کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
تحصیل در دانشگاه های آلمان
ببخشید که من هم اظهار نظر میکنم اما چون یک مدتی میخواستم برای ادامه تحصیل به آلمان برم اطلاعاتی دارم:۱ تا اونجایی که من میدونم اکثر دانشگاههای آلمان مجانی است۲- اگر از دانشگاه معتبری مدرک ندارید بهتر است برای لیسانس اقدام کنید. چون روی دانشگاه خیلی حساسند و دانشگاه آزاد و پیام نور و.. اصلا قبول ندارند و به هر حال یک امتحان ورودی میگیرند. ۳- تا اونجایی که من میدونم فقط به آلمانی تدریس میکنند و باید اینجا مدرک موسسه گوته که وابسته به سفارت هست را داشته باشید.۴- توی خود گوته کتابچه هایی برای هر کاتاگوری درسی دارند که دانشگاهها و آدرس و ... را توش نوشته. ۵- مدت گرفتن مدرک زبان مورد قبول دانشگاه حدودا از کوتاه ترین زمان یکسال و نیم است( اگر ترمها را فشرده بگذراندید. ۶- اگر یک پذیرش از دانشگاه خوب نداشته باشید ( چون خیلی از دانشگاهها امتحان ورودی میگیرند مخصوصا برای دوران لیسانس و یا کسانی که مدرکشان از دانشگاه معتبر نیست.. ) باید یک فامیلی چیزی داشته باشید که وضع مالی خوبی هم داشته باشد به صورت توریستی برید و اونجا امتحان ورودی را بدید. یک خانه در شهر محل زندگیتان هم باید به اسمتان باشد که راحت ویزای توریستی را بدهند.
برای رسیدن به مقصد به وسیله نیاندیش به مقصد فکر کن. آنوقت خواهی دید که چه آسان وسیله پیش پایت خواهد ایستاد و تو را به مقصد خواهد رساند.
پاسخ
تشکر کنندگان: msar ، maral-map
(2010-06-14 ساعت 23:01)آناهید نوشته:  البته قبلا تو خیابون یخچال یه موسسه ای بود وابسته به سفارت آلمان که هم آموزش زبان می دادند و هم مشاوره اخذ ویزای تحصیلی که ګویا الان تعطیل است

http://www.dsit.org

خیابان شریعتی ، خیابان یخچال ، خیابان کی نژاد
کوچه شهید جلایی پور (اسلامیه)، شماره 10

تلفن در تهران: 22606146-21-0098-و یا 22601851 -21- 0098
پاسخ
تشکر کنندگان: loony ، msar ، maral-map
مرسی بابت کمکتون ولی من تازه سوم دبیرستان رو تموم کردم و میخوام همین امسال برم
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
(2010-06-26 ساعت 15:52)Metal Frantic نوشته:  مرسی بابت کمکتون ولی من تازه سوم دبیرستان رو تموم کردم و میخوام همین امسال برم

شما تلاشتون را بکنید که بتونید از یک جایی پذیرش بگیرید. خیلی دیگر از کشورهای اروپایی اگر ترم اول شاگرد خوبی باشید بورستون میکنند. اگر رشته های هنری میخواین تحصیل کنید با همون سه سال دبیرستان اگر کارهاتون چشم گیر باشه پذیرش میدهند ولی اگر رشته دیگه میخواید برید یا باید پیش دانشگاهی داشته باشید یا در امتحانات ورودی قبول بشید. یعنی از اینجا نمیشه اقدام کرد. آلمان را که کاملا بیخیال شید اگر میخواید برید روی زبان با مدرک خیلی حساس هستند من مهندسهای فارق التحصیل از دانشگاه تهران را سراغ دارم که تا مدرک زبان آلمانی نداشتند بهشون پذیرش ندادند ولی خوب بعدش دادند و الان هم اونجان.
برای رسیدن به مقصد به وسیله نیاندیش به مقصد فکر کن. آنوقت خواهی دید که چه آسان وسیله پیش پایت خواهد ایستاد و تو را به مقصد خواهد رساند.
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
در سراسر دنیا بیش از۸ مییلیون دانشجو در کشوری به غیر از سرزمین خود مشغول به تحصیل هستند. از میان این عدّه، از هر ۱۰ دانشجو، یک نفر کشور آلمان را برای ادامه‌ی تحصیل تعیین کرده است. آلمان یکی از پایگاه‌های اقتصادی مهم در جهان محسوب می‌شود و با عرضه‌ی امکانات فراوان تحقیقاتی و تحصیلی، از جذابیّت خاصّی در بین دانش‌پژوهان برخوردار است. نکته‌ی مهمّ دیگر این است ‌که مخارج تحصیل و زندگی دانشجویی در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای خارجی پایین‌تر است. دانشگاههای آلمان از نظر علمی،از شهرت بسیار خوبی در عرصه‌ی رقابت بین‌المللی برخوردارند. در دانشگاه‌های آلمان، امکانات آموزشی و پژوهشی در کنار هم به دانش‌جویان عرضه می‌شود و دانشجو سوای آموزش تئوری، از آموزش عملی هم برخوردار می‌شود. در مراکز آموزش عالی حرفه‌ای " فاخ هُخ شوله" (Fachhochschule) به دانشجویانی که آموزش حرفه‌ای را به آموزش صرفاً علمی ترجیح می‌دهند، این امکان داده‌ می‌شود که تجربه‌های عملی خود را در رابطه با رشته‌ی انتخابی گسترش دهند. بسیاری از مؤسّسات به دنبال جذب نیروی کار از میان دانش‌آموختگان " فاخ هُخ شوله" ها می‌باشند که دارای تجربه‌های عملی بیشتری در زمینه‌ی کاری خود هستند.

دانشگاه ها در آلمان مستقل هستند و بودجه کليه مراکز آموزش عالی که دولتی هستند از طرف مسوولان ايالتی و وزارت فرهنگ آلمان تامين می شود.

استادان دانشگاههای آلمان تحقیق را مهم‌تر از تدریس می دانند.

دلیل این که استادان، "تحقیق" را مهم‌تر از تدریس می‌دانند، به سیستم دانشگاهی آلمان برمی‌گردد. بر اساس این سیستم، ارتقای رتبه، بر مبنای نتایج کارکردهای پژوهشی استادان صورت می‌گیرد. دستیابی به موفقیت در امر تحقیق، تأمین بودجه‌ی بیشتر، ازدیاد شمار همکاران و بهبود تجهیزات پژوهشی را به ارمغان می‌آورد. حال آن که فعالیت بیشتر در مورد تدریس، تنها به افزایش فشار کار به‌خاطر انجام امتحانات بیشتر و بالارفتن شمار دانشجویان، می‌انجامد.

چه طور می توانم وارد دانشگاه های آلمان شوم ؟
اگر شخصی دیپلمه باشد یعنی 12 سال تحصیل کامل داشته باشد می تواند مستقیماٌ برای دانشگاه های آلمان اقدام نماید و در صورتی که فاقد 800 ساعت دانش زبان آلمانی باشد برای کالج اقدام کند. کالج در آلمان دو ترم است کالج ها فقط به زبان آلمانی هستند.

برای بعضی از دانشگاه های آلمان اگر در ایران شخصی دانشجوی سال سوم دانشگاه آزاد باشد میتواند مستقیماٌ برای خود دانشگاه اقدام نماید و لازم به گذراندن کالج نیست.

اگر شخصی در ایران لیسانس دانشگاه آزاد باشد نمی تواند برای فوق لیسانس اقدام کند بلکه باید مجدداٌ لیسانس رشته خود یا یکی از رشته های زیر شاخه رشته خود را در آلمان بخواند. لیسانسیه های دانشگاه آزاد فقط یک سال کالج نمی گذرانند. اما اگر معدل لیسانسشان بالای 17 باشد می توانند برای فوق لیسانس اقدام کنند.

لیسانسیه های دانشگاه های دولتی میتوانند برای فوق لیسانس اقدام کنند اما این باز هم بستگی به خود دانشگاه در آلمان دارد زیرا سطح تحصیل آلمان نسبت به ایران یک سال جلو تر است و شاید بعضی از واحد های آنها را

بپذیرند و یک سال پایین تر بنشیند و بعد می تواند پیوسته تا دکترا ادامه دهد.

اشخاصی که در ایران فوق لیسانس دانشگاه آزاد را دارند همانند لیسانسیه ها باید مجدداٌ از لیسانس و اگر معدلشان بالا باشد میتوانند برای فوق لیسانس اقدام نمایند. دوره فوق لیسانس در آلمان 1 سال است.

البته بطور کلی باید مدارک تحصیلی به آلمان فرستاده شود و خود دانشگاه با توجه به ریز نمرات متقاضی تعیین کند که شخص از چه ترمی در آلمان می تواند شروع به ادامه تحصیل نماید.

برای دکترا در آلمان خیلی سخت می توان اقدام کرد زیرا باید در آلمان استاد راهنما پیدا شود و معمولا این امر با موفقیت امکان پذیر نیست زیرا بدلیل رایگان بودن دانشگاهها احتیاجی به دانشجویان خارجی ندارند. به دانشجویان متقاضی دوره دکترا پیشنهاد می شود که حتماٌ اول دوره فوق لیسانس بگذرانند و بعد برای دکترا اقدام کنند.

در آلمان حتما بايد برای ورود به دانشگاه ها متقاضيان زبان آلمانی بلد باشند. برای ورود به دانشگاهها متقاضيان حتما بايد دانش حداقل 800 ساعت زبان آلمانی داشته باشند تا بتوانند در امتحان ورودی زبان DSH شرکت نمايند

از سایت آلیان
پاسخ
تشکر کنندگان: usa.lover ، xbox ، alirezanz ، msar ، maral-map
یک قطعه عکس
ترجمه کارنامه ها (به وسیله یک مترجم رسمی)
یک رونوشت تأیید شده از مدارک دیپلم، پیش دانشگاهی و کارنامه کنکور
شرح حال به همراه کلیه مراتب تحصیلی (نام مدارس و امتحانات)
مدارک دانشگاهی (در صورت وجود)
مدرک زبان آلمانی (سطح مدرک بستگی به دانشگاه مورد نظر دارد)
مدارک مورد نیاز جهت دریافت ویزا:
گذرنامه معتبر
یک قطعه عکس
مدرک دیپلم و کارنامه کنکور
مدارک دیگر دانشگاهی (در صورت وجود)
گواهی پشتیبانی مالی
گواهی پذیرش یا گواهی درخواست

دانشگاه های آلمان معمولاً رایگان هستند.(بطور کامل روی این بخش تکیه نکنین چون اگرچه تحصیل در دانشگاه رایگانه هزینه زندگی در این کشور بالاست همچنین تهیه کتب درسی و واحدهای عملی و تحقیقاتی هزینه برست ضمن اینکه گاه پرفتن پذیرش از دانشگاه های دولتی بسیار سخته و اگه واقعا مصر باشین که در آلمان ادامه تحصیل بدین مجبور به تحصیل در دانشگاه های غیردولتی هستین که بسیار گرونه،بیشتر ایرانی هائی هم که من می شناسم در دانشگاه های غیردولتی مشغول به تحصیل هستن به همون دلیلی که ذکر کردم)
سیستم آموزشی آلمان در حال حاضر شمال سیستم سنتی (Diplom , Magister) و سیستم بین المللی (Bachelor , Master) بوده و معمولا دانشجو میتواند سیستم تحصیلی خود را شخصا انتخاب نماید.
دوره لیسانس (Bachelor) یک دوره 3 ساله بوده و دوره فوق لیسانس (Master) معمولا 2 ساله میباشد
هزینه زندگی در آلمان ماهیانه حداقل 700 یورو میباشد که دانشجو باید قبل از اخذ ویزا ، هزینه 1 سال زندگی یعنی تقریبا 8000 یورو را در یک حساب بانکی داشته و مدرک مربوط به موجودی حساب را درهنگام درخواست اخذ ویزا به سفارت ایران در آلمان ارائه نماید.(اگر شما اقوامی در آلمان دارید ، میتوانید از آنها بخواهید که مدرک پشتیبانی مالی به شما بدهند ، در این صورت نیازی به 8000 یورو اشاره شده نمیباشد.)
دانشجو میتواند در زمان تحصیل خود در آلمان ، 90 روز به صورت تمام وقت و یا 180 روز به صورت نیمه وقت کار کرده و هزینه تحصیل و زندگی خود را از این راه به دست آورد.
معمولا در هنگام مراجعه به سفارت آلمان در ایران ، از شما مدرک آموزش زبان آلمانی نیز درخواست میشود.
تحصیل در برخی از رشته ها و بخصوص در مقاطع فوق لیسانس و لیسانس به زبان انگلیسی امکانپذیر است ، ولی در مقطع لیسانس اکثرا به زبان آلمانی تدریس میشود.
افرادی که متقاضی تحصیل در آلمان بوده و دارای مدرک لیسانس از دانشگاههای دولتی میباشند ، میتوانند در مقطع فوق لیسانس پذیرفته شوند ، ولی افرادی که از دانشگاههای آزاد دارای مدرک لیسانس میباشند ، فقط میتوانند برای دوره لیسانس تقاضای پذیرش نمایند.
افرادی که هنوز دارای مدرک دانشگاهای از دانشگاههای ایران نیستند نیز میتوانند برای تحصیل در آلمان اقدام کنند. معمولا این افراد باید یک دوره یک ساله از قبل از ورود به دانشگاهها را در آلمان سپری کنند.

از سایت tahsil
پاسخ
تشکر کنندگان: usa.lover ، Dr.Alik ، msar ، maral-map
آسان بودن شرایط ورود به دانشگاه‌های غیر دولتی، از جمله نبود شرط معدل، انگیزه کافی برای تحصیل در این دانشگاه‌ها ایجاد می‌کند. شهریه تحصیلی اما چندین برابر دانشگاه‌های دولتی است و امکانات رفاهی آن نیز محدود.


بحث‌ها در مورد الزام پرداخت شهریه در دانشگاه‌های آلمان کماکان ادامه دارد. آیا ۵۰۰ یورو شهریه برای هر ترم منصفانه است؟ دانشجویان از عهده پرداخت این میزان شهریه بر می‌آیند؟ این مبالغ در چه زمینه‌هایی مصرف می‌شود؟ این‌ها پرسش‌هایی است که در محافل دانشجویی در آلمان مطرح می‌شوند.


اما یک نکته را نیز نباید فراموش کرد و آن پرداخت شهریه در میزانی بسیار بالاتر از سوی دانشجویانی است که در دانشگاه‌های غیر دولتی در آلمان مشغول به تحصیل هستند. یک دوره کامل تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی به طور نمونه در مقطع کارشناسی در مواردی به ۴۰ هزار یورو نیز می‌رسد. با این حال بسیاری از متقاضیان تحصیل در آلمان که هر سال بر تعداد آن‌ها نیز افزوده می‌شود، تصمیم به تحصیل در دانشگاه‌های خصوصی می‌گیرند. دانشگاه‌هایی که به دانشجویان خود وعده‌ی ارائه واحدهای عملی بیشتری می‌دهند و آینده شغلی دانش‌آموختگان فردا را در بازار کار تضمین هم می‌کنند.


Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: آنا، دانشجوی رشته مدیریت رسانه در یکی از موسسات آموزش عالی غیر دولتی در آلمان است. معدل دیپلم آنا برای ورود به دانشگاه‌های دولتی در رشته مورد علاقه‌اش بایستی حداقل ۱،۴ (در حدود ۱۸) می‌بود. همین شرط باعث شد که او تصمیم به تحصیل در دانشگاهی غیر دولتی بگیرد: «در واقع دلیل تصمیم من برای ورود به دانشگاهی غیر دولتی این بود که تحصیل در این رشته در دانشگاه‌های دولتی برای من ممکن نبود. در دانشگاه‌های دولتی همه چیز بستگی به معدل دیپلم دارد. اما ورود به دانشگاه‌های خصوصی تنها از طریق آزمون ورودی و جلسه‌ای برای معارفه صورت می‌گیرد.»


مزیت‌ها و معایب در دانشگاه‌های خصوصی


مزیت‌ها و معایب دانشگاه‌های غیر دولتی به همین جا ختم نمی‌شود. امکانات دانشگاه‌های خصوصی در زمینه تجهیزات فنی بسیار بالاست، اما به طور نمونه در دانشگاه محل تحصیل آنا، نه خبری از سالن غذاخوری است و نه سالن ورزش. برای این دانشجوی رشته مدیریت گاهی احساس دانشجو بودن با حال و هوای مدرسه و دوران دانش‌آموزی یکی می‌شود و این تنها به این دلیل که بسیاری از امکانات رفاهی موجود در دانشگاه‌های دولتی در دانشگاه او وجود ندارد: «بعضی اوقات احساس می‌کنم واقعا دانشجو هستم، چون بالاخره اینجا سمینارهایی برگزار می‌شود و مقاله‌های علمی هم ارائه می‌شود. اما از طرف دیگر از آنچه که ما از کار گروهی در کتابخانه و محیط‌های دانشجویی شنیده بودیم، در این‌جا خبری نیست.»


کلاس‌های درسی در فضای محدودتری در مقایسه با دانشگاه‌های دولتی برگزار می‌شوند و ارتباط با استادها در دانشگاه‌های خصوصی نیز به گستردگی دانشگاه‌های دولتی نیست. بسیاری از دانشجویان معتقدند علیرغم وعده مسوولان دانشگاه‌های خصوصی به دانش‌آموختگان این دانشگاه‌ها مبنی بر دستیابی به آینده شغلی مناسب، قضاوت‌های متفاوتی نسبت به این افراد وجود دارد.


از یک سو این نظر مطرح است که این افراد به علت شرایط مالی مناسب وارد دانشگاه شده‌اند. از سوی دیگر نبود شرط معدل دیپلم برای ورود به دانشگاه‌های خصوصی این تصور را ایجاد می‌کند که فارغ‌التحصیلان این نوع دانشگاه‌ها از شرایط علمی و قابلیت کافی نیز برای ورود به دانشگاه برخوردار نبوده‌اند. شهریه سنگین دانشگاه‌های غیر دولتی را نیز اگر به سایر شرایط ذکر شده اضافه کنیم، تصمیم در این مورد حداقل برای دانشجویان خارجی تا حتی مشکل خواهد بود.
پاسخ
تشکر کنندگان: usa.lover ، zara man ، alirezanz ، msar ، maral-map
شرایط ورود به دانشگاه‌های آلمان برای متقاضیان ایرانی چیست؟ قبولی در آزمون دانشگاه‌های آزاد، غیرانتفاعی و پیام نور، به تنهایی کفایت می‌کند؟ در چه صورتی باید برای کالج درخواست داد؟ پاسخ به سووالاتی از این نوع.

ورود به دانشگاه‌های آلمان برای علاقه‌مندان از کشورهای مختلف، با مقدماتی همراه است. متقضیان ایرانی را می‌توان به دو گروه عمده تقسیم کرد. گروه اول، افرادی هستند که در ایران علاوه بر دوران تحصیلات متوسطه در دانشگاه هم تحصیل کرده‌اند و گروه دوم را علاقه‌مندانی تشکیل می‌دهند که تنها مدرک دیپلم دارند.


درخواست برای ورود به کالج


آن‌دسته از متقاضیان ایرانی‌ای‌که تنها مدرک دیپلم دارند، بایستی در آزمون سراسری دانشگاه‌های دولتی، در دوره‌های روزانه و شبانه پذیرفته شوند. در این مورد، قبولی در آزمون دانشگاه‌های غیرانتفاعی، پیام نور و جامع علمی-کاربردی کفایت نمی‌کند و منظور تنها قبولی در دوره‌های شبانه و روزانه دانشگاه‌های سراسری در مقطع لیسانس است. قبولی در دوره‌های کاردانی نیز مورد تایید نیست.


داوطلبان، مدرک قبولی در آزمون سراسری را پس از تایید وزارت علوم ایران، ترجمه می‌کنند و به همراه سایر مدارک تحصیلی و گواهی زبان، با درخواست پذیرش در کالج، به مرکز اونی اسیست در برلین ارسال می‌کنند. این در صورتی است که دانشگاه مورد نظر تحت پوشش اونی اسیست باشد، در غیر این صورت مدارک را بایستی مستقیم به دانشگاه ارسال کرد. دوران تحصیل این افراد، با دوره‌ای یک ساله در کالج آغاز خواهند کرد. متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های آلمان، پس از این دوره یک ساله و با توجه به نمراتی که از امتحان پایانی دریافت می‌کنند، می‌توانند برای پذیرش در رشته مورد علاقه‌شان اقدام کنند.

Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift:

ورود مستقیم به دانشگاه


دسته دوم اما متقاضیانی هستند که در ایران در دانشگاه تحصیل کرده‌اند و مدرک دانشگاهی در حد لیسانس دارند. این افراد، چه در دانشگاه‌های سراسری، از جمله غیرانتفاعی و پیام نور و چه در دانشگاه آزاد تحصیل کرده، به شرط آنکه مدرک کارشناسی دریافت کرده باشند، می‌توانند برای پذیرش در دانشگاه‌های آلمان اقدام کنند.


نکته‌ای که در مورد این افراد اهمیت دارد، نوع رشته تحصیلی آن‌ها است. این افراد در صورتی که بخواهند در رشته تحصیلی‌شان در ایران ادامه تحصیل دهند، امکان پذیرش تعدادی از واحدهای تحصیلی آن‌ها وجود دارد. در این مورد، فارغ‌التحصیلی از دانشگاه آزاد یا دولتی، تفاوتی ایجاد نمی‌کند. در اینگونه موارد، تنها دانشگاه و هیئت ارزشیابی مدارک تحصیلی تصمیم خواهد گرفت و اینکه چه تعداد واحد درسی پذیرفته می‌شود، در هر دانشگاهی متفاوت است.


نکته قابل توجه در این است که در برخی از دانشگاه‌های آلمان، در صورتی که داوطلب قصد ادامه تحصیل در همان رشته سابق را داشته باشد، می‌تواند در مقطع فوق لیسانس پذیرش دریافت کند. اما از آنجا که این تصمیم بیشتر جنبه‌ی سلیقه‌ای دارد، پیشنهاد می‌شود، برای پذیرش ابتدا در مقطع کارشناسی اقدام شود و پس از حضور در دانشگاه برای دوره کارشناسی‌ارشد و ارزشیابی مدارک اقدام شود.


مسلما افرادی که قصد تحصیل در رشته‌های غیرمرتبط و متفاوت با رشته تحصیلی‌شان در ایران را دارند، بایستی از ترم اول و در دوره لیسانس شروع به تحصیل کنند.
اتمام تحصیلات متوسطه و دریافت مدرک دیپلم از برخی از کشورها، شرط کافی برای ورود به دانشگاههای آلمان نیست. علاقمندان به تحصیل در دانشگاههای آلمان که از ایران اقدام می‌کنند نیز شامل همین گروه می‌شوند. این افراد علاوه بر مدرک دیپلم، به قبولی در آزمون دوره‌های روزانه یا شبانه دانشگاه‌های دولتی ایران نیز نیاز دارند. آنها پس از احراز شرایط ذکر شده و در صورتی که تمایل دارند پس از دریافت مدرک دیپلم و بدون شروع تحصیل یا فارغ‌التحصیلی از دانشگاههای ایران، در دانشگاه‌های آلمان تحصیل کنند، بایستی درخواست خود را برای کالج‌های آلمان و نه دانشگاه‌های این کشور ارسال کنند.


البته برخی از دانشگاه‌ها در آلمان بررسی مدارک برای موافقت با پذیرش در کالج را نیز بدون واسطه انجام می دهند، اما با این حال افرادی که بدون تحصیل در دانشگاه‌های ایران اقدام می‌کنند، بایستی ابتدا اقدام به اخذ پذیرش از کالج کنند. مطمئن‌ترین راه برای آگاهی از این موضوع مراجعه به سایت دانشگاه، سایت کالج و یا وب سایت "اونی اسیست" است.


تحصیل رایگان در کالج‌های آلمان


کالج مرکزی آموزشی و وابسته به دولت است که از جمله وظایف آن آمادگی متقاضیان خارجی تحصیل در آلمان در دورهای یک ساله (متشکل از دو نیم سال تحصیلی) است. این دوره‌ی یک ساله در واقع کلاس آمادگی‌ای است برای شرکت در امتحان پایانی یا "Feststellungsprüfung". افرادی که در این امتحان پذیرفته میشوند، با توجه به نمرات و انتخاب رشته‌شان در دانشگاه‌های آلمان پذیرفته می‌شوند.


در آلمان ۳۷ کالج وجود دارد که تعداد سه هزار متقاضی خارجی از بیش از ۴۰ کشور، در آنها مشغول به آمادگی برای شرکت در امتحان ذکر شده هستند. تحصیل در کالج به غیر از کالج شهر درسدن رایگان است. دانشجویان برای گذراندن کلاس و امتحانات هزینه‌ای پرداخت نمی‌کنند. تنها مورد هزینه خدمات دانشجویی است که آن را به دانشگاه مرتبط با کالج پرداخت می‌کنند. این هزینه از ۳۰ تا ۲۰۰ یورو برای هر ترم تحصیلی و در هر دانشگاهی متفاوت است. هزینه خدمات دانشجویی، استفاده رایگان از وسایل حمل و نقل عمومی در شهر محل سکونت و در مواردی در شهرهای مجاور و همچنین استفاده از امکانات دانشگاه را ممکن می‌سازد.


Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: شرایط ورود به کالج


پیش از شروع به تحصیل در کالج، قبولی در آزمون ورودی آن الزامی است، که معمولا در قالب یک امتحان زبان آلمانی برگزار می‌شود. بنابراین، دانستن زبان آلمانی برای ورود به کالج الزامی است. داوطلبان بایستی پیش از درخواست، بین ۴۰۰ تا ۶۰۰ ساعت زبان آلمانی آموخته باشند. این میزان در کالج‌ها یکسان نیست و در برخی موارد، سطح بالاتری انتظار می‌رود که جزییات آن را می‌توان از طریق وب سایت کالج و مکاتبه جویا شد.


داوطلبان بایستی اصل مدارک تحصیلی و ترجمه مورد تایید قرار گرفته آن را به کالج و یا دانشگاه ارسال کنند. تامین مخارج زندگی در این مورد با داوطلب است. توجه به این نکته لازم است که دانشجویان کالج، برخلاف دانشجویان دانشگاه تنها در دوران تعطیلات بین دو ترم اجازه کارکردن خواهند داشت و از این رو بایستی برای تامین مخارج زندگی در این دوره یک ساله از پشتوانه مالی برخوردار باشند.


اما از همه مهمتر ارسال مدارک است. در این مورد در هر کالج شرایطی وجود دارد. در برخی از کالج‌ها مدارک بایستی به طور مستقیم به دانشگاهی که کالج تحت پوشش آن است، ارسال شود و نه به کالج. در برخی از ایالت‌ها مرکز مشخصی برای بررسی پذیرش در کالج مشخص شده است که طبیعتا داوطلبان بایستی مدارک خود را به آن‌ مرکز ارسال کنند. با مراجعه به وب سایت کالج مورد نظرتان و همچنین تماس و مکاتبه با کالج، از جزییات بیشتر در موارد ذکر شده مطلع می‌شوید.


پس از احراز شرایط ذکر شده و دریافت پذیرش در کالج، دریافت ویزا آخرین مرحله پیش از شروع به تحصیل در آلمان است. داشتن ویزای تحصیلی برای گذراندن این دوره الزامی است. شرکت در کلاس‌های کالج با عنوان‌هایی همچون سفر توریستی ممکن نیست.



نویسنده: کاوه بهرامی

تحریریه: یلدا کیانی
پاسخ
تشکر کنندگان: usa.lover ، zara man ، msar ، maral-map
با دگرگونی نظام آموزش عالی در آلمان، امکان تحصیل در بسیاری از رشته‌ها به زبان انگلیسی فراهم شده است. در مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا‌ تنوع و تعدد رشته‌ها برای تحصیل به زبان انگلیسی نسبت به مقطع کارشناسی بیشتر است.

با تغییرات نظام آموزش عالی در آلمان، امکان تحصیل به زبان انگلیسی در بسیاری از رشته‌ها در دانشگاه‌های این کشور گسترش یافته است. بنا بر اطلاعات منتشر شده از سوی موسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD) ۲۳ رشته در مقطع کارشناسی با گرایشات فنی و مهندسی و به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های آلمان تدریس می‌شود. در میان این رشته‌های می‌توان به مهندسی الکترونیک، فناوری اطلاعات، مهندسی مکانیک و هوافضا، در دانشگاه‌هایی همچون آخن، کارلسروهه، برمن و مان‌هایم اشاره کرد.

در رشته‌های زیر مجموعه علوم انسانی، امکان تحصیل به زبان انگلیسی، در ۲۱ رشته در زمینه‌های مطالعات زبان، ادبیات و فرهنگ فراهم شده است. از این جمله‌اند رشته‌های ادبیات تطبیقی، روانشناسی، علوم سیاسی و روابط بین‌الملل که در دانشگاه‌هایی همچون بن، برلین، برمن و گوتینگن تدریس می‌شوند.

۴۱ رشته در شاخه‌های حقوق، اقتصاد و علوم اجتماعی نیز در مقطع کارشناسی ایجاد شده است. اقتصاد بین‌الملل و مطالعات اروپا نمونه‌هایی در همین زمینه هستند. در رشته‌هایی همچون ریاضی و سایر علوم طبیعی، متقاضیان می‌توانند در ۲۸ رشته این گروه، به زبان انگلیسی تحصیل کنند.

دانستن این نکته برای متقاضیان تحصیل به زبان انگلیسی ضروری است که در برخی از رشته‌های نام برده، تحصیل تنها در ترم‌های اول دوره کارشناسی به زبان انگلیسی است و در ترم‌های پایانی این دوره کلاس‌ها به زبان آلمانی برگزار می‌شود. بنابراین متقاضیان بایستی به هر دو زبان مسلط باشند.

تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع کارشناسی‌ ارشد
در مقطع کارشناسی ارشد، امکان تحصیل در ۳۷ رشته‌ مرتبط با علوم کشاورزی، جنگلداری و علوم تغذیه به زبان انگلیسی وجود دارد. از جمله دانشگاه‌های ارائه‌کننده این رشته‌ها می‌توان دانشگاه‌های گوتینگن، فرایبورگ، درسدن وهامبورگ را نام برد.

در همین مقطع امکان تحصیل در ۱۲ رشته زیرمجموعه هنر فراهم شده است. در این زمینه دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه وایمار‌ بن، کلن و هامبورگ، رشته‌هایی نظیر طراحی، علوم ارتباطات و فیلم و سینما را ارائه می‌دهند.

اما بیشترین تعداد رشته‌ها در این بخش، مربوط به رشته‌های فنی و مهندسی است. ۱۴۵ رشته در این گروه به زبان‌های انگلیسی و آلمانی ارائه می‌شود. در بخش علوم پزشکی و داروسازی نیز امکان تحصیل ۲۰ رشته به زبان انگلیسی ایجاد شده است.

تحصیل به زبان انگلیسی در مقطع دکترا
در مقطع دکترا نیز در بخش علوم کشاورزی، جنگلداری و علوم تغذیه، ۹ رشته در دانشگاه‌هایی همچون بن، گیسن، گوتینگن و براندن‌بورگ به زبان انگلیسی ارائه می‌شود.

دانشگاه‌هایی همچون درسدن، وایمار، دارمشتات، اشوتگارت، آخن و کارلسروهه در رشته‌های فنی و مهندسی در مقطع دکترا، ارائه‌کننده ۲۹ رشته هستند.

در رشته‌های علوم طبیعی، در همین مقطع، دانشگاه‌های مونستر، زارلند، کلن، توبینگن و بن، تحصیل ۱۲۴ رشته به زبان انگلیسی را فراهم کرده‌اند. در رشته‌های اقتصاد و علوم اجتماعی‌، امکان تحصیل در مقطع دکترا در ۵۲ رشته فراهم شده است. از میان دانشگاه‌های ارائه‌کننده این رشته‌ها، می‌توان به طور مثال به دانشگاه‌های کنستانس، هایدلبرگ، برمن و گوتینگن اشاره کرد. تحصیل در این رشته‌ها، در دانشگاه‌های نام برده در مقطع دکترا تنها به زبان انگلیسی است.

کاوه بهرامی
پاسخ
تشکر کنندگان: usa.lover ، zara man ، msar ، maral-map
امکان تحصیل در دانشگاه‌های آلمان به عوامل مختلفی بستگی دارد. پذیرفته‌شدن در آزمون سراسری ایران، مقطع تحصیلی و نوع دانشگاه، برای مثال سراسری یا آزاد، از فاکتورهای تعیین‌کننده برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان هستند.

برای اقدام به پذیرش و تحصیل در دانشگاه‌های آلمان، مراحل مختلفی را باید طی کرد. ارزشیابی علمی مدارک تحصیلی از دانشگاه‌های آلمان، یکی از این مراحل است. به طور مثال، شرایط در مورد افرادی که در ایران تحصیلات دانشگاهی خود را به پایان رسانده‌اند یا تنها در آزمون سراسری پذیرفته شده‌اند، متفاوت است.

قبولی در آزمون سراسری
متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های آلمان که در آزمون سراسری دانشگاه‌های دولتی پذیرفته شده‌اند، بدون آنکه در ایران در دانشگاه تحصیل کرده باشند‌، می‌توانند اقدام به دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان کنند. این افراد اما تحصیل خود را نه از دانشگاه‌، بلکه با دوره‌ای یک ساله در کالج شروع خواهند کرد و با توجه به نمراتی که در پایان این دوره کسب می‌کنند، می‌توانند در رشته و دانشگاه مورد علاقه‌شان تحصیل کنند.


دانستن این نکته که حدنصاب قبولی در آزمون سراسری، مقطع کارشناسی است، برای آن دسته از افرادی که تنها با پذیرش در کنکور سراسری ایران، قصد تحصیل در آلمان را دارند، ضروری است. بنابراین قبولی در آزمون سراسری در مقطع کاردانی برای گرفتن پذیرش در دانشگاه‌های آلمان کافی نیست.

Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های آلمان، تحویل درخواست نامه‌ی کامل و بی عیب و نقص و همه‌ی مدارک مورد نیاز، نخستین شرط است. اسیست مرکزی است که به همین منظور تأسیس شده است؛ پل میان متقاضی و دانشگاه.
منظور از قبولی در آزمون سراسری، تنها آزمون دانشگاه‌های سراسری در نوبت‌های روزانه و شبانه است. با این حساب، قبولی تنها در آزمون سراسری دانشگاه‌های غیرانتفاعی، پیام نور و جامع علمی کاربردی، مورد تایید دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی در آلمان نیست. البته این شرایط تنها در صورتی است که این افراد علاقه‌مند باشند، بدون تحصیل در دانشگاه‌های ایران و تنها با قبولی در آزمون سراسری اقدام به پذیرش کنند.



فارغ‌التحصیلان از دانشگاه آزاد
در مورد دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد و یا افرادی که در آزمون ورودی به این دانشگاه پذیرفته شده‌اند، شرایط متفاوت است. تنها قبولی در آزمون سراسری دانشگاه آزاد، برای اقدام برای پذیرش کافی نیست. حدنصاب پذیرش، عموماً داشتن مدرک کارشناسی از دانشگاه آزاد است. این قاعده شامل فارغ‌التحصیلان از سایر دانشگاه‌های دولتی به غیر از دوره‌های روزانه و شبانه نیز می‌شود.

Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: پذیرفته‌شدگان کنکور سراسری ایران در مقطع کارشناسی پیوسته، می‌توانند برای گرفتن پذیرش از دانشگاه‌های آلمان اقدام کنند


دانش‌آموختگان دانشگاه‌های غیرانتفاعی سراسری، پیام نور و هچنین دانشگاه جامع علمی کاربردی، تنها در صورت داشتن مدرک کارشناسی می‌توانند برای پذیرش از دانشگاه‌های آلمان اقدام کنند. طبیعتا فارغ‌التحصیلان این دانشگاه‌ها و همچنین دانشگاه آزاد، مستقیما وارد دانشگاه خواهند شد و احتیاجی به گذراندن دوره یک ساله کالج نخواهند داشت.

درخواست برای کارشناسی یا کارشناسی ارشد؟
سئوالی که در اینجا مطرح است، این است که آیا فارغ‌التحصیل دانشگاه‌های نام‌برده با مدرک کارشناسی می‌توانند برای مقطع کارشناسی ارشد اقدام کنند یا باید در مقطع کارشناسی، از ابتدا تحصیل کنند؟

Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: zvs مرکز توزیع سهمیه‌های رشته‌هایی خاص، از قبیل رشته‌های پزشکی در میان متقاضیان خارجی است. برای رسیدن به این مرحله ابتدا باید مدارک متقاضی از سوی نهادهای دیگر مسئول ارزشیابی و تأیید شده باشند
در این مورد شانس فارغ‌التحصیلان از دانشگاه‌های سراسری نسبت به دانش‌آموختگان دانشگاه آزاد بیشتر است. البته در این مورد تصمیم با دانشگاه و کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی است.
در این شرایط اما یک قاعده کلی وجود دارد. افرادی که در رشته تحصیلی خود
در ایران و یا در زیر مجموعه‌های مشابه آن، قصد ادامه تحصیل در آلمان دارند، با تصمیم دانشگاه می‌توانند در مقطع کارشناسی ارشد نیز پذیرفته شوند. و یا پس از تعیین سطح و ارزشیابی واحدهای گذرانده، در مقطع کارشناسی، اما در ترم‌های بالاتر ثبت‌نام کنند.



در مورد قبولی و تعداد واحدها، تنها کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی دانشگاه تصمیم خواهد گرفت و قاعده یکسانی وجود ندارد. تنها می‌توان گفت که در این مورد، میان دانش‌آموختگان دانشگاه‌های سراسری و آزاد تفاوتی وجود ندارد.

Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: کمیسیون ارزشیابی مدارک تحصیلی متقاضیلن خارجی تحصیل در دانشگاه‌های آلمان


موارد استثنا
برای پذیرفته‌شدگان در آزمون سراسری دانشگاه‌های دولتی این امکان وجود دارد که در صورت پشت‌سر گذاشتن یک سال تحصیلی (گذراندن واحدهای‌های دو نیم سال)، بدون ورود به کالج در آلمان، مستقیما وارد دانشگاه شوند‌. البته این شرایط تنها با موافقت دانشگاه امکان پذیر خواهد بود و شامل دوره‌های روزانه و شبانه می‌باشد. در صورت این امکان، طبیعتا این افراد از ابتدا مشغول به تحصیل می‌شوند.

کاوه بهرامی
پاسخ
تشکر کنندگان: usa.lover ، zara man ، msar ، maral-map
تاثیر اجباری شدن پرداخت شهریه در دانشگاه‌های آلمان، بیشتر در بین داوطلبان آلمانی مشاهده می‌شود تا متقاضیان خارجی. هنوز هم تحصیل در آلمان در مقایسه با سایر کشورهای اروپایی و آمریکایی مقرون به صرفه‌تر است.

پرداخت شهریه در بسیاری از دانشگاه‌های آلمان اجباری است. این تصمیم در بین سالهای ۲۰۰۵ و ۲۰۰۶ میلادی در ایالت‌های مختلف آلمان به رای گذاشته شد و بسیاری از نمایندگان به آن رای مثبت دادند. پس از این تصمیم‌گیری، در ایالت‌هایی که پرداخت شهریه تصویب شده است، دانشجویان از ترم تابستانی سال ۲۰۰۷ میلادی، ملزم به پرداخت شهریه هستند.

یکی از دلایل محبوبیت دانشگاه‌های آلمان در بین متقاضیان خارجی در گذشته و حال، عدم پرداخت شهریه بوده است. دانشجویان تا پیش از این، تنها موظف بودند هزینه خدمات دانشجویی را پرداخت کنند. هزینه خدمات دانشجویی‌ مواردی همچون، بلیط تردد با وسائل نقلیه عمومی در شهر محل تحصیل و در مواردی در شهرهای مجاور و همچنین استفاده از سایر خدمات عمومی در دانشگاه را شامل می‌شود.

البته الزام پرداخت شهریه در دانشگاه‌های آلمان، بر تعداد متقاضیان خارجی تحصیل در این کشور تاثیر چندانی نداشته است. زیرا که در مقایسه با سایر دانشگاه‌های اروپایی و آمریکایی و حتی در مواردی دانشگاه آزاد در ایران، هزینه تحصیل در آلمان کماکان مقرون به صرفه‌تر است.


شهریه در ایالت‌های بادن وورتمبرگ و بایرن
در دانشگاه‌هایی که در ایالت بادن وورتمبرگ واقع شده‌اند، از ترم تابستانی سال ۲۰۰۷، شهریه‌ای به میزان ۵۰۰ یورو در هر ترم دریافت می‌شود. هرینه خدمات دانشجویی در دانشگاه‌های این ایالت، بین ۱۴۰ تا ۲۰۰ یورو در هر ترم برآورد می‌شود که در اکثر دانشگاه‌های آلمان نیز به همین میزان است.

شهریه در دانشگاه‌های ایالت بایرن، بین ۳۰۰ تا ۵۰۰ یورو تصویب شده است. دانشگاه‌ها در این ایالت اجازه دریافت بیش از ۵۰۰ یورو شهریه را ندارند، اما در مواردی بنا به تصمیم دانشگاه، کمتر از ۵۰۰ یورو نیز دریافت می‌شود.‌


در برخی از ایالت‌ها، هنوز شهریه دریافت نمی‌شود
شهریه در دانشگاه‌هایی که در ایالت‌های برلین، براندنبورگ، هسن، مکلنبورگ فورپومرن و ایالت شلسویگ هولشتاین واقع شده‌اند، تا کنون تصویب نشده است. در ایالت‌های نام برده، بحث و تبادل‌نظر بر سر الزامی کردن شهریه کماکان ادامه دارد، این تصمیم اما بستگی به رای نمایندگان در مجلس ایالت‌ها دارد.

Bildunterschrift: Großansicht des Bildes mit der Bildunterschrift: در بسیاری از شهرهای آلمان، پس از تصویب پرداخت شهریه به دانشگاه، دانشجویان دست به اعتراض زدند

در ایالت برمن، پرداخت شهریه به طور موقت، به میزان ۵۰۰ یورو در هر ترم تصویب شده است. اما به طور مثال در دانشگاه برمن، شرایط خاصی برای پرداخت شهریه وجود دارد. از جمله محل سکونت دانشجو و یا تعداد ترم‌های گذرانده در دانشگاه، بر میزان شهریه پرداختی موثر خواهد بود. البته این شرایط موقت اعلام شده و قرار است در مجلس ایالت برمن، در این مورد تصمیمی واحد اتخاذ شود.



شهریه در ایالت هامبورگ و در حال حاضر در دانشگاه هامبورگ، به میزان ۳۷۵ یورو تصویب شده است. این مبلغ که در ابتدا ۵۰۰ یورو اعلام شده بود، در سال ۲۰۰۸ میلادی به ۳۷۵ یورو کاهش یافت.


در ایالت نیدرزاکسن نیز پرداخت شهریه از ترم تابستانی سال ۲۰۰۷ اجباری است و دانشجویان برای هر ترم علاوه بر هزینه خدمات دانشجویی، مبلغ ۵۰۰ یورو به عنوان شهریه پرداخت می‌کنند.


کاهش میزان شهریه در برخی از دانشگاه‌ها
در ایالت نوردراین وستفالن نیز شرایط به همین ترتیب است. سقف دریافت شهریه در دانشگاه‌های این ایالت ۵۰۰ یورو است. بنا به تصمیم مجلس ایالت نوردراین وستفالن، تعیین میزان شهریه تا سقف ۵۰۰ یورو، به عهده دانشگاه‌ها است. از همین رو نیز دانشگاه‌هایی همچون دانشگاه دورتموند، شهریه دانشگاه را به میزان ۲۰ یورو در هر ترم کاهش داده‌اند. دانشجویان دانشگاه بیله‌فلد در همین ایالت، در صورت داشتن شرایط لازم از پرداخت شهریه معاف می‌شوند و پس از اتمام دوران تحصیل تعهد اخلاقی به بازپرداخت شهریه دارند. البته شهریه در این دانشگاه که در ابتدا ۵۰۰ یورو اعلام شده بود، از ترم تابستانی سال ۲۰۰۹میلادی به ۳۵۰ یورو کاهش خواهد یافت.


در ایالت‌های راینلند فالز و زاکسن شهریه تصویب نشده است. اما دانشجویانی که برای دومین بار شروع به تحصیل می‌کنند، افراد بالای ۶۰ سال و یا دانشجویانی که در زمان تعیین شده، تحصیل خود را به پایان نرسانده‌اند، موظف به پرداخت ۶۵۰ یورو در ایالت راینلند فالز و تا سقف ۵۰۰ یورو در ایالت زاکسن هستند.


در ایالت‌های تورینگن و زاکسن انهالت، در صورتی‌ که ۴ ترم از زمان تعیین شده برای اتمام دوره تحصیلی گذشته باشد، دانشجویان موظف به پرداخت ۵۰۰ یورو در هر ترم در دانشگاه‌های دو ایالت نام برده هستند.

در ایالت زارلند، تعیین میزان شهریه برعهده دانشگاه گذاشته شد. در تنها دانشگاه ایالت زارلند، دانشجویان موظف هستند در ترم‌های اول و دوم تحصیلی در مقطع کارشناسی ۳۰۰ یورو و از ترم سوم، ۵۰۰ یورو شهریه پرداخت کنند. در مقطع کارشناسی ارشد، شهریه از ترم اول تحصیلی به میزان ۵۰۰ یورو تصویب شده است.



کاوه بهرامی
پاسخ
تشکر کنندگان: ADONIS ، usa.lover ، Spiritual ، hamedrouhi ، zara man ، segerias ، hassanrouhi ، xbox ، حامد ب. ، alirezanz ، msar ، maral-map
سلام دوستان

آیا برای تحصیل در آلمان موسسه ا‌ی‌‌ هست که بابت مدرک زبان آلمانی‌ پذیرش بده، یا به عبارت بهتر می‌شه بدون داشتن مدرک زبان آلمانی‌ از موسسه ا‌ی‌‌ پذیرش گرفت یعنی‌ مثل جاهای دیگه یه سال کالج خوند و بعد امتحان ورودی دانشگاه رو داد ؟

پیشاپیش از جوابتون ممنون.

همیشه شاد باشید.
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
سلام به همه عزیزان
من برای ادامه تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد قصد عزیمت به آلمان را دارم با توجه به اینکه قبلا تحصیل در آلمان رایگان بود اما جدیدا شنیدم که این دانشگاهها برای دادن پذیرش شهریه ای معادل 400 تا 700 یورو را دریافت می کنند می خواستم بدانم که آیا این قضیه صحت دارد یا خیر ؟
متشکر
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
Big Grin 
با سلام به همه دوستان

یه سوال دارم در مورد تحصیل پزشکی در المان

قبولی توی دانشگاه ازاد هم معتبره ؟؟

حتما باید پیش بگذرونیم؟؟؟

بعد دانشگاه معتبری در این رشته به زبان انگلیسی تدریس میکنه ؟؟

تشکر پیش پیش از پاسخ شما
We Can Change Cool
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
بله دوست عزیز تقریبا یه چنین مبلغی رو واسه دانشجوهائی که از خارج از اتحادیه اروپا اومدن و میگیرن.
اگه مدرک ایلز یا تافل دارین و میخاین رایگان تحصیل کنید
من سوئد و پیشنهاد میکنم ولی باید سریعا اقدام کنید چون تا january 2011 رایگانه.در ضمن میتونید واسه اقامت دائم هم اقدام کنید
پاسخ
تشکر کنندگان: n i m a ، msar




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان