کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
راهنمایی جامع مهاجرت به آلمان
من قبل از اینکه بیام به آمریکا ، ۱۰ سال در آلمان زندگی می‌کردم، اقامت دانشجویی داشتم.
خلاصه بگم که این کاغذبازی و بوروکراسی آلمان واقعا میره تو اعصاب ! آنها بطور مستقیم بهت نمی‌گویند که تو را در مملکتشون نمی‌خواهند، اما با همون بوروکراتیشون، یه کاری باهات می‌کنند که خودت دیگه خسته میشی و میگی، اصلا نخواستیم بابا !!
الآن دارم فکر می‌کنم که کاش می‌شد زودتر میومدم به آمریکا، ۱۰ سال از جوونیم تو آلمان هدر شد !! برای اینکه این احساس خارجی بودن همیشه در آلمان با من بود. فکر کنم دیگر خارجی‌ها ( غیر آلمانی‌ها ) هم این احساس را کم و بیش دارند.
آلمانی‌ها خیلی ژست می‌گیرند و وانمود می‌کنند که ضدخارجی نیستند، اما وقتی که کارشما به یک اداره میافته، اونوقت حس ضد‌خارجی را را با تمام وجود احساس می‌کنی، یا اگه در جایی کار کنی که همکار آلمانی هم داشته باشی، این نگاه آلمانی‌ها را که می‌خواهند از بالا نگاه کنند ، رو سرت سنگینی می‌کنه. تازه، من در دانشگاه، کار تحقیقاتی می‌کردم، اونجا که دیگه به دلیل محیط فرهنگیش ، اصلا نباید از این حرف‌ها باشه، اما باز هم حس خارجی بودن با من بود.
البته این تجربیات من در آلمان بود، هرکس تجربیات خودش را خواهد داشت.
2012AS35xxx
مصاحبه در اوایل ماه می ۲۰۱۲ در فرانکفورت
ورود به آمریکا، اواخر ماه می همان سال Big Grin
۲۰ روز بعدش هم گرین کارت Wink
تجربه‌های من در اینجا و آنجا
کار هر بز نیست خرمن کوفتن ، گاو نر می‌خواهد و مرد کهن !
پاسخ
تشکر کنندگان: ASALI ، jordanir ، 327 ، cygnus2 ، سرباز هخامنشی ، مسافر تنها ، msar ، aristotel
سلام وقت همه به خیر من ترم اخر لیسانس تغذیه و رژیم درمانی از دانشگاه علوم پزشکی اهواز با معذل تقریبی 14 هستم معدل دیپلم هم 19 است قصد دارم برای ارشد صنایع غذایی از یکی از دانشگاه های المان پذیرش بگیرم البته به قصد کسب اقامت وشغل مدرک زبان انگلیس ندارم اما کامل و راحت صحبت میکنم المانیم هم صفر! در ضمن 3تا داییم هم المان هستن ایا میتونن کاری واسم بکنن میارزه رو بندازم؟!سالیانه تا 30 میلیون تومن میتونم هزینه کنم ممنون میشم راهنماییم کنید واقعا به کمکتون نیاز دارم با تشکر
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
پرسش من اینه که برای پیدا کردن کار تو آلمان حتما باید بریم سفارت، یا سایتی چیزی هست که بتونه کمکمون کنه؟ مرسی
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
با عرض سلام
من محمد هستم 29 ساله و بصورت قراردادی در شرکت نفت در قسمت بهره برداری نفت و گاز مشغول به کار هستم . در ضمن دارای مدرک بین المللی برق صنعتی ار طرف پتروشیمی و دانشجوی کاردانی برق هستم خواستم از کسانی که در آلمان زندگی میکنند بپرسم اگر بخواهم بصورت غیر قانونی به این کشور بیام با چه مشکلاتی روبه رو میشوم . و آیا به نظر شما از این طریق عمل کنم یا نه
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
با ظهور نسل تازه‌ای از مهاجرتباران در آلمان که با سازوکار زندگی و اشتغال در این کشور بهتر آشنا هستند، آنها در بازار کار موقعیت بهتری پیدا می‌کنند. اشتغال خارجی‌ها اما در بخش عمومی همچنان پایین است.


مهاجرتباران آلمان با وجود تحصیلات و آموزش پایین، در بازار کار آلمان نسبت به بسیاری از کشورهای صنعتی موقعیت بهتری دارند. پژوهش مفصل و تازه‌ای از ‎"سازمان همکاری و توسعه اقتصادی" نشان می‌دهد که در این عرصه بسیاری چیزها در سالهای اخیر بهبود یافته است.

در سطح جهانی، آلمان با ۱۱ میلیون شهروند که ریشه و تبار خارجی دارند، پس از ایالات متحده امریکا دومین کشور مهاجران است. طبق آمار جذب خارجی‌ها در جامعه آلمان در ده سال گذشته بهتر شده است و این را می‌توان از روی آمار اشتغال به خوبی دریافت.

در سال ۲۰۰۰ میلادی تنها ۵۷ درصد از خارجی‌تباران دارای حرفه و اشتغال بودند، اما تنها ده سال بعد یعنی در سال ۲۰۱۰ این رقم به ۶۴ درصد افزایش یافته است. میانگین اروپا در این عرصه به میزان ۶۵ درصد است.

در سال ۲۰۰۸ میلادی در گروه سنی میان ۱۵ تا ۳۴ سال، حدود ۱۳ درصد از شهروندان خارجی‌تبار نه در حال تحصیل بودند و نه در اشتغال. در همان مقطع زمانی میانگین این رقم در سایر کشورهای صنعتی به میزان ۱۶ درصد بود. در همین دوره نرخ بیکاری در میان شهروندان بومی آلمان ۹ درصد بود، درحالیکه در سایر کشورهای اروپا به حدود ۱۲ درصد می‌رسید.

اشتغال متخصصان

طبق آمار در ده سال گذشته در تمام کشورهای صنعتی، سطح آموزش و تحصیلات مهاجرتباران بالا رفته است. امروزه در آلمان به نسبت ده سال گذشته تحصیلات عالی در میان خارجی‌ها به میزان ۱۲ درصد بالا رفته است. در همین زمینه قابل ذکر است که آلمان یکی از کشورهایی است که در آن شمار خارجی‌های با درجه تحصیلات عالی به نسبت پایین است.

در آلمان تنها ۳۸ درصد از خارجی‌تباران دارای مدرکی بالاتر از سطح تحصیلات اجباری هستند؛ این میزان در سطح اروپا به مقدار ۳۰ درصد است.یافتن کار برای خارجیانی که تحصیلات عالی دارند، سخت‌تر است .بنا به آخرین آمار ‎"سازمان همکاری و توسعه اقتصادی" مدارک تحصیلی بالاتر در سراسر جهان موقعیت شغلی افراد را بهبود می‌بخشد، اما جالب است که در بازار کار آلمان خارجیان بدون تحصیلات بالا بهتر از شهروندان بومی کار پیدا می‌کنند.

نظر غالب در میان کارفرمایان آلمانی این است که افراد خارجی آموزش حرفه‌ای پایین‌تری دارند، اما در عوض "اراده کاری" در آنها بالاتر است.

در همین رابطه می‌توان گفت که یافتن کار برای خارجیانی که تحصیلات عالی دارند، سخت‌تر است. تحصیلات دانشگاهی به هیچوجه ضامنی برای موقعیت شغلی بهتر نیست.

به طور کلی این پیش‌داوری در میان کارفرمایان آلمانی رواج دارد که خارجی‌تباران زرنگ و کوشا هستند، اما آموزش و شناخت حرفه‌ای آنها پایین است. در آلمان یک شهروند مهاجرتبار باید سه برابر یک شهروند بومی برای یافتن کار مناسب تلاش کند.

کندکاری بخش عمومی

مطابق این پژوهش بخش خصوصی اقتصاد آلمان بیش از پیش به کار و قابلیت فرزندان مهاجران توجه نشان می‌دهد، اما بخش عمومی در استخدام کارشناسان و متخصصان مهاجرتبار همچنان به شدت محافظه‌کارانه عمل می‌کند. شمار شاغلان خارجی در بخش‌های اداری، آموزشی، بهداشت و خدمات اجتماعی پایین است. از نظر کارشناسان این بخش به ویژه معیاری مهم در برخورد جامعه با خارجی‌ها و میزان جذب آنها در جامعه است.

توماس لیبیگ، کارشناس امور مهاجرت در "سازمان همکاری و توسعه اقتصادی" عقیده دارد: «خارجی‌تباران تنها در سطحی بسیار پایین در ادارات پلیس و مؤسسات آموزشی به کار گرفته می‌شوند.» از این نظر در سطح کشورهای اروپایی تنها لوکزامبورگ و دانمارک با آلمان قابل قیاس هستند.

کارشناسان امیدوار هستند که وضعیت نابرابر خارجی‌تباران در آلمان با برنامه‌هایی که به تازگی در این کشور به تصویب رسیده، به زودی تغییر خواهد کرد.

به ویژه در سالهای گذشته و با بالا رفتن نیاز آلمان به نیروی کار متخصص، اکنون تسهیلاتی ایجاد شده تا مهاجرتباران بدون مانع به بازار کار راه یابند. رواج "کارت آبی" یکی از تدابیری است که به خارجی‌تباران کمک می‌کند به آسانی وارد بازار کار شوند.
پاسخ
تشکر کنندگان: seravin ، masih sh ، اليس ، سرباز هخامنشی ، msar ، aristotel ، aristotel
کمبود نیروی کار در رشته‌ های تخصصی،اقتصاد آلمان را با مشکلات بسیاری روبرو ساخته است. دولت آلمان در صدد است برای مقابله با این دشواری‌ها، از جمله در شرایط مهاجرت خارجی‌ها به آلمان تسهیلات چشمگیری ایجادکند.

نمایندگان دولت آلمان، اتحادیه ی کارفرمایان، تشکل های کارگری و کارمندی درنشستی، به توافق رسیدند که برای جبران کمبود نیروی کارتخصصی در آلمان، به طور هماهنگ برنامه ریزی کنند.

بر اساس پیش بینی های اداره ی مرکزی کار آلمان، تا سال ۲۰۲۵، بازار کاراین کشور با کمبود ۶ میلیون نیروی متخصص روبروست. مسئولان این اداره، از این رو پیشنهاد می کنند که دولت در سال های آینده دست کم با مهاجرت حدود دومیلیون نیروی متخصص موافقت کند.

لغو شرط ارجحیت
کارشناسان ولی معتقدند که مقررات موجود، دستیابی به این هدف را ناممکن می سازد. دولت آلمان، از این رو یکی از پیش شرط های تعیین کننده ی کسب مجوز مهاجرت از کشورهای خارج از محدوده ی کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا را، موسوم به شرط ارجحیت لغو کرده است. موافق این شرط، درخواست داوطلبان مهاجرت بهآلمان، تنها در صورتی پذیرفته می شد که متقاضی آلمانی یا شهروندی ازاتحادیه ی اروپا برای استخدام در رشته ی انتخابی آنان وجود نداشته باشد.

دولت آلمان اکنون، این پیش شرط محدوده کننده را در مورد شغل هایی چون پزشکی و مهندسی مکانیک از میان برداشته است. نسخ این شرط، ولی به معنای اجازه ی ورود بدونکنترل پزشکان و مهندسان از کشورهای غیر عضو اتحادیه ی اروپا نیست.

مشکل اصلی؛ سطح بالای حقوق
با وجود این تغییر اساسی، کارشناسان معتقدند که مشکل اصلی بر سر راه مهاجرت خارجی های مقیم کشورهای غیراتحادیه ی اروپا به آلمان هم چنان باقی است.

شرط سطح حقوقی داوطلبان مهاجرت که سالانه دست کم ۶۶ هزار یورو ست. به عبارت دیگر متخصصان خارجی ای که مایلند وارد بازار کار آلمان بشوند، باید در شغل جدید خود،حقوقی معادل یا بیش از ۶۶ هزار یورو دریافت کنند. رئیس اتحادیه ی کارفرمایانآلمان، دیتر هونت این شرط را غیرقابل پذیرش می داند. او ضمن تأکید براین که ثبات آتی اقتصاد آلمان، بستگی به تأمین نیروی کار متخصص دارد ، دراین رابطه می گوید: به نظر ما، این سد غیرقابل عبور است.

حزب لیبرال های آلمان (FDP) نیز با این نظر موافق است. فیلیپ روسلر، رئیس این حزبکه با حفظ سمت وزیر اقتصاد آلمان نیز هست، معتقد است که: سطح حقوق سالانه ی۶۶هزار یوروییبسیار بالاست.

ما در رشته ی علوم طبیعی، بیش از ۱۴۰ هزار نفر،نیروی کار لازم داریم ولی تا کنون تنها ۱۶۹ نفر به دلیل شرط سطح بالای حقوق تقاضایمهاجرت داده اند. این واقعیت نشان می دهد که ما باید در مورد این شرط تجدیدنظر کنیم.

مخالفت سوسیال مسیحی ها
در میان احزاب ائتلافی دموکرات مسیحی (CDU) و سوسیال مسیحی بایرن (CSU)، حزب دوم با ایننظر مخالف است و خواستار آنست که تنها مهاجران متخصص با درجه ی ارشدی بالا بهبازار کار آلمان جذب شوند. اورزولا فن در لاین، وزیر کار این کشور (CDU)، هم چونحزب لیبرال ها پیشنهاد می کند که سطح حقوقی داوطلبان متخصص، به ۴۰ هزار یورو در سال کاهش یابد. فن در لاین، در این رابطه می گوید:

دولت، اتحادیه ی کارفرمایان، تشکل های کارگری و کارمندی، در روز های آینده باید به این پرسشپاسخ دهند که آیا سطح ۶۶ هزار یورویی حقوق، با واقعیت جامعه ی ما همخوان است یا نه و آیا خانواده های جوانی که به عنوان نیروی کار متخصص به آلمان مهاجرتمی کنند، می توانند بیش از آن، حقوق دریافت کنند. اورزولا فن در لاینمعتقد است که سطح حقوقی مهاجران متخصص در آلمان باید با سطح حقوق در کشورهای دیگراروپایی هماهنگ شود: ما باید بتوانیم در بازار جهانی کار، با سایر کشورها رقابتو بهترین نیروهای متخصص را به کشور خود جذب کنیم.

موضع اتحادیه های کارگری
اتحادیه های کارگری آلمان، اصولاً موافق مهاجرت متخصصان از کشورهای غیرعضواتحادیه ی اروپا نیستند و معتقدند که دولت، ابتدا باید از ظرفیت نیروی کار موجود در داخل آلمان استفاده کند. این اتحادیه ها خواهان آنند که دوره هایتخصصی برای زنان، بیکاران مسن، آلمانی های مهاجرتبار، معلول ها و دیگربیکاران غیرمتخصص دایر شود. به نظر مسئولان این اتحادیه ها، هزینه ی ایندوره های تخصصی، باید از بودجه ی دولت تأمین گردد.

میشائیل زومر، رئیس اتحادیه های کارگری آلمان، هم چنین تأکید می کند کهدر اتخاذ سیاست اشتغالی دولت، نیروی کار موجود در کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا رانیز باید در نظر گرفت.

اومی گوید:تنها در سه کشور آلمان، اتریش و هلند،در صد بیکاری در میان جوانان کمتر از ده درصد است. در سایر کشورهای اروپایی، از جمله دراسپانیا، این رقم به بیش از ۴۴ درصد می رسد.

با این حال نمایندگان دولت آلمان، اتحادیه ی کارفرمایان، تشکل های کارگری و کارمندی بر سر یک نکته توافق دارند: این که چشم انداز شغلیفارغ التحصیلان خارجی دانشکده ها و مدارس عالی آلمان، هم از نظر حقوقی و هم در عمل باید بیش از پیش، تضمین و تأمین شود
پاسخ
تشکر کنندگان: masih sh ، اليس ، gbtm ، radar ، hadi59b ، سرباز هخامنشی ، msar ، aristotel
من 39 ساله متاهل ، مهندس كامپيوتر هستم با 9 سال سابقه كار ميخواستم بدونم من ميتوانم به آلمان مهاجرت كنم و پراسه آن به چه شكل است
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
من سوالی از خدمتتون داشتم ولی در مورد اقامت و شهروندی نیست.من کارم معدن است و روشی وجود داره برای جدا سازی فلزات از خاک متاسفانه در ایران کسی اطلاع خاصی نداره ولی میدونم که شیمی دانان آلمانی اطلاع دارند مخصوصا شرکت مرک المان.می خواستم ببینم شما کسی رو می شناسید که در رشته شیمی بتواند کمکم کنه
ممنون از شما
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
سلام .
نحوه اقامت گرفتن از طریق ازدواج تو آلمان به چه نحویه ؟>
کسی اطلاعاتی داره در این مورد ؟
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
شرایط لازم برای اخذ ویزا پیش از ورود به آلمان هر از گاهی بر حسب نیازهای بخش اقتصادی این کشور تغییر می‌یابد. این بار این بخش، خواهان صدور ویزا هنگام ورود متقاضیان در مرزهای این کشور شده است.


به دلیل دشواری شرایط دریافت ویزا از آلمان، اقتصاد این کشور بسیاری از معاملات بازرگانی با کشورهای اروپایی و آسیایی را از دست می‌دهد. "اتحادیه‌ی نهادهای اقتصادی آلمان" معتقد است که شرایط اخذ ویزای آلمان، کهنه و ناکارآست و ‌از مقامات دولتی خواسته است، این "قوانین قرن نوزدهمی" را بر حسب دگرگونی‌های اجتماعی و ارتباطی تغییر دهد.در بیانیه‌ی این اتحادیه آمده است: «مقررات اتحادیه‌ی اروپا درباره‌ی تسهیل شرایط اخذ ویزا مانند ویزای شنگن باید در مورد کشورهای دیگر هم اجرا شود.»

پیمان شنگن در سال ۱۹۸۵ در روستایی به نام شنگن در لوکزامبورگ به تصویب رسید. بر اساس مفاد این پیمان، ابتدا شهروندان ۶ کشور اروپایی می‌توانستند بدون اخذ روادید به این کشورها سفر کنند. چندی بعد، کشورهای دیگر نیز به این پیمان پیوستند.

در حال حاضر شهروندان ۲۶ کشور اروپایی می‌توانند بدون دریافت ویزا بین این کشورها رفت‌وآمد کنند. متقاضیان روادید از کشورهای غیراروپایی، در صورت دریافت ویزا از یکی از این کشورها نیز از این امکان بهره‌مند می‌شوند.

صدور ویزا سر مرز

از جمله تغییراتی که اتحادیه‌ی نهادهای اقتصادی آلمان از دولت این کشور در خواست کرده تسهیل شرایط ارائه‌ی تقاضا و نحوه‌ی پاسخ‌گویی به آن است. آندرآس متس، سخن‌گوی بخش کمیته‌ی شرق این اتحادیه‌ در این رابطه می‌گوید: «چرا نباید تقاضاها از طریق اینترنت به سفارت‌ها فرستاده شود و پاسخ‌ها نیز پس از بررسی از همین راه به به دست متقاضی برسد؟»

"اتحادیه‌ی نهادهای اقتصادی آلمان"، هم‌چنین خواستار آن است که صدور روادید نه در کشور متبوع متقاضی، بلکه در مرزهای آلمان و هنگام ورود به این کشور صورت گیرد.

بخش اقتصادی آلمان، از آن گذشته معتقد است که باید از میزان "هزینه‌‌های سرسام‌آور" صدور ویزا کاست. آندرآس متس در این رابطه می‌گوید: «بر اساس بررسی‌های ما، آلمان و روسیه هر سال حدود ۱۶۰ میلیون یورو تنها به خاطر بوروکراسی و کاغذبازی متحمل هزینه می‌شوند.»

به‌گفته‌ی این سخن‌گو رعایت "مقررات دست و پاگیر" زمان صدور روادید را نیز طولانی‌می‌کند: «متقاضی روس به عنوان مثال، برای دریافت پاسخ باید چهار تا ۸ هفته منتظر بماند. حدود ۴, ۱ درصد تقاضاها اغلب به دلیل کامل نبودن مدارک رد می‌شوند.»

بر پایه‌ی بررسی‌های این اتحادیه در سال ۲۰۱۱، بسیاری از معاملات بین شرکت‌های روسی و آلمانی به این دلیل صورت نگرفته است. به نظر اشتفان پفیسترر، کارشناس امور اشتغال "اتحادیه‌ی سراسری مطالعات علمی، ارتباطات و رسانه‌های جدید" آلمان این امر به وجهه‌ی این آلمان به عنوان "طرف معامله‌ی جدی" خدشه وارد می‌آورد.

"اتحادیه‌ی نهادهای اقتصادی آلمان" از سوی دیگر کوشیده است با مراجعه به دادگاه‌های اداری این کشور، از شمار این موارد بکاهد. رولف گوتمن، کارشناس امور حقوقی و همکار مجله‌ی حقوقی "قانون خارجی‌ها" معتقد است که چنین اقداماتی، "حاصل مستقیمی" به بار نمی‌آورد. او در مصاحبه با دویچه وله می‌گوید: «شکایات مربوط به صدور روادید در دادگاه اداری برلین، دست‌کم ۳ تا ۹ ماه به‌طول می‌انجامد. این تازه در مواردی است که اتاق صنایع و بازرگانی، صدور این ویزا را توصیه کرده باشد.»

در حال حاضر برای کوتاه‌کردن مدت زمان صدور روادید دفاتر ویژه‌ای در ترکیه دایر شده است. قرار است نهادهای مشابهی در مسکو نیز گشایش یابند.

به گفته‌ی سخن‌گوی بخش کمیته‌ی شرق "اتحادیه‌ی نهادهای اقتصادی آلمان"، سایر کشورهای عضو پیمان شگن، در مورد صدور ویزا "زیاد سخت نمی‌گیرند": «کنسولگری فنلاند در پترزبورگ، هر سال دست‌کم یک میلیون روادید برای شهروندان روسی صادر می‌کند. سفارت آلمان تنها، ۳۴۰ هزار.»

امنیت در برابر تجارت

دلایل امنیتی، مهم‌ترین عامل عدم صدور ویزا برای شهروندان برخی از کشورها و دشواری اخذ روادید آلمانی است. روسیه و ترکیه، از جمله‌ی این کشورهاست. اتحادیه‌ی نهادهای اقتصادی آلمان خواهان آن است که متقاضیان ورود به آلمان از این کشورها، در صورت داشتن ویزای شنگن، بتوانند بدون دریافت روادید آلمان، به این کشور سفر کنند.

سخن‌گوی وزارت کشور آلمان در این رابطه به دویچه وله می‌گوید: «ما همواره کوشیده‌ایم، شرایط دریافت روادید را ساده‌تر کنیم. ولی وزارت کشور نمی‌تواند با حذف شرط اخذ ویزا برای متقاضیانی که در روسیه یا ترکیه زندگی می‌کنند و موفق به کسب روادید کشورهای عضو پیمان شنگن شده‌اند، موافقت کند. ما موظفیم، در این رابطه جوانب امنیتی و قوانین مهاجرت را نیز رعایت کنیم.»

به گفته‌ی این مقام، نتایج بدست آمده از بررسی‌های متعدد نشان می‌دهند که رابطه‌ی مستقیمی بین افزایش شمار جرم و بزهکاری و ورود مسافر از این کشورها وجود دارد: «مهاجران غیرقانونی، اغلب از راه روسیه و ترکیه به آلمان می‌آیند.»

به باور سخن‌گوی بخش کمیته‌ی شرق "اتحادیه‌ی نهادهای اقتصادی آلمان"، دلایل امنیتی تنها برای عدم صدور ویزا برای متقاضیان کافی نیست. او ضمن درخواست لغو کامل شرط اخذ روادید، به دویچه وله می‌گوید: «برای امنیت و امن‌کردن مرزها، راه‌های دیگری هم وجود دارد. از جمله برگه‌ی شناسایی بیومتریک و راه‌اندازی پایگاه‌های جدید و گسترش بانک داده‌های مربوط به بزهکاران.»
پاسخ
تشکر کنندگان: ParsTrader ، nora ، سرباز هخامنشی ، msar ، aristotel
آلمان پس از بریتانیا محبوب‌ترین مقصد برای مهاجران اروپا است. سال ۲۰۱۱ میلادی ۹۵۸ هزار نفر برای اقامت به آلمان آمدند. این‌رقم سال ۲۰۱۲ بیشتر شد. تعداد ایرانی‌ها از ۵۷۷۷ نفر در سال ۲۰۱۱ به ۶۸۲۸ نفر افزایش یافته است.
در گزارش سالانه دولت آلمان در مورد مهاجرت (گزارش مهاجرت) که به تازگی انتشار یافته، آمده است که شمار افرادی که در حال تلاش برای ورود غیرقانونی به آلمان دستگیر شده‌اند در سال‌های ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به شدت افزایش یافته است. بنا به همین گزارش، ۲۱۱۵۶ نفر خارجی که سال ۲۰۱۱ قصد ورود به آلمان را داشته‌اند دستگیر شده‌اند که در قیاس با سال پیش از آن افزایش ۱۸/۶ درصدی را نشان می‌دهد.

در ۹ ماهه اول سال ۲۰۱۲ باز هم بر شمار افرادی که بدون ویزا قصد ورود به آلمان و اقامت در این کشور را داشته‌اند نسبت به سال ۲۰۱۱پیش‌ ۱۹/۴ درصد افزوده شده است. اندکی پیش از انتشار گزارش مهاجرت دولت آلمان، یوروپل، پلیس مشترک اتحادیه اروپا، از دستگیری ۱۰۳نفر در کل اروپا به اتهام قاچاق انسان خبر داد.

سال ۲۰۱۱ مجموعاَ ۶۸۰ هزار نفر آلمان را به قصد مهاجرت ترک کرده‌‌اند. همزمان ۹۵۸ هزار نفر برای اقامت دائم، اشتغال یا تحصیل به این کشور آمده‌اند. ۶۲ درصد مهاجران وارد شده به آلمان از کشورهای عضو اتحادیه اروپا هستند که البته ۱۲/۲ درصد ‌آن‌ها را آلمانی‌هایی تشکیل می‌دهند که پس از چندسال یا سال‌های دراز اقامت در خارج از کشور دوباره به زادگاهشان بازگشته‌اند. در میان مهاجران وارد شده به آلمان لهستانی‌ها در راس جدول قرار گرفته‌اند. رومانیایی‌ها و بلغاری‌ها با فاصله زیاد در جایگاه‌های دوم و سوم ایستاده‌اند.

بحران اقتصادی و مهاجرت
نکته برجسته در داده‌های مربوط به مهاجرت به آلمان شمار بالای مهاجران کشورهایی است که بیش از دیگران از بحران اقتصادی اروپا آسیب‌دیده‌اند. شمار اسپانیایی‌های مهاجر به آلمان در سال ۲۰۱۲ ۸۴میلادی ۸۴ درصد و یونانی‌ها ۳۱ درصد افزایش یافته است.

از هر پنج مهاجری که سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ به آلمان آمده‌اند، یکی به قصد پیوستن به سایر اعضای خانواده‌اش وارد این کشور شده است. درصدی مشابه نیزبرای تحصیل و آموزش آمده‌اند. ۱۴ درصد مهاجران در پی دستیابی به کار و اشتغال بوده‌اند. در سال ۲۰۱۲ مجموعا به ۳۶ هزار خارجی در آلمان اجازه کار داده شده که نسبت به سال قبل‌تر از آن حاکی از یک افزایش ۲۷/۴ درصدی است.

یک شاخص دیگر مهاجرت‌ها به آلمان کاهش چشمگیر شمار یهودیانی است که از جمهوری‌های سابق اتحاد شوروی به این کشور آمده‌اند، به گونه‌ای که سال ۲۰۱۲ شمار این افراد به هزار نفر هم نمی‌رسید.

افزایش ۲۰ درصدی مهاجرت ایرانی‌ها به آلمان
پرشمارترین گروه خارجی‌ها در آلمان را کماکان ترک‌ها تشکیل می‌دهند. جمعیت این گروه بر یک میلیون و ۶۰۰هزار نفر بالغ می‌شود که ۲۳/۲ درصد کل خارجی ‌های مقیم آلمان است. رقم حدوداَ مشابه‌، یا به عبارت‌دقیفتر،۱ میلیون و ۶۵۰ هزار نفر را نیز مهاجرانی تشکیل می‌دهند که از یکی از کشورهای اروپای مرکزی یا غربی آمده‌اند. در میان این گروه، ایتالیایی‌ها با ۵۰۰ هزار نفر بزرگترین سهم را دارند. شمار مهاجران آمده از کشورهای اروپای شرقی عضو اتحادیه اروپا نیز در سال ۲۰۱۲ از ۸۲۰ هزار نفر به ۹۵۱ هزار نفر افزایش یافته است.

اداره فدرال امور مهاجرت و پناهندگی در آلمان در پاسخ به سوال دویچه وله فارسی از افزایش ۲۰ درصدی شماری ایرانی‌های مهاجر به این کشور در سال ۲۰۱۲ در قیاس با سال قبل از آن خبر داد. به این ترتیب افزایش شمار ایرانی‌های خواهان اقامت در آلمان که از سال ۲۰۰۹ و سرکوب‌ها و محدودیت‌های ناشی از اعتراضات پس از انتخابات ریاست جمهوری ۱۳۸۸ محسوس بوده در سال ۲۰۱۱ و ۲۰۱۲ نیز ادامه یافته است. مطابق این داده‌ها در سال ۲۰۱۱ شمار ایرانی‌های خواهان پناهندگی و اقامت با اهداف مختلف در آلمان ۵ هزار و ۷۷۷ نفر بوده که در سال ۲۰۱۲ بیش از هزار نفر افزایش یافته و به ۶ هزار و ۸۲۷ نفر رسیده است
پاسخ
تشکر کنندگان: Saeedv13 ، ParsTrader ، sartipi ، سرباز هخامنشی ، msar ، aristotel
جوانان دوتابعیتی مقیم آلمان باید تا ۲۳ سالگی میان تابعیت آلمانی و تابعیت کشور والدین یکی را انتخاب کنند. در صورتی که به موقع اقدام نشود تابعیت آلمانی از دست خواهد رفت. برخی از نهادهای آلمانی با این قانون مخالفت می‌کنند.

ابرو اوزون (Ebru Uzun)، دختر ترک‌تبار مقیم آلمان در سالروز ۱۸ سالگی خود نامه‌ای دریافت کرد. در این نامه نوشته شده بود که او باید تا پیش از ۲۳ سالگی میان دو تابعیت خود‌، یعنی تابعیت ترکی و آلمانی یکی را انتخاب کند.

اوزون که دوم آوریل سال جاری ۲۳ ساله می‌شود می‌گوید: «من نسبتا واقع‌بینم و انتخاب خود را کرده‌ام.»

وی ادامه می‌دهد: «من زیاد سفر می‌کنم و در حال حاضر در خارج از کشور درس می‌خوانم. با تابعیت ترکی ممکن است مشکلاتی برایم پیش بیاید.»

او که از پدر و مادری ترک به دنیا آمده در سال ۲۰۱۱ تصمیم گرفت، تابعیت آلمانی را انتخاب کند.

اوزون در حال حاضر در رشته عصب‌شناسی کالج دانشگاه لندن در مقطع فوق لیسانس مشغول تحصیل است. با این همه برای او آسان نیست که پاسپورت ترکی خود را پس بدهد.

این دختر ترک‌تبار می‌گوید: «از طرفی این که باید پس بدهم قسمتی از هویت من است و من نمی‌دانم چرا؟ برای دولت آلمان که ضرری ندارد اگر من تابعیت دیگری داشته باشم.»

هزاران جوان آلمانی دوتابعیتی

ابرو اوزون یکی از ۳۳۱۶ جوانی است که با دو گذرنامه در آلمان زندگی می‌کنند و باید امسال میان آنها یکی را انتخاب کنند.

این قانون برای کودکانی وضع شده که والدین آنها خارجی‌اند و از اول ژانویه سال ۱۹۹۰ به بعد در آلمان به دنیا آمده‌اند.

این افراد باید تا ۲۳ سالگی میان دو پاسپورت خود یکی را انتخاب کنند. اگر والدین متعلق به یکی از کشورهای اتحادیه اروپا یا سوئیس باشند در این صورت فرزندان مجاز خواهند بود، هر دو گذرنامه را حفظ کنند، البته اگر تا ۲۱ سالگی تقاضایی در این مورد ارائه کرده باشند.

اما اگر گذرنامه دوم به یکی از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا تعلق داشته باشد حق برخورداری از دو تابعیت سلب خواهد شد.

در این صورت فرد می‌تواند میان دو گزینه یکی را انتخاب کند. او یا باید تابعیت خارجی را انتخاب کرده و تابعیت آلمانی را پس بدهد، یا باید تابعیت آلمانی را نگه داشته و تقاضای سلب تابعیت از کشور والدین خود را بدهد.

مخالفت برخی نهادهای آلمان

افراد دوتابعیتی تا سالروز ۲۳ سالگی خود فرصت انتخاب خواهند داشت و در صورتی که مدارک لازم را به موقع به مسئولین اعطای تابعیت تحویل ندهند تابعیت آلمانی خود را از دست خواهند داد.

برخی از نهادهای مشورتی آلمان نظیر خدمات مهاجرت جوانان سازمان رفاه کارگران (AWO) قصد دارند جلوی چنین مواردی را بگیرند.

هربرت لوکن (Herbert Lücken)، رئیس این نهاد در برمن به دویچه‌وله می‌گوید: «مأموریت ما این است که به مردم بگوییم که اگر به موقع اقدام نکنند تابعیت آلمان را از دست خواهند داد.»

او می‌افزاید: «باید تأکید کنیم که اگر کاری نکنی، از پس‌فردا فقط ترک خواهی بود.»

چنین موردی در ماه ژانویه برای یکی از زنان ساکن ایالت هسن پیش آمد. او با وجود درخواست‌های مکرر مسئولان آلمانی به موقع از تابعیت ترکیه‌ای خود چشم‌پوشی نکرد و به گفته مسئولان شهر دارمشتات، در ۳ ژانویه ۲۰۱۳ تابعیت آلمانی خود را از دست داد.

اگر این زن بخواهد دوباره تابعیت آلمان را کسب کند باید مراحل پیچیده ‌اداری را طی کند و شاید هم مجبور به شرکت در امتحان شود.

به دلیل بروز چنین مواردی است که بنیاد آلمانی "برتلس‌‌مان" با این مسئله به مخالفت برخاسته است.

اولریش کوبر (Ulrich Kober)، کارشناس مهاجرت این بنیاد می‌گوید، وقتی افراد به خاطر عدم آگاهی یا دیر عمل کردن تابعیت آلمانی خود را از دست می‌‌دهند از نظر امور مربوط به هم‌گرایی (انتگراسیون) این مورد را باید "فاجعه" نامید. وی می‌افزاید: «این هیچ پیام خوبی برای جامعه‌ای باز یا فرهنگی پذیرا محسوب نمی‌شود.»

سازمان رفاه کارگران آلمان از حق برخورداری نامحدود از تابعیت دوگانه حمایت می‌کند. هربرت لوکن از این سازمان می‌گوید: «من خطری در این مسئله نمی‌بینم که افراد دو تابعیت داشته باشند.»

مخالفان برخورداری از دو تابعیت در آلمان بیم آن دارند که دوتابعیتی بودن افراد مسائلی مانند انتقال مجرمان به کشور مبدأ را دشوار کند. برخی نیز مسائلی خصوصی مانند طلاق را پیش می‌کشند و می‌گویند، اگر فرد دو تابعیت داشته باشد، در چنین مواردی باید مطابق قوانین کدام کشور عمل کرد؟

احساس تعلق به آلمان

خدمات مهاجرت جوانان سازمان AWO در برمن آلمان در سال جاری تا کنون به ۱۰ جوان در مورد خروج از تابعیت خارجی خدمات مشاوره‌ای ارائه کرده است. امسال در ایالت برمن ۳۰ جوان مشمول قانون الزام انتخاب بین دو تابعیت شدند. لوکن می‌گوید، اکثر آنها می‌خواستند گذرنامه آلمانی خود را حفظ کنند. یکی از دلایل آنها این بود که در این صورت مجبور به گذراندن خدمت سربازی کشور مبدأ نخواهند شد.

دلیل مهم دیگر انتخاب تابعیت آلمانی این بود که داشتن تابعیت آلمان به آنها حس تعلق به این کشور را می‌دهد. آنها اینجا به دنیا آمده و بزرگ شده‌اند و خاطرات وطن والدینشان تنها مربوط به دوران تعطیلات است.
پاسخ
تشکر کنندگان: ParsTrader ، Saeedv13 ، abbas41 ، nora ، Danoosh ، 327 ، msar ، aristotel
(2013-02-15 ساعت 02:13)sibsib0 نوشته:  
(2012-11-10 ساعت 12:45)farzad-it نوشته:  اساتيد محترم آيا تبديل ويزاي دانشجويي مقطع فوق ليسانس از آلمان به ويزاي کار وجود داره ؟
يعني اگر کسي که آلمان درس مي خونه کار پيدا کنه ميتونه ويزا را به ويزاي کار تبديل کنه که بعد هم بتونه اقامت بگيره ؟



فرزاد جان،
من هم همین مشکل رو دارم، لطفآ اگر اطلاعی کسب کردید به من هم بگید.
با احترام
سحر

چیزی به اسم تبدیل ویزا خیر امکانش نیست.ولی شما اگه کار پیدا کنین میتونین با ویزای کار در المان بمونین و ویزای تحصیلی تون خود به خود کنسل میشه

http://www.toytowngermany.com/lofi/index...00691.html

http://www.uni-mainz.de/studium/3270_ENG_HTML.php
پاسخ
تشکر کنندگان: ParsTrader ، Saeedv13 ، nora ، hadi59b ، abbas41 ، msar ، aristotel ، aristotel
سلام.من مادرم ۱۵ ساله که المان اقامت داره اگه دعوتنامه از طرف مادرم فرستاده بشه ممکنه بازم بخوان ابرادی بگیرن به این دلیل میپرسم که من یه کیسم واسه ازدواج و رفتن از اون طریق دارم اما ترجیح میدم از اون طریق نرم.میخواستم ببینم کدوم راه مطمعن تره .من پسرم 25 سالمه. ممنون میشم کسی که اطلاعات کامل و دقیقی داره منو راهنمایی کنه.
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
با سلام,
بنده فوق لیسانس مهندسی مواد, 41 ساله, متاهل و یک دختر 13 ساله دارم. حدود 11 سال قبل یک دوره پراکتیکوم 18 ماهه در آلمان سپری کرده و تا حدودی به زبانهای آلمانی و انگلیسی مسلط هستم. سابقه کاری نسبتا خوبی در زمینه مدیریت بازرگانی و مدیریت دارم. قصد مهاجرت فوری به آلمان را دارم و در این زمینه آماده پذیرش هرگونه پیشنهاد همکاری هستم.
از لطفی که در پاسخ دادن به من می کنید سپاسگزارم.

با سلام,
بنده فوق لیسانس مهندسی مواد, 41 ساله, متاهل و یک دختر 13 ساله دارم. حدود 11 سال قبل یک دوره پراکتیکوم 18 ماهه در آلمان سپری کرده و تا حدودی به زبانهای آلمانی و انگلیسی مسلط هستم. سابقه کاری نسبتا خوبی در زمینه مدیریت بازرگانی و مدیریت دارم. قصد مهاجرت فوری به آلمان را دارم و در این زمینه آماده پذیرش هرگونه پیشنهاد همکاری هستم.
از لطفی که در پاسخ دادن به من می کنید سپاسگزارم.
سرتیپی.
پاسخ
تشکر کنندگان: msar




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان