کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
ویکی نوشت: گواهینامه رانندگی در کالیفرنیا
دوستان یک مقاله در ویکی وجود داره که مربوط به گواهینامه رانندگی در کالیفرنیا است. من این نوشته رو شروع کردم که هر کـس سوالی در این زمینه داره مطرح کنه و از اطلاعات موثق درون پرسش و پاسخ ها بتونیم مقاله ویکی رو بهتر کنیم.
لینک مقاله در ویکی


http://bit.ly/fPIp0b


من یک گنجینه خوبی از سوال های آزمون هم دارم که به زودی اسکن می کنم و اینجا قرار می دم.
از دوستان دیگه هم اگر کسی سوال داره بده که به گنجینه اضافه کنیم.

کتاب هم به زبان انگلیسی وجود داره که اینجا می تونید دانلودش کنید.
http://dmv.ca.gov/pubs/dl600.pdf

هر سوالی داشتید بپرسید. امیدواریم بحث خوبی اینجا شروع بشه.
برای مقاله ویکی هر چیزی فکر می کنید اضافه بشه بهتره ما رو خبر کنید.
پاسخ
مرسی محسن جان.

رایان از بچه های فعال تالار 2011 چند وقت پیش یک سری نکات رو در تاپیک اولین سفر قرار داد. دیدم بد نیست که اینجا نقل قول کنم ارسال ایشون رو که برای تهیه اش زحمت زیادی کشیده اند. تا سایر دوستان بتونند استفاده کنند:

(2011-01-08 ساعت 17:13)rayan.s نوشته:  قسمت اول نکات مهم در مورد قوانین راهنمایی و رانندگی در ایالت کالیفرنیا :
- دفاتر DMV (بخش وسایل نقلیه عمومی) روزهای دوشنبه، سه شنبه، پنج شنبه و جمعه از ساعت 8 صبح تا 5 بعدازظهر و روز چهارشنبه از ساعت 9 صبح تا 5 بعد از ظهر باز است. برای پیدا کردن دفاتر و خدمات دفاتر به سایت www.dmv.ca.gov مراجعه کنید یا با تلفن مجانی
1-800-777-0133 تماس بگیرید .

- از آنجا که از نظر قوه قضائیه ایالت کالیفرنیا DV/ID (کارت شناسایی / گواهینامه رانندگی ) مدرک شناسایی اصلی در ایالت می باشند . متقاضی باید اجازه اقامت قانونی در آمریکا را داشته باشد و نام شما مطابق آنچه در مدارک ارائه شده است در گواهی نامه ثبت میشود.

- برای اخذ گواهینامه رانندگی شما باید مدارک اقامت قانونی و تاریخ تولد تان را به همراه SSN تان را ارائه نمایید.اثر انگشت شستتان ، امضاء و عکس روی گواهی نامه در همان دفتر گرفته میشه.همچنین باید فرم DL44 را هم امضا کنید. با امضاء این فرم شما قبول میکنید پلیس اجازه داره برای تعیین میزان الکل یا مواد مخدر از شما آزمایش بگیره در صورت عدم امضاء این فرم برای شما گواهینامه صادر نمی شود.در ضمن باید امتحان بینایی سنجی هم بدهید.

- پاسپورت یا گرین کارت برای مدرک اقامت و نام صحیح شما مورد قبول است.

--- مبلغ پرداختی غیر قابل برگشته و برای 12 ماه اعتبار داره و اگر شما 3 بار امتحان قوانین یا رانندگی را رد بشید، تقاضای شما باطل میشه.

- با گواهینامه کلاس C، شما مجازید ماشینهای دو محوره با میزان وزن ناخالص 26000 پوند یا 3 محوره با وزن 6000 پوند و کمتر یا موتور سه چرخه یا ون با ظرفیت 10 نفر ... را برانید.

- در صورت تقلب علاوه بر رد شدن در امتحان، DMV ممکن امتیاز رانندگی شما یا کسی که به شما کمک کرده را بگیره. همراه داشتن کتابچه راهنما رانندگی یا ورقه تغلب یا وسایل رتباطی مثل موبایل اکیدا" ممنوع میباشد.

-بعد قبولی در امتحان آئین نامه؛ باید از طریق سایت وقت امتحان رانندگی بگیرید و روز امتحان به همراه خود ببرید. برای امتحان باید نکات زیر را رعایت کنید:
-داشتن ماشین.( نه به معنی مالکیت)
- همراه داشتن گواهینامه قبلی لازمه.
-اثبات بیمه کامل ماشین.
-داشتن پلاک عقب و جلو. چراغ ترمز ماشین، بوق، ترمز دستی و سیگنالهای الکتریکی سالم باشند.ضمنا" لاستیکها صاف نباشند.پنجره سمت راننده بایستی roll down باشه و پنجره جلو در برابر دید مانعی نداشته باشه و آینه عقب و آینه بغل هم داشته باشه.
-شما می توانید تقاضا کنید تمام موارد بالا در محل امتحان کنترل بشه.
-اگر از ماشین اجاره ایی استفاده میکنید باید نامتان در قرداد قید شده باشد.( با ماشین اجاره ایی که به نام شماست همسرتان نمی تواند امتحان بدهد.)
-کمر بند ایمنی را باید ببندید.
-اگر ماشینتان شرایط فوق را نداشت یا از کمربند ایمنی استفاده نکردید رد میشید.
-برای اطلاعات بیشتر و دیدن نمونه تستها به سایت www.dmv.ca.gov مراجعه کنید و یا بروشور FFDL22 را با عنوان چگونه برای امتحان رانندگی حاضر شوید را بخوانید.

- دانستن نام بعضی از قسمت های ماشین در روز امتحان عملی لازمه.برای نمونه :
front and rear license plate : پلاک جلو و عقب ماشین
brake light : چراغ ترمز windshield: شیشه جلو
hood : کاپوت trunk: صندوق عقب rear window: شیشه عقب
rear defroster: خط های روی شیشه عقب ماشین که وقتی تو زمستان کلید defroster را میزنیم شیشه را گرم میکنند.
turn signal: راهنما headlight : چراغ جلو
windshield wipers: برف پاک کن warning light: فلاشر vent: دریچه
steering wheel: فرمان seat belt: کمر بند gear shift: اهرم دنده
odometer: کیلومتر شمار speedometer: سرعت سنج .....
پ.ن : DMV : The Department of Motor Vehicles

اطلاعات متفرقه درباره گواهینامه:

-اگر گواهینامه شما گم شد،دزدیده شد یا خراب شد با مراجعه به دفتر DMV و پرداخت وجه گواهینامه جدید براتون صادر میشه.شما باید عکس کارت شناسایتان را هم ارائه نمایید.
- اگر بخاطر ازدواج یا هر دلیل مجاز دیگر نامتان را در اداره تامین اجتماعی عوض کردید باید گواهینامه تان را شخصا" به همراه مدارک تغییر نامتان به اداره DMV ببرید و با پر کردن فرم DL44 و پرداخت وجه، DMV بصورت الکترونیکی صحت مطالب شما را بررسی میکند و با گرفتن اثر انگشت شصت و عکس و امضاء گواهینامه جدید را صادر می کند.
- گواهینامه 5 سال اعتبار دارد که برای تجدید 2ماه قبل از پایان اعتبار، نامه ایی به آدرسی که به اداره دادید ارسال میشه. اگر شما نامه را دریافت نکردید باید تلفنی یا از طریق سایت وقت بگیرید و به دفتر مراجعه کنید.
- اگر شما دو دوره پنج ساله نامه دریافت نکردید ممکن است به این معنی باشد که شما میتوانید بدون مراجعه به دفتر و اینترنتی گواهینامه تان را تجدید کنید.
-شما باید همواره گواهینامه تان را همراه داشته باشید و در صورت درخواست پلیس آن را ارائه نمایید. همچنین شما اگر تصادف کردید باید گواهینامه تان را به راننده یا رانندگانی که درگیر تصادف هستند نشان بدهید
-شما در صورتیکه آدرستان عوض شد ظرف 10 روز باید به اطلاع DMV برسانید.شما می توانید از طریق سایت اقدام کنید یا فرم DMV14 را لود کنید یا با تماس با شماره 0133-777-800-1 بخواهید فرم را برایتان ارسال کنند و شما فرم پرشده را برایشان پست کنید.شما می تونید آدرس جدیدتان را روی یک تکه کاغذ نوشته و همراه داشته باشید.
-با شماره 0133-777-800-1 تماس بگیرید تا کارت مجانی اطلاعات پزشکی را که گروه خونیتان،آلرژی هایتان و نام دکترتان و اطلاعات دیگر درج شده را اخذ کنید.
- وقتی برای اخذ یا تجدید گواهینامه اقدام میکنید می توانیم با نوشتن : YES! I want to be an Organ Tissue Donor اجازه پیوند اعضاء و بافتهایتان را بدهیدبرای دانستن اطلاعات بیشتر در باره اهدا عضو و محدودیتها با شماره :2366-797-866-1 تماس بگیرید یا به سایت : donateLIFEcalifornia.org مراجعه کنید.
-دادن ماشین به کسی که گواهینامه نداره یا گواهینامه اش معلق شده تخلف می باشد و اگر راننده را بگیرند ماشین شما ممکنه است برای 30 روز توقیف بشه.
-اگر شما سنتان بیش از 62 سال است ممکنه کارت رایگان شهروند قدیمی (Senior Citizen) را دریافت نمایید که برای 10 سال میباشد.
-برای رانندگانی که 55سال به بالا هستند، دوره ایی هشت ساعته برگذار می گردد. که شرکت ها بیمه ممکنه بخاطر گذراندن این دوره به شخص تخفیف بدهند.
-مسئولیتهای افراد پیاده (و کسانی که به آهستگی میدوند):
-افراد پیاده باید راه رفتن دفاعی را تمرین کنند و از وضعیت ترافیکی اطرافشان مطلع باشند.
-مراقب رانندگان عصبانی باشند قبل از اینکه درنظر بگیرند حق تقدم با آنهاست.
-آگاه باشید که ماشینهای هایبریدی و برقی وقتی در حالت برقی هستند بیصدا میباشند و ممکنه شما در تقاطعها صدای آنها را نشنوید.
-در تقاطع هایی که خط کشی عابر پیاده یا علائمی نباشد، و شما در حال عبور از تقاطع هستید حق تقدم با ماشین میباشد
-طبق قانون رانندگان باید حق تقدم را به پیاده ها بدهند ولی شما باید مراقب باشید زیرا اگر راننده ایی نتونه ماشین را کنترل کنه قانون نمی تونه جلوی برخورد شما با ماشین را بگیرد.
-وقتی در حال عبور از تقاطع چراغ چشمک زن میشه یا قرمز، شما باد با بلند کردن دستتان به مسیرتان ادامه بدهید.
-در مسیرهایی که محل عبور عابر پیاده وجود نداشت باید در جهت مخالف ماشینها راه بروید.
-برای عبور در مسیرهای فوق در شب از چراغ قوه یا لباس روشن یا لباسهایی که نور را منعکس می کنند استفاده نمایید.

کمر بند ایمنی

- تا زمانی که شما و سرنشینان بالای 6سال و وزن بیش از 60 پوند(27.2 کیلوگرم) کمربند ایمنی را نبسته باشند؛ شما نباید حرکت کنید.
- نبستن کمربند ایمنی جریمه دارد.
-همیشه از کمربند ایمنی حتی اگر ماشینتان مجهز به سیستم ایربگ هم باشد،استفاده کنید.
-اگر شما فقط قسمت شکمی کمربند ایمنی را بسته باشید(تسمه کمربند ایمنی را روشانه ننداخته باشید) شانس زندگی در یک تصادف 2 برابر کسی که کمربند نبسته باشه و اگر کمربند ایمنی را کاملا" بسته باشید شانس زندگی 3تا4 برابر خواهد بود.
-خانومهای حامله باید قسمت پایین کمربند را زیر شکم قرار داده و تسمه شانه ایی کمر بند را از بین سینه و برآمدگی شکم عبور بدن.
-برای جلوگیری از آسیب رسیدن به ستون فقرات و شکم مخصوصا" در مورد کودکان، از هر دو قسمت کمربند ( قسمتی که روی شکم قرار میگیرد و قسمتی که روی شانه ها قرار میگیرد) همزمان استفاده نمایید.
-باورهای زیر در مورد بستن کمربند اشتباه است:
1-" کمربند ایمنی می تواند شما را در ماشین گیر بندازد." شما در کمتر از یک ثانیه می توانید کمربند را در بیارید.
2-" کمربند برای مسافرتهای طولانی خوبه، من که داخل شهر رانندگی میکنم بهش احتیاج ندارم." بیش از نصف تصادفات منجر به فوت در فاصله 25 مایلی (حدود 40 کیلومتر) از منزل اتفاق افتاده.پس شانس زندگی را از خودتان و سرنشینان نگیرید و بدون توجه به فاصله از کمربند ایمنی استفاده نمایید.
-" افرادی که در هنگام تصادف از داخل ماشین پرتاب شدن با خراشیدگی های بدی راه رفتند."(بخاطر نداشتن کمربند ایمنی به بیرون پرت شدند و فقط چند خراش برداشتند) .شانس زنده ماندن شما در یک تصادف اگر در داخل ماشین بمانید 5 برابر بیشتر از اینه که به خارج پرتاب بشید.
-" من دارم میرم مغازه لازم نیست برادر یا خواهر کوچکم را در صندلی مخصوص کودک قرار بدم." بستن کودکان در سیستم نگهدارنده کودکان که به تایید فدرال رسیده الزامیست.

-اگر در لحظه تصادف سرعت ماشین 30 مایل بر ساعت باشد و شما کمربند نبسته باشید و به جلو پرت بشید و با داشبورد یا شیشه جلو برخورد کنید مانند آن است که از یک ساختمان 3طبقه به زمین خورده باشید.
- هر کودک کمتر از 6سال یا کمتر از 60 پوند(27 کیلو) باید در یک سیستم نگهدارنده کودکان مورد تائید فدرال در پشت ماشین سوار شود.
-کودک زیر 6سال یا با وزن کمتر از 60پوند در شرایط زیر می تواند در صندلی جلو بشیند:
1-ماشین صندلی عقب نداشته باشه.
2-سیستم نگهدارنده کودک امکان اینکه بدرستی در صندلی عقب نصب بشه را نداشته باشد.
3-صندلی عقب قبلا" توسط کودکان کمتر از 12 سال اشغال شده باشه.
4- بخاطر دلیل پزشکی،کودک باید در صندلی جلو بشیند.

کودکان در شرایط زیر نباید در جلو ماشینی که ایربگ داره سوار بشن:
1-کمتر از یک سال
2-با وزن کمتر از 20 پوند( حدود 9کیلوگرم)
3-صندلی بچه رو به عقب باشه.( توضیح : صندلی باید طوری نصب بشه که راننده صورت بچه را نبیند.در اینصورت بچه بالای یک سال در صورت وجود شرایط گفته شده در قسمت قبل میتونه جلو بشینه.)

-مهم: هر ایربگ برای باد شدن نیاز به فاصله ایی 10 اینچی (25.4 سانتیمتری) دارد لذا اگر فاصله قفسه سینه شما تا مرکز فرمان کمتر از این فاصله باشد شما باید با نمایندگی یا کارخانه ماشینتان تماس بگیرید تا در این زمینه شما را راهنمایی کنند.
- ایربگ جانبی ماشین ممکنه باعث ایجاد آسیب جدی به کودکانی که کنارشان نشسته اند شود.
- تنها گذاشتن کودکان زیر 6سال داخل ماشین جرم می باشد.
-کودک در صورت نظارت یک شخص 12سال به بالا در ماشین میتونه بمونه.
-دادگاه شخص متخلف را به گذراندن آموزشهای اجتماعی محکوم میکنه. در صورت اینکه بچه زخمی بشه یا به اورزانس نیاز پیدا کنه و یا بمیرد دادگاه و DMV جرائم سنگینی برای فرد متخلف در نظر میگیرند.

دوستان این قصه به سر رسید. الباقی علائم رانندگی و نحوه رانندگی که بدون عکس و... ترجمه اش فایده ندارد. امیدوارم این نوشته ها مفید بوده باشه. تا بعد...

پاسخ
یه چیزی که خیلی به درد من خورد چک کردن زمان انتظار برای آفیس مورد نظر هست:
از لینک زیر شهر و اداره مورد نظر را پیدا کنید:
http://apps.dmv.ca.gov/fo/offices/toc_fo.htm#l

پاسخ
تشکر کنندگان: hasti_banoo ، peyman74 ، mahmood_eng ، SH1A2R3 ، Danoosh ، taherifar ، goliii
قسمت اول :

با کتابی در مورد امتحان رانندگی در کالیفرنیا برخورد کردم که متاسفانه لینکی برای دانلود اون وجود نداره و البته کتاب جمع و جور و بسیار مفیدی هست. من خودم این کتاب رو در یک کتابفروشی دیدم و همونجا خوندم. گفتم بد نیست نکاتی رو که می تونه برای سایرین هم مفید باشه به طور مختصر در اینجا بنویسم.

البته در کنارش، موارد دیگری هست که از سایتهای دیگه دیدم و باز هم گرچه آسونه ولی از اونجا که می تونه برای دوستان علاقمند به گرفتن گواهینامه کالیفرنیا مفید باشه، اونها رو هم خواهم نوشت.

سعی کردم مستقیم تستها رو که در کتاب هست ننویسم چون ممکنه شکل تست تغییر کنه و از طرف دیگه حوصله ترجمه و تایپشون رو هم ندارم (:-) بنابراین به صورت جملاتی که پاسخ تست و سوالش رو با هم می رسونه، مطالب رو نوشتم. خوندن این نکات خیلی برای دادن یک امتحان راحت کاربرد داره. همچنین از اونجا که خیلی از شما مایلید امتحان رو به انگلیسی بدید پس لغات و اصطلاحات مهم رو به انگلیسی هم می نویسم.

در ضمن اسم کتاب The new California drivers test -made easy چاپ 2010 هست.

خوب شروع کنیم! پیشاپیش از غلطهای احتمالی املایی عذر می خوام چون با عجله دارم تایپ می کنم .

یک سری نکات کلی :

1- وقتی فرد زیر 18 سال در اتومبیل هست، سیگار کشیدن ممنوع است. در صورت مشاهده، در هر حال جریمه می شوید.

2- وقتی در تصادف منجر به جرح یا فوت مشارکت داشته اید یا خسارتی بیش از 750 دلار پیش آمده باید به DMV گزارش دهید.

3- وقتی وسیله ای مربوط به اقدامات اورژانسی در حاشیه جاده متوقف شده و چراغهای قرمز چشمک زن دارد، باید سرعت خود را در حد اطمینان کاهش دهید و به خط دیگری بروید ( غیر مجاور با وسیله مربوطه)

4- اگر مشمول DUI باشید و با BAC بیش از 0.01% رانندگی کنید، گواهینامه شما برای یکسال به حالت تعلیق درخواهد آمد. منظور از BAC میزان الکل در خون شماست.DUI هم Driving Under Influence هست یا رانندگی در حین مستی یا مصرف داروهای مخدر و ...

5- افراد زیر 18 سال (minor driver) به هیچ عنوان نمی توانند حین رانندگی از موبایل استفاده کنند مگر برای تماس با law enforcement یا public safety agency. یعنی به جز موارد اورژانسی برای تماس با پلیس یا اورژانس و ..

6- رانندگی افراد بالای 21 سال که BAC آنها 0.08% باشد، غیر قانونی است. برای زیر 21 سال این مقدار حداکثر 0.01% است.

7- بزرگسالان نمی توانند حین رانندگی از موبایل استفاده کنند، مگر با handsfree. استثنا در مواردی است که بخواهند با با law enforcement یا public safety agency تماس بگیرند

همچنین هر گونه استفاده از وسایل وایرلس برای ارسال پیامهای متنی ممنوع است.

8- افرادی که سابقه تعلیق گواهینامه دارند و جرمی در حوزه DUI مرتکب شده اند، باید یک دستگاه IID در خودروی خود نصب کنند و هنگام رانندگی و شروع آن، نباید BAC آنها بیش از 0.01% باشد. منظور از IID یا Ignition Interlocking Device همون دستگاه سنجش میزان الکله که از راه تنفس انجام می گیره.

9-اگر مشمول DUI باشید و از PAS یا آزمایش الکل خودداری کنید، گواهینامه شما دو سال لغو می شود. اگر طی 10 سال حداقل دو سابقه DUI داشته باشیبد گواهینامه شما 3 سال لغو می شود.

10- تنها گذاشتن کودک 6 سال به پایین در وسیله نقلیه غیر قانونی است ، مگر همراه با یک فرد 12 سال به بالا باشد.

11- تمام کودکان زیر 6 سال یا دارای وزن 60 پوند به پایین باید در جای مخصوص کودک ، در صندلی عقب بنشینند.

12- طرفین تصادف باید اطلاعات گواهینامه را به همراه بیمه (proof of insurance) و vehicle registration و آدرس فعلی خود با یکدیگر مبادله کنند.

13- اگر تصادف کردید، اطلاعات فوق را مبادله کنید و با law enforcement تماس بگیرید . با راننده مقابل درباره اتفاقی که افتاده یا نظر خود بحث نکنید . ممکن است واقعا درباره اتفاقی که افتاده یا اینکه فرد مقصر کیست مطلع نباشید. آنچه بگویید ممکن است دردسرساز شود!

14- افراد زیر 18 سال minor محسوب می شوند.

15- اگر از محدودیتی که در گواهینامه شما اعمال شده، تخطی کنید ممکن است DMV گواهینامه شما را تعلیق (suspend) یا لغو (revoke) کند.

16-اگر اجازه دهید که یک فرد بدون گواهینامه یا دارای گواهینامه تعلیق شده با وسیله شما رانندگی کند، ممکن است وسیله شما به مدت 30 روز impound یا توقیف شود.

17- یک وسیله نقلیه مسافری نمی تواند بیش از یک وسیله نقلیه دیگر را یدک کش (tow ) کند.

18- رانندگی بدون instruction permit در تمام راههای عمومی (public road ) ها غیر قانونی است.

19- از یک divided highway ( تقاطع ) می گذرید. یک علامت ایست دوم هم در divider strip یا همان خط تقسیم وجود دارد، شما باید مجددا در علامت ایست دوم هم توقف کنید.


چراغهای راهنمایی

20- اگر چراغ قرمز (solid red light) ، چراغ چشمک زن قرمز (flashing red light ) ، فلشهای قرمز (red arrow) یا چراغهای خاموش راهنمایی (blacked out) را مشاهده کردید ، باید همیشه توقف کنید.

21- اگر چراغهای سبز (solid green light) و چراغهای فلش سبز را مشاهده کردید باید حرکت کنید .

22- در صورت مشاهده علامت توقف (STOP sign) در هر کجا که باشد باید توقف کنید.

24- اگر چراغ قرمز مشاهده کردید و مایل به گردش به راست بودید، اجازه این کار را دارید اما با رعایت حق تقدم ماشینهایی که در مسیر شما هستند و عابرین پیاده و دوچرخه سواران.

25- هیچوقت زمانی که علامت گردش به راست ممنوع است وجود دارد از چراغ قرمز نگذرید.

26- وقتی فلش قرمز را مشاهده می کنید باید تا سبز شدن چراغ توقف کامل کنید. اجازه گردش با وجود این چراغ قرمز را ندارید.

[عکس: Red_arrow.jpg]

27- چراغ چشمک زن قرمز = stop sighn . یعنی توقف کنید و در صورت وجود شرایط ایمن و با رعایت حق تقدم و .. با احتیاط عبور کنید.

28- چراغ زرد ثابت یعنی آماده باشید که چراغ در حال قرمز شدن است. اگر می توانید توقف کنید. اگر نه ( مثلا سرعتتان در حدی نیست که توقف مطمئن داشته باشید) ادامه دهید اما مواظب وسایلی باشید که در صورت قرمز شدن چراغ شما از سوی دیگر وارد تقاطع می شوند.

29- چراغ جشمک زن زرد ، یعنی احتیاط. با احتیاط از تقاطع رد شوید.

30- چراغ فلش زرد ، یعنی به زودی فلش قرمز ظاهر می شود. اگر در وسط تقاطع نیستید ، توقف کنید. البته در کل بدین معنی است که حالت protected داره تمام میشه و ممکنه چراغ سبز یا قرمز بیاد یا فلش قرمز.

[عکس: YellowArrow.jpg]

31- چراغ سبز (solid green) : یعنی اول صبر کنید که عابرین پیاده، دوچرخه سواران و ماشینهای موجود در تقاطع عبور کنند و اگر تقاطع خالی شد، حرکت کنید.

32- در صورت وجود چراغ سبز می توانید گردش به چپ کنید اگر هیچ ماشینی از سمت مقابل نیاید، عابر یا دوچرخه ای هم در تقاطع نباشد و بتوانید پیش از قرمز شدن چراغ گردش خود را کامل کنید.

33- هیچوقت حتی در صورت سبز بودن چراغ وارد تقاطع نشوید ، مگر تقاطع خالی باشد و پیش از قرمز شدن چراغ بتوانید کاملا از تقاطع عبور کنید.

[عکس: green_light_cars.jpg]

34- چراغ فلش سبز همان چراغ سبز در گردش به راست یا چپ است با این تفاوت که می توانید مطمئن باشید مادامی که سبز است، وسایل نقلیه سمت مخالف با چراغ قرمز توقف کرده اند. پس گردش به راست یا چپ در حقیقت protected است.

[عکس: greenArrow.jpg]

35- اگر چراعهای راهنمایی خاموش یا blacked out بود، یعنی دقیقا مثل وقتی که به یک تقاطع four way stop می رسید باید ایست کامل کنید و اگر وسایل نقلیه ، عابرین یا دوچرخه و .. نبود با رعایت احتیاط عبور کنید. دقت کنید در این شرایط وسیله ای که زودتر به تقاطع برسد حق تقدم دارد و اگر هر دو یکزمان برسند وسیله سمت راست حق تقدم خواهد داشت.

36- علائم عابرین پیاده : اگر در تقاطع ها با چراع عابرین پیاده مواجه شدید دقت کنید که کلمه Walk یا علامت فردی که در حال حرکت است یعنی حق عبور با عابر است. اگر Dont Walk نوشته شده باشد یا به جای فرد در حال عبور، علامت کف دست قرمز رنگ به نشانه توقف را مشاهده کنید، عابرین باید توقف کنند و حق عبور با شماست. اما جوانب احتیاط را رعایت کنید.

[عکس: walking.jpg]

[عکس: walk.jpg]

به عنوان عابر پیاده ، اگر چراع Dont walk ( عکس بالا) چشمک زن شد عبور نکنید یا در صورتی که وسط خیابان بودید با بلند کردن دست و احتیاط عبور خود را کامل نمایید.

37- در خیلی از تقاطع ها علامت زیر را مشاهده می کنید. برای عبور، عابرین پیاده باید دکمه مخصوص را فشار دهند و وقتی چراغ مربوطه به علامت Walk تبدیل شد اجازه عبور دارند. در بسیاری مواقع این چراغ با شمارش معکوس مشخص می کند که چقدر برای عبور از تقاطع فرصت هست.

[عکس: push_button_ped.jpg]

نکته--- چه تفاوتی بین چراغ قرمز فلش دار و بدون فلش وجود دارد؟ هنگام گردش به راست، حتی در صورتی که اول توقف کنید نمی توانید از چراغ فلش دار قرمز رد شوید .اما در مورد چراغ قرمز ثابت با احتیاط امکان رد شدن هست.

علامت های کف خیابان

38- خیابانهای کالیفرنیا کلی خط خطی هستن! به خصوص نزدیک تقاطع ها . باید به این خط کشی ها بسیار دقت کنید، چون خیلی از علائم مربوط به گردش به چپ و راست و دور زدن و .. کف خیابونه . شکل زیر رو به عنوان نمونه ببینید. مشابه این علائم در تابلوهای بالای چراغهای راهنمایی هم هست ( مثل شکل مورد شماره 30)

[عکس: lane_sings.jpg]

اگر در خط یا lane ای هستید که فقط یک فلش مستقیم سفید وجود داره یعنی فقط حق دارید در اون خط ، مستقیم از تقاطع عبور کنید و در همان راستا هم وارد سمت دیگر تقاطع شوید.

اگر همراه خط مستقیم ، فلش سمت چپ هم مشاهده می کنید، یعنی هم مستقیم می توانید بروید هم گردش به چپ کنید.

اگر فلش سمت چپ و دور زدن همزمان هست یعنی هم می توانید در آن خط دور بزنید و هم از آن گردش به چپ کنید.

-------------------------
پایان قسمت اول



پاسخ
قسمت دوم :

در مورد چراغها و علائم زیاد توضیح نمی دم چون در کتابچه امتحان کاملا موجوده . اگر حوصله خوندن کتاب رو ندارید مستقیما به این لینک و صفحه بعدش مراجعه کنید:

http://dmv.ca.gov/pubs/hdbk/traff_lgts_sgns.htm

حق تقدم:


- برای یادآوری ، وقتی دو وسیله نقلیه با هم به تقاطع می رسند، راننده سمت راست اول حرکت می کند. دومین وسیله ای که به علامت ایست رسیده، بعد از وسیله اول حرکت می کند. و الی آخر. اگر راننده اول برای شما که راننده دوم هستید دست تکان داد و تعارف کرد می توانید عبور کنید !

- وقتی به Stop sign یا خط سفیدی که محل عبور عابر پیاده (cross walk) رو نشون میده رسیدید، باید توقف کامل کنید . حداقل 5 ثانیه صبر کنید و بعد با رعایت حق تقدم عابرین و وسایل نقلیه دگیر عبور کنید. [عکس: 16_stopsign.gif]

- اگر خط سفید مربوطه نبود چه کنیم؟ به تقاطع که رسیدید توقف کنید.

- [عکس: 16_yieldsign.gif] یعنی آهسته کنید و آماده برای توقف شوید. یعنی حق عبور را اول به سایرین بدهید.

-[عکس: 16_school_crossing.gif] محل عبور دانش آموزان رو نشون میده. یعنی دارین به مدرسه نزدیک میشین. اما دقت کنید که فقط در صورت وجود بچه ها روی این خط باید قبلش توقف کنید.

----

اگر اورژانس ، ماشین آتش نشانی یا موارد مشابه را با آژیر و چراغ گردان روشن مشاهده کردید، به منتهی الیه سمت راست بروید و توقف کنید. اگر وسط چهار راه هستید توقف نکنید !

- حق تقدم را باید نادیده بگیرید، اگر به جلوگیری از وقوع تصادف کمک می کند.

- فردی که عصای سفید یا سگ راهنما دارد ( نابینا) همیشه دارای حق تقدم است. افراد نابینا ممکن است از صدای وسیله شما متوجه حضور خودروی شما شوند . بنابراین نباید فاصله توقف شما از فرد ( خط عابر) بیشتر از 5 فوت باشد.

- زمانی که فرد نابینا از خط عابر قدم به عقب می گذارد ، یعنی از رفتن منصرف شده یا هنوز آماده رفتن نیست. پس اول توقف کنید بعد حرکت نمایید.

---


-----

محدودیت های سرعت در کالیفرنیا

حتی اگر تابلوی محدودیت سرعت وجود نداشته باشد، باید حداکثر سرعت مجاز و محدودیت های خاص در این مورد را رعایت کنید. با این حال دانستن مفهوم تابلوهای زیر لازم است:

[عکس: Speed-Limit-Signs-78552-th.gif]

همه تابلوهای محدودیت سرعت مثل شکل بالا هستند. سفید با نوشته سیاه.

- speed limit 10 : در تقاطع ها و safety zoneها. جایی که اتوبوسی توقف کرده یا ترافیک به وسیله افسر راهنمایی کنترل میشه، سرعت ایمن حداکثر 10 مایل بر ساعت هست.

-speed limit 15: در تقاطعهای کور ( جایی که 100 فوت پیش از رسیدن به تقاطع نتوانید 100 فوت را در هر سمت تقاطع مشاهده کنید). همچنین در تقاطع راه آهن ( جایی که نمی توانید در 400 فوت هر طرف تقاطع را به درستی مشاهده کنید) و بالاخره در تمام کوچه ها.

- speed limit 55: در highway های دو بانده(two lanes) و سایر راههایی که این علامت در آن قرار دارد.

- speed limit 65: در اکثر highway های کالیفرنیا به جز راههای دو بانده ای که تقسیم نشده اند.

- speed limit 70: فقط در freeway ها ( اما فقط در مواردی که این سرعت با استفاده از تابلو مجاز شناخته شده).

-----

نکات مهم:

1- در خیابان دو طرفه ، وسایلی که به چپ گردش می کنند ، باید به حق تقدم وسایلی که از مقابل می آیند احترام بگذارند. به عبارتی ، اگر وسیله ای از روبرو نمی آمد می توانند به سمت چپ گردش کنند.

2- در تقاطع ها، خط عابر پیاده، و تقاطع راه آهن همیشه باید به اطراف وسیله نقلیه خود توجه داشته باشید.

3- در صورتی که سرعت مجاز نوشه نشده باشد، حداکثر سرعت مجاز در freeway فقط 65 مایل بر ساعت است. فراموش نکنید اگر 70 نوشته شده باشد می شود با 70 هم رانندگی کرد.

4- در کوچه ها و خیابانهای باریک فقط با 15 مایل بر ساعت می توان رانندگی کرد.

5- basic speed law در کالیفرنیا یعنی شما نباید هیچوقت بیش از سرعت مطمئنه حرکت کنید. با توجه به شرایط موجود ، سرعت مطمئنه می تواند کمتر از سرعت مجاز باشد.

6- وسیله نقلیه شما هنگام پارک در اطراف خطوط راه آهن باید حداقل 7.5 فوت فاصله داشته باشد. وقتی چراغهای مربوط به نزدیک شدن قطار چشمک زن قرمز می شوند باید حداقل 15 فوت از نزدیکترین ریل فاصله داشته باشید..

7- در محدوده مدرسه اگر سرعت مشخص نشده باشد نباید بیش از 25 مایل بر ساعت برانید.

---

خط کشی های خیابان

- اگر وسط خیابانی که رانندگی می کنید، در مجاورت وسیله شما خط سفید ممتد است ، حق ندارید برای عبور از وسیله ای دیگر از روی خط رد شوید.

[عکس: ch4-one-solid-one-broken.gif]

- اگر وسط خیابانی که رانندگی می کنید دو خط سفید ممتد است ، فقط وقتی می توانید از روی آن عبور کنید که بخواهید وارد پارکینگ شوید یا در یک تقاطع گردش به چپ داشته باشید.

- اگر وسط خیابانی که رانندگی می کنید خط شکسته سفید باشد ( broken) ، تنها زمانی که امن باشد می توانید از روی خط عبور کنید.

- وقتی دو خط ممتد زرد وسط خیابان باشد، سبقت گرفتن ممنوع است .

- حداکثر سرعت مجاز در یک highway دو بانده تقسیم نشده ، 55 مایل بر ساعت است.

--


گردش به چپ و راست و دور زدن ( U-turn )

- گردش به راست در صورت وجود چراغ قرمز وقتی مجاز است که هیچ علامت بازدارنده دیگری ( مثل فلش قرمز ) وجود نداشته باشد. در این حال اول ایست کامل می کنیم و بعد با رعایت احتیاط در صورت نبود ماشین یا عابر پیاده حرکت می کنیم.

- وقتی می خواهیم گردش به راست کنیم، شروع حرکت باید از خط (lane) سمت راست باشد و پس از گردش هم در خط راست قرار گیریم ( خط مجاور جدول پیاده رو یا Curb )

- گردش به چپ از خط سمت چپ یا وسط یا هر خط دیگری که با علامت مشخص شده شروع می شود و در هر خطی که مجاز باشد می تواند خاتمه یابد.

- U-turn فقط باید در تقاطعها یا محلهایی که برای این منظور مشخص شده انجام گیرد.

- اگر در خیابانی هستید که در هر جهت دو خط ( lane ) دارد برای U-turn باید از خط سمت چپ آغاز کنید.

- اگر در 200 فوتی هر سمت تقاطع ، وسیله ای در حال نزدیک شدن به تقاطع باشد اجازه انجام U- turn را ندارید.

-[عکس: U_Turn.jpg]

همانطور که در شکل فوق مشاهده می کنید لزوما نباید U-turn به خط سمت چپ ختم شود ( اگر مجاز باشد )

- مقابل ایستگاه آتش نشانی و در خیابانهای یک طرفه نباید U-turn زد.

* علائم گردش و دور زدن را که با دست نشان داده می شود برای امتحان به یاد داشته باشید.

----

پایان قسمت دوم

پاسخ
سلام
خسته نباشید نمونه سئوالات جدید را در لینک زیر گذاشته ام شاد و پیروز باشید

http://mohajersara.com/showthread.php?ti...pid=148145
(2011-03-04 ساعت 04:36)mohsen324 نوشته:  دوستان یک مقاله در ویکی وجود داره که مربوط به گواهینامه رانندگی در کالیفرنیا است. من این نوشته رو شروع کردم که هر کس سوالی در این زمینه داره مطرح کنه و از اطلاعات موثق درون پرسش و پاسخ ها بتونیم مقاله ویکی رو بهتر کنیم.
لینک مقاله در ویکی


http://bit.ly/fPIp0b


من یک گنجینه خوبی از سوال های آزمون هم دارم که به زودی اسکن می کنم و اینجا قرار می دم.
از دوستان دیگه هم اگر کسی سوال داره بده که به گنجینه اضافه کنیم.

کتاب هم به زبان انگلیسی وجود داره که اینجا می تونید دانلودش کنید.
http://dmv.ca.gov/pubs/dl600.pdf

هر سوالی داشتید بپرسید. امیدواریم بحث خوبی اینجا شروع بشه.
برای مقاله ویکی هر چیزی فکر می کنید اضافه بشه بهتره ما رو خبر کنید.

کیس12XXX
دریافت نامه قبولی خرداد در منزل
ابوظبي
تاریخ ارسال فرمها:27 june
مصاحبه:4 jan
كليرنس:22 مارچ
دریافت ويزا:21 آپريل
تاریخ هجرت 2011 8 oct
محل اقامت سن حوزه
جمع تقریبی هزینه ها :15000 عكس+54000 پست TNT+هزينه واكسناسيون 2200 + 101000  ترجمه+هزینه سفر و سفارت و مدیکال 3ميليون تومان+ 1580 بلیط آمریکا
پاسخ
تشکر کنندگان: الی الی ، taherifar
سلام
قبل از رفتن برای امتحان آیین نامه حتما به صورت آنلاین نوبت بگیرید
https://www.dmv.ca.gov/foa/clear.do?goTo...aleName=en
وقتی که وارد dmv می شوید دو تا صف هست یکی برای کسانی که نوبت دارند که معمولا یک یا دو نفر بیشتر نیستند و آنهایی که نوبت نگرفتند و صف طولانی هست. بعد از اینکه به باجه اول مراجعه کردیید(حتما confirm number که موقع نوبت گرفتن آنلاین دریافت کردید به همراه داشته باشید) بهتون یک فرم میدن و یک شماره که باید منتظر باشید تا شماره را بخوانند و موقعی نوبت شد به همراه فرم اگر گواهینامه ایران و ترجمه را دارید حتما ارائه دهید تا در صورت قبولی در آزمون کتبی گواهینامه موقت که تا 2 ماه می توانید با آن رانندگی کنید 31 دلار هم باید پرداخت نمایید. بعد از این باجه باید عکس بگیرید و در نهایت هم به باجه امتحان مراجعه کنید که شماره باجه ها را بهتون می گند در صورت قبولی در امتحان آیین نامه به صورت آنلاین برای امتحان شهر نوبت بگیرید و اگر مثل من به صورت آنلاین شما را مجاز ندانست باید به صورت تلفنی نوبت بگیرید و چون زمان پشت خط بودن بالای 30 دقیقه می باشد( 50 دقیقه پشت خط بودم) توصیه می کنم با google تماس بگیرید که از دقیقه های موبایلتون کم نشه
شاد وپیروز باشید
کیس12XXX
دریافت نامه قبولی خرداد در منزل
ابوظبي
تاریخ ارسال فرمها:27 june
مصاحبه:4 jan
كليرنس:22 مارچ
دریافت ويزا:21 آپريل
تاریخ هجرت 2011 8 oct
محل اقامت سن حوزه
جمع تقریبی هزینه ها :15000 عكس+54000 پست TNT+هزينه واكسناسيون 2200 + 101000  ترجمه+هزینه سفر و سفارت و مدیکال 3ميليون تومان+ 1580 بلیط آمریکا
پاسخ
تشکر کنندگان: comrun ، storagemeter ، golbano ، AmericanHamid ، kamrani.navid ، tartar ، ali234 ، Danoosh ، majorsoly ، shatsi ، daad ، mahshid ، Mahla_h ، taherifar
با سلام به تمامی دوستان،آیا کسی‌ میدونه از زمان ورودمان به کالیفورنیا تا چند روز مهلت دادن امتحان رانندگی را داریم،ممنون میشم راهنماییم کنید.
پاسخ
تشکر کنندگان: sadeghi897 ، taherifar
(2011-12-02 ساعت 12:52)mahmood_eng نوشته:  سلام
قبل از رفتن برای امتحان آیین نامه حتما به صورت آنلاین نوبت بگیرید
https://www.dmv.ca.gov/foa/clear.do?goTo...aleName=en
وقتی که وارد dmv می شوید دو تا صف هست یکی برای کسانی که نوبت دارند که معمولا یک یا دو نفر بیشتر نیستند و آنهایی که نوبت نگرفتند و صف طولانی هست. بعد از اینکه به باجه اول مراجعه کردیید(حتما confirm number که موقع نوبت گرفتن آنلاین دریافت کردید به همراه داشته باشید) بهتون یک فرم میدن و یک شماره که باید منتظر باشید تا شماره را بخوانند و موقعی نوبت شد به همراه فرم اگر گواهینامه ایران و ترجمه را دارید حتما ارائه دهید تا در صورت قبولی در آزمون کتبی گواهینامه موقت که تا 2 ماه می توانید با آن رانندگی کنید 31 دلار هم باید پرداخت نمایید. بعد از این باجه باید عکس بگیرید و در نهایت هم به باجه امتحان مراجعه کنید که شماره باجه ها را بهتون می گند در صورت قبولی در امتحان آیین نامه به صورت آنلاین برای امتحان شهر نوبت بگیرید و اگر مثل من به صورت آنلاین شما را مجاز ندانست باید به صورت تلفنی نوبت بگیرید و چون زمان پشت خط بودن بالای 30 دقیقه می باشد( 50 دقیقه پشت خط بودم) توصیه می کنم با google تماس بگیرید که از دقیقه های موبایلتون کم نشه
شاد وپیروز باشید

سلام دوست عزيز.
ميتونم بپرسم كل پروسه گرفتن گواهينامه رانندگي چقدر طول ميكشه؟
يعني با يه اقامت 10 روزه يا دو هفته اي ميشه كل پروسه رو به سرانجام رسوند؟

شماره كيس : 2011AS26xxx
ابوظبی
تاريخ مصاحبه : 07 Jun
تاريخ كلير شدن: 07 Aug
پاسخ
تشکر کنندگان: taherifar
سلام
خسته نباشید می خواستم درمورد سن دریافت گواهینامه در ایالت کالیفرنیا بدونم اگه ممکنه یه توضیح بدید.
ممنون
پاسخ
تشکر کنندگان: taherifar
(2011-03-04 ساعت 04:36)mohsen324 نوشته:  کتاب هم به زبان انگلیسی وجود داره که اینجا می تونید دانلودش کنید.
http://dmv.ca.gov/pubs/dl600.pdf

این کتاب به زبان فارسی هم در سایت DMV هست

http://apps.dmv.ca.gov/pubs/foreign_hdbk/dl600F.pdf
پاسخ
(2013-01-07 ساعت 22:41)Hirbod نوشته:  سلام
خسته نباشید می خواستم درمورد سن دریافت گواهینامه در ایالت کالیفرنیا بدونم اگه ممکنه یه توضیح بدید.
ممنون

برای گرفتن گواهینامه باید 18 ساله باشید ولی بالای 15.5 سال هم با اجازه و مسولیت یکی از والدین میشه گواهینامه گرفت
تمام اطلاعات تو دفترچه راهنما هست که تو پست قبلی لینک دانلود دفترچه فارسی رو گذاشتم
پاسخ
تشکر کنندگان: taherifar
یکسری اجزای ماشین رو من ترجمه اش رو براتون می نویسم که اگر افسر پرسید بدونید:

turn signal: راهنما
arm signal: علامت دست ( در موقع ضروری )
rear view mirror:آینه بغل
emergency flasher: فلاشر
warning light: فلاشر
foot brake: ترمز
emergency /parking brake: ترمز دستی
horn:بوق
clutch: کلاج
streeng wheel: فرمان
wind shield wipers: برف پاک کن
gear: دنده
accelerator: گاز
odometer: کیلومتر شمار
Speedometer: سرعت سنج
glove box:داشبرد
defroster: دفراستر
seat belt:کمربند
brake light: چراغ ترمز
head light: چراغ جلو
passenger door: در سمت مسافر
front and rear licence plate : پلاک عقب و جلو
tank: باک بنزین
hood: کاپوت
trunk:صندوق عقب
rear window:شیشه عقب
wind shield: شیشه جلو
driver window: پنجره سمت راننده
hubcap: قالپاق
شماره کیس : 2013AS000XXX - سه نفر-سفارت : انکارا - مصاحبه : NOV - کلیر: DEC 10 Smile - مقصد:کالیفرنیا. دریافت گرین کارت : اپریل . خدایا شکرت.
پاسخ
(2011-03-04 ساعت 04:36)mohsen324 نوشته:  دوستان یک مقاله در ویکی وجود داره که مربوط به گواهینامه رانندگی در کالیفرنیا است. من این نوشته رو شروع کردم که هرایوایسوالی در این زمینه داره مطرح کنه و از اطلاعات موثق درون پرسش و پاسخ ها بتونیم مقاله ویکی رو بهتر کنیم.
لینک مقاله در ویکی


http://bit.ly/fPIp0b


من یک گنجینه خوبی از سوال های آزمون هم دارم که به زودی اسکن می کنم و اینجا قرار می دم.
از دوستان دیگه هم اگر کسی سوال داره بده که به گنجینه اضافه کنیم.

کتاب هم به زبان انگلیسی وجود داره که اینجا می تونید دانلودش کنید.
http://dmv.ca.gov/pubs/dl600.pdf

هر سوالی داشتید بپرسید. امیدواریم بحث خوبی اینجا شروع بشه.
برای مقاله ویکی هر چیزی فکر می کنید اضافه بشه بهتره ما رو خبر کنید.
پاسخ
تشکر کنندگان: A2000 ، لایینی




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان