوئد به درخواست رسیدگی کند مدت رسیدگی طولانی تر خواهد شد چون در آنصورت نمایندگی بایستی درخواست را برای اداره مهاجرت ارسال کند. بمنظور اطمینان از اینکه ویزای خود را بموقع دریافت کنید بایستی درخواست خود را حداقل دو ماه قبل از سفر به سوئد تسلیم کنید. طی تعطیلات تابستانی از ماه ژوئن تا ماه اوت این مدت طولانی تر خواهد بود.

مدت اعتبار ویزا چقدر است؟
مدت ویزا محدود است و طی یک دوره شش ماهه حداکثر سه ماه اعتبار دارد. مفهوم این امر آنست که اگر شما سه ماه در منطقه شنگن بسر ببرید بایستی سه ماه خارج از این منطقه بسر ببرید تا بتوانید مجددا ویزای شنگن دریافت کنید. در صورت داشتن دلایل ویژه می توانید برای مدت طولانی تری – حداکثر یک سال – ویزا دریافت کنید ولی در آنصورت ویزا فقط برای ورود و بسر بردن در سوئد معتبر خواهد بود. دلایل ویژه می تواند بطور مثال این باشد که شما طی یک سال لازم باشد چندین مرتبه بمنظور انجام امور بازرگانی یا دیدار فرزندان خود به سوئد سفر کنید.

تعداد روزهای استفاده از ویزا در مهر ویزا درج شده است. مدت اعتبار ویزا اغلب از مدت استفاده ویزا کمی طولانی تر است. علت این امر آنست که مقامات تخمین می زنند که شما برای تدارک سفر کمی وقت نیاز دارید تا مقدمات سفر را آماده کنید.

توجه داشته باشید که اجازه ندارید زمانی طولانی تر از روزهایی که در مهر ویزا درج شده در سوئد یا یک کشور دیگر شنگن بمانید.

آیا می توانم ویزای خود را در سوئد تمدید کنم؟
تمدید ویزا امکان ندارد. در عین حال اگر قصد دارید بیش از مدت ویزا بمانید می توانید با مراجعه به یکی از واحدهای صدور مجوز اداره مهاجرت در سوئد اجازه اقامت برای دیدار درخواست کنید. این امر مستلزم یک هزینه اضافی از قرار 1000 کرون برای یک فرد بزرگسال و 500 کرون برای کودکان زیر 18 سال است.

اگر از قبل می دانید که قصد دارید در سوئد بمانید بایستی از نمایندگی سوئد در خارج از کشور اجازه اقامت برای دیدار یا اگر دلایل ویژه ای دارید ویزا با مدت اعتبار طولانی تری درخواست کنید. از اینطریق نیازی به پرداخت هزینه های دو برابر نخواهید داشت. نمایندگی سوئد در خارج از کشور درخواست های اجازه اقامت جهت دیدار را برای تصمیم گیری به اداره مهاجرت ارسال می کند.

اگر تصمیم مربوط به ویزا توسط پست برای شما ارسال گردد بایستی برای الصاق برچسب ویزا در پاسپورت خود به یکی از دفاتر صدور مجوز اداره مهاجرت مراجعه کنید.

شکایت از تصمیم رد تقاضای ویزا
فقط خویشاوندان یک تبعه اتحادیه اروپا و همچنین خویشاوندان یک تبعه منطقه همکاریهای اقتصادی اروپا (ئی اس اس) به اضافه سوئیس می توانند نسبت به رد درخواست ویزا به اداره مهاجرت اعتراض کنند و فقط تصمیم صادره از سوی اداره مهاجرت قابل اعتراض است. اعتراضنامه توسط دادگاه مهاجرت مورد رسیدگی قرار می گیرد. افراد مشروح زیر خویشاوند محسوب می شوند:

- زوج, زوجه و همزی
- شریک زندگی ثبت شده
- فرزند زیر 21 سال یا فرزند بزرگتری که برای معاش خود وابسته به والدین باشد
- والدینی که از لحاظ مالی به فرزند خود در سوئد وابسته باشند.

سایر افراد نمی توانند نسبت به رد درخواست ویزا اعتراض کنند. تنها راه این است که تقاضای جدیدی را تسلیم نمایند.

سوئد به کدام دسته از ایرانیان ویزا میدهد
اداره مهاجرت سوئد بصورت مرتب یک خط مشی کلی و از پیش تعیین شده را بصورت دستورالعمل و بخشنامه در اختیار سفارتخانه ها, کنسولگریها و نیز دیگر شعبات تصمیم گیرنده خود جهت صدور ویزا در مورد اتباع کشورهای مختلف قرار میدهد. این خط مشی در مورد اتباع بیش از 80 کشور دنیا که جهت ورود به سوئد نیاز به روادید (ویزا) دارند متغیر است و بصورت خط مشی کلی در مورد هر کشوری تنظیم و بخشنامه میشود.

توجه به این خط مشی رسمی اداره مهاجرت سوئد در زمینه صدور روادید (ویزا) برای اتباع ایران از دو جهت برای خوانندگان استکهلمیان مفید خواهد بود. اول اینکه بصورت کلی مشخص میشود که دولت سوئد به کدام دسته از ایرانیان بطور معمول ویزای ورود به سوئد (که در همه منطقه شنگن اعتبار دارد) میدهد و همچنین برای آن دسته که مایل به دریافت ویزای سوئد هستند مفید خواهد بود تا شرایط خود را با این خط مشی و چهارچوب کلی وفق دهند تا شانس دریافت روادید (ویزا) جهت خود و اقوام خود را بالا ببرند.

ترجمه کامل این خط مشی و دستورالعمل اداره مهاجرت سوئد در ذیل در اختیار شما قرار دارد:

بخش ویزای اداره مهاجرت, نورشوپینگ
خط مشی / ایران


هیئت اجرایی اداره مهاجرت سوئد در جلسه مورخ 10 دسامبر 1999 تصمیم گرفته است تا خط مشی زیر در مورد صدور ویزا جهت اتباع ایران به مرحله اجرا درآید. این خط مشی جایگزین خط مشی قبلی در مورد اتباع ایران مورخ 21 اکتبر 1999 خواهد شد.

جهت پدر و مادران افراد مقیم سوئد که شرایط پیرامون آنان دال بر این نباشد که هدفشان از مسافرت به سوئد چیز دیگری غیر از بازدیدی کوتاه است ویزا صادر میگردد. برای فرزندان متاهل و نیز خواهران و برادران متاهل افراد مقیم سوئد نیز که خانواده خود را (هنگام مسافرت به سوئد – توضیح استکهلمیان) در ایران باقی میگذارند نیز تحت همین شرایط ویزا صادر خواهد شد. برای افراد جوانتر, چنانچه در ایران ریشه عمیق و محکمی نداشته باشند, میبایست دلیل بازدید از سوئد ضروری و مهم باشد تا منجر به صدور ویزا گردد.

برای خانواده هایی که قصد دارند بصورت دسته جمعی به سوئد مسافرت کنند, خواهران و برادران مجرد و یا کم سن و سال افراد مقیم سوئد, خویشاوندان دور و یا دوستان افراد مقیم سوئد در صورتی ویزا صادر میگردد که دلیل بازدید از سوئد خیلی ضروری و مهم بوده و متقاضی ویزا در ایران دارای ریشه ای عمیق و محکم باشد.

ویزاهای تجاری, فرهنگی, ورزشی و مشابه آن در صورتی صادر خواهد شد که هدف از مسافرت جدی تلقی گردد. کنترل اطلاعاتی که جهت دریافت ویزا ارائه میگردد میبایست از طریق معرف یا نظایر آن بعمل آید.

*****

همکار استکهلمان از اداره مهاجرت سوئد در این زمینه خواستار توضیح بیشتری شده است. اداره مهاجرت به همکار استکهلمیان میگوید که این بخشنامه خط مشی کلی اداره مهاجرت جهت صدور ویزا در مورد اتباع ایران بوده و هر پرونده درخواست ویزا بصورت جداگانه و با توجه به ویژگیهای مخصوص به خود مورد بررسی قرار میگیرد.

اداره مهاجرت در پاسخ این سوال که منظور از دارا بودن "ریشه عمیق و محکم" در ایران چیست گفت که هدف اداره مهاجرت این است که مطمئن باشد هدف متقاضی ویزا از سوئد تنها یک بازدید موقت است و وی قبل از به اتمام رسیدن مدت اعتبار ویزای خود سوئد و محدوده شنگن را ترک خواهد کرد. چنین خطری طبیعتا در مورد فردی که دارای شغل و کسب و کار و یا وضعیت خانوادگی بخصوصی است که حاکی از وجود پیوندی قوی مابین او و ایران دارد کمتر از فرد بیکار و مجردی است که پیوندی قوی و محکم و در نتیجه "ریشه ای عمیق و مسحکم" با ایران ندارد.

منبع: www.stockholmian.com
پاسخ
این مطلب مهم رو من 6 ماه پیش در سایت استکهلمیان دیدم.

سرانجام جزئيات در رابطه با قوانين جديد مهاجرت به سوئد بر اساس كار براي اتباع كشورهاي خارج از اتحاديه اروپا كه تعداد زيادي در انتظار آن بوده اند مشخص شده است. تماسهاي تلفني بي شماري در اين رابطه با اطلاعات ايرانيان برقرار شده است. دانشجويان ايراني مشغول به تحصيل در سوئد, افرادي كه مايل به دريافت مهاجرت به سوئد براي بستگانشان در ايران بوده و همچنين متقاضيان پناهندگي بيشترين تماس ها را در اين زمينه با اين مركز گرفته و جوياي كم و كيف قوانين جديد شده اند.


سوئد با اجراي اين قوانين جديد مهاجرتي پيام قاطع و روشني را خطاب به اتباع غير اروپايي علاقمند به مهاجرت و زندگي در اين كشور پيشرفته ارسال نموده است: "اقامت بر اساس پناهندگي را فراموش كنيد, اما چنانچه داراي تخصصي هستيد به كشور ما خوش آمديد". قوانين جديد مهاجرتي سوئد نه تنها شباهت بسيار زيادي به قوانين مهاجرت بر اساس كار به آمريكا دارد بلكه بمراتب ليبرال تر از آن است. از جمله بواسطه اينكه ملاك دريافت مهاجرت كاري به سوئد انحصارا نياز كارفرمايان اعلام شده است.

وزير مهاجرت سوئد از اينكه قوانين سختگيرانه قبلي سوئد منجر به اين شده است كه بسياري از متخصصين تبعه كشورهاي خارج از اتحاديه اروپا آمريكا را جهت مهاجرت انتخاب كرده اند ابراز تاسف كرده و قوانين مهاجرتي جديد سوئد را تلاشي جهت تغيير مسير قبلي و جذب متخصصين خارج از اتحاديه اروپا به سوئد خوانده است.

سوئد تقريبا تنها عضو اتحاديه اروپا بشمار مي رود كه دربهاي خود را در چنين ابعاد وسيعي به روي متخصصين خارج از اتحاديه اروپا مي گشايد.

موقعيت طلايي براي متخصصين جهت مهاجرت به سوئد
قوانين جديد مهاجرتي سوئد كه از 15 دسامبر سال 2008 قوت اجرايي خواهد يافت موقعيتي طلايي را در مقابل متخصصين ايراني ساكن ايران و ديگر نقاط جهان قرار مي دهد كه مايلند به يكي از پيشرفته ترين و مترقي ترين كشورهاي جهان مهاجرت كرده و آينده اي امن و مطمئن را براي خود و خانواده خود تضمين نمايند. اين متخصصين مي توانند از هم اينك برنامه ريزي در اين زمينه را آغاز نمايند.

توبياس بيلستروم وزير مهاجرت سوئد از حزب دولتي مدرات و طراح اين رفرم بزرگ مهاجرتي در پاسخ به اين پرسش كه آيا تصور نمي كند كه رفرم جديد مهاجرتي سوئد منجر به اين شود كه صاحبان شركت اقوام و فاميل خود را به سوئد بياورند مي گويد: "ما هيچ مشكلي با اينكه صاحبان شركت, برادر, خواهر, عموزاده يا خاله زاده هاي خود را به سوئد بياورند نداريم, تا زماني كه آنها جهت تامين معاش خود داراي حقوق ماهيانه كافي باشند".

مفاد كلي ويزاي جديد مهاجرت كاري به سوئد براي اتباع خارج از اتحاديه اروپا

- قوانين جديد مهاجرت كاري سوئد از 15 دسامبر 2008 به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

- نياز كارفرمايان به نيروي كار عامل تعيين كننده جهت صدور ويزاي مهاجرتي خواهد بود.

- كارفرمايان در سوئد اجازه نخواهند داشت كه حقوق و مزاياي كمتري در مقايسه با شهروندان سوئدي به نيروي كاري كه از خارج از اتحاديه اروپا به سوئد آمده است پرداخت نمايند و آنان را مورد سوء استفاده قرار دهند. مهاجريني كه ويزاي مهاجرت كاري دريافت مي كنند داراي حقوق و مزاياي كاملا يكسان با شهروندان سوئد خواهند بود.

- اداره مهاجرت سوئد وظيفه كنترل و رسيدگي به تقاضاها و نيز صدور اقامت را بر عهده خواهد داشت.

- به مهاجري كه در سوئد كار پيدا كرده است در ابتدا يك اقامت دو ساله داده مي شود. اين اقامت دو ساله در صورت ادامه كار از سوي مهاجر دو سال ديگر تمديد شده و چنانچه مهاجر پس از چهار سال همچنين در سوئد داراي كار باشد اقامت دائم (پي يو تي) دريافت خواهد نمود. اقامت دائم حتي در صورت بي كاري مهاجر لغو نمي شود.

- فردي كه ويزاي مهاجرت كاري به سوئد دريافت نموده است مي تواند مانند ديگر افراد مقيم سوئد پس از 5 سال اقامت قانوني و متناوب در اين كشور به تابعيت سوئد درآمده, "سيتي زن" اين كشور شده و گذرنامه سوئدي دريافت كند.

- ويزاي كاري صادر شده براي مهاجر متصل و وابسته به كارفرمايي است كه وي را استخدام نموده است.

- خانواده (همسر وفرزندان زير سن قانوني) فردي كه از سوئد ويزاي مهاجرت بر اساس كار دريافت مي كنند نيز امكان مهاجرت به سوئد را خواهند داشت.

- مهاجري كه كار خود را در سوئد از دست بدهد سه ماه فرصت خواهد داشت تا كار جديدي پيدا كند, در غير اينصورت ويزاي كاري موقت خود را از دست داده و مجبور به ترك سوئد خواهد بود.

- دانشجويان ميهمان كه در سوئد به تحصيل اشتغال دارند خواهند توانست پس از گذشته يك ترم از تحصيلاتشان در سوئد و بدون اينكه نيازي به ترك كشور داشته باشند تقاضاي اقامت بر اساس كار تسليم نمايند.

- متقاضيان پناهندگي كه در طول زمان بررسي پرونده پناهندگيشان جذب بازار كار سوئد شده باشند در صورتي كه به تقاضاي پناهندگي خود پاسخ منفي دريافت كنند مي توانند بدون اينكه مجبور به ترك كشور باشند تغيير نوع اقامت داده و تقاضاي اقامت بر اساس كار تسليم نمايند. به شرطي كه حداقل 6 ماه مشغول به كار بوده باشند و از سوي كارفرما تضمين ادامه كار براي يك سال آينده را نيز دارا باشند.

- متقاضيان پناهندگي كه هم اكنون حكم اخراج دريافت كرده اند نمي توانند در داخل سوئد درخواست اقامت بر اساس كار تسليم نمايند و بايد بر اساس تصميم اخراج قبلي خود سوئد را ترك نمايند. اما چنانچه كارفرمايي در در سوئد يافته باشند كه حاضر به استخدامشان باشد مي توانند پس از خروج از سوئد تقاضاي اقامت بر اساس كار را تسليم نمايند. (به اين ترتيب سياست سرسختانه دولت مبني بر احترام گذاشتن به تصميمات قبلي اداره مهاجرت و دادگاه مهاجرتي و بدنبال آن ضرورت ترك كشور از سوي افرادي كه به درخواست پناهندگي خود پاسخ منفي دريافت كرده اند بر قوت خود باقي است).

- به متقاضيان مهاجرت به سوئد تحت شرايطي جهت يافتن شغل و نيز ملاقات با كارفرما يك ويزاي سه ماهه ورود به سوئد اعطا مي شود. چنانچه متقاضي در اين مدت موفق به يافتن شغل شود نيازي به ترك سوئد نخواهد داشت و مي تواند تقاضاي دريافت ويزاي كاري را در داخل سوئد تسليم نمايد.
پاسخ
ممنون محمد جان البته من این مطلب رو قبلاً خونده بودم از وب سایت استکهلمیان ولی چون شما گفتی ویزای جستجوی کار ، تعجب کردم گفتم شاید مطلب جدیدی هست....البته این قوانینی که گذاشتن به نظر من واسه ماها زیاد فایده نداره چون که شرایطش این هست که یه کارفرما باید از اونجا بخواد شمارو ندید و بدون interview استخدام کنه اونم با این شرایط بیکاری تو اروپا! پس به این نتیجه میرسیم که کارفرما حتماً باید آشناتون باشه که تازه بازم مسئله حل نیست چون اون باید اون کار رو تو EU آگهی کنه و اگه کسی نبود بعد شمارو استخدام کنه! متنش رو که تو سایت مهاجرت سوئد خوندم رو اینجا میذارم:
What is required to get a work permit?

A person who wants to work in Sweden must have an Offer of Employment from an employer in Sweden.

The following are also required to be granted a permit:

* The employee must have a valid passport.
* The employee must earn enough from employment to support him/herself.
* The terms of employment must be equivalent to those provided by a Swedish collective agreement or to customary terms and conditions for the occupation or industry.
* The relevant union must be given the opportunity to state an opinion on the terms of employment.
* The job vacancy must have been advertised in Sweden and the EU.
بازم ممنون
امیر 2009as4###
پاسخ
تشکر کنندگان: sousangerd ، mohammad_usa ، OverLord ، sara24 ، S@eed ، msar
سلام
من یه سوال دارم:
بیشتر از 15 سال قبل در سوئد ساکن بودم بمدت دوسال میخوام بدونم امروز چطوری میتونم به سوئد برگردم؟ من پلاک و شماره شناساییمو هنوز دارم
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
http://www.migrationsverket.se/english.html
برای همه کسانی که دنبال مهاجرت به سوند هستند میتونه مفید باشه, البته که هیچ کس اینجا کمکی به من نکرد اما وظیفه دونستم برای سایر دوستانی که دنبال مهاجرت به سوئد هستند راهنمایی بزارم
پاسخ
تشکر کنندگان: shekoufeh ، ghazal1980 ، سعييد ، sara24 ، S@eed ، msar
سلام دوستان
من با ویزای کاری رفتم سوئد و با یک فرد سوئدی ازدواج کردم البته ازدواج سوری و سوئدی یعنی توی شناسنامه ایرانی ما ثبت نشده
حالا برگشتم می خواستم ببینم مشکلی برای گرفتن ویزا و اقامت 2 ساله من وجود نداره من چند روز دیگه مصاحبه دارم لطفا راهنمایی کنید
نازیلا
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
علی رضا جان میشه یه دوره زبان سوئدی رفت اونجا بعد برای اقامت اقدام کرد؟
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
كشورسوئد كشوري با وسعت450 هزاركيلومتر مربع و 7/8 ميليون نفر سكنه با زبان ملي سوئدي مي‌باشد.كشورسوئد به استثناي جمعيت ساكن ناحيه فنلاندي زبان شمال شرق و اقوام سامي از لحاظ قومي و زباني كشوري كاملاً يكدست محسوب مي‌گردد. امروزه درحدود يك ميليون نفر از تعدادكل جمعيت سوئد مهاجر بوده ويا دست كم يكي از والدين آنان از ساير كشورها به ويژه كشورهاي اسكانديناوي به كشور سوئد مهاجرت نموده اند.كشور سوئد از نوع حكومت مشروطه برخوردار بوده و دولت به شكل پارلماني اداره ميگردد. پادشاه تنها وظايف تشريفاتي از قبيل فرديت نخست كشور و برخورداري از قدرت صوري در تصميم گيريهاي دولتي را بر عهده دارد .پارلمان اصلي ترين بدنه تصميم گيري كشور سوئد محسوب شده و از سال1971 با تعداد 349 عضو به فعاليت مبادرت مي‌نمايد. از سال 1994 انتخابات مجلس هرساله صورت مي‌گيرد. به جز دوره60 ساله غير سوسياليستي( سالهاي 1932 تا 1991) حزب سوسيال دمكرات در راس قدرت قرار داشته است و اين در حالي‌است كه طي انتخابات سال1991 احزاب غيرسوسياليستي نيز از اكثريت آرا برخوردار گرديده و به مدت3سال حكومت نمودند.گفتني است در انتخابات سال1994سوسيال دمكراتها مجددا به صحنه قدرت بازگشتند .حكومتهاي محلي نيز بصورت 24 انجمن بخشي و286 واحد شهرداري فعاليت داشته و درحدود 95% جمعيت به كليساي رسمي ايالت لوتران وابستگي دارند. جنگ آزادي بخشي سوئد كه در آغاز قرن 16 ميلادي ( 1560-1532) توسط گوستاو واسا صورت گرفت، به نقض « اتحاد كالمار » ميان3 كشور نورديك - سوئد، دانمارك و نروژ- منجر گرديد. از اين روي گوستاو واسا اولين نائب السطلنه كشور بود كه در سال1532 به عنوان پادشاه دولت متحد و متمركز سوئد معرفي گرديد. وي هم چنين استحكاماتي بنا نموده و كنترل كليساها ي كشور را در دست گرفت. بعدها اين امر منجر به اين گرديد كه كليسا‌هاي كشور كه طي قرن11 شاخه‌اي از كليساي بين المللي كاتوليك محسوب مي‌گرديد به كليساي دولتي لوتريسم و پروتستانيزم تغيير وضعيت دهد.پس از گذشت يك قرن كشور سوئد به قدرت اصلي اروپاي شمالي مبدل گرديد. ملّت سوئد در جنگ‌هاي30 ساله به سود پروتستان‌هاي شمالي آلمان مبارزه مي‌كردند. موقعيت قلمرو سوئد از لحاظ موفقيتهاي نظامي درميادين نبرد، متفاوت بود. سوئد، در اوج توفق نظامي خود، نه تنها قلمرو كنوني خود، بلكه فنلاند، قسمتي از روسيه، كشورهاي بالتيك، لهستان ، آلمان و نروژ را نيز شامل مي‌گرديد. سوئد هم چنين از مستعمره‌اي در كشور سوئد (نوتادلاوار) برخوردارمي‌بود. فنلاند قسمتي از قلمرو سوئد محسوب مي‌گرديد، تا اين كه در سال 1809 مغلوب روسيه گرديد. از سال 1814 كشور سوئد در صلح به سر برده و ما بين دو جنگ جهاني از آنجائي كه كشوري بي طرف بود مورد حمله واقع نگرديد. از لحاظ فرهنگي، كشور سوئد تحت تاثير اخلاق كاري پروتستان و برخورداري حسي هم بستگي همه جانبه ميان گروه‌هاي مختلف قرار دارد. طي سالهاي اخير، استخدام نيرو ، سواد آموزي همگاني، توزيع درآمد و امنيت ملّي در سياست ملّي كشور از جايگاهي مهم و اساسي برخوردار بوده است. دولت‌هاي اجتماعي دموكراتيك بر دورة پس از جنگ مسلط بوده اند. مردان سوئدي در سال 1909 و زنان سوئدي در سال 1921 از حق رأي برخوردار گرديدند.كشور سوئد از اول ژانويه 1995 به عضويت اتحاديه اروپا در آمده است.

موقعيت طلايي براي متخصصين ايراني مايل به مهاجرت به سوئد
مفاد قانون جديد مهاجرت كاري به سوئد براي اتباع خارج از اتحاديه اروپا بزرگترين تحول در قوانين مهاجرتي سوئد در طي چند دهه اخيرقوانين ويزاي جديد مهاجرت به سوئد شباهت زيادي با نوع آمريكايي آن دارد قوانين جديد از 15 دسامبر 2008 قوت اجرايي خواهند يافت دانشجويان ميهمان نيز قادر به استفاده از قوانين مهاجرتي جديد سوئد خواهند بود.
سرانجام جزئيات در رابطه با قوانين جديد مهاجرت به سوئد بر اساس كار براي اتباع كشورهاي خارج از اتحاديه اروپا كه تعداد زيادي در انتظار آن بوده اند مشخص شده است. تماسهاي تلفني بي شماري در اين رابطه با اطلاعات ايرانيان برقرار شده است. دانشجويان ايراني مشغول به تحصيل در سوئد, افرادي كه مايل به دريافت مهاجرت به سوئد براي بستگانشان در ايران بوده و همچنين متقاضيان پناهندگي بيشترين تماس ها را در اين زمينه با اين مركز گرفته و جوياي كم و كيف قوانين جديد شده اند.

همكاران استكهلميان با همكاري مركز اطلاعات ايرانيان مهمترين بخشهاي قوانين ويزاي جديد مهاجرت كاري به سوئد را از متن اصلي سوئدي آن استخراج و پس از ترجمه و تنظيم در ذيل در اختيار خوانندگان قرار مي دهند.

پيام روشن سوئد به علاقمندان به مهاجرت به اين كشور: پناهندگي را فراموش كنيد
چهار حزب ائتلافي دولت دست راست سوئد بر سر جزئيات قانون مهاجرت كاري به سوئد به تفاهم رسيدند. علاوه بر چهار حزب ائتلافي دولت, يك حزب اپوزوسيون (حزب محيط زيست – سبزها) نيز در اين زمينه با دولت همراه شده است.

از آنجائيكه دو حزب اپوزوسيون, سوسيال دمكرات و چپ, عمدتا مخالف پذيرش نيروي كار در مقياس وسيع از خارج از اتحاديه اروپا بوده و در طي 30 سال گذشته از به اجرا در آمدن آن جلوگيري نموده اند همراهي يك حزب اپوزوسيون (حزب سبزها) با دولت در رابطه با قوانين مهاجرت كاري به سوئد داراي اهميت ويژه اي است و به اين معني خواهد بود كه احزاب سوسيال دمكرات و چپ سوئد حتي در صورت در دست گرفتن احتمالي قدرت دولتي در آينده نيز امكان زيادي جهت لغو و يا تغيير قوانين مهاجرتي سوئد را نخواهند داشت.

سوئد با اجراي اين قوانين جديد مهاجرتي پيام قاطع و روشني را خطاب به اتباع غير اروپايي علاقمند به مهاجرت و زندگي در اين كشور پيشرفته ارسال نموده است: "اقامت بر اساس پناهندگي را فراموش كنيد, اما چنانچه داراي تخصصي هستيد به كشور ما خوش آمديد". قوانين جديد مهاجرتي سوئد نه تنها شباهت بسيار زيادي به قوانين مهاجرت بر اساس كار به آمريكا دارد بلكه بمراتب ليبرال تر از آن است. از جمله بواسطه اينكه ملاك دريافت مهاجرت كاري به سوئد انحصارا نياز كارفرمايان اعلام شده است.

وزير مهاجرت سوئد از اينكه قوانين سختگيرانه قبلي سوئد منجر به اين شده است كه بسياري از متخصصين تبعه كشورهاي خارج از اتحاديه اروپا آمريكا را جهت مهاجرت انتخاب كرده اند ابراز تاسف كرده و قوانين مهاجرتي جديد سوئد را تلاشي جهت تغيير مسير قبلي و جذب متخصصين خارج از اتحاديه اروپا به سوئد خوانده است.

توبياس بيلستروم وزير مهاجرت سوئد از حزب دولتي مدرات و طراح اين رفرم بزرگ مهاجرتي در پاسخ به اين پرسش كه آيا تصور نمي كند كه رفرم جديد مهاجرتي سوئد منجر به اين شود كه صاحبان شركت اقوام و فاميل خود را به سوئد بياورند مي گويد: "ما هيچ مشكلي با اينكه صاحبان شركت, برادر, خواهر, عموزاده يا خاله زاده هاي خود را به سوئد بياورند نداريم, تا زماني كه آنها جهت تامين معاش خود داراي حقوق ماهيانه كافي باشند".

مفاد كلي ويزاي جديد مهاجرت كاري به سوئد براي اتباع خارج از اتحاديه اروپا
- قوانين جديد مهاجرت كاري سوئد از 15 دسامبر 2008 به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

- نياز كارفرمايان به نيروي كار عامل تعيين كننده جهت صدور ويزاي مهاجرتي خواهد بود.

- كارفرمايان در سوئد اجازه نخواهند داشت كه حقوق و مزاياي كمتري در مقايسه با شهروندان سوئدي به نيروي كاري كه از خارج از اتحاديه اروپا به سوئد آمده است پرداخت نمايند و آنان را مورد سوء استفاده قرار دهند. مهاجريني كه ويزاي مهاجرت كاري دريافت مي كنند داراي حقوق و مزاياي كاملا يكسان با شهروندان سوئد خواهند بود.

- اداره مهاجرت سوئد وظيفه كنترل و رسيدگي به تقاضاها و نيز صدور اقامت را بر عهده خواهد داشت.

- به مهاجري كه در سوئد كار پيدا كرده است در ابتدا يك اقامت دو ساله داده مي شود. اين اقامت دو ساله در صورت ادامه كار از سوي مهاجر دو سال ديگر تمديد شده و چنانچه مهاجر پس از چهار سال همچنين در سوئد داراي كار باشد اقامت دائم (پي يو تي) دريافت خواهد نمود. اقامت دائم حتي در صورت بي كاري مهاجر لغو نمي شود.

- فردي كه ويزاي مهاجرت كاري به سوئد دريافت نموده است مي تواند مانند ديگر افراد مقيم سوئد پس از 5 سال اقامت قانوني و متناوب در اين كشور به تابعيت سوئد درآمده, "سيتي زن" اين كشور شده و گذرنامه سوئدي دريافت كند.

- ويزاي كاري صادر شده براي مهاجر متصل و وابسته به كارفرمايي است كه وي را استخدام نموده است.

- خانواده (همسر وفرزندان زير سن قانوني) فردي كه از سوئد ويزاي مهاجرت بر اساس كار دريافت مي كنند نيز امكان مهاجرت به سوئد را خواهند داشت.

- مهاجري كه كار خود را در سوئد از دست بدهد سه ماه فرصت خواهد داشت تا كار جديدي پيدا كند, در غير اينصورت ويزاي كاري موقت خود را از دست داده و مجبور به ترك سوئد خواهد بود.

- دانشجويان ميهمان كه در سوئد به تحصيل اشتغال دارند خواهند توانست پس از گذشته يك ترم از تحصيلاتشان در سوئد و بدون اينكه نيازي به ترك كشور داشته باشند تقاضاي اقامت بر اساس كار تسليم نمايند.

- متقاضيان پناهندگي كه در طول زمان بررسي پرونده پناهندگيشان جذب بازار كار سوئد شده باشند در صورتي كه به تقاضاي پناهندگي خود پاسخ منفي دريافت كنند مي توانند بدون اينكه مجبور به ترك كشور باشند تغيير نوع اقامت داده و تقاضاي اقامت بر اساس كار تسليم نمايند. به شرطي كه حداقل 6 ماه مشغول به كار بوده باشند و از سوي كارفرما تضمين ادامه كار براي يك سال آينده را نيز دارا باشند.

- متقاضيان پناهندگي كه هم اكنون حكم اخراج دريافت كرده اند نمي توانند در داخل سوئد درخواست اقامت بر اساس كار تسليم نمايند و بايد بر اساس تصميم اخراج قبلي خود سوئد را ترك نمايند. اما چنانچه كارفرمايي در در سوئد يافته باشند كه حاضر به استخدامشان باشد مي توانند پس از خروج از سوئد تقاضاي اقامت بر اساس كار را تسليم نمايند. (به اين ترتيب سياست سرسختانه دولت مبني بر احترام گذاشتن به تصميمات قبلي اداره مهاجرت و دادگاه مهاجرتي و بدنبال آن ضرورت ترك كشور از سوي افرادي كه به درخواست پناهندگي خود پاسخ منفي دريافت كرده اند بر قوت خود باقي است).

- به متقاضيان مهاجرت به سوئد تحت شرايطي جهت يافتن شغل و نيز ملاقات با كارفرما يك ويزاي سه ماهه ورود به سوئد اعطا مي شود. چنانچه متقاضي در اين مدت موفق به يافتن شغل شود نيازي به ترك سوئد نخواهد داشت و مي تواند تقاضاي دريافت ويزاي كاري را در داخل سوئد تسليم نمايد.


آخرین و جامع ترین آمار: ایرانیان و افغانهای سوئد, مهاجرت و پناهندگی
494 متقاضی پناهندگی ایرانی و 594 متقاضی پناهندگی اٿغان در کل سال 2006
سال 2006: بزرگترین مهاجرت به سوئد در تاریخ این کشور
95.750 مهاجر به سوئد از 169 ملیت مختلف در سال 2006
همکاران استکهلمیان پس از روزها تلاش با استٿاده از آخرین آمار دولتی معتبر و مستند موجود موٿق به استخراج آمار بسیار جالب توجهی در رابطه با مهاجرین و متقاضیان پناهندگی ایرانی و افغان بطور اخص و در سطح کلی سوئد بصورت اعم شده اند که اینک پس از طبقه بندی بصورت اختصاصی منتشر می شود.

مسائل مربوط به مهاجرت همواره از سوالات مهم در میان احزاب و سیاستمداران اروپا است. در این مورد قوانین مختلفی نیز وضع شده است برای مثال مهاجرت از طریق درخواست پناهندگی، خویشاوندی و یا کار. به طور کلی اتحاد بورژوایی و حزب محیط زیست از موافقان مهاجرت آزاد نیروی کار هستند، در مقابل احزاب سوسیال دموکرات و چپ با آن مخالفند. در ادامه به بررسی نظرات برخی از احزاب بزرگ سوئد در این رابطه می‌پردازیم:

احزاب چپ و سوسیال دموکرات مخالف مهاجرت آزاد نیروی کار هستند. به نظر آنها این امر باعث پایمال شدن حقوق کارگرها و در نتیجه کاهش سطح دستمزد آنها خواهدشد. همچنین بر این عقیده هستند که این امر فشار زیادی را بر بیمه اجتماعی وارد خواهد کرد.

در مقابل حزب محیط زیست عقیده دارد که سوئد باید سیاست سخاوتمندانه تری را درمورد مهاجرت نیروی کار در نظر داشته باشد.

اتحاد بورژوایی نیز همانند حزب محیط زیست بر این عقیده اند و خواستار حقوقی برابر با شهروندان اتحادیه اروپا برای شهروندان کشورهای دیگر هستند تا بتوانند به سوئد بیایند و در طول سه ماه، کاری مناسب پیداکنند. تنها شرط در نظر گرفته شده تامین هزینه زندگی در طول این مدت است. به نظر این احزاب، کسانی که موفق به یافتن کار می شوند، برای یک سال اجازه ی اقامت دریافت خواهند کرد. افرادی که کار خود را ازدست می دهند نیز برای ادامه اقامت در سوئد سه ماه فرصت خواهند داشت تا کار جدیدی پیدا کنند. کسانی که حداکثر چهار سال در سوئد به کار مشغول بوده اند اجازه ی اقامت دائم دریافت خواهند کرد. این مطلب شامل پناهجویانی که پاسخ منفی دریافت کرده اند نیز می‌شود. این قانون پایه و اساس قانون جدید مهاجرت کاری سوئد که در دسامبر سال ۲۰۰۸ تصویب شد است.


آخرین آمار: ایرانیان سوئد, مهاجرت و پناهندگی
آمار مربوط به وضعیت مهاجرتی جامعه ایرانی سوئد دارای نکات بسیار جالب توجهی است که در برخی موارد حتی غیر منتظره و غافلگیر کننده بنظر می رسد. نتیجه مقایسه آمار فعلی با آمار تاریخی سال 1986 نمایانگر آن است که روند تقاضای پناهندگی از سوی ایرانیان در سوئد تقریبا متوقف شده و به حداقل خود در طی سالهای گذشته رسیده است. پرداختن به دلایل این کاهش شدید متقاضیان پناهندگی ایرانی از سوئد مبحث جداگانه ای است که از حوصله این گزارش خارج است و باید در جای خود و توسط افراد دارای صلاحیت مورد بحث و بررسی قرار گیرد.

رقم 494 نفر متقاضی پناهندگی تبعه ایران در طی سال 2006 را میتوان با رقم 6282 نفر ایرانی متقاضی پناهندگی در سال 1986 مقایسه نمود. در این سال بیشترین تعداد ایرانی از سوئد تقاضای پناهندگی کردند که تعداد زیادی از آنان را نوجوانان و جوانان فراری از خدمت سربازی در اوج جنگ ایران و عراق تشکیل میدادند و تقریبا همه آنان بدلیل جنگ ایران و عراق در سوئد اقامت گرفتند. اکنون تعداد ایرانیان متقاضی پناهندگی با 494 نٿر تنها 2درصد از کل متقاضیان پناهندگی در سوئد را تشکیل میدهد.


بطور کل در طی سال 2006, 1969 نفر ایرانی به دلایل مختلف به سوئد سوئد مهاجرت نموده اند. در همین سال کلا 494 ایرانی از سوئد تقاضای پناهندگی نموده اند که همانطور که گٿته شد تنها 2 درصد از کل آمار متقاضیان پناهندگی در این کشور را به خود اختصاص می دهند.
پاسخ
مسائل مربوط به مهاجرت همواره از سوالات مهم در میان احزاب و سیاستمداران اروپا است. در این مورد قوانین مختلفی نیز وضع شده است برای مثال مهاجرت از طریق درخواست پناهندگی، خویشاوندی و یا کار. به طور کلی اتحاد بورژوایی و حزب محیط زیست از موافقان مهاجرت آزاد نیروی کار هستند، در مقابل احزاب سوسیال دموکرات و چپ با آن مخالفند. در ادامه به بررسی نظرات برخی از احزاب بزرگ سوئد در این رابطه می‌پردازیم:

احزاب چپ و سوسیال دموکرات مخالف مهاجرت آزاد نیروی کار هستند. به نظر آنها این امر باعث پایمال شدن حقوق کارگرها و در نتیجه کاهش سطح دستمزد آنها خواهدشد. همچنین بر این عقیده هستند که این امر فشار زیادی را بر بیمه اجتماعی وارد خواهد کرد.

در مقابل حزب محیط زیست عقیده دارد که سوئد باید سیاست سخاوتمندانه تری را درمورد مهاجرت نیروی کار در نظر داشته باشد.

اتحاد بورژوایی نیز همانند حزب محیط زیست بر این عقیده اند و خواستار حقوقی برابر با شهروندان اتحادیه اروپا برای شهروندان کشورهای دیگر هستند تا بتوانند به سوئد بیایند و در طول سه ماه، کاری مناسب پیداکنند. تنها شرط در نظر گرفته شده تامین هزینه زندگی در طول این مدت است. به نظر این احزاب، کسانی که موفق به یافتن کار می شوند، برای یک سال اجازه ی اقامت دریافت خواهند کرد. افرادی که کار خود را ازدست می دهند نیز برای ادامه اقامت در سوئد سه ماه فرصت خواهند داشت تا کار جدیدی پیدا کنند. کسانی که حداکثر چهار سال در سوئد به کار مشغول بوده اند اجازه ی اقامت دائم دریافت خواهند کرد. این مطلب شامل پناهجویانی که پاسخ منفی دریافت کرده اند نیز می‌شود. این قانون پایه و اساس قانون جدید مهاجرت کاری سوئد که در دسامبر سال ۲۰۰۸ تصویب شد است.

از سایت : مهاجرت به سوئد
پاسخ
تشکر کنندگان: sara24 ، OverLord ، kianoush ، S@eed ، دخت گیلان ، msar ، aristotel
با سلام یکی از دوستان من دعوتنامه سوئد را گرفته ولی نمی داند که الان باید چکار کنه؟ چه مدارکی لازم دارد؟ و باید چه مراحلی را بگذراند لطفا اگه اطلاعاتی در این باره دارید کمک کنید.
کیس نامبر: 2014AS39XX>سفارت: ابوظبی> دارای برگ آبی و انتظار از فروردین 93 تا امروز ||ابدیت اول 3 روز بعد از مصاحبه و ابدیت دوم 08-Jul-2014 و ابديت دوم ١١ اگوست نفر ٢ كيس // هر دو ١٨ اگوست ابديت// تعداد اعضای کیس: دو نفر
پاسخ
تشکر کنندگان: OverLord ، msar
بر اساس نوع دعوتنامه که توریستی یا تجاری یا .... مدارک رو تکمیل و به سفارت مراجعه کنه

http://www.swedenabroad.com/Page____28892.aspx
چگونه تقاضای ویزای سوئد کنیم
اولین اقدام جهت تقاضای ویزای سوئد باید از سوی یک معرف (رفرنس) در داخل سوئد صورت بگیرد. متقاضی ویزا در ایران تنها پس از اقدام معرف خود در سوئد می تواند جهت تقاضای ویزا به سفارت یا کنسولگری سوئد مراجعه کند.

1- اقدام معرف (رفرنس) در سوئد
فرد مقیم سوئد میبایست جهت دعوت خویشاوندان خود از ایران برای آنان یک دعوتنامه و نیز یک برگه اطلاعات فردی (پرشون بویس) مربوط به خود را که از طریق اداره مالیات (اسکاته ورکت) تهیه می شود ارسال نماید.

فرم دعوتنامه و نیز برگه اطلاعات فردی (پرشون بویس) از طریق آدرسهای زیر قابل تهیه است. جهت تهیه برگه اطلاعات فردی وارد وب سایت اداره مالیات شده و با وارد کردن شماره شناسایی 10 رقمی سوئدی خود این برگه را سفارش دهید. این برگه چند روز پس از سفارش شما از طریق پست به آدرسی که قانونا در آن ثبت هستید ارسال می گردد.

فرم دعوتنامه (که شخص مقیم سوئد پر می کند)
اطلاعات فردی یا "پرشون بویس" (که شخص مقیم سوئد تهیه می کند)

فرد معرف (رفرنس) مقیم سوئد این دو مدرک را برای خویشاوند خود در ایران یا هر کشور دیگری که متقاضی در آن بسر می برد پست می کند و به دست متقاضی ویزا می رساند.

2- مراجعه خویشاوند به سفارت یا کنسولگری
متقاضی ویزا در ایران پس از دریافت این دو مدرک از خویشاوند خود در سوئد, به سفارت یا کنسولگری سوئد مراجعه می کند و فرمهای تقاضای ویزا را از سفارت گرفته و پر می کند. همچنین مدارک دیگری را که سفارت سوئد در تهران مطالبه می کند تهیه می نماید. و سپس همه مدارک را جهت تقاضای ویزا تسلیم سفارتخانه می کند.

مدارکی که سفارتخانه و کنسولگریهای سوئد در نقاط مختلف دنیا از متقاضیان ویزا مطالبه می کنند مختلف است. مدارکی که سفارت سوئد در تهران علاوه بر مدارکی که در بالا توضیح داده شد از متقاضیان ویزای توریستی سوئد/شنگن مطالبه می کند بشرح زیر است.

مدارک مورد درخواست سفارت سوئد در تهران
- دو فرم زیر
1- فرم تقاضای ویزای شنگن
2- فرم ضمیمه "دی" (فرم وضعیت خانوادگی)

- یک کپی از تمام صفحات گذرنامه, یک کپی از تمام صفحات شناسنامه و در صورت دارا بودن کارت ملی یک کپی از کارت ملی. اصل همه این مدارک نیز باید به هنگام تسلیم تقاضا همراه متقاضی باشد تا کارمندان سفارت کپی مدارک را با اصل آن تطبیق دهند.

- متقاضی باید دارای یک بیمه مسافرتی درمانی باشد که در تمامی کشورهای شنگن دارای اعتبار باشد. مدرک دارا بودن این بیمه باید همزمان با تسلیم تقاضای ویزا به همراه دیگر مدارک تسلیم سفارتخانه گردد. اگر بعدا با تقاضای ویزای متقاضی مخالفت شود متقاضی می تواند با نشان دادن ورقه مخالفت سفارت هزینه ای را که بابت بیمه مسافرتی پرداخت کرده است از شرکت بیمه پس بگیرد.

- اگر متقاضی ویزا در سوئد خویشاوند نزدیک دارد یک "پرشون بویس" از تک تک این افراد باید ضمیمه تقاضای ویزای متقاضی شود. منظور از خویشاوند نزدیک پدر, مادر, فرزند, خواهر و بردار هستند. به عبارت دیگر اگر متقاضی ویزا در سوئد دارای فرزند, پدر, مادر, خواهر و برادر می باشد در صورت درخواست ویزای سوئد از سفارت در تهران, می بایست یک "پرشون بویس" از تک تک این افراد در سوئد تهیه کرده و به همراه تقاضای ویزای خود تسلیم نماید.

- متقاضی ویزا باید نشان دهد که دارای پول کافی جهت تهیه بلیط و نیز امرار معاش خود در سوئد/شنگن می باشد. متقاضی می تواند یا از طریق نشان دادن صورتحساب بانکی خود ثابت کند که دارای منابع مالی است و یا معرف و "رفرنس" وی در سوئد در فرم دعوتنامه خود مسئولیت مالی وی در طول مدت اقامتش در سوئد را تقبل نماید. فرد معرف در سوئد در این صورت باید به روشنی اعلام نماید که مسئولیت امور مالی متقاضی ویزا در طی اقامتش در سوئد را قبول خواهد کرد و به نوبه خود از طریق نشان دادن اوراق بانکی استطاعت مالی خود را به ثبوت برساند. مبلغی که سفارت سوئد در تهران مطالبه میکند دار بودن حداقل 3000 کرون سوئد برای هر ماه اقامت متقاضی در سوئد و محدوده شنگن است.

ماه های آوریل تا اوت و بویژه دو ماه مه و ژوئن از شلوغ ترین ماه های سال در بخش ویزای سفارت سوئد در تهران بشمار میروند. سفارتخانه به متقاضیانی که قصد دارند در طی ماههای مه و ژوئن به سوئد مسافرت کنند اکیدا توصیه می کند که حداقل دو ماه قبل تقاضای ویزای خود را تسلیم نمایند.

متقاضیان ویزای شنگن قانونا میتوانند تا حداکثر 3 ماه قبل از تاریخی که قصد مسافرت به سوئد را دارند تقاضای ویزای خود را تسلیم نمایند.

اطلاعات مفید دیگر در رابطه با تقاضای ویزای سوئد/ شنگن
ویزا پیش مجوزی است که برای ورود و بسر بردن در سوئد و سایر کشورهای منطقه شنگن طی مدتی کوتاه برای مثال برای دیدار خویشاوندان و دوستان, گردش توریستی, سفر بازرگانی, شرکت در یک کنفرانس یا عبور موقت از این کشور (عبور ترانزیتی) نیاز است. فردی که قصد دارد در سوئد مثلا برای پیوستن به خویشاوندان سکونت کند بایستی قبل از سفر به سوئد تقاضای اجازه اقامت نموده و اجازه اقامت خود را قبل از ورود به سوئد دریافت کرده باشد. به عبارت دیگر ویزا بایستی قبل از ورود به سوئد آماده و در پاسپورت درج شده باشد.

چه کسانی به ویزا نیاز دارند؟
اتباع بیشتر کشورهای خارج از اتحادیه اروپا برای دیدار از سوئد و سایر کشورهای منطقه شنگن به ویزا نیاز دارند. سوئد و سایر کشورهای اتحادیه اروپا با هم این تصمیم را اتخاذ کرده اند. ایران از جمله کشورهایی است که اتباع آن برای دیدار از سوئد به ویزا نیاز دارند. اتباع برخی کشورها نیز می توانند بدون داشتن ویزا وارد سوئد و سایر کشورهای شنگن شوند اما حق سکونت بیش از 3 ماه را ندارند.

یک ویزا در تمام منطقه شنگن معتبر است
برای ویزای سوئد مقررات قرارداد شنگن جاری است. قرارداد شنگن به این معنی است که بطور مثال کشورهای عضو شنگن افرادی را که مابین مرزهای شنگن سفر می کنند کنترل نمی کنند. ویزایی که برای هر یک از این کشورها صادر شده باشد برای دیدار از سایر این کشورها نیز معتبر خواهد بود. در موارد استثنایی ممکن است ویزا فقط برای ورود به کشور صادر کننده آن باشد یا در صورتیکه پاسپورت فرد مورد قبول ملیه کشورهای شنگن نباشد فقط برای برخی از کشورها صدق کند.

کشورهای شنگن کدامند؟
26 کشور عضو فعلی محدوده شنگن عبارتند از: بلژیک, دانمارک, استونی, فنلاند, فرانسه, یونان, ایتالیا, ایسلند, لتونی, لوکزامبورگ, لیتوانی, مالت, هلند, نروژ, لهستان, پرتغال, اسلواکی, اسلوانی, اسپانیا, سوئد, چک, آلمان, مجارستان, اتریش, سوئیس و لیختن اشتاین.

بررسی هنگام هر دفعه ورود
یک ویزا بطور اتوماتیک برای دارنده آن حق ورود به منطقه شنگن را ایجاد نمی کند. این حق هر مرتبه که فرد از مرزهای بیرونی منطقه شنگن عبور می کند مورد بررسی قرار می گیرد. از اینرو همه مسافران هنگام کنترل مرزی بایستی پول جهت معاش طی دیدار و برای سفر بازگشت, بیمه پزشکی و همچنین اسناد و مدارک مربوط به هدف از دیدار را ارائه کند.

برای دریافت ویزا به چه مواردی نیاز است؟
اگر می خواهید از سوئد و سایر کشورهای منطقه شنگن دیدار کنید بایستی دارای پاسپورتی باشید که تا سه ماه پس از انقضای ویزا اعتبار داشته باشد. همچنین بایستی برای معاش و هزینه سفر بازگشت پول بهمراه داشته باشند. به تشخیص مقامات سوئدی هر فرد برای مدتی که از سوئد دیدار می کند روزانه به 40 یورو (370 کرون) نیاز دارد. این مبلغ در بعضی موارد می تواند کمتر شود بطور مثال در مورد اطفال کوچکتر, یا اینکه هزینه مکان غذا از قبل پرداخت شده باشد و یا اینکه متقاضی ویزا قرار است نرد خویشاوندان و یا دوستان سکونت نماید. شما می توانید مثلا با ارائه یک صورتحساب بانکی یا با مدرکی که دعوت کننده شما در سوئد تعهد داده که تمام مخارج شما طی مدت بازدیدتان از سوئد را بر عهده می گیرد نشان دهید که برای معاش خود در سوئد پول کافی دارید.

علاوه بر این ضرورت دارد که دارای یک بیمه بیماری برای خود نیز باشید که بتواند مخارج مشروحه زیر را تامین کند:
- خدمات پزشکی اورژانس
- خدمات درمانی اضطراری
- انتقال به وطن بدلایل پزشکی
بیمه مذکور بایستی مخارجی بالغ بر 30 هزار یورو را تامین کند و در کلیه کشورهای منطقه شنگن معتبر باشد.

شما در صورتی ویزا دریافت می کنید که مقام اداری صادر کننده ویزا (سفارت یا کنسولگری) یا اداره مهاجرت تشخیص دهد که شما پس از دیدارتان منطقه شنگن را ترک خواهید کرد. اگر تصور شود که شما نهایتا قصد دارید در منطقه شنگن سکونت اختیار کنید با درخواست ویزای شما مخالفت خواهد شد. همچنین اگر نام شما در بانک اطلاعاتی شنگن (اس آی اس) وجود داشته باشد که سیستمی است که کشورهای عضو نام افرادی را که اجازه سفر به منطقه شنگن را ندارند در آن ثبت می کند نیز با درخواست ویزا مخالفت خواهد شد. این مقررات در کلیه کشورهای امضاء کننده قرارداد شنگن صدق می کند.

درخواست خود را به کجا بایستی تحویل دهم؟
درخواست ویزای خود را بایستی به یک نمایندگی سوئد در خارج از این کشور تسلیم کنید. در برخی از کشورها ممکن است یک کشور دیگر شنگن نمایندگی سوئد را بر عهده داشته باشد. ولی کشورهایی نیز وجود دارند که سوئد در آنها فاقد نمایندگی متعلق به خود ویا نمایندگی از سوی کشور ثالث است. در آنجا متقاضیان ویزا بایستی به نزدیکترین کشوری که سوئد در آن دارای نمایندگی بوده و یا کشور ثالثی که نمایندگی سوئد را در آنجا بر عهده دارد سفر کنند.

فرم ها و برگ درخواست
برای درخواست ویزا بایستی فرم درخواست ویزا برای شنگن را تکمل کنید. فرم های مورد نیاز خود را می توانید یا از طریق وب سایت اداره مهاجرت سوئد تهیه کرده و یا مستقیما از نمایندگیهای سوئد در خارج از کشور (سفارت یا کنسولگری) تهیه نمایید. این فرمها در استکهلمیان نیز موجود است.

اطلاعات لازمه در تقاضانامه
برای آنکه نمایندگیها بتوانند به درخواست ویزای شما رسیدگی نمایند بایستی موارد زیر بطور واضح در فرم تقاضا ذکر شوند:

- منظور از سفر به سوئد
- مدت زمانی که می خواهید در سوئد باشید
- چگونگی تامین مخارح در مدت حضور خود در سوئد
- نوع پاسپورت شما و مدت اعتبار آن
- پس از دیدار از سوئد عازم چه کشوری هستید
- اینکه آیا برای ورود به کشوری که قصد دارید پس از بازدید از سوئد به آن سفر کنید دارای مجوز لازم هستید یا خیر

شما همچنین بایستی دو قطعه عکس مخصوص گذرنامه که مستقیم از روبرو گرفته شده باشند و قدیمی تر از شش ماه نباشند ضمیمه کنید.

علاوه بر فرم درخواست بایستی کلیه متقاضیان برگه ای موسوم به به ضمیمه "دی" (ضمیمه خانوادگی) را تکمیل و تسلیم نمایند.

توجه داشته باشید
برخی از نمایندگیهای سوئد در خارج از کشور (مانند سفارت سوئد در تهران) ممکن است از شما بخواهند که مدارک دیگری را نیز ضمیمه تقاضای خود ارائه کنید. علاوه بر این ممکن است از شما خواسته شود که صحت تمامی مدارک توسط مقامات کشور محل زندگیتان مورد تایید قرار گیرد. از اینرو بهتر است قبل از مراجعه با سفارت سوئد در تهران تماس گرفته و در مورد مدارک لازمه سوال کنید.

سفارت سوئد در تهران دارای دارای صفحه مخصوص بخود در اینترنت است که در آن چگونگی درخواست ویزا و شرایط محلی درج شده است. اگر از این امکان برخوردار هستید قبل از تلفن کردن اطلاعات مذبور را مطالعه کنید. متاسفانه اطلاعات وب سایت سفارت سوئد در تهران تنها به دو زبان انگلیسی و سوئدی در دسترس است.

دیدار از خویشاوندان و دوستان
اگر قصد دارید برای دیدار از خویشاوندان و دوستان خود به منطقه شنگن سفر نمائید بایستی فرد معرف (کسی که قصد دیدار وی را دارید) فرم ویژه ای موسوم به ضمیمه "ئی" را تکمیل کند. این فرم بزبانهای انگلیسی و سوئدی وجود دارد. این فرم در استکهلمیان در دسترس ایرانیان مقیم سوئد قرار دارد.

فرد معرف در سوئد همچنین باید یک گواهی مشخصات فردی (پرشون بویس) مربوط به خود را نیز ضمیمه کند. این گواهی را می توان از وب سایت اداره کل مالیات سوئد که آدرس آن در استکهلمیان در اختیار ایرانیان مقیم سوئد قرار داده شده تهیه نمود.

فرد معرف باید دو مدرک ذکر شده را برای شما ارسال کند تا شما بتوانید آنها را همراه درخواست خود تسلیم کنید.

سفر بازرگانی و شرکت در کنفرانس
اگر می خواهید برای تجارت و یا شرکت در کنفرانس به سوئد سفر کنید بایستی بهمراه تقاضانامه خود دعوتنامه ای (یک نامه – فرم وجود ندارد) از شرکت مربوطه یا مرجعی که کنفرانس را برقرار می کند تسلیم کنید. دعوتنامه بایستی حاوی اطلاعاتی در مورد شما بشرح زیر باشد, بطور مثال:
- مشخصات فردی
- علت دیدار از سوئد
- مدت زمانی که می خواخید در سوئد باشید
- چه کسی مسئولیت تامین معاش شما را در سوئد بعهده خواهد داشت

سفر بمنظور درمان پزشکی
اگر هدف از سفر به سوئد برای درمان پزشکی است بایستی فرم ویژه ای موسوم به برگ ضمیمه "سی" را تکمیل کرده و همراه درخواست خود تسلیم کنید. همچنین بایستی یک گواهی پزشکی صادره از سوئد ارائه کنید که نشان دهد چه زمانی قرار است در سوئد تحت درمان پزشکی قرار گیرید و چه درمانی قرار است انجام گیرد. علاوه بر این بایستی یک گواهی پزشکی صادره از کشوری که در آن سکونت دارید ارئه کنید که نشان دهد شما نمی توانید در آنجا تحت درمان مذکور قرار گیرید. سرانجام بایستی بتوانید نشان دهید که برای درمان مذکور و مراقبتهای احتمالی پس از آن در سوئد سپرده مالی گذارده اید.

هزینه صدور ویزا چقدر است؟
تسلیم تقاضای ویزا به یک کنسولگری یا سفارت سوئد برای اغلب متقاضایان 60 یورو (حدود 550 کرون سوئد) هزینه دارد. این مبلغ در صورت عدم دریافت ویزا به شما مسترد نخواهد شد. البته برخی از گروه ها از تمام یا قسمتی از این مقررات مستثنی هستند.

افراد مبری از پرداخت هزینه
افراد زیر بطور کامل از پرداخت هزینه معاف هستند:
- کودکان کمتر از شش سال
- دانش آموزان, دانشجویان و دانشجویان محقق (محققان مشروط بر آنکه هدف آنها از سفر انجام تحقیقات علمی باشد. همچنین آموزگارانی که با آنها همراه هستند مشروط بر آنکه هدف از سفر آنان تحصیل یا آموزش باشد)

- خویشاوندان یک تبعه کشورهای اتحادیه اروپا به اضافه نروژ, ایسلند, لیختن اشتاین و سوئیس نیز از پرداخت هر گونه هزینه برای تقاضای ویزای خود معاف هستند. اینگونه متقاضیان بایستی نوعی گواهی مبنی بر اثبات پیوند زناشویی یا قرابت خانوادگی ارائه کنند. افراد زیر بعنوان خویشاوند محسوب می شوند:
- زوج, زوجه و همزی
- شریک زندگی ثبت شده
- فرزندان کمتر از 21 سال یا فرزندان بزرگتری که برای تامین معاش وابسته به والدین خود هستند
- والدینی که از لحاظ مالی به فرزندان خود در سوئد وابسته هستند

چه مرجعی در مورد ویزا تصمیم گیری می کند؟
در اغلب موارد نمایندگی سوئد در خارج از کشور پس از انجام کنترلهایی با سایر کشورهای منطقه شنگن تصمیم گیری می کند. اگر نمایندگی سوئد در خارج از کشور در مورد تصمیم گیری در مورد تقاضانامه نامطمئن باشد آن را برای اتخاذ تصمیم به اداره مهاجرت در سوئد ارسال خواهد نمود.

صدور ویزا چه مدت طول می کشد؟
معمولا طی دو هفته پاسخ دریافت خواهید کرد ولی مدت زمان رسیدگی به درخواست ویزا در نمایندگیهای سوئد در خارج از کشور متفاوت است. اگر قرار باشد اداره مهاجرت سوئد به درخواست رسیدگی کند مدت رسیدگی طولانی تر خواهد شد چون در آنصورت نمایندگی بایستی درخواست را برای اداره مهاجرت ارسال کند. بمنظور اطمینان از اینکه ویزای خود را بموقع دریافت کنید بایستی درخواست خود را حداقل دو ماه قبل از سفر به سوئد تسلیم کنید. طی تعطیلات تابستانی از ماه ژوئن تا ماه اوت این مدت طولانی تر خواهد بود.

مدت اعتبار ویزا چقدر است؟
مدت ویزا محدود است و طی یک دوره شش ماهه حداکثر سه ماه اعتبار دارد. مفهوم این امر آنست که اگر شما سه ماه در منطقه شنگن بسر ببرید بایستی سه ماه خارج از این منطقه بسر ببرید تا بتوانید مجددا ویزای شنگن دریافت کنید. در صورت داشتن دلایل ویژه می توانید برای مدت طولانی تری – حداکثر یک سال – ویزا دریافت کنید ولی در آنصورت ویزا فقط برای ورود و بسر بردن در سوئد معتبر خواهد بود. دلایل ویژه می تواند بطور مثال این باشد که شما طی یک سال لازم باشد چندین مرتبه بمنظور انجام امور بازرگانی یا دیدار فرزندان خود به سوئد سفر کنید.

تعداد روزهای استفاده از ویزا در مهر ویزا درج شده است. مدت اعتبار ویزا اغلب از مدت استفاده ویزا کمی طولانی تر است. علت این امر آنست که مقامات تخمین می زنند که شما برای تدارک سفر کمی وقت نیاز دارید تا مقدمات سفر را آماده کنید.

توجه داشته باشید که اجازه ندارید زمانی طولانی تر از روزهایی که در مهر ویزا درج شده در سوئد یا یک کشور دیگر شنگن بمانید.

آیا می توانم ویزای خود را در سوئد تمدید کنم؟
تمدید ویزا امکان ندارد. در عین حال اگر قصد دارید بیش از مدت ویزا بمانید می توانید با مراجعه به یکی از واحدهای صدور مجوز اداره مهاجرت در سوئد اجازه اقامت برای دیدار درخواست کنید. این امر مستلزم یک هزینه اضافی از قرار 1000 کرون برای یک فرد بزرگسال و 500 کرون برای کودکان زیر 18 سال است.

اگر از قبل می دانید که قصد دارید در سوئد بمانید بایستی از نمایندگی سوئد در خارج از کشور اجازه اقامت برای دیدار یا اگر دلایل ویژه ای دارید ویزا با مدت اعتبار طولانی تری درخواست کنید. از اینطریق نیازی به پرداخت هزینه های دو برابر نخواهید داشت. نمایندگی سوئد در خارج از کشور درخواست های اجازه اقامت جهت دیدار را برای تصمیم گیری به اداره مهاجرت ارسال می کند.

اگر تصمیم مربوط به ویزا توسط پست برای شما ارسال گردد بایستی برای الصاق برچسب ویزا در پاسپورت خود به یکی از دفاتر صدور مجوز اداره مهاجرت مراجعه کنید.

شکایت از تصمیم رد تقاضای ویزا
فقط خویشاوندان یک تبعه اتحادیه اروپا و همچنین خویشاوندان یک تبعه منطقه همکاریهای اقتصادی اروپا (ئی اس اس) به اضافه سوئیس می توانند نسبت به رد درخواست ویزا به اداره مهاجرت اعتراض کنند و فقط تصمیم صادره از سوی اداره مهاجرت قابل اعتراض است. اعتراضنامه توسط دادگاه مهاجرت مورد رسیدگی قرار می گیرد. افراد مشروح زیر خویشاوند محسوب می شوند:

- زوج, زوجه و همزی
- شریک زندگی ثبت شده
- فرزند زیر 21 سال یا فرزند بزرگتری که برای معاش خود وابسته به والدین باشد
- والدینی که از لحاظ مالی به فرزند خود در سوئد وابسته باشند.

سایر افراد نمی توانند نسبت به رد درخواست ویزا اعتراض کنند. تنها راه این است که تقاضای جدیدی را تسلیم نمایند.

سوئد به کدام دسته از ایرانیان ویزا میدهد
اداره مهاجرت سوئد بصورت مرتب یک خط مشی کلی و از پیش تعیین شده را بصورت دستورالعمل و بخشنامه در اختیار سفارتخانه ها, کنسولگریها و نیز دیگر شعبات تصمیم گیرنده خود جهت صدور ویزا در مورد اتباع کشورهای مختلف قرار میدهد. این خط مشی در مورد اتباع بیش از 80 کشور دنیا که جهت ورود به سوئد نیاز به روادید (ویزا) دارند متغیر است و بصورت خط مشی کلی در مورد هر کشوری تنظیم و بخشنامه میشود.

توجه به این خط مشی رسمی اداره مهاجرت سوئد در زمینه صدور روادید (ویزا) برای اتباع ایران از دو جهت برای خوانندگان استکهلمیان مفید خواهد بود. اول اینکه بصورت کلی مشخص میشود که دولت سوئد به کدام دسته از ایرانیان بطور معمول ویزای ورود به سوئد (که در همه منطقه شنگن اعتبار دارد) میدهد و همچنین برای آن دسته که مایل به دریافت ویزای سوئد هستند مفید خواهد بود تا شرایط خود را با این خط مشی و چهارچوب کلی وفق دهند تا شانس دریافت روادید (ویزا) جهت خود و اقوام خود را بالا ببرند.

ترجمه کامل این خط مشی و دستورالعمل اداره مهاجرت سوئد در ذیل در اختیار شما قرار دارد:

بخش ویزای اداره مهاجرت, نورشوپینگ
خط مشی / ایران

هیئت اجرایی اداره مهاجرت سوئد در جلسه مورخ 10 دسامبر 1999 تصمیم گرفته است تا خط مشی زیر در مورد صدور ویزا جهت اتباع ایران به مرحله اجرا درآید. این خط مشی جایگزین خط مشی قبلی در مورد اتباع ایران مورخ 21 اکتبر 1999 خواهد شد.

جهت پدر و مادران افراد مقیم سوئد که شرایط پیرامون آنان دال بر این نباشد که هدفشان از مسافرت به سوئد چیز دیگری غیر از بازدیدی کوتاه است ویزا صادر میگردد. برای فرزندان متاهل و نیز خواهران و برادران متاهل افراد مقیم سوئد نیز که خانواده خود را (هنگام مسافرت به سوئد – توضیح استکهلمیان) در ایران باقی میگذارند نیز تحت همین شرایط ویزا صادر خواهد شد. برای افراد جوانتر, چنانچه در ایران ریشه عمیق و محکمی نداشته باشند, میبایست دلیل بازدید از سوئد ضروری و مهم باشد تا منجر به صدور ویزا گردد.

برای خانواده هایی که قصد دارند بصورت دسته جمعی به سوئد مسافرت کنند, خواهران و برادران مجرد و یا کم سن و سال افراد مقیم سوئد, خویشاوندان دور و یا دوستان افراد مقیم سوئد در صورتی ویزا صادر میگردد که دلیل بازدید از سوئد خیلی ضروری و مهم بوده و متقاضی ویزا در ایران دارای ریشه ای عمیق و محکم باشد.

ویزاهای تجاری, فرهنگی, ورزشی و مشابه آن در صورتی صادر خواهد شد که هدف از مسافرت جدی تلقی گردد. کنترل اطلاعاتی که جهت دریافت ویزا ارائه میگردد میبایست از طریق معرف یا نظایر آن بعمل آید.

*****

همکار استکهلمان از اداره مهاجرت سوئد در این زمینه خواستار توضیح بیشتری شده است. اداره مهاجرت به همکار استکهلمیان میگوید که این بخشنامه خط مشی کلی اداره مهاجرت جهت صدور ویزا در مورد اتباع ایران بوده و هر پرونده درخواست ویزا بصورت جداگانه و با توجه به ویژگیهای مخصوص به خود مورد بررسی قرار میگیرد.

اداره مهاجرت در پاسخ این سوال که منظور از دارا بودن "ریشه عمیق و محکم" در ایران چیست گفت که هدف اداره مهاجرت این است که مطمئن باشد هدف متقاضی ویزا از سوئد تنها یک بازدید موقت است و وی قبل از به اتمام رسیدن مدت اعتبار ویزای خود سوئد و محدوده شنگن را ترک خواهد کرد. چنین خطری طبیعتا در مورد فردی که دارای شغل و کسب و کار و یا وضعیت خانوادگی بخصوصی است که حاکی از وجود پیوندی قوی مابین او و ایران دارد کمتر از فرد بیکار و مجردی است که پیوندی قوی و محکم و در نتیجه "ریشه ای عمیق و مسحکم" با ایران ندارد.

پیوندهای مربوط
اداره مهاجرت سوئد
سفارت سوئد در تهران

با تشکر از
مرکز اطلاعات ایرانیان
اداره مهاجرت سوئد
پلیس شنگن
همکاران استکهلمیان





www.stockholmian.com

© Stockholmian. All rights reserved.
تمامی حقوق برای استکهلمیان محفوظ است. بیان شفاهی بخش یا تمامی یک مطلب از استکهلمیان در رادیو, تلویزیون و مشابه آن با ذکر واضح "استکهلمیان دات کام" بعنوان منبع مجاز است. هر گونه استفاده کتبی از بخش یا تمامی یک مطالب از استکهلمیان در سایتهای اینترنتی در صورت قرار دادن لینک مستقیم و قابل "کلیک" به آن مطلب در استکهلمیان مجاز بوده و در رسانه های چاپی نیز در صورت چاپ واضح "استکهلمیان دات کام" بعنوان منبع مجاز است.

http://stockholm.stockholmian.com/juridi.../index.htm
پاسخ
تشکر کنندگان: OverLord ، payman115 ، honareirani ، msar ، aristotel
سلام دوستان عزیز و فعال مخصوصا خسته نباشید میگم به شیما خانم!
تا بحث داغه یه سوال دارم که ممنون میشم لطف کنید و جواب بدین
من داییم و پسرداییم چندین ساله سوئدن
خودم 38 ساله متاهل با دو فرزند کارشناس ارشد کارگردانی تلویزیونی با 10 سال سابقه کارم.
با این شرایط برای سوئد خوبه اقدام کنم؟
داییم چه کمکی میتونه بهم بکنه؟
این ویزایی که برای کاریابی میدن شرایطش چیه؟(چون شغلم طوریه که از راه دور نمیشه براش اقدام کنم و حتما باید حضوری باشه)
کلا به چه مدارکی نیاز دارم؟
چقدر پول نیاز هست؟
وقتی تنهای تنها شدی بدان هنوز خدا هست.
پاسخ
تشکر کنندگان: OverLord ، msar
درود
كسي از دوستان ميتونه يه سايت يا يه منبع رو معرفي كنه كه مشاغل مورد نياز سوئد رو نشون بده
سپاس گزار ميشم
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
http://www.mohajerat.se/
سايت مهاجرت به سوئد.
پاسخ
تشکر کنندگان: usa.lover ، inaik ، kavoshgarnet ، sara24 ، S@eed ، msar




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان