کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
یادگیری مهارتهای زندگی در اروپا (اجاره مسکن-خرید- کاهش هزینه ها و..)
این مطلب رو هم من درباره مشکلات اجاره خونه در سوئد خصوصا استکهلم اضافه می کنم چون پیدا کردن خونه در استکهلم واقعا سخته.خواستم توضیحات خودم رو بنویسم اما مطلب کامل تری در سایت اخبار فارسی سوئد بود که اینجا نقل قول می کنم

خبر سوئد- نفر اول در صف انتظار مسکن شرکت “استکهلمز هم” با 61 سال زمان انتظار
استکهلمیان – اگر تصور می کنید با 8 سال انتظار در صف نوبت مسکن استکهلم جلوتر از همه قرار دارید بهتر است در تصور خود تجدید نظر کنید. نگاهی به آمار وضعیت نوبت انتظار در اداره مسکن یابی شهر استکهلم (استکهلمز بوستادز فورمدلینگ) نشان می دهد که فردی که در انتظار مسکن در نوبت اول این صف قرار دارد حدود 30 سال در انتظار بوده است.

اما جالب تر از آن نگاهی به وضعیت در صف انتظار یکی از بزرگترین شرکت های مسکن استکهلم (استکهلمز هم) است. فردی که در صف نوبت این شرکت مسکن در نوبت اول قرار داد 61 سال در انتظار بوده است!


البته (و خوشبختانه) اینگونه افراد واقعا بصورت اورژانس نیازمند یافتن یک مسکن نیستند بلکه بصورت “شکم سیر” خود را در صف انتظار ثبت می کنند تا روزی بتوانند ایده آل ترین مسکن اجاره ای ممکن در ایده آل ترین منطقه استکهلم را از آن خود کنند. و یا برای آینده ای دور برنامه ریزی می کنند.

ایرانیانی که در دهه 1980 به سوئد مهاجرت نمودند بخوبی بخاطر دارند که یافتن مسکن از طریق “ادارات مسکن یابی” که در هر کمونی مستقر بودند چقدر آسانتر از وضعیت امروز بود. در آن زمان تقریبا همه کمونهای سوئد دارای یک “اداره مسکن یابی” یا به سوئدی “بوستادز فورمدلینگ” بودند که صاحبان واحدهای مسکونی اجاره ای بر طبق قانون موظف بودند تا تحت شرایط مشخصی مسکن اجاره ای خود را در اختیار آن قرار دهند تا از طریق این اداره در اختیار اشخاصی که خود را در صف نوبت مسکن قرار داده و همچنین افرادی که ضروری ترین نیاز به مسکن را داشتند قرار بگیرد.

با وجود چنین سیستمی اعمال تبعیض برای مثال در مورد مهاجرین نیز بسیار پایین تر از امروز بود چرا که صاحب واحد مسکونی مستقیما مستاجر خود را انتخاب نمی کرد.

اما از اوایل دهه 1990 اکثر ادارات مسکن یابی کمونها عمدتا بدلایل اقتصادی یکی پس از دیگری تعطیل شدند و جویندگان مسکن اجاره ای هر چه بیشتر مجبور به جستجوی مسکن در میان صاحبان واحدهای مسکونی خصوصی و اجاره مسکن بصورت مستقیم از آنان شدند. امروزه “اداره مسکن یابی” در کمتر کمونی وجود دارد.

از سوی دیگر کمبود تعداد آپارتمانهای اجاره ای در استکهلم هرگز تاکنون بمانند وضعیت فعلی نبوده است. تقریبا یک چهارم از کلیه آپارتمانهای اجاره ای سوئد در استکهلم قرار دارند. این در حالیست که تنها 0.2 درصد از کل آپارتمانهای در معرض اجاره سراسر کشور در استکهلم واقع شده اند.

بنا بر اظلاعات اداره مسکن یابی استکهلم متقاضیان آپارتمان اجاره ای در استکهلم در بهترین حالت قادر به یافتن آپارتمانی اجاره ای پس از دو ماه انتظار در صف نوبت مسکن خواهند بود. البته به شرطی که حاضر به زندگی در حاشیه استکهلم و در مناطق اطراف آخرین ایستگاه های متروی شهر بوده و یا قادر به پرداخت اجاره گرانتر آپارتمانهای اجاره ای تازه ساز باشند.

یافتن مسکن در پایتخت سوئد, ماموریتی دشوار!
یافتن یک مسکن اجاره ای در استکهلم نه تنها از بزرگترین مشکلات دانشجویان و مهاجرین تازه واردی است که مایلند در پایتخت سوئد زندگی کنند, بلکه برای خود سوئدیها هم در همین حد دشوار است. با این وجود راه های متفاوتی جهت پیدا کردن مسکن اجاره ای در “شهر پریان دریایی” وجود دارد. یکی از مطمئن ترین و در عین حال بی دردسرترین آن قرار گرفتن در صف اداره مسکن یابی است. متقاضیان آپارتمانهای اجاره ای در استکهلم می توانند با قرار دادن خود در صف اداره مسکن یابی این شهر پس از مدتی با توجه به مدتی که در انتظار بوده و محله ای که مایل به سکونت در آن هستند صاحب یک آپارتمان اجاره ای شوند. در واقع هر چه مدت انتظار در صف نوبت بیشتر باشد متقاضی هم شانس بیشتری جهت یافتن یک آپارتمان اجاره ای و هم امکان بیشتری جهت سکونت در منطقه مورد علاقه خود را خواهد داشت.

به عبارت دیگر اگر دارای پایین ترین توقع باشید می توانید پس از گذشت مدت نسبتا کوتاهی یک آپارتمان اجاره ای دست اول در استکهلم پیدا کنید. و اگر هم از پر توقع ترین ها هستید و مایلید که از طریق اداره مسکن یابی استکهلم در محبوب ترین محله ها که عموما مناطق بسیار مرکزی شهر هستند زندگی کنید باید سالها دندان روی جگر بگذارید.

برای مثال بر طبق آمار استخراج شده توسط استکهلمیان از داده های اداره مسکن یابی استکهلم چنانچه مایل به سکونت در آپارتمانهای دارای شرایط متراژی/ ساختاری/ نرخ اجاره مشخصی در مناطق “شلبی/سولنتونا”, “والستا/سیگتونا” و یا “اوسمو/نینهس هامن” باشید با کمی شانی خواهید توانست در کوتاه ترین مدت صاحب یک آپارتمان اجاره ای دست اول شوید. اما اگر منطقه مورد علاقه تان منطقه “ماریه هل” در غرب استکهلم است باید حدود 27.4 سال جهت رسیدن نوبتتان برای اجاره آپارتمانی در این محله دندان روی جگر بگذارید.

اشتباهی که برخی دچار آن می شوند
هنگامی که در این رابطه از شهر استکهلم صحبت می شود منظور فقط خود کمون (شهرداری) استکهلم بوده و این منطقه را نباید با استکهلم بزرگ که از 24 کمون مستقل تشکیل شده است اشتباه نمود. اشتباهی که برخی از مهاجرین و از جمله ایرانیان خصوصا در سالهای اولیه نقل مکان به سوئد دچار آن می شوند این است که مجموعه ای که از 24 شهر مستقل تشکیل شده است را “شهر استکهلم” می پندارند.

هنگامی که شما با اتوموبیل, تراموا یا مترو از یک نقطه شهر به نقطه دیگر شهر نقل مکان می کنید اگرچه تصور می کنید که در “شهر استکهلم” در حال تردد هستید اما ممکن است هر ایستگاهی که قطار شهری در آن توقف می کند در خاک کمون و شهری قرار گرفته باشد که از لحاظ استقلال و ساختار اداری بمانند دو شهر مختلف از یکدیگر جدا و کاملا مستقل هستند. هر کدام از این مناطق یک کمون (شهرداری) نامیده می شوند.

چنانچه علاقمند به نقل مکان به کمونهای دیگر استکهلم بزرگ هستید باید مستقیما با ادارات مسکن و یا صاحبان مسکن در کمون مورد نظر خود تماس بگیرید و قرار گرفتن در صف نوبت اداره مسکن یابی استکهلم به معنی قرار گرفتن در صف نوبت همه 24 کمون استکهلم بزرگ نیست. همه کمونها نیز اداره مسکن یابی ندارند و در برخی کمونها میبایست جهت اجاره مسکن مستقیما به شرکتهای خصوصی اجاره مسکن و یا صاحبخانه های خصوصی مراجعه کنید.

استکهلم (فقط محدوده کمون استکهلم ونه استکهلم بزرگ) از معدود کمونهایی که دارای اداره مسکن یابی است
همه صاحبان واحدهای اجاره ای موظف هستند تا بخشی از واحدهای خود را جهت اجاره در اختیار ادارات مسکن یابی که در برخی شهرهای سوئد وجود دارد قرار دهند. این ادارات سپس بر اساس نوبت انتظار افراد, این واحدهای مسکونی را بنوبت در اختیار متقاضیان قرار میدهد. از دیگر محاسن این سیستم جلوگیری از اعمال هر گونه تبعیض احتمالی است که برخی صاحبان واحدهای اجاره ای ممکن است نسبت به متقاضیان متعلق به اقشار مختلف جامعه اعمال نمایند.

جهت قرار گرفتن در صف اداره مسکن استکهلم تنها دو شرط وجود دارد: دارا بودن 18 سال تمام و همچنین دارا بودن شماره شناسایی ملی ده رقمی سوئد. متقاضی در هنگام عقد قرارداد اجاره باید بتواند نشان دهد که از درآمد کافی جهت پرداخت مبلغ اجاره برخوردار است, اما در زمان قرار داشتن در صف نوبت نیازی به نشان دادن این درآمد وجود ندارد.

کمک هزینه های اجتماعی از قبیل “سوسیال بیدراگ” در آمد محسوب نمی شوند. اما حقوق بیکاری( آ- کاسا) و وام تحصیلی دانشجویان در این رابطه درآمد محسوب می گردد. افراد دارای بدحسابی قبلی که نامشان در لیست افراد بد حساب سوئد (لیست افراد دارای آنمرکنینگ) ثبت شده باشد برای اجاره آپارتمان با مشکلات جدی مواجه خواهند شد و شانس بسیار کمی جهت اجاره مسکن دارند.

هزینه قرار گرفتن در صف نوبت اداره مسکن استکهلم در حال حاضر 225 کرون در سال است و اگر این هزینه یک سال پرداخت نشود فرد از صف خارج شده و تمامی امتیازی که در طی سالها انتظار کسب کرده باشد را نیز از دست خواهد داد.

بهنگام عقد قرارداد اجاره نیز 1000 کرون هزینه مسکن یابی به این اداره پرداخت خواهید نمود.

توجه کنید تعداد زیادی از مردم نیز مانند دیگر کشورها, و از جمله ایران, با مراجعه مستقیم به صاحبان واحدهای اجاره ای مسکن خود را اجاره میکنند و افراد ثروتمند تر نیز آپارتمان و مسکن خود را خریداری میکنند و مانند همه جای دیگر دنیا هر کسی پول بیشتری دارد میتواند در هر کجا که مایل است در مدت کمتر از یک روز آپارتمان و یا خانه مورد علاقه اش را خریداری نماید.

قرارداد دست دوم
یک مستاجر در سوئد دارای حقوق قانونی مستحکمی است. یک صاحب خانه فقط با دلایلی بسیار جدی و مستدل قادر خواهد بود که یک مستاجر را از منزل اجاره ای خود بیرون کند. اما بدلیل کمبود مسکن در شهرهای بزرگ و بخصوی دانشجویی سوئد مانند استکهلم, گوتنبرگ, مالمو, اپسالا و لینشوپینگ تعدادی از مردم مسکن خود را بصورت موقت از مستاجر دیگری اجاره میکنند که اصطلاحا “قرارداد دست دوم” نامیده میشود و چنانچه بدون اطلاع صاحبخانه صورت گیرد عملی غیر قانونی است.

مهم ترین نکته ای که در این رابطه باید به آن توجه نمود این است که یک قرارداد دست دوم, یعنی قراردادی که مابین مستاجر اول و مستاجر دوم منعقد می شود تنها در صورتی دارای اعتبار قانونی است که مورد تایید مالک آپارتمان یعنی شرکت مسکن نیز قرار گرفته باشد. در غیر اینصورت هر نوع قراردادی که مابین دو مستاجر منعقد گردد چون مورد تایید مالک خانه قرار نگرفته قراردادی غیر قانونی بوده و اصطلاحا “سیاه” خوانده می شود. در واقع هیچ مستاجری در سوئد بدون اجازه کتبی مالک خانه حق واگذاری مسکن اجاره ای خود به شخص دیگری را ندارد.

در یک قرارداد غیر قانونی دست دوم یا سیاه که بدون اطلاع مالک خانه یعنی شرکت مسکن منعقد شده باشد دو طرف از حقوق قانونی زیادی برخوردار نیستند و متعاقب آن می توانند در شرایطی بسیار دشوار قرار گیرند.

اجاره دهنده دست دوم
اگر صاجب یک قرارداد اجاره دست اول هستید و واحد مسکونی خود را بصورت دست دوم به فرد دیگری اجاره داده اید می توانید دچار مشکلات بسیار جدی شده, مجبور به پرداخت ده ها هزار کرون خسارت شده در نهایت قرارداد اجاره دست اول خود را از دست بدهید. همچنین توجه کنید که حتی اگر یک قرارداد دست دوم قانونی و مورد تایید مالک آپارتمان با مستاجر دیگری منعقد کنید مسئولیت قانونی تمامی خسارات احتمالی که از سوی مستاجر دوم به آپارتمان وارد گردد بر عهده مستاجر دست اول است که در بدترین حالت ممکن است سر به صدها هزار کرون بزند. برای مثال هزینه زدودن بوی سیگار از دیوارهای یک آپارتمان می تواند به مرز صد هزار کرون برسد که مسئولیت کامل آن همیشه بر عهده مستاجری است که قرارداد اول اجاره به نام اوست.

کم نبوده اند مستاجرین دست دومی که پس از بروز اختلاف با مستاجر دست اول عمدا خسارات هنگفتی به آپارتمان وارد آورده اند. خسارتی که کل مسئولیت قانونی جبران آن بر عهده مستاجر دست اول قرار دارد, حتی اگر دارای قرارداد قانونی و مورد تایید مالک مسکن با مستاجر دست دوم باشد.

اگر در صدد اجاره یک آپارتمان بصورت دست دوم هستید می بایست با مالک آپارتمان یعنی شرکت مسکن تماس گرفته و موافقت مالک مسکن را جلب نمایید. شرکتهای مسکن معمولا اگر دارای دلیل موجهی باشید با اجاره موقت مسکنتان به فرد دیگری برای مدت شش ماه یا یکسال موافقت می کنند. از جمله دلایل موجه می تواند کار و یا تحصیل در نقطه ای دیگر از سوئد یا جهان باشد.

اجاره کننده دست دوم
اگر به هنگام اجاره یک آپارتمان بصورت دست دوم مستاجر اول شروطی را قائل شود که مثلا حق تغییر آدرس خود به آپارتمان را ندارید, حق نصب نامتان بر روی صندوق نامه ها را ندارید و یا نباید تلفن خود را به آدرس جدید انتقال دهید این زنگ خطر بزرگی است که در حال وارد شدن به یک وضعیت پر دردسر در آینده نزدیک هستید.

اگر آپارتمانی یا خانه ای را بصورت “دست دوم” اجاره کرده اید چنانچه مستاجر صاحب قرارداد دست اول, مبلغ اجاره ای بیش از اجاره واقعی و اولیه آن مسکن از شما دریافت کرده باشد حتی پس از نقل مکان از آن مسکن می توانید تحت شرایطی از طریق مراجعه به داگاه تمامی مابه التفاوت اجاره پرداخت شده اضافی را از مستاجر اول پس بگیرید. همیشه سعی کنید مبلغ اجاره را از طریق حساب بانکی به حساب مستاجر اول پرداخت کنید که مدرکی در این زمینه داشته باشید. هرگز (هرگز) مبلغ اجاره را بصورت دستی و بدون دریافت رسید پرداخت نکنید, در صورت انجام چنین عملی با دست خود امضاء کرده اید که در صورت بروز هر گونه مشکل و اختلافی حتی از ناچیزترین حمایت قانونی هم برخوردار نباشید.

اجاره دهنده یک مسکن دست دوم (با تایید صاحب مسکن) حق دریافت مبلغ اجاره بیشتری از مبلغی که خود به صاحب خانه می پردازد را از شما ندارد. اجاره دهنده فقط می تواند در صورتیکه آپارتمان را بصورت مبله به شما اجاره می دهد حداکثر 15 درصد به مبلغ اجاره اضافه نماید.

سوئدیهایی که آپارتمانهای دست دوم اجاره میکنند و مستاجر اولی اجاره ای بیش از اجاره واقعی و اولیه آن مسکن از آنها دریافت می کند پس از نقل مکان, سریعا به دادگاه ویژه ای تحت نام “هیرس نمندن” مراجعه کرده و مابه التفاوت اجاره را برای سالهای گذشته از مستاجر اول پس می گیرند که در مواردی از رقمهای کلانی تشکیل شده است.

صف نوبت ویژه برای نو جوانان مابین 18 الی 25 ساله, دانشجویان و بازنشستگان
اداره مسکن یابی استکهلم تسهیلات ویژه ای نیز در اختیار نوجوانان مابین 18 الی 25 سال, دانشجویان شاغل به تحصیل در دانشگاه های سوئد و همچنین بازنشستگان (بالای 65 سال) قرار می دهد که می تواند منجر به یافتن مسکن بصورت بسیار سریعتر برای این سه گروه باشد. چنانچه مشمول این شرایط هستید اطمینان حاصل کنید که بهنگام ثبت خود در صف انتظار اداره مسکن یابی استکهلم در گروه صحیح ثبت نام شده اید.

دریافت مسکن اجاره ای بصورت خارج از نوبت
برای افرادی که دارای شرایط ویژه جسمی, روحی و یا اجتماعی هستند امکان دریافت مسکن بصورت خارج از نوبت وجود دارد. اما دریافت مسکن به این صورت یکی از سختگیرانه ترین انواع آن است و می بایست با ارائه مدارک معتبر تایید شود.

آخرین آمار و ارقام
بنا بر آخرین آمار و ارقام منتشر شده از سوی اداره مسکن یابی استکهلم حدود 287000 نفر در صف انتظار اجاره مسکن قرار دارند که به معنی یک افزایش 30 هزار نفری (12 درصدی) در مقایسه با سال قبل از آن است. از حدود 287000 نفری که در صف نوبت قرار دارند حدود 65000 نفر (23 درصد) فعالانه در وب سایت این اداره بدنبال مسکن می گردند.

حدود 80 درصد از افرادی که در صف انتظار اجاره مسکن در استکهلم قرار دارند دارای مسکنی بصورت قرارداد دست اول اجاره ای, آپارتمان شخصی و یا ویلا هستند و هدفشان از قرار گرفتن در صف نوبت برنامه ریزی برای آینده است.

حدود 53 درصد از متقاضیان مسکن در استکهلم ساکن خود شهر استکهلم هستند, 33 درصد ساکن دیگر نقاط استان استکهلم بوده و 14 درصد نیز ساکن دیگر نقاط سوئد و یا خارج از سوئد هستند.

در هر کجای سوئد و خارج از سوئد که هستید می توانید از طریق اینترنت و وب سایت اداره مسکن یابی استکهلم خود را در صف نوبت مسکن قرار دهید.

اداره مسکن یابی استکهلم همچنین یک بروشور اطلاعاتی به 10 زبان مختلف (از جمله زبان پارسی) تهیه و منتشر نموده که در آن مراحل ثبت نام و جستجوی مسکن در وب سایت این اداره مفصلا توضیح داده شده است.

به نقل از stockholmian

پاسخ
تشکر کنندگان: mavarfan ، oxin
این مطلب هم در تاپیک مهاجرت به سوئد قرار داده بودم اما از اونجائی که قوانین خرید و اجاره مسکن در کشورای مختلف اروپایی شباهت هایی به هم داره در اینجا هم میذارم!

خانه اجاره ای
(Hyresrätt)
اگردر خانه ای زندگی می کنید که صاحب خانه آن آپارتمان های متعددی برای اجاره دادن دارد در اینصورت خانه شما اجاره ای می باشد. شما مستاجربوده و کسی که به شما اجاره می دهد صاحب خانه می باشد.مقررات اجاره؛ شرایط اجاره کردن و اجاره دادن را تعیین می کند.

وظائف مستاجر
(Det här ska hyresgästen göra])
اجاره راباید سر موعد مقرر بپردازید و به منزل خود رسیده از آن مواظبت کنید.مزاحم همسایگان خود نشوید و اگر چیزی در خانه خراب شد به صاحب خانه خبر دهید.شما باید اجاره را در آخر هر ماهی برای ماه بعد پیش پرداخت کنید.اگر نپردازید ممکن است خانه را از شما پس بگیرند.در قرارداد خانه مبلغ اجاره قید شده است.

شما باید به منزل خود رسیده واز آن مواظبت کنید.باید پنجره ها؛ هواکش آشپزخانه؛ اجاق گاز؛ یخچال و فریزر؛ توالت؛ راه آب حمام و دریچه آنرا تمیز کنید.عوض کردن فیوز و لامپ ها نیز با خود شماست.
اگر مشکلی از نظر سوئیچ چراغ یا پریز برق دارید با صاحب خانه تماس بگیرید.اگر چیزی را بشکنید باید پول آن را بپردازید.شما می توانید خودتان اگر خواستید دیوارهای خانه را رنگ بزنید و یا کاغذ دیواری کنید. ولی شرطش این است که این کار به خوبی انجام شود و خانه را خراب نکند.بدون اجازه صاحب خانه حق ندارید دیواری را بر داشته یا دیواری اضافه کنید.اگر می خواهید ماهواره نصب کنیدباید با صاحب خانه تماس بگیرید تا بدانید کجا برای نصب صحیح مناسب می باشد.اگر در ساختمانی با تعداد دیگری مستاجرنشین زندگی می کنید نباید ایجاد مزاحمت برای آنها بکنید.نباید موزیک با صدای بلند گوش کنید ویا داد وفریاد بکشید.اگر قرار است جشنی بگیرید بهتر است همسایه هایتان را از قبل در جریان گذارید.اگر همسایگانتان خیلی از شما شکایت کنند و شما ا ز ایجاد مزاحمت دست بر ندارید ممکن است خانتان را از دست بدهید.شما هم اگر همسایه هایتان برای شما ایجاد مزاحمت کردند به صاحب خانه خود مراجعه تمائید.

وظائف صاحب خانه
(Det här ska hyresvärden göra)
شما باید اگر مایل باشید بتوانید با صاحب خانه خود تماس بگیرید. صاحب خانه باید آن چه که خراب شده است را تعمیرکند.صاحب خانه باید مواظب باشد که همه چیز در خانه شما خوب کار کند.صاحب خانه باید مواظب باشد که حتما آب گرم و سرد در منزل داشته باشید.صاحب خانه باید از اینکه برای شما مزاحمت ایجاد شود جلوگیری نماید.در مقررات اجاره درج شده که یک خانه باید شامل چیزهای ذیل باشد:
. سوفااژ
. آب گرم و سرد
. فاضل آب
. توالت؛ دستشوئی؛ دوش و وان
. الکتریسیته
. دسترسی به اطاق لباس شوئی
. انباری در زیرزمین یا شیروانی.
بعضی وقتها انباری در داخل خانه قرار گرفته است.


بیمه مسکن
(Hemförsäkring)
مهم است که منزل خود را بیمه کنید.اگر مثلا درخانه شما آتش سوزی شده و یا آنکه پراز آب شود در اینصورت نداشتن بیمه مسکن برایتان بسیار گران تمام خواهد شد و مشکلات فراوان دیگری نیز برایتان به وجود خواهد آورد.

مکان های مشترک مستاجرین
(Rum som du delar med andra hyresgäster)
بعضی جا ها را با مستاجرین دیگر به طور مشترک از آنها استفاده می کنید.مثلا اطاق لباس شوئی؛ زیر زمین یا شیروانی؛راه پله ها و حیاط.
از اطاق لباس شوئی این طوراستفاده کنید:
. وقت رزرو کتید.
. از دستورالعمل در مورد چکونگی استفاده از
ماشین ها پیروی کنید.
. اطاق لباس شوئی را بعد از استفاده تمیز کنید.
. حتی ماشین ها را بعد از اتمام کار تمیز نمائید.

از راه پله ها به این طریق استفاده کنید:
هیچ کس حق ندارد که دوچرخه؛ کالسکه؛ کفش؛ کفش اسکی؛ وسائل زمستانی برای بازی بچه روی برف و غیره را هیچ جای راه پله بکذارد.اگر آتش سوزی پیش آید هیچ مانعی نباید جلوی پا وجود داشته باشد.برای همین گذاشتن چیزهائی مثل روزنامه و مجله یا کیسه های ذباله که زود آتش می گیرند در راه پله ها ممنوع می باشد.

اگر بخواهید جا بجا شوید
(Om du ska flytta från din lägenhet)
اگر بخواهید جا بجا شوید حق دارید که منزل خود را پس بدهید ولی باید همیشه از سه ماه قبل این موضوع را به صاحب خانه خود اطلاع دهید.خانه شما موقعی که دیگراز آنجا دارید می روید از طرف صاحب خانه کنترل خواهد شد. اگر صاحب خانه خرابی هائی را در خانه پیدا کند از شما پولش را خواهد گرفت.اگر هم خانه را تمیز نکرده باشید برای شما هزینه بر خواهد داشت.


آپارتمان رهن و اجاره
(Bostadsrätt)
آپارتمان رهن و اجاره آپارتمانی است که شما آنرا به عنوان بخشی از آپارتمان هائی که متعلق به یک انجمن می باشد خریداری می کنید. این انجمن صاحب تمام دستکاه ساختمانی می باشد. آنوقت هر ماهه مبلغی به این انجمن پرداخت می کنید.این پول ها برای نوسازی آپارتمان و رسیدگی کاملبه آن استفاده می گردد ولی چون آپارتمان را خریده اید در این صورت اگر یخچال یا فریزر شما خراب شود پولش را خودتان باید بپردازید.

آپارتمان تصاحبی
(Ägarlägenhet)
آپارتمان های تصاحبی چیز جدیدی است.چنین چیزی فقط در مورد ساختمان های کاملا نوساز صدق می کند.در اینجا شما مستقلا صاحب آپارتمان می شویدنه صاحب بخشی از آپارتمان های یک انجمن.

خانه های ویلائی
(Villa)
وقتی شما خانه ویلائی و یا خانه ردیفی خریداری می کنیدچون خودتان صاحبخا نه می باشید ترتیب همه کارهایش نیز با خود شماست.

دوباره مصرف
(Återvinning)
ما در سوئد سعی می کنیم از زباله هایمان چیزهای قابل استفاده درست کنیم.استفاده دوباره از آنها به خاطر حفظ محیط زیست می باشد. از جمله درست کردن کاغذ جدید از روزنامه های کهنه بطری های نو از بطری های قدیمی.در کمون شما محل هائی برای انداختن ذباله وجود دارد.ذباله های قابل استفاده را می توانید در آنجا بیاندازید.
ذباله ها را می توانید به این طریق دسته بندی کنید:

. کاغذ
. فلزات
. شیشه
. پلاستیک
و.......


منبع :nyiostergotland.se
پاسخ
تشکر کنندگان: mavarfan ، oxin ، sara24
در سوئیس ، بسیاری از افراد در یک آپارتمان اجاره ای سکونت دارند. شرایط اجاره یک آپارتمان توسط قانون و اجاره نامه تعریف شده است. خرید آپارتمان یا خانه گران است و شرایط برای اعطای وام مسکن بسیار سخت گیرانه. در مورد وام مسکن اطلاعات بیشتر کسب کنید.میزان اجاره در اجاره نامه تعیین شده است. مستاجر اجاره را از قبل پرداخت میکند، یعنی در پایان هر ماه برای ماه آینده.اجاره نباید خیلی بیش از مقدار معمول باشد. در سوئیس ، اجاره به نرخ بهره وام مسکن مرتبط است. اجاره با افزایش و کاهش این بهره بالا و پایین می رود.

بازار مسکن است به طور فزاینده بر روی وب متمرکز میگردد. اکثر وب سایت های جستجوی مسکن اشتراک برای کمک به جستجو ارائه میکنند . آنها همه گزینه های موجود مطابق با درخواست تان را توسط ایمیل برایتان ارسال میکنند. روزنامه ها نیز موارد موجود منطقه ای را منتشر میکنند.برخی راهنمایی ها برای پیدا کردن یک آپارتمان از طریق وب معیارهای انتخاب (منطقه ، قیمت) را تا حد امکان باز بگذارید. جستجوی خود در سایت های ملی را با جستجو در سایت های منطقه ای کامل کنید. روزنامه ها سایت های خود را دارند. مراقب باشید هنگامی که با شماره تلفنی با پیشوند 0900 روبرو می شوید. برخی از بنگاههای املاک و مستغلات که حرفه ای نیستند، شما را متحمل هزینه های گزاف میکنند بدون اینکه برای مشتری خود مسکنی پیدا کنند.

هنگامی که شما آپارتمانی می بینید ، همیشه سوالات زیر را از خودتان بپرسید :
•چگونه می توان به محل کار رفت؟ آیا باید ماشین داشت؟
•آیا مدرسه ، مهد کودک ، کودکستان در این نزدیکی هست؟
•مغازه ها کجا هستند؟
•سر و صدایی در شب هست؟
•آیا کودکان می توانند بیرون بازی کنند؟
•و سوالات دیگر

ثبت نام برای یک آپارتمان
اگر شما علاقه مند به آپارتمانی هستید شما باید پرسشنامه ای را کامل و ثبت نام کنید. آنها می خواهند علاوه بر چیزهای دیگر بدانند: نام و نام خانوادگی شما ، تاریخ تولد، وضعیت تأهل ، شغل ، کارفرمای شما، حقوق و دستمزدتان، تعداد فرزندان ، سن کودک شما ، کد قرارداد بیمه سکونت، و کد قرارداد بیمه مسئولیت شهری. برای اثبات اینکه شما قادر به پرداخت اجاره بها هستید، به طور کلی باید گواهی عدم پیگرد قانونی ارائه دهید. شما می توانید این سند را از دفتر پیگردهای قانونی شهرداری خود دریافت کنید.

توجه!
مالکین عموما انتظار دارند که شما بیمه سکونت و بیمه مسئولیت شهری ارائه کنید. این بیمه ها هزینه های مربوط به آتش سوزی ، خسارت آب ، سرقت و یا شکستگی شیشه ای را پوشش میدهند. در کانتونهای Nidwalden ، Glaris ، Vaud ، Fribourg، Jura بیمه سکونت اجباری است.


افزایش اجاره
اگر مالک بخواهد اجاره را به دلیل افزایش بهره وام مسکن یا تغییرات اساسی در ساختمان افزایش دهد، آن را باید با استفاده از فرم رسمی انجام دهد.

توجه!
اگر فکر می کنید این افزایش قابل توجیه نیست ، شما 30 روز مهلت دارید تا درخواستی کتبی به مرجع ذیصالح برای مصالحه بفرستید.برخی از خانه ها با کمک دولت ساخته شده اند از قبیل مسکن به اصطلاح اجتماعی. در اینجا ، قوانین حاکم بر افزایش اجاره متفاوت است.

کاهش اجاره
اگر میزان بهره وام مسکن کاهش یافت، اجاره نیز به طور معمول باید کاهش یابد. بنابراین شما حق دارید درخواست کاهش اجاره کنید. در این موارد نامه ای سفارشی به مالک ارسال و استدلال خود را بیان کنید.در اصل ، موجر و مستاجر بر قرارداد اجاره کتبی (اجاره نامه) توافق میکنند. با امضای خود ، آنها متعهد به رعایت مفاد قرارداد میگردند. مهم است که مستاجر تمام مفاد قرارداد را مطالعه کند. اگر شکی وجود دارد ، باید آن را قبل از امضای قرارداد اجاره کاملا روشن کرد. اصولا اجاره نامه با شرایط کلی و قوانین اجاره خانه همراه است.

توجه!
در کانتونهای Uri ، Nidwalden ، Zug ، Fribourg ، Neuchâtel ، Geneveو Vaud ، مالکین ملزم به ضمیمه کردن فرمی به اجاره نامه هستند که به اطلاع مستاجر میرساند چگونه او می تواند از خود در برابر اجاره اولیه خیلی بالا دفاع کند.

پرداخت ضمانت
برای تضمین اجاره و یا پرداخت غرامت برای هرگونه خسارت ، مستاجرین اغلب ملزم به پرداخت مقداری به نام وثیقه هستند که معادل حداکثر اجاره سه ماه است. این پول در حساب بانکی خاص (تضمین حساب اجاره) به نام مستاجر قرار می گیرد.

در زمان خروج از آپارتمان ، مستاجر این وثیقه را همراه با سود دریافت میکند.در مورد تعاونی مسکن ، معمولا مستاجر وثیقه پرداخت نمیکند، اما سهمی را برای عضو شدن باید پرداخت کند. این ممکن است جمعا بیشتر از سه ماه کرایه باشد.

برای اطمینان از همزیستی خوب، مهم است که ساکنان یک ساختمان یا بلوک احترام متقابل نشان داده و به مقررات خاصی پایبند باشند. در اینجا برخی از قوانین که در سوئیس برگزار می شود را ذکر میکنیم.

استراحت شب
استراحت شبانه معمولا از ساعت 22:00 تا 07:00 است، استراحت نیمروز از ساعت 12 تا 13 است. در طی این زمان ها، باید حتما صدای تلویزیون و وسایل صوتی و موسیقی را قطع کرده و از انجام فعالیت های پر سر و صدا خودداری کرد. یکشنبه ها و تعطیلات رسمی ، باید از ایجاد سر و صدا جلوگیری کرد. بهتر است همسایگانی که دوست دارند جشنی داشته باشند قبلا به همسایه ها اطلاع دهند.

فضاهای مشترک
ورودی ها ، راه پله ها، اتاق لباسشویی، زیرزمین و اتاق زیر شیرونی و غیره در اختیار همه ساکنین است. مهم است که مانعی در این مکان های مشترک گذاشته نشده و در تمیزی آنها کوشا بود.

لباسشویی
در بسیاری از خانه ها، مقررات برای برنامه ریزی استفاده از اتاق لباسشویی برای هر مستاجر در نظر گرفته شده است.

حیوانات خانگی
در برخی از خانه ها ، حیوانات اهلی مانند سگ و گربه ها مجاز نیستند. اجاره نامه در اینباره راهنمایی میکند.

دخانیات
در بسیاری از ساختمان ها ، سیگار کشیدن در پلکان ها، آسانسور و یا در فضاهای مشترک ممنوع می باشد. برخی از آپارتمانها فقط به غیر سیگاری ها اختصاص داده شده است.بسیاری از این قوانین در مقررات محل سکونتتان ذکر شده است. آن را با دقت بخوانید.اگر همسایه ها نمی توانند اختلاف بین خودشان (به عنوان مثال بخاطر سر و صدا و یا مزاحمت) را حل و فصل کنند، میتوانند با سرپرست ساختمان و یا مالک تماس بگیریند.در زمان تخلیه، مستاجر، آپارتمان (شامل زیرزمین و اطاق کوچک زیر شیروانی)را پاک و تمیز میکند. در این موارد، فرش یا کفپوش باید توسط موسسه متخصص نظافت تمیز گردد. خسارات که فراتر از ساییدگی و فرسودگی معمول است باید توسط مستاجر قبل از خروج خود تعمیر گردد. اگر شما می خواهید بدانید احتمالا مسئول تعمیر چه مواردی هستید، با سرپرست ساختمان یا مالک تماس بگیرید.اگر شما هر گونه شک و تردید در باره آنچه شما نیاز به تعمیر و یا جایگزینی آنرا دارید، به فهرست رسمی عمر تجهیزات ساختمان نگاه کنید یا از ASLOCA کسب اطلاع کنید.برخی از مستاجران تمایل دارند خود تعمیرات را انجام دهند به جای پرداخت خسارت هنگام تخلیه. ASLOCA این روش را توصیه نمی کند.

جایگزینی فرش ، پرده و یا سایر
اگر شما تغییری در ساختمان داده اید (تغییر فرش ، پرده ، رنگهای خاص ، و غیره..) ، موظف به برگرداندن شرایط مکان به وضعیت زمان تحویل هستید. مگر در مواردی که مالک با تغییرات موافق بوده و تاییدیه توافق را بطور کتبی اعلام کرده است ، و یا اگر جانشین شما آماده پذیرش تغیرات است که آنرا کتبا تأیید میکند.

تحویل آپارتمان
ترتیب قرار ملاقات برای تحویل آپارتمان خود را حداقل یک ماه قبل از تاریخ اسباب کشی مورد نظر شما بگذارید. موجر و مستاجر با هم شرایط آپارتمان را بررسی میکنند و از همه نواقص (آنهایی که حتی جزئی!) یادداشت برداری میکنند. آنها با هم برای تقسیم هزینه های هر گونه تعمیرات توافق میکنند. مهم است که مستاجر بر همه آنچه تصمیم گیری می شود آگاه باشد. در واقع ، با امضایش، موافقت خود را برای هرگونه پرداخت هزینه اعلام میکند. با تنش اسباب کشی، ممکن است شما با عجله فراوان توافقنامه تخلیه را امضا کنید. شما ممکن است خسارتهایی را تقبل کنید که می تواند هزینه های زیادی برای شما داشته باشد. برای پیشگیری از این نگرانی، توافقنامه تخلیه را قبل از زمان نتش زای تخلیه تکمیل کنید و آنرا با توافقنامه اولیه مقایسه کنید.اگر احساس می کنید مطمئن نیستید ، سعی کنید فردی مورد اعتماد از ASLOCA شما را همراهی کند.

اسباب کشی خیلی گران تر از آنچه شما فکر می کنید هست. خانواده های سوئیسی به طور متوسط در هر سال 700 فرانک سوئیس را برای اسباب کشی هزینه میکنند.برنامه ریزی دقیق نه تنها باعث حفظ اعصاب بلکه باعث حفظ پولتان نیز میشود. مهم نیست اگر شما با یک شرکت قرار داد می بندید یا خودتان میخواهید اسباب کشی کنید، شما باید وسیله حمل و نقل را در اولین فرصت رزرو کنید.شما ملزم نیستید که خانه خود را قبل از پایان ماه تحویل دهید، حتی اگر مالک می خواهد رنگ آمیزی یا بازسازی های دیگر انجام دهد.
پاسخ
تشکر کنندگان: ASALI ، nora ، leaden_boy
ی سوال ؟ تو المان انگلیسی صحبت کنی بهشون برمیخوره؟ (( البته شنیدم برمیخوره)) راسته؟؟؟ اقایون و خانومای لیدر ... آیا
پاسخ
تشکر کنندگان:
(2013-01-11 ساعت 00:43)radar نوشته:  ی سوال ؟ تو المان انگلیسی صحبت کنی بهشون برمیخوره؟ (( البته شنیدم برمیخوره)) راسته؟؟؟ اقایون و خانومای لیدر ... آیا

بر بخوره!!!!!!

خب این برای همه افرادی که زندگی و حتی سفر به کشورهای المانی زبان رو تجربه کردن روشنه که چندان از زبان غیرالمانی استقبال نمیشه اما اینکه بهشون بر بخوره هم نیست.بستگی به شرایط داره شما اگه صرفا یه توریست باشی یا کسی که برای زندگی کوتاه مدت اومده چندان مهم نیست هرچند اگه کمی المانی یاد بگیرین و خودتون رو علاقمند نشون بدین کلی ذوق می کنن(که این تا جایی که من دیدم شامل حال همه ملیت ها میشه یعنی وقتی می بینن یه خارجی تلاش میکنه زبانشون رو یاد بگیره تی کمک هم می کنن)

ولی شما حساب کن المان مهاجرهایی داره که چند دهه دارن تو این کشور زندگی می کنن ولی زبان بلد نیستن،هر جا میرن مشکل ایجاد می کنن چون نمی تونن منظور خودشون رو برسونن،موقع خرید صف رو معطل می کنن و....خب معلومه که اصلا چنین چیزی خوشایند نیست

به هر حال زبان آلمانی زبان دوم قاره اروپاست و این یه حقیقته خیلی وقتا اونقدری که آلمانی به دادتون میرسه در این قاره انگلیسی به کارتون نمیاد
پاسخ
تشکر کنندگان:




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان