کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
روند دریافت گذرنامه و مهر خروج برای مشمولین محصل در دانشگاه
من متن زیر را از وب سایت آقای پیام پور سعید برداشته ام و شما می توانید نسخه های جدید این آموزش را از سایت خود ایشون به آدرس www.payam124.com و از لینک Temporary Exit Permission, Howto که در سمت چپ صفحه قرار دارد، دنبال کنید.

--------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

مقدمه:

اوایل سال تحصیلی 1381 بود که من علاقمند شدم که گذرنامه بگیرم. قاعدتاً اون زمان باید به فکر تافل و GRE می بودم، اما به بهانه اینها بیشتر به دنبال رفتن به نمایشگاه Gitex بودم. با توجه به اینکه مشکل سربازی و روندهای اداری طولانی را در اون زمان طی کردم، سعی کردم یک سری مستندات برای این کار آماده کنم. اگر اشتباه نکنم اولین سری مستندات شاید چیزی در حد یک فایل word بود که بیشتر در آن به شماره اتاقها اشاره شده بود. فکر می کنم اولین نسخه ای که از این راهنما منتشر شد به دوست خوبم احسان (صفحه، وب نوشت) بود که ازش خواهش کردم اگر دنبال این کار رفت مراحل کار رو دوباره بازبینی کنه و اگر حوصله کرد مرتبش کنه. و واقعاً دستش درد نکنه که اولین نسخه عمومی این متن توسط احسان آماده شد. با توجه به تغییرات روز افزون در نظام وظیفه ممکن است این متن خیلی زود از رده خارج بشه، همانطور که پس از مدتی از انتشار نسخه اول، ساختمان نظام وظیفه کلاً جابجا شد!

خلاصه اگر مرد عمل بودید(نمی گم زن عمل! چون این متن به درد خانوم ها اصلاً نمی خوره!)، بعد از هربار مراجعه اگر تغییری دیدید، اگر نکته ای به نظرتون رسید، به من یا احسان خبر بدین. شاید به درد خیلی های دیگه بخوره. مشکل اصلی ما تو ایران کمبود اطلاعات هست.

1- اگر دانشجوی دانشگاه دولتی هستید، یک سر به اداره آموزش بزنید و درخواست یک گواهی اشتغال برای وزارت علوم بکنید. با تقریب بالایی در این مرحله به هیچ کس نباید بگویید که برای مسافرت خارج می خواهید. اگر بگویید ممکن است کارتان سخت شود! (غیر دولتی رو راستش ما ها خبر نداشتیم)

2- با اون برگه اشتغال به تحصیل به وزارت علوم مراجعه کنید. آدرس وزارت علوم: شهرک غرب، میدا صنعت، خیابان خوردین (ضلع شرقی میدان را بروید بالا) اولین چهارراه چراغ قرمزدار، سمت چپ، خیابان هرمزان، نیش پیروزان، یک ساختمان N طبقه. بروید طبقه چهارم (آسانسور ندارد! فعلا!) از پله ها که رفتین بالا کریدور سمت راستتان که پیچ و تاب می خورد باید اتاق حدود 415 یا 416 بروید خانمی به اسم حدودی "مهری سیا؟؟؟)

تاریخ ورود و خروج را می گویید برایتان می نویسد. هدف سفر ممکن است مورد سوال قرار گیرد. ساده ترین پاسخ toefl یا gre هست. (کامنت: دانشگاه ما که با این قضیه یک مدت گیر بود. میگفتند که وقتی داخل میشه همین تافل و جی.آر.ای رو امتحان بدید، چرا میرید خارج. وزارت علوم امیدوارم اینطور نباشه).

نکته: در حال حاضر فقط دلایل علمی و دلایل زیارتی قابل قبول می باشد. اما در مورد اینکه اجازه خروج شما منحصراً برای خروج به کشور خاصی صادر می شود یا خیر اطلاعی در دست نیست.

نکته: اگر به toefl و GRE گیر دادند، GMATH گزینه مناسب تری است.

نکته: این خانم در طول سال تحصیلی مدت خارج بودن رو بیشتر از 2 هفته نمی نویسد. خیلی تلاش کنید 3 هفته. و اگر خودتان را بکشید 1 ماه. دیگه بیشتر از این جا ندارد. در طول تابستان تلاش کنید، شاید توانستید بیشتر از یک ماه مجوز بگیرید. در طول سال تحصیلی هم اگر بیش از این لازم داشتید باید دلیل موجه داشته باشید مثلا: دانشجوی سال آخری که فقط پروژه ثبت نام کرده است و اولا این موضوع توسط دانشگاه (مثلا معاوت آموزشی) تایید شده و در ثانی معاون آموزشی موافقت خود را برای عدم حضور در مدت طولانی اعلام کرده باشد.

[عکس: military00.jpg]
نقشه محل وزارت علوم

[عکس: military03.jpg]
نمای ساختمان وزارت علوم، تحقیقات و فن آوری


اما در نظام وظیفه:

[عکس: military01.jpg]
اسکن از فرم واریز وجه الضمان به صورت چک رمزدار به قوامین


* اخیرا با توجه به اینکه ظاهرا بعضی کارهای نظام وظیفه الکترونیکی(!) شده، احتمالا کمتر با صف شونصد متری جلوی نظام وظیفه مواجه می شوید. البته در مورد 2 هفته آخر شهریور و دو هفته اول مهر با توجه به موضوع ترخیص سرباز های دانشجو، به نظر باز هم باید شلوغ باشه
معمولا روز های اول ماه هم به دلیل اعزام دم در ورودی صبح اول وقت یه مقدار ممکنه شلوغ باشه

* برای ورود به نظام وظیفه در هر ساعتی، خودتون از سرباز های پشت میز اطلاعات شماره بگیرید. حتما هم بگیرید

* یک پوشه مقوایی حتماً همراه داشته باشید. گاهی اوقات داشتن رنگ خاص این پوشه می تواند باعث تسریع پیدا شدن پوشه شما در مراحل احتمالی آینده شود.

* داشتن کپی شناسنامه ظاهراً دیگر لازم نیست. ولی اصل شناسنامه را حتماً همراه داشته باشید. داشتن کپی هم بی ضرر نیست.

* وارد ساختمان نظام وظیفه می شوید. یک طبق بالا دست چپ وارد سالن 5 می شوید. اتاق شماره 64 که اتاق بزرگی است. پشت کانتر نامه وزارت علوم را نشان می دهید. آقایی که اونجا هست به شما اعلام می کند که 5 میلیون تومان رایج مملکت وثیقه می خواهد و اگر دارید بسم اله. سپس فرمی به شما می دهد که مراحل کار آغاز می شود. اطلاعات خودتان و اطلاعات مربوط به خروج و همچنین وضعیت معافیت. در مورد وضعیت معافیت چند حالت رخ می دهد:

1. اگر تاحالا نظام وظیفه نرفته باشید، شمارا به بایگانی (طبقه زیرزمین) می فرستند که وضعیت معافیت تحصیلی تان مشخص شود و ضمناً پرونده معافیت تحصیلی شما را نیز با گرفتن یک امضا به شما تحویل می دهند.
2. اگر پرونده معافیت و شماره معافیت تحصیلی را داشته باشید، آنرا در فرم وارد می کنید و شما را به استعلام کامپیوتری می فرستند تا تایید شود
3. اگر قبلا خروج داشته اید و مدارکش همراهتان است، با نشان دادن آن احتمالا نیازی به این مراحل نیست (در این صورت این متن هم احتمالا به درد شما نمی خورد مگر اینکه بخواهید در تکمیل کردن آن به ما کمک کنید)

* بعد از طی این مراحل در همان سالنک 64 به اتاق 65 افسری به نام آقای حلوایی مراجعه (احتمالاً درجه سرهنگ دارد) مطابقت داده و امضا می کند سپس به اتاق 70 یا 71 هدایت می شوید. و یکی از مسوولین (احتمالا سرهنگ صباغیان که آدم مثبت و کار راه اندازی هست) باید تایید نهایی کنه.

* اینجا باید به بانک بروید و 15 میلیون تومان است. پول باید به حساب قوامین در بانک سپه ریخته شود. چندین بار است که شعبه بانک سپه ای که باید پول را در آن به حساب بریزید جابجا می شود. در آخرین بار شعبه نامجو معرفی شده (با توجه به اینکه خودم این کار را نکرده ام حدس می زنم شعبه سرتیب نامجو جنوبی باشد). شما باید یا travel check همراه خودتان داشته باشید (حتما رقمش درشت باشد وگرنه اگر 100 هزارتومنی بگیرید در بانک مجبور می شوید 50 تا پشت نویسی انجام دهید! ) یا اینکه از قبل چک رمزدار در وجه آن شعبه و حساب مربوطه گرفته باشید. وجه را به حساب قوامین واریز می کنید و با فرم پرشده نظام وظیفه و رسید وارد به حساب به فتوکپی کنار قوامین مراجعه می کنید.

* فتوکپی آنجا کپی های لازم را برایتان می گیرد و اطلاعاتش هم نسبتا کامل است. از فرم اصلی باید کپی بگیرید. از رسید وارید کپی می گیرد و گاهی هم تعدادی فرم به شما می دهد که علی القاعده باید قوامین به شما بدهد که از خصاصت نمی دهد! گرفتن یک کپی اضافه از رسید برای خودتان می تواند کار خوبی باشد.

* به قوامین می روید به همراه رسید و کپی و .... یکسری فرم پر می کنید و یا پر می کنند انگشت می زنید و خلاصه رییس امضا می کند و دوباره به نظام وظیفه باز می گردید. همان کانتر 64.

* نامه قوامین را می دهید. ادامه کار دوباره به طرف سرهنگ حلوایی، سپس سرهنگ صباغیان و در نهایت ثبت کامپیوتر و با نامه گذرنامه از نظام وظیفه بیرون می آیید.

* کسانی که گذرنامه ندارند ظاهراً باید اول به دفتر گذرنامه در شهرارا مراجعه کنند و در دبیرخانه نامه خود را شماره کرده و سپس به دفاتر پلیس +10 مراجعه کرده و ادامه کار را انجام دهند. (به دلیل اینکه خودم خیلی قدیم گذرنامه گرفته بودم، اصلاً از روند کار دفاتر پلیس +10 خبر ندارم). فقط اینقدر بگویم که بسیار کسانی بوده اند که گذرنامه آنها بعد از اتمام مهلت خروج موقت به دستشان رسیده است!(کامنت: تو خود این دفاتر گفته که اگه تا 15 روز نرسید گذرنامه تان، بعد بیایید ببینیم چی کار میشه کرد. یعنی اینکه 15 روز تاخیر عادیه!)
* با توجه به نکته بالا، اگر فکر می کنید بعدا در شرایط حساس به گذرنامه نیاز خواهید داشت، یکبار این مراحل را طی کنید و گذرنامه را بگیرید، فوقش مسافرت نمی روید. به جایش گذرنامه دارید.
* کسانی که گذرنامه دارند، از دفتر پستی، یک پوشه و فرم لازم برای گذرنامه بگیرند. یکی از فرم ها را لازم نیست پر کنند.فقط فرم الف را کامل کنید. 2 قطعه عکس هم لازم هست (برای خروج موقت دیگه 4 تا عکس نمی خواد) بعد هم به خود گذرنامه اصلی مراجعه کنند.



* نسخه های قبلی
o نسخه شبه اول (1.0) رو شاید بخواهید یک نگاهی بندازید. برای آشنایی کاملتر با قضیه فکر کنم لازم باشه.
o نسخه 1.1
o نسخه 1.2



* آی خلق الله! اگه تازگی رفتین این کارها رو کردین و تغییری دیدین، بیاید com&cc=nourbakhsh_AT-ce.sharif.edu]بگین ما هم اینجا رو (با ذکر نام!) آپدیت کنیم.



سوالات رایج:

1. اگر درخواست خروج موقت داده باشم و پاسپورتم را هم با مهر گرفته باشم ولی مسافرت نروم مشکلی پیش می آید؟
پاسخ: خیر فقط شما باید تا انتهای زمان اعتبار مهر خروج صبر کنید و سپس برای دریافت وثیقه به نظام وظیفه با اصل پاسپور مراجعه کنید.
2. من گذرنامه ندارم. نمیدانم کی می خواهم از کشور خارج شود. ممکن است یکدفعه نیاز به گذرنامه پیدا کنم. تکلیف من با حداقل دو هفته زمان تحویل
گذرنامه چیست؟
پاسخ: پیشنهاد می کنم یکبار برای گرفتن گذرنامه این مراحل را طی کنید تا لااقل گذرنامه داشته باشید. از آن به بعد اگر خیلی زرنگ باشید با یک تلاش 3 روزه هم می توانید تمام کارهای نظام وظیفه و گذرنامه را انجام دهید.
3. اگر من درخواست برای سفر به امارات داده باشم، آیا می توانم به جایش به ترکیه بروم؟
پاسخ: بله!
4. مهلت و اعتبار مهر خروج من تا تاریخ 15 اسفند 1383 است. من تا چه تاریخ می توانم وارد کشور شوم؟
پاسخ: برحسب قانون شما باید قبل از بامداد 16 اسفند 1383 وارد خاک ایران شوید. در شرایط خاص یک روز دیرتر (به دلیلی مشکلات هواپیمایی و تاخیر) می تواند قابل حل باشد.
5. مهلت و اعتبار مهر خروج من تا تاریخ 15 اسفند 1383 بوده و من در تارخ 20 اسفند 1383 وارد خاک ایران شده ام. وقیقه ام ظبط می شود؟
پاسخ: با تقریب بالایی بله! مگر اینکه خیلی تقلا کنید و دلایل موجه داشته باشید و هزار نفر تایید کنند! بهتر است اصلاً به فکر این گزینه نباشید.
6. مهلت و اعتبار مهر خروج من تا تاریخ 15 اسفند 1383 است. من در تاریخ 1 اسفند 1383 از مسافرت برگشته ام. آیا می توانم قبل از 15 اسفند برای پس گرفتن وثیقه اقدام کنم؟
پاسخ: اگر مجوز خروج شما برای یکبار بوده است، می توانید بلافاصله بعد از انجم سفر مراجعه کنید.
7. در مهر خروج نوشته شده است که یکبار خروج تا تاریخ ../../..، آیا می تواند چندبار خروج هم گرفت؟
پاسخ: اگر واقعاً لازم دارید (مثلا برای گرفتن ویزای آمریکا که حداقل دوبار باید بروید تازه اگر reject نشوید) می توانید درخواست اجاز خروج مکرر بدهید. به آقای پشت کانتر باید این نکته را بگویید تا برای شما در نامه گذرنامه کلمه "مکرر" را ذکر کند. البته گرفته اجازه خروج مکرر اندکی دردسر دارد. باید توجیه کنید
8. اجازه خروج مکرر چه مزایایی دارد؟
پاسخ: اگر مثلاً تابستان است و شما هم 5 میلیون پول اضافه در کنار سایر پولهایتان دارید و میخواهید حسابی بروید و بیایید، اجازه خروج موقت مکرر به شما کمک می کند که تا پایان مهلتتان کاری به نظام وظیفه نداشته باشید.
9. اجازه خروج مکرر چه معایبی دارد؟
پاسخ: تا آخر زمان انقضای مهلت خروج نمی توانید پولتان را پس بگیرید
پاسخ
تشکر کنندگان: ADONIS ، Donkey chance ، Farhadlionsun ، alirezagh ، wushu kung fu ، msar ، ao_alireza
مرسی ولی فکر میکنم اطلاعاتش قدیمی باشه برای سال89
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
نه دوست عزیز، الآن هم همینه!
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
سلام وخسته نباشيد.
من در حال حاضر دانشجوي دانشگاه غير انتفاعي هستم و سربازي هم نرفتم.من اگر در لاتاري قبول شدم ميتونم براي مصاحبه به سفارت بروم؟اگر بله پاسپورتي که به من مي دهند را اداره مهاجرت قبول دارد؟چون بايد حداقل شش ماه اعتبار داشته باشه.
براي بار دوم که ميخوام برم سفارت يک پاسپورت ديگه به من ميدند ؟اون موقه مشکلي پيش نمياد از نظر سفارت؟
درد من تنهایی نیست،بلکه مرگ ملتی است که گدایی راقناعت، بی عرضگی راصبر،وباتبسمی برلب این حماقت راحکمت خداوندمی نامد.
گاندی
پاسخ
تشکر کنندگان: msar ، opitoSutsor
دوستان کسی میتونه بگه الان برای خروج از کشور به صورت دانشجو چه وثیقه ای باید بذارم؟
پاسخ
تشکر کنندگان: opitoSutsor




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان