کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
اقامت در ارمنستان
سلام.
آیا کسی از دوستان در مورد نحوه اقامت در ارمنستان اطلاعی دارند؟
از ارمنستان کسی عضو این فوروم هست؟
پاسخ
تشکر کنندگان: mavarfan ، Lady.AsaL ، msar
(2010-12-12 ساعت 12:19)ali1382 نوشته:  سلام.
آیا کسی از دوستان در مورد نحوه اقامت در ارمنستان اطلاعی دارند؟
از ارمنستان کسی عضو این فوروم هست؟

تا اونجایی که من میدونم اگر به طور مداوم 3 سال در ارمنستان تحصیل کنید در سال چهارم بهتون اقامت میدن
پاسخ
تشکر کنندگان: mavarfan ، Lady.AsaL ، msar
به غیر از تحصیل اقامت دیگری دارد؟
پاسخ
تشکر کنندگان: mavarfan ، Excitilla ، msar
دوستان عزیز مهاجرسرایی سلام!

این اولین ارسال من در این انجمن هست و خیلی خوشحالم از اینکه در بین شما دوستان هستم.

من قصد مسافرت به ارمنستان و اقامت چند ماهه را دارم، اما متاسفانه اطلاعات زیادی از این کشور ندارم و مطالبی هم که در اینترنت پیدا کردم یا اکثراً تبلیغاتی بود که بیشتر به درد توریست ها و یا دانشجویان می خورد، یا اینکه تکرار مطالب دیگران بود.

دو سفرنامه ای هم که hvm و arashmaziar عزیز گذاشته بودند رو مطالعه کردم و اطلاعات خوبی به دست آوردم، اما هنوز مواردی هست که ترجیح می دم قبل از شروع سفر حداقل اطلاعاتی در مورد اونها داشته باشم.

آغاز سفر و حرکت:
از بین مسیرهای هوایی و زمینی، من مسیر زمینی با اتوبوس هایی که از میدان آزادی حرکت می کنند رو انتخاب کردم. جایی خوندم که مثل اینکه از تبریز هم به سمت ارمنستان قطار حرکت می کنه، اما فقط یک جا دیدم و در مورد صحتش چیزی نمی دونم.

سوال من در مورد زمان حرکت اینه که، طبق برنامه ای که تا دارم باید اواخر بهمن یا اوایل اسفند ماه ارمنستان باشم. آیا زمان مناسبی رو برای حرکت انتخاب کردم؟ سعی کردم هم تا حد امکان از این موج سرما دور شده باشم و به گرم شدن هوا نزدیک تر شده باشه، و هم اینکه با حرکت مسافرین و تورم های فصل های توریستی مواجه نشم. به نظر شما استدلال درستی بوده؟

لوازم اولیه:
اینکه چه چیزی با خودم ببرم خیلی برام مهمه، چون نمی خوام توی همون اوایل ورود دچار دردسر توی تهیه لوازم بشم. کسی از دوستان می تونه چیزهایی که بصورت عام توی هر سفری به این شکل لازم می شه و مواردی که اختصاصاً می تونه برای ارمنستان مفید باشه رو ذکر کنه؟

آب و هوا:
متاسفانه در مورد آب و هوا خیلی سر در گم هستم. با اینکه از مرتفع بودن منطقه خبر دارم و توی سایت های هواشناسی هم تونستم یک نواسان نسبی دما رو بدست بیارم، اما هنوز خیلی در این مورد شفاف نیستم. دوستانی که تجربه مسافرت رو داشتن، می شه کمی از دمای هوا توی فصلی که رفته بودند بگن؟ و کسانی هم که مدت زیادی خودشون یا دوستان و بستگانشون اقامت طولانی داشتن، می تونن در مورد سرما توی زمستان و وضعیت آب و هوا توی فصل های بهار و تابستان اطلاعاتی بدهند؟

زبان:
تا اونجایی که من متوجه شدم، مردم بومی انگلیسی رو خیلی خوب متوجه نمی شن اما می شه توی فروشگاه ها یا اداره هاشون تا حد رفع رجوع از انگلیسی استفاده کرد، اما در مورد روسی اوضاع خیلی بهتره. برای یادگیری زبان، من ابتدا یک تطابقی بین زبان ارمنی و روسی انجام دادم. تقریباً هیچ شباهتی به هم نداشتند! در نهایت من یادگیری زبان روسی رو انتخاب کردم و چند روزی هم هست که شروع کردم و دارم الفبا و دستور زبان های ساده رو یاد می گیرم. استدلالم برای انتخاب روسی این بود که هم مردم بومی با اون آشنایی دارن و می شه برای صحبت کردن و غیره توی ارمنستان ازش استفاده کرد، هم اینکه منابع بسیار بیشتری برای یادگیری و رفع اشکال وجود داره، و هم اینکه در منطقه ای که ما زندگی می کنیم بیشتر به درد می خوره و توی کشورهای دیگه هم می شه ازش استفاده کرد. یادگیری زبان ارمنی رو موکول کردم به بعد از ساکن شدن در منطقه و قرار گرفتن در محیط.

غیر از چند تا وب سایت و وبلاگ که آموزش های زبان روسی رو گذاشته بودن، چند تا کتاب ها که توی ایران منتشر شده بود هست که هنوز وقت نکردم تهیه کنم. ظاهراً rosetta stone هم آموزش های خوبی داره که اون هم در نظر دارم تهیه کنم و قبل از رفتن با تلفظ ها و در کل صحبت کردن بیشتر آشنا بشم.

محل سکونت:
متاسفانه اطلاعات زیادی در مورد نحوه ی تهیه محل سکونت برای چندین ماه بدست نیاوردم. تنها چیزی که از محل سکونت در ارمنستان می دونم اینهاست. هتل از شبی 30-40 دلار به بالا. آپارتمان تا زیر یک ماه از شبی 50-60 دلار به بالا. آپارتمان برای اجاره بلند مدت از 200-250 دلار به بالا.

حالا سوالات من اینها هستش.
برای اجاره ی بلند مدت باید چیزی مثل ودیعه بپردازیم؟ اگر بله، چقدر حدوداً؟
اجاره ماهیانه هست؟ به عنوان مثال ما اول یا آخر ماه همون مبلغ اجاره رو می پردازیم یا اینکه شرایطی هم وجود داره، مثل اینکه 3 ماه به 3 ماه یکجا بپردازیم یا از اینجور مسائل؟
امکان استفاده اشتراکی از یک آپارتمان هست؟ دوستانی که اونجا دانشجو هستند که همگی جدا جدا زندگی نمی کنن؟ راهی وجود داره که بشه با دانشجوهای ساکن ارمنستان ارتباط برقرار کرد تا اگر در صورتی که امکانش وجود داشته باشه به جمع اونها پیوست؟ تقریباً چیزی مثل اینی که داره در مالزی اتفاق می افته.

من این به ذهنم رسید که با کسایی که موسسات اعزام دانشجو دارن یا اونهایی که تور برگزار می کنن تماس بگیرم، و با اینکه دانشجو نیستم اما ببینم می تونن چنین امکانی رو برای من فراهم کنند. از دوستان کسی در این مورد تجربه ای داشته یا چیزی به ذهنش می رسه؟

موارد مالی:
بزرگترین سوال من اینه که آیا می تونم اونجا با همین ویزای موقتی که لب مرز می دن، افتتاح حساب کنم؟ اگر بله، چجور حسابی؟ امکان داشتن ویزا یا مستر کارد هست؟ آقای arashmaziar عزیز جایی گفته بودند که اینکار رو کردند اما توضیحی ندادند که چطور و از طریق چه بانکی، و با چه شرایطی. اگر بتونن راهنمایی کنن واقعاً کمک بزرگی کردند.

سوال بعدی اینکه ظاهراً نمی شه خیلی به صرافی لب مرز اعتماد کرد. به نظر شما بهتر نیست که همین جا، توی تهران مبلغی رو به درام تبدیل کنم و همراه داشته باشم؟ اگر بله، چقدر رو پیشنهاد می کنید؟

از سفرنامه arashmaziar عزیز اینطور فهمیدم که بانک ملت اونجا شعبه داره. آیا توی ایران باید حساب ارزی باز کنم یا یک حساب معمولی هم جوابگو هست؟ آیا بانک های دیگری هم هستند که اونجا شعبه داشته باشند؟

جریان این زیرمیزی لب مرز خیلی جدیه؟ یعنی اینکه حتماً باید یک چیزی بدیم تا کارمون رو توی مرز ارمنستان راه بندازن و کمتر اذیت کنن؟ اگر بله، چقدر؟ (دنیا رو می بینی، خدا!)

پوشاک:
از اونجایی که من هنوز در مورد آب و هوا گیجم، در این مورد هم نتونستم تصمیم درستی بگیرم. اینطور که پیداست، البسه و پوشاک اونجا ارزون تر هست. اونطور که عقلم بهم می گه، بهتره که لباس های مناسب فصل های سرد رو از همونجا تهیه کنم، چون اصلاً معلوم نیست مثلاً کاپشن یا اورکتی که مناسب فصل سرمای تهران هستش، اونجا هم برای منی که تا حدی هم سرمایی هستم جوابگو باشه. حالا دوستان در این مورد نظری ندارند؟ اکثر جاها گفتن که لباس از اینجا چیزی نخریم و همون لباس های معمول رو که داریم با خودمون ببریم. اما هیچ جا نگفتن این لباس های معمول شامل چه چیزهایی می شه و اینکه باید تا چه حدی در مقابل سرما مقاومت داشته باشه.

کامپیوتر:
من لپ تاپ ندارم. از اونجایی که معلوم نیست چقدر بمونم، برام مقرون به صرفه نیست که بخوام برم اونجا و یک کامپیوتر نو بخرم. شاید 2 ماه دیگه کارم تموم شد و مجبور شدم برگردم و خب اون کامپیوتر دیگه به دردم نمی خوره. باید به یک تفاوت قیمت زیاد اونجا بفروشمش. متاسفانه هیچ جا مطلبی درباره کامپیوتر و قیمت و در دسترس بودن اون پیدا نکردم. شخصاً ترجیح می دم یا کامپیوتری که همین جا ازش استفاده می کنم رو با خودم ببرم، البته اگر امکانش باشه (از هزینه ی انتقال و درد سری که بار زیاد اونجا داره یک ذره می ترسم)، یا اینکه اونجا یک کامپیوتر دست دوم بخرم که بعداً خیلی ضرر نکنم یا حداقل یک چیزی مثل مانیتور رو اونجا دست دوم تهیه کنم. دوستان کسی تجربه ای دارند؟ به نظر شما امکان بردن کیس با اتوبوس، اگر باشه، منطقی و عقلانی هست؟

آشنا:
و مطلب آخر اینکه، از بین دوستان کسی هست که اونجا آشنایی داشته باشه که به نوعی کارش همین سر و سامان دادن به تازه واردین باشه؟ فکر می کنم hvm عزیز به یک دوست دیگه ای پیشنهاد معرفی دوست خودشون رو داده بودند. در مورد هزینه هاشون هم اگر حدودی هم بگید، ممنون می شم.


خب! دیگه فکر کنم بیش از حد صحبت کردم. از اینکه صحبت به درازا کشید عذرخواهی می کنم، و امیدوارم این تاپیک برای بقیه دوستان هم مفید باشه. دوستان دیگه هم اگر سوالی دارن می تونن برای من بفرستن تا من بعداً به لیست سوالات اضافه کنم (البته اگر فکر می کنید اینطوری مفید تره).

با آروزی موفقیت برای همه دوستان، و تشکر بخاطر راهنمایی ها، صحبت ها و مطالب خوبتون.

در پناه حق،

پاسخ
تشکر کنندگان: mavarfan ، hvm ، Lady.AsaL ، Hamid_110 ، msar
سلام
من سعی میکنم تا اونجایی که اطلاعات دارم جوابهایی رو که میدونم بهت بدم
آغاز سفر و حرکت:
در مورد قطار تا اونجایی که شنیدم قراره راه اندازی بشه اما هنوز نشده
در مورد موج سرما هم چون خوانواده من پارسال حدود 20 اسفند رفتند اول هوا خوب بود اما بعدا سرد شد ولی برای مدت کوتاهی
الان که باهاشون صحبت میکردم میگفتند سرمای شدید هوا کمتر شده اما دما بين 1- تا 6 درجه هست
در مورد مسافران عيد هم که خوب طبيعتا از طرفهای 20 اسفند شروع به رفتن ميکنند
لوازم اوليه :
خوب غير از لوازم شخصی و چيزهايی که مختص ايرانه مثل کتاب ها و منابع فارسی از نظر خورد و خوراک و پوشاک همه چی اونجا هست حتی در بعضی موارد بهتر از ايران
سال گذشته خيلی ها به ما گفتند نون لواش يا رب گوجه يا از اين نوع وسايل ببر اما اونجا همه چيز حتی با کيفيت بهتر بود
فقط اگر ميتونی در زمينه کامپيوتر مثلا لپ تاپ يا اين جور وسايل رو از همينجا بگيری بهتره
آب و هوا :
هوای اونجا خوب نسبتا کوهستانی هست
تابستون طرفهای مرداد و شهريور توی روز گرمای خيلی زيادی هست اما توی بعد از ظهر که آفتاب ميرفت باد خنک و خوبی ميومد
زمستونش خيلی ناپايداره يعنی ممکنه هوا خوب باشه و ناگهان سرد بشه و بارندگی بشه
توصيه ميکنم اينجا رو ببينی حتما
http://www.weather.com/outlook/travel/bu...y/AMXX0003
زبان :
به نظر من که خيلی کار خوبی کردی زبان روسی رو ميخونی چون همه توی اونجا بلدن از قبيل گرجستان و ارمنستان و اوکراين و ...
در مورد زبان ارمنی هم نگران نباش چون به نظر من زبان نسبتا راحتی هست , يه ويژگی خوبش اينه که همون چيزی رو که مينويسن ميخونن و به طور معمول مثل زبان ما کلمات و جمله هاشون رو نميخورن و مختصر نميکنن
محل سکونت :
الان جايی که خوانواده من هستند نسبتا محل خوبيه
گاز و برق و آب و تلفن داره و حدود 300 هزار تومن هزينه داره
خونه ها اکثرا مبله هست که اين معمولا شامل تلويزيون , صندلی , ميز , کاناپه , تخت , کمد , اجاق گاز , يخچال و حتی قاشق و چنگال و قابلمه و همه چيز ميشه و در بعضی موارد حتی پيانو
در مورد پرداخت, معمولا یک ماه اجاره به عنوان پيش گرفته ميشه که هزينه ماه آخر اجاره رو از همون برميدارن
توی مواردی اگر با صاحبخونه به تفاهم برسيد ممکنه با پرداخت اجاره چند ماه يه تخفيف کلی هم بگيريد
موارد مالی:
ما ويزا کارت گرفتيم , يعنی جالب اينجاست که مادرم بدون دونستن زبان و با دانش زبان کم انگليسی همون اوايل اينکارو کرد
راهش هم اين بود که من رفتم توی سايت اصلی ويزا کارت و رفتم شعب نمايندگی بانکهای ويزا کارت ايروان رو توی سايت خودش ديدم و آدرس چندتاش رو به مادرم دادم و اونهم رفت و اين کار رو راحت انجام داد
با اين حال سعی ميکنم مراحل کاملش رو از مادرم بپرسم و توی سفرنامه بنويسم
صرافی لب مرز هم مطمئن هست , البته صرافی مرز ارمنستان و در مورد مرز ايران شنيدم چندبار گرون فروختن
در خود مرز ارمنستان يک شعبه بانکه ارمنستان هست که ميتونيد بريد اونجا و در حد نياز درام بگيريد و بابتش بهتون رسيد رسمی ميده و قابل پيگيريه
ضمنا بانکهای صادر کننده ويزا کارت از قرار معلوم از ايرانی ها دلار قبول نميکنند و بايد درام پرداخت کنيد
بانک ملت برای انتقال پول کارمزدش نسبتا زياده و الان تقريبا همه افرادی که ما ميشناسيم از طريق آقايی به نام عظيمی پولهاشون رو ميفرستن ارمنستان که اونجا تجارت ميکنه و اونهم از اين روش استفاده ميکنه و پولهاش اينجوری به ايران منتقل ميشن , ما خودمون هم چند وقته اينجوری ميفرستيم
لب مرز هم دليلی نداره زير ميزی بدی و اون مخصوص افراديه که مشکل دارن وگرنه مخصوصا اگر با اتوبوس ميری مشکلی نخواهی داشت فقط دقت کن اگر با خودت قرص ميبری حتما نسخه پزشک رو بدی سفارت ارمنستان برات تاييد کنه
لباس :
خوب تا اون حدی که اونجا پياده ميشی يخ نزنی که بايد با خودت لباس ببری اما اگر ميخوای بخری اونجا مخصوصا الان شنيدم باز حراج هست و کلا از نظر قيمتی خوبه , ولی اگر احساس نگرانی ميکنی در حد نيازت از همينجا تهيه کن
کامپيوتر :
اگر ببری خویه
راستش من پرينتر خودم رو ميخواستم بفرستم ارمنستان توی مرز پرسيدم و گفتن اشکالی نداره
اونجا هم کامپيوترهايي که ديدم از اينجا گرونتر بود منتها شايد بازار خاصی برای کامپيوتر داشته باشند و من اطلاعی نداشته باشم
من جای شما باشم ميبرم اما باز ميپرسم ببينم اونجا کسی برده و با مشکل مواجه نشده



پاسخ
تشکر کنندگان: mavarfan ، fall_asleep ، hvm ، Lady.AsaL ، fahimeh88 ، Blaze ، Aries_son ، Hamid_110 ، msar
arashmaziar عزیز،

واقعاً متشکرم از صحبت هات. بخشی از دغدغه هام رفع شد و خب حالا با خیال راحت تر بقیه کارهام رو انجام می دم.

مشکلی که برای افتتاح حساب توی همه کشورها هست اینه که معمولاً کشوری اجازه نمی ده کسی با ویزای موقت و توریستی بیاد توی بانکهای اون کشور حساب باز کنه و آدرس هم داخل همون کشور بده. اگر دولت ارمنستان اجازه بده افرادی که به صورت توریست وارد کشورش می شن بتونن حساب دائمی باز کنند، به نظر من نشون دهنده ضعف اقتصادی بالای اون کشور و نیاز به گردش پول توی بانکهاش هست. مادر شما با همین ویزایی که لب مرز می دهند تونستند حساب باز بکند، یا نوع دیگه ای از ویزا رو داشتند؟

یک سوال دیگه اینکه من هر چقدر توی اینترنت می گردم نمی تونم جایی رو پیدا بکنم که مخصوص بچه های دانشجوی ارمنستان باشه. شما اطلاعی از وب سایتی دارید که اونجا بتونم با چند تا از بچه های دانشجو ارتباط برقرار کنم. اگر بتونم قبل از رفتن دوستانی توی ارمنستان پیدا کنم خیلی خوب می شه.

در مورد محل سکونت من تونستم یک آگهی توی یک سایت خارجی پیدا کنم که مالک گفته بود که یک آپارتمان داره که 2 تا اتاق داره و برای اجاره به دانشجوها هستش. ظاهراً یک نفر هم در حال حاضر اونجا ساکن هستش. اونجا همونطور که شما گفته بودید نوشته بود که یک ماه رو به صورت ودیعه نگه می دارن و حداقل مدت زمان قرارداد هم 3 ماه هستش. با عکس هایی گذاشته بود آپارتمان مناسبی به نظر می اومد، اما هم آدرسش داخل ایروان نبود (البته اینو مطمئن نیستم) و هم اینکه اجاره رو نوشته بود 1600 mth. این بود که من یک مقدار گیج شدم. 1600 که باید مبلغ اجاره به درام باشه و mth هم که احتمالاً همون per month بوده. ولی این مبلغ اصلاً با عقل جور در نمیاد.

برای محل سکونت باید خیلی زود هماهنگی انجام بدم که ببینم در نهایت می تونم به صورت مشترک با مثلاً 2 نفر دیگه آپارتمان رو اجاره کنم یا نه.

در مورد زبان دیشب تصمیم گرفتم که تا قبل از رفتن خوندن و نوشتن الفبا و اعداد رو به ارمنی یاد بگیرم. چون احتمالاً توی پیدا کردن آدرس ها و محل ها خیلی می تونه کمکم بکنه. روسی رو هم که دارم ادامه می دم ولی متاسفانه چون تا حالا به این زبان گوش ندادم، هیچ مقیاسی برای نوع یادگیریم هم ندارم. ولی خب سعی می کنم تا چند روز آینده حتماً یک برنامه آموزش زبان روسی تهیه کنم تا توی این چند هفته بیشتر با این زبون آشنا بشم. در کل تجربه خیلی جالبیه!

در مورد صرافی چون اکثر دوستان همونجا کارشون رو انجام می دن من هم به همون جا موکول می کنم. فقط یک سوال و اون اینکه از اینجا کل مبلغ رو به ریال ببرم به نظر شما؟ یا اینکه بخشی رو به دلار تبدیل کنم؟ اگر بله، سود اینکار چی هستش و چه تفاوتی با ریال داره؟ و اینکه توی صرافی چه مبلغی رو تبدیل کنم و به چی؟ تمام یا بخشی رو به درام یا دلار؟ و حدوداً چقدر؟

در مورد دارو احتمال داره که بخوام با خودم یک پماد و چند تا قرص سرما خوردگی یا استامینوفن ببرم، اما حواسم رو جمع می کنم که هیچ کدوم کدوئین نداشته باشه. اگر هم احساس کنم ممکنه برام مشکلی درست کنه، احتمالاً از خیر بردن دارو می گذرم.

من توی همین روزهای آینده یک سر می رم آزادی تا با مسئولین و راننده اتوبوس ها صحبت کنم. الان اصلاً نمی دونم که یک کیس و جعبه مانیتور رو که خب بزرگ هم هست (مگر اینکه lcd بگیرم)، رو با اتوبوس حمل می کنند یا نه؟ و اگر بله، با چه هزینه ای؟ بعدش اینکه آیا لب مرز همه وسایل مسافرین بررسی می شه؟ یعنی اینکه من باید یکی دو تا کیف و چمدون رو با اون جعبه ها اینطرف و اونطرف کنم؟؟ خیلی بد می شه که! امیدوارم اینجوری نباشه!

به محض اینکه اطلاعاتی توی این زمینه پیدا کنم، اینجا در اختیار بقیه می گذارم.

راستی 2 تا سوال دیگه که دفعه قبل یادم رفت بپرسم. اول در مورد کپی رایت. ما می تونیم نرم افزارهایی که همین جا توی ایران استفاده می کنیم رو به همین صورت با خودمون ببریم؟ در واقع اونجا کپی رایت برای نرم افزار رعایت می شه؟؟ برای فیلم و موزیک چطور؟

و سوال دوم اینکه من هیچ جایی ندیدم کسی به امکانات ورزشی توی ارمنستان اشاره ای کرده باشه! شما تجربه ای توی این زمینه دارید؟ به عنوان مثال زمین یا محلی مثل همین بخش های روبازی که توی پارک های خودمون هست اونجا هم هست؟ یا اینکه توی خود ایروان جاهایی هست که بشه در روز یک ساعت رو دویید؟

یک سوال دیگه! شما توی سفرنامه خودتون گفته بودید که برادرتون اینترنت 512kb گرفته بودند. این اینترنت چیزی مثل adsl بوده یا روی سیم کارت خودشون گرفته بودند؟؟ البته فکر نمی کنم روی سیم کارت ها بشه تا این سرعت اینترنت داشت ولی مطمئن نیستم. نمی دونید که می شه با دیش ماهواره اینترنت گرفت اونجا یا نه؟

من سوالاتم خیلی زیاده، ولی خب دارم سعی می کنم تا حدی خودم رو کنترل کنم که از هیجان سفر کم نشه! ولی بعضی هاش واقعاً ضروری هست برام. در هر صورت ببخشید اگر خیلی سوال می پرسم.


در پناه حق،

پاسخ
تشکر کنندگان: mavarfan ، hvm ، Lady.AsaL ، Blaze ، msar
خواهش ميکنم قابلی نداره
جواب سول اول اینه که بله با همون ويزای لب مرز اين کار رو انجام داد
و هنوز هم با همين ويزا ميره و مياد
در مورد سوال دوم من شماره چندتاشون رو ميدم بهت اما خودت بايد باهاشون صحبت کنی و به نتيجه برسی
اون قيمت هم احتمالا 160 هزار درام بوده اگه ميگی جاش خوب بده
با اين حال من چند تا شماره از بچه های اونجا ميدم باهاشون صحبت کن ولی کسی رو تاييد نميکنم , شناخت آدمها ديگه با خودت
در مورد ريال و دلار موضوع اينه که ريال رو همه جا توی ارمنستان قبول نميکنند و در ضمن چند جا که ديدم گرونتر از دلار درمياد, البته اين تجربه من بود و دوستان ممکنه تجربه متفاوتی داشته باشند
در مورد داروها از نظر کيفی داروهای اونجا بهتر از داروهای ماست و اکثرا اروپايی يا آمريکايی هست که به سفارش روسيه آوردن
در مورد مرز هم اگه بگی وسايل مال خودته بايد همشو با خودت جابجا کنی توی مرز , اما ميشه اينها رو به راننده بسپاری و اونور تحويل بگيری با اين حال از راننده دقيق تر رو بپرس
توی ارمنستان من گشتم سی دی اورجينال پيدا کنم نتونستم
از بابت کپی رايت خيالت راحت باشه
داری ميری ارمنستان , کاليفرنيا که نميری!
در مورد ورزش من اونجا زمين فوتبال ديدم
و جوونهاشون خيلی ميرن باشگاه های بدنسازی اما بخاطر پاکی هوا و همينطور خلوتی شهر و اينکه اونجا بخاطر کوهستانی بودنش پستی و بلندی زياد داره توی خود شهر ميتونی بدوی و نرمش کنی , ضمنا پارکهای خيلی خوبی هم داره هرچند من زياد وسايل ورزشی توی پارکهاشون نديدم.
برادر من اينترنت جی اس ام گرفته بود که روی سيم کارت و با استفاده از مودم جی اس ام ميدن
سرعت اينترنت موبايل ها خيلی خوبه , در ضمن به من گفت يه اينترنت جديد اومده که فکر کنم adsl باشه و گفت 8هزار درام و سرعت 1Mb و دانلود نامحدود
که از نظر سرعت و هزينه خيلی عاليه
اينترنت ماهواره ای هم ديدم استفاده ميکنند اما نميدونم مجوز ميخواد يا نه
در ضمن با وجود همچين اينترنتی که بهتون گفتم ديگه ماهواره ای نيازی بهش احساس نميشه
اميدوارم تونسته باشم کمکی کنم.
پاسخ
تشکر کنندگان: fall_asleep ، mavarfan ، Lady.AsaL ، Blaze ، Hamid_110 ، msar
واقعاً متشکر arashmaziar عزیز، در این شک نکنید که صحبت ها و تجربیات شما برای منی که تازه وارد هستم خیلی مفیده.

در مورد حساب بانکی واقعاً خبر خوبی بهم دادید، و بابت اون شماره تماس ها هم پیشاپیش متشکر. در مورد اینترنت و نرم افزار و ورزش و دارو هم همه خبرهای خوبی بودند. توی همین روزها می رم آزادی و با راننده ها بیشتر صحبت می کنم و نتیجه اون رو هم اینجا می گذارم.

سعی می کنم من هم سفرنامه کاملی آماده کنم و مثل شما توی این موضوع برای بقیه مفید باشم.

در نهایت باز هم متشکر بابت تمام کمک هاتون،

پاسخ
تشکر کنندگان: arashmaziar ، mavarfan ، Blaze ، msar
در مورد قطار:
قبل از فروپاشی شوروی قطار از ایران به ارمنستان میرفت منتها چون مسیر اون هم از آذربایجان بود و هم از ارمنستان با شروع جنگ بین این دو جمهوری ریل ها اسیب دیدند (و بعضی اوقات نیز غارت شده و به یغما رفتند و بنابراین قطارها متوقف شدند و هنوز هم متوقف و در حال پوسیدن هستند) و میتوانید واگن های زنگ زده را در قسمتهایی از نقاط مرزی مشاهده کنید البته تفاهم نامه هایی برای راه اندازی مجدد بین دولتهای ایران و ارمنستان امضا شده اند اما کی به سرانجام برسند خدا داند
در مورد لبتاپ بهتر است که از ایران ببری چون اکثر دانشجویان هم همین کار را میکنند مخصوصا با این ارادتی که چین عزیز به ما دارد و لپتاپهای ارزانش دیگه دلت نمیخواد از اجناس اورجینال اونجا بخری
در مورد آب و هوا :هوای ایروان تقریبا مثل هوای مشهد خودمان است یعنی در طی یک روز امکان دارد هوا چند بار تغییر کند و. با اینکه ارمنستان کشوری کوهستانی است اما اوضاع جوی آن به حاره ای بیشتر شبیه است
اما در مجموع برای ما ایرانیها قابل تحمل است
در مورد لباس بهتر است از ایران ببری چون اینجا ارزانتر گیر میآوری(این هم از برکت چین عزیز )
مواد غذایی بسیار فراوان است اما برنج خوب گیر نمیآید
با افتتاح حساب معمولی ریالی معادل وجه آن را در ارمنستان تحویل خواهید گرفت (بانک ملت)
صرافی مرز ارمنستان قابل اعتماد نیست و در سفرنامه ام آنرا نوشته ام

اجاره مسکن و روال آن مانند ایران است و اگر راهنمای مجانی در آنجا خواستی پی ام بده شماره تلفن دکتر جسینی را تقدیم میکنم
در مورد زبان روسی کار خوبی میکنی و من نیز با توجه به اینکه چند ترم روسی خواتده بودم خیلی به کارم آمد اما ترکی هم خیلی کاربرد دارد و با اینکه مردم آنجا با آذری ها در جنگ بوده اند اما خیلی از آنها ترکی را بلد هستند و ما نیز از این موضوع نهایت بهره را بردیم

به دلایل شخصی از مدیریت استعفا داده ام لطفا سولات مربوط به مدیریت را از من نپرسید
پاسخ
تشکر کنندگان: mavarfan ، fall_asleep ، Lady.AsaL ، Blaze ، Hamid_110 ، msar
hvm عزیز،

از بابت مطالب و راهنمایی ها متشکر.

در مورد لپ تاپ من فعلاً تصمیم گرفتم که یک کامپیوتر تهیه کنم یا اینکه مال خودم رو از اینجا ببرم. شنبه هم اول به آزادی می رم تا با راننده ها صحبت کنم و بعد به ولیعصر می رم تا ببینم کوچکترین و قابل حمل ترین کیسی که می تونم بخرم چی هستش. اگر راننده اتوبوس ها قبول نکنند همونطوری که arashmaziar عزیز گفت وسایل بزرگ مثل مانیتور رو با خودشون از مرز رد کنند، احتمالاً خرید مانیتور رو به ارمنستان موکول خواهم کرد. در این مورد باز هم باید تحقیق کنم و چون بعضی چیزها برام هنوز کاملاً شفاف نیست، طبیعتاً تصمیمی هم نگرفتم.

برای حمل و تبدیل پول شما چه چیزی رو پیشنهاد می کنید؟ من احتمالاً یک مبلغی رو به صورت ریال با خودم می برم، شاید 100 هزار تومن یا کمی بیشتر. بقیه پولم رو به دلار تبدیل خواهم کرد و اگر صرافی های تهران درام داشته باشند همین جا مبلغ ویزا که باید لب مرز پرداخت بشه + نزدیک به معادل 100 دلار هم به درام تبدیل خواهم کرد. البته در این مورد هم نتونستم هیچ راهنمایی توی اینترنت پیدا کنم و تنها منابعم شما و arashmaziar هستید. اما بازم تحقیق می کنم ببینم مشکلات احتمالی که ممکن پیش بیاد چی هست و نتیجه رو همین جا در اختیار بقیه خواهم گذاشت.

در مورد مسکن و همینطور آشنا، واقعاً به کمک احتیاج دارم. چون تنها هستم وسایلی که می تونم با خودم ببرم و کلاً حرکتم محدود هست. اگر هم وسایل زیاد از حد ببرم حمل و نقلش تا رسیدن به محل مورد نظر و همینطور اونجا برام سخت می شه. یا باید سبک برم و اونجا خرید کنم یا اینکه اگر بخوام با خودم چیزی ببرم قبلش باید مطمئن بشم که محل سکونتم رو دارم تا بلافاصله بعد از اینکه از اتوبوس پیاده شدم وسایل رو بگذارم توی یک تاکسی و به محل اقامتم برم.

به تبلیغاتی که می شه نمی خوام خیلی توجه کنم چون به هر حال هیچ کاسبی نمی گه ماست من ترشه. یا باید دل به دریا بزنم و به امید یکی از همین تورها برم اونجا و در نهایت یک محلی رو برای سکونت انتخاب کنم که از نظر خودم خیلی منطقی نیست و کمی کورکورانه ست، یا اینکه باید کسی رو پیدا کنم که توی مرحله اول از روی دوستی بخواد کمکی کرده باشه.

البته بازم می گم که همین که این همه دوستان به سادگی رفت و آمد می کنند و مشکلی هم پیش نمیاد برای من بهترین خبر هستش. اما امیدوارم همین پرسش و پاسخ ها بتونه دغدغه افراد دیگه رو هم رفع کنه.

hvm عزیز، مجدداً متشکر بابت راهنمایی ها

پاسخ
تشکر کنندگان: mavarfan ، hvm ، Lady.AsaL ، hamid2006zaman ، Blaze ، msar
پول ایرانی بدردت نمیخوره همون دلار ببری بهتره
از سر مرز 50 دلار تبدیل کن برای ویزا و خرج توی راه کافیه
لوازمت رو ببر پیش دکتر حسینی سفارشت رو میکنیم (نگران نباش مجانی است)
بقیه دلار هات رو در ایروان چنج کن (توی هر سوپر مارکتی صرافی هست اونم از نوع خیلی معتبر و با فاکتور )
سعی کن سبک بار باشی بنابراین کیس و کامپیوتر را فراموش کن (لپتاپ راحتتره)
نگران زیر میزی هم نباش چون از مسافران اتوبوس رشوه نمی گیرند
موفق باشی

به دلایل شخصی از مدیریت استعفا داده ام لطفا سولات مربوط به مدیریت را از من نپرسید
پاسخ
تشکر کنندگان: mavarfan ، fall_asleep ، Lady.AsaL ، Blaze ، Hamid_110 ، msar
hvm عزیز،

متشکر بابت راهنمایی ها. سعی می کنم همین طوری که شما گفتید برنامه ریزی کنم.

در مورد منزل من دیشب که داشتم می گشتم توی اینترنت این وب سایت رو پیدا کردم:

http://irentals.am/eng/apartments/publicAdvancedSearch

تنها مزیتی که به نظرم نسبت به بقیه داره اینه که مواردی که برای اجاره داره خیلی زیاده و قیمت های مختلفی هم شامل می شه. من پایین ترین قیمت اجاره ماهیانه رو 44000 درام دیدم و توی صفحات آخر از 450 هزار درام هم بیشتر بود مبالغ (دوستان اگر توی صفحه نتایج روی اون عبارت قرمز monthly price کلیک کنید، موارد رو براتون به صورت صعودی - یعنی از قیمت پایین به بالا - مرتب می کنه و نمایش می ده. البته توی 11-12 صفحه اول اون مواردی رو نشون می ده که اصلاً اجاره ماهیانه ندارند و فقط مبلغ اجاره روزانه براشون وارد شده).

من عکس های بعضی از آپارتمان ها رو دیدم. پایین ترین قیمت ها واقعاً جای مناسبی برای زندگی نیست. من حداقل چیزی رو که دیدم خیلی با اکراه بشه توش مدتی رو به صورت موقت زندگی کرد 70 هزار درام یعنی چیزی نزدیک به 200 هزار تومان اجاره ماهیانش بود. خوبی این وب سایت این بود که یک ذهنیتی در مورد خونه هایی که اونجا باهاشون مواجه می شم بهم داد. چون توی اکثر وب سایت هایی که تا الان دیده بودم، همش تصاویر خونه های شیک و تر تمیز بود و قیمت هاشون هم در همین حدود زده بودند. به عنوان مثال توی یک سایتی دیدم که چند تا عکس گذاشتن از آپارتمان ها به عنوان نمونه و بعد نوشتن که "اجاره آپارتمان از 220 هزار تومن به بالا". در ادامه نگفتن که این عکس ها مال همون آپارتمان 220 هزار تومنی هاست یا نه؟! (مطمئن نیستم ولی فکر می کنم عکس ها مربوط به آپارتمان هایی باشه که حداقل 120 تا 180 هزار درام قیمتشون بوده)

تا اونجایی که من از این نرخ اجاره ها و تصاویری که دیدم فهمیدم، فکر می کنم حداقل مبلغی که باید برای یک آپارتمان گذاشت کنار 100 هزار درام ماهیانه هستش و ترجیحاً بیشتر. که اون هم میشه حدود 300 هزار تومن خودمون (تصور می کنم نرخ درام الان 28 ریال باشه، توی xe.com که اینطور بود یک هفته پیش، ظاهراً قیمت درام در مقابل دلار بالاتر رفته، درسته؟).

مطلب جالب دیگه ای که توی این عکس ها دیدم نماهای آماتوری بود که مالک ها از بالکن خونه هاشون گرفته بودند که توی بعضی ها عمداً و توی بعضی های دیگه سهواً ایروان و اون محله نیز مشخص بودند. و خب برخلاف اون چیزی که معمولاً توی اینترنت از ایروان دیده بودم، اینبار یک چهره خیلی ملموس تر از این شهر دیدم. اکثر عکس هایی که تا به حال دیده بودم فقط زیبایی های شهر رو نشون داده بودند و جالب این بود که خود من هم حتی از خودم یکبار هم نپرسیده بودم که "پس بدی ها چی؟!". اوتوپیا یا مدینه فاضله که نیست که هیچ جا هیچ کسی چیزی از بدی هاش نگفته! تا اینکه خودم اتفاقی نظرم به نمای شهر از توی همین بالکون ها افتاد. البته اینها رو می گم الان نترسید! فقط ممکن کمی تعجب کنید، و براتون تازگی داشته باشه. در کل توصیه می کنم کسانی که قصد رفتن دارن حتماً یک نگاهی به این عکس ها و آپارتمان ها بندازن (البته اگر قصد موندن دارند و توریست نیستند).

چیزهای مهم دیگه ای که فهمیدم یکی نوع آب گرم بود که با برق کار می کنه یا گاز طبیعی، که فکر می کنم از نظر کیفیت باید گازی بهتر باشه (چه برای گازی، چه برای برقی، توی تصاویر چیزی شبیه به آبگرمکن های دیواری خودمون می بینید. ظاهراً برقی ها کوچیکتر هستند). در مورد هزینه فکر می کنم قبلاً گاز و برق یکی بوده اما الان متفاوت هست، فقط نمی دونم الان تعرفه گاز بیشتره یا برق و اینکه چنین آبگرمکن هایی اگر برقی باشن مصرفشون به صرفه تر هست یا گازی؟ (فکر می کنم گازی باید بهتر باشه، حتی اگر گاز گرون تر باشه! چون هم قدرت گرمایشی بیشتری دارند و هم اینکه کم مصرف تر هستند - یعنی خروجی بهتری دارند در مجموع)

چیزهای دیگه ای که دیدم توی همه سایت ها بهش توجه کردن، طبقه بود یعنی همه زدن 2/5 که یعنی طبقه دوم توی یک ساختمان 5 طبقه. حتی برای خونه ها زدن 1/1 که همون می شه یک طبقه! روی داشتن آب و گاز و برق همه تاکید کردند! الان برام این سوال هستش که آیا جاهایی هست که آب شهری نداشته باشه یا برق؟ حالا گاز تا حدی قابل توجیه هستش! در مورد تلفن ندیدم کسی چیزی گفته باشه، یا شاید خیلی توجه نکردم. اکثراً مدت زمانی که می تونید اجاره کنید رو نوشتن، و توضیح هم دادن که آیا برای تابستان هم می شه محل رو در اجاره داشت یا نه. آدرس ها رو اول دو تا خیابون اصلی رو گفتن، بعدش بلافاصله به یک فروشگاه یا سوپر مارکت یا یکجای مهم به عنوان نشانی اشاره کردند. بعضی از آپارتمان هایی که توی مجتمع ها هستند استخر و جکوزی و ماساژ و غیره هم دارند، اما من ندیدم جایی گفته باشه که اینها برای استفاده همه هستش. در عوض 2-3 جا دیدم که برای استفاده مبالغی رو به ازای هر نفر گفتند (معمولاً 5-6 هزار درام برای هر بار استفاده، که فکر کنم کمی گرون باشه!). یک سری ساختمان ها رو دیدم که به صورت اتاق به اتاق اجاره می دادند، با قیمت های خیلی خوب اما به نظرم کمی باید خطرناک باشه. چون همون جا که نوشته به شما اتاق بزرگه رو مثلاً 22 هزار درام اجاره می ده به عنوان اسپشال آفر، کنارش گفته که اون یکی اتاق رو به 5 نفر و نفری 5 هزار درام اجاره می ده! (احتمالاً آن-اسپشال آفر!) واسه همین فکر نمی کنم خیلی جای مناسبی باشند اینجور جاها و اصلاً معلوم نیست باید با چه نوع انسانهایی همزیستی داشت! احتمال اینکه آدم های خوب به اینجور جاها بیان کمه، مگر اینکه واقعاً از لحاظ مالی تو شرایط بدی باشند. در مورد پارکینگ اکثراً گفتن که نداره (تا اونجایی که من دیدم). توی خیلی از آگهی ها نوع ساختمان رو زده "سنگ"! حالا من نمی دونم منظورشون نمای ساختمان هست، یا اینکه واقعاً یک سازه سنگی هست! ساختمان هایی که مبله نیستند و قیمت پایینی هم دارند واقعاً اوضاع بدی دارند! من واقعاً از چندتاشون ترسیدم!! ولی جاهای قیمت بالا تر، به نسبت تهران حداقل، قیمت مناسب تری دارند + امکانات بیشتر در فورنیش ها.

در آخر اینکه، اینها تجربیات من نیستند! و فقط نتیجه گشتن توی اینترنت هستند. به هیچ عنوان بر پایه این صحبت ها تصمیمی نگیرید و حتماً خودتون قبل از هر اقدامی از درستی تصمیمتون اطمینان حاصل کنید، یا صبر کنید که در آینده خودم یا بقیه دوستان این صحبت ها رو تأیید، رد یا تکمیل کنند.


در پناه حق،

ویرایش: قیمت ها تصحیح شد!


پاسخ
تشکر کنندگان: mavarfan ، hvm ، Lady.AsaL ، Blaze ، Hamid_110 ، msar
دوستان یک تصحیح و چند نکته دیگه:

نخست اینکه نرخ تبدیل درام به ریال طبق گفته سایت xe.com ، فعلاً 28 ریال به ازای 1 درام هستش. البته این قیمت احتمالاً با اون چیزی که توی صرافی های ایران و یا Exchange های ارمنستان اعمال می شه کمی تفاوت باید داشته باشه. (بابت اشتباهی که شده بود، عذر خواهی می کنم)

این صفحه رو می تونید هر چند وقت یکبار نگاه کنید، تا در جریان تغییرات باشید:

http://www.xe.com/ucc/convert.cgi?Amount...age=Submit


برای ویزا کارت، همونطور که arashmaziar عزیز گفته بود، من هم به سایت شرکت visa رفتم و از اونجا لیست بانک های ارمنستان که ویزا کارت ارائه می دهند رو پیدا کردم. تعداد این بانک ها واقعاً خوب هست، فقط در مورد شرایطشون و نوع سرویس هاشون باید به وب سایت هر بانک جدا گانه مراجعه کنید. از این صفحه می تونید این لیست رو ببینید: (زمانی که خودم تحقیق بیشتر در این مورد رو شروع کنم، نتایج رو همین جا در اختیار دوستان قرار خواهم داد)

http://www.visacemea.com/wv/get_card.jsp...&submit=Go


در مورد یادگیری زبان روسی، من یک منبع از طریق گوگل پیدا کردم اما هنوز فرصت نکردم تست کنم. به نسبت منابع پارسی، خیلی بهتر و کامل تر هستش. دوستانی که توی خواندن انگلیسی مشکلی ندارند، می تونند از این وب سایت استفاده کنند. به مرور این منابع رو تکمیل تر خواهم کرد:

http://masterrussian.com


توی لیست کارهایی که باید انجام بدم، به زودی تحقیقی هم در مورد اپراتورهای تلفن ثابت (Land-line) و تلفن همراه، توی ارمنستان انجام خواهم داد و نتایج جستجو رو اینجا قرار خواهم داد.

پاسخ
تشکر کنندگان: mavarfan ، frozen mind ، hvm ، Lady.AsaL ، Blaze ، msar
خب من بالاخره دیروز تونستم برم آزادی!

هزینه بلیط: دوستان قیمت بلیط شده 70 هزار تومان، چه برای رفت و چه برای برگشت. هر روز ساعت 2 بعد از ظهر اتوبوس حرکت می کنه. اینجور که من فهمیدم بهتره که حداقل از 2-3 روز قبل بلیط تهیه کنید، چون مسافر زیاده و اتوبوس کم!

من فقط تونستم یک شرکت رو توی ترمینال غرب پیدا کنم که ماشین برای ارمنستان داشت. بقیه هم تأیید کردند که همین یک تعاونی هست. حالا نمی دونم اون یکی شرکت که بقیه دوستان هم بهش اشاره کردن الان دیگه کار نمی کنه یا من نتونستم پیداش کنم یا اینکه اصلاً ترمینال غرب نیست.

در مورد قیمت بلیط من اول شک کردم که شاید مسئول فروش داره مبلغ رو اشتباه می کنه، ولی یک ذره نگاه کردم دیدم که خودشون روی تابلو هم همین مبلغ رو نوشتن.

فقط یک سری توضیحات بدم که یک موقع گیج نشید! (الان متوجه می شید منظورم چی هست!!)

اولین کاری که من کردم این بود که جلوی پارک سوار آزادی پیاده شدم، رفتم سمت یک باجه که اول فکر کردم اطلاعات باید باشه، ولی بعدش دیدم فقط بلیط می فروشند. یک همچین صحبتهایی بین من و یکی از آقایون اونجا رد و بدل شد!

من: آقا سلام، خسته نباشید! ببخشید این ماشین های ارمنستان کجا وایمیستند؟!

آقا: چند لحظه مکث ... مگه ارمنستان شهرستان نبود؟

من: ساکت! ... نه! ارمنستان یک کشور خارجیه!

آقا: تأمل! ... نه! اینجا نداریم!

بلافاصله شروع کردم به حرکت به سمت ترمینال غرب و معلوم بود که اون شخص چیزی نمی دونسته واسه همین اصلاً توجه نکردم به حرفش. فقط از اون لحظه به بعد تا دقیقاً همین الان دارم حسرت اینرو می خورم که چرا وقتی ازم پرسید "مگه ارمنستان شهرستان نبود؟" بهش نگفتم "آره" تا ببینم چی می گه!!! واقعاً اگر می تونستم زمان رو بر می گردوندم عقب و می گفتم "آره، ولی قراره استان بشه!". این آقا احتمالاً هنوز نتونسته بود با جدا شدن ارمنستان از ایران طی قرون گذشته کنار بیاد!!! (قبول دارم باورش سخته!!)

بعدش وارد ترمینال غرب شدم. رفتم سمت 2 تا راننده و یک آقایی که داد می زنه اتوبوس فلان جا داره می ره، که داشتن با هم صحبت می کردند. عذر خواهی کردم و گفتم که ماشین ارمنستان، بلافاصله اون آقایی که داد می زنن بهم گفت وایسا الان می برمت خودم! منم گفتم حالا شما داری گپ می زنی با آقایون به من بگید من خودم می رم. با دستش یکجایی تقریباً بالای یک دکل مخابرات رو نشون داد و گفت "می ری اون بالا توی ساختمان ترمینال، تعاونی - دیدار سری GT - اونجا ماشین دارن". من با تعجب و خوشحالی شروع کردم به سمت ساختمان ترمینال حرکت کردم. احتمالاً دوستای مذکر می دونن که "کلاس GT" مربوط به موتور های مسابقات کلاس سرعت با حجم موتور 500 cc هستش! من داشتم هم شاخ در می آوردم که این کلاس جی تی اینجا چی کار می کنه و اصلاً چه معنی می تونه بده! و کلی هم ذوق کرده بودم که "سری GT" رو از زبون یک آدم عامی شنیده بودم!

همون اول یک تعاونی دیدم به اسم "جهان دیدار". رفتم و به متصدی باجه گفتم موضوع رو. گفت باید از شش ماه قبل بلیط بگیری و کلاً واسه 2 هفته دیگه فکر نمی کنم بلیط پیدا کنی! اتوبوس ها هم شنبه و دوشنبه، یا دوشنبه و چهارشنبه حرکت می کنه. این هی می گفت، منم هی ناامید می شدم. بعد گفتم بلیط ش چقدره، گفت "ما که ماشین نداریم!"، گفتم یک آقای گفت بیا تعاونی "دیدار". گفت "نه، ما - جهان دیدار - هستیم، تو باید بری - دیدار سیر گیتی". هم از این ناراحت بودم که چرا اوضاع اتوبوس ها اینقدر خرابه و هم از این خندم گرفته بود که "دیدار سری GT" حالا شده بود "دیدار سیر گیتی!".

خلاصه دقیقاً اونطرف ساختمان شرکت "دیدار سیر گیتی" رو پیدا کردم. در مورد قیمت بلیط گفتم که چرا اینقدر گرونه، قبلاً 35 تا 55 هزار تومان بود. که آقای بلیط فروش با خونسردی کامل بکل منکر این قضیه شد و خیلی صریح گفت که از اول همین قیمت بوده!

گفتم که من یک کیس و مانیتور می خوام با خودم ببرم، چقدر می شه. گفت باید با انبار صحبت کنی. انبار دقیقاً پشت شرکت توی محوطه بود. رفتم اونجا و مسئول انبار گفت که باید با راننده صحبت کنی. گفتم حالا من الان راننده از کجا پیدا کنم، شما حدودش رو بگو. دیگه بعد از کلی ناز کردن و ناز کشیدن، آقا گفت اگر من باشم 200 تومن. منم خیلی ریلکس گفتم 200 هزار تومان؟؟ پرسید کیس با مانیتور؟ گفتم آره، جدی بگید چقدر می شه! یک ذره فکر کرد گفت 250 تومان! ... بعدش گفت خودت هم میای، گفتم آره! ... گفت پس یک ذره کمتر می شه!

تصور کنید قیمت اضافه بار، اینقدر باشه!!! اونم با اتوبوس!

اینم اطلاعات تماس "دیدار سیر گیتی"، اگر کسی از دوستان سوالی از خودشون داشت:

آدرس: تهران، میدان آزادی، ترمینال غرب

تلفن: 44693051 الی 54
44630411 الی 12
44663893
44659543
فکس: 44663894

----------

زبان روسی: بعد از آزادی رفتم انقلاب که یک سری کتاب های آموزشی زبان روسی بگیرم. روز قبلش هم یکی از دوستان لطف کرده بود و آموزش های روسی rosetta stone رو گذاشته بود واسه دانلود. من توی اینترنت 3 تا کتاب پیدا کرده بودم و فکر می کردم باید فقط همین ها باشه، ولی اینطور نبود. فکر می کنم 10-12 تایی کتاب آموزشی منتشر شده بود که من کتاب "روسی در سفر" رو 3000 تومان خریدم، و کتاب "دستور تصویری زبان روسی" رو 4900 تومان که داخل جلد زده 2900 ولی چون چاپ سال 80 هست، قیمت جدیدش اینه. فروشنده اول کتاب های پر فروش رو پیشنهاد کرد که هم cd داشتند و بعضی هاشون کتاب تمرین و غیره. اما من شروع کردم درس یک هر کدوم از اینها رو خوندن. تقریباً هیچ چیزی نفهمیدم. خیلی زود متوجه شدم که این کتاب های پر فروش کتاب هایی هستند که حتماً باید استاد داشته باشی، و توضیحات داخلی کتاب اصلاً مناسب خودآموزی نیست. بعداً خود فروشنده هم گفت که هر کی میاد اول سراغ این کتاب ها رو می گیره، وقتی پرسیدم کیا، گفت دانشجو ها! ... کتاب "روسی در سفر" از این بابت خوب بود که علاوه بر شروع سریع، یک دستور زبان اولیه ساده هم داره که خیلی سخت نیست و واسه شروع خوبه. کتاب "دستور تصویری زبان روسی" هم علاوه بر اینکه دستور زبان پیشرفته تری رو بیان کرده، کماکان همون حالت کاربردی خودش رو حفظ کرده و مناسب خودآموزی هست.

اینها لیست کتابهایی هست که توی این فروشگاه موجود بود: (آقای فروشنده لطف کرد و نوشت، ولی قیمت نزده و اسم بعضی هاشون هم کامل نیست)

- راه روسیه
- استارت روسی
- آموزش نوین روسی 1 و 2
- دستور تصویری
- مکالمات روزمره روسی
- فرهنگ لغت روسی به فارسی
- فرهنگ لغت فارسی به روسی
- فرهنگ پلی تکنیک روسی
- صرف افعال
- تمرینات روسی

در مورد فرهنگ لغت ها، به نظر خوب می اومدن، اما به نظرم با یک نرم افزار روی گوشی هم می شد به همون امکانات دسترسی داشت و مسلماً بهتر و راحت تر در استفاده.

فروشگاه کتب زبان
(شعبه 2) میدان انقلاب، ضلع جنوب شرقی، پلاک 3
66475798 - 09355062525

(میدان انقلاب، دقیقاً کنار پل هوایی)

در مورد آموزش هایی که توی اینترنت هست من سایت masterrussian.com رو چک کردم. به نظرم واقعاً خوب و کامل هستش. مخصوصاً که در مورد تلفظ ها، فایل های صوتی هم داره و این می تونه خیلی مفید باشه. برای نمونه این صفحه رو چک کنید: (زبان سایت انگلیسی هستش)

http://masterrussian.com/russian_alphabet.shtml

سایت صدای روسیه هم آموزش های خوبی داره (به زبان پارسی)، و سایت دانشجویان مترجمی زبان روسی هم واقعاً منابع خوبی داره. از نرم افزارهای مکمل و دیکشنری و فونت تا ترجمه ها و کتاب های داستان و کتاب صوتی و ... و تالار گفتگو. توصیه می کنم حتماً به این دو سایت یک سری بزنید:

صدای روسی، آموزش زبان روسی به پارسی:

http://persian.ruvr.ru/russian_language

سایت دانشجویان مترجمی زبان روسی:

http://www.russianclub.ir


پاسخ
تشکر کنندگان: mavarfan ، Lady.AsaL ، Blaze ، Hamid_110 ، msar
آره من هم میخوام که این رو بدونم
غیر از تحصیل هم راهی هست؟
پاسخ
تشکر کنندگان: msar




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان