کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
تحصيل در روسيه/بلاروس/اوكراين
سلام.احساس كردم جاي كشورهاي روس زبان اينجا خاليه.البته اگه تاپيكش هست و بنده نديدم از مديران محترم تقاضا ميشه منو به اونجا ارجاع بدن و اگه نيست كه هركي اطلاعي راجب اين 3كشور داره بگه تا بچه هاي ديگه استفاده كنن
تاريخچه شهر

مسكو پايتخت روسيه در ناحيه مركزي بخش اروپايي كشور واقع شده و تاريخ بناي آن به سال 1147 ميلادي مي‎رسد. مساحت مسكو در قرن 14 خيلي كم بود و فقط شامل كرملين و منطقه كيتاي گورود امروزي بود. اولين كليساهاي سنگي در محوطه كرملين ساخته شدند. بنا به دستور تزار ايوان كاليتا در سال 1340 ديوار دفاعي كرملين از تنه‎هاي بسيار كلفت درخت بلوط ساخته شد كه داراي برج‎هاي ديدباني هم بود. حلقه‎اي از صومعه‎ ها و كليساها كرملين را احاطه كرده بود. مسكو در طي قرن‎ها سمبل روسيه بود و توانست قلب روسيه شود( در قرن 15 مسكو براي اولين بار پايتخت شد و توسعه اين شهر با سرعت زيادي پيشرفت ‎كرد). پطر كبير شهر سنت‎پترزبورگ را در سال 1705 ميلادي به عنوان پايتخت جديدي بر ساحل رود نوا بنا كرد (در سال 1712 پطر كبير پايتخت را از مسكو به سنت‎پترزبورگ منتقل كرد). او اصلاً از مسكو خوشش نمي‎آمد زيرا كشته شدن عمو و مشاوران مادرش در جريان يك كودتاي درباري در مسكو را به چشم ديده بود، اما اين شهر براي ناپلئون همچنان يك هدف بسيار جالب باقي مانده بود.

سربازان ناپلئون در سال 1812 وارد روسيه شدند. بعد از جنگ خونين در بورودينو در 130 كيلومتري مسكو روس‎ها مسكو را ترك كردند و اجازه دادند ناپلئون وارد مسكو شود و در كرملين مستقر شود. شبي كه او وارد مسكو شد آتشي درگرفت كه تقريباً تمام شهر را به كام خود كشيد. با فرا رسيدن زمستان نيروهاي ناپلئون مجبور شدند يك ماه بعد از ورود به مسكو آنجا را ترك كنند. بعد از آن مسكو بازسازي شد و جمعيت آن از 350 هزار در سال 1840 به 4،1 ميليون در سال 1914 افزايش يافت. اكتبر سال 1917 درگيري‎هاي زيادي براي مسكو دربرداشت. بلشويك‎ها كرملين را در طي هشت شبانه‎روز اشغال و ترك كردند و دوباره به تصرف خود درآوردند. در سال 1918 دولت روسيه بعد از دو قرن غيبت دوباره از سنت‎پترزبورگ به مسكو منتقل شد. اين امر باعث نگراني مي‎شد كه به علت نزديكي سنت‎پترزبورگ (پطروگراد به قول آن زمان) به كشورهاي اروپايي، پايتخت ممكن است مورد حمله آلماني‎ها قرار گيرد.

مسكو زمان قرون وسطي يك شهر چوبي بود و آتش بويژه خطر بزرگي براي آن محسوب مي‎شد. در دست‎نوشته‎هاي تاريخي از تعداد زيادي آتش‎سوزي ياد شده است كه ده ها آتش‎سوزي در نيمه دوم قرن 15 بوقوع پيوست. در تابستان سال 1547 آتش‎سوزي وحشتناكي مسكو را فرا گرفت كه بر اثر آن 2700 نفر جان خود را از دست دادند. 25 هزار خانه و 250 كليسا سوخت. بعد از يكي از بزرگترين آتش‎سوزي‎ها كه در سال 1493 رخ داد، ميدان اصلي شهر – ميدان سرخ – براي مدت طولاني نام ميدان آتش به خود گرفت.

مسكو بزرگترين مركز علمي روسيه است. مسكو بزرگترين مركز آموزش عالي در روسيه است. در اين شهر بيش از 80 مدارس عالي، دانشگاه و انستيتو و مراكز علمي ديگر فعاليت مي‎كنند. مسكو به عنوان مركز فرهنگي كشور به رسميت شناخته شده است. مسكو همچنين به عنوان شهر ورزشي مشهور است. مسكو با جمعيت بيش از 9 ميليون نفري خود داراي مساحتي به وسعت بيش از 1000 كيلومتر مربع است. شما در عرض نيم ساعت خواهيد توانست ديوار كرملين مسكو به طول 2،2 كيلومتر را دور بزنيد. در عرض چند ساعت موفق خواهيد شد خيابان حلقه‎وار سادوويه كالتسو به طول 16 كيلومتر را طي كنيد. و براي اينكه از شمال تا جنوب و يا از غرب تا شرق مسكو را كه حدود 40 -35 كيلومتر است را طي كنيد به يك روز كامل احتياج داريد.

مجتمع‎هاي ساختماني در مسكو به انواع گوناگون هستند كه به دوره‎هاي مختلف تعلق دارند. تعداد زيادي از اين خانه‎ها بشكل قوطي كبريت ساخته شده‎اند . اين نوع از خانه‎ها در سال‎هاي 1950 براي اولين بار ظاهر شدند و معمولاً 9 - 8 طبقه بودند. علاوه بر ساختمانهاي مسكوني، ادارات و تئآترها، موزه‎ها وساختمان راه‎آهن و غيره وجود دارند. در مسكو ايستگاه‎هاي زيادي وجود دارد كه از جمله مي‎توان از 9 ايستگاه راه‎آهن، 2 ايستگاه كشتي‎هاي رودخانه‎رو، 5 فرودگاه كه به فاصله 30 تا 40 كيلومتري از مركز شهر واقع شده‎اند، نام برد. يكي ديگر از بناهاي شهر مسكو مدارس است. تا سال 1925 فقط 50 – 40 مدرسه در مسكو فعاليت مي‎كرد. اما از سال 1925 تا 1934 توانستند 70 مدرسه ديگر بسازند. در سال 1935 تصميم گرفته شد كه طرح تمام مدارس يكسان باشد. يعني تمام مدارس بايد داراي 22 كلاس، 2 رخت‎كن و فقط 4 طبقه باشد. مدارس سال‎هاي 1930 ميلادي تماماً آجري و داراي 4 طبقه و دو ورودي در دو انتهاي ساختمان بود. يكي براي رفت و آمد دانش‎آموزان ارشد و ديگري براي رفت و آمد دانش‎آموزان كلاس‎هاي ابتدايي.

مسكو شهري است كاملاً مسطح و داراي علائم شهري بسيار نادر كه احتمالاً هفت خواهران استالين را مي‎توان جزئي از آنها دانست. اين ساختمانهاي بزرگ و با ابهت در زمان استالين ساخته شده‎اند كه دانشگاه مسكو و وزارت امور خارجه از آن تعداد هستند. در مسكوي قديم فقط خيابان‎هاي اصلي كه از كرملين منشعب مي‎شدند را نام‎گذاري مي‎كردند. اين خيابانها به وسيله كوچه‎هاي باريك و كوتاه و حتي بعضي‎مواقع كوچه‎هاي پيچ‎دار بهم وصل مي‎شدند. كلمه پراسپكت (گرفته شده از زبان لاتين كه به معني ديد وسيع است و اكنون معني شاهراه دارد) در قرن 18 وارد زبان روسي شد. فقط 60 سال پيش اين پراسپكت‎ها در مسكو ظاهر شدند. براي نمونه مي‎توان از لنينگرادسكي پراسپكت، لنينسكي و كوتوزوفسكي پراسپكت نام برد. در اواخر قرن 18 در مسكو قرار شد ديوار سفيد شهر را كه به دور مركز مسكو كشيده شده بود خراب كنند. اين كمربند آزادشده براي ساخت خيابان زياده از حد عريض به نظر مي‎آمد و براي ساختن خانه مسكوني زياده از حد باريك. به اين ترتيب، به جاي ديوار خراب شده اولين بلوارها در مسكو ظاهر شدند. از اين نوع بلوارها مي‎توان از توِرسكوي، نيكيتسكي، پتروفسكي، پاكروفسكي و غيره نام برد. ميدان‎هاي مسكو كه قبلاً محل تجمع تجار بودند و به عنوان بازار مورد استفاده قرار مي‎گرفتند در كنار دروازه‎هاي ديوار شهر ايجاد مي‎شدند. قديمي‎ترين اين ميدان‎ها ميدان سرخ است.

لغو نظام سرفاژ (نظام فئودالي كه در آن دهقان به زمين‎دار تعلق داشت و قابل خريد و فروش بود) در سال 1861 باعث ورشكستگي بزرگ ‎مالكان شد. آنها جنگل و بيشه خود را فروختند. درختان اين جنگل‎ها را بريدند و بجاي آن قطعات زمين (داچا) براي استراحت كارمندان و تاجران و روشنفكران فراهم نمودند. در زمان شوروي به اهالي شهر مسكو از طريق محل كار قطعات زميني به مساحت 600 متر تعلق مي‎گرفت. در حال حاضر تقريباً تمام اهالي مسكو از چنين قطعه زمين‎هايي برخوردار هستند و آنهايي كه فاقد آن هستند مي‎توانند براحتي آن را خريداري كنند و هيچ گونه محدوديتي در اين زمينه وجود ندارد.

مسكو داراي رودخانه‎هاي زيادي است كه از معروف‎ترين آنها مي‎توان از رودخانه مسكو، يائوزا، سٍتون و سخودنيا نام برد. رودخانه‎هاي مسكو در مسير حركت خود گودال‎هاي زيادي ايجاد مي‎كردند كه عبور از آنها به ويژه در فصل بهار تقريباً غيرممكن بود. جريان خروشان آب پل‎هاي چوبي را با خود مي‎برد. علاوه بر آن، گودال‎ها مساحت زيادي را اشغال كرده بودند. به اين دليل اهالي مسكو به پر كردن اين گودال‎ها پرداختند. اما اين رودها براي حركت خود از راه‎هاي زير زميني جديد استفاده كرده و حتي انبارهاي زيرزميني خانه‎ها را پر كرده و پايه‎هاي خانه‎ها را شسته و با خود مي‎بردند. در اواسط قرن 19 تصميم گرفته شد يك عمارت جديد به دانشگاه دولتي مسكو(لومونوسف) اضافه شود. وقتي براي انجام كارهاي ساختماني گودالي حفر كردند، آب بطور غيرمنتظره با شدت تمام فواره زد و گودال به آن بزرگي را بسرعت پر كرد. معلوم شد سال‎ها پيش گودال آبي اوسپنسكي در محوطه دانشگاه وجود داشته كه رودهاي پر آب و خروشاني در ته آن جريان داشت. اين گودال را پر و فراموش كردند. اما اين رود راه زيرزميني براي خود پيدا كرده و حالا دوباره آزاد شده بود. مضحك‎تر از همه در اين ماجرا اين بود كه آب از زير زمين خرچنگ زنده‎اي را به سطح زمين آورد. اين خرچنگ را گرفتند و درون بانكه انداختند و در كلاس درس به دانش‎آموزان نشان داده و ثابت مي‎كردند كه خرچنگ‎ها بدون نور خورشيد هم مي‎توانند زندگي كنند. در قرن 19 رودهاي كوچك زيادي ناپديد شدند. فقط در سال 1937 با ساخت كانال مسكو – ولگا توانستند رودهاي باقي‎مانده را نجات دهند. ساختن كانالي كه مي‎بايست رودهاي مسكو، ايسترا، سيسترا، دوبنا و بالاخره ولگا را بهم متصل كند فقط در سال 1825 شروع شد و 19 سال(!) طول كشيد تا اين كانال براي بهره‎برداري آماده شود. از سال 1947 اين كانال را به افتخار هشتصدمين سالگرد مسكو كانال مسكو ناميدند. با ايجاد سيستم كانال‎ها و درياچه‎هاي مصنوعي، مسكو بندري شد كه به 5 دريا راه داشت و دارد. مسكو داراي راه‎هاي آبي به غرب- به درياي بالتيك، به شرق به درياي سفيد به جنوب به درياي خزر و درياي سياه و درياي آزوف است. شما مي‎توانيد كوپه‎اي در كشتي مسافربري رزرو كنيد و سفر خوبي را از مسكو تا شهرهاي واقع در ساحل ولگا، نوا و حتي تا كشورهاي خارجي ساحلي آغاز نماييد.

باغ‎ها و باغ‎هاي وحش در مسكو از زمان‎هاي بسيار قديم ايجاد شدند. تزار آلكسي ميخائيلوويچ در قصبه ايزمائيلوف كه در سال 1656 به محل زندگي تزار مبدل شد، مبتكر ايجاد باغ‎هاي بسيار زيبايي بود. در سال 1864 باغ وحش مسكو گشايش يافت. در آن زمان فقط 286 جانور در آن جا داده شده بود، اما هم‎اكنون 7500 جانور (750 نوع) در اين باغ‎وحش ساكن هستند. در اسناد و مدارك باقي مانده از زمان تزار آلكسي ميخائيلوويچ نه تنها از باغ‎وحش ايزمائيلوف ياد شده است، بلكه باغ‎هاي گياهان دارويي نيز ذكر شده است. در اين باغ‎ها تحت نظر گياه‎شناسان در كنار گياه‎هاي دارويي درخت ميوه كاشتند. بنا به دستور پطر اول در سال 1706 باغ گياهان دارويي در جنب بيمارستان مسكو ايجاد شد كه در سال 1805 آن را به دانشگاه مسكو واگذار كردند و آن را باغ نباتات ناميدند. باغ نباتات در قرن 18 از محبوبيت زيادي برخوردار شد و هزاران نوع گياه از كشورهاي هند، آمريكا، اروپاي غربي و سيبري در اينگونه باغ‎ها پرورش داده مي‎شد. در سال 1945 در اطراف مسكو باغ اصلي نباتات مسكو ايجاد شد كه داراي 25 هزار نوع گياه است.

در باره اقوام ساكن مسكو بايد بگوييم كه مسكو شهري كثيرالمله است. از اولين خارجياني كه در مسكو ساكن شدند بايد از يوناني‎ها - ساكنان بيزانس آن زمان، نام برد كه مذهب ارتدكس را با خود به مسكو آوردند. فئوفام گرك (1405 – 1340) يكي از اولين شمايل‎نويسان روسي بود كه از يونان به سرزمين روس(مسكو) آمد. بازسازي ديوار و كليساي جامع در كرملين در زمان ايوان سوم توسط معماران ايتاليايي صورت گرفت. خارجيان زيادي در زمان حكومت پطر اول در مسكو ظاهر شدند. در طي قرن 19 اقوام جديدي مانند كولي‎ها، آشوري‎ها در مسكو ظاهر شدند. در طي ده ه‎هاي اخير تعداد خارجيان ساكن در مسكو بيشتر شده است كه دانشجويان اكثريت آنها را تشكيل مي‎دهند. و در سال‎هاي اخير بر تعداد دانشجويان ايراني افزوده شده است.

مساحت شهر مسكو 1035 كيلومتر مربع وجمعيت آن 10 ميليون است (سال 1999 ميلادي). ساعت رسمي: از ماه اكتبر تا مارس ، گرينويچ 3+ و از ماه آوريل تا سپتامبر گرينويچ 4+. اختلاف ساعت مسكو با تهران به وقت محلي فقط 30 دقيقه است – تهران 30 دقيقه از مسكو جلوتر است.

آب و هوا

به دليل نا متعادل بودن هواي مسكو و اينكه درجه حرارت مسكو حتي در تابستان زياد گرم نيست، بهترين زمان سفر به اين شهر ماه‎هاي ژوئن، ژوئيه تا اواسط ماه اوت(خرداد،تير و مرداد) است. روزهاي تابستاني بلند و روشن هستند (طلوع آفتاب در اواسط ماه ژوئن(خرداد) حدوداً ساعت 4 و 40 دقيقه صبح و غروب آفتاب ساعت بيست و دو و ده دقيقه شب است) و در ماه ژوئيه(تير) حتي تا ساعت 23 هم هوا روشن است. احتمال وزش بادهاي سرد شمال در ماه اوت زياد است و به اين دليل با وجود اينكه آفتاب گرم است، اما احساس مي‎شود كه درجه حرارت پاييزي و نه تابستاني است. از اواخر ماه اكتبر برف شروع به باريدن مي‎كند كه معمولاً تا اواسط ماه آوريل هم طول مي‎كشد. درجه حرارت در زمستان از 10- تا 30- است (طلوع آفتاب در ماه‎هاي ژانويه و فوريه (دي - بهمن) بين ساعت هشت و چهارده دقيقه تا نه و يك دقيقه صبح و غروب آفتاب بين هفده و چهارده دقيقه تا هيجده و چهارده دقيقه عصر است). فصل بهار بي‎نهايت سريع شروع و تمام مي‎شود و در عرض يكي دو هفته درختان لباس سبز به تن و گل مي‎دهند و چهره شهر كاملاً از اين رو به آن رو مي‎شود! در هر صورت هنگام سفر به مسكو در هر هوايي بهتر است انواع لباس‎ها براي فصل‎هاي گوناگون همراه باشد. درخت سپيدار كه در ماه ژوئن گل مي‎كند منظره شهر را كاملاً تغيير مي‎دهد. اهالي مسكو پرواز گل‎هاي سپيدار را برف تابستاني مي‎نامند.

آب مسكو

ميزان بارندگي در مسكو چندان زياد نيست. اما برف زمستاني به اندازه كافي آب مسكو را تأمين مي‎كند. آب مسكو و 13 شهر حوالي مسكو از طريق 4 ايستگاه انتقال آب آشاميدني ؛ روبلوفسكايا، سورنايا، زاپادنايا و وستوچنايا كه از رودخانه‎هاي گوناگون تغذيه مي‎شوند تأمين مي‎شود. آب ايستگاه‎هاي سورنايا و وستوچنايا از منبع ايوانكوفسكي تأمين مي‎شود كه از طريق كانال مسكو ، آب ولگا به آن مي‎ريزد. و آب ايستگاه‎هاي روبلوفسكايا و زاپادنايا از منابع رود مسكو (ايسترا، موژايسكي، اوزرنينسكي و روزسكي تأمين مي‎شود. آب منابع در مرحله اوليه پاك و مطابق با استاندارد است،‌ اما در طي عبور از لوله‎هاي شهري از كيفيت آن كاسته مي‎شود.

اماكن ديدني مسكو

كرملين: هسته مركزي شهر مسكو ارگ يا كرملين آن است كه در قرن پانزدهم دركرانه شمالي رود مسكو ساخته شده و شامل تعدادي كاخ و كليسا است. كرملين مثلث‎شكل با جهت شمالي داراي ضلع‎هايي به طول 750 متر است. كرملين را واقعاً مي‎توان از هر نظر، سمبوليك، تاريخي ، استراتژيكي و قلب مسكو ناميد. بزرگترين كليساي كرملين مسكو، كليساي جامع اوسپنسكي است كه در طي سال‎هاي 1475 تا 1479 ساخته شده و تزارها در آنجا تاجگذاري مي‎كردند.

احداث كرملين در تاريخ 19 ژوئيه سال 1485 پايان يافت. ابتدا ديوار آجري كرملين در كنار رودخانه مسكو بنا شد، زيرا همانا از آنجا تاتارها اغلب حمله مي‎كردند. تمام عمليات ساختماني 10 سال بطول انجاميد. لازم به يادآوري است كه كرملين جديد را بر روي كرملين قديم كه از سنگ سفيد بود بنا كردند. ديوارهاي قبلي را در حد امكان باقي گذاشتند فقط دور آنها را ديوارهاي آجري كشيده و آنها را بلندتر و ضخيم‎تر و محكم‎تر كردند. كاخ بزرگ كرملين در سال 1849 شكل كنوني را كسب كرد. كاخ جديد بطول 125 متر بود و داراي 700 اتاق از جمله آپارتمان‎هاي شخصي خانواده شخص اول كشور بود. در سال 1961 عمارت جديدي به كرملين اضافه شد- كاخ كنگره‎ها. از كاخ كنگره‎ها براي اهداف گوناگون استفاده مي‎كنند. براي اجراي نمايش‎هاي تئاتري و جشن‎هاي عمومي. سالن بزرگ آن براي 6هزار نفر درنظر گرفته شده است. وسايل صوتي براي ترجمه بيش از 29 زبان در اين كاخ نصب شده‎اند. بالشوي تئاتر، باله و اپرا روي صحنه كاخ كنگره‎ها به نمايش مي‎گذارد. اين كاخ داراي 800 اتاق جداگانه از جمله سالن‎ها، رخت‎كن، راهرو و اتاق‎هاي اختصاصي براي اعضاي شخص اول مملكت، اتاق مطبوعات و اتاق‎هايي براي خدمه فني است. براي ساخت اين كاخ فقط 16 ماه وقت صرف شد و جايزه لنين به طراحان و معماران آن تعلق گرفت.

كرملين جايي است كه تمام راه‎هاي روسيه به آنجا ختم مي‎شود. در اينجا ايوان مخوف و استالين حكومت كردند، ناپلئون از كرملين آتش‎گرفتن مسكو را تماشا كرد، لنين ديكتاتوري پرولتاريا را شكل داد، گورباچف مبتكر پروسترويكا (دگرگون‎سازي) بود، يلتسين سعي كرد اصلاحات را به انجام برساند و ولاديمير پوتين كه در ماه مارس سال 2000 به عنوان رئيس‎جمهور روسيه برگزيده شد در راه به انجام رساندن اصلاحات و قراردادن كشور در رديف 10 كشور پيشرفته جهان تلاش مي‎ورزد.

برج‎هاي كرملين

هر يك از برج‎هاي كرملين شامل چند طبقه هستند. برج‎هاي گوشه‎اي را براي تسهيل عمليات دفاعي بشكل مدور و يا چند ضلعي ساختند و بقيه را چهار ضلعي. چند برج ديگر بغير از برج‎هاي دفاعي بشكل ديگري مورد استفاده قرار مي‎گرفتند. در پايه برج ودووزودني گوشه‎اي كه در ساحل رودخانه مسكو واقع بود چاهي وجود داشت كه آب قلعه را تأمين مي‎كرد. و در برج ناباتنوي كه روبروي ميدان سرخ بود، ناقوس خطر ناباتني آويزان بود. و در زيرزمين‎هاي ترويتسكي زندان قلعه قرار داشت.

كرملين مجموعه برج و باروها و بناهايي بوده كه در قرون گذشته مقر حكومتي هر شهر در آن قرار داشته است. در داخل كرملين كليساهاي معروفي قرار دارند. بزرگترين كليساي كرملين مسكو، كليساي جامع اوسپنسكي است كه در طي سال‎هاي 1475 تا 1479 ساخته شده و تزارها در آنجا تاجگذاري مي‎كردند. كليساي جامع بلاگووشچنسكي (ساخته شده در سال‎هاي 1484 تا 1489) نيز محل عبادت مسيحي تزارها محسوب مي‎شد. كليساي جامع آلكساندروفسكي نيز در اوايل قرن شانزدهم بنا گرديد، محل دفن امراي مسكو و تزارهاي روسيه از قرن چهاردهم تا پطر كبير مي‎باشد. برج ناقوس ايوان سوم كه در قرن شانزدهم بنا شده، بيش از 80 متر ارتفاع دارد. در نزديكي اين برج بزرگترين ناقوس جهان موسوم به ناقوس تزار قرار دارد كه داراي 6 متر ارتفاع و 200 تن وزن است و در سال 1586 ريخته شده است. كنار باروهاي كرملين كاخ‎هاي بزرگي قرار دارد كه از جمله آنها مي‎توان به كاخ گنبددار شوراي وزيران شوروي (از قرن هجدهم)، بناي صدر هيأت رئيسه شوروي، كاخ بزرگ كرملين (از اواسط قرن نوزدهم) اشاره كرد. كرملين تا سال 1712 كه پطركبير پايتخت را به سنت‎پترزبورگ منتقل كرد، مقر تزارهاي روسيه بود. در سال 1918 كه بلشويك‎ها مسكو را به پايتختي برگزيدند، كرملين به مركز اصلي دولت و نهادهاي حزب كمونيست تبديل گرديد ولي از سال 1955 براي تماشا براي عموم آزاد شد.

از جمله برج‎هاي معروف كرملين مي‎توان از برج اسرار (تاينايا) كه قديمي‎ترين برج است و برج اسپاسكايا نام برد. ساعت روي برج اسپاسكايا (يكي از زيباترين برج‎هاي كرملين به ارتفاع 3،67 متر است) در سال52-1851 نصب شده است. در زمان انقلاب اكتبر برج و ساعت بر اثر اصابت گلوله صدمه ديدند و بدستور لنين اين ساعت توسط ن.بهرني تعمير شد. ساعت كرملين بوسيله زنگ‎هاي ربعي هر 15 دقيقه زنگ مي‎زند و زنگ‎هاي بزرگ آن هر ساعت وقت را اعلام مي‎كند. وزن زنگ‎ بزرگ 2 تن و كل مجموعه ناقوس‎ها 25 تن است. اين مجموعه سه طبقه برج اسپاسكايا را اشغال كرده است. درازاي عقربه دقيقه‎شمار 3.28 متر است. احتمالاً در آينده نزديك اين ساعت به نواختن سرودملي خواهد پرداخت.

برج نيكولسكايا به ارتفاع 67,1 متر يكي ديگر از برج‎هاي زيباي ميدان سرخ است. و اما برج اوگلاوايا آرسنال به ارتفاع 60,2 متر محكمترين برج كرملين است. پايه‎هاي اين برج در اعماق زمين جا گرفته است و ضخامت ديوارهاي آن 4 متر است. از اين برج نه تنها به عنوان دفاع بلكه براي پنهان كردن چشمه‎اي كه تا كنون نيز وجود دارد استفاده مي‎كردند. بلندترين برج كرملين برج ترويتسكايا با ارتفاع 76.35 متر است. اين برج تقريباً 10 متر بلندتر از برج اسپاسكايا است. دروازه ترويتسكايا از سال‎ها قبل به عنوان دروازه ورود مقامات رسمي به كرملين مورد استفاده قرار مي‎گيرد. برج كوتافيا كه در طرف ديگر رود نگلينايا قرار دارد به وسيله يك پل سنگي (اولين پل سنگي در مسكو) به برج ترويتسكايا متصل شده است. در كنار ديوار كرملين مي‎توان برج كامندانتسكي و اروژينايا و برج بوروويتسكايا (به ارتفاع 50.7 متر) را مشاهده كرد. اين برج در پايه كوه بوروويتسكي كه كرملين روي آن قرار دارد، ساخته شده است. نام برج از جنگل كاج گرفته شده است كه زماني تمام اين تپه را پوشانده بود و يوري دولگوروكي آن جا را براي اقامت برگزيد.

در بالاي 5 بلندترين برج ديوار كرملين - اسپاسكي، ترويتسكي، نيكولسكايا، بوروويتسكايا و ودووزدنايا 5 ستاره سرخ شب و روز در حال درخشيدن هستند. اين ستاره‎ها به مناسبت سالگرد انقلاب اكتبر در سال 1937 نصب شدند. چهارچوب آنها از استيل با پوشش طلاست و شيشه‎هايي از ياقوت قرمز بدنه آن را پر كرده است. هر يك از آنها بوسيله يك لامپ 5 هزار ولتي روشن مي‎شود. اين ستاره‎ها را بشكلي طراحي كرده‎اند كه با وجود وزن بين 1 تا 1.5 تني خود به نرمي در هنگام وزش باد تكان مي‎خورند.

ميدان سرخ

ميدان سرخ كه مهمترين ميدان مسكو و روسيه است، در بيرون باروهاي شرقي كرملين واقع گرديده و حدود 72500 متر مربع وسعت دارد. در اوايل قرن پانزدهم به عنوان يك بازار ساخته شد و در قرن شانزدهم به ميدان تثليث موسوم گرديد. از اواسط ده ه 1660 نام آن به كراسنايا پلوشاد يا ميدان سرخ تغيير يافت كه در زبان روسي قديم كلمه كراسنايا به معناي زيبا و شكيل بود ولي بتدريج معناي آن به سرخ تبديل شده است. اين ميدان صحنه گردهم‎آيي‎هاي بزرگ در دوران شوروي بود و پس از آن نيز گهگاهي تجمعاتي در آن رخ مي‎دهد. موزه دولتي تاريخ در ضلع شمالي ميدان واقع است و تاريخ بناي آن به اواخر قرن نوزدهم مي‎رسد. در قسمت شرقي ميدان فروشگاه دولتي بزرگي قرار دارد بنام گوم كه بناي آن در سال 1893 به اتمام رسيد و در سال 1957 تغييرات كلي در آن داده شد. كليساي جامع سنت‎باسيل كه در قرن شانزدهم بنا شده نيز در جنوب ميدان واقع است كه بيشتر به عنوان يك بناي تاريخي مورد بازديد توريست‎ها قرار مي‎گيرد و مراسم مذهبي در آن اجرا نمي‎شود. اين كليسا به عنوان بناي يادبود تصرف خان‎نشين قازان توسط ايوان مخوف در سال 1552 بنا شد. چند سال پيش در شمال ميدان كليساي كوچكي در جاي سابق آن ساخته شد كه مورد استقبال زياد هم بازديدكنندگان ميدان سرخ و هم مسيحيان متدين قرار گرفت زيرا در اين كليسا مراسم دعا و نيايش اجرا مي‎شود.

يكي ديگر از بخش‎هاي جديدي كه در اين اواخر به ميدان سرخ اضافه شده است دروازه ورودي آن است(سال 1995) كه البته در ابتداي ساخت اين ميدان به عنوان بازار وجود داشته است اما بعدها چون ميدان سرخ براي رژه و نمايش جنگ‎افزار و ماشين‎هاي سنگين مورد استفاده قرار مي‎گرفت، مجبور شدند اين دروازه را بردارند. در زمان جشن 850 -مين سالگرد مسكو تصميم گرفته شد نماي ميدان سرخ تا حد امكان به حالت اوليه آن برگردانده شود و به اين دليل اين دروازه بسيار زيبا كه كليساي كوچكي هم در داخل ديوار آن بنا شده است به ميدان سرخ اضافه شد. روي سنگفرش جلوي اين كليساي كوچك صفحه فلزي قرار دارد كه نام آن كيلومتر صفر است. يعني از اين نقطه تمام مسيرها از مسكو به جاهاي ديگر حساب مي‎شود. فرضيه‎اي هم وجود دارد دال بر اينكه اگر كسي روي اين صفحه فلزي بايستد و چند بار بچرخد و سكه‎اي به پشت سرش پرت كند، آرزويش برآورده خواهد شد.

بعد از آنكه ميدان سرخ از حالت بازار خارج شد بناهاي يادبودي در آن كار گذاشتند. در مقابل كليساي جامع سنت‎باسيل مجسمه يادبود مينين و پوژارسكي قرار دارد كه اولين مجسمه يادبود مسكو بشمار مي‎رود و در سال 1818 ساخته شده است. در نزديكي كليساي سنت‎باسيل يك جاي مدور سنگي قرار دارد كه تا قبل از پطر كبير اعدام‎گاه بوده است و در وسط ميدان سرخ قرار داشته است. اما در زمان شوروي آن را به كنار ميدان منتقل كردند. مقبره لنين نيز در سال 1924 در كنار ديوار كرملين بنا گرديده است. اين بنا يكي از شاهكارهاي معماري زمان شوروي به حساب مي‎آيد. در 27 ژانويه سال 1924 اولين نوع اين مقبره كه موقتي و از چوب ساخته شده بود در ميدان سرخ ظاهر شد. اولين مقبره به شكل هرم پله‎اي بود كه بازديدكنندگان از پله‎هاي سمت راست وارد و از پله‎اي سمت چپ خارج مي‎شدند. بعد از گذشت دو ماه از ساخت آن، مقبره موقت بسته شد و ساخت مقبره چوبي جديد آغاز شد كه از ماه مارس تا اوت سال 1924 بطول انجاميد. اين مقبره به شكل يك هرم بزرگ پله‎اي ساخته شد(ارتفاع آن 9متر و و طول آن 18 متر بود). چوبهاي مقبره را با لاك روغني رنگ كرده بودند كه در نتيجه اين عمارت رنگ قهوه‎اي روشن به خود گرفت. بعد از 5 سال ساخت آخرين نوع مقبره، نوع سنگي آن آغاز شد (ژوئيه 1929 تا اكتبر 1930). مقبره سنگي از نظر طرح خود شبيه نوع چوبي آن است. بازديدكنندگان از در اصلي وارد مي‎شوند و از پله‎هاي عريض سه متري سمت چپ پايين رفته و وارد سالن عزاداري مي‎شوند. سنگ‎هاي بكار برده شده در عمارت، سنگ مرمر و سنگ خارا است. طول مقبره با توجه به نماي عمارت 24 متر و ارتفاع آن 12 متر است. هرم مقبره شامل 5 طبقه با ارتفاع‎هاي مختلف است (در نوع چوبي تعداد آنها 6 بود). در سال 1945 در طبقه اول آن تريبون ساختند. در حال حاضر مقبره براي بازديدكنندگان روزهاي سه‎شنبه، چهارشنبه، پنج‎شنبه و شنبه از ساعت 10 تا 13 باز است.

مساجد مسكو

مسجد جامع مسكو. اين مسجد كه مسجد مركزي شهر محسوب مي‎شود و در زمان شوروي هم فعاليت مي‎كرد، در نزديكي ايستگاه مترو پروسپكت ميرا واقع شده است. مسجد تاريخي. اين مسجد توسط جمعيت تاتاري مسكو به ياد شركت تاتارها در جنگ روسيه با ناپلئون در (سال 1812) قبل از انقلاب 1917 ساخته شده بود ولي بعد از انقلاب تعطيل شد و توسط دولت به يك سازمان واگذار شد. بعد از آغاز اصلاحات در كشور ساختمان اين مسجد به مسلمانان اعاده شد. اين مسجد در خيابان بولشايا تاتارسكايا، در نزديكي ايستگاه مترو نووكوزنتسكايا واقع شده است.



فروشگاه گوم

فروشگاه دولتي بزرگ واقع در ميدان سرخ كه تاريخ ساخت آن به قرن 19 بر مي‎گردد، داراي 1000 مغازه است. در اين اواخر شركت‎هاي بسيار معروف خارجي نمايندگي‎هاي خود را در اين فروشگاه داير كرده‎اند. آدرس: ميدان سرخ، شماره 3، تلفن: 9215763

فروشگاه مركزي مسكو (تسوم) يكي از بزرگترين فروشگاه‎هاي مسكو است كه هر نوع كالا از كالاهاي صنعتي تا لوازم خانه و پوشاك و كفش و غيره را مي‎توان در آنجا يافت. آدرس: خيابان پتروفكا، شماره 2، تلفن: 2921157

خيابان تورسكايا

با قدم زدن در يكي از مشهورترين و زيباترين خيابان‎هاي مسكو ( خيابان تورسكايا) هر عابري مي‎تواند كاخ‎هاي قرن 19 و مجتمع‎هاي مسكوني سال‎هاي 1930 و گنبدهاي رنگي كليساهاي كوچك را مشاهده كند. شهرداري مسكو در خيابان تورسكايا واقع است و در سمت ديگر خيابان درست در مقابل آن مجسمه يادبود يوري دولگوروكي بنيانگذار مسكو قرار دارد. مغازه بسيار زيباي يليسيفسكي متعلق به قرن 19 هر بيننده‎اي را مجذوب خود مي‎كند. يكي ديگر از جذابيت‎هاي خيابان تورسكايا علاوه بر مغازه‎هاي بيشمار مجسمه ماياكوفسكي است. خيابان تورسكايا به ايستگاه راه‎آهن بيلوروسي ختم مي‎شود.

موزه‎ ها

1-موزه هنرهاي شرق يكي از زيباترين موزه‎هاي مسكو است. در اين موزه مي‎توان وارد دنياي سحرآميز و ظريف شرق شد. اين موزه در بلوار نيكيتسكي واقع است و بر اساس كلكسيون شخصي در سال 1918 ايجاد شد. در حال حاضر بيش از 50 هزار اثر هنري، نقاشي، مجسمه و وسايل خانه و مبلمان تزييني اقوام قفقاز، آسياي ميانه، قزاقستان،كشورهاي خاور ميانه و نزديك و حتي قاره آفريقا به نمايش گذاشته شده است.در اين موزه انواع سراميك و چيني از چين و ژاپن و كيمونوهاي ژاپني، مينياتورهاي ايراني قرن 18 - 15 در معرض نمايش است. چندي پيش نمايشگاه دائمي ايران در اين موزه افتتاح شد كه مورد استقبال زياد بينندگان قرار گرفت. آدرس: بلوار سوروفسكي، شماره آ-12

2-موزه پوشكين در بخش جنوب – غرب شهر واقع است. شاهكارهاي نقاشي زيادي در آنجا نگهداري مي‎شود. اين موزه از شهرت جهاني برخوردار است و آثار نقاشان و مجسمه‎سازان مشهور در آنجا نگهداري مي‎شود.

آدرس- موزه هنرهاي زيباي پوشكين: خيابان وولخونكا، شماره 12، تلفن 2039376

موزه هنرهاي زيباي پوشكين(گالري جديد): خيابان مارشال شاپوشنيكوف، شماره 4، تلفن: 2039376

3-نگارخانه (گالري) تريتياكوف كه شهرت جهاني دارد داراي بهترين مجموعه شمايل روسي در جهان و بهترين مجموعه هنر روسي تا قبل از انقلاب اكتبر است. اين گالري در نزديكي متروي تريتياكوف واقع است.

آدرس گالري قديم: كوچه لاوروشينسكي، شماره 10، تلفن 2387788

آدرس گالري جديد: كريمسكي وال، شماره 14/10، تلفن: 2382054

علاوه بر اين، موزه‎هاي زياد ديگري وجود دارند كه معمولاً خانه‎هاي نويسندگان مشهور مانند تولستوي، پوشكين، داستايوسكي، گوگول و لرمونتف مي‎باشند. از ديگر موزه‎هاي بسيار جالب مسكو مي‎توان از موزه داروين كه در آنجا روند تكامل انسان به شكل بسيار جالبي نشان داده شده است، ياد كرد. موزه جنگ، موزه تاريخ، موزه پلي‎تكنيك، موزه ديرين‎شناسي (اسكلت دايناسورها)، مركز ستاره‎شناسي كه پنجره‎اي به فضا را مي‎گشايد از جمله ديگر موزه‎هاي جالب مسكو هستند. آدرس چند موزه در ذيل مي‎آيد:

موزه معماري: ميدان دونسكايا شماره 1 (صومعه دونسكوي)، تلفن 2320221

موزه نيروهاي مسلح: خيايبان سووتسكوي آرمي، تلفن: 2811880

موزه تاريخ: ميدان كراسنايا(سرخ)، تلفن: 9288452

موزه و گورستان صومعه نوودويچي: نوودويچي پروئزدؤ شماره 1، تلفن: 2468526

موزه هنرهاي مردمي و دكوراسيون روسيه: خيابان دلگاتسكاياؤ شماره 3ؤ تلفن 9210193

منزل چخوف: خيابان سادووكودرينسكايا، شماره6، تلفن 2916154

موزه داروين: خيابان مالاياپيروگوفسكايا، شماره 1، تلفن: 2466470

منزل داستايفسكي: خيابان داستايفسكوگو، شماره 2، تلفن2811085

موزه هنرهاي مردمي: خيابان استانيسلافسكوگو، شماره 7، تلفن:2918718

موزه و منزل گوركي: خيابان كاچالووا، شماره 2/6، تلفن 2900535

موزه لنين: ميدان رولوتسي: تلفن: 9254808

موزه متروي مسكو ايستگاه مترو اسپورتيونايا، تلفن: 2227309

موزه كليساي جامع پوكروفسكي: ميدان كراسنايا (ميدان سرخ)ؤ تلفن: 2983304

موزه پلي‎تكنيك: ميدان نووايا، شماره 4/3، تلفن: 9230756

موزه تولستوي: خيابان پرچيستنكا، شماره 11، تلفن: 2022190

كليساي مسيح منجي

اين كليسا بر طبق طرح معمار ك.آ.تونا در طي سال‎هاي 1883-1837 در سمت چپ رود مسكو بنا گرديد. تعداد زيادي از استادان نقاش و مجسمه‎ساز روسيه در تزيين اين كليسا شركت كردند. اين كليسا يادبود پيروزي در جنگ ميهني بود. بناي كليساي مسيح منجي آنقدر عظيم بود كه از فاصله بسيار دور هم ديده مي‎شد. اين كليسا در سال 1931 بطور كامل ويران شد. كاخ شوراهاي عظيم و با شكوه عصر استالين قرار بود به جاي آن بنا شود. در سال 1960-1958 حوزه ساختماني كه در زير پايه كاخ شوراها آماده شده بود براي ساختن استخر سرباز مسكو مورد استفاده قرار گرفت. در حال حاضر، كليسا به شكل سابق و در جاي قبلي خود بازسازي شده است. هزينه ساخت آن از طريق كمك‎هاي بنيادهاي خيريه، شخصيت‎هاي فرهنگي و هنرپروران و دولت مسكو تأمين شده است.

آدرس: مترو كروپوتكينسكايا، خيابان كروپوتكينسكايا. شماره 37

پارك‎ها

موزه- پارك كالومينسكي

كالومينسكي پارك يكي از زيباترين پارك‎هاي مسكو است كه زماني دهكده تزار (قرون 16 و 17 ) بود. اين دهكده كه در بخش جنوبي شهر كالومينسكي واقع شده است صحنه درگيري‎هاي زياد مردم روسيه براي خلاصي از يوغ تاتارها بود. موزه كالومينسكي داراي اسناد و مواد زيادي در باره صحنه‎هايي از تاريخ روسيه است. در داخل پارك كالومينسكي اولين كليساي چادرمانند سنگي با گنبدهاي فيروزه‎اي كه در سال 1532 - 1530 ساخته شد هنرنمايي مي‎كند. اين كليسا در عرض بيش از 4 قرن با زيباي منحصر بفرد و عظمت خود چشم هر بيننده‎اي را به خود جلب مي‎كند. اين كليسا نمايانگر هنر معماري روسيه است و از ساحل رودخانه مسكو سر بلند كرده است و به نظر مي‎رسد كه بخوبي با طبيعت پيرامون خود يكي شده است. پارك كالومينسكي داراي تعدادي از بناهاي قرن 17 و بناهاي چوبي جالب روسيه باستان است. خانه كوچك پطر كبير (قرن 17 ) كه در آرخانگلسك قرار داشت به اين پارك منتقل شده است (پطر كبير دوران كودكي خود را در شهر كالومينسكي گذراند و بعدها هم براي استراحت هميشه به اين محل مي‎آمد). كاشي‎هاي روسي و كنده‎كاري‎ها روي چوب و آهن و شمايل قرن 17 در موزه‎هاي پارك كالومينسكي نگهداري مي‎شوند. از ساحل رود مسكو در پارك كالومينسكي مي‎توان با استفاده از كشتي رودخانه‎رو گردش روي رودخانه مسكو را از همان‎جا آغاز كرد.

آدرس: مترو كالومينسكي، تلفن: 1152384

پارك فرهنگ (يا به زبان روسي پارك كولتوري): اين پارك يكي از مشهورترين پارك‎ها و باغ‎هاي مسكو بشمار مي‎رود. اين پارك تقريباً به طول 3 كيلومتر در كنار رودخانه مسكو امتداد يافته است و مخلوطي از باغ تزييني، وسايل تفريحي و محل برگزاري كنسرت‎ها و نمايش‎ها و مراسم ويژه مانند برگزاري جشن به مناسبت سالگرد پيروزي در جنگ جهاني دوم، ديدار بازنشستگان جنگ است. در فصل بهار و تابستان مي‎توان از توقف‎گاه‎هاي كشتي‎‎ها كه در پارك وجود دارند استفاده كرد و با كشتي گردشي بر روي رودخانه مسكو كرد. در فصل زمستان بركه‎هاي آب داخل پارك يخ مي‎زنند و بهترين جا براي اسكي‎بازي هستند.

آدرس: مترو پارك كولتوري، خيابان كريمسكي وال، شماره 9، تلفن: 2370964

پارك بزرگ تبليغاتي مسكو

مركز نمايشگاهي ودنخا: ودنخا (نمايشگاه دستاوردهاي اقتصادي اتحاد شوروي) نام دارد . در بخش شمال شرق شهر واقع است. بناهاي قديمي زيبايي كه گواه هنر معماري است در اين محل چشم هر بيننده‎اي را به خود جلب مي‎كند. در واقع مي‎توان اين نمايشگاه را شهري در درون شهر ناميد. در سال 1939 در اين محل نمايشگاه سراسري محصولات كشاورزي برپا شد. در سال 1959 نمايشگاه محصولات كشاورزي به نمايشگاه تمام محصولات و توليدات داخلي مبدل شد. وسعت اين پارك- نمايشگاه آنقدر زياد است كه قبلا تريلي‎بوس (اتوبوس برقي) در آنجا مسيرهاي طولاني را مي‎پيمود. اما بازديدكنندگان ترجيح دادند از ميني‎بوس براي رسيدن به غرفه‎هاي مورد نظر خود استفاده كنند. در فصل تابستان از وسايل نقليه‎اي كه شبيه ترامواي سر باز است استفاده مي‎شود.اين مركز داراي چندين سينما و تئاتر سر باز، مغازه و كافه و رستوران و انواع بازي‎ها و ديگر وسايل تفريحي و سرگرم‎كننده است كه يك روز براي ديدن همه اين چيزها كافي نخواهد بود.

آدرس: مترو ودنخا، پراسپكت ميرا، تلفن: 1819162

صومعه نودويچي: اين صومعه در قسمت جنوب غرب رودخانه مسكو واقع است و داراي 16 گنبد درخشان است. آن را مي‎توان زيباترين صومعه شهر ناميد. صومعه يك محل محبوب براي خانم‎هاي اشراف به حساب مي‎آمد كه معمولا سال‎هاي آخر عمر را در آنجا مي‎گذراندند. از اين صومعه به عنوان زنداني براي اشراف‎زادگان شورش‎گر استفاده مي‎كردند. قبرستان صومعه يكي از معتبرترين قبرستان‎هاي مسكو بعد از ديوار كرملين است. در اينجا چخوف، اينشتين، گوگول، خروشف، كروپوتكين، ماياكوفسكي، پروكوفيف، استانيسلاوسكي و شوستاكويچ به آرامي خفته‎اند.

آدرس: نودويچي پروئزد، شماره 1، تلفن 2468526

دانشگاه دولتي مسكو، لومونوسف

اين دانشگاه را مي‎توان يك شهر كامل در داخل شهر مسكو ناميد. دانشگاه دولتي مسكو يكي از بهترين دانشگاه‎هاي جهان تا سال 1950 در مركز پايتخت در نزديكي ميدان مانژ قرار داشت، ولي به علت كمبود جا تصميم گرفته شد ساختمان بزرگتري ساخته شود. در سال 1949 اولين كلنگ اين بنا روي كوه هاي لنين ( وروبيو) زده شد. اين ساختمان عظيم داراي برج 36 طبقه‎اي چند ضلعي است كه ارتفاع آن به 240 متر مي‎رسد. ميل برج كه بر روي آن نصب شده 58 متر ارتفاع دارد. در انتهاي اين ميل ستاره‎اي به قطر 9 متر نصب شده است. اين ستاره از شيشه زردرنگ با روكش آلمينيومي ساخته شده است). در كنار اين برج شاخه‎هاي ديگر ساختمان كه 18 طبقه هستند قرار دارند. اين بناي عظيم را مجسمه‎هاي زيبايي تزيين مي‎كنند. در مساحت 320 هكتاري دانشگاه 407 بخش قرار دارد كه شامل باغ نباتات دانشگاه، ورزشگاه، و پارك است. مجتمع ساختماني دانشگاه 167 هكتار را به خود اختصاص داده است. اين محل در روي تپه وروبيوف كه ارتفاع آن از سطح رود مسكو 75 متر است واقع شده است. دانشگاه مسكو به شاخه‎هاي گوناگون تقسيم شده است . شاخه آ يا شاخه اصلي دانشگاه شامل بخش اداري و مديرت دانشگاه و چندين دانشكده(دانشكده مكانيك، رياضي، جغرافي، زمين‎شناسي، طب پايه) آزمايشگاه‎ها، كتابخانه‎ها و سالن‎هاي مطالعه و موزه و كاخ‎هاي فرهنگ و مجتمع ورزشي، سالن سينما و غذاخوري‎ها است.

در ساختمان اصلي دانشگاه مسكو 68 آسانسور مسافربري كار مي‎كند. ‎ در اين شاخه‎ها حدود 5000 اتاق (بنا به آمار ديگر 6000 اتاق) وجود دارد.علاوه بر آن براي استادان و پروفسورهاي دانشگاه 184 آپارتمان دو و سه و چهار اتاقه اختصاص داده شده است.

بزرگترين ساعت و هواسنج دنيا روي ساختمان دانشگاه مسكو نصب شده است. آنها روي برج‎هاي 18 طبقه‎اي قرار دارند. قطر صفحه ساعت 9 متر و طول عقربه دقيقه‎شمار آن 13،4 متر است.

اول سپتامبر سال 1953 كلاس‎هاي درس در اين دانشگاه منحصربفرد آغاز بكار كرد. در اين ساختمان عظيم به ارتفاع 2385 متر هر آنچه كه براي زندگي لازم باشد مي‎توان يافت. از كلاس‎هاي درس، كتابخانه و كتابفروشي گرفته تا كافه و رستوران و مغازه و سينما و استخر و پلي‎كلينيك و ده ها چيز ديگر. اين بنا يكي از ساختمان‎هاي ساخته شده در زمان استالين معروف به هفت خواهران است.

آدرس: مترو اونيورسيتيت، وروبيووي گوري، تلفن: 9391000

تئاترها و سالنها

تئاترها و سالن‎هاي اپراي مسكو از شهرت جهاني برخوردار هستند. تئاتر بالشوي مسكو از اعتبار و شهرت بين‎المللي برخوردار است. برنامه‎هاي نمايشي اين تئاتر هم باله و هم اپرا هر كدام به نوبه خود منحصربفرد هستند. هنرپيشگان تئاتر، بالرين‎ها و خوانندگان اپرا كه در اين تئاتر آموزش ديده و كار كرده‎اند اكثراً از شهرت جهاني برخوردار هستند. بالشوي تئاتر در نزديكي ميدان سرخ واقع است. تئاتر بالشوي در سال 24 - 1821 توسط معماران ميخائيلوف و بووه ساخته شد. اين يكي از بهترين تئاترهاي جهان است. اين نمونه معماري روسيه در قرن 19 ميلادي است. بعد از آتش‎سوزي سال 1853 بناي تئاتر توسط كاووس بازسازي شد. سالن 5 طبقه آن مي‎تواند 2000 نفر بيننده را در خود جاي دهد. دكوراسيون آن حسرت هر تئاتري در جهان را برمي‎انگيزد. اپراها و باله‎هايي كه توسط بهترين آهنگسازان شوروي مانند گلينكا، چايكوفسكي، خاچاطوريان، موسورگسكي، رحمانينوف ، شاپورين، پروكوفيف، كابالفسكي و ديگران آفريده شدند، روي صحنه اين تئاتر به نمايش درآمدند.

آدرس: مترو آخوتني رياد، خيابان آخوتني رياد، شماره 2/8 تلفن: 2929986

مالي تئاتر (تئاتر كوچك) در نزديكي بالشوي تئاتر قرار دارد. اين تئاتر دراماتيك در اواسط قرن 18 ساخته شده است. مالي تئاتر نقش به سزايي در تاريخ جامعه روسيه بازي كرده است و آن را دانشگاه دوم مسكو مي‎ناميدند. تعداد زيادي از بهترين هنرپيشگان روسيه روي صحنه اين تئاتر بازي كرده‎اند. مالي تئاتر را خانه آستروفسكي مي‎ناميدند زيرا تقريباً تمام نمايش‎نامه‎هاي اين نمايش‎نامه‎نويس بزرگ روسيه در اين تئاتر روي صحنه آمده است. در سال 1929 مجسمه آستروفسكي به عنوان بناي يادبود او در مقابل اين تئاتر برپا شد.

آدرس: ميدان تئاترالنايا، شماره 6/1، تلفن: 9244083

هتل ها

هتل متروپل: اين هتل كه در طي سال‎هاي 1899 تا 1903 بنا شد در ميدان تئاترالنايا واقع است. لنين چندين بار در اين هتل سخنراني كرده است. تزيينات داخل اين هتل توسط نقاشان و گچ‎كاران ايتاليايي و روسي انجام شده است. اين هتل را به نوبه خود يك نوع موزه مي‎نامند. اين هتل، هتل 5 ستاره مسكو است.

آدرس: تئاترالنايا پروئزد، شماره 4/1، تلفن: 9276000، فاكس: 9276010

آدرس هتل‎هاي ديگر به قرار ذيل هستند:

هتل آربات: كوچه پلوتنيكوف، شماره 12، تلفن: 2447635

هتل بالچوگ كمپينسكي مسكو: خيابان بالچوگ، شماره 1، تلفن: 2306500، فاكس: 2306502

هتل كوسموس: پراسپكت ميرا، شماره 150، تلفن: 2170785، فاكس: 2158880

هتل اينتوريست: خيابان تورسكايا، شماره 5/3، تلفن: 2030125، فاكس: 2039475

هتل مجتمع توريستي ايزمايلوو: جاده شوسه ايزمايلوفسكي، شماره 71، تلفن: 1665272

هتل ماركوپولو پرسنايا: كوچه سپيريدونيفسكي، شماره 9، تلفن، 2020381،‌فاكس: 9566306

هتل مژدونارودنايا-1 و 2: خيابان كراسنوپرسننسكايا، شماره 12، تلفن: 2531391-2532760

هتل پالاس: خيابان تورسكايا، شماره 19، تلفن: 9563152، فاكس: 9563151

هتل رزيدنت: خيابان دميتريف، شماره 24، تلفن: 2387303، فاكس: 2302216

هتل راسيا: خيابان وارواركا، شماره 6، تلفن: 2985400

هتل ساووي: خيابان روژدستونكا: شماره 3، تلفن: 9298500، فاكس: 2302186

هتل اوكرائينا: خيابان كوتوزوفسكي، شماره 1/2، تلفن: 243303، فاكس: 2433092

ورزشگاه لوژنيكي

اين ورزشگاه يكي از بزرگترين ورزشگاه‎هاي مسكو به حساب مي‎آيد كه در ساحل رود مسكو واقع در لوژنيكي بنا شده است. تا سال 1950 اين ناحيه جنگلي و داراي خانه‎هاي چوبي بود. اما در سال 1955 كارهاي ساختماني در آنجا آغاز شد و بعد از گذشت يك سال يك مجتمع ورزشي بزرگ در آنجا برپا گرديد. مساحت اين مجتمع بالغ بر 187 هكتار است و شامل بيش از 130 عمارت براي ورزش‎هاي زمستاني و تابستاني است. اين مجتمع داراي يك استاديوم بزرگ كه بيش از 103000 نفر را در خود جاي مي‎دهد و استاديوم كوچكتر (9500 نفري) و كاخ‎هاي ورزشي (14000 نفري) است كه ازميدان‎هاي قابل تغيير ورزشي برخوردارند. اين ميدان‎ها را مي‎توان در صورت لزوم به ميدان بازي هوكي و يا رقص روي يخ (پاتيناژ) تغيير داد. اين مجتمع بطوركلي داراي 24 سالن ورزشي، 10 زمين فوتبال و استخرهاي سرپوشيده و استخرهاي مخصوص شيرجه است. ورزشگاه لوژنيكي يكي از اصلي‎ترين ورزشگاه‎ها در بازي‎هاي المپيك سال 1980 بود. از محوطه ورزشگاه، پل لوژنيكي را مي‎توان مشاهده كرد كه روي رودخانه مسكو كشيده شده است و داراي ايستگاه مترو است. سالن اين ايستگاه داراي ديوارهاي شيشه‎اي است و قبل از آغاز تعمير آن مسافران مي‎توانستند از اين ايستگاه مترو رود مسكو و ورزشگاه لوژنيكي و خيابان كومسومول را ببينند.

خيابان آربات و خيابان كالينين(كالينينسكي پراسپكت)

خيابان آربات و كالينينسكي پراسپكت از ديگر جاهاي ديدني شهر مسكو هستند. آربات كه در قرن 19 در واقع آخرين نقطه مسكو به حساب مي‎آمده است اينك در مركز مسكو واقع است و توريست‎ها مي‎توانند انواع و اقسام كارهاي دستي روسي را در آنجا پيدا كنند.

ابتداي خيابان كالينين درست در مقابل برج ترويتسكايا كرملين است و از اينجا اين خيابان به طرف غرب كشيده شده، از روي رود مسكو مي‎گذرد و به خيابان كوتوزوف مي‎پيوندد. بخشي از اين خيابان يكي از قديمي‎ترين خيابان‎هاي مسكو به حساب مي‎آيد. از اينجا در قرون 13 و 14 جاده به نووگورود و بعداً به اسمولنسك كشيده شد. اولين خانه در سمت راست اين خيابان خانه گوركي است كه در سال 1905 او در آنجا زندگي مي‎كرد. در سمت چپ اين خيابان 4 مجتمع ساختماني 26 طبقه قرار دارد كه معمولاً در روزهاي جشن چراغ‎هاي اين مجتمع‎ها را بشكلي روشن مي‎كنند كه مي‎توان نام آن جشن را روي ساختمان‎ها خواند.

خيابان آربات: در سمت چپ كالينينسكي پراسپكت، ميدان آربات واقع است كه در آنجا دو ايستگاه مترو آرباتسكايا قرار دارد. يكي از اين ايستگاه‎ها بلندترين ايستگاه مترو مسكو است و فاصله بين دو پله‎برقي آن كه در دو طرف سالن مترو واقع است 200 متر است. خيابان آربات يكي از قديمي‎ترين خيابان‎هاي مسكو است. كلمه آرباد ريشه شرقي دارد و به معني حومه است. به علت آتش‎سوزي‎هاي متعدد، چهره اين خيابان چندين بار تغيير شكل داده است. در نيمه دوم قرن 18 زماني كه خيابان‎هاي همجوار به يك محله اشرافي مبدل شدند، خيابان آربات تنها بازار محلي بود. تعداد زيادي از نويسندگان، هنرپيشگان و نقاشان مشهور در خيابان آربات زندگي كردند و خانه‎هاي آنها تا زمان حاضر به شكل موزه حفظ شده است. در سال 1831 آلكساندر پوشكين،شاعر كبير روس بعد از ازدواجش چند ماهي را در آپارتمان شماره 53 كه تنها خانه او در مسكو و در خيابان آربات واقع بود گذراند. امروز اين خانه به همان شكل اوليه بصورت موزه براي علاقمندان حفظ شده است.خيابان‎هاي فرعي آربات بازگوكننده تاريخ فرهنگ روسيه است.

كوه پاكلونايا (پاكلونايا گورا)

خيابان كوتوزوفسكي به كوه پاكلونايا ختم مي‎شود. در زمان قديم مسافراني كه از غرب وارد مسكو مي‎شدند از اين محل با منظره بسيار زيباي شهر روبرو مي‎شدند. روز 14 سپتامبر سال 1812 ناپلئون در اين محل مستقر شد و منتظر شد تا اهالي شهر تسليم شوند. اما در خانه چوبي ايزباي كوتوزوف فلدمارشال كوتوزوف جلسه‎اي تشكيل داد
پاسخ
تشکر کنندگان: mohammad.maleki ، msar
راهنمای تحصیل در روسیه


نگاهی بر سیستم آموزش عمومی جمهوری فدراتیو روسی
بر اساس اصل 1و 2 قانون آموزش و پرورش روسیه حق دستیابی به آموزش یکی از بدیهی ترین حقوق شهروندان روسیه محسوب میگرد د و بر همین اساس دولت امکان دستیابی به اموزش را بدون وابستگی به نژاد، ملیت، زبان، جنس، سن، وضعیت سلامتی، مذهب و موقعیت اجتماعی تضمین کرده است و فراگیری و کسب مدرک آموزش عمومی یا حرفه ای اجباری است.
نظام آموزش عالی روسیه
یکی از راههای شناخت آموزش عالی روسیه بررسی کمیت وکیفی دانشمندان، محققین و شخصیتهای مختلف فرهنکی و علمی برخاسته از نظام عالی این کشور است که نقش بسزایی در پیشرفت و ترویج دانش بشری داشته اند.
نظام آموزش عالی روسیه علی رغم ریشه های عمیق تاریخی، نظامی پویا وانعطاف پذیر است وبعنوان یکی از نظامهای معتبر جهانی دارای تجارب ارزشمند و متخصصین تربیت شده مطابق با استاندارد های بین المللی است و برای آموزش وتربیت متخصصین از سیستم چند مقطعی برخوردار است و همچنین برنامه های پژوهشی و آموزشی اروپا و دنیا را ارائه میکند.
یکی از اولویتهای نظام آموزش عالی روسیه،فعالیت در سطح بین المللی است و جذب دانشجویان خارجی است بطوریکه تا کنون نزدیک به ششصد و پنجاه هزار دانشجوی خارجی در این کشور در زمینه های تخصصی مختلف تربیت شده اند و امروزه این نظام آموزشی ارگانی فعال در ارائه خدمات آموزشی و پژوهشی در سطح جهان است.
تاریخچه آموزش عالی در کشور روسیه
آموزش عالی روسیه دارای شرح و گذشته قابل توجهی است که فصل آغازین آن را دانشمند برجسته لومانوسف با تاسیس آکادمی لاتین- یونانی- اسلاو در مسکو گشود. این دانشمند بزرگ روشهایی را بنیاد نهاد که در دانشگاههای مسکو و سن پترز بورگ ادامه یافت و بعنوان یکی از مشهورترین بنیانهای آموزشی جهان جایگاه خود را تثبیت کرد.
در روسیه در قرون 19 و20 تعدادی از مکاتب فکری دنیا شکل گرفت. در نمایشگاههای بین المللی فیلادفیا (1876) و پاریس (1900) به نظام اصلی آموزشی به نام "روشهای روسی تدریس" جوایزی تعلق گرفت.
در سال 1865 وزارت وقت آموزش وپرورش روسیه تصمیم به پذیرش و جذب دانشجویان خارجی گرفت. اتحاد جماهیر شوروی سابق نیز این روش را اتخاذ کرد. ودر دهه 20(1920_1910) دانشجویانی از مغولستان،ترکیه،ایران وافغانستان برای تحصیل به اتحاد جماهیر شوروی آمدند. در دهه 40 دانشجویانی از اروپا و آسیا و از دهه پنجاه به بعد از آفریقا و سپس از آمریکای لاتین به شوروی سابق آمدند . در سال 1960 دانشگاه دوستی ملل با هدف جذب دانشجویان خارجی تاسیس گردید.
در سال 1990 بیش از صد وبیست هزار دانشجوی خارجی در موسسات آموزش عالی روسیه ثبت نام شدند. در هفتاد وپنج سال گذشته موسسات آموزش عالی روسیه در حدود سی میلیون متخصص تربیت کرده اند که در میان فارغ التحصیلان، دانشمندان ومحققین بر جسته، برندگان جوایز بین المللی و برندگان جوایز نوبل قرار داند. در سال 1993 نظام مقطع دوم آموزش عالی روسیه که شامل 2609 زمینه تخصصی است تصویب گردید.

سیستم تحصیلات چند مقطعی در آموزش عالی روسیه

سیستم چند مقطعی تحصیلات دانشگاهی در کشور روسیه با هدف گسترش مراکز آموزش عالی و رشته ای تخصصی و همچنین افزودن بر مهارتهای علمی و فنی دانش آموختگان و ایجاد تناسب با بازار کار برای متخصصین ایجاد شده است. درواقع این سیستم ترکیبی از سیستم ملی کشور روسیه و آموزش کلاسیک بین المللی و سازمان یونسکو میباشد. مقاطع مختلف این سیستم برای رشته های مختلف تحصیلی به شرح ذیل میباشد.
مقطع اول: دوره آموزش کلی مطالب علمی است. طول دوره دو سال و حاصل آن مدرک"غیر تکمیلی"است(معادل کاردانی).
مقطع دوم: دانشجویان آموزشهای پایه ای را در علوم،تکنولوژی،علوم انسانی و هنر طی میکنند و مهارتهای حرفه ای کسب میکنند. طول دوره 4 سال و مدرک پایانی آن کارشناسی(لیسانس)میباشد(B.S.c)
مقطع سوم: در این مقطع متخصصانی با مهارتها و شایستگیهای بالا تربیت میشوند. طول دوره 5 سال و حاصل آن مدرک دیپلم تخصصی میباشد و دررشته های مهندسی بعنوان مهندس متخصص اطلاق میشود.
مقاطع چهارم: طول این دوره 6 سال است و حاصل آن مدرک کارشناسی ارشد M.sc میباشد.
مقاطع تکمیلی در آموزش عالی روسیه دوره های دکتری و فوق دکتری میباشد.
امکان ادامه تحصیل از هر یک از این مقاطع به مقاطع بالاتر وجود دارد. بعنوان مثا ل مقطع کارشناسی ارشد نا پیوسته که ظول دوره آن دو سال است برای دارندگان مدرک B.sc. وجود دارد.

دوره های تحصیلی مختلف
- دوره های باز آموزی ویژه اعضاء هیئات علمی
- دوره های پژوهشی جهت ارتقاء سطح کیفی اعضاء هیئات علمی
- دوره های خاص برای دانشجویان خارجی
- دوره های آموزش زبان روسی برای دانشجویان خارجی
- دوره های بازآموزی و تقویتی برای مدرسان خارجی که به زبان روسی تدریس میکنند
- دوره های تربیت مدرس که طول این دوره ها شش ماه تا یک سال است و برا ی متقاضیانی که قصد دارند بعنوان مدرس در دانشگاه ها کار کنند، گذراندن این دوره الزامی است.در این دوره علاوه بر تعدادی از دروس عمومی،تعلیم وتربیت و برنامه ریزی آموزشی ، روشهای تدریس دروس تخصصی همان رشته تدریس میشود.
- دوره های پیش دانشگاهی ویژه دانشجویان خارجی: دانشجویان خارجی که قصد ورود به موسسات آموزش عالی روسیه را دارند و دارای مدرک دیپلم دبیرستان میباشند میبایست به مدت یکسال علاوه بر آموزش زبان روسی تعدادی از دروس علوم پایه را بگذرانند .


معرفی دوره کارشناسی ارشد ناپیوسته
این دوره به طور کلی برای دانشجویان خارجی که با مدرک B.S.c قصد تحصیل در موسسات آموزش عالی روسیه را دارند ایجاد شده است. طول دوره ی کارشناسی ارشد ناپیوسته به طور متوسط دو سال است و برای دانشجویان خارجی مدت نه ماه آموزش زبان روسی به طول مدت تحصیل این دوره اضافه می گردد.
دانشجویان در این دوره باید تعدادی از دروس تخصصی را بگذرانند. تعداد این دروس به طور متوسط 10 الی 12 درس و حدود 40 واحد می باشد. درصورتی که دانشجو در دوره ی کارشناسی بعضی دروس پیش نیاز این دوره را نگذرانده باشد پس از تطبیق مدارک دوره کارشناسی تعدادی درس به عنوان کسر واحد به دروس این دوره اضافه می گردد.
به طور کلی تعداد ساعات درسی دانشجو در دوره ی کارشناسی ارشد ناپیوسته به طور متوسط نباید از 14 ساعت درسی در هفته تجاوز کند. علاوه بر دروس تخصصی دانشجو می بایست یک کار تحقیقی را به عنوان پایان نامه ی دوره ی کارشناسی ارشد به اتمام برساند و نتیجه آن را به رشته ی تحریر در آورد. این پایان نامه بنابر تعریف عبارت است از مجموع نتایج علمی کشف شده ای است که به وسیله ی یک مولف به رشته ی تحریر در می آید. پایان نامه کارشناسی ارشد می بایست یک تحقیق علمی کامل باشد که حاوی نتایج تئوریک، آزمایشات علمی و ابداع شیوه ها و متدولوژی جدیدی که در حل مسائل پیچیده ی علمی کمک کند و به عنوان پایه های تئوریک محسوب شود.
حجم صفحات پایان نامه کارشناسی ارشد با احتساب تابلو ها، نمودار ها، اشکال و فهرست منابع نباید از 75 صفحه تجاوز کند (اشکال و تابلو ها ممکن است در بخش ضمیمه بیایند).
برای هر دانشجوی کارشناسی ارشد یک نفر استاد راهنما با درجه ی علمی بالا مشخص می شود. علاوه بر این دانشجو می تواند یک یا دو استاد مشاور داشته باشد.
دانشجوی کارشناسی ارشد می بایست به صورت فعال به امر تحصیل بپردازد و دروس تعیین شده تحقیقات انفرادی خود را به موقع به پایان ببرد و در مهلت تعیین شده پایان نامه کارشناسی ارشد خود را برای دفاع به دپارتمان مربوط و کمیسیون دفاع از پایان نامه های کارشناسی ارشد تحویل دهد.
برای کنترل کار تحقیق دانشجوی کارشناسی ارشد فرمهای خاصی وجود دارد که برنامه کار، ویژگی های تحقیق، برنامه زمان بندی شده و ارزیابی دپارتمان و استاد راهنمای وی با نظم و ترتیب خاص و با دقت ثبت می گردد.
دفاع از پایان نامه کارشناسی ارشد می بایست در حضور هیئت ارزیاب وزارت آموزش عالی روسیه بوده و پایان نامه و امتحانات دانشجو به تصویب این هیئت برسد.


پذیرش در دوره کارشناسی ارشد نا پیوسته
برای اخذ پذیرش دوره کارشناسی ارشد نا پیوسته می بایست در خواست متقاضی خطاب به رئیس موسسه آموزش عالی همراه با ذکر رشته تخصصی مورد تقاضا و مدارک تحصیلی و ریز نمرات دوره کارشناسی (B.S.c) به موسسه آموزش عالی مورد نظر ارسال شود و یا از طریق دفتر نمایندگی آموزش عالی و بهداشت و درمان و آمورش پزشکی که در مسکو مستقر است به صورت متمرکز عمل شود.
معرفی دوره دکترای تخصصی Ph.D
بخشی از مقررات آموزشی کشور روسیه در دوره دکتری به نقل از منبع مقررات آموزشی مصوب 31 ماه مه 1995 کمیته ی آموزش عالی روسیه به شرح زیر می باشد.
1- دوره ی دکتری Ph.D عبارت است از شکل اصلی تربیت و آماده سازی کادر علمی و آموزشی در سیستم تحصیلات تکمیلی که امکان دستیابی دانشجویان را به سطح بالایی از تخصص فراهم می سازد و بر کیفیت تحصیلات آنان می افزاید.
2- شرایط و مدارک لازم برای دوره دکتری:
- دارا بودن مدرک کارشناسی ارشد معتبر و ریز نمرات دانشگاهی و ترجمه ی آنها و خلاصه ی پروژه دوره کارشناسی ارشد.
- عناوین کتب و مقالات منتشره در صورت وجود
- رونوشت پاسپورت و ترجمه آن
- ترجمه ریز نمرات دوره کارشناسی و کارشناسی ارشد
- ترجمه گواهی سلامت و عدم ابتلا به بیماری ایدز
3 - دانشجوی دوره ی دکتری می بایست در مدت تعیین شده امتحانات ذیل را بگذراند
1-3- زبان خارجی (دانشجویان خارجی می توانند امتحان درس زبان روسی را به عنوان زبان خارجی بگذارنند)
2-3- فلسفه
3-3- دروس تخصصی: که متناسب با رشته ی تحصیلی و تخصص وی امتحان بر گذار می شود. برای برگذاری هر درس کمیسونی از متخصصین همان رشته به نام "کمیسیون امتحان" تشکلیل می شود و نتیجه امتحان و مصاحبه توسط کمیسیون در برگ رسمی ثبت می گردد.
4- اساتید راهنمای دانشجویان می بایست از بین اعضای هیئت علمی در پایه ی استادی و فوق دکتری در علوم منصوب شوند. در بعضی موارد بنا به تصمیم هیئت های علمی موسسات آموزش عالی، عضو هیئت علمی با درجه دانشیاری (доцент) می تواند به عنوان استاد راهنما تعیین شود.
1-4- دانشجویان این دوره که پروژه تحقیقاتی خود را در مرز های علم و تکنولوژی رشته ی تخصصی خود دنبال می کنند مجازند دو استاد راهنما و یا یک استاد راهنما و یک استاد مشاور داشته باشند که ممکن است یکی از آنها در مرتبه ی دانشیاری باشد.
2-4- استاد راهنما بر انجام برنامه ی آموزشی و پروژه ی تحقیقاتی تصویب شده دانشجو نظارت کامل خواهد داشت.
3-4- دانشجویان دکتری موظفند همه ساله گزارش فعالیت های یکساله خود را به همراه نتایج کسب شده به اعضای هیئت علمی گروه مربوطه ارائه دهند. دانشجویانی که در مدت تعیین شده از عهده برنامه های آموزشی و پروژه ی تحقیقاتی خود بر نیایند با حکم ریاست موسسه آموزش عالی از دوره اخراج می شوند.
5- دانشجویان این دوره برای انجام کار های مربوطه به رساله ی تحقیقاتی و تکمیل مطالعات خود می توانند همانند سایر اعضا هیئت علمی موسسات آموزش عالی و سازمان های علمی از تجهیزات، آزمایشگاهها، اطاقهای کار، کتابخانه هاو غیره استفاده کنند و از حق ماموریت به مراکز آموزشی و پژوهشی دیگر جهت تکمیل تحقیقات استفاده نمایند.
6- انتقال دانشجویان این دوره از یک دانشگاه به دانشگاه دیگر با موافقت روسای دو دانشگاه بلا مانع است.
7- روسای موسسات آموزش عالی مکلفند در صورت در خواست دانشجو در حد امکان تسهیلات و امکانات دولتی لازم را در اختیار وی قرار داده تا وی به مهارت های حرفه ای تکمیلی دست یابد.
8- دانشجویان این دوره که در سیستم حضوری تحصیل می کنند همه ساله به مدت 2 ماه از تعطیلات برخوردار خواهند بود.
9- موسسات آموزش عالی مجازند بر طبق قرار داد های فیما بین با ارگانها و مراکز اعزام دانشجو، در صورت لزوم برای دانشجویان ورودی جدیدی پیش دوره یا کار آموزی مقدماتی بر گزار کنند.
10- تضمین ها و مزایای اجتماعی برای دانشجویان این دوره مطابق قوانین روسیه فدراتیو و تصویب نامه های هیئت دولت روسیه فدراتیو تعیین می شود.

پذیرش در دوره دکترا
برای اخذ پذیرش تحصیلی افراد می توانند مستقلا اقدام نمایند. همچنین اخذ پذیرش می تواند از طریق موافقت نامه های که بین موسسات آموزش عالی روسیه و نمایندگی اموزش عالی ایران در کشور روسیه منعقد می گردد اخذ شود.
برای اخذ پذیرش توسط نمایندگی وزارت فرهنگ و آموزش عالی در روسیه مدارک زیر بایستی بطور کامل دو ماه قبل از تاریخ شروع به تحصیل متقاضی به این دفتر ارسال گردد.
- رونوشت ترجمه شده مدارک دانشگاهی شامل کارشناسی و کارشناسی ارشد
- کپی ترجمه ریز نمرات دوره کارشناسی ارشد متقاضی
- کپی صفحات مشخصات و اعتبار گذرنامه متقاضی و همراهان
- عناوین مقالات و کتب منتشره،اختراعات و ابتکارات علمی در صورت وجود
- کپی ترجمه شده گواهی صحت مزاج متقاضی و همراهان و عدم ابتلا به بیماری ایدز
- درخواست کتبی متقاضی برای اخذ پذیرش با تاید گرایش و موضوع پژوهشی پیشنهادی متقاضی برای رساله دوره دکترا
-
بخشی از مقررات و وظایف دانشجوی دوره ی دکتری

- پروژه تحقیقاتی خود را به طور کامل انجام دهد.
- امتحانات این دوره را با موفقیت بگذراند.
- امور مربوط به رساله ی تحقیقاتی خود را در مدت معین به پایان ببرد.
دانشجو می بایست هر نیم سال گزارش پیشرفت تحصیلی و پروژه ی تحقیقاتی خود را در حضور اعضا هیئت علمی گروه آموزشی و دانشکده ی مربوطه ارائه دهد.
دانشجویان بورسیه موظفند به طور تمام وقت به امر تحصیل و تحقیق بپردازند.
دانشجویان بورسیه موظفند هر شش ماه یک بار گزارش تحصیلی خود را به نمایندگی آموزش عالی جهت ارسال به معاونت دانشجویی تحویل دهند. این گزارش ها توسط مشاور علمی در معاونت دانشجویی بررسی و نتیجه ی آن جهت اطلاع دانشجوی مربوطه به دفتر نمایندگی وزارت ارسال می شود.
دانشجوی بورسیه در مدت تحصیل سالانه یک بار و به مدت یکبار می تواند به ایران سفر نماید. این مدت برای خانواده وی دو ماه در طی یک سال می باشد.
میزان وام تحصیلی به هریک از دانشجویان و همچنین مبلغ مقرری تحصیلی هریک از دانشجویان بورسیه مشغول به تحصیل در خارج از کشور، همه ساله با پیشنهاد وزارت و تصویب هیئت وزیران تعیین می شود.
معرفی دوره فوق دکتری
دوره فوق دکتری "D.S.c" که در روسیه به آن دکترانتوری اطلاق می شود امکان ادامه تحصیل فارغ التحصیلان دوره دکتری که چندین سال به امر آموزش وپژوهش مشغول بوده اند را فراهم می سازد . طول این دوره دو سال است و کسانی که در این دوره پذیرفته می شوند که دارای مقالات،تالیفات و و تحقیقات قابل ملاحظه ای باشند و همچنین نقش آشکاری در پیشرفت علمی و تکنولوژیکی رشته تخصصی خود داشته باشند .
افرادی که بتوانند با موفقیت این دوره را طی کنند و از رساله خود دفاع نمایند مدرک D.S.c. دریافت می کنند سپس این افراد دو سال به امر تدریس ،پژوهش وتربیت دانشجویان دوره دکتری می پردازند.چنانچه در این دو سال کمیت وکیفیت کارشناسان ارزنده باشد به آنها لقب پروفسور (استاد کرسی) داده می شود.

نکات ضروری دیگر

الف) دانشجویان خارجی که به زبان روسی مسلط نباشند در ابتدا وارد مراکز پیش دانشگاهی (آمادگی) به مدت یکسال برای فراگیری زبان روسی و مقدمات آموزشی می شوند.
ب) دانشجویان خارجی در دروره ی پیش دانشگاهی می بایست زبان روسی و دیگر مواد آموزشی را متناسب با رشته تخصصی خود بگذرانند.
ج)در پایان دوره ی پیش دانشگاهی امتحانات پایانی برگزار می شود و دانشجویانی که در امتحان زبان روسی موفق شوند و این زبان را در حد مدارس متوسطه بدانند به آنها گواهی اتمام دوره پیش دانشگاهی داده می شود که مجوز لازم برای ورود به مراکز تخصصی آموزش عالی می باشد و محصلینی که امتحان زبان روسی در سطح تحصیلات عمومی بدهند گواهی و مجوز لازم را برای تحصیل در دوره های متوسطه و حرفه ای دریافت خواهند کرد.
د) دانشجویان خارجی که در امتحان پایانی از معلومات کافی و بنیه ی علمی لازم در رشته تخصصی خود بر خوردار نباشند از ورود به موسسات مربوطه محروم می شوند و از دانشگاه اخراج می شوند.
4- مدارک متقاضیان خارجی داوطلب ورود به موسسات آموزش عالی روسیه می بایست دارای شرایط ذیل باشند:
- مدارک داوطلبین خارجی باید به یکی از زبان های روسی، انگلیسی، فرانسه و یا اسپانیایی باشد.
-فرمی که نام کامل داوطلب و زمینه ی کامل تخصصی وی در آن ثبت شده باشد.
-کپی گواهی یا مدرک تحصیلی که به ترتیب سال تحصیلی مواد درسی گذرانده شده و نمرات مربوطه در آن زمان ثبت شده باشد.
- گواهی پزشکی صحت مزاج که بر سلامت جسمی فرد دلالت کند. این گواهی می بایست از طرف ارگان رسمی وابسته به وزارت بهداشت و درمان کشور تابعه داوطلب صادر شده باشد.
-گواهی عدم ابتلا به بیماری ایدز که توسط ارگانهای رسمی بهداشتی و درمانی کشور تابعه داوطلب تایید شده باشد.
-کپی گواهی تولد (شناسنامه)
- شش قطعه عکس در اندازه ی 6x4
علاوه بر مدارک فوق داوطلبان تحصیل در مقطع دکتری می بایست کپی مدارک تخصصی و ریز نمرات خود را در مقطع کارشناسی ارشد به همراه خلاصه کارها و تحقیقات علمی را ارائه دهند. کاندیداهای تحصیل برای ارتقا سطح علمی لازم است برنامه و تحقیق خود را به همراه داشته باشند.
5- بر اساس قانون مصوبه 28 اکتبر 1995 به شماره ی 1039 توسط دولت فدراسیون روسیه مبنی بر گسترش همکاریها با کشور های خارجی در زمینه ی آموزشی، موسسات آموزش عالی فدراسیون روسیه باید اقدام به آموزش اتباع خارجی و پرداخت کمک هزینه و ارائه خدمات پزشکی همانند با شرایط دانشجویان روس نمایند. بدیهی است هزینه های این خدمات از محل بودجه مرکزی دولت روسیه تامین خواهد گردید.
اتباع خارجی که به طور موفقیت آمیز برنامه ی تحصیلی خود را بگذرانند و امتحانات نهایی دولتی را با موفقیت بگذرانند به آنها مدرک پایان تحصیلات در رشته تخصصی و در مقطع خاص اعطا می گردد.
اتباع خارجی که به طور موفقیت آمیز برنامه ی تحصیلی و تحقیق دوره ی دکتری را بگذرانند و از پایان نامه خود به طور موفقیت آمیز دفاع کنند به آنها رتبه ی علمی کاندید علوم و مدرک Ph.D و به آنها که به طور موفقیت آمیز دوره ی DS.c را به پایان برسانند و از پایان نامه ی خود با موفقیت دفاع کنند مدرک D.S.c (فوق دکتری)داده می شود.
دانشگاه دولتی مسکو MSU(Moscow state university)
http://www.msu.ru
دانشگاه دولتي مسكو قديمي‌ترين دانشگاه روسيه است. اين دانشگاه در سال 1755 با همت و تلاش دانشمند برجسته ميخائيل لامانوسوف تاسيس گرديد. انستيتوها و دانشكده‌هاي اين دانشگاه از اعتبار بين‌المللي برخوردارند واساتيدي مانند : تيميريازوف، لبدف، زلينسكي، ورنادسكي و ... در اين دانشگاه فعاليت مي‌كردند كه داراي شهرت جهاني هستند.
دانشگاه دولتي مسكو نه تنها جزء ده دانشگاه برتر جهان مي‌باشد بلكه در بين دانشگاه‌هاي غير آمريكايي پس از دانشگاه سوربن فرانسه، مقام دوم را دارا است.
در حال حاضر در دانشگاه دولتي مسكو بيش از 28000 دانشجوي كارشناسي دوره‌ دكترا، حدود 2000 دانشجوي خارجي و بيش از 5000 متخصص مشغول به تحصيل هستند. حدود 4000 استاد و نزديك به 5000 متخصص، آموزش دانشجويان را انجام مي‌دهند. 125 نفر از اعضاي پيوسته فرهنگستان علوم روسيه نيز در اين دانشگاه فعاليت مي‌كنند كه در بين آنها چند برنده‌ي جايزه‌ي نوبل وجود دارد.
دانشگاه دولتي مسكو نقش مهمي در ترويج علم و دانش داشته است و تنها در نيمه‌ي دوم قرن 19 و اوايل قرن 20، با ابتكار و همياري اين دانشگاه، موزه‌هاي بزرگي نظير پلي تكنيك، تاريخ، جانورشناسي، انسان شناسي، هنرهاي زيبا، موزه‌هاي هنرهاي تجسمي الكساندر پوشكين تاسيس شد. در حال حاضر دانشگاه دولتي مسكو داراي 22 دانشكده، كالج و انستيتوهاي تحقيقاتي شامل : دانشكده‌هاي رياضي-مكانيك، كامپيوتر و سيبرنتيك، فيزيك، شيمي، زيست شناسي، خاك شناسي، جغرافيا، زمين شناسي، علوم پايه، پزشكي، تاريخ، زبان شناسي، زبان‌هاي خارجي، فلسفه، جامعه شناسي، روانشناسي، اقتصاد، حقوق، روزنامه‌نگاري، آموزش نظامي، انستيتوهاي آسيا و آفريقا، امور اداري و تحقيقات اجتماعي و كالج عالي علوم مواد مي‌باشد. همچنين در اين دانشگاه هشت پژوهشگاه علمي و تحقيقاتي در رشته‌هاي مكانيك، فيزيك هسته‌اي، فيزيك ذرات بنيادي، نجوم، مركز آمار، بيولوژي فيزيكي و شيميايي، انسان شناسي و فرهنگ جهاني نيز به فعاليت‌هاي تحقيقاتي مي‌پردازند.
اين دانشگاه داراي بيش از 600 ساختمان در مسكو و نقاط مختلف روسيه است و علاوه بر اين دو مركز تحقيقاتي در شهر كريمه در كنار درياي سياه دارد كه دانشجويان علوم طبيعي و زيست شناسي در تعطيلات تابستاني جهت گذراندن دروس عملي و تحقيقاتي به اين مراكز هدايت مي‌شوند. ساختمان مركزي دانشگاه - كه يكي از 7 آسمانخراش مشهور مسكو به شمار مي‌رود - واقع در تپه‌هاي وارابيف - در 10 كيلومتري شمال غربي كرملين قرار دارد. اين ساختمان 36 طبقه قريب 240 متر ارتفاع دارد. ميل برج كه بر روي آن نصب شده 58 متر ارتفاع دارد.
اين ساختمان و ضمايم آن (‌باغ تحقيقات كشاورزي، ورزشگاه و پارك ) حدود 320 هكتار مساحت دارد. در آن تمام امكانات لازم براي تحصيل و رفاه دانشجويان از قبيل سالن‌هاي سخنراني، كنفرانس، سينما و تئاتر، پست، تلگراف و تلفن، بانك، رصدخانه، آزمايشگاه‌ها و كتابخانه، 59 سالن مطالعه، رستوران، خوابگاه، 2 كلينيك، داروخانه و فروشگاه‌هاي متنوع، سالن‌هاي ورزشي شامل 12 سالن تمرين، دو استخر سرپوشيده شنا و زمين‌هاي فوتبال، واليبال، بسكتبال، بيس‌بال و تنيس، پيست اسكي، سالن‌هاي كشتي و سالن سرپوشيده دو ميداني است.
در ساختمان اصلي دانشگاه مسكو6000 اتاق وجود دارد و از 68 آسانسور براي بالا و پايين رفتن افراد استفاده مي‌شود. اين ساختمان علاوه بر آن كه به عنوان بخش اداري، آموزشي و خوابگاه دانشجويان كاربرد دارد، 184 آپارتمان دو و سه و چهار اتاقه آن نيز به استادان اختصاص داده شده است.
زبان آموزشي در دانشگاه دولتي مسكو روسي است و علاوه برآن برخي از واحدهاي درسي به زبان انگليسي نيز تدريس مي‌شوند.
شروع ترم‌هاي تحصيلي اول سپتامبر و هفتم فوريه و مدت زمان تحصيل در اين دانشگاه‌ها به شرح زير است :
دوره‌ پيش دانشگاهي 1 سال
دوره‌ كارشناسي 4 سال
دوره‌ كارشناسي ارشد ناپيوسته 2 سال
دوره‌ دكتري ناپيوسته 3 سال
دوره‌ دكتري پزشكي 6 سال
هزينه‌ي سالانه تحصيل براي دانشجويان خارجي در دانشگاه نيز متناسب با رشته‌هاي مختلف و متفاوت است.
شهريه‌ دوره‌ پيش دانشگاهي : 1500 تا 3000 دلار
شهريه‌ ساليانه دوره‌ كارشناسي : 2500 تا 4000 دلار
شهريه‌ ساليانه دوره‌ كارشناسي ارشد و دكترا : 3000 تا 6000 دلار
شهريه‌ ساليانه دوره‌ دكتراي تخصصي : 6000 دلار
در زمينه‌ ارتباطات بين ‌المللي، دانشگاه دولتي مسكو عضو مجمع بين‌المللي دانشگاه‌هاي جهان و داراي توافقنامه همكاري مستقيم با بيش از 50 مركزعلمي - دانشگاهي در اروپا، كانادا، چين، ژاپن، كره‌ي شمالي، آمريكاي لاتين، آفريقا و كشورهاي عربي است.
كتابخانه‌ي عظيم اين دانشگاه بيش از 8 ميليون جلد كتاب دارد. اين كتابخانه كه در سال 1756 افتتاح شده، از نظر حجم كتاب، نشريات و ديگر منابع مطالعاتي، سومين كتابخانه‌ي عمومي روسيه به شمار مي‌رود.
آشنايي با آكادمي علوم روسيه فدراتيو
آكادمي علوم روسيه در سال 1724 به دستور " پتر كبير "در شهر سن پترزبورگ تاسيس گرديد . پايه گذاري اين آكادمي يكي از قدمهاي اساسي در احيا علم و دانش در روسيـه بـه شمار رفته و از آن زمان تاكنون در پيشرفت اين كشور نقش قابل ملاحظه را ايفا نموده است . پتر كبير اين آكادمي را به هدف رشد علمي ، صنعتي ، اقتصادي و فرهنگي كشور بنا نهاد و تاكيد داشت كه آكادمي بايد همواره در مرزهـاي دانش حضور فعال داشته باشد . وي بدين منظور از بسياري از دانشمندان بزرگ آن زمان از جمله رياضيدان معروف لئونارد اويـلر ، دانيل و نيكولاي برنولي و كريستيان گلدباخ براي عضويت درآكادمي دعوت نمودكه پس از مدتي آنها به عضويت آكـادمي در آمدند . در هـمـان بـدو تاسيس كمك به رشد علمي - صنعتي كشوردر جهت تقويت دولت جزء وظائف اصلي آكادمي منظور گرديد . آكادمي در اولين سال هاي فعاليت خود ، در سه شاخه اصلي رياضيات ، فيزيك و عـلـوم انساني كار خود را آغاز نمود و در همان ابتداي كار خود ، مجموعه كاملي ازكتابخانه هاي شخصي از جمله كتابخانه شخصي پتر كبير را به خدمت خود گرفت اولين رئيس آكادمي " بلومن ترست" بودند . پيشرفت شگرف علوم رياضي دراين آكادمي مرهون نام پرآوازه اويلرمي باشد او فعاليت خود را از سن بيست سالگي در اين آكادمي آغاز نمود و تا آخر حيات خود ادامه داد . سال هاي بين 1766 - 1742 اويـلر بـه مـوازات فعاليت در آكـادمـي برلين 109 مقاله علمي در نـشريـات آكادمي علوم روسيه بـه چـاپ رسانيد او سهم بسزايي در پيشرفت آنـالـيـز رياضي ، تئوري اعداد ، تئوري توابع ويژه و حساب تغييرات داشت . نـوع آوريهاي متعدد نـامبرده بـستـر مناسبي را بـراي توسعه علوم مكانيك ، فيزيك ، بالستيك ، كشتي سازي و ناو بري فراهم آورد . در سال 1742 لاماناسوف به جمع دانشمندان آكادمي پيوست ، شخصيتي كـه فعاليتهاي چند جانبه و گوناگون وي يك فصل درخشان در تاريخ علم و ادبيات روسيه محسوب مي گردد. در سال 1748 او فرضيه بقاي ماده و حركت را مطرح نمود . او همچنين بـه هـنـگـام مشاهدات نجومي خود وجود يك اتمسفر غليظ در اطراف سياره مريخ را پيش بيني نمود وي به عنوان پايه گذار دانشگاه دولتي مسكو شناخته مي شود . آكادمي از اولين سال هاي فعاليت خود ارتباط بادانشمندان خارجي رادرسرلوحه فعاليتهاي خودقرار داده ودانشمندان خارجي به عضويت اين آكادمي درآمده وبالعكس اعضاي آكادمي به عضويت آكادمي هاي خارج از روسيه نائل شده اند . كار مداوم ساير رياضيدانان روسي آكادمي از جمله لوباچفسكي ، چبيشف باعث توسعه روز افزون رياضي در شاخه هاي معادلات ديفرانسيل ، تئوري اعداد و احتمالات گرديد . همچنين درحوزه آئروديناميك فعاليتهاي ژوكوفسكي شهرت جهاني پيداكرد.درعلوم فيزیك نيز دانشمندان بزرگي چون ياكوبي و پترف از اعضاي اين آكادمي بوده اند . در بين شيميدانـهـاي آكـادمـي نامهاي پر افتخاري چون مندليف ، گس ديده مي شود در ساير علوم چـون پزشكي ، علوم انساني ، زمين شناسي و . . . . . نيز وضعيت به همين منوال است . در سال هاي بحراني جنگ جهاني دوم عمده تلاش آكادمي در جهت تقويت بنيه دفـاعـي كشور بسيج گرديده بود در اين سال ها دانشمندان اين آكادمي در انديشه تهيه سلاح هاي جديد تـر ، توسعه صنايع دفاعي ودسترسي بـه روشهاي درماني موثر تر بودند در بين اين دانشمندان ميتوان از كلديش در صنايع هوايي ، آلكساندرف در كشتي سازي نظامي و پترف در ساخت تجهيزات كنـتـرل توليد مـواد نـاريـه نـام بـرد . بـه مـوارات اين فعاليت ها در سال هاي جنگ ، دانشمندان آكـادمـي بـه دستاورد هاي عظيمي نـيـز در علـوم پـايـه ، آستروفيزيك ، مكانيك تـحليلي ، شيمي و زمين شناسي نائل آمدند . پس از پايان جنگ جهاني دوم فعاليتهاي آكادمي شكـل تـازه اي بـه خـود گـرفت آكـادمـي اهداف بلندي چون دسترسي به انـرژي هسته اي ، فتح فضا و توسعه علوم و فنون ارتباطي را در فـرا روي خود قرار داد.درنتيجه تلاش جدي وفشرده انديشمندان آكادمي،در طول يـك برهه زماني نـه چندان طولاني پس ازپايان جنگ اين اهداف محقق گرديدند كه درپيشرفت روسيه نقش حياتي ايفا نمودند.درطي اين دوران به سرپرستي كورچاتف قدمهاي اساسي دراستفاده انرژي هسته اي برداشته شد و در سال 1954 اولين نيروگاه هسته اي جهان در روسيه بـه شبكـه بـرق پيوست ، همچنين در سال 1957 اولين ماهواره به سرپرستي كاراليف به فضا پرتـاب شد ، در اين راستا در سال هاي بعد دانشمندان اين آكادمي در طراحي و ساخت ايستگاه های فضائـي و فضا پيماهاي مختلف شركت نمودند . در بين اعضاي آكادمي علوم تعداد قابل توجهي نيز به اخذ جايزه نـوبـل نـائل آمده اند كـه در بين آنها مي توان از آندري ساخارف ، ايوان پاولف ، پاول چرنيكوف و . . . نام برد .
وظائف و ساختار آكادمي علوم در امروز
در حال حاضر آكادمي علوم روسيه به عنوان بالاترين مرجع علمي دراين كشور مطرح است . هم اكنون در آكـادمي مجموعه متنوعي از انستیتو هاي تحقيقاتي ، آزمايشگاه هـا و مـراكـز صنعتي مشغول به فعاليت هستند
در حال حاضر آكادمي علوم روسيه در زمينه هاي گوناگوني فعاليت علمي - تحقيقاتي دارد که از جمله مي توان به: رياضيات، فلسفه، زمين شناسي ، اخترشناسي، ادبيات، آنفورماتيك، مكانيك، روانشناسي اشاره کرد.
آكـادمي عـلـوم شامل انستيتوهاي تحقيقاتي متعددي است كه در زمينه هاي گفته شده در شهرهاي مختلف روسيه مشغول به فعاليت هستند.
در حال حاضر رياست آكادمي علوم را يوري آسيـپـف به عهده دارد که خود رياضيدان برجسته است .

نکته ی مهم و قابل توجه:از مجموع دانشگاه های روسیه و دیگر کشور های مشترک المنافع 25 دانشگاه از 34 دانشگاه مورد تایید وزارت علوم و آموزش عالی ایران در روسیه واقع شده اند.


خدمات ما

علاقمندان به تحصیل در کشور روسیه میتوانند از خدمات زیر برای موفقیت بیشتر استفاده نمایند که شامل دو بخش میباشد.
1- علاقمندانی که اطلاعات کافی و لازم را در زمینه دانشگاههای روسیه و نحوه تحصیل و اطلاعات کافی در مورد کشور مورد نظر کسب نموده اند و تصمیم به ادامه تحصیل در دانشگاهی خاص را دارند.
1-1- مشاوره تحصیلی و تهیه دعوتنامه رزرو خوابگاه از دانشگاه مورد نظر
2-1-هماهنگی جهت اخذ ویزا در ایران توسط نماینده ایران.
3-1-تهیه بلیط رفت و برگشت دانشجویی(در صورت تمایل دانشجو)
4-1- هماهنگی جهت ملاقات دانشجو در فرودگاه روسیه و اقدامات بعدی جهت نام نویسی
5-1-کمک به دانشجو جهت بازگشایی حساب بانکی و ارایه اطلاعات تکمیلی جهت اشنایی بیشتر با محیط و نحوه خرید و ارایه کاتالوگ مخصوص جهت اشنایی با مراکز خرید

2- علاقمندان به تحصیل که هیچ اطلاعی در مورد دانشگاههای روسیه ندارند.
1-2-ارایه اطلاعات کامل در مورد کشور روسیه
2-2-مشاوره جهت انتخاب دانشگاه با توجه به علاقه دانشجو
3-2-اقدام جهت اخذ پذیرش تحصیلی در صورت تمایل دانشجو.
4-2- اعلام هزینه های تحصیل در دانشگاههای روسیه و دوره پیش دانشگاهی زبان و پس از دوره زبان در مقاطع مختلف.
5-2- مشاوره تحصیلی و تهیه دعوتنامه رزرو خوابگاه از دانشگاه مورد نظر
6-2- کمک به دانشجو جهت بازگشایی حساب بانکی و ارایه اطلاعات تکمیلی جهت اشنایی بیشتر با محیط و نحوه خرید

توجه
در ضمن امکان ثبت نام و گذراندن مراحل و دوره های تحصیلی ِ تافل , IELTS , فارکس,دوره های کامپیوتری مایکروسافت و دوره های MBA با دریافت مدرک معتبر در موسسات مورد تایید وزارت علوم می باشد.


آلبوم عکس دانشجویان خارجی دانشگاه MSU ,ماه جون سال جاری :
http://www.msu.ru/album/20070625/index.html
و معرفي دانشگاه ها معتبر در روسيه از ديد وزارت علوم:

معرفي‌ دانشگاه‌هاي‌ کشور روسيه

1- Bauman Moscow State Technical University

1- رشته‌هاي‌ علوم‌ پايه‌ و فني‌ مهندسي‌

2- Moscow State University 'M.V. Lomonosov'

3- St. Petersburg state university

4- State university - higher school of the economy

5- Kazan State University

6- Ural state university of the [im].[A].[M].[Gorkogo]

7-Peoples’ Friendship University of Russia

8- Southern federal university

9- State university of administration “[MIU]” [im]. S. Ordzhonikidze

10- Moscow financial- industrial academy

11- Russian economic academy of [im].[G].[V]. Plekhanov

12- St. Petersburg state university of the economy and finances

13- Novosibirsk state university

14- The Moscow State University of the economy, statistics and information theory

15- Kuban state university

16- Nizhniy-Novgorod state university [im]. [N].[I]. Lobachevsky

17- Moscow State Institute of International Relations

18- Siberian federal university

19- Bashkir state university

20- Russian state social university

21- Moscow State Institute of Power Engineering

21- رشته‌هاي‌ علوم‌ پايه‌ و فني‌ مهندسي‌

22- Moscow state juridical academy

23- Financial academy with the government RF

24- Moscow Institute of Physics and Technology

24- رشته‌هاي‌ علوم‌ پايه‌ و فني‌ مهندسي‌

25- Moscow Institute of Architecture

25- رشته‌هاي‌ معماري‌

26- Russian lawful academy of the Ministry of Justice RF

27- Moscow pedagogical state university “[MGPI]” [im]. [V].[I]. Lenin

28- K.A. Timiriyazev Russian State Agrarian University (Timirjazev Moscow Academy of Agriculture)

29- The Moscow Aviation Institute (technical university)

30- Moscow state institute of radio engineering, electronics and automation

31- Academy of economic safety MVD RF

32- Moscow State Engineering Physics Institute

32- رشته‌هاي‌ علوم‌ پايه‌ و فني‌ مهندسي‌

33- Voronezh state technical university

34- Kuban State University of Technology

35- All-Russian state tax academy of the Board of Exchequer RF

36- Moscow State University of Civil Engineering

36- رشته‌هاي‌ معماري‌ و ساختمان‌ ماشين‌ آلات‌ ساختماني‌

37- Moscow state institute of electronic engineering

38- St. Petersburg state polytechnic university

39- Altai Economical- juridical institute

40- Moscow State University of Railway Engineering

40- صرفاً انستيتوهاي تكنولوژي اطلاع رساني وعمليات راه آهن، ساختمان وساختار خطوط راه آهن، مهندسي حمل ونقل ومديريت عمليات.

41- Saint-Petersburg State University of Architecture and Civil Engineering

41- صرفاً در رشته های معماری، عمران، مهندسی محيط، خودرو و راه سازی، شهرسازی

42- Mendeleev Russian University of Chemical Technology

42- رشته‌هاي‌ شيمي‌ و مهندسي‌ شيمي‌

43- State educational establishment of the highest vocational education “the Kazan' state technological university

44- Kuban state agrarian university

45- Gubkin Russian State University of Oil and Gas

46- Saint- Petersburg State Technical University

47- Russian state pedagogical university [im]. [A].[I]. Herzen

48- St. Petersburg state engineering economic university

49- Altai state agrarian university

50- Baltic state technical university [im]. [D].[F]. Ustinov - “[VOENMEKH]”

51- St. Petersburg state mining institute [im]. [G].[V]. Plekhanov (technical university)

52- Astrakhan State Technical University

52- کليه مقاطع تحصيلی صرفاً رشته شيلات، ساير رشته ها صرفاً تا سطح کارشناسی

53- Russian State University for Humanities

54- Russian state university [im]. Kant's [Immanuila]

55- Voronezh State University

56- Moscow urban pedagogical university

57- State university for the land exploitation

58- South Ural state university

59- Ufa state petroleum technical university

60- St. Petersburg state agrarian university

61- Institute of the countries of Asia and Africa of the Moscow State University [im]. M. V. Lomonosov

62- St. Petersburg state university of the aerospace instrument manufacture

63- Moscow technical university of connection and information theory

64- Ural state technical university

65- Moscow state linguistic university

66- Saratov state academy of the right

67- Kazan' state technical university [im]. [A].[N].[Tupoleva]

68- St. Petersburg state university of tele-communications [im]. Prof. [M].[A]. Bonch-Bruyevich

69- Moscow state open university

70- Russian State Technological University, K.E. Tsiolkovsky (MATI)

70- رشته‌هاي‌ علوم‌ پايه‌ و فني‌ مهندسي‌

71- Moscow State Mining University

72- Chelyabinsk state pedagogical university

73- St. Petersburg state university of information texnologies, mechanics and optics

74- Ufa state aviation technical university

75- The Moscow State University of the press

76- Novosibirsk state technical university

77- St. Petersburg state university of communications

78- Saint Petersburge Electrotechnical University "LETI"

79- Moscow state industrial university

80- Donskoy state technical university

81- Moscow state institute of electronics and mathematics

82- Tomsk state university of the systems of administration and radio electronics

83- [Samarskiy] state technical university

84- Moscow state technical university "" of MAMI ""

85-Saint - Petersburg State Academy of Forestry Engineering

85- فقط‌ رشته‌هاي‌ جنگل‌ و صنايع‌ چوب‌ و كاغذ

86- Ural state juridical academy

87- Moscow State Automobile and Road Technical University

87- رشته‌هاي‌ علوم‌ پايه‌ و فني‌ مهندسي‌

88- Saint - Petersburg State Technical University of Marine Engineering

88- فقط‌ رشته‌هاي‌ صنايع‌ كشتي‌

89- Russian state commercial and economic university

90- Academy of budget and treasury of the Board of Exchequer RF

91- Academy is the federal security service RF

92- Russian State University of Physical Education, Sport and Tourism

92- رشته‌هاي‌ تربيت‌ بدني‌

93- Moscow State Academy of Food Industry

93- رشته‌هاي‌ صنايع‌ غذايي، فن‌ آوري‌ غذايي‌ و بيولوژيكي‌

94- Moscow State University of Geodesy and Cartography

94- رشته‌هاي‌ نقشه‌برداري‌

95- Moscow State University of Forestry Engineering

95- رشته‌هاي‌ جنگل‌ و صنايع‌ چوب‌

96- Moscow State Institute of Steel and Alloys

96- رشته‌هاي‌ متالوژي‌

97- Moscow State Technical University of Civil Aviation

97- فقط‌ رشته‌هاي‌ هواپيمايي‌

98- Moscow State Academy of Chemical Engineernig (Moscow State University of Environmental Engineering)

98- رشته‌هاي‌ علوم‌ پايه‌ و فني‌ مهندسي‌

99- Russian Academy of Science

99- فقط‌ مراكز آموزش‌ عالي‌ در شهرهاي‌ مسكو و سنت‌ پترزبورگ‌

100- Saint- Petersburg State Academy of Physical Education

101- Moscow State Textill University 'A.N. Kosygin'

102- Moscow State University of Technology

103- Kursk State Technical University

104- Moscow State University of Agricultural Engineering

105-Moscow State Academy of Veterinary Medicine and Biotechnology (K.I. Skryabin)

105- صرفا" درمقاطع كارشناسي ارشد و دكتري

106- Saint Petersburg State Conservatory

106- صرفا" دانشكده هاي پيانو، سازهاي اركستري، سازهاي محلي، اهنگسازي، رهبري اركستر، تئوري وتاريخ موسيقي، كارگردانيصوتي ونمايشي، ارتقاء تخصص

107- Russian Academy of Theatre

108- V.V.Dokuchaev Soil Science Institute

108- مقطع دکترا صرفا" رشته علوم خاک گرايش های خاک شناسی کشاورزی و منابع طبیعی

109- Dagestan State University

109- صرفا" در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد

110- All-Russian State Institute of Cinematography 'S.A. Gerasimov'

111- Pushkin State Russian Language Institute

112- Obninsk State Technical University for Nuclear Power Engineering

112- صرفاً در رشته های علوم هسته ای

113- M.V. Lomonosov Moscow State Academy of Fine Chemical Technology

114- State Maritime Academy Admiral Makarov

115- Moscow State University of Culture and Arts

115- رشته های مديريت و تکنولوژی اطلاعات اجتماعی صرفاً تا سطح کارشناسی ارشد، ساير رشته ها در کليه مقاطع تحصيلی

116- Saratov State Agrarian University ‘N.I. Vavilov’

116- رشته های کشاورزی، منابع طبيعی، دامپروری، ماشين آلات کشاورزی

117- Saratov State Technical University

117- رشته های مهندسی مکانيک، راه سازی، مهندسی برق و کامپيوتر، معماری و ساختمان

118- Saratov State University

119- Izhevsk State Technical University

119- صرفاً تا مقطع کارشناسی ارشد

120- Russian State Hydrometerological University

120- صرفاً رشته ای هواشناسی، هيدرولوژی، اقيانوس شناسی، فيزيک دريا، محيط زيست و رشته های مرتبط با آنها



معرفي‌ دانشگاه‌ها و مراكز آموزش‌ عالي‌ نا معتبر در كشور روسيه

چنانچه نام دانشگاه يا موسسه ای در فهرست دانشگاه ها و موسسات اعلام شده (اعم از معتبر و غير معتبر) منعکس نشده باشد، متقاضی می بايست اعتبار آن را از اداره کل امور دانش آموختگان استعلام نمايد.



1- International Academy of San Marino شعبه مستقر در روسیه

2- International University of Fundamental Studies

3- موسسه آموزشی غیر انتفاعی اینترلینگوا
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
و اين هم دانشگاه هاي معتبر روسيه از ديد وزارت علوم اين كشور.البته تعداد دانشگاه ها زياده و اينها فقط معتبر ترين ها هستند:



1. Academy of State Fire-Prevention Service of the MIA of Russia

2. Academy of the National Economy attached to the Government of RF

3. Adygeysky State University

4. All-Russian Academy of Foreign Trade

5. Altai State Technical University

6. Altai State University

7. Altai State Medical University

8. Arkhangelsk State Technical University (1925)

9. Astrahan State Pedagogical University

10. Astrahan State Technical University

11. Baltic Institute of Economics and Finance

12. Barnaul State Pedagogical University

13. Bashkir State University (1957)

14. Bashkirsky State University

15. Bauman Kazan State Academy of Veterinary Medicine

16. Bauman Moscow State Technical University (aka Moscow State Technical University) (1830)

17. Belgorod State Technological Academy of Construction Materials

18. Belgorod State University

19. Biysk Pedagogical State University (1939)

20. Biysk Technological Institute

21. Branch of Chelyabinsk State University

22. Branch of Russian University of People Friendship

23. Branch of Samara State Technical University

24. Bratsk State Technical University

25. Buryat State Agricultural Academy

26. Chaykovsky Moscow State Conservatory

27. Chelyabinsk State University

28. Chelyabinsk State University of Agriculture and Engineering

29. Cherepovettz State University

30. Chernyshevsky Saratov State University

31. Chita State University

32. Chita State University of Medicine

33. Chita State University of Polytechnics

34. Chuvashsky State University

35. Dobrolubov Nizhnegorodsky State Linguistic University

36. Don State Technical University

37. Dubna International University of Nature, Society, and Human

38. Eastern Institute of Economics, Humanitarian Sciences, Management, and Law

39. Eastern Siberian State Technological University

40. Essentuky Institute of Management, Business, and Law

41. European University at St Petersburg (ЕУСПб), St Petersburg (1996)

42. Far Eastern State Academy of Economics and Management

43. Far Eastern National University (1956), successor of Oriental Institute in Vladivostok

44. Far Eastern State Technical Fishing University

45. Far Eastern State Technical University

46. Far Eastern State University of Communication

47. Finance Academy attached to the Government of RF

48. Gerasimov Institute of Cinematography

49. Glinka Voronezh State Agricultural University

50. Gnessin State Musical College Moscow

51. Gorky Literature Institute

52. Hertzen Russian State Pedagogical University

53. Hetagurov Northern Osetinsky State University

54. Higher School of Economics

55. Higher School of Religion and Philosophy

56. Higher Academic School of Graphic Design

57. Institute of Cryptography, Communication, and informatics by the Academy of FSS of Russia

58. Institute of Topical Education “UrInfo-MSU”

59. International Academy of Business and Banking

60. International Institute of Economics and Law

61. International University of Fundamental Studies

62. Irkutsk State Academy of Agriculture

63. Irkutsk State Academy of Economics (Irkutsk Economics Academy)

64. Irkutsk State University (1918)

65. Irkutsk State Linguistic University (1948)

66. Ivanovo State Power University

67. Ivanovo State University of Chemistry and Technology

68. Izhevsk State Technical University

69. Kaliningrad State University

70. Kalmytzky State University

71. Kaluga State Pedagogical University

72. Kant Russian State University (1967), former Kaliningrad State University, indirect successor to the Albertina University of Königsberg (founded 1544)

73. Karelsky State Pedagogical University

74. Katanov Hakassky State University

75. Kazan Institute of Finance and Economics

76. Kazan Medical University

77. Kazan State Academy of Architecture and Construction

78. Kazan State Academy of Culture and Art

79. Kazan State Conservatory

80. Kazan State Technical University

81. Kazan State University (1804)

82. Kemerovo State University (1973)

83. Kemerovo Technological Institute of Food Industry

84. Khabarovsk State Technical University

85. Kolomna State Pedagogical University ru

86. Korolev Samara State Aerospace University

87. Kostroma State Technological University

88. Krasnoyarsk State University (Russian abbreviation is KGU) (1963) (Started as a division of Novosibirsk State University, became standalone university in 1969)

89. Krasnoyarsk State Institute of Trade and Economics

90. Krasnoyarsk State Medical Academy (Russian abbreviation is KrasGMA)(1942)

91. Krasnoyarsk State Pedagogical University (Russian abbreviation is KGPU)(1932)

92. Krasnoyarsk State Technical University (Russian abbreviation is KGTU)(1956)

93. Kuban State Technological University

94. Kuban State University (1970)

95. Kursk State Technical University

96. Kursk State Medical University

97. Kuzbass State Technical University (1950)

98. Kuzbass State University

99. Lipetzk State Technical University

100. Lobachevsky Nizhegorodsky State University

101. Lomonosov Pomorsky State University

102. Maimonid State Classical Academy

103. Magnitogorsk State Conservatory

104. Magnitogorsk State Pedagogical Institute

105. "MAMI" Moscow State Technical University

106. Marysky State Technical University

107. Marysky State University

108. MATI Russian State Technological University

109. Mendeleev Russian University of Chemistry and Technology

110. Military – Technical University of the Federal Service of Specialized Construction of Russian Federation

111. Military Academy of Air Defence Forces of Russian Federation

112. Military Academy of Communication

113. Military Academy of Supreme Staff

114. Missile Forces Military Academy named after Peter the Great

115. Mordovsky State University

116. Moscow Academy for Tourism, Hotel and Catering Business

117. Moscow Agricultural Academy

118. Moscow Architectural Institute

119. Moscow City Pedagogical University

120. Moscow City Psycho – Pedagogical Institute

121. Moscow Conservatory

122. Moscow Engineering Physics Institute

123. Moscow Institute of Aviation (State Technical University)

124. Moscow Institute of Economics, Management, and Law

125. Moscow Institute of Electronic Technology (Technical University)

126. Moscow Institute of Physics and Technology

127. Moscow Institute of Steel and Alloys

128. Moscow Medical Academy

129. Moscow Pedagogical University

130. Moscow Power Engineering Institute

131. Moscow State Academic School of 1905 Year Memory

132. Moscow State Academy of Fine Chemical Technology

133. Moscow State Academy of Instrument-Making Informatics

134. Moscow State Academy of Veterinary Medicine and Biotechnology WWW.MGAVM.RU

135. Moscow State Construction University

136. Moscow State Geological Prospecting Academy

137. Moscow State Industrial University

138. Moscow State Institute of Electronics and Mathematics

139. Moscow State Institute of International Relations

140. Moscow State Institute of Motorcars and Roads

141. Moscow State Institute of Physics and Engineering (Technical University)

142. Moscow State Institute of Radio, Electronics, and Automatics Engineering

143. Moscow State Institute of Steel and Alloys

144. Moscow State Law Academy

145. Moscow State Linguistic University

146. Moscow State Mining University

147. Moscow State Night Metallurgical Institute

148. Moscow State Open University

149. Moscow State Social University

150. Moscow State Technical University (aka Bauman Moscow State Technical University)(1830)

151. Moscow State Technical University of Civil Aviation

152. Moscow State Textile University (aka Kosygin Moscow State Technical University)(1930)

153. Moscow State University (1755)

154. Moscow State University of Agriculture Engineering

155. Moscow State University of Applied Biotechnology

156. Moscow State University of Commerce

157. Moscow State University of Communication

158. Moscow State University of Culture and Arts

159. Moscow State University of Economics, Statistics, and Informatics

160. Moscow State University of Environment Organization

161. Moscow State University of Food Productions

162. Moscow State University of Forestry

163. Moscow State University of Printing

164. Moscow State University of Railway Engineering

165. Moscow State University of Service

166. Moscow Technical University of Communication and Informatics

167. Moscow University of Consumer Cooperation

168. Moscow University of Geodesy and Cartography

169. Murmansk State Technical University

170. Nekrasov Kostroma State University

171. Nizhegorodsky State Pedagogical University

172. Nizhegorodsky State Technical University

173. Nizhnegorodskaya State Medical Academy

174. Nizhnevartovsk State University for the Humanities

175. Nizhny Novgorod Commercial Institute

176. Nizhny Novgorod State University (1918)

177. Nizhny Novgorod State University of Architecture and Civil Engineering

178. Northern Caucasian State Technical University

179. Northwestern Academy of Public Service

180. Northern International University

181. Northern State Medical University (Arhangelsk State Medical University)

182. Novgorod State University

183. Novosibirsk State Agricultural University

184. Novosibirsk State University (1959)

185. Novosibirsk State Technical University (1950)

186. Omsk Academy of Law

187. Omsk Medical Academy

188. Omsk Road-Transport Academy

189. Omsk State Transport University (1961)

190. Omsk State Agrarian University (1918) (connected with Omsk State Veterinary Institute and Institute of Agribusiness and Continuing Education)

191. Omsk State Pedagogical University

192. Omsk State University (1974)

193. Omsk University of Consumer Service Technology

194. Omsk University of Physical Culture

195. Orel State Technical University

196. Orel State University

197. Oriental Institute (1899) (in Vladivostok)

198. Orenburg Institute of Moscow State Law Academy

199. Orenburg State Pedagogical University


200. Orenburg State University (1955)

201. Pavlov St. Petersburg State Medical University

202. Penza Institute of Technology – Branch of Penza State University

203. Penza State Technical University

204. Penza State University

205. Peoples' Friendship University of Russia (1960)

206. Perm State Technical University

207. Perm State University (1916)

208. Petersburg State University of Communication

209. Petrozavodsk State University

210. Plehanov Academy of Economics

211. Polzunov Altay State Technical University

212. Prof. Bonch-Bruevich St. Petersburg State University of Telecommunications

213. Prof. Ivanov Kursk State Agricultural Academy

214. Puschino State University

215. Pyatigorsk State Linguistic University

216. Pyazan State Pedagogical University

217. Rostov State Academy of Architecture and Art

218. Rostov State Economics University

219. Rostov State University(1915), successor to the Warsaw Russian University (founded 1869)

220. Rostov State University of Communication

221. Rubtzovsk Industrial Institute

222. Russian Academy of Public Service attached to the President of RF

223. Russian Palaeoentomological School (1980)

224. Russian State Humanitarian University

225. Russian State Medical University

226. Russian State Social University

227. Russian State University of Hydrometeorology

228. Russian State University of Innovation Technologies and Entrepreneurship

229. Russian State University for the Humanities (РГГУ), Moscow (1991)

230. Russian University of Peoples Friendship

231. Ryazan State Pedagogical University

232. Saint Petersburg Institute of Trade and Economics

233. Saint Petersburg Polytechnical University (1899)

234. Saint Petersburg State Academy of Chemistry and Pharmacology

235. Saint Petersburg State Conservatory (1862)

236. Saint Petersburg State Institute of Fine Mechanics and Optics

237. St. Petersburg State Medical Academy

238. Saint Petersburg State Pediatrics Medical Academy (1925)

239. Saint Petersburg State Technological Institute (1828)

240. Saint Petersburg State University(1819) (successor to Saint Petersburg Academy, founded 1724)

241. Saint Petersburg State University of Aerospace Instrument Making

242. Saint Petersburg State University of Architecture and Construction

243. Saint Petersburg State University of Culture and Arts

244. Saint Petersburg State University of Economics and Finance (1930)

245. Saint Petersburg State University of Electric Equipment

246. Saint Petersburg State University of Engineering and Economics

247. Saint Petersburg State University of Information Technologies, Mechanics and Optics

248. Saint Petersburg State University of Low Temperature and Food Technologies

249. Saint Petersburg State University of Sea and Technology

250. Saint Petersburg State University of Water Communications

251. Sakhalin State University

252. Samara State Aerospace University

253. Samara State Technical University

254. Samara State University

255. Samara State University of Teacher Training

256. Saratov State Academy of Law

257. Saratov State Medical University

258. Saratov State Technical University

259. Saratov State University (1909)

260. Sechenov Moscow Medical Academy

261. Sergo Ordzhonikidze State University of Management

262. Seversk Technological Institute of Tomsk Polytechnic University

263. Shahty Institute – branch of South Russian State Technical University

264. Siberian Academy of Public Service

265. Siberian State Aerospace University (Russian abbreviation is SibGAU)(1960)

266. Siberian State Academy of Motorcars and Roads

267. Siberian State Industrial University

268. Siberian State Medical University (1888)

269. Siberian State Technological University (Russian abbreviation is SibGTU), the oldest in the city, founded in 1930 as the Siberian Institute of Forest)

270. Siberian State University of Communication

271. Siberian State University of Telecommunication and Information Sciences

272. Siberian University of Small Business

273. Siberian State University of Communication

274. Smolensk Humanitarian University

275. Smolny College

276. Smolny University

277. South Russian State Technical University

278. South Ural State University (1943)

279. Stankin Moscow State Technical University

280. State Academy of Natural Gas and Oil

281. State University – Higher School of Economics

282. State University of Management

283. Stavropol State University

284. Stroganov Moscow Arts and Industrial Institute

285. Sukachev Institute of Forest (1944)

286. Surikov Moscow State Academic Art Institute

287. Taganrog State Pedagogical Institute

288. Taganrog State University of Radio Technology

289. Tambov State Technical University

290. Tolstoy Tula State Pedagogical University

291. Tomsk Polytechnic University (1896)

292. Tomsk State Pedagogical University (1902)

293. Tomsk State University (1878)

294. Tomsk State University of Architecture and Building (1952)

295. Tomsk State University of Control Systems and Radioelectronics (1962)

296. Tsarskoye Selo Lyceum (1811)

297. Tula State University

298. Tver State University

299. Tyumen State Oil and Gas University

300. Tyumen State Agricultural Academy

301. Tyumen State University

302. Tziolkovsky Kaluga State Pedagogical University

303. Udmurdsky State University

304. Udmurt State University

305. Ufa State Technical University of Aviation

306. Ufa State Technical University of Oil

307. Uhta State Technical University

308. Ulyanovsk State Agricultural Academy

309. Ulyanovsk State Technical Univeersity

310. Ulyanovsk State University

311. Ulyanovsk State Pedagogical University

312. Ural State Academy of Architecture and Art

313. Ural State Academy of Communications

314. Ural State Academy of Law

315. Ural State Academy of Mining and Geology

316. Ural State Economics University

317. Ural State Forestry Engineering Academy

318. Ural State Pedagogical University

319. Ural State Technical University (1920)

320. Ural State University (1920)

321. Vladimir State University

322. Vladivostok State University of Economics and Service (1967)

323. Voenmeh Baltic State Technical University

324. Volgograd State Academy of Architecture and Construction

325. Volgograd State Pedagogical University

326. Volgograd State Technical University

327. Volgograd State University

328. Vologodsky State Pedagogical University

329. Vologodsky State Technical University

330. Voronezh State Academy of Technology

331. Voronezh State Agricultural University

332. Voronezh Economics and Law Institute

333. Voronezh State Medical Academy

334. Voronezh State Pedagogical University

335. Voronezh State Technical University

336. Voronezh State University (1918), successor to the University of Dorpat (founded 1802 or 1632)

337. Vyatsky State Pedagogical University

338. Yakutsk State University (1956)

339. Yaroslavl State Pedogogical University

340. Yaroslavl State Technical University

341. Yaroslavl Demidov State University (1918), successor to the Demidov Lyceum (founded 1803)

342. Zabaykalsky State Pedagogical University

343. Abakan State Institute of Education

344. Abakan State University of Pedagogy

345. Amur State University

346. Bratsk State Technical University

347. Buryat State Agricultural Academy

348. Chita State Technical University

349. Chita State University of Medicine

350. Chita State University of Polytechnics

351. Eastern Institute of Economics, Humanitarian Sciences, Management, and Law

352. Eastern Siberian State Technological University

353. Far Eastern State University (1899)

354. Irkutsk Institute of Railway Engineering

355. Irkutsk State Academy of Agriculture (Irkutsk Institute of Agriculture)

356. Irkutsk State Academy of Economics

357. Irkutsk State University (1918)

358. Irkutsk State Linguistic University (1948)

359. Khakass Technical Institute

360. Kemerovo Agricultural Institute

361. Kemerovo Art Academy

362. Kemerovo Medical Academy

363. Kemerovo State University (1973)

364. Kemerovo Technological Institute of Food Industry

365. Krasnoyarsk State University (Russian abbreviation is KGU) (1963) (Started as a division of Novosibirsk State University, became standalone university in 1969)

366. Krasnoyarsk State Institute of Trade and Economics

367. Krasnoyarsk State Medical Academy (Russian abbreviation is KrasGMA)(1942)

368. Krasnoyarsk State Pedagogical University (Russian abbreviation is KGPU)(1932)

369. Krasnoyarsk State Technical University (Russian abbreviation is KGTU)(1956)

370. Kuzbass State Technical University

371. Kuzbass State University

372. Novosibirsk State Agricultural University

373. Novosibirsk State University (1959)

374. Novosibirsk State Technical University (1950)

375. Omsk Academy of Law

376. Omsk Medical Academy

377. Omsk Road-Transport Academy

378. Omsk State Transport University (1961)

379. Omsk State Agrarian University (1918) (connected with Omsk State Veterinary Institute and Institute of Agribusiness and Continuing Education)

380. Omsk State Pedagogical University

381. Omsk State University (1974)

382. Omsk University of Consumer Service Technology

383. Omsk University of Physical Culture

384. Siberian Academy of Public Service

385. Siberian State Aerospace University (Russian abbreviation is SibGAU)(1960)

386. Siberian State Academy of Motorcars and Roads

387. Siberian State Industrial University

388. Siberian State Medical University (1888)

389. Siberian State Technological University (Russian abbreviation is SibGTU), the oldest in the city, founded in 1930 as the Siberian Institute of Forest)

390. Siberian State University of Communication

391. Siberian State University of Telecommunication and Information Sciences

392. Siberian University of Small Business

393. South Ural State University (1943)

394. Sukachev Institute of Forest (1944)

395. Tomsk Polytechnic University (1896)

396. Tomsk State Pedagogical University (1902)

397. Tomsk State University (1878) (First university in Siberia)

398. Tomsk State University of Architecture and Building (1952)

399. Tomsk State University of Control Systems and Radioelectronics (1962)

400. Tuvan Institute of Humanitarian Research

401. Tuvan State University

402. Tyumen State Oil and Gas University

403. Vladivostok State University of Economics and Service (1967)

404. Yakutsk State University (1956
البته يكي از دوستام در دانشگاه ural state universityمشغول به تحصيل و امسال دوره زبانشو تموم كرد و ايشالا از يه ماه ديگه ارشدو شروع ميكنه.
براي دوره زبان 2200$ داد. براي خوابگاه به همراه برق و اب كلا 36$ داد.درست گفتم 36$. و هزينه خوردو خوراكشم ماهانه 200$ شد
اميد وارم كه تونسته باشم اطلاعات جامعي رو در مورد روسيه و مسكو داده باشم.اگر هم سوالاتي بصورت جزئي تر داشته باشين در خدمتم
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
کپی کردن اطلاعات از سایتهای مختلف بدون ذکر منبع برخلاف اخلاق و قوانین سایت است.
لطفا منبع اطلاعات خودتون رو در زیر نوشته ها ذکر کنید.
جهت تبلیغات در سایت با رایانامه ads@mohajersara.com تماس بگیرید.
پاسخ
تشکر کنندگان: Ali Sepehr ، hassanrouhi ، seravin ، hvm ، hamedrouhi ، msar
شرمنده.عجله داشتم حواسم نبود. البته چون از سايت هاي مختلف گذاشتم يه خورده زياد ميشد.ولي بازم چشم.از دفعه ي بعدي حتما منبع رو مي گذارم.
در زمان مناسب بعدي نيز اطلاعاتي در مورد اوكراين و بلاروس خواهم گذاشت.
متشكر از تذكرتون
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
روسیه دارای 2590 دانشگاه و انستیتو است که لیست تعدادی از آن ها به شرح زیر است:

1- Moscow Institute of Physics and Technology
1- رشته‌هاي‌ علوم‌ پايه‌ و فني‌ مهندسي‌

www.mipt.ru intoff@oms.mipt.ru
2- Russian State Technological University, K.E. Tsiolkovsky (MATI )
رشته‌هاي‌ علوم‌ پايه‌ و فني‌ مهندسي‌

www.mati.ru intdep@mati.edu.ru
3- Russian State University for Humanities

http://rggu.com/ rsuh@rsuh.ru
4 - Moscow Institute of Architecture
رشته‌هاي‌ معماري‌

www.miarch.ru id@marhi.ru
5- Moscow State Automobile and Road Technical University
رشته‌هاي‌ علوم‌ پايه‌ و فني‌ مهندسي‌

www.madi.ru info@madi.ru
6- Russian State Academy of Physical Education
رشته‌هاي‌ تربيت‌ بدني

www.vuzinfo.ru/vuzinfo/eng/mosvuze/VUZ0147E.HM
7- Mendeleev Russian University of Chemical Technology
رشته‌هاي‌ شيمي‌ و مهندسي‌ شيمي

http://www.muctr.ru/ rector@muctr.ru
8- Moscow State University 'M.V. Lomonosov'

http://www.msu.ru/en/ admission@rector.msu.ru
9- Moscow State Academy of Food Industry
رشته‌هاي‌ صنايع‌ غذايي، فن‌ آوري‌ غذايي‌ و بيولوژيكي

www.msafp.ac.ru
10- All- Russian State Institute of Cinematography

http://www.vgik-edu.ru/
11- Moscow State University of Geodesy and Cartography
رشته‌هاي‌ نقشه‌برداري

http://www.miigaik.ru/eng/‌ forest@miigaik.ru
12- Moscow State University of Forestry Engineering
رشته‌هاي‌ جنگل‌ و صنايع‌ چوب

http://www.mgul.ac.ru/eng/ shalaev@mgul.ac.ru
13- Moscow State Institute of Steel and Alloys
رشته‌هاي‌ متالوژي

www.ir.misis.ru/english/about/general.htm welcome@ir.misis.ru
14- Bauman Moscow State Technical University
رشته‌هاي‌ علوم‌ پايه‌ و فني‌ مهندسي

http://www.bmstu.ru/mstu/English/‌ irina@interd.mbstu.ru
15- Moscow State Aviation Institute (MSAI)
رشته‌هاي‌ علوم‌ پايه‌ و مهندسي‌ هوا فضا

http://www.mai.ru/english/index.htm rus@mai.ru
16- Moscow State University of Civil Engineering
رشته‌هاي‌ معماري‌ و ساختمان‌ ماشين‌ آلات‌ ساختماني‌

www.mgsu.ru kanz@mgsu.ru
17- Moscow State Engineering Physics Institute
رشته‌هاي‌ علوم‌ پايه‌ و فني‌ مهندسي‌

www.mephi.ru degnn@mephi.ru
18- Moscow State Technical University of Civil Aviation
فقط‌ رشته‌هاي‌ هواپيمايي

http://www.mstuca.ru/
19- Moscow State Institute of Power Engineering
رشته‌هاي‌ علوم‌ پايه‌ و فني‌ مهندسي
20- Moscow State University of Teacher Training
رشته‌هاي‌ علوم‌ پايه‌

www.mpgu.ru admin@mpgu.ru
21- Moscow State Academy of Chemical Engineernig (Moscow State University of Environmental Engineering)
رشته‌هاي‌ علوم‌ پايه‌ و فني‌ مهندسي

http://www.msuee.ru/‌ snp@ibiw.yaroslavl.ru
22- Russian Academy of Science
فقط‌ مراكز آموزش‌ عالي‌ در شهرهاي‌ مسكو و سنت‌ پترزبورگ

http://www.ras.ru/ info@timacad.ru
23- Timirjazev Moscow Academy of Agriculture
http://www.timacad.ru/
24- Saint - Petersburg State Technical University of Marine Engineering
فقط‌ رشته‌هاي‌ صنايع‌ كشتي‌

www.smtu.ru lpbranch@smtu.ru
25- Saint - Petersburg State Academy of Forestry Engineering
فقط‌ رشته‌هاي‌ جنگل‌ و صنايع‌ چوب‌ و كاغذ

http://ftacademy.ru/ info@ftacademy.ru
26- Astrahan State Technical University
فقط‌ رشته‌ شيلات

http://www.astu.org/en/‌ interbureau@mail.ru
27- Saint- Petersburg State Technical University

http://www.unilib.neva.ru/
28- Saint- Petersburg State Academy of Physical Education
29- Moscow State Textill University 'A.N. Kosygin'
30- Moscow State Mining University

http://www.msmu.ru/ abitur@msmu.ru
31- Moscow State University of Technology

http://www.stankin.ru/
32- Kursk State Technical University

http://www.kstu.kursk.ru/impuls/eng/index.php rector@kstu.kursk.ru
33- Moscow State University of Railway Engineering
صرفا" انستيتوهاي تكنولوژي اطلاع رساني وعمليات راه آهن، ساختمان وساختار خطوط راه آهن، مهندسي حمل ونقل ومديريت عمليات.

http://www.miit.ru/engl/indexen.htm tu@miit.ru
34- Kuban State University of Technology

http://kubstu.ru/
35- Saint Petersburge Electrotechnical University "LETI"

www.eltech.ru/english/
36- Moscow State University of Agricultural Engineering
37- Moscow State Academy of Veterinary Medicine and Biotechnology (K.I. Skryabin)
صرفا" درمقاطع كارشناسي ارشد و دكترا

www.mgavm.ru web@mgavm.ru
38- Saint Petersburg State Conservatory
صزفا" دانشكده هاي پيانو، سازهاي اركستري، سازهاي محلي، اهنگسازي، رهبري اركستر، تئوري وتاريخ موسيقي، كارگرداني صوتي ونمايشي، ارتقاء تخصص

www.conservatory.ru foreigndep@conservatory.ru
39- Russian Academy of Theatre

http://www.gitis.net/ info@gitis.net
40- V.V.Dokuchaev Soil Science Institute
مقطع دکترا صرفا" رشته علوم خاک گرايش های خاک شناسی کشاورزی و منابع طبیعی

http://agro.geonet.ru/
41- Gubkin Russian State University of Oil and Gas

http://www.gubkin.ru/ com@gubkin.ru
Dagestan State University-42
صرفا" در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد

http://www.dgu.ru/ dgu@dgu.ru
All-Russian State Institute of Cinematography 'S.A. Gerasimov'-43

http://vuzinfo.ru/vuzinfo/eng/mosvuze/fr...60E.HTMThe

منبع : www.srir.ru

GOOD LUCK
We Can Change Cool
پاسخ
تشکر کنندگان: hassanrouhi ، msar
و دوباره سلام.مطالبي كه امروز مي گذارم اينجا گرفته شده از سايت www.khavarmilad.comهست

YahooMyWeb
ارسال به دوستاناطلاعات عمومیاکراین
اوکراین در یک نگاه :

جمعيت : حدود 55 ميليون نفر

جمعیت غیر اوکراینی: غير از اوكرايني ها بر اساس درصد جمعيتي، روسها (4/1 ميليون)، يهوديان، بيلوروسها، لهستانيان، مولداوياييها و غيره زندگي مي كنند.

وسعت : 700/603 كيلومتر مربع

زبان ملي : اوكرايني - زبان رسمي در اين کشور زبان اوكرايني است ولي در اغلب مکانهای عمومی به زبان روسي محاوره ميکنند

تقسیم بندی اوکراین: اوكراين به 25 استان، 394 شهر، 892 شهرك، 477 ناحيه و 3 ناحيه بزرگ اقتصادي: كناره رود دنپر، جنوب غربي و جنوبي تقسيم مي شود.

پايتخت : شهر كيف با 5/3 ميليون نفر جمعيت

دين رسمي : مسيحيت شاخه ارتودكس(پروبسلاو)

ساير اديان : اسلام - شاخه هاي مختلف مسيحيت نظير كاتوليك

واحد پول : كوپك - هر 100 كوپك برابر 1 گريونا

برابري واحد پول با دلار : هر 5 گريونا معادل با 1 دلار آمريكا

همسايه ها : روسيه ، بلاروس، مجارستان، لهستان، اسلواك، روماني، مولداوي

بزرگترين شهرها: خاركف، اودسا، دنپر، دانتسك، زاپاروژه، كيروارخ و لوف

نظام سياسي : جمهوري

نژاد : اسلاو شرقي

آب و هوا : در تابستان 35+ و در زمستان نهايت 25-

زبان تدريس دانشگاهها : روسي، اوكرايني، انگليسي

فرودگاه : فرودگاه بريسبول با 30 كيلومتر فاصله از كيف

خطوط پروازي : شركت هواپيمايي كاسپين(دوشنبه ها ساعت 9 صبح )

اختلاف ساعت با ايران: يك ساعت

وضعيت جغرافيايي : آخرين مرز اروپاي شرقي

موقعيت در اروپا : كانديداي اتحاديه اروپا سال 2008

وضعيت اقتصادي : داراي درآمد سرانه متوسط روبه رشد

ناحیه اقتصادی: ناحيه اقتصادي كناره رود دنپر يكي از بزرگترين ناحيه ها بوده که نقش اصلي را در اقتصاد صنايع سنگين دارا بوده و شامل معادن و صنايع فلزي مي باشد. ناحيه جنوب غربي داراي صنايع غذائي پيشرفته، ماشين سازي، صنايع شيميايي، صنايع چوب و لوازم و مصالح ساختماني مي باشد.

دسترسي به آبهاي آزاد : درياي سياه

شهرهاي معروف : كيف - خاركف - پولتاوا - ادسا - لوو

شهرهاي توريستي و تاريخي : شبه جزيره كريمه - كيف - خاركف

تاريخ استقلال : 1991 ميلادي

رفت و آمد درون شهري : مترو - اتوبوس - تاكسي

وروديه تاكسي : 2 گريونا

رودخانه هاي مهم : دونتس - دنيپر - بوگ جنوبي

بنادر معروف : اودسا، ايليچفسكي، نيكلايف، سيواستاپل، يالتا و كرچ

ميادين معروف پايتخت : خرشاتيك - سيرك - استقلال

پاركهاي معروف پايتخت : پارك شفچنكو - گيدروپارك

صنايع : كشتي سازي - هوا و فضا - صنايع نيروگاهي و دفاعي - فولاد

صنايع هنري : نقاشي - مجسمه سازي - موسيقي - تئاتر و سينما

علوم دانشگاهي معروف : هوا و فضا - ساخت و توليد موتورهاي هواپيما - ساخت و توليد موشك وراكت - الكترومكانيك- فيزيك ليزر- مهندسي جوش - مهندسي مكانيك- مهندسي سينما - موسيقي- شاخه هاي هنر- علوم پزشكي - تخصص چشم پزشكي - راديولوژي و ...

برخورد با خارجيها : بر اساس قوانين كشور اوكراين خارجياني كه بصورت قانوني در اين كشور اقامت دارند و فاقد مليت اوكرايني هستند ميتواننــد از حقوق افراد اوكرايني برخوردار شوند

قبله: 17درجه و 35 دقيقه به سمت جنوب شرقي

آب: آب لوله كشي آشاميدني نيست و بايد آب معدني تهيه نماييد.

اختلاف ساعت با تهران: زمان كيف ((GMT+2 ، 30 دقيقه عقب تر از ساعت تهران مي باشد.

اوکراین دومین کشور بزرگ اروپا :

اوكراين دومين كشور بزرگ اروپا به لحاظ وسعت پس از روسيه به حساب مي آيد كه در قرون وسطي با عنوان روسيه (كيفسكي روس) هسته ي مركزي اسلاو هاي شرقي محسوب مي شد.
اين سرزمين در پي جنگهاي متعدد تجزيه شد و تحت كنترل ساير كشورها به ويژه لهستان و اواخر قرن هجدهم روسيه در آمد اوكراين پس از انقلاب اكتبر سال 1917 در روسيه به عنوان يكي از جماهير سوسياليستي محسوب مي شد تا اينكه در تاريخ 24/8/91 پس از فروپاشي شوروي به استقلال رسيد. شايان ذكر است اوكراين حتي در زمانيكه جز اتحاد شوروي به شمار مي رفت واجد حق راي در سازمان ملل متحد بود و از 24 اكتبر 1945 عضو اين سازمان محسوب مي شود. اين كشور يكي از اركان چهارگانه اصلي تشكيل دهنده شوروي بود كه در تاسيس و انحلال اين امپراطوري سهم به سزايي داشته است.

پرچم اوکراین :

پرچم اوكراين متشكل از دو رنگ آبي در قسمت بالا و زرد در پائين مي باشد. رنگ زرد سمبل مزارع گندم اوكراين مي باشد. به روايت ديگر دو رنگ آبي و زرد اين پرچم مظاهر آب و آتش نيز محسوب شده اند.

نشان ملی اوکراین :

پس از استقلال اوكراين «سر نيزة سه شعبه» نشان رسمي اوكراين شناخته شد. «نيزة سه شاخه» در مناطق مركزي اوكراين از قرن 6 ميلادي به عنوان سمبل «قدرت» شناخته شده است. اين نشان در زمان دولت شهرهاي روس كيف مورد استفاده قرار مي گرفت. در برخي تعابير اين نشان مظهري از سرنيزة جنگي تلقي شده و در برخي تفاسير ديگر مظهر شاهين در حال شكار، كمان خميده با تير و در نهايت تثليث مقدس (پدر، پسر، روح القدس) معرفي شده است. به هر حال اكثريت بر اين باورند «سرنيزة سه شعبه» مظهر قدرت برتر مي باشد. نشان نيزه ي سه شعبه و پرچم اوكراين براي اولين بار به طور رسمي توسط اولين دولت مستقل اوكراين يعني «جمهوري مردمي اوكراين» در سال 1918 به كار رفت.

اطلاعات جغرافیایی مساحت اوکراین :

مساحت اوكراين كه سرزمين پست و همواري است كه كهبيشتر قسمت هاي آن را جلگه در بر گرفته 603700 كيلو متر مربع مي باشد. نام محلي آناوكراين با تلفظ «اوكرائين» به معناي پايان قلمرو و يا «كرانه» ميباشد.

جمعیت اوکراین :

جمعيت اوكراين در بين سال هاي 92 تا 95 در حدود 52 ميليون نفر بود ولي با توجه به آنكه درسال هاي اخير رشد جمعيت در اين كشور منفي بوده است بر اساس آخرين سرشماري رسمي (22آذر 1380) جمعيت اوكراين 415000/48 نفر اعلا م گرديده كه شامل 54 درصد زن و 46 درصدمرد و 32 ميليون جمعيت شهر نشين و 16 ميليون روستائي مي باشد. پايتخت آن كيف نيز 5/2 ميليون نفر جمعيت دارد.
محدوده جغرافيايي: اين كشور در شمال درياي سياهقرار گرفته و طول سواحل سواحل آن 2782 كيلومتر مي باشد. درياي آزوف در جنوب شرقياوكراين جزئي از درياي سياه به حساب مي آيد كه به وسيله تنگه ي كرچ به آن متصل استو ميان روسيه، شبه جزيره ي كريمه و خاك اصلي اوكرا ين قرار دارد. اين كشور از شمالبه بلاروس، از شمال شرق و شرق به روسيه، از جنوب و جنوب غربي به روماني و ملداوي واز غرب به كشورهاي لهستان، مجارستان و اسلواكي محدود مي شود. همچنين از طريق دريايسياه با تركيه، بلغارستان، و گرجستان داراي مرز مشترك دريائي مي باشد.

آب و هوای اوکراین :

آب و هوا در اوكراين درشمال سرد و در جنوب معتدل است. در شهر كيف 2 تا 3 ماه از سال يخبندان كامل است كهدما تا 30 درجه زير صفر هم ميرسد. ميانگين دما در ماه ژانويه منفي 6 درجه و درجولاي مثبت 20 درجه سانتيگراد است ولي در جنوب كشور حرارت در ژانويه 4 درجه و درجولاي 24 درجه است.

آب وهواي كشور اوكراين در تابستان معتدل و در زمستان سرد است به نحوي كه حتي تا 25 درجه زير صفر نيز ميرسد و شبيه به آب و هواي استان اردبيل ميباشد.

رودخانه های مهم اوکراین :

در اوكراين رود هاي فراواني جريان دارند كه عمدترينآنها دنيپر، دونتس و بوگ جنوبي مي باشند. دنيپر كه سرچشمه آن كوههاي روسيه و بلاروسهستند پس از ولگا و دانوب بزرگترين رود اروپا محسوب مي شود و فقط سه ماه از سال آبآن منجمد مي گردد. همچنين چندين سد ونيرو گاه برق آبي بر روي دنيپر احداث گرديده كهدرياچه هاي مصنوعي بزرگي را تشكيل داده است.

نژاد مردم اوکراین :

نژاد اوكرايني از گروه نژادهاي اسلاو شرقي مي باشد. اوكرايني ها 73 در صد جمعيت را تشكيل مي دهند. روسها بزرگترين اقليت نژادي در اين كشور به حساب مي آيند كه بيش از يك پنجم جمعيت اوكراين را تشكيل مي دهند. طبق آخرين آمار در حدود 500 هزار نفر يهودي در اوكراين زندگي ميكنند كه حدود يك درصد جمعيت اوكراين را شامل مي شود. اقوام ساكن ديگر در اوكراين شامل بلاروسها 8 درصد، ملداويائي ها 6 درصد، لهستانيها 8/1 درصد و مابقي مجارها،يونانيها، رومانيائي ها و تاتارها مي باشند.

زبان ملی اوکراین :

زبان مردم اوكراين از گروه زبان هاي اسلاو شرقي است و شباهت زيادي به زبان روسي دارد. به عبارت ديگر لغات مورد استفاده در زبان اوكرايني بيشتر بر گرفته از زبان لهستاني است ولي دستور زبان اين زمان به مانند زبان روسي مي باشد. زبان روسي مي باشد. زبان روسي بيشترين رواج را پساز زبان اوكرايني در اين كشور دارد. اخيراً با هدف انسجام بخشيدن به زبان و فرهنگ اوكرايني اهميت بيشتري به آن داده مي شود و اين امر باعث بروز اختلافاتي مياني اوكرايني ها و روسعا از يكسو و دو كشور روسيه و اوكراين از سوي ديگر شده است. اين امر در مناطق غربي اوكراين به ويژه لووف باعث تنشها حتي خونريزي هم شده است. ضمناً الفباي زبان اوكرايني نظير زبان روسي سيريليك مي باشد و تفاوت ميان اين دو اندك است.

مذهب اوکراین :

تا سال 988 ميلادي ساكنين اوكرايني فعلي نيز به مانند بسياري از مردم اروپا بت پرست بودند ولي با پذيرش آئين مسيحيت از سوي پرنس ولاديمير اين كشور نيز مسيحي شد. در سال 1054 به دنبال تكفير متقابل پاپ روم و پاترياك بيزانس مذهب ارتدوكس توسط پاترياك بيزانس بهوجود آمد و كشور هاي زيادي از جمله دولت شهر روس كيف (اوكراين، روسيه و بلاروس) ارتدوكس گرديدند و به همين دليل بيشتر مردم اوكراين تابع كليساي ارتدوكس بوده و اقليتي تابع كليساي كاتوليك مي باشند كه بيشتر ساكن نواحي غرب اوكراين نواحي غرب اوكراين هستند. علاوه بر ارتدوكسها و كاتوليك ها، پيروان مذهب پروتستان و برخي فرقمسيحي نيز در اوكراين وجود دارند. يهوديان هم داراي كنيسه هاي مختلف هستند (در كيف 2 كنيسه) كه مراسم مذهبي خود را انجام مي دهند.

مسلمانان اوکراین :

اگرچه آمار رسمي از مسلمانان اوكراين موجود نيست ولي رقم تقريبي مسلمانان اوكرايني 2 ميليون برآورد شده است كه عمدتاً در شبه ي جزيرة كريمة ساكن ميباشند ولي در ساير شهرهاي اوكراين به مانند دانتسك، زاپاروژيه، لوگانسك و غيره زندگي مي كنند و عمدتا از اقوام تاتار،داغستاني و آذربايجاني مي باشند. آذريها شيعه اثني عشري بوده و مابقي اهل تسنن هستند. دين مبين اسلام توسط تركهاي عثماني و بازرگانان كشورهاي شرقي در اوكراين رواج پيدا نموده و گفتني است در حال حاضر 327 تشكل اسلامي در اوكراين مشغول فعاليت مي باشند. در شبه جزيره ي كريمه مساجد زيادي وجود دارد ولي در ساير شهرها مسلمانانبه دليل عدم وجود مسجد براي انجام تكاليف ديني مشكل دارند. در شهر كيف نيز مسجد يا حداث شده كه هنوز به اتمام نرسيده لكن روزهاي جمعه از آنان براي اقامه فريضه جمعه بهره برداري مي شود.

سیاست و حکومت اوکراین :

اوكراين در 16 جولاي سال 90 حق حاكميت ملي و در 24اوت 1991 استقلال كامل خويش را به دست آورد.تفكيك قوا در اوكراين پذيرفته شده وقواي مجريه، مقننه و قضائيه در آن نقش مي كنند. سيستم حكومتي اوكراين را مي توانرياستي _ پارلماني محسوب داشت. قانون اساسي جديد آن در ژوئن سال 1996 به مورد اجراگذاشته شد كه داراي 15 فصل و 161 اصل مي باشد. آخرين اصلاحات قانون اساسي در 28فروردين 1379 در يك همه پرسي انجام شد كه طبق آن قرار است برخي اختيارات رئيس جمهوردر برابر قوه ي مقننه كشور افزايش يابد و قوه ي مقننه كشور از يك مجلسي به دو مجلسي تبدبل شود و از مصونيت نمايندگان مجلس كاسته شود. اين امر تا امروز به مرحله ي اجرانرسيده است. رئيس جمهور اوكراين دوم شهريور ماه 1381 همزمان با يازدهمين سالگرد استقلال اوكراين در سخنراني خود پيشنهاد كرد شيوه ي حكومت در اوكراين از «رياستجمهوري _ پارلماني» به «پارلماني_رياست جمهوري» تغيير يابد لكن تا به امروز اين امر عملي نشده است.
تقسیمات کشور اوکراین :

از لحاظ تقسيمات كشوري اوكراين از يك جمهوري خود مختار كريمه و 24 استان تشكيل شده است. شورا هاي شهري و روستاها نقش مهمي ايفا مي كنند و در هر يك از بخش ها، شهر ها و استان ها نماينده رسمي رئيس جمهور اداره ي امور را بر عهده دارد.

اقتصاد و صنعت اوکراین :

اوكراين از نظر صنعتي و اقتصادي دومين جمهوري مهم شوروي سابق پس از روسيه به شمار مي‌رفت. اوكراين نه تنها توليد كننده غلات محسوب مي شد بلكه مركز توليد فولاد، استخراج زغال سنگ و آهن،صنايع شيميائي و مواد غذايي نيز بود. در سال هاي اوليه ي فرو پاشي شوروي فقدان ساختار هاي رسمي و قانوني جديد و نوپائي اين كشور در عرصه ي اقتصاد بين الملل مانع از بهبود اقتصاد اين جمهوري شده بود ولي اخيراً تحولاتي در بخش اقتصاد اين كشور بهچشم ميخورد . هواپيما سازي، تانك سازي، كشتي سازي، توليد موشك، صنايع اپتيك، ساختماشين آلات سنگين، موتور سازي، لوله سازي، توربين، صنايع فولاد، ادوات كشاورزي،صنايع سبك، صنايع شيميايي، مواد غذايي، الكترونيك، رايانه، پوشاك، سيمان، موادغذايي، الكترو نيك، رايانه، پوشاك، سيمان، نساجي، و توليد الياف مصنوعي در زمره ي محصولات صنعتي اوكراين به حساب مي آيند.

کشاورزی اوکراین :

اوكراين كه خاك سياه ياچرنوزيوم بخش وسيعي از خاك آن را پوشانده است يكي از غني ترين اراضي كشاورزي شوروي سابق و منطقه را داراست و انواع گندم، چغندر قند، سيب زميني، گل آفتابگردان، پنبه،تنباكو، سويا، علوفه، كائوچو، سقز و انواع ميوه و سبزي در آن كشت مي شود هم چنينسالانه در حدود 9/8 ميليون متر مكعب چوب از جنگل هاي آن به دست مي آيد. اوكراين سابق بر اين به دليل توليد انبوه غلات به سيلوي اروپا معروف بود. امروزه نيز سالانه حدود 40 ميليون تن غلات در اوكراين برداشت مي شود.

رشد توليدات بخش كشاورزي : 9/9 درصد

ميزان توليد غلات:7/39 ميليون تن (7/25 درصد افزايش نسبت به سال قبل)
ميزان توليد گندم: 3/21 ميليون تن

منابع طبیعی اوکراین :

ذخائر غني زغال سنگ درحوزه ي دونتسبك، ذخائر مهم سنگ آهن در منطقه ي هورليكا و همچنين سنگ منگنز، گرانيت،گچ، نمك، پتاسيم، كائولن، فسفر و سنگ مرمر از جمله ذخائر معدني اوكراين ميباشند.

انرژی اوکراین :

حدود 45 درصد از برق مصرفي اين كشور از 5 نيروگاه هسته اي اين كشور تامين مي گردد كه باتوقف كار نيروگاه هسته اي چرنوبيل در 25 آر ماه 79، تعداد اين نيرو گاهها به 4 نيروگاه رسيد و بنا به ادعاي مقامات اوكرايني 7 درصد از توان توليد الكتريسيته نيروگاه هسته اي اين كشور كاسته شد. مابقي برق مصرفي و مورد نياز كشور از طريق 32نيروگاه حرارتي و برق آبي اين كشور تامين مي شود. همچنين عليرغم اينكه اوكراين 65در صد از منابع زغال سنگ شوروي سابق را در خود جاي داده بود ولي از لحاظ داشتن منابع نفتي كشوري فقير به حساب مي آيد. اين كشور داراي 3 ناحيه ي فقير نفت خيز درمناطق ناحيه ي كارپات (غرب كشور) دنيپرو پتروفسك و دونتسك (شرق كشور) وپيريچرنومورسك كريمه (جنوب كشور) مي باشد. ميزان توليد نفت در اين 3 ناحيه بسيارمحدود بوده و كمتر از 5 درصد مصرف كشور را تامين مي كند لذا صرفاً در داخل كشور مصرف مي شود. همچنين منابع فقير گاز طبيعي اوكراين در درياي سياه و ناحيه ي صومي واقع شده است. توليد گاز طبيعي در سال 1975 اگر چه بالغ بر 65 ميليارد متر مكعب بود ولي در حال حاضر به 18 ميليارد متر مكعب تقليل يافته است و اين ميزان توليد كم سبب گرديده تا اوكراين به دليل واردات گاز طبيعي از روسيه به اين كشور وابستگي شديدي داشته باشد. اين ميزان توليد پيش از اين 20 درصد نياز داخلي اوكراين را تامين مينمود ولي در حال حاضر اين رقم كاهش داشته است.

وضعيت انرژي اوكراين

ميزان مصرف نفت خام: 3/8 ميليون تن
ميزان توليد نفت خام:7/3ميليون تن
ميزان مصرف گاز طبيعي: 75 ميليارد متر مكعب
ميزان توليدگاز طبيعي: 2/18 ميليارد متر مكعب
ميزان ترانزيت گاز طبيعي: 129 ميليارد مترمكعب
طول خطوط لوله گاز:35900 كيلومتر
طول خطوط لوله نفت: 4000كيلومتر
منابع تامين نفت: روسيه، قزاقستان
ميزان توليد برق: 172ميليارد كيلو وات ساعت
ميزان توليد ذغال سنگ: 6 /16 ميليون تن

حمل و نقل اوکراین :

حمل و نقل اوكراين

اين كشور واجد 23000 كيلومتر خط آهن، 167800 كيلومتر راه شامل 9700 كيلومتر اتوبان و 2300000 دستگاه سواري مي باشد. همچنين در اين كشور از فرودگاههاي زيادي (706 فرودگاه) بهره برداري ميشود. از شهرهاي كيف، خاركف، اودسا، سيمفروپل و دانتسك با 30 شهر اروپائي، آمريكاي شمالي، جنوب شرق آسيا، خاورميانه و آفريقا ارتباط هوائي بر قرار است. پيش از اين تنها مسير هوائي ايران و اوكراين توسط شركت هوائي كاسپين هر هفته روزهاي يكشنبه انجام مي شد ولي يك خط هوائي جديد از سوي طرف اوكرايني بهنام UM بر قرار گرديده است.

وضيت حمل ونقل اوكراين

ميزان حمل كالا:1/752 ميليون تن
طول راههاي شوسه: 273000كيلومتر
طول خط راه آهن: 23350 كيلومتر
تعداد بنادر: 18بندر
تعداد فرودگاهها: 176 فرودگاه

وضعيت مبادلات كالا وخدمات:
ميزان كل مبادلات كالا و خدمات: 7/36 ميليارد دلار
ميزانصادرات كالا و خدمات: 8/19 ميليارد دلار
ميزان كل واردات كالا و خدمات: 9/16ميليارد دلار
تراز مثبت كالا و خدمات: 9/2 ميليارد دلار
ميزانمبادلات كالا: 03/32 ميليارد دلار
ميزان صادرات كالا: 26/16 ميليارددلار
ميزان واردات كالا: 77/15 ميليارد دلار
تراز مثبت تجاري كالا: 6/489 ميليون دلار
ميزان مبادلات خدمات: 69/4 ميليارد دلار
صدورخدمات: 54/3 ميليارد دلار
واردات خدمات: 14/1 ميليارد دلار
ترازمثبت در زمينه ي خدمات: 39/2 ميليارد دلار
شركاي عمده ي تجاري در صادرات: روسيه ( 671/3 ميليارد دلار صادرات اوكراين به روسيه بوده است )، آلمان، تركمنستان،آمريكا، ايتاليا، تركيه، لهستان، چين، قزاقستان، بلاروس و انگلستان.
شركايعمده تجاري در واردات: روسيه ( صادرات روسيه به اوكراين 144/5 ميليارد دلار بودهاست )، آلمان، تركمنستان، آمريكا، ايتاليا، تركيه، لهستان، چين، قزاقستان، بلاروس وانگلستان.
تعداد كشور هاي طرف تجاري: 191 كشور.

برق اوکراین :

سراسر كشور اوكراين داراي برق بوده و استاندارد برق در اوكراين 220 ولت مي باشد.

كشور اوكراين داراي نيروگاههاي اتمي جهت توليد برق و انرژي گرمايي مي باشد و آب گرم در اين كشور بصورت مركزي است و در تاريخ آبان ماه توسط شهرداري آب گرم شوفاژها و حمام ها باز مي شود و به خانه ها راه مي يابد.

ساعت کار اداری در اوکراین :

ساعات كار اداري روزانه معادل 8 ساعت از 8.30 يا 9 لغايت 17.30 يا 18 با يك ساعت تعطيلي براي صرف ناهار مي باشد. روزهاي شنبه و يكشنبه تعطيل است. ساعات كار وسائل نقليه عمومي از ساعت 6 صبح تا 24 مي باشد.

تعطیلات رسمی در اوکراین :

اول ژانويه ضآغاز سال ميلادي

7 ژانويه كريسمس ارتدوكسها

8 مارس روز جهاني زن

16_15 آوريل عيد پاك

28 ژوئن روز قانون اساسي

24 آگوست روز استقلال

2_1 مي روز جهاني كارگر

9 مي روز پيروزي

4_3 ژوئن روز تثليث مقدس

وضعیت سرمایه گذاری خارجی اوکراین :

ميزان سرمايه گذاري: از ابتداي استقلال تا اول اكتبر 2001: 194/4ميليارد دلار
كشورهاي سرمايه گذار: آمريكا 702 ميليون دلار، قبرس 400 ميليوندلار، هلند 367 ميليون دلار، انگليس 363 ميليون دلار و آلمان 265 ميليوندلار
تعداد كشورهاي سرمايه گذار: شش كشور مهم فوق الذكر

در حال حاضر كشورهايي مانند چين و هند و تركيه و آذربايجان نيز به كشورهاي سرمايه گذار پيوشته اند.

وضعیت روابط اقتصادی با جمهوری اسلامی ایران :

براساس آمار گمرك اوكراين حجم گردش تجاري دو كشور 300/165 ميليون دلار بوده كه ميزان صادرات به جمهوري اسلامي ايران 401/3 ميليون دلار گزارش شده است. آمار ارائه شده فوق از سوي گمرك اوكراين با آمار ارائه شده از سوي گمرك جمهوري اسلامي ايران تفاوت فاحشي دارد و علت آن عدم اظهار دقيق تجار و صادر كنندگان ايراني و اوكرايني است كه عمدتاً جهت فرار از پرداخت سود وعوارض گمركي، ماليات و غيره انجام مي پذيرد.
بر اساس آمار گمرك جمهوري اسلامي ايران حجم مبادلات دو كشور در سال 1380 بيش از 230 ميليون دلار بوده كه ازاين مجموع، مبلغ 120 ميليون دلار صادرات ايران به اوكراين گزارش شده است.اقلام عمده صادراتي اوكراين به جمهوري اسلامي ايران: آهن آلات و فولاد،قطعات تجهيزات هواپيما، روغن آفتابگردان، لوله نفت و گاز، كاغذ و مقوا، واگن هاي راه آهن و لوكوموتيو، ماشين آلات، لوازم الكتريكي و مواد شيميائي.
اقلام عمده وارداتي از جمهوري اسلامي ايران: فروسليسيوم، كرك، فرش، كف پوش، لوازم آشپزخانه، كشمش، سنگ مرمر، بادام، مغز زردآلو، هلو، خرما، كفش و مصالح ساختماني.

آشنایی با شهر کیف در اوکراین :

كيف پايتخت اوكراين شهري است با قدمت 1500 ساله و يكي از قديمي ترين شهر هاي اروپاي شرقي و مركزي ميباشد. اين شهر توسط رود دنيپر به بخش غربي و شرقي تقسيم شده است. كيف به دليل سرسبزي و داشتن بنا هاي تاريخي زياد به نامهاي «شهري در باغ » و شهر موزه ها معروف است. مساحت اين شهر 800 كيلومتر مربع مي باشد كه بالغ بر 500 كيلومتر مربع آنفضاي سبز و مابقي را ساختمانها و اماكن عمومي تشكيل مي دهد. كيف نه تنها پايتخت اوكراين است بلكه بسياري از جاذبه هاي تاريخي و فرهنگي كشور اوكراين را به تنهايي در خود جاي داده است. اين شهر با جمعيتي بالغ بر 5/2 ميليون نفر پر جمعيت ترين شهر اوكراين مي باشد.

مترو شهر کیف اوکراین :

مترو شهر كيف در سال 1960 تاسيس شده و هم اكنون داراي بيش از 30 ايستگاه در 3 مسير شمال به جنوب، از شرق به غرب و از شمال غربي به جنوب شرقي ميباشد.

اختلاف ساعت ایران با کشور اوکراین :

اختلاف ساعت ايران با كشور اوكراين در تابستان 1 ساعت ميباشد يعني در حالي كه ساعت در ايران 12 ظهر است در شهر كيف اوكراين 11 صبح ميباشد.

واحد پول اوکراین :

واحد پول اوكراين كوپك و 100 كوپك 1 گريونا است و هر گريونا 190 تومان است.

نرخ برابري ارز:

هر دلار آمريكا برابر 75/4 گريونا

هر يورو برابر با 5/5 گريونا

در اغلب فروشگاههاي عمومي و خصوصي، هتل ها، فرودگاهها و صرافيهاي رسمي براي تبديل ارز وجود دارند كه به نرخ آزاد عمل مي كنند.

فرودگاه باریسبول - کیف اوکراین :

پايتخت كشور اوكراين شهر كيف و فرودگاه شهر كيف بريسبول ميباشد كه در 30 كيلومتري شهر واقع شده است . روبروي درب خروجي فرودگاه اتوبوسهاي مخصوص براي حمل مسافر به شهرهاي مختلف و شهر كيف وجوددارد و با 10 گريو مسافران را به مركز كيف ميبرد. ايستگاه آخر بنام ميدان سيرك كنار پمپ بنزين محل سوار شدن به همان اتوبوس است كه به فواصل15دقيقه حركت ميكند. براي رسيدن به ميدان سيرك بايد در ايستگاه Mt.universitet از مترو پياده شد و با مارشوتكا(ميني بوس روسي) يا پياده به سيرك رفت. محل فروش بليت كاسپين در همين ميدان است.

رفت و آمد درون شهری اوکراین :

در ايستگاههاي مترو باجه هاي محل فروش كارت هاي مترو براي يك ماه به مبلغ 27 گريو و بليط مترو و اتوبوس 33 گريو وجود دارد كه توصيه ميشود از اين كارت ها استفاده نماييد چرا كه اگر فراموش كنيد بليط تهيه كنيد هر بار 10 گريو جريمه خواهيد شد و در ضمن دغدغه خاطر نخواهيد داشت.

فروشگاه ها و مراکز خرید مواد غذایی اوکراین :

در اوكراين فروشگاههاي فورشد ، مترو و كاروان و اسمچ و اوكراينا و ساير فروشگاههاي زنجيره اي وجود دارند ولي بهترين انتخاب فروشگاههاي زنجيره اي فورشد است كه در سطح شهر يافت ميشود. در اين فروشگاهها كالباس بره(بارانياكالباسا) وكالباس مرغ(كوريتسا) يا كالباس پرنده(پيتيتس كالباسك) و گوشت گاو ومرغ وشير و…با قيمت ارزان و كاملا بهداشتي يافت ميشود.

مراکز تبدیل ارز اوکراین :

در سطح شهر باجه هاي تبديل ارز وجود دارد كه ميتوانيد براي تبديل دلار به گريونا استفاده كنيد ولي بايد مراقب چند نكته باشيد يكي اينكه از باجه هاي داخل مغازها استفاده كنيد و دوم اينكه اگر 100 دلاري به باجه داديد مراقب باشيد به بهانه عدم امكان تبديل 1 و يا 10 دلاري به شما پس ندهند و سوم اينكه با يك نفر همراه يا دوست براي تبديل ارز مراجعه نمائيد.

خرید لباس اوکراین :

كيف شهري سردسير با دماي متوسط 15 درجه زير صفر از اواخر آبان تا فروردين است لذا توصيه ميشود از پالتو پوستهاي مخصوص روسي و همين طور پوتين استفاده كنيد كه در بازاري به نام تريشنا يا همان بازار چيني ها شايد با قيمت ارزانتر پيداكنيد.

اين بازار در انتهاي شهر كيف در منطقه تريشنال قرار گرفته است و مي توانيد با مترو و ماشورتكا(ميني بوس ) به آنجا برويد .

اين بازار تقريبا حدود 160 لاين دارد و بسيار بزرگ است بطوريكه در يك روز نمي توان از اين بازار ديدن كرد.

قيمت لباس در كيف 50% گرانتر از ايران است ولي بهتر است كه لباسهاي زمستاني خاص مانند پالتو را بدليل كيفيت خوب از كيف تهيه شود.

مرز های زمینی و هوایی اوکراین :

اين كشور از شمال با كشور روسيه سفيد و از شرق با كشور روسيه و از غرب با كشورهاي لهستان ، مجارستان ، مولداوي و روماني و از جنوب با درياي سياه هم مرز ميباشد و آخرين مرز قاره هاي اروپاي شرقي است كه كانديداي ورود و عضويت به اتحاديه اروپا ميباشد.

شركت هواپيمائي كاسپين و يو ام اير هفته اي دو نوبت به اين كشور پرواز دارند و قديميترين خطوط هوائي با كادر بسيار مجرب در اين خط پروازي ميباشند. نوع هواپيماي پروازي در اين مسير توپولوف 154 ميباشد كه با آب و هواي جمهوريهاي سرد سير شوروي سابق سازگاري خاصي دارد.
تلفن های مفید و ضروری اوکراین :

نام
تلفن

پليس
02

آتش نشاني
01

اورژانس
03

اطلاعات داروخانه
067

اطلاعات تلفن
09

اطلاعات اتوبوس


00380442650430

اطلاعات راه آهن
005

اطلاعات مركز تاكسي
058

اطلاعات پرواز و بليطهاي هواپيمايي با پيك ارسال مي شود
056

اطلاعات بليطهاي راه آهن با پيك ارسال
050

ايستگاه راه آهن مركزي


2231111

فرودگاه بريسبول


2967243

2967609

2252252

فرودگاه ژوليناي


2712633

2762034

2422308

سفارت جمهوري اسلامي ايران

آدرس سفارت: خيابان كوراوگلواونيورسيتسكايا شماره ي 12




00380442538533

2538543

2538501

فكس: 4619146

كنسولي سفارت
2538828

مترجمين سفارت
2538543

مدرسه جمهوري اسلامي ايران
00380444287303

كتابخانه ايران در كتابخانه ملي اوكراين
00380442644794

محل تهيه گوشت ذبح اسلامي
00380442031749

هواپيمايي كاسپين در كيف
00380444860252

وزارت خارجه ي اوكراين(ميز ايران)
2128456

پليس ديپلماتيك


2955307

2946425

مهاجرت به اوکراین :

اشخاص متعلق به گروه های زیر می توانند به اوکراین مهاجرت نمایند:

در محدوده سهمیه:

– فاعلان علم و فرهنگ، که مهاجرت آنها مطابق با منافع اوکرایین می باشد؛

- متخصصین و کارمندان با درجه تخصص بالا که اقتصاد اوکرایین به آنها نیازمند است؛

– اشخاصی که به اقتصاد اوکراین مبلغ حداقل ۱۰۰۰۰۰ (صد هزار) دلار امریکا سرمایه گزاری کرده اند، و این سرمایه گذاری قانوناً به ثبت رسیده است؛

– اشخاصی که بستگان اتباع اوکراینی می باشند: برادر یا خواهر تنی، پدربزرگ و مادر بزرگ ، نوه؛

– اشخاصی که قبلاً تابعیت اوکراینی داشتند؛

- والدین، همسر محاجر و اطفال خوردسال وی؛

– اشخاصی که در قلمرو اوکراین از روز پناهنده شدن در اوکرایین در طول سه سال پیوسته زندگی می کردند و نیز ولدین، همسران و اطفال نابالغ که همراه آنها زندگی می کنند.

خارج از سهمیه:

- یکی از زوج به شرطی که همسرش تبعه اوکرایین می باشد پس از دو سال ازدواج.

- برای اشخاصی که ناظر بر اتباع اوکرایینی می باشند و یا از آنها مراقبت می کنند.

- برای اشخاصی که حق دریافت تبعیت اوکراین طبق نسب منطقه ای دارند.

– برای اشخاصی که مهاجرت آنها مطابق با منافع اوکراین می باشد.

– برای اوکراینی های اصیل و همسران آنها در صورت ورود مشترک و اقامت در قلمرو اوکراین

همسران اتباع اوکراینی که بیش ازدو سال است که با یک دیگر ازدواج کرده اند، به شرط ارائه مدارک زیر می توانند از طریق این سفارت اقدام به دریافت مجوز مهاجرت به اوکرایین کنند:

- سه قطعه عکس؛

ب- ترجمه رسمی شناسنامه؛

- گواهی محل سکونت؛

- اطلاعات مربوط به ترکیب خانواده، ترجمه رسمی گواهی ولادت (شناسنامه)؛

- گواهی نداشتن سو سابقه.
اطلاعات عمومی دانشگاه های اوکراین :

زبان تدریس دانشگاهها: روسی ، اوکراینی ، انگلیسی

دوره پاتفک زبان روسی: یک دوره آماده سازی قبل ازورود به دانشگاهها میباشد که شامل زبان روسی، تاریخ اوکراین، برای گروه مهندسی: ریاضی، فیزیک و مکانیک وبرای گروه پزشکی: شیمی، زیست شناسی، زبان تخصصی پزشکی

هزینه دوره پاتفک: در دانشگاههای مختلف بسته به کیفیـــت دانشگاه متنوع میباشد و شهریــه این دوره 6000-3000 دلار آمریکا با خوابگاه میباشد.

سیستم تحصیلی دانشگاهها: سیستم ترمیک و دو ترم در سال

شروع ترمهای تحصیلی دانشگاهها: سپتامبر و فوریه

شروع ترمهای دوره پاتفک: از سپتامبر تا تاریخ 15 نوامبـــر هر سال و پس از این تاریخ فقط دانشگاه تاراساشفچنکو کــه دوره فشرده دارد ، دانشجو می پذیرد.

دانشگاه هایی درآنها بعضی رشته هابه زبان انگلیسی تدریس می شود :

- دانشگاه علوم پزشکی بوگامولتس

- دانشگاه علوم پزشکی پولتاوا

- دانشگاه علوم پزشکی لوو

- دانشگاه هوا و فضای کیف – نایو

- دانشگاه هوا و فضای خارکف – خایی

- دانشگاه فنی و مهندسی کیف – کاپیی

زبان تدریس دانشگاه های اوکراین :

زبان تدریس در این کشور روسی و اوکراینی میباشد و برای آموزش زبان روسی 9 ماه دوره آموزش زبان روسی معروف به دوره پاتفک با هزینه های نازل آموزش وجود دارد.
دوره های آماده سازی پاتکف اوکراین :

این دوره یک دوره آماده سازی و هماهنگ سازی دانشجویان خارجی از نظر زبان تدریس و دروس علمی پیش دانشگاهی میباشد و علاوه بر زبان روسی دروس
بیوفیزیک، شیمی ، بیولوژی و تاریخ اوکراین برای گروههای علوم پزشکی و برای گروههای فنی ومهندسی دروس ریاضی ، فیزیک ، مکانیک ، رسم فنی و تاریخ اوکراین آموزش داده میشود.

زمان ثبت نام دانشگاه های اوکراین :

زمان شروع کلاسهای اوکراین به دو دسته تقسیم می شود:

1- دوره عادی ابتدای مهر الی 25 آبانماه

2- دوره فشرده از 25 آبان ماه الی آخر اسفند ماه

3- دوره عادی یک سال و نیمه از فروردین ماه الی خرداد سال بعد

نکته : برگزارکننده دوره های فشرده و یک سال و نیمه در اوکراین دانشگاه شفچنکو میباشد.

با توجه باینکه اخذ پذیرش دو هفته و رسیدن تاییدیه پذیرش به سفارت از جانب وزارت علوم اوکراین دو هفته و زمان اخذ ویزای دانشجویی نیز دو هفته زمان لازم دارد ، دانشجو باید 6 هفته قبل اقدام به اخذ پذیرش نماید.

تسهیلات رفاهی برای دانشجویان در اوکراین :

تمامی دانشجویان در دانشگاههای این کشور میتوانند در حد متناسب از امکانات ورزشی ، مرکز کامپیوتر ، کتابخانه ، لابراتوراهای دانشگاه و مراکز فرهنگی دانشگاهها استفاده نمایند. کشور اوکراین دانشگاههای خود را به نحوی تجهیز نموده که از تمام کشورها از جمله کشورهای اسکاندیناوی ، تایلند ، چین ، هند،ایران ، کشورهای عربی و آفریقا دانشجو جذب مینماید.

مزیتهای تحصیل در اوکراین :

- ارایه تمامی رشته های تحصیلی وعدم محدودیت جذب دانشجوی خارجی

- ارایه کلیه رشته های علوم پزشکی به دانشجویان ایرانی و خارجی

- ارایه دوره پیش دانشگاهی موسوم به پاتفک روسی در طی سال اول

- امکانات خوب آموزشی با کیفیت مناسب و خوابگاه خوب به دانشجویان در مدت دوران دوره پاتفک روسی

- ارایه خوابگاههای مناسب و مجزا جهت دانشجویان دختر و پسر

- اریه امکانات ورزشی و اینترنتی در حد مطلوب با پرداخت حق عضویت

- امکان تحصیل با نازلترین شهریه و قابلیت تایید در کشورهای اروپایی

- هزینه بسیار پایین زندگی نسبت به سایر کشورهای اروپایی

- کافی بودن مدرک دیپلم متوسطه برای ورود دانشجویان ایرانی

- قابلیت آموزش زبان روسی در دانشگاهها و کالجها تحت نظارت وزارت علوم اوکراین

- ارایه بعضی از رشته های مهم به زبان انگلیسی به دانشجویان خارجی

- بیمه درمانی اجباری در طول مدت تحصیل و حمایت درمانی دانشجویان

- ارایه مدرک دکترای حرفه ای در پایان تحصیلات پزشکی و دندانپزشکی زیرا در بعضی از کشورها مانند هندوستان در پایان تحصیلات رشته پزشکی مدرک فوق لیسانس و دررشته دندانپزشکی مدرک لیسانس ارایه می گردد و دانشجویان بایستی دوره های تکمیلی در ایران بگذرانند

- ارایه بعضی از رشته های تحصیلی که امکان ورود برای دانشجویان ایرانی در سایر کشورها موجود نمیباشد مانند ساخت راکت و ...

- ارایه خوابگاه به دانشجویان خارجی در تمامی دانشگاهها

- امکان انتقال به ایران و دانشگاههای معتبر جهان با رعایت ضوابط

دانشگاه های برگزار کننده پاتکف در اوکراین :
- دانشگاه ملی تاراساشفچنکو درکیف- فاصله دانشگاه تاخوابگاه 600 -500 متر

دانشگاه ریاست جمهوری در کیف (مایوپ)- فاصله دانشگـاه تا خوابگاه 50 متر

- دانشگاه یورپین در کیف (یوروپسکی) - فاصله دانشگـــــاه تا خوابگاه 3000 متر
اسامی دانشگاههای اوکراین که مورد تایید وزارت علوم ایران قرار گرفته اند:

1- National Technical University of Ukraine (Kiev Polytechnical Institute), Ukraine

2-National Aviation University

3-National P.I Caikovsky Musical Academy

4- Kyiv National University of Design and Technology

5- Taras Schevchenko (Sevcenko)University of Kiev

6- N.Ye. Zhukovsky National Aerospace University (Kharkiv Aviation Institute)- Ukraine

6- صرفاً‌ تاسطح‌ کارشناسی‌ ارشد.

7- Sumy State University

7- درمقاطع کارشناسی وکارشناسی ارشد کلیه رشته ها ودر مقطع دکترا صرفا" رشته های اقتصاد، مکانیک، الکترونیک، فیزیک و مدیریت

8- National Metallurgical Academy of Ukrain

8- در مقطع کارشناسی صرفا" رشته های علوم انسانی ودر مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا صرفا" رشته های فنی ومهندسی

9- Kyiv National Linguistics University

10- National Agricultural University of Ukrain

11- Kyiv National University of Construction and Architecture

12- National Technical University 'Kharkiv Polytechnical Institute'

12- صرفا" دانشکده های اتوماسیون وابزارسازی، مدیریت بازرگانی، تجارت و امور مالی، مهندسی شیمی، فناوری کامپیوتر و اطلاعات، انفورماتیک ومدیریت، اقتصاد، اقتصاد و حقوق، مهندسی برق، فناوری موادمعدنی، فناوری موادآلی، مهندسی فیزیک، فناوری و فیزیک، ماشین سازی، ماشین سازی نیرو، ساخت ماشین های الکتریکی، ماشین سازی باری، مهندسی مکانیک وفناوری.

13- Kharkiv State Technical University of Construction and Architecture.

14- Kharkiv State Automobile and Highway Technical University

15- Kharkiv State Municipal Academy

16- Karazin Kharkiv National University

17- European University

17- صرفا" تاسطح کارشناسی ارشد در دانشکده های اقتصاد و مدیریت، سیستم های اطلاعات و تکنولوژی.

18- National Academy of Sciences of Ukraine

19- Odesa National Maritime Academy

20- National University of Shipbuilding ‘Admiral Makarov’ (NUS)

21- Zhytomyr State ‘Ivan Franko’ University

21- صرفاً در رشته های علوم انسانی، علوم پایه و تربیت دبیری

براساس اطلاعیه وزارت بهداشت ایران؛ دانشگاه های علوم پزشکی ارمنستان واکراین از ابتدای سال 2010 غیرمعتبر می‌باشند.ولی می توان به شرح ذیل اقدام نمود:

دانش آموزان سوم تجربی وریاضی (با معدل کل 16 به بالا)می توانند یک سال دوره پیش دانشگاهی و مقدماتی زبان روسی را دریکی از کالجهای زبان اکراین بخوانند و در سال بعد در دانشگاه پزشکی بلاروس(روسیه سفید) که مورد تایید وزارت بهداشت ایران می باشد؛ ادامه تحصیل دهند.)

متقاضیان تحصیل در رشته های علوم پزشکی عمومی باید دارای معدل دیپلم نظام قدیم بالای 16 ویا پیش دانشگاهی بالای 17 باشند(دررشته های علوم تجربی یا ریاضی فیزیک). داوطلبان فاقد مدرک پیش دانشگاهی میتوانند این دوره را در اکراین طی کنند. مدرک پیش دانشگاهی اخذ شده از اکراین به شرط دارا بودن معدل بالای 17 مورد تایید وزارت بهداشت ایران میباشد.





- دانشگاه علوم پزشکی بوگامولتس در شهر کیف
- دانشگاه علوم پزشکی بوگامولتس در شهر کیف

- دانشگاه علوم پزشکی پولتاوا در شهر پولتاوا

- آکادمی تخصصهای علوم پزشکی شوپی کا در شهر کیف

مدارک لازم جهت اخذ پذیرش و روادید تحصیلی

1. کپی پاسپورت صفحات 9-2 و اصل پاسپورت معتبر
2. کپی شناسنامه تمام صفحات و یک قطعه عکس
3. معادل ریالی 60 دلار هزینه دعوتنامه تحصیلی و پست هوایی
4. فرم تکمیل شده ثبت نام

5- ترجمه ریز نمرات و گواهی آخرین مدرک تحصیلی به زبان روسی به تایید دادگستری وامور خارجه وسفارت اوکراین رسیده باشد(40 دلار هزینه تایید سفارت اوکراین میباشد)

1. 6- گواهی آزمایشات ایدز و هپاتیت به زبان انگلیسی
2. 7- ترجمه گواهی سلامت جسمانی توسط پزشک به زبان انگلیسی یا روسی که به تایید سازمان نظام پزشکی‌ ، دادگستری وامور خارجه و سفارت اوکراین رسیده باشد (40 دلار هزینه تایید سفارت میباشد)
3.
4. 8-ترجمه شناسنامه به زبان انگلیسی یا روسی که به تایید دادگستری وامور خارجه وسفارت اوکراین رسیده باشد (20 دلار هزینه تایید سفارت اوکراین میباشد)
5. 9 - 12 قطعه عکس 4×3 رنگی پاسپورتی
6. 10- 40 دلار هزینه صدور روادید تحصیلی که سفارت اوکراین طی یک قبض با هزینه های تایید مدارک جمعا 100 دلار میبایستی به شماره حساب سفارت واقع در بانک ملی ارزی ، شعبه اسکان ، خ ولیعصر تقاطع میرداماد واریز گردد.

گواهی سلامت جسمانی جهت اوکراین :

نمونه متن باید مطابق با متن ذیل در سربرگ پزشک باشد:

دکتر . . . . . . . . . . تاریخ

بدینوسیله گواهی میگردد ،

پیرو معاینات بالینی و رؤیت آزمایشات ایدز و هپاتیت لازمه آقای / خانم . . . . . . از نظر جسمانی و روانی از سلامت کامل برخوردار میباشند و هیچگونه عارضه یا بیماری خاص جسمانی و روانی ندارند.

نام پزشک معالج تاریخ

نکته: حضور دانشجو جهت تحویل مدارک و دریافت ویزا از سفارت الزامی است.

شماره




هزینه تایید مدارک توسط سفارت اوکراین





هزینه تعیین شده
1




هزینه تایید ترجمه مدارک تحصیلی
20 دلار
2




هزینه تایید ترجمه شناسنامه
20 دلار
3




هزینه تایید ترجمه گواهی سلامت جسمانی
20 دلار
4




هزینه روادید تحصیلی
40 دلار
5




جمع کل هزینه های واریزی برای هردانشجو
100 دلار
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
با تشکر از شما دوست عزیز

می خواستم بدونم در روسیه دانشگاهی کاردانی به کارشناسی رو ارائه میده

SmileSmileSmile
We Can Change Cool
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
ماهيانه بطور متوسط دانشجويي 250 - 200 دلار امريكا ميباشد.

هزينه هاي خورد و خوراك در كيف حداقل ماهانه 250 دلار و در شهرهائي مانند خاركف و پولتاوا ماهانه 200 دلار ميباشد.

هزینه های انواع غذا در رستوران :

* هزينه صبحانه 5-4 گريو يا يك دلار است.
* هزينه يك مرغ سوخاري شده كه در تمام فروشگاهها موجود است حدود 3 دلار است.
* هزينه هر وعده غذا در دانشگاه حدود 5-3 دلار ميباشد.
* هزينه يك وعده غذاي اوكرايني در رستوران داماشني كوخني در كيف حدود 5-3 دلار ميباشد.
* هزينه يك وعده غذاي كبابي در رستوران هاي درجه يك حدود 30-20 دلار ميباشد.
* هزينه يك وعده غذاي اوكرايني در رستوران هاي درجه يك در كيف در حدود 25-15 دلار ميباشد.
* هزينه يك ساندويچ مك دونالد متوسط در حدود 8-6 دلار است.
* هزينه يك بستني مك دونالد متوسط در حدود 3-2 دلار است.
* هزينه يك بستني ميوه اوكرايني متوسط در حدود 2 دلار است.
* هزينه يك وعده غذاي ايراني مانند چلو كباب بدون مخلفات حداقل 8 دلار و با مخلفات نظير نوشابه و سالاد فصل و ترشي 12 دلار است.
* هزينه يك وعده غذاي ايراني مانند چلو خورشت بدون مخلفات حداقل 6 دلار و با مخلفات 8 دلار است.
* هزينه يك وعده غذاي آذربايجاني در رستوران آذزبايجاني مانند چلو كباب كه اصطلاحا لوليا كباب و شيشليك كه اصطلاحا شيش كباب مي گويند بدون مخلفات حداقل 20 دلار و با مخلفات نظير نوشابه و سالاد فصل و ترشي حداقل 30 دلار است.
* هزينه يك وعده غذاي تركي در رستوران قورما مانند برنج با انواع خورشت و دسر بدون مخلفات حداقل 10 دلار و با مخلفات نظير نوشابه و سالاد فصل و ترشي و دسر 20 دلار.

قابل ذكر است رستوران هاي نامبرده رستوران هاي معروف در كيف هستند مانند رستوران حاتم و البرز در تهران و به همين جهت كيفيت غذاهاي ارائه شده و قيمت آنها بالاست و به دانشجويان توصيه نمي گردد و بهتر است دانشجويان خودشان آشپزي نمايند كه به مراتب هزينه پخت غذا در منزل ارزانتر از رستوران مي باشد.
هزینه اجاره مسکن در اوکراین :

در شهر كيف مناطق مختلفي بات هزينه هاي اجاره متنوعي قابل مشاهده است .

مناطق مركزي شهر همانند خيابان خرشاتيك و اطراف آن تا ميدان سيرك و بلوار شفچنكو و خيابان آرتيوما و خيابان پرورزنايو و خيابان ميخايلوفسكا و منطقه پيچرسك از گرانترين مناطق شهر كيف محسوب مي گردد.

مناطق غير مركزي گران مانند منطقه آوالون كه مناطق نوساز با معماري بسيار زيبا ميباشند كه در اين منطقه مناطق غير مركزي كه در اطراف دانشگاه فني كاپئي و دانشگاه پزشكي بوگامولتس و اواسط بلوار پراسپكت بابدي به بعد تا انتهاي منطقه سوتوشن به نسبت مركز شهر و منطقه غير مركزي نوساز ، مناطق ارزانتري مي باشند.

نوع ساختمانها در قيمت اجاره و خريد خانه ها تاثير گذار است و خانه هاي شهر كيف به جهار دستاه تقسيم مي شوند:

1- خانه هاي استاليني با ارتفاع با سقف حدود 4 متر با قدمتي 100-50 سال

2- خانه هاي خورشچوفي با ارتفاع تا سقف حدود 3 متر با قدمت 50-30 سال

3- خانه هاي آپارتماني نو ساز طرح اروپايي

4- خانه هاي ويلايي طرح جديد اروپايي در نزديكي مجسمه مادر در دهكده پادشاهي در كيف

5- خانه هاي ويلايي طرح جديد در شهركهاي خارج از شهر و نزديك كيف

6- خانه هاي ويلايي جزيره اي طرح اروپايي بسيار زيبا و بي نظير در منطقه كنچزاس در اطراف كيف كه در اين سبك هر خانه ئيلايي در يك جزيره كه دور آن را آب فرا گرفته قراردارد و قيمت هر يك از اين ويلاها حداقل 2 ميليون دلار است.

7- خانه هاي روستايي

هزينه اجاره يك سوئيت دانشجوئي 30 تا 70 متر با امكانات رفاهي و مبله دانشجوئي بسته به امكانات و فاصله نزديك با دانشگاه و موقعيت در شهر كيف خارجج از مركز شهر ماهيانه 800-300 دلار ميباشد.

هزینه حمل و نقل در اوکراین :

وسايل حمل و نقل عمومي در اوكراين شامل مترو و ترانوا و تاكسي و اتوبوس و ميني بوس ميباشد كه هزينه هاي آن به قرار زير است:

هزينه مترو و ترانوا هر بليط 50 كوپك

هزينه تاكسي هر كيلومتر 3-2 گريو

هزينه اتوبوس هر بليط 50 كوپك

هزينه ميني بوس هر بليط 50 كوپك

هزینه زندگی دانشجوئی در اوکراین :

مشروط به زندگي در خوابگاه حداقل ماهيانه 250 دلار ميباشد.

در صورت زندگي در خانه بصورت مشترك با ساير دانشجويان حداقل ماهيانه 400 دلار ميباشد.

در صورت زندگي در خانه بصورت مستقل حداقل ماهيانه 600 دلار ميباشد.
هزینه خوابگاه در اوکراین :

خوابگاهها بسيار متنوع هستند و هزينه خوابگاه بسته به دانشگاه و خوابگاه بطور متوسط ساليانه بسته به كيفيت خوابگاه 600-200 دلار براي سال اول و سالهاي بعد 20 دلار گرانتر ميباشد.

هزینه بیمه درمانی در اوکراین :

هزينه بيمه درماني 100-70 دلار و براي دانشجويان اجباري است . هزينه آزمايشات ساليانه پزشكي 100-50 دلار آمريكا ميباشد.

شهریه سالیانه دانشگاه های اوکراین :

- دوره پاتفك زبان روسي 2000-3900 دلار

- رشته هاي فني و مهندسي 1500-3000 دلار

- رشته هاي علوم پزشكي 2500-3500 دلار

- رشته هاي تخصصي علوم پزشكي 2500-3500 دلار

- مقاطع فوق ليسانس فني ومهندسي 2200-3000 دلار

- رشته هاي هنري و موسيقي حداقل 2500 دلار

- گروه فني و مهندسي دانشگاه كاپيي كيف : از 2000 دلار

- گروه فني و مهندسي دانشگاه نائو كيف: از 2000 دلار

- گروه علوم پزشكي بوگامولتس كيف: از 2750 دلار

- گروه علوم انساني دانشگاه شوچنكو كيف: از 1800 دلار

- گروه فني و مهندسي دانشگاه خايي در خاركف: از 1650 دلار

- دوره دو ساله خلباني كورسهاي پي پي ال و سي پي ال 22000 دلار و دوره : PPL 5500 دلار ( 6 ماه) و دوره CPL 16500 دلار آمريكا

تذكر: كليه شهريه هاي اعلام شده فوق قابل تغييروافزايش است.

شهریه کالج ها و دانشگاه های اوکراین در سال 2009-2008 :

1- كالج مائوپSadتحصيل 12300 گريون)(خوابگاه در ماه 600 گريون)( بيمه و دعوتنامه و اقامت وكارت دانشجويي 850 گريون) كه معادل 2750 يورو يا 4200 دلار ميباشد.

2- كالج دانشگاه شوچنكو: براي سال تحصيلي آينده 3850 يورو يا 6000 دلار ميباشد (2900 يوري تحصيل-800يورو خوابگاه- 150 يورو بيمه رجيستر و كتاب)

3-كالج يوروپين: در كل 500 دلار گرانتر از سال گذشته و 4000 دلار ميباشد.

4- دانشگاه كاپئي: تحصيل 4000 دلار- خوابگاه ازماهي 30 دلار تا 60 دلار- بيمه 90 دلار- اقامت 20 دلار.

5-دانشگاه نائو: تحصيل از 3900 تا 4900 دلار- خوابگاه از 50 تا 120 دلار در ماه.

6- دانشگاه خائي: تحصيل از2500-200 دلار-خوابگاه 30 دلار در ماه

7- دانشگاه كيسي: 3300 دلار-خوابگاه 30 دلار در ماه -بيمه 90 دلار- اقامت 20 دلار.

8-دانشگاه چايكوسكي:از 4500-4000 دلار در سال-خوابگاه ندارد- بيمه90 دلار- اقامت 20 دلار.

9- پلتاوا: دندانپزشكي به روسي 16200 گريون (معادل 3560 دلار)

دندانپزشكي به انگليسي 19200 گريون ( معادل 4212 دلار)

پزشكي به روسي 14600 گريون ( معادل 3208 دلار)

پزشكي به انگليسي 16700 گريون(معادل 3670 دلار)

خوابگاه 30 دلار در ماه-بيمه 90 دلار- اقامت 20دلار

10- دانشگاه باگامولتس: پزشكي به روسي 3100 دلار

پزشكي به انگليسي 4300 دلار

دندانپزشكي به روسي 3800 دلار

دندانپزشكي به انگليسي 4500 دلار

داروسازي 3200 دلار

خوابگاه 60 تا 70 دلار در ماه- بيمه 90 دلار-اقامت 20 دلار
$national technical university of Ukraine( kiev polytechnical institute) Ukraine. 5000
national avlation university 3900$ - 4900$
$national P.I caikovsky musical acadwmy. 4000$ 4500
$kyiv national university of design and technology. 3000
taras schevchenko( sevcenko) university of kiev
$N.Ye Zhukovsky national aerospace university (kharkive aviation institute) 2000
صرفا تا سطح كارشناسي ارشد
Sumy State University

در مقاطع كارشناسي و كارشناسي ارشد و در مقاطع دكترا صرفا رشته هاي اقتصاد-مكانيك- الكترونيك-فيزيكو مديريت
nationaL metallurgical academy of ukrain.1700-1800$

در مقطع كارشناسي صرفا رشته هاي علوم انساني و در مقطع كارشناسي ارشد و دكترا صرفا رشته هاي فني و مهندسي.

kyiv national lingulstics university. 3500$

national agricultural university of ukrain

kyiv state technical university of civil engineering and architecture. 3000$

national technical university kharkiv polytechnical institute. 2000-2500$

صرفا دانشكده هاي اتوماسيون و ابزار سازي- مديريت بازرگاني-تجارت و امور مالي- مهندسي شيمي- فناوري كامپيوترو اطلاعات- انفور ماتيك و مديريت-اقتصاد-اقتصادو حقوق-مهندسي برق- فناوري مواد معدني- فناوري مواد آلي-مهندسي فيزيك- فناوري و فيزيك- ماشين سازي-ماشين سازي نيرو- ساخت ماشين هاي الكتريكي- ماشين سازي – مهندسي مكانيك و فناوري.

kharkiv state technical university of construcation and architecture. 1700-2200$

kharkiv state automobile and highway technical university. 1800-2000$

kharkiv state municical academy.2000-2200$

karazin kharkiv national university. 2000-2500$

European university. 2500$

صرفا تا سطح كارشناسي ارشد در دانشكده هاي اقتصاد و مديريت-سيستم هاي اطلاعات و تكنو لوژي.

1- دانشگاه كشتي سازي ادسا از 2400 تا 3200 دلار.

2- كشتي سازي شهر ماري اپل 2100-1800 دلار.

تذكر: كليه شهريه هاي اعلام شده فوق قابل تغييروافزايش است.

هزینه کتب آموزشی :

هزينه كتب گروه علوم پزشكي ساليانه: 500-200 دلار

هزينه كتب گروه علوم مهندسي ساليانه: 300-200 دلار

هزينه كتب گروه علوم انساني ساليانه: 300-200 دلار

قابل ذكر است دانشجويان مي توانند كليه كتب درسي و آموزشي را از كتابخانه دانشگاههاي اوكراين دريافت داشته و پس از مطالعه استرداد نمايند و در پايان سال تسويه نمايند.

برخي از كتابها زمان محدودي دارد و بايد دانشجو در زمان مقرر تحويل كتابخانه نمايد.

جهت عضويت در كتابخانه يك قطعه عكس 4*3 و كارت دانشجويي نياز است.

هزینه شارژ ماهیانه مسکن در اوکراین :

شارژ ماهيانه شامل هزينه آب و برق و گاز و وسايل گرمايي و نظافت عمومي ساختمان ميباشد كه توسط مديريت هر ساختمان دريافت مي شود كه بستگي مساحت هر آپارتمان دارد و بشرح ذيل ميباشد:

در تابستان 40-20 دلار

در زمستان 50-30 دلار

قابل ذكر است هزينه تلفن و اينترنت شخصي بوده و جزو شارژ ساختمان محسوب نمي گردد.

هزینه بلیط هواپیما در اوکراین :

در حال حاضر شركت هواپيمايي ايراني كاسپين و هواپيمايي اوكرايني يو ام اير و هواپيمايي آذربايجان به كشور اوكراين پرواز دارند و هزينه بليط يكساله 650-600 دلار و بليط سه ماهه 600-500 دلار و بليط يكماهه 400-360 دلار متغيير ميباشد.

قابل توجه است كه اين قيمتها در فصلهاي مختلف تغيير مي نمايد.
هزینه تمدید ویزای تحصیلی :

هزينه تمديد ويزاي تحصيلي ساليانه 70-20 دلار ميباشد كه بسته به دانشگاهها متغيير مي باشد.

جهت تمديد اصل پاسپورت و چهار قطعه عكس 4*3 و يك فرم درخواست و برگه واريز شهريه و ثبت نام و آزمايشات ايدز و هپاتيت لازم ميباشد.
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
(2010-08-02 ساعت 16:09)hamedrouhi نوشته:  با تشکر از شما دوست عزیز

می خواستم بدونم در روسیه دانشگاهی کاردانی به کارشناسی رو ارائه میده

SmileSmileSmile

آقا سوال ما جواب نداشت ؟؟؟؟!!!!!!!!
We Can Change Cool
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
فكر نمي كنم.يا حداقل اينه كه من تا حالا نديدم .ولي بازم مي پرسم بهت ميگم
پاسخ
تشکر کنندگان: hamedrouhi ، msar
رشته دندانپزشکی در دانشگاه پزشکی – دندانپزشکی مسکو (سماشکو)

مورد تایید وزارت بهداشت برای رشته دندانپزشکی

نیاز به طی نمودن 1 سال دوره یادگیری زبان روسی (پادفک ) میباشد.

هزینه دوره پادفک =90000 روبل * (دوره یکساله)

هزینه تحصیل در دوره دندانپزشکی به زبان روسی = 149000 روبل (سالانه)

خوابگاه 2 نفر در یک اتاق ماهیانه نه چندان نزدیک دانشگاه = ماهیانه 5000 روبل

****************************************************
دانشگاه پزشکی دندانپزشکی پاولوف در شهر سنت پتربورگ

دانشگاه بسیار زیبا و آرام با اساتید بسیار عالی

تحصیل پزشکی به زبانهای روسی و انگلیسی

تحصیل دندانپزشکی به زبان روسی

برای تحصیل در زبان انگلیسی مدرکی نیاز نیست اما مصاحبه نه چندان سخت به زبان انگلیسی خواهد بود.

در صورت داشتن مدارک تافل یا آیلتز نیازی به مصاحبه نخواهد بود.

پزشکی 6 ساله میباشد.نیاز به داشتن مدارک دیپلم و پیش دانشگاهی ریاضی و فیزیک یا علوم تجربی با معدل بالای 16 میباشد.

میتوان بدون داشتن مدرک پیش دانشگاهی وارد کورس یک ساله زبان و آمادگی ریاضی و فیزیک و زیست شناسی و علوم شد و این سال در ایران همان پیش دانشگاهی تلقی خواهد شد.

هزینه خوابگاه = سالانه 25000 روبل

هزینه تحصیل در پادفک (دوره پیش نیاز زبان روسی) = 80000 روبل

هزینه کورس پزشکی به زبان روسی = سالانه 130000 روبل

هزینه کورس دندانپزشکی به زبان روسی =160000 روبل

هزینه کورس پزشکی به زبان انگلیسی = 5000 یورو(برای این مورد باید تماس بگیرید)

هزینه زندگی در پیتربورگ = حداقل ماهیانه به صورت دانشجویی 200 هزارتومان

خوابگاه بسیار نزدیک دانشگاه میباشد.

برای دریافت نرخ روبل به آدرس بانک مرکزی در سایت اینترنتی

http://www.cbi.ir/ExRates/rates_fa.aspx

میباشد.

منبع : http://iranacademy.ir

GOOD LUCK
We Can Change Cool
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
سلام به همگی
من در حال حاضر دارم دوره پادفک میگذرونم تو بلاروس
من دیپلمم فنی بود و اینجا همونطور که میدونین پزشکی مشروط مورد قبول ایرانه
من با اون شرایط ایران مدرکم قبول نیس
من با این ذهنیت اینجا اومدم که ادامه تحصیل رو تو یه کشور بهتر مثل امریکا , کانادا یا انگلیس بگذرونم.
حالا نمیدونم اون کشور ها هم مثل ایران قبول ندارن یا غیر از اینه...
خیلی خیلی خیلی ممنون میشم اگر کمکم کنین
علی یارتونShy[/size]
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
صمیمانه نیازمند یاری سبزتان هستیمWink
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
دوستان لطفا از ایجاد تاپیک تکراری بپرهیزید

این تاپیک قبلا ایجاد شده لطفا به صفحه 2 ویزای دانشجویی بروید.

با تشکر
We Can Change Cool
پاسخ
تشکر کنندگان: mohammad.maleki ، msar




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان