کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
راهنمایی جامع مهاجرت به آلمان
قابل توجه کسانیکه قصد دارن به آلمان سفر کنن
امروز سایت سفارت آلمان باز شد و وقتهای ملاقات تا آخر سال را ارائه می کند.
کسانیکه وقت می خواهند به آدرس زیر بروند :

https://service2.diplo.de/rktermin/exter..._locale=en

لطفا هر چه سریعتر اقدام کنید چون فکر نمی کنم فردا شب این موقع وقتی مانده باشد و تا اخر امسال پر می شود.
پاسخ
تشکر کنندگان: mml ، Sahar-Germany ، OverLord ، arashm ، smith ، reDza ، medusa1 ، mina159 ، hunterman ، msar
سلام
من میخواستم برای مادرم یک وقت بگیرم که به سفارت آلمان مراجعه کنه چون مادرم من به بیماری سرطان مبتلا و دکتر ها ایران گفتن هر چه زودتر باید به کشور آلمان برای درمان بره
میخواستم بدونم کسی تا حالا اقدام کرد من الان این فرم دانلود کنم با یک نرم افزار ادیت کنم ؟ اطلاعات وارد کنم یا باید پرینت بگیرم اطلاعات وارد کنم دوباره اسکن کنم و ایمیل کنم برای مشخص شدن وقت دیدار ؟
سایت سفارت فرم درخواست روادید شنگن
http://www.teheran.diplo.de/Vertretung/t...mmung.html

کسی هست که کمک کنه یعنی قبلا این کار رو کرده باشه وقت گرفته باشه
با تشکر
پاسخ
تشکر کنندگان: mml ، OverLord ، msar
سلام

سفارت آلمان وقت اینترنتی میده اما سریع باهاشون تماس بگیرید و بگید موضوتون اضطراری هست و برای موارد انسان دوستانه وقت خارج از نوبت می دهند.
پاسخ
تشکر کنندگان: mml ، msar
سحر جان اول تبریک میگم
بعد یه سوال مثلا چه کارهایی شامل این شهروندی میشه /؟مثلا از طریق یک اشنایی که اونجا هتل دارن میتونم
منم به المان بیام و اقامت دایم بگیرم؟ یا باید کار رو خودم راه اندازی کنم ؟
مرسی
پاسخ
تشکر کنندگان: Sahar-Germany ، mml ، msar
مرسی از توجهتون
درحال حاضر آلمان رو چطور میبینید برای مهاجرت؟
بالاخره شما چند ساله اونجایید آیا شرایطش خوب هست
و اینکه زبان آلمانی باید بلدبود که بشه شهروندی گرفت ؟ و کلا بشه
زندگی کرد ؟ یعنی میشه بازبان انگلیسی تو جامعه زندگی کرد؟
پاسخ
تشکر کنندگان: Sahar-Germany ، mml ، msar
سحر گرامي
نخست اينكه اخذ اقامت رو بهت تبريك مي گم و آرزو ميكنم ساليان طولاني در آرامش و سلامت اونجا زندگي كني.
يكي از بستگان من توي آلمان آرايشگاه داره ، هايدلبرگ.
آيا مي تونم از طريق اون اقدام كنم؟
خودم هم 14 سال كه كار مالي انجام ميدم و سابقه خوبي دارم.
آرزو كن من هم يه روزي بتونم تو اروپا اقامت كنم ، قول مي دم مثل تو به بقيه كمك كنم.
با سپاس
پاسخ
تشکر کنندگان: Sahar-Germany ، mml ، msar
سلام دوست عزیز. ممنون از سوال شما. قوانین آلمان بر پایه نیاز‌های اجتماعی مردم است. یعنی‌ همیشه شهروندانش را از نظر نیاز اجتماعی حمایت می‌کند. مثلا در آلمان اگر شما بعد از یک سال کار (که در این یک سال از حقوق شما بیمه‌ بیکاری کسر میشود) بیکار شوید، حقوق بیکاری به شما پرداخت میشود. کسانی‌ که از نظر مالی خیلی‌ در سطح پائین هستند از طرف دولت حمایت میشوند. همه افراد مجبور به داشتن بیمه‌ درمانی هستند و بیمه‌ بخش بزرگیش توسط کارفرما پرداخت میشود. شما در آلمان اگر کار خود را از دست بدهی‌، خدای نکرده معلول شوی و یا بازنشسته دولت همیشه یه جورایی از شما حمایت می‌کند. البته این را هم بگویم که این حمایت‌ها نسبت به چندین ساله گذشته کاهش یافته است. یکی‌ از دلیل این کاهش افزایش افراد سالخورده در آلمان است. طول عمر انسان‌ها در آلمان بسیار طولانی‌ است، به همین دلیل دولت موظف است تا مدت‌های طولانی‌ به سالخوردگان حقوق باز نشستگی پرداخت کند. ولی‌ روی هم رفته از نظر امنیت اجتماعی آلمان خیلی‌ جای خوبی‌ است. شما همیشه دولت را به عنوان حامی‌ دارید. ولی‌ من شخصاً در آلمان همیشه احساس غریبی می‌کنم. چون بالاخره همیشه به صورت خارجی‌ دیده می‌شویم. در بعضی‌ از شهر‌ها و بین بعضی‌ از افراد هنوز رفتار‌های نژاد پرستانه وجود دارد. بر اساس نظر سنجی که انجام شد یک چهارم مردم آلمان از خارجی‌‌ها دل خوشی‌ ندارند. البته این مساله، ۲ دلیل دارد. ۱) حس نژاد پرستی‌ که یک جورایی در آلمان ریشه هایی دارد هنوز ۲) وجود مهاجرانی که چهرهٔ چندان خوبی‌ به آلمان نداده اند. مثلا در آلمان افراد زیادی از ترکیه زندگی‌ میکنند. و بسیاری از آنها هنوز نمیتوانند آلمانی‌ صحبت کنند بعد از گذشته مثلا ۲۰ سال. این خیلی‌ از نظر آلمانی‌‌ها بد است. ترک‌ها معمولان بین خودشان هستند و زیاد با آلمانی‌‌ها قاطی‌ نمیشوند و آلمانی‌‌ها هم همینطور از ترک‌ها معمولان فاصله میگیرند. البته این مشکل در شهر‌های کوچک تر بیشتر است و در شهر‌های بزرگ تر مانند هامبورگ این مشکل تا حدی کمتر است.

در مورد زبان آلمانی‌. شما برای گرفتن اقامت و همچنین شهروندی آلمان احتیاج به مدرک زبان دارید. بدون مدرک زبان نمیشود. البته کلاس‌های زیاد هستند که به شما امکان یاد گرفتن زبان را میدهند. با زبان انگلیسی اوائل کارتان تا حدی راه می‌افتاد ولی‌ اگر مدت طولانی‌ تری در آلمان زندگی‌ کنید، بدون شک باید زبان را یاد بگیرید. موفق باشید.



(2011-04-24 ساعت 23:24)gt3333 نوشته:  مرسی از توجهتون
درحال حاضر آلمان رو چطور میبینید برای مهاجرت؟
بالاخره شما چند ساله اونجایید آیا شرایطش خوب هست
و اینکه زبان آلمانی باید بلدبود که بشه شهروندی گرفت ؟ و کلا بشه
زندگی کرد ؟ یعنی میشه بازبان انگلیسی تو جامعه زندگی کرد؟




(2011-04-25 ساعت 14:31)Behzad.sh نوشته:  سلام دوست عزیز. ممنون از لطف شما. تا آنجایی که من میدانم، از نظر کاری، اگر جائی‌ به شما قرارداد کار بدهد و اعلام کند به شما احتیاج دارد شما میتوانید به آلمان بیایید. در آلمان هر استانی معمولان قوانین خاص خودش را دارد (البته بسیاری از قوانین مشترک هستند) برای همین بهتر است فامیل شما به اداره خارجی‌‌ها در شهرشان مراجعه کند یا زنگ بزند و دقیقا سوال کند چون میترسم قوانین خاصی‌ برای این استان وجود داشته باشد. فکر کنم در این وب سایت ایشان بتوانند شماره تلفن و ایمیل آدرس اداره خارجی‌‌ها را پیدا کنند.
http://www.heidelberg.de/servlet/PB/menu...sID=911791

موفق باشید.

سحر گرامي
نخست اينكه اخذ اقامت رو بهت تبريك مي گم و آرزو ميكنم ساليان طولاني در آرامش و سلامت اونجا زندگي كني.
يكي از بستگان من توي آلمان آرايشگاه داره ، هايدلبرگ.
آيا مي تونم از طريق اون اقدام كنم؟
خودم هم 14 سال كه كار مالي انجام ميدم و سابقه خوبي دارم.
آرزو كن من هم يه روزي بتونم تو اروپا اقامت كنم ، قول مي دم مثل تو به بقيه كمك كنم.
با سپاس
[/quote]



پاسخ

به همه دوستان که قصد آمدن به آلمان را دارند پیشنهاد می‌کنم، بدون از دست دادن زمان شروع به یاد گیری زبان آلمانی‌ نمایند. دانستن زبان آلمانی‌ خیلی‌ به شما کمک خواهد کرد. برای یاد گیری زبان آلمانی‌ بهترین جا مرکز زبان سفارت آلمان در خیابان یخچال می‌باشد با شرکت در کلاس‌های فشرده زبان، شما خیلی‌ زود راه خواهید افتاد. این هم وب سایتش است:


http://monson.nu/Home.aspx

پاسخ
تشکر کنندگان: Behzad.sh ، arash1986 ، zara man ، mh_hshk ، mml ، hadi59b ، saeid.1980 ، Dr Sara ، amir202020 ، we are one ، msar ، copol ، aristotel
سحر گرامی
با سلام
از این که تونستی اخذ اقامت رو بگیری من هم به شما تبریک میگم.
من هم از شما یه سوال یا یک راهنمایی داشتم
من الان لیسانس حسابداری دارم ولی سابقه کاری ندارم ولی مهارت فنی بلدم و 2 ال 3 سال هم هست که سابقه کارفنی در کارخانه دارم زبان آلمانی بلد هم نیستم بر فرض هم اگر اینجا یاد بگیرم آیا اونجا امید به کار هست؟
بهد در مورد شرایط اقامت دائم و تبعیت و اقامت موقت توضیح بده .و در مورد کشور آلمان هم مقداری توضیح بده من کشور آلمان رو خیلی دوست دارم .
پاسخ
تشکر کنندگان: Sahar-Germany ، mml ، msar
آلمان که نام رسمی آن جمهوری فدرال آلمان است در قاره اروپا واقع شده و از شمال با دریای شمال، دانمارک و دریای بالتیک، از شرق با لهستان و جمهوری چک، از جنوب با اتریش و سوییس و از غرب با فرانسه، بلژیک، لوکزامبورگ و هلند هم‌مرز است. مساحت آن ۳۴۹٬۲۲۳ کیلومتر مربع است و با ۸۲ میلیون نفر پر جمعیت‌ترین کشور اروپا است. آلمان دارای نظام سیاسی جمهوری فدرال دموکراتیک پارلمانی بوده و دارای ۱۶ ایالت است. این ایالت‌ها می‌توانند در برخی مسائل مستقل عمل کنند. آلمان هنگام جنگ فرانسه و پروس در سال ۱۸۷۱ به عنوان یک ملت-دولت متحد شد. آلمان هم اکنون یکی از صنعتی‌ترین کشورهای جهان است و به عنوان ثروتمندترین عضو اتحادیه اروپا موتور اقتصادی حوزهٔ پولی یورو محسوب می‌شود.

جمهوری فدرال آلمان یکی از اعضای سازمان ملل متحد، ناتو، کشورهای گروه هشت و گروه پنج بوده و از بنیانگذاران اتحادیه اروپا است.

آلمان در منطقهٔ بادهای معتدل و خنک غربی میان اقیانوس اطلس و آب و هوای قاره‌ای در شرق قرار گرفته‌است. دامنه تغییر دما در آن اندک است. ریزش باران در تمام فصول ادامه دارد. میانگین درجه حرارت در زمستان بین ۵/۱ درجه سانتی‌گراد در مناطق پست و منهای شش درجه در مناطق کوهستانی در نوسان است. میانگین دما در ماه ژوئیه بین ۱۸ درجه سانتی‌گراد در مناطق پست و ۲۰ درجه سانتی‌گراد در دره‌های محفوظ جنوب است. دشت‌های پست اطراف راین با آب و هوایی ملایم، بایرن علیا با گاه‌گداری بادهای خشک و گرم از سمت جنوب، کوه‌های آلپ و منطقهٔ هارتس با بادهای تند، تابستان‌هایی خنک و زمستان‌هایی پر برف از این قاعده تبعیت نمی‌کنند. این مناطق دارای آب و هوایی ویژه هستند.

نظام سیاسی
سازماندهی دولتی بر پایهٔ قانون اساسی است. در رأس دولت رئیس جمهور قرار دارد که نقش وی نمادین است. رئیس حکومت صدراعظم است. وی تعیین‌کنندهٔ سیاست حکومتی است.

اعلامیه جهانی حقوق بشر رکن جدایی‌ناپذیر قانون اساسی آلمان است. ماده ۲۰ قانون اساسی نظام سیاسی، آلمان را با مشخصه‌های دموکراتیک بودن، اجتماعی بودن، مبتنی بر قانون بودن و فدرال بودن معرفی می‌کند.


ایالت‌های آلمان .
نیدرزاکسن برمن هامبورگ مکلنبورگ-فورپومرن زاکسن-آنهالت زاکسن براندنبورگ برلین تورینگن هسن نوردراین-وستفالن راینلاند-فالتز بایرن بادن-وورتمبرگ زارلاند اشلسویگ-هولشتاین
آلمان ۱۶ ایالت دارد به قرار زیر:

بادن-وورتمبرگ (Baden-Württemberg)
بایرن (Bayern)
برلین (Berlin)
براندنبورگ (Brandenburg)
برمن (Bremen)
هامبورگ (Hamburg)
هسن (Hessen)
مکلنبورگ-فورپومرن (Mecklenburg-Vorpommern)
نیدرزاکسن (Niedersachsen) (زاکسن سفلی)
نوردراین-وستفالن (Nordrhein-Westfalen)
راینلاند-فالتز (Rheinland-Pfalz)
زارلاند (Saarland)
زاکسن (Sachsen)
زاکسن-آنهالت (Sachsen-Anhalt)
اشلسویگ-هولشتاین (Schleswig-Holstein)
تورینگن (Thüringen)


اقتصاد آلمان‎

آلمان بزرگترین اقتصاد اروپا را داراست و پس از آمریکا و ژاپن سومین قدرت صنعتی جهان است.از نظر درآمدسرانه رتبه پنجم می‌باشد.رشداقتصادی آلمان در سال ۲۰۰۷ برابر ۲٫۴ بوده‌است.آلمان با صادرات ۱٫۳۳ میلیاردی جزو بزرگترین صادرکنندگان جهان است.سهم هر یک از بخشهای خدمات صنعت و کشاورزی به ترتیب برابر ۷۰٪.۲۹٫۱٪.۰٫۹٪ است. بهبود اقتصادی این کشور پس از جنگ جهانی دوم «معجزه اقتصادی آلمان» خوانده شده‌است.بیشتر تولیدات آلمان تولیدات مهندسی بویژه صنایع الکتریکی، مکانیکی، خودروسازی، مواد شیمیایی، منسوجات، هوافضا، غذایی و وسایل نقلیه‌است. صنایع سنگین و مهندسی در منطقه روهر، شیمیایی در شهرهای کنار رود راین و وسایل نقلیه موتوری در مراکز بزرگ ایالتی مانند اشتوتگارت تمرکز دارد.آلمان همچنین در ساخت و بکارگیری توربینهای بادی واستفاده از انرژی خورشیدی در جهان پیشرو می‌باشد.


فرانکفورت یک مرکز مالی مهم و مقر بانک مرکزی اروپاست.
از بین ۵۰۰ شرکت بزرگ دنیا«از لحاظ سرمایه»۳۷تای آنها در آلمان می‌باشد.ده شرکت برتر بترتیب:دایملر.فولکس واگن.آلیانتس«سودده ترین».زیمنس.دویچه بانک«دوم در سودده».اآن.دویچه پست .دویچه تله کام.مترو وbasf است.در این میان بیشترین تعداد کارمند برای دویچه پست و بوش است.از برندهای معروف آلمان می‌توان به مرسدس بنز.ب ام و.آدیداس.پورشه.فولکس واگن و نیوآ اشاره کرد.

عرضه نیروی کار با کمبود روبرو بوده‌است و تعداد زیادی «کارگر مهمان» (گاست اربایتر) بویژه از ترکیه و یوگسلاوی سابق به کار گرفته شده‌اند. از ۱۹۹۰ کمبود نیروی کار در غرب کشور با مهاجرت از شرق، جمهوری دموکراتیک آلمان سابق، نیز مواجه شده‌است. تعداد افراد شاغل در صنایع خدماتی نزدیک به دو برابر کارکنان صنعت تولیدی است. بانکداری و امور مالی از منابع مهم درآمد ارز خارجی است، و شهرفرانکفورت یکی از مراکز اصلی امور مالی و تجاری در جهان است. اتحاد دو آلمان در اکتبر ۱۹۹۰ چالش بزرگی را در پیش روی اقتصاد این کشور قرار داد. در گذشته جمهوری دموکراتیک آلمان دارای موفقترین اقتصاد در بین کشورهای عضو شورای همکاری متقابل کومکون بود، ولی بر حسب میزان و کیفیت تولید محصولات، و سطح زندگی مردم کمتر از آلمان غربی سابق توسعه یافته بود.


زبان آلمانی
آلمانی جزو گروه بزرگ زبان‌های هند و ژرمنی است و در حوزهٔ زبان‌های ژرمنی قرار می‌گیرد. این زبان با دانمارکی، نروژی و سوئدی، هلندی، فلمی و همچنین انگلیسی هم خانواده‌است. در آغاز قرون وسطی تعداد کثیری زبان‌های نوشتاری محلی وجود داشت. با گسترش ترجمه لوتر از انجیل، به تدریج یک زبان نوشتاری متحد که به طور عمده بر زبان دیوانی زاکس (مایسنر) استوار بود، جای خود را باز کرد.

در آلمان به لهجه‌های گوناگونی صحبت می‌کنند، اغلب از لهجه و تلفظ مردم آلمان می‌توان به منشا محلی آن‌ها پی­برد. چنانچه مثلاً یکی از اهالی مگلن‌بورگ و یک بایری هر کدام با لهجه خود با یک‌دیگر سخن بگویند، به سختی یکی سخن دیگری را خواهد فهمید. در ابتدا در سرزمین کنونی آلمان قبایل مختلفی مانند فرانکها، زاکسها، شوابها و بایری‌ها زندگی می‌کردند. امروز این قبایل در هیبت اولیه خود دیگر وجود ندارند ولی سنت‌ها و لهجه‌هایشان در گروه‌های منطقه‌ای به حیات خود ادامه داده‌است.

امروزه در اتریش، لیختن‌اشتاین، بخش بزرگی از سوییس، تیرول جنوبی (در شمال ایتالیا)، شلزویک شمالی (در دانمارک) و بخش‌هایی از بلژیک و لوکزامبورگ در امتداد مرز آلمان به زبان آلمانی تکلم می‌شود و زبان مادری به حساب می‌آید. هم‌چنین اقلیت‌های آلمانی در لهستان، رومانی، منطقهٔ سودت جمهوری چک و در کشورهای اتحاد جماهیر شوروی سابق زبان آلمانی را حفظ کرده‌اند. آلمانی زبان مادری بیش از ۱۰۰ میلیون نفر است. از هر ده کتابی که در جهان منتشر می‌شود، یکی به زبان آلمانی نوشته می‌شود.

شرایط مهاجرت آلمان


1- مهاجرت بر اساس تخصص
شرط مشخص برای این نوع مهاجرت این بود که قرارداد کار این متخصصین با یک شرکت، بایستی دریافت حقوق سالیانه‌ی حداقل هشتاد و شش هزار یورو را نشان می‌داد. اکنون این مبلغ به شصت و سه هزار یورو کاهش پیدا کرده است. یعنی این متخصصین با قرارداد کاری و درآمد کمتر می‌توانند به آلمان بیایند و در اینجا کار کنند و راحت‌تر اقامت بگیرند. موضوع دیگر این‌که‌، تا پیش از این بعد از دوسال از زمان ورود به آلمان، به این افراد اقامت دائم تعلق می‌گرفت، اکنون از همان ابتدا، به محض آن‌که متقاضی کار خود را شروع کند، اقامت دائم به وی داده می‌شود. این موضوع تشویقی‌ است برای جذب نیروهای متخصص به آلمان. این کشور در حال حاضر نزدیک به چهارصدهزار نیروی متخصص در سیستم تخصصی خود کم دارد.

در اینجا این پرسش مطرح می‌شود که منظور از متخصص چه کسی است؟

متخصص کسی است که تحصیلات دانشگاهی دارد.

آیا تحصیلات دانشگاهی در یک رشته‌ی خاص مورد نظر است یا در رشته‌های مختلف؟

این افراد می‌توانند در رشته‌‌های گوناگونی تخصص داشته باشند. مهم این است که با یک شرکت یا کارفرمایی که در آلمان ساکن است، قراردادی ببندند و اجازه‌ی کار در اینجا را داشته باشند. بعد این متخصصان اجازه اقامت در آلمان را دریافت می‌کنند.

علاقمندان به مهاجرت و کار در آلمان از چه طریق می‌توانند مراکز کار و یا شرکت‌ها را بیابند. این افراد برای یافتن محل کار باید خودشان اقدام کنند، از طریق اینترنت و یا آشنایان، و یا از طرق دیگر؟

از طرق خودشان. علاقمندان می‌توانند با شرکت‌های مختلف در آلمان، با شرکت‌هایی که اینجا هستند و به نیروی کار متخصصین نیاز دارند، ‌تماس بگیرند و خود مستقیما با آنها قراردادی امضاء کنند. وقتی قرارداد بسته شد، آن را می‌توانند در اینجا مستقیم از طریق وکلا و یا نمایندگی‌ها و یا به سفارت آلمان در تهران مراجعه و تقاضای ویزا کنند.

در مورد دانشجویان وضع به چه صورت است؟ آیا در مورد این گروه تغییری در قانون مهاجرت و اقامت بوجود آمده و یا علاقمندان به تحصیل در آلمان به همان شکل سابق می‌توانند فقط با دریافت ویزای تحصیلی به آلمان بیایند؟

در مورد دانشجویان تغییر اساسی در قانون بوجود نیامده است. مانند سابق کسانی که می‌خواهند از ایران به آلمان بیایند و در اینجا تحصیل کنند، بایستی ابتدا اجازه‌ی تحصیل از دانشگاه مربوطه داشته را باشند. بعد از دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه مورد علاقه، باید به سفارت آلمان در تهران مراجعه کنند. در آنجا مسایل تأمین مالی متقاضی مطرح خواهد شد. فرد علاقمند باید نشان دهد که تضمین مالی دارد. در عین حال متقاضی تحصیل در آلمان باید ثابت کند که زبان آلمانی را تا حدی می داند. یعنی باید بین پانصد یا هفتصد ساعت دوره‌ی زبان آلمانی را گذرانده باشد. بعد وی می‌تواند ویزای تحصیلی و اقامت دانشجویی دریافت کند. منتها تغییری که در سال گذشته برای این گروه ایجاد شده این است، که دانشجویانی که در آلمان درس می‌خواندند و تحصیلاتشان تمام می‌شد، موظف بودند این کشوررا ترک کنند. اکنون به آن‌ها یکسال زمان داده می‌شود. اگر در فاصله‌ی این یکسال توانستند کار یا شغلی پیدا کنند، به آنها اجازه اقامت در آلمان داد می‌شود و دیگر مجبور نیستند مانند قبل بعد از اتمام تحصیلات این کشور را ترک کنند.

برای کسانی که سرمایه‌ای دارند و می‌خواهند در آلمان سرمایه‌گذاری کنند، امکان گرفت اقامت از این کشور وجود دارد؟

بله برای آنها هم این امکان وجود دارد. در قانون جدید در مورد این موضوع هم تا حدی تسهیلاتی ایجاد شده است. پیش از این کسانی که می‌خواستند از طریق سرمایه‌گذاری و تجارت در اینجا اقامت بگیرند، قانون پیش‌بینی کرده بود که بایستی یک میلیون یورو پول و همین طور طرحی داشته باشند که بنا به این طرح، ده فقره محل کار ایجاد کنند. در حال حاضر این مبلغ را به پانصدهزار یورو کاهش داده‌اند. در مورد ایجاد محل‌های کار هم تعداد آن از ده به پنج محل کار تقلیل پیدا کرده است. این تسهیلات کمکی برای کسانی است که صاحب سرمایه‌ای هستند و قصد گرفتن اقامت از آلمان را دارند. ولی نکته‌ای که قابل توجه است و خیلی‌ها به آن دقت لازم را نمی کنند، این است که صرفا داشتن پول برای فرد متقاضی کافی نیست. وی باید همزمان طرح اقتصادی را به اتاق صنایع ومعادن آلمان ارائه دهد. این اداره روی طرح متقاضی کار کند و سپس تأیید کند که این طرح به نفع اقتصاد آلمان است. بعد از آن اداره‌ی امور خارجی‌ها برآن مبنا به فرد متقاضی سرمایه گذاری اجازه‌ی اقامت می‌دهد.

وضع در مورد کسانی که با اتباع آلمانی ازدواج می‌کنند به چه صورت است؟ آیا ازدواج، چه ازدواج آقای ایرانی با خانم آلمانی و یا نمونه عکس آن، می‌تواند امکانی را فراهم کند تا به فردی که ازدواج کرده، اجازه اقامت در آلمان داده شود؟

بله ازدواج هم یکی از راه‌های دیگر آمدن به آلمان است. گرفتن اقامت از طریق ازدواج با یکی از اتباع آلمانی قبلا خیلی راحت‌تر بود. اکنون با قرار دادن شرایطی تازه، محدودیت‌هایی در این زمینه بوجود آمده است. به این معنا که فردی که از این طریق می‌خواهد به آلمان بیاید بایستی زبان آلمانی را بلد باشد. مسئله‌ی زبان بهرحال مانعی در راه گرفتن اقامت از این طریق است. کسی که با یک آلمانی یا یک فردی که تابعیت آلمان را دارد، یا کسی که اقامت دائم در اینجا را دارد و در عین حال از نظرمالی تامین است، ازدواج کرده باشد، وی مشکل اساسی ندارد و می‌تواند اقدام کند و به اینجا بیاید.

2-مهاجرت بر اساس پناهندگی

رسیدگی به درخواست پناهندگی در آلمان تا پایان سال 2004 میلادی بر اساس ماده 16a قانون اساسی و نیز مواد 51 و 53 قانون خارجیان انجام می شد .
از ابتدای سال 2005 قانون اقامت (Aufenthaltgesetz) جایگزین قانون خارجیان شده و رسیدگی اولیه به درخواست پناهندگی بر اساس ماده 16a قانون اساسی و نیز ماده 60 AufenthG انجام می گیرید.
اگر کسی در آلمان میخواهد درخواست پناهندگی دهد، قبل از هر چیز باید مطمئن باشد که شرایط ذکر شده در مواد فوق را دارا می باشد.

نگاهی به مراحل معرفی، پذیرش و مصاحبه( بازپرسی)

قانون اقامت ( Aufenthaltgesetz ) شرایط مربوط به پذیرش پناهندگی را مورد برسی قرار میدهد. موازی با این قانون، قانون دیگری بنام آئین د ادرسی پناهندگی ، مراحل اداری کار را مشخص می کند. قانون دیگری بنام قانون خدمات ویژه پناهجویان ( Asylbewerber Leistungsgesetz ) امکانات زیستی ، بهداشتی و خدمات نقدی و جنسی ای که به متقاضی پناهندگی تعلق میگیرد را تعیین مینماید.

وقتی کسی بدلیل تحت تعقیب بودن سیاسی از کشور خود فرار کرده و وارد آلمان میشود می تواند خود را در مراکز مشخصی که در هر ایالت برای ثبت پذیرش پناهندگی مشخص شده اند معرفی نماید. ( Zentrale Ausländerbehörde- ZAB )

در این مراکز مشخصات اولیه فرد متقاضی پناهندگی سؤال می شود، اگر مدارکی دارد از وی تحویل گرفته می شود، از وی انگشت نگاری بعمل میاید و از او عکس گرفته می شود. بعد از طی این مراحل" هایم پذیرش اولیه" و شهری که در آن از وی مصاحبه بعمل میآید بر اساس یک برنامه کامپیوتری مشخص و وی به آنجا تقسیم می شود. تنها آندسته که همسرشان یا بچه زیر 18 ساله آنها قبل از خودشان به آلمان آمده باشد با ارائه اسم وآدرس و با اثبات رابطه خانوادگی، می توانند به محل عضو قبلی خانواده تقسیم شوند. در مورد افراد بیمار نیز فقط در شرایط خاصی که بسیار سخت می باشد جابجائی به شهر دیگر نیز ممکن است.

بعد از این مرحله، در همان هایم پذیرش اولیه و در محل اداره فدرال- اصطلاحا
( Bundesamt ) برای بررسی دلایل پناهندگی ،کارمندان این اداره با فرد متقاضی مصاحبه کرده و وی را بازپرسی می کنند. سؤال وجوابها در این مرحله توسط یک مترجم" قسم خورده" ترجمه می شود.

البته متقاضی پناهندگی می تواند قبل از معرفی خود وکیل بگیرد و در جریان بازپرسی از وکیل بخواهد که وی را همراهی کند. همچنین وی می تواند بدون گرفتن وکیل، خود را معرفی کند و اگر مایل باشد می تواند یک فرد قابل اعتماد خو درا با خویش بهمراه ببرد.

همیشه وقبل از شروع بازپرسی این سؤال از متقاضی پناهندگی پرسیده میشود که آیا سالم هستید و آماده اید که در مصاحبه شرکت کنید؟

متقاضیان زن در صورتی که دلایل پناهندگی آنها مسائل اخص زنان را شامل شود ودر صورتی که برای مصاحبه شونده مشکل باشد که با یک بازپرس یا مترجم مرد در مورد مسائلش حرف بزند، می تواند درخواست کند که مایل است مصاحبه اش با یک بازپرس ویا مترجم زن انجام شود.

بر اساس ماده a 16 قانون اساسی آلمان "کسی که تحت تععیب سیاسی باشد می تواند موقعیت پناهندگی بدست آورد." آنچه در این ارتباط مهم است " تحت تعقیب بودن " است. یعنی صرف فعال سیاسی یا مخالف بک رژیم دیکتاتوری بودن دلیلی نمی شود که به کسی پناهندگی داده شود. همچنین موضع انتقادی ودر صف مخالفان بودن کافی نمی باشد.

از طرف دیگر علت این تحت تعقیب بودن مهم است. ممکن است یکنفر از طرف یک رژیم حاکم تحت تعقیب باشد ولی نه به دلیل سیاسی بلکه به دلایل دیگری. این "دلایل دیگر" تنها آنزمان از نظر قوانین آلمان مورد توجه قرار می گیرند که بر اساس آن، جان فرد متقاضی پناهندگی در صورت اخراج به کشورش در معرض خطر قرار گرفته و بدلیل قوانینی که در آن کشور وجود دارد منجر به حکم اعدام یا شکنجه و زندانهای طو یل المدت برای او گردد.

متقاضی پناهندگی موظف است بعد از رسیدن به خاک آلمان خود را به ادارات پذیرش پناهندگی معرفی کند. درشرایط روحی شدیدی که شخص ناگزیر شده کشور خود را ترک کند و نظر به دشواریها وفشارهای روحی مسیر فرار تا رسیدن یه آلمان ، کاملا قابل فهم است که متقاضی پناهندگی تمرکز و آرامش لازم برای بیان دقیق ومنسجم دلایل پناهندگی خود را نداشته باشد. در چنین شرایطی مراجعه به وکیل توصیه می شود.

زمانی که از تحت تعقیب بودن صحبت می شود پاسخ به سؤالات زیر به وکیل کمک می کند تا بطور موثر تری دفاع خود از شما را تنظیم کند:
چه فعالیت سیاسی ، از چه زمانی ، با کدام انگیزه و زمینه قبلی، آیا در ارتباط با یک گروه وسازمان شناخته شده بوده است یا یک حرکت مستقل بوده است، روند تکاملی این فعالیتها چگونه بوده است، از کجا می توان ادعا کرد که این فعالیتها ماهیت ضد رژیمی داشته است، به چه دلیل رژیم روی این فعالیتها حساس بوده و اساسا چه ضرری به رژیم می رسانده است، این فعالبتها چگونه برای رژیم لو رفته است، اکر یک کار گروهی بوده است آیا بقیه افراد گروه نیز شناسائی شده اند، آیا رژیم در صدد دستگیری شما و دیگر اعضاء گروه بر آمد، چه افرادی دستگیر شدند، سرنوشت آنها چه شد، چطور شما دستگیر نشده یا اگر دستگیر شده بودید ،چطور آزاد شده یا موفق به فرار شدید، اگر بطور فرضی به کشور خود برگردانده شوید چه خطری در انتظار شماست؟

همچنین این مسئله مهم است که فرد چگونه وارد آلمان شده است. تنها آنانی که بصورت مستقیم وهوائی وارد آلمان شده باشند و بتوانند آنرا ثابت کنند می توانند موقعیت پناهندگی بر اساس ماده a 16 را بدست بیاورند. کشورهای مجاور وهمسایه آلمان ونیز تعدادی دیگر از کشورها به عنوان" کشور امن ثالث" بحساب آمده و بطور منطقی کسی که جانش در خطر باشد می تواند در آنجا درخواست پناهندگی دهد و لزوما نباید درخواست خود را در آلمان ارائه دهد.

همچنین اگر شخصی ویزای " شنگن" داشته باشد، درخواست وی به کشور صادر کننده ویزا فرستاده شده و پس از مؤافقت کشور صادر کننده ویزا، پرونده متقاضی در آلمان بسته شده و به وی برگه ای داده می شود تا با آن خودش را به آن کشور معرفی کند.

نکته مهم دیگر در جریان بررسی پرونده ودلایل پناهندگی این است که آیا فرد متقاضی می تواند ادعای خود را ثابت کند.
به عبارت دیگر در بررسی درستی یا نادرستی یک ادعا دو روش وجود دارد:
الف- داشتن سند واقعی که بتوان آنرا ارائه داد. در این حالت تنها اصل سند قابل قبول است و نه کپی آن.
طبعا اگر کسی هنگام مصاحبه ، سندی نداشته باشد اما ادعا کند که می تواند بعدا آنرا ارائه دهد، فرصت محدودی به این منظور به وی داده خواهد شد.
ب- اگر سندی وجود نداشته باشد، متقاضی پناهندگی باید بتواند دلایل خود را به صورتی " قابل باور، منطقی و قابل قبول و عاری از تناقض" بیان کند. در این ارتباط بیان دقیق و همراه با جزئیات حوادث، بسیار ضروری است.

در سالهای اخیر سیاست حاکم بر مسئله پناهندگی در آلمان ، موجب هر چه سخت تر شدن شرایط پذیرش پناهندگی شده است. موضوعی که در آمار کاهش میزان متقاضیان پناهندگی و قبول شدگان بخوبی قابل سنجش میباشد. این حق هر پناهجو میباشد که قبل از ارائه درخواست خود ، حقوق خود را بشناسد. از این رو مشاوره با یک وکیل یا مرکز مشاوره در امور پناهندگان میتواند شما را نسبت به حقوق خود و قوانین آلمان بیشتر آشنا کند .

برگرفته از سایت های
Wikipedia.com-dw-world.de.com-if-id.de.com
پاسخ
(2011-04-28 ساعت 11:37)عباس حدادی نوشته:  سحر گرامی
با سلام
از این که تونستی اخذ اقامت رو بگیری من هم به شما تبریک میگم.
من هم از شما یه سوال یا یک راهنمایی داشتم
من الان لیسانس حسابداری دارم ولی سابقه کاری ندارم ولی مهارت فنی بلدم و 2 ال 3 سال هم هست که سابقه کارفنی در کارخانه دارم زبان آلمانی بلد هم نیستم بر فرض هم اگر اینجا یاد بگیرم آیا اونجا امید به کار هست؟
بهد در مورد شرایط اقامت دائم و تبعیت و اقامت موقت توضیح بده .و در مورد کشور آلمان هم مقداری توضیح بده من کشور آلمان رو خیلی دوست دارم .

سلام دوست عزیز، ممنون از شما. برای آمدن به آلمان یاد گیری زبان خیلی‌ مهمه. حتما سعی‌ کنید زبان یاد بگیرید و یک مدرک زبان داشته باشید. در مورد کار راستش نمیدونم در مورد رشته شما. اگر قصدتان ادامه تحصیل باشه شاید راحت تر باشه. با داشتن مدرک زبان و با تایید شدن مدرک لیسانس تان میتونید اینجا برای ادامه تحصیل اقدام کنید. در مورد کار فکر می‌کنم بهترین راه داشتن یک کارفرمای اشنا باشه که اعلام کنه که به تخصص شما در آلمان احتیاج داره، اونوقت میتونید از این طریق اقدام کنید.

در مورد آلمان، دارای طبیعت بسیار زیبایی‌ است، خیلی‌ سر سبزه، چندین برابر شمال ایران. همه جا شما سر سبزی را خواهید دید. به ۲ دریا راه داره. هوای سردی داره، مخصوصاً زمستون ها، مثلا زمستان ساله گذشته خیلی‌ سرد و برفی بود، بعضی‌ وقت‌ها ۱۷ درجه زیر صفر بود شبها. شاید هم کمتر. تابستان خیلی‌ کوتاه است. شاید یک ماه هوا آفتاب گرم داشته باشه. اینجا وقتی‌ هم آفتابی هست اگر شما به سایه روید، حتما سردتون میشود. از نظر سیستم اجتماعی خیلی‌ خوبه، اینجا کسانی‌ که کار میکنند و مالیات میدهند، بیمه‌ بیکاری، باز نشستگی، از کار افتادگی و اینجور چیزها رو دارند. بیمه‌ درمانی هم اجباری هست که از حقوق شما قسمتی‌ کم می‌شه و بخش دیگرش رو کارفرما پرداخت می‌کنه. مثلا اگر خدا نکرده بیمار شوید، از سیتی سکان گرفته تا اندوسکوپی رو بیمه‌ پرداخت می‌کنه، البته بخش کوچکی از هزینه‌ها رو ممکن شما پرداخت کنید. مردم تقریبا سردی داره، البته شهر به شهر کمی‌ فرق می‌کنه. من اینجا همیشه احساس غریبی دارم. چون مردمش یه جورایی گاهی و بعضی‌ نژاد پرست هستند، البته بین افراد سالخورده این امر بیشتر صدق می‌کنه. باز هم اگر سوالی داشتید در خدمتم، البته سعی‌ می‌کنم باز هم چیز هایی بعدا اضافه کنم به مطلبم.

پاسخ
تشکر کنندگان: یه مهاجر ، عباس حدادی ، zara man ، aimay61 ، mml ، New York ، drkam ، radar ، Dr Sara ، alirezanz ، mhsenpc ، we are one ، msar ، copol ، aristotel
سوالی برام پیش امده قبلا اگه کسی با ویزای کار وارد آلمان میشد هیچ وقت این ویزا و اقامت کار به شهروندی تبدیل نمیشد حالا این قانون عوض شده ؟
پاسخ
تشکر کنندگان: Sahar-Germany ، radar ، msar
من خودم ابتدا به عنوان ویزا مهمان در دانشگاه به آلمان وارد شدم و بعد که قرارداد کار گرفتم، بعد از پنج سال توانستم اقامت دائم بگیرم (به خاطر قرارداد کار). یعنی‌ باید اقامت موّقتی که در ابتدا در آلمان میگیرید به صورت سالیانه، بر اساس پارگراف ۱۸ باشد، اگر این مهر به مدت ۳ سال در روی پاسپورت شما تمدید شود، و بین آنها فاصله نباشد و ۵ سال در آلمان بدون کمک شهر (کمک‌های اجتماعی) زندگی‌ کرده باشید، به شما اقامت دائم خواهند داد.
پاسخ
تشکر کنندگان: Shiva7223 ، x123 ، zara man ، radar ، webart ، we are one ، msar ، aristotel ، aristotel
من ديروز دوشنبه 9 خرداد 1390 وقت سفارت آلمان داشتم
يك ماه و نيم يا دو ماه قبل وقتم رو اينترنتي رزرو كرده بودم
وقتم ساعت 11:00 صبح بودش اما ساعت 10:00 رفتم توي سفارت
از ساعت 10:00 تا ساعت 12:40 توي حياط نشسته بودم ( دماي هوا 33 و 34 درجه ي سانتيگراد بودش و صندليها واقعا افتضاح بودن و آب سرد كن هم آبش داغ بود)
تا اينكه ساعت 12:40 شمارم رو خوندن
رفتم توي سالن اونجا هم يك ربع نشستم تا شمارم رو خوندن
تنها كسي كه مداركش كامل بود توي اون جمع من بودم
كل interview من 3 دقيقه هم نشدش
91 هزار تومان يا 60 يورو پول ويزام شد
40000 تومان هم پول بيمه ي من شدش براي ويزاي توريستي شنگن يك ماهه
پول بليط هم براي 10 جولاي رفت و برگشتش هم يك ماه بعد 10 آگوست ايران اير تهران هامبورگ رو گفتش يك ميليون تومان Big Grin منم با پوزخند از دفترشون اومدم بيرون Cool و بليط one stop امارات رو گرفتم 820 دلار
تهران دبي هامبورگ
23 خرداد هم بايد برم جواب ويزام رو بگيرم
به اميد موفقيت براي همه
پاسخ
تشکر کنندگان: mml ، OverLord ، cky ، radar ، Karren ، msar ، rooya art ، rezahabibi ، aristotel
با سلام و تبریک و سپاس از اینکه برای کمک به ما وقت خود را اختصاص می دهید .
من بعنوان یک مهندس قرارداد کاری سه ساله با یک شرکت آلمانی بسته ام. ویزای من هم آمده است. همسرم نیز چندی بعد وقت سفارت دارد و امیدوارم مشکلی برای همراهی ایشان با من ایجاد نکنند. چندتا سوال اساسی دارم.
1- قرارداد من با بیمه است ولی نمی دانم این بیمه شامل همسرم نیز می شود یا خیر؟ اصولا" وضعیت بیمه ایشان چطور خواهد بود؟
2- برای اسباب کشی به آلمان و ارسال لوازم منزل چه راهی را توصیه می کنید؟
3- آیا در طی اقامت سه ساله می توان دعوتنامه برای اطرافیان فرستاد؟
4- آیا فرزندی که در آلمان بدنیا بیاید تبعه آلمان خواهد بود؟
5- آیا در این سه سال همسرم می تواند تحصیل/کار کند؟
با سپاس
پاسخ
تشکر کنندگان: radar ، Ali364 ، اريو2013 ، msar




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان