کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
تحصیل در ترکیه
كسي خبر داره كه تو دانشگاهاي تركيه رشته ي شهرسازي هست يا نه؟واسه كارشناسي..
پاسخ
تشکر کنندگان: IrradaArislal ، msar
در این قسمت توضیحات کاملی مینویسم

راهنماي تحصيل در تركيه
قبل از پرداختن به شرایط دقیق و نحوة ثبت نام و ورود به مؤسسات آموزش عالی ترکیه لازمی می دانیم پیرامون کلیات موضوع توضیحی هر چند مختصر ارائه نمائیم. دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ترکیه در هر سال تحصیلی موظف به پذیرش سهمیه ای بالغ بر 4500 دانشجوی خارجی (غیر ترک) می باشند در این راستا سازمان ÖSYM (مرکز انتخاب و جایگزینی دانشجو) ترکیه متولی برگزاری آزمونی به نام YÖS (آزمون دانشجویان خارجی) گردیده که همه ساله در ماه آپریل در کشور ترکیه و چند کشور منطقه به طور همزمان برگزار می گردد.
با توجه به سطح معلومات دبیرستانی و هوش سرشار دانش آموزان ایرانی در مقایسه با داوطلبان سایر کشورهای منطقه و همچنین اعتبار علمی بسیار بالای دانشگاههای ترکیه، هزینه های تحصیلی و هزینه های زندگی بسیار پائین این کشور، برگزاری آزمون به زبان انگلیسی، سهل الوصول بودن تردد به کشور ترکیه و عوامل بسیاری از این قبیل فرصت استثنایی برای داوطلبین ایرانی مهیا شده است تا با شانس قبولی بسیار بالا امکان ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر کشور ترکیه و چه بسا دانشگاههای آمریکا نصیبشان گردد.
دانشگاههای ترکیه:
سیستم آموزشی دانشگاههای ترکیه کاملاً مطابق با استانداردهای سیستم آموزشی آمریکا بوده و دروس به صورت ترمی-واحدی ارائه می گردد. زبان آموزشی بسته به دانشگاه و رشته، انگلیسی، فرانسه، آلمانی و یا ترکی خواهد بود.
تقویم آموزشی دانشگاه های ترکیه تقریباً همانند دانشگاه های ایران می باشد. بدین ترتیب که شروع ترم پائیز از ماه اکتبر و انتهای ژانویه و ترم بهار از فوریه آغاز و در ماه ژوئن به انتها خواهد رسید و ترمهای تابستانی از جولای تا آگوست خواهد بود.
رشته های تحصیلی:
توسط این آزمون امکان تحصیل در کلیه رشته های فنی مهندسی، پزشکی، هنر و علوم انسانی در دانشگاههای ترکیه فراهم می باشد.
اعتبار علمی:
دانشگاههای ترکیه در سال های گذشته اعتبار علمی بالایی در مجامع بین المللی کسب نموده اند به گونه ای که مدارک علمی این دانشگاهها در کلیه کشورهای دنیا شناخته شده می باشد. در رشته پزشکی پس از فارغ التحصیل کارت طبابت بین المللی اعطا می گردد. در کلیه رشته ها برای دانشجویان ممتاز امکان بورسیه شدن توسط سازمانها و مؤسسات آموزش آمریکایی و اروپایی میسر می باشد و حتی در برخی دانشگاههااز ترم دوم به بعد می توان به صورت انتقالی به دانشگاههای امریکا در همان رشته و ترم تحصیلی منتقل گردید.
وزارت علوم ایران هفده دانشگاه این کشور را به عنوان دانشگاه ردیف اول معرفی نموده است.
همچنین وزارت بهداشت مدارک علمی هشت دانشگاه پزشکی ترکیه را مورد تأیید قرار داده است.
1. لازم به ذکر است که اخیراً بر تعداد دانشگاه های مورد قبول ایران افزوده شده است.
2. نکته قابل توجه این که بعد از دانشگاههای انگلیس، بیشتر دانشگاههای ترکیه از سطح بالایی در بین کشورهای اروپایی برخوردار هستند و همچنین دانشگاه ها به منظور ارتقاء علمی خود با دانشگاه های معتبر جهان همکاری مستقیم دارند. به عنوان مثال دانشگاه حاجت تپه ترکیه با دانشگاه هاروارد ارتباط مستقیمی دارد.
امکانات دانشگاهی و خوابگاهی:
به طور کلی دانشگاههای ترکیه دارای امکانات وسیع و مناسبی از جهت فضای آموزشی، امکانات کتابخانه ای، اینترنتی و تجهیزات آزمایشگاهی، لوازم و زمین های ورزشی متعدد، امکانات تفریحی و خدمات درمانی و غیره می باشند. اکثر دانشگاهها دارای امکانات خوابگاهی با هزینه بسیار اندک می باشند و با وجود اینکه دانشگاه ها از پیش تعهدی جهت خوابگاه ارائه نمی نمایند لیکن در سالهای گذشته معمولاً امکان استفاده از خوابگاه برای دانشجویان ایرانی میسر بوده است.
دانشگاههای دولتی شامل 27 دانشگاه و با سهمیة پذیرش بالغ بر 2500 نفر و دانشگاههای خصوصی شامل 22 دانشگاه با سهمیة پذیرش بالغ بر 2400 نفر دانشجوی خارجی (غیر ترک) می باشد.
هزینه اقامت:
در کشور ترکیه هزینه اقامت بسیار مناسب می باشد به طوریکه در شهر آنکارا یک آپارتمان معمولی (حدود 80 متر در محله ای معمولی) را می توان حدود 250 دلار اجاره نمود. هزینه ارزاق مشابه کشورمان می باشد، هزینه البسه به مراتب ارزانتر از ایران می باشد. تنها تفاوت بارز در هزینه های حمل و نقل می باشد که البته برای دانشجویان تخفیف های ویژه ای (50%) در بلیط اتوبوس های شهری و برون شهری,ترن های شهری و حتی خطوط هواپیمایی در نظر گرفته می شود. علاوه بر این هزینه های درمانی دانشجویان نیز رایگان می باشد.
*ورود به دانشگاه در کشور ترکیه:
ورود به دانشگاه از مقطع دیپلم دبیرستان به بعد همانند ایران منوط به شرکت و قبولی در کنکور سراسری کشور ترکیه می باشد و در مقاطع بالاتر بستگی به ضوابط و قوانین هر دانشگاه دارد. در اینجا تکیه بر مقطع دیپلم به بعد بوده و نحوه و شرایط آن مفصلاً توضیح داده می شود.
آزمون سراسری YÖS:
امور مربوط به انتخاب و جایگزینی دانشجویان در مؤسسات آموزش عالی ترکیه توسط سازمان ÖSYM در این کشور پیگیری می شود و متقاضیان خارجی (غیر ترک) می بایست در آزمون YÖS که توسط این سازمان هر ساله برگزار می گردد شرکت و پس از احراز رتبه قبولی توانایی ثبت نام و ادامه تحصیل در مؤسسات آموزش عالی ترکیه را خواهند داشت.
شرایط شرکت کنندگان در آزمون:
برای شرکت در این آزمون شرط سنی وجود نداشته و کلیة دانش آموزان اعم از دبیرستان، فنی حرفه ای، کار دانش، هنرستان و ... که در سال آخر دبیرستان بوده و یا دارای دیپلم متوسطه یازده ساله می باشند اجازه شرکت در این آزمون را خواهند داشت.
مواد درسی و نحوة ارزشیابی:
1. آزمون YÖS شامل دو قسمت می باشد: قسمت اول: آزمون YÖS جهت سنجش استعدادهای آموزشی پایه شامل هوش و استعداد تحصیلی، ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی و جغرافیا در حد دوره دبیرستان، و شامل 80 سؤال تستی 5 گزینه ای در مدت 90 دقیقه به دو زبان انگلیسی و ترکی طراحی می گردد و مبنای اصلی پذیرش دانشجو می باشد.
قسمت دوم: سنجش سطح اطلاعات داوطلب به زبان ترکی می باشد که در این آزمون به هر داوطلب نمره A یا B یا C داده خواهد شد.
2. در این آزمون تنها یک پاسخ از پنج پاسخ صحیح بوده و می بایست فقط یک خانه خالی از پاسخ نامه با مداد مشکی نرم علامت گذاری گردد. ضمناًهر پاسخ غلط 4/1 امتیاز منفی خواهد داشت.
آموزش زبان ترکی:
این مؤسسه با توجه به نیاز داوطلبان ایرانی به فراگیری زبان ترکی استانبولی جهت تحصیل در دانشگاهها و نیز در زندگی روزمره اقدام به آموزش این زبان در کلاسهای فوق العاده می نماید. روش تدریس در این کلاسها منطبق بر اصول آموزشی زبان برای خارجیان، مورد تأیید مرکز تحقیق و توسعه و آموزش زبان ترکی دانشگاهها (TÖMER) بوده و در طی دوره های آموزشی مؤسسه به طور مستمر ارائه می گردد.
انتخاب رشته:
انتخاب رشته همانند دانشگاه سراسری ایران بعد از آزمون و دریافت نتایج صورت خواهد گرفت. لازم به ذکر است که انتخاب رشته الزاماً در یک گروه آموزشی نخواهد بود و همچنین ارتباطی به دیپلم دبیرستانی نخواهد داشت. مشاورین مجرب مؤسسه با توجه به تجربیات و آگاهی از آمار و نتایج سال های گذشته انتخاب رشته مناسبی را برای داوطلب انجام خواهد داد که این امر می تواند شانس قبولی داوطلبان را به مراتب افزایش دهد.
زمان آزمون:
آزمون YÖS روز یکشنبه 18 آپریل مطابق با 30 فروردین رأس ساعت 9 صبح در شهر آنکارا برگزار خواهد شد.
اعلام نتایج آزمون:
پس از پایان مراحل ارزشیابی و جایگزینی، کارنامه های شرکت کنندگان به آدرس آنان ارسال می شود.
*تحصیلات تکمیلی (مقاطع فوق لیسانس- دکترا)
گزینش دانشجو در مقاطع بالای لیسانس در دانشگاههای ترکیه از طریق کنکور سراسری انجام نمی پذیرد، بلکه دانشگاه ها به صورت جداگانه مدارک و امتیازهای لازم را از داوطلبان درخواست نموده و با برگزاری امتحانات داخلی اقدام به پذیرش دانشجو در این مقاطع می نمایند. بر این اساس ورود به دانشگاه ها در این مقاطع به مراتب آسانتر از دانشگاههای ایران می باشد.
دانشگاههای ترکیه سالانه دو بار اقدام به اعلام لیست رشته هایی که در آنها پذیرش دانشجوی فوق لیسانس و دکترا خواهند داشت و نیز ظرفیت پذیرش دانشجو درآن رشته ها برای هر دو مقطع می نمایند. داوطلبان باید رشته ای را که می توانند در آن ادامه تحصیل بدهندانتخاب نموده و اقدام به ثبت نام جهت شرکت در امتحانات مربوطه و طی مراحل پذیرش نمایند.
طول دورة فوق لیسانس حداقل 2 سال و Phd چهار سال می باشد. تعداد واحدهای لازم برای گذراندن در هر دو مقطع عموماً بین 20 تا 30 واحد می باشد که باید در نیمی از طول مدت تحصیل گذرانده شوند و بقیة دوره به گذراندن پایان نامه اختصاص دارد.
زبان تدریس در دوره های فوق لیسانس و Phd ، ترکی یا انگلیسی می باشد.
آزمون LES :
امتحان ورودی تحصیلات تکمیلی (بالای لیسانس) یا LES، امتحانی است که امتیاز آن در برخی موارد جهت ورود به دوره های آموزش تحصیلات تکمیلی بعد از لیسانس و موارد مشابه از قبیل دوره های تخصصی و پذیرش مربی در دانشگاهها و .. در ترکیه مورد نیاز می باشد. امتیاز بدست آمده در این امتحان بوسیله برگة نتایج آزمون LES به داوطلبان اعلام می شود و در مواقع لزوم توسط داوطلبان به مؤسسات مربوطه ارائه می گردد.
این آزمون، سالانه دوبار از طرف مرکز گزینش و جابجایی دانشجوی ترکیه (ÖSYM) در ماههای May و December برگزار می شود. این امتحان یک آزمون استعداد سنجی شامل 2 بخش رقمی (Quantitative) و کلامی (Verbal) است وهدف از آن، سنجش توانایی افراد در زمینه های کلامی، رقمی و تفکر منطقی می باشد که بر میزان موفقیت آنان در طی تحصیلات تکمیلی می تواند تأثیرگذار باشد. بدین ترتیب، سؤالات این آزمون در جهت سنجش میزان معلومات افراد در رشته تحصیلی تخصصی آنها نمی باشد. سؤالات به گونه ای طراحی می شوند که فارغ التحصیلان رشته های مختلف دانشگاهی قادر به پاسخ دادن به آنها باشند.
تمام کسانیکه در سال آخر دورة لیسانس مشغول به تحصیل هستند، دارندگان مدارک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا و یا دانشجویان دورة فوق لیسانس و دکترا می توانند در این آزمون شرکت نمایند.
امتحان LES در مراکز دانشگاهی 41 شهر ترکیه و قبرس شمالی برگزار می گردد. نتایج LES از تاریخ برگزاری آزمون به مدت دو سال اعتبار خواهد داشت.


آموزش عالی
ساختار آموزشی
در تركیه ، آموزش عالی شامل تمام مؤسسات آموزش بعد از دورة دبیرستان می باشد كه حداقل دو سال آموزش عالی ارائه داده و دانش آموزان را برای مقاطع تحصیلی فوق دیپلم ، لیسانس، فوق لیسانس و دكتری تحت آموزش قرار می دهند مؤسسات آموزش عالی شامل دانشگاهها، دانشكده ها، مدارس آموزش عالی، هنركده ها، مدارس حرفه ای آموزش عالی و مراكز كاربردی و تحقیقاتی می باشد .
طبق آمار بدست آمده در سال تحصیلی2000-1999 تعداد 1503981 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد در مؤسسات آموزش عالی تعلیم دیده اند و همچنین در طی همین سال 64169 نفر در این دانشگاه ها مشغول بكار بوده اند . ساختار آموزش عالی در كشور تركیه بر 561 دانشكده ، 199 مدرسة آموزش عالی ، 259 هنركده و 474 مدرسة حرفه ای آموزش عالی مشتمل می گردد.
به منظور آموزش گروه مدرسین دانشگاهها ، تعداد دانشجویانی كه در خارج از كشور و با استفاده از بورسهای تحصیلی دولتی و خصوصی مشغول تحصیل هستند ، 29196 نفر می باشد كه 21282 نفر در مقطع كارشناسی و 7914 نفر در مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری می باشد .تعداد زیادی از دانشجویان از مؤسسة خوابگاهی و اعتباری آموزش عالی وامهای كمك آموزشی دریافت می كنند .به منظور بر طرف كردن نیازهای سكونتی دانشجویان به آنها خوابگاه داده می شود.
كمك هزینه های مالی ماهیانة دانشجویان هر ساله افزایش می یابد و دانشجویان زیادی هر ساله از این موقعیت بهره مند می شوند .در حال حاضر حدود 220614 نفر در مقاطع فوق دیپلم ، لیسانس ، فوق لیسانس و دكتری از وام تحصیلی و 228435 نفر از وامهای كمكی استفاده می كنند .در حدود 147373 نفر ، 89611 نفر زن و 84762 نفر مرد ، از امكانات خوابگاهی بهره مند هستند كه از خدمات غذایی ، بهداشتی، راهنمایی و مشاوره و فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و ورزش نیز برخوردار می باشند.
علاوه بر دولت ، بخش خصوصی و غیر دولتی ، نیز دانشجویان موفق را تحت پوشش بورس تحصیلی قرار می دهند .وزارت آموزش عالی تركیه ، ارگان رسیدگی كننده به اهداف آموزش عالی تركیه می باشد. هدف نظام آموزش ملی تركیه تربیت افرادی است كه از لحاظ فكری و هوشیاری ملی متحد بوده و با دید وسیع و علمی به امور جهان پرداخته و افراد خلاقی كه با استفاده از مهارتهای خود تركیه را بعنوان كشوری ممتاز و مهم در جهان مدرن امروزی معرفی كنند .این وزارتخانه خط مش های آموزشی و خدمات مربوط به آموزش عالی را مشخص كرده ، تمام مؤسسات آموزش رسمی و غیر رسمی را به غیر از مدارس آموزش عالی ، بنیانگذاری نموده و با وزارت آموزش عالی در جهت توسعه سیاست های آموزش ملی عمومی همكاری می كند.همچنین این وزارتخانه خدماتی را برای دانشجویانی كه در خارج تحصیل می كنند ، فراهم می آورد و به دانشجویان آموزش عالی كمك های مالی اعطاء می كند .
به طور كلی می توان گفت كه آموزش عالی در تركیه دانشگاهها، مؤسسات و مدارس حرفه‌ای عالی را دربرمی‌گیرد و تحت نظارت دولت قرار دارد. این مراكز اغلب در مراكز شهری بزرگ مستقر هستند، در بین آنها دانشگاه استانبول یكی از قدیمی‌ترین دانشگاههای تركیه محسوب می‌شود كه به سال 1453.م پس از تسخیر استانبول بوسیله تركان عثمانی، تأسیس شده است. در سال 88- 1987.م. در مجموع 322 مركز آموزش عالی، شامل 28 دانشگاه وظیفه آموزش 623،503 دانشجو را توسط 196، 27 استاد برعهده داشته‌اند. در سال 1995.م آمار دانشگاهها بدین صورت بوده است؛ در بیش از 52 دانشگاه با چهارصد دانشكده و مدرسه عالی و 250 آموزشكده حدود یك میلیون و 500 هزار دانشجو در رشته‌های مختلف در سطوح لیسانس، فوق‌لیسانس و دكتری به تحصیل اشتغال داشته‌اند. لازم به ذكر است بودجه‌ای كه در سالهای 93 و 95 م برای هر دانشجو مصرف شده است به ترتیب 2658 و 1509 دلار بوده است.
مقاطع آموزشی
1- مقطع كارشناسی
مقطع لیسانس حد اقل چهار سال طول می كشد. رشته های دنداپزشكی و دامپزشكی 6 سال و داروسازی 6 سال بطول می انجامند . در داروسازی، مدرك حرفه ای دكتری به فارغ التحصیلان اعطا می شود. در دانشگاهها كه تمام كلاسها به زبان انگلیس می باشد ، یك سال به دروس آمادگی اختصاص داده می شود در رشته های فنی ، بعد ازچهار سال تحصیل مدرك مهندسی توسط دانشگاهها یا مؤسسات عالی ارائه می شود.
2- مقطع كارشناسی ارشد
مدرك فوق لیسانس ، مدرك تخصصی ورود به مقطع فوق لیسانس از طریق گذراندن آزمون میباشد. تحصیلات این دوره دو سال طول می كشد . دروس ارائه شده در سال اول از طریق آزمون مورد ارزیابی قرار می گیرند در حالیكه سال دوم به آماده سازی پایان نامه اختصاص دارد .مدرك تخصصی مربوط به رشته های كشاورزی ، داروسازی و علوم دامپروری دو سال بعد از مدرك لیسانس اعطا می شود .
3- مقطع دكتری
داوطلبان باید با در دست داشتن مدرك فوق لیسانس برای امتحان دكتری آماده باشند.
این مدرك بعد از دو سال تحصیل و همراه با ارائه یك پایان نامه اعطا می شود . مدرك تخصصی در رشتة پزشكی برای تأیید مهارت و تخصصی پزشكان اعطاء می شود كه برابر با مدرك دكتری می باشد.
به طور كلی مقاطع آموزش عالی كشور تركیه را می توان به شرح ذیل خلاصه نمود:
1- On Lisans Diplomasi دو تا سه‌ سال‌ تحصیل‌ بعد از دیپلم‌ دبیرستان‌
2- isans Diplomasi چهار سال‌ تحصیل‌ كه‌ شامل‌ حداقل‌ 147 واحد می‌ باشد.
3- Yuksek Lisans Diplomasi دو سال‌ تحصیل‌ تمام‌ وقت‌. برای‌ ورود به‌ این‌ دوره‌ دارا بودن‌ مدرك‌ Lisans Diplomasi الزامی‌ است‌. این‌ دوره‌ شامل‌2 نیم‌ سال‌ تئوریك‌ و2 نیم‌ سال‌تحقیقاتی‌ است‌.
4- Veterner Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi پنج‌ سال‌ تحصیل‌ تمام‌ وقت‌ در رشته‌ دامپزشكی‌ بعد از دیپلم‌ متوسطه
5- DOKTORA (Ph.D. سه‌ تا چهار سال‌ تحصیل‌ تمام‌ وقت‌. برای‌ ورود به‌ این‌ دوره‌ دارا بودن‌ مدرك‌ Yukset Lisans Diplomasiالزامی‌ است‌. این‌ دوره‌ شامل‌ دو تا چهار نیم‌ سال‌ كلاس‌ درس‌ و حداقل‌ 4 نیم‌ سال‌ تحقیقات‌ می‌ باشد قبل‌ از شروع‌ تحقیقات‌ دانشجو باید امتحان‌ جامع‌ را با موفقیت‌ بگذراند. نوشتن‌ رساله‌ دوره‌ دكترا و دفاع‌ موفقیت‌ امیز از تحقیقات‌ انجام‌ شده‌ شرط‌ اعط‌اء مدرك‌دكتری است‌ .
گواهینامه های آموزشی
مدرك كاردانی
مدرك كاردانی بعد از پایان موفقیت آمیز دو سال تحصیل دانشگاهی به فارغ التحصیلات اعطا می‌‌شود.
مدرك كارشناسی
مدرك كارشناسی بعد از چهار سال تحصیل دانشگاهی به فارغ التحصیلات اعطا می‌‌شود.
دندانپزشكی و دامپزشكی 5 سال و پزشكی 6 سال طول می‌‌كشد.دردامپزشكی مدرك فارغ التحصیلی VETERINER HEKIM DIPLOMASI است. در دندان‌پزشكی ‌مدرك‌DIS HEKIMLIYI DIPLOMASI بعد از پایان تحصیل پنج ساله به فارغ التحصیلات اعطا می‌‌شود.
در پزشكی مدرك TIP DOKTORTUYN DIPLOMA به فارغ التحصیلات اعطا می‌‌شود.
فارغ التحصیلان داروشناسی, دامپزشكی, پزشكی و دندان‌پزشكی می‌‌توانند مستقیما به مقطع دكتری وارد شوند. صلاحیت‌‌‌ها دراین سه زمینه تحصیل معادل كارشناسی ارشد است.
درمهندسی مدرك MUHENDISLIK DIPLOMASI بعدازتحصیلات4ساله بوسیله دانشگاه‌ها یا مؤسسات عالی فن‌آوری به فارغ التحصیلات اعطا می‌‌شود.
مدرك كارشناسی ارشد
كارشناسی ارشد دو سال با حق انتخاب در نوع پایان نامه یا بدون آن. مدرك تخصصی پس از تحصیل دو ساله بعد از كارشناسی اعطا می گردد.
مدرك دكتری
داوطلبان باید مدرك YUKSEK LISONS DIPLOMASI را داشته و در امتحان شركت كنند.
بعد از تحصیل 2 ساله تكمیل پایان نامه دكترا (4 ساله) مدرك دكتری به فارغ التحصیلات اعطا می‌‌شود.گفتنی است كه مدرك تخصصی در پزشكی معادل مدرك دكتراست.
ارزشیابی‌ مدارك تحصیلی‌
1- مدارك‌ On Lisans Diplomasi دو سال‌ تحصیل‌ و كلیه‌ مدارك‌ و تحصیلات‌ نیمه‌ تمام‌ دانشگاهی‌ (اكادمیك‌) 2 یا3‌ سال‌ تحصیل‌ در صورت‌ دارا بودن‌ دیپلم‌ دبیرستان‌ به‌ عنوان‌ كاردانی‌ ارزشیابی‌ می‌ شود.
2- مدارك‌( Lisans Diplomasi (Bachelor) بعد از دیپلم‌ دبیرستان‌ به‌ عنوان‌ كارشناسی‌ ارزشیابی‌ می‌ شود.
3- مدارك‌ Yuksek Lisans Diplomasi (Master) از دانشگاههای‌ گروه‌ یك‌ با شرط‌ دارا بودن‌ مدرك‌ كارشناسی‌ به‌ عنوان‌ كارشناسی‌ ارشد ارزشیابی‌ می‌ شود.
تبصره‌ 1: مدارك‌ موضوع‌ بند 3 از مراكز اموزش‌ عالی‌ كه‌ نامشان‌ در فهرست‌ دانشگاههای‌ گروه‌ یك‌ اورده‌ نشده‌ است‌ با دارا بودن‌ معدل‌ 3 از 4 به‌ همراه‌ ارائه‌ یك‌ مقاله‌ علمی‌ از رساله‌ دوره‌ كارشناسی‌ ارشد در نشریات‌ بین‌ المللی‌ به‌ عنوان‌ كارشناسی‌ ارشد ارزشیابی‌ می‌ شود.
4- مدارك‌ Veterner Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi پنج‌ سال‌ تحصیل‌ پیوسته‌ بعد از دیپلم‌ دبیرستان‌، به‌ عنوان‌ كارشناسی‌ ارشد در دامپزشكی‌ ارزشیابی‌ می‌ شود.
5- مدارك‌ DOKTORA (Ph.D.) از دانشگاههای‌ گروه‌ یك‌ با شرط‌ دارا بودن‌ مدرك‌ كارشناسی‌ ارشد به‌ عنوان‌ دكترا ارزشیابی‌ می‌ شود.
تبصره‌ 2: مدارك‌ موضوع‌ بند 5 از مراكز اموزش‌ عالی‌ كه‌ نامشان‌ در فهرست‌ دانشگاههای‌ گروه‌ یك‌ اورده‌ نشده‌ است‌ به‌ شرط‌ دارا بودن‌ معدل‌3 از 4 همراه‌ با ارایه‌ یك‌ مقاله‌ علمی‌ از رساله‌ دوره‌ دكتری در نشریات‌ بین‌ المللی‌ غیر محلی‌ (غیر از ایران‌ و كشور محل‌ تحصیل‌) به‌ عنوان‌ دكتری ارزشیابی‌ می‌ شود.
6- كلیه‌ مدارك‌ دانشگاهی‌ كه‌ بصورت‌ مكاتبه‌ای‌، ترددی‌ و غیرحضوری‌ اخذ شود غیر قابل‌ ارزشیابی‌ می‌ باشد.
سال تحصیلی
سال تحصیلی معمولاً از اواخر سپتامبر یا اوایل اكتبر شروع و تا می یا اوایل ژوئن ادامه می یابد كه البته بین مناطق شهری و روستایی تفاوتهایی وجود دارد .یك روز تحصیل از دو شیفت صبح و بعد از ظهر تشكیل می شود كه در مدارس پر جمعیت یك شیفت اضافی نیز لحاظ می گردد و مدارس 5 روز از هفته را كار می كنند .همچنین یك وقفة دو هفته ای نیز در ماه فوریه بخاطر سرمای زمستان بین كلاسها بوجود می آید .دانشگاهها و كالج ها معمولاً سال تحصیلی را به دو نیمسال تقسیم می كنند كه اولی از اكتبر تا ژانویه و دومی از فوریه / مارس تا ژوئن / جولای ادامه می یابد .
اهداف آموزشی
هدف سیستم آموزش عالی فراهم سازی آموزش عالی برای افراد بر اساس متد آموزشی مدرن، معرفی نیازهای مردم و كشور در زمینه های كار آموزی و آموزش، تحقیقات علمی وخدمات مشاوره می باشد .
نهادهای مركزی
كلیه دانشكاههای مدارس آموزش عالی وابسته به شورای آموزش عالی هستند كه بر اساس قانون شماره 2547مصوبه ششم نوامبر سال 1981،تأسیس شده است .شورای مذكور،گروه حقوقی عمومی خود مختاری است با قدرت و مسئولیت اداره فعالیت های همه مؤسسات آموزش عالی .موارد زیر نیز جزء شورا به حساب می آیند ؛ هیأت عالی نظارت ، مركز گزینش و جایگزینی دانش آموز و سایر قسمت های مربوط به طراحی ، تحقیق ، توسعه ، ارزیابی بودجه ، سرمایه گذاری و هماهنگی .
طبق آمار بدست آمده در سال تحصیلی2002، 54 دانشگاه با 396 دانشكده،فعالیت دارند كه همگی زیر نظر شورای عالی آموزش می باشند.طبق آمار بدست آمده در سال تحصیلی92- 1991تعداد كل دانش آموزان 682029 نفر و تعداد معلمان 34469 نفر بوده است كه از این تعداد 4775 نفر استاد دانشگاه 2433 نفر مدرس و 3822 نفر دستیار مدرس بودند. تعداد افراد با سایر عناوین 23999 نفر بوده است .
اقدامات آموزشی
از جمله مهمترین اقدامات آموزشی مراكز آموزش عالی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1- بهره مندی 2 /1149 دانشجو از امكانات 114 خوابگاه در مناطق مختلف كشور
2- افزایش اعتبارات آموزشی برای 149961دانشجو
3- تخصیص اعتبارات كمكی به 47600 دانشجوی دیگر
4- تامین مخارج غذایی 134000 دانشجو
پذیرش تحصیلی
برای‌ ورود به‌ دانشگاهها و مراكز اموزش‌ عالی‌ كشور تركیه‌ دارا بودن‌ مدرك‌ دیپلم‌ دبیرستان‌ و گذراندن‌ ازمون‌ سراسری‌ (كنكور) الزامی‌ است‌. ازمون‌ سراسری‌ (كنكور) برای‌ متقاضیان‌ خارجی‌ و محلی‌ متفاوت‌ است‌ كه‌ به‌ زبانهای‌ تركی‌ و انگلیسی‌ برای‌ خارجیها و به‌ زبان‌ تركی‌ برای‌ محلی‌ ها برگزار می‌ شود. دروس‌ امتحانی‌ شامل‌ ریاضی‌ ، فیزیك‌ ، شیمی‌ ، معلومات‌ عمومی‌ و هوش‌ می‌ باشد. پذیرش‌ دانشجویان‌ در دانشگاهها بر اساس‌ رتبه‌ كسب‌ نموده‌ در ازمون‌ سراسری‌ (كنكور) می‌ باشد. دانشجویان از طریق یك امتحان در مرحله ای كه هر سال یك بار توسط مركز گزینش و جایگزینی دانشجو با نظارت شورای آموزش عالی برگزار می شود ، وارد دانشگاه می شوند .سالی یكبار امتحان ویژه ای نیز توسط سازمان مذكور برای دانشجویان خارجی برگزار می شود.از آنجا كه برگه های امتحان به هر دو زبان انگلیسی و تركی می باشند، داشتن اطلاعات در مورد زبان تركی ضروری است. افرادی كه امتحان را پشت سر می گذرند و تنها دانش اندكی در مورد زبان تركی دارند ، توصیه می شود مدتی از یك سال را به مرخصی برای آموزش زبان تركی اختصاص دهند .دوره های زبان تركی برای خارجیان توسط مركز آموزش زبان تركی دانشگاه آنكارا (TO MER) ارائه می شود .دوره های زبان تركی در دانشگاههای استانبول و ازمیر نیز برقرار می باشد.طبق آمار بدست آمده در سال تحصیلی 92-1991، 14548 دانشجوی خارجی در دانشگاهها فعالیت دارند كه تعداد 7000 نفر از آنها از جمهوریهای ترك نشین بوده اند .به طور كلی می توان گفت كه ورود به دانشگاه به‌صورت متمركز و براساس امتحان ورود دانش‌جو (كنكور) است.كسانی‌كه نمره خوب گرفته‌اند (حداقل 120) صلاحیت ورود به برنامه‌‌های 4ساله كارشناسی را دارند, كسانی‌كه نمره بین 105 تا 119 گرفته باشند می‌‌توانند به برنامه‌‌های آموزش دو ساله (فوق دیپلم یا كاردانی) وارد شوند. از جمله مدارك مورد نیاز جهت ورود به تحصیلات دانشگاهی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1- مدرك دیپلم متوسطه (LISE DIPLOMASI)
2- موفقیت در امتحان ورودی
از سال 1999 سیستم امتحان ورودی براساس امتحان یك مرحله‌ای (امتحان انتخاب دانش‌جو) كه شامل 2 امتحان است. یكی امتحان توانایی لغوی و دیگر توانائی‌های كمیتی در ماه مه در سراسر كشور در یك جلسه واحد و زمان واحد برگزار می گردد.گفتنی است كه آزمون فوق بر علوم طبیعی, ریاضی, علوم اجتماعی و زبان خارجی و معدل مقطع متوسطه مشتمل می گردد.
پذیرش دانشجویان خارجی
دانش‌آموزانی كه مایلند دوره كارشناسی خود را در تركیه بگذرانند می‌‌باید اولا دوره آموزش متوسطه را دریك دبیرستان مشابه دبیرستان تركیه گذرانده باشند. ثانیا می‌‌باید امتحان ورودی مخصوص دانش‌آموزان خارجی را كه شامل دو امتحان است بگذراند. اولین امتحان, مهارت‌‌های تحصیلی پایه كه منطق ذهنی را ارزیابی‌می‌كند. سوالات حداقل وابستگی به زبان را دارند ولی توضیحات به تركی و انگلیسی داده می‌شود. دومین امتحان تست تسلط بر زبان تركی است كه درك نوشتاری دانش‌آموز در زبان تركی را می‌‌سنجد. معمولا” در ژوئن برگزار می‌‌شود. دانش‌جویان خارجی كه مایلند تحصیلات خود را در مراحل بعد از كارشناسی دنبال كنندمی باید مستقیما” درخواست خود را به دانشگاه‌‌‌ها بفرستند.
قواعد ورود: ملیت‌‌های خارجی باید ویزای دانشجوئی وپاسپورت معتبر داشته باشند.
زبان مورد نیاز:كلاس‌‌های زبان برای كسانی كه تركی صحبت نمی‌‌كنندبرقرارمی‌باشد.دربعضی از دانشگاه‌‌های تركیه كلاس‌‌‌ها به زبان انگلیسی, فرانسه یا آلمانی تدریس می‌‌شوند.
مراكز آموزشی خارج از كشور
تعداد 31 سازمان آموزشی خارج از كشور وجود دارد كه 18 مورد از آنها به مشاوره های آموزشی و 18 مورد نیز به رایزنی آموزشی می پردازند كه همه آنها به شهروندان خارج از كشور خدمات عرضه می كنند. در حدود 2539677 نفر در بیرون از تركیه زندگی می كنند و تعداد كودكانی كه به مدرسه می روند 677153 نفر است .در این راستا، برای آموزش زبان تركی فرهنگ ترك و معنویات ترك، 1236 معلم از تركیه به خدمت گرفته شده و 2677 معلم به خارج اعزام شده اند.
سیستم نمره دهی
سیستم های نمره دهی در مقطع آموزش عالی متفاوت می باشد. برخی دانشگاهها از سیستم نمره دهی 4-1 ؛ 5-1 ؛ 10-1 و برخی ها از 10-1 استفاده می كنند . امتیازات هر نفر از 100-50 به شرح ذیل رده بندی می گردد:
100-85 خیلی خوب
84-65 خوب
64-50 متوسط
50 قبولی
49- 0 مردود
بالاترین نمره : 100
پایین ترین نمره : 50
آمار تحصیلی
نرخ ثبت نام ناخالص آموزشی
پیش دبستانی : 6%
اولین سطح : 105%
دومین سطح : 56%
سومین سطح : 2/18%
توسعه آموزشی
گسنرش آموزش عالی در تركیه ، برای بقا در جهان مدرن امروزی ، از لحاظ كمی و كیفی مهمترین و ابتدایی ترین هدف می باشد كه طرحها و برنامه های اجراشده همگی گویای این امر می باشند.
در واقع از زمان تاسیس دولت تركیه تاكنون پیشرفت های مهمی از نظر كمی و كیفی در حوزه آموزش عالی بدست آمده است كه این روند پیشرفت از سال1933 و یا انتقال مدرسة دار الفنون ، دانشگاه استانبول شروع شده، به منته درجه خود طی سالهای اخیر رسیده است به نحوی كه در سال 2000 تعداد دانشگاهها به 71 واحد بالغ می گردد كه 18 واحد آن بطور خصوصی اداره می شوند.
پژوهش و تحقیقات
تاریخچه
متعاقب بنیان گذاری جمهوریت، مراكز و سازمان های تحقیقاتی به سرعت و با رویكرد افزایش محصولات كشاورزی و بالا بردن انگیزه برای توسعه ، تأسیس شدند.
تصمیمات مؤثر در پیشرفت بوسیله دولت اخذ و تكمیل می شدند و در نتیجه بسیاری از پیش گامانی كه در ارتباط با تحقیقات علمی فنی كار می كردند همچنان بوسیله دولت حمایت می شوند .
در دهة1980، مطالعات تحقیق و توسعه كه درسازمان های دولتی به صورت غیر مستقیم به موضوعات علمی و فنی مربوط می شدند، بوسیله واحدهای تحت نظارت هیأت مدیره كل حمایت می شدند ، در بعضی از سازمان ها ، هیأت های تحقیق تحت نظر وزیر مربوطه جهت طرح ریزی و مدیریت تحقیق و توسعه كار تأسیس می شدند .در سازمان های فاقد هر گونه بخش تحقیقاتی ، قسمتهای مسئول كنترل كیفیت این وظایف را بر عهده داشتند .در سالهای اخیر ، بخش خصوصی تركیه به سمت تحقق بخشیدن به مفهوم تحقیق روی آورده و در نتیجه آن واحد های تحقیق و توسعه در بسیاری از سرمایه گذاریهای بخش خصوصی تكمیل شد .برای تضمین هماهنگی وارتباط بین مؤسسات تحقیقاتی مربوطه به دانشگاهها ، شورای عالی علم و فن در چهارم اكتبر سال 1983 تشكیل شد .
نهادهای مركزی
در تركیه اكثر تحقیقات توسط مؤسسات آموزش عالی ارائه می شود. تحقیقات آموزشی توسط مجمع آموزش عالی و مركزسنجش دانشجو انجام می شود.تحقیقات روی آموزش پیش دانشگاهی(پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه )توسط وزارت آموزش عالی انجام می شود. مبنای این تحقیقات دو دسته اصلی آموزش عمومی و آموزش حرفه ای و تكنیكی است و برای هر كدام از این دو، بخشهای مجزای در وزارت وجود دارد . تحقیقات علمی در تركیه عمدتآ توسط دانشگاهها انجام می شود .به هر حال، سازمان ها و مؤسسات تحقیقاتی مستقل از قبیل سازمان انرژی تركیه TAEK ، انستیتوی تحقیقات فنی ( TUB TAK ) و سازمان عالی فرهنگ، زبان و تاریخ آتاترك به فعالیت در این زمینه می پردازند.
همة قسمتها و شعبات دانشگاهها با انجام تحقیقات در ارتباط هستند و 100 انیستیتوی تحقیقاتی در زمینه های بهداشت، انرژی اتمی، انرژی خورشیدی ، علم دریایی ، اكولوژی ، پزشكی ، زیست پزشكی، مهندسی ، تحقیق و جلوگیری از حوادث ، هنرهای زیبا ، سینما تلویزیون تشكیل شده است .
علاوه بر این آیین نامه صندوق تحقیق شورای عالی تحقیقات در بیستم ماه می سال 1984 برای حمایت از پروژه های تحقیقاتی شامل آن درسطح بعد از فارغ التحصیلی تشكیل شد.دانشگاهها كه شناخته شده ترین منابع در زمینه تحقیقات علمی هستند ، كارهایشان را با كمك از طرف بودجه كل ، TUBI TAK، بخش های دولتی و خصوصی ، صندوق های دانشگاهی و حمایت های خارجی به انجام می رسانند.
در چهار چوب 34 موافقت نامه موجود ، دانشگاههای تركیه كه نزدیك به 100 توافق دیگر نیز با دانشگاههای خارجی داشته اند ، مطالعات علمی ـ تحقیعاتی مختلقی در پروژه های مشترك با WHO , NATO ، سازمان انرژی اتمی ، یونسكو و سایر سازمان های بین المللی بر عهده گرفته اند .
یك بررسی انجام شده بین سالهای 1970 و 1972 ، توسط سازمان برنامه ریزی دولتی به روی تحقیق در دانشگاهها نشان دارد كه در 9 دانشگاه موجود 2387 مطالعه تحقیقاتی در 376 رشته علمی بر عهده گرفته شده بود .تحقیقات دانشگاهی نشان می دهد كه 758 دانشمند در بین سالهای1981 ، 1971 به مطالعات تحقیقاتی مبادرت نموده اند .انیستیتوی تحقیقات علمی و فنی تركیه در 17 جولای سال 1963 به منظور توسعه ، حمایت و سازماندهی تحقیقات اساسی و عمل تشكیل شد .
این انیستیتو سرویسهای اطلاعتی را عرضه كرده ، كارهای علمی را معرفی و هماهنگ می كنند .
همچنین تسهیلات آموزش ـ تحقیقاتی را ارائه می نماید .این مؤسسه از طریق اعطای بورس به دانشجویان مستعد حمایت مالی از عناصر انسانی را در پیشرفت علمی توسعه داده است .سازمان انرژی اتمی تركیه مسؤولیت استفاده از انرژی اتمی برای اهداف صلح آمیز را بر عهده دارد .
این طرح ها درجهت برنامه های توسعه منافع كشور ، تعیین و پیشنهاد سیاست هاو اصول زیر بنایی شروع مطالعات علمی ، فنی و مدیریتی همراه با حمایت های مورد نیاز و هماهنگی كاری می باشد .
مؤسسه عالی فرهنگ ، زبان و تاریخ آتاترك در سال 1983 با هدف هدایت متخصص و علاقمند به سمت تحقیق در زمینه های فرهنگ ، زیان و تاریخ تشكیل شد .این مؤسسه از مركز تحقیقات آتاترك ، انجمن زبان تركی، انجمن تاریخ ترك و مركز فرهنگ آتاترك تركیب یافته است .هدف مؤسسه از تحقیقات علمی بسط مفاهیم آتاترك ، اصول و اصلاحات و فرهنگ ترك ، تاریخ و زبان می باشد .
پژوهشهای آموزشی
از جمله مهمترین پژوهشها و تحقیقات آموزشی صورت گرفته در كشور تركیه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1- ارزیابی عملكرد معلمان
2- بهره گیری از آزمایشگاهها برای رشته های علوم تجربی
3- ارزیابی میزان مسئولیت پذیری معلمین حین گذراندن آموزشهای ضمن خدمت
4- بررسی نرخ قبولی دانش آموزان در دوره ها مدارس عالی ناحیه آناتولی
5- ارتباط بین مدارس و خانواده ها
6- تاسیس مراكز آموزش خصوصی
7- تهیه و انتشار كتب درسی
اهداف آموزشی
هدف تحقیقات كه توسط مجمع آموزش عالی انجام می شود، ارزیابی پیشرفت و تحولات آموزش عالی است.هدف تحقیقات مركزسنجش دانشجو روشهای برگزاری كنكورهای ورودی دانشگاههاست.
پرسنل بخشهای مختلف تحقیقاتی روی سطوح و جنبه های مختلف آموزشی پژوهش می كنند

(2011-07-04 ساعت 23:16)bandican نوشته:  كسي خبر داره كه تو دانشگاهاي تركيه رشته ي شهرسازي هست يا نه؟واسه كارشناسي..

رشته های تحصیلی:
امکان تحصیل در کلیه رشته های فنی مهندسی، پزشکی، هنر و علوم انسانی در دانشگاههای ترکیه فراهم می باشد.
خداوند انسان را آزاد آفرید و انسان بندگی را برگزید
پاسخ
من و همسرم می خوایم اقامت تحصیلی ترکیه بگیریم.برای کارشناسی ارشد رشته الکترونیک و مدیریت.برای شروع باید چیکار کنیم؟همسرم تبریزیه ولی من ترکی بلد نیستم ولی انگلیسیم خیلی خوبه و کلاسای تافل شرکت میکنم اگه ترکی بلد نباشم انگلیسی کفایت میکنه؟از کجا باید شروع کنیم؟برای درس خوندن چقدر پول لازمه؟اوضاع کار چطوره؟لطفا مارو راهنمایی کنید واقعا ممنون
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
[/align]با سلام خسته نباشید من میخواهم برای تحصیل به ترکیه بروم زبانم خوب نیست ولی برای زبان ترکی میخواهم درترکیه به کلاس زبان بروم لیسانس امار دارم میخواهم خودم دراموزشگاه زبان تومرثبت نام کنم درمورد نحوه ثبت نام اطلاعات میخواهم واینکه ایامیشود از ایران در اموزشگاه زبان ثبت نام کرد چگونه میتوانم با اموزشگاههایترکیه تماس بگیرم Shyبا تشکر فراوان
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
(2011-08-04 ساعت 01:20)arvin2000 نوشته:  در این قسمت توضیحات کاملی مینویسم

راهنماي تحصيل در تركيه
قبل از پرداختن به شرایط دقیق و نحوة ثبت نام و ورود به مؤسسات آموزش عالی ترکیه لازمی می دانیم پیرامون کلیات موضوع توضیحی هر چند مختصر ارائه نمائیم. دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی ترکیه در هر سال تحصیلی موظف به پذیرش سهمیه ای بالغ بر 4500 دانشجوی خارجی (غیر ترک) می باشند در این راستا سازمان ÖSYM (مرکز انتخاب و جایگزینی دانشجو) ترکیه متولی برگزاری آزمونی به نام YÖS (آزمون دانشجویان خارجی) گردیده که همه ساله در ماه آپریل در کشور ترکیه و چند کشور منطقه به طور همزمان برگزار می گردد.
با توجه به سطح معلومات دبیرستانی و هوش سرشار دانش آموزان ایرانی در مقایسه با داوطلبان سایر کشورهای منطقه و همچنین اعتبار علمی بسیار بالای دانشگاههای ترکیه، هزینه های تحصیلی و هزینه های زندگی بسیار پائین این کشور، برگزاری آزمون به زبان انگلیسی، سهل الوصول بودن تردد به کشور ترکیه و عوامل بسیاری از این قبیل فرصت استثنایی برای داوطلبین ایرانی مهیا شده است تا با شانس قبولی بسیار بالا امکان ادامه تحصیل در دانشگاه های معتبر کشور ترکیه و چه بسا دانشگاههای آمریکا نصیبشان گردد.
دانشگاههای ترکیه:
سیستم آموزشی دانشگاههای ترکیه کاملاً مطابق با استانداردهای سیستم آموزشی آمریکا بوده و دروس به صورت ترمی-واحدی ارائه می گردد. زبان آموزشی بسته به دانشگاه و رشته، انگلیسی، فرانسه، آلمانی و یا ترکی خواهد بود.
تقویم آموزشی دانشگاه های ترکیه تقریباً همانند دانشگاه های ایران می باشد. بدین ترتیب که شروع ترم پائیز از ماه اکتبر و انتهای ژانویه و ترم بهار از فوریه آغاز و در ماه ژوئن به انتها خواهد رسید و ترمهای تابستانی از جولای تا آگوست خواهد بود.
رشته های تحصیلی:
توسط این آزمون امکان تحصیل در کلیه رشته های فنی مهندسی، پزشکی، هنر و علوم انسانی در دانشگاههای ترکیه فراهم می باشد.
اعتبار علمی:
دانشگاههای ترکیه در سال های گذشته اعتبار علمی بالایی در مجامع بین المللی کسب نموده اند به گونه ای که مدارک علمی این دانشگاهها در کلیه کشورهای دنیا شناخته شده می باشد. در رشته پزشکی پس از فارغ التحصیل کارت طبابت بین المللی اعطا می گردد. در کلیه رشته ها برای دانشجویان ممتاز امکان بورسیه شدن توسط سازمانها و مؤسسات آموزش آمریکایی و اروپایی میسر می باشد و حتی در برخی دانشگاههااز ترم دوم به بعد می توان به صورت انتقالی به دانشگاههای امریکا در همان رشته و ترم تحصیلی منتقل گردید.
وزارت علوم ایران هفده دانشگاه این کشور را به عنوان دانشگاه ردیف اول معرفی نموده است.
همچنین وزارت بهداشت مدارک علمی هشت دانشگاه پزشکی ترکیه را مورد تأیید قرار داده است.
1. لازم به ذکر است که اخیراً بر تعداد دانشگاه های مورد قبول ایران افزوده شده است.
2. نکته قابل توجه این که بعد از دانشگاههای انگلیس، بیشتر دانشگاههای ترکیه از سطح بالایی در بین کشورهای اروپایی برخوردار هستند و همچنین دانشگاه ها به منظور ارتقاء علمی خود با دانشگاه های معتبر جهان همکاری مستقیم دارند. به عنوان مثال دانشگاه حاجت تپه ترکیه با دانشگاه هاروارد ارتباط مستقیمی دارد.
امکانات دانشگاهی و خوابگاهی:
به طور کلی دانشگاههای ترکیه دارای امکانات وسیع و مناسبی از جهت فضای آموزشی، امکانات کتابخانه ای، اینترنتی و تجهیزات آزمایشگاهی، لوازم و زمین های ورزشی متعدد، امکانات تفریحی و خدمات درمانی و غیره می باشند. اکثر دانشگاهها دارای امکانات خوابگاهی با هزینه بسیار اندک می باشند و با وجود اینکه دانشگاه ها از پیش تعهدی جهت خوابگاه ارائه نمی نمایند لیکن در سالهای گذشته معمولاً امکان استفاده از خوابگاه برای دانشجویان ایرانی میسر بوده است.
دانشگاههای دولتی شامل 27 دانشگاه و با سهمیة پذیرش بالغ بر 2500 نفر و دانشگاههای خصوصی شامل 22 دانشگاه با سهمیة پذیرش بالغ بر 2400 نفر دانشجوی خارجی (غیر ترک) می باشد.
هزینه اقامت:
در کشور ترکیه هزینه اقامت بسیار مناسب می باشد به طوریکه در شهر آنکارا یک آپارتمان معمولی (حدود 80 متر در محله ای معمولی) را می توان حدود 250 دلار اجاره نمود. هزینه ارزاق مشابه کشورمان می باشد، هزینه البسه به مراتب ارزانتر از ایران می باشد. تنها تفاوت بارز در هزینه های حمل و نقل می باشد که البته برای دانشجویان تخفیف های ویژه ای (50%) در بلیط اتوبوس های شهری و برون شهری,ترن های شهری و حتی خطوط هواپیمایی در نظر گرفته می شود. علاوه بر این هزینه های درمانی دانشجویان نیز رایگان می باشد.
*ورود به دانشگاه در کشور ترکیه:
ورود به دانشگاه از مقطع دیپلم دبیرستان به بعد همانند ایران منوط به شرکت و قبولی در کنکور سراسری کشور ترکیه می باشد و در مقاطع بالاتر بستگی به ضوابط و قوانین هر دانشگاه دارد. در اینجا تکیه بر مقطع دیپلم به بعد بوده و نحوه و شرایط آن مفصلاً توضیح داده می شود.
آزمون سراسری YÖS:
امور مربوط به انتخاب و جایگزینی دانشجویان در مؤسسات آموزش عالی ترکیه توسط سازمان ÖSYM در این کشور پیگیری می شود و متقاضیان خارجی (غیر ترک) می بایست در آزمون YÖS که توسط این سازمان هر ساله برگزار می گردد شرکت و پس از احراز رتبه قبولی توانایی ثبت نام و ادامه تحصیل در مؤسسات آموزش عالی ترکیه را خواهند داشت.
شرایط شرکت کنندگان در آزمون:
برای شرکت در این آزمون شرط سنی وجود نداشته و کلیة دانش آموزان اعم از دبیرستان، فنی حرفه ای، کار دانش، هنرستان و ... که در سال آخر دبیرستان بوده و یا دارای دیپلم متوسطه یازده ساله می باشند اجازه شرکت در این آزمون را خواهند داشت.
مواد درسی و نحوة ارزشیابی:
1. آزمون YÖS شامل دو قسمت می باشد: قسمت اول: آزمون YÖS جهت سنجش استعدادهای آموزشی پایه شامل هوش و استعداد تحصیلی، ریاضی، فیزیک، شیمی، زیست شناسی و جغرافیا در حد دوره دبیرستان، و شامل 80 سؤال تستی 5 گزینه ای در مدت 90 دقیقه به دو زبان انگلیسی و ترکی طراحی می گردد و مبنای اصلی پذیرش دانشجو می باشد.
قسمت دوم: سنجش سطح اطلاعات داوطلب به زبان ترکی می باشد که در این آزمون به هر داوطلب نمره A یا B یا C داده خواهد شد.
2. در این آزمون تنها یک پاسخ از پنج پاسخ صحیح بوده و می بایست فقط یک خانه خالی از پاسخ نامه با مداد مشکی نرم علامت گذاری گردد. ضمناًهر پاسخ غلط 4/1 امتیاز منفی خواهد داشت.
آموزش زبان ترکی:
این مؤسسه با توجه به نیاز داوطلبان ایرانی به فراگیری زبان ترکی استانبولی جهت تحصیل در دانشگاهها و نیز در زندگی روزمره اقدام به آموزش این زبان در کلاسهای فوق العاده می نماید. روش تدریس در این کلاسها منطبق بر اصول آموزشی زبان برای خارجیان، مورد تأیید مرکز تحقیق و توسعه و آموزش زبان ترکی دانشگاهها (TÖMER) بوده و در طی دوره های آموزشی مؤسسه به طور مستمر ارائه می گردد.
انتخاب رشته:
انتخاب رشته همانند دانشگاه سراسری ایران بعد از آزمون و دریافت نتایج صورت خواهد گرفت. لازم به ذکر است که انتخاب رشته الزاماً در یک گروه آموزشی نخواهد بود و همچنین ارتباطی به دیپلم دبیرستانی نخواهد داشت. مشاورین مجرب مؤسسه با توجه به تجربیات و آگاهی از آمار و نتایج سال های گذشته انتخاب رشته مناسبی را برای داوطلب انجام خواهد داد که این امر می تواند شانس قبولی داوطلبان را به مراتب افزایش دهد.
زمان آزمون:
آزمون YÖS روز یکشنبه 18 آپریل مطابق با 30 فروردین رأس ساعت 9 صبح در شهر آنکارا برگزار خواهد شد.
اعلام نتایج آزمون:
پس از پایان مراحل ارزشیابی و جایگزینی، کارنامه های شرکت کنندگان به آدرس آنان ارسال می شود.
*تحصیلات تکمیلی (مقاطع فوق لیسانس- دکترا)
گزینش دانشجو در مقاطع بالای لیسانس در دانشگاههای ترکیه از طریق کنکور سراسری انجام نمی پذیرد، بلکه دانشگاه ها به صورت جداگانه مدارک و امتیازهای لازم را از داوطلبان درخواست نموده و با برگزاری امتحانات داخلی اقدام به پذیرش دانشجو در این مقاطع می نمایند. بر این اساس ورود به دانشگاه ها در این مقاطع به مراتب آسانتر از دانشگاههای ایران می باشد.
دانشگاههای ترکیه سالانه دو بار اقدام به اعلام لیست رشته هایی که در آنها پذیرش دانشجوی فوق لیسانس و دکترا خواهند داشت و نیز ظرفیت پذیرش دانشجو درآن رشته ها برای هر دو مقطع می نمایند. داوطلبان باید رشته ای را که می توانند در آن ادامه تحصیل بدهندانتخاب نموده و اقدام به ثبت نام جهت شرکت در امتحانات مربوطه و طی مراحل پذیرش نمایند.
طول دورة فوق لیسانس حداقل 2 سال و Phd چهار سال می باشد. تعداد واحدهای لازم برای گذراندن در هر دو مقطع عموماً بین 20 تا 30 واحد می باشد که باید در نیمی از طول مدت تحصیل گذرانده شوند و بقیة دوره به گذراندن پایان نامه اختصاص دارد.
زبان تدریس در دوره های فوق لیسانس و Phd ، ترکی یا انگلیسی می باشد.
آزمون LES :
امتحان ورودی تحصیلات تکمیلی (بالای لیسانس) یا LES، امتحانی است که امتیاز آن در برخی موارد جهت ورود به دوره های آموزش تحصیلات تکمیلی بعد از لیسانس و موارد مشابه از قبیل دوره های تخصصی و پذیرش مربی در دانشگاهها و .. در ترکیه مورد نیاز می باشد. امتیاز بدست آمده در این امتحان بوسیله برگة نتایج آزمون LES به داوطلبان اعلام می شود و در مواقع لزوم توسط داوطلبان به مؤسسات مربوطه ارائه می گردد.
این آزمون، سالانه دوبار از طرف مرکز گزینش و جابجایی دانشجوی ترکیه (ÖSYM) در ماههای May و December برگزار می شود. این امتحان یک آزمون استعداد سنجی شامل 2 بخش رقمی (Quantitative) و کلامی (Verbal) است وهدف از آن، سنجش توانایی افراد در زمینه های کلامی، رقمی و تفکر منطقی می باشد که بر میزان موفقیت آنان در طی تحصیلات تکمیلی می تواند تأثیرگذار باشد. بدین ترتیب، سؤالات این آزمون در جهت سنجش میزان معلومات افراد در رشته تحصیلی تخصصی آنها نمی باشد. سؤالات به گونه ای طراحی می شوند که فارغ التحصیلان رشته های مختلف دانشگاهی قادر به پاسخ دادن به آنها باشند.
تمام کسانیکه در سال آخر دورة لیسانس مشغول به تحصیل هستند، دارندگان مدارک لیسانس، فوق لیسانس و دکترا و یا دانشجویان دورة فوق لیسانس و دکترا می توانند در این آزمون شرکت نمایند.
امتحان LES در مراکز دانشگاهی 41 شهر ترکیه و قبرس شمالی برگزار می گردد. نتایج LES از تاریخ برگزاری آزمون به مدت دو سال اعتبار خواهد داشت.


آموزش عالی
ساختار آموزشی
در تركیه ، آموزش عالی شامل تمام مؤسسات آموزش بعد از دورة دبیرستان می باشد كه حداقل دو سال آموزش عالی ارائه داده و دانش آموزان را برای مقاطع تحصیلی فوق دیپلم ، لیسانس، فوق لیسانس و دكتری تحت آموزش قرار می دهند مؤسسات آموزش عالی شامل دانشگاهها، دانشكده ها، مدارس آموزش عالی، هنركده ها، مدارس حرفه ای آموزش عالی و مراكز كاربردی و تحقیقاتی می باشد .
طبق آمار بدست آمده در سال تحصیلی2000-1999 تعداد 1503981 نفر از دانشجویان دانشگاه آزاد در مؤسسات آموزش عالی تعلیم دیده اند و همچنین در طی همین سال 64169 نفر در این دانشگاه ها مشغول بكار بوده اند . ساختار آموزش عالی در كشور تركیه بر 561 دانشكده ، 199 مدرسة آموزش عالی ، 259 هنركده و 474 مدرسة حرفه ای آموزش عالی مشتمل می گردد.
به منظور آموزش گروه مدرسین دانشگاهها ، تعداد دانشجویانی كه در خارج از كشور و با استفاده از بورسهای تحصیلی دولتی و خصوصی مشغول تحصیل هستند ، 29196 نفر می باشد كه 21282 نفر در مقطع كارشناسی و 7914 نفر در مقاطع كارشناسی ارشد و دكتری می باشد .تعداد زیادی از دانشجویان از مؤسسة خوابگاهی و اعتباری آموزش عالی وامهای كمك آموزشی دریافت می كنند .به منظور بر طرف كردن نیازهای سكونتی دانشجویان به آنها خوابگاه داده می شود.
كمك هزینه های مالی ماهیانة دانشجویان هر ساله افزایش می یابد و دانشجویان زیادی هر ساله از این موقعیت بهره مند می شوند .در حال حاضر حدود 220614 نفر در مقاطع فوق دیپلم ، لیسانس ، فوق لیسانس و دكتری از وام تحصیلی و 228435 نفر از وامهای كمكی استفاده می كنند .در حدود 147373 نفر ، 89611 نفر زن و 84762 نفر مرد ، از امكانات خوابگاهی بهره مند هستند كه از خدمات غذایی ، بهداشتی، راهنمایی و مشاوره و فعالیت های اجتماعی، فرهنگی و ورزش نیز برخوردار می باشند.
علاوه بر دولت ، بخش خصوصی و غیر دولتی ، نیز دانشجویان موفق را تحت پوشش بورس تحصیلی قرار می دهند .وزارت آموزش عالی تركیه ، ارگان رسیدگی كننده به اهداف آموزش عالی تركیه می باشد. هدف نظام آموزش ملی تركیه تربیت افرادی است كه از لحاظ فكری و هوشیاری ملی متحد بوده و با دید وسیع و علمی به امور جهان پرداخته و افراد خلاقی كه با استفاده از مهارتهای خود تركیه را بعنوان كشوری ممتاز و مهم در جهان مدرن امروزی معرفی كنند .این وزارتخانه خط مش های آموزشی و خدمات مربوط به آموزش عالی را مشخص كرده ، تمام مؤسسات آموزش رسمی و غیر رسمی را به غیر از مدارس آموزش عالی ، بنیانگذاری نموده و با وزارت آموزش عالی در جهت توسعه سیاست های آموزش ملی عمومی همكاری می كند.همچنین این وزارتخانه خدماتی را برای دانشجویانی كه در خارج تحصیل می كنند ، فراهم می آورد و به دانشجویان آموزش عالی كمك های مالی اعطاء می كند .
به طور كلی می توان گفت كه آموزش عالی در تركیه دانشگاهها، مؤسسات و مدارس حرفه‌ای عالی را دربرمی‌گیرد و تحت نظارت دولت قرار دارد. این مراكز اغلب در مراكز شهری بزرگ مستقر هستند، در بین آنها دانشگاه استانبول یكی از قدیمی‌ترین دانشگاههای تركیه محسوب می‌شود كه به سال 1453.م پس از تسخیر استانبول بوسیله تركان عثمانی، تأسیس شده است. در سال 88- 1987.م. در مجموع 322 مركز آموزش عالی، شامل 28 دانشگاه وظیفه آموزش 623،503 دانشجو را توسط 196، 27 استاد برعهده داشته‌اند. در سال 1995.م آمار دانشگاهها بدین صورت بوده است؛ در بیش از 52 دانشگاه با چهارصد دانشكده و مدرسه عالی و 250 آموزشكده حدود یك میلیون و 500 هزار دانشجو در رشته‌های مختلف در سطوح لیسانس، فوق‌لیسانس و دكتری به تحصیل اشتغال داشته‌اند. لازم به ذكر است بودجه‌ای كه در سالهای 93 و 95 م برای هر دانشجو مصرف شده است به ترتیب 2658 و 1509 دلار بوده است.
مقاطع آموزشی
1- مقطع كارشناسی
مقطع لیسانس حد اقل چهار سال طول می كشد. رشته های دنداپزشكی و دامپزشكی 6 سال و داروسازی 6 سال بطول می انجامند . در داروسازی، مدرك حرفه ای دكتری به فارغ التحصیلان اعطا می شود. در دانشگاهها كه تمام كلاسها به زبان انگلیس می باشد ، یك سال به دروس آمادگی اختصاص داده می شود در رشته های فنی ، بعد ازچهار سال تحصیل مدرك مهندسی توسط دانشگاهها یا مؤسسات عالی ارائه می شود.
2- مقطع كارشناسی ارشد
مدرك فوق لیسانس ، مدرك تخصصی ورود به مقطع فوق لیسانس از طریق گذراندن آزمون میباشد. تحصیلات این دوره دو سال طول می كشد . دروس ارائه شده در سال اول از طریق آزمون مورد ارزیابی قرار می گیرند در حالیكه سال دوم به آماده سازی پایان نامه اختصاص دارد .مدرك تخصصی مربوط به رشته های كشاورزی ، داروسازی و علوم دامپروری دو سال بعد از مدرك لیسانس اعطا می شود .
3- مقطع دكتری
داوطلبان باید با در دست داشتن مدرك فوق لیسانس برای امتحان دكتری آماده باشند.
این مدرك بعد از دو سال تحصیل و همراه با ارائه یك پایان نامه اعطا می شود . مدرك تخصصی در رشتة پزشكی برای تأیید مهارت و تخصصی پزشكان اعطاء می شود كه برابر با مدرك دكتری می باشد.
به طور كلی مقاطع آموزش عالی كشور تركیه را می توان به شرح ذیل خلاصه نمود:
1- On Lisans Diplomasi دو تا سه‌ سال‌ تحصیل‌ بعد از دیپلم‌ دبیرستان‌
2- isans Diplomasi چهار سال‌ تحصیل‌ كه‌ شامل‌ حداقل‌ 147 واحد می‌ باشد.
3- Yuksek Lisans Diplomasi دو سال‌ تحصیل‌ تمام‌ وقت‌. برای‌ ورود به‌ این‌ دوره‌ دارا بودن‌ مدرك‌ Lisans Diplomasi الزامی‌ است‌. این‌ دوره‌ شامل‌2 نیم‌ سال‌ تئوریك‌ و2 نیم‌ سال‌تحقیقاتی‌ است‌.
4- Veterner Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi پنج‌ سال‌ تحصیل‌ تمام‌ وقت‌ در رشته‌ دامپزشكی‌ بعد از دیپلم‌ متوسطه
5- DOKTORA (Ph.D. سه‌ تا چهار سال‌ تحصیل‌ تمام‌ وقت‌. برای‌ ورود به‌ این‌ دوره‌ دارا بودن‌ مدرك‌ Yukset Lisans Diplomasiالزامی‌ است‌. این‌ دوره‌ شامل‌ دو تا چهار نیم‌ سال‌ كلاس‌ درس‌ و حداقل‌ 4 نیم‌ سال‌ تحقیقات‌ می‌ باشد قبل‌ از شروع‌ تحقیقات‌ دانشجو باید امتحان‌ جامع‌ را با موفقیت‌ بگذراند. نوشتن‌ رساله‌ دوره‌ دكترا و دفاع‌ موفقیت‌ امیز از تحقیقات‌ انجام‌ شده‌ شرط‌ اعط‌اء مدرك‌دكتری است‌ .
گواهینامه های آموزشی
مدرك كاردانی
مدرك كاردانی بعد از پایان موفقیت آمیز دو سال تحصیل دانشگاهی به فارغ التحصیلات اعطا می‌‌شود.
مدرك كارشناسی
مدرك كارشناسی بعد از چهار سال تحصیل دانشگاهی به فارغ التحصیلات اعطا می‌‌شود.
دندانپزشكی و دامپزشكی 5 سال و پزشكی 6 سال طول می‌‌كشد.دردامپزشكی مدرك فارغ التحصیلی VETERINER HEKIM DIPLOMASI است. در دندان‌پزشكی ‌مدرك‌DIS HEKIMLIYI DIPLOMASI بعد از پایان تحصیل پنج ساله به فارغ التحصیلات اعطا می‌‌شود.
در پزشكی مدرك TIP DOKTORTUYN DIPLOMA به فارغ التحصیلات اعطا می‌‌شود.
فارغ التحصیلان داروشناسی, دامپزشكی, پزشكی و دندان‌پزشكی می‌‌توانند مستقیما به مقطع دكتری وارد شوند. صلاحیت‌‌‌ها دراین سه زمینه تحصیل معادل كارشناسی ارشد است.
درمهندسی مدرك MUHENDISLIK DIPLOMASI بعدازتحصیلات4ساله بوسیله دانشگاه‌ها یا مؤسسات عالی فن‌آوری به فارغ التحصیلات اعطا می‌‌شود.
مدرك كارشناسی ارشد
كارشناسی ارشد دو سال با حق انتخاب در نوع پایان نامه یا بدون آن. مدرك تخصصی پس از تحصیل دو ساله بعد از كارشناسی اعطا می گردد.
مدرك دكتری
داوطلبان باید مدرك YUKSEK LISONS DIPLOMASI را داشته و در امتحان شركت كنند.
بعد از تحصیل 2 ساله تكمیل پایان نامه دكترا (4 ساله) مدرك دكتری به فارغ التحصیلات اعطا می‌‌شود.گفتنی است كه مدرك تخصصی در پزشكی معادل مدرك دكتراست.
ارزشیابی‌ مدارك تحصیلی‌
1- مدارك‌ On Lisans Diplomasi دو سال‌ تحصیل‌ و كلیه‌ مدارك‌ و تحصیلات‌ نیمه‌ تمام‌ دانشگاهی‌ (اكادمیك‌) 2 یا3‌ سال‌ تحصیل‌ در صورت‌ دارا بودن‌ دیپلم‌ دبیرستان‌ به‌ عنوان‌ كاردانی‌ ارزشیابی‌ می‌ شود.
2- مدارك‌( Lisans Diplomasi (Bachelor) بعد از دیپلم‌ دبیرستان‌ به‌ عنوان‌ كارشناسی‌ ارزشیابی‌ می‌ شود.
3- مدارك‌ Yuksek Lisans Diplomasi (Master) از دانشگاههای‌ گروه‌ یك‌ با شرط‌ دارا بودن‌ مدرك‌ كارشناسی‌ به‌ عنوان‌ كارشناسی‌ ارشد ارزشیابی‌ می‌ شود.
تبصره‌ 1: مدارك‌ موضوع‌ بند 3 از مراكز اموزش‌ عالی‌ كه‌ نامشان‌ در فهرست‌ دانشگاههای‌ گروه‌ یك‌ اورده‌ نشده‌ است‌ با دارا بودن‌ معدل‌ 3 از 4 به‌ همراه‌ ارائه‌ یك‌ مقاله‌ علمی‌ از رساله‌ دوره‌ كارشناسی‌ ارشد در نشریات‌ بین‌ المللی‌ به‌ عنوان‌ كارشناسی‌ ارشد ارزشیابی‌ می‌ شود.
4- مدارك‌ Veterner Hekimligi Yuksek Lisans Diplomasi پنج‌ سال‌ تحصیل‌ پیوسته‌ بعد از دیپلم‌ دبیرستان‌، به‌ عنوان‌ كارشناسی‌ ارشد در دامپزشكی‌ ارزشیابی‌ می‌ شود.
5- مدارك‌ DOKTORA (Ph.D.) از دانشگاههای‌ گروه‌ یك‌ با شرط‌ دارا بودن‌ مدرك‌ كارشناسی‌ ارشد به‌ عنوان‌ دكترا ارزشیابی‌ می‌ شود.
تبصره‌ 2: مدارك‌ موضوع‌ بند 5 از مراكز اموزش‌ عالی‌ كه‌ نامشان‌ در فهرست‌ دانشگاههای‌ گروه‌ یك‌ اورده‌ نشده‌ است‌ به‌ شرط‌ دارا بودن‌ معدل‌3 از 4 همراه‌ با ارایه‌ یك‌ مقاله‌ علمی‌ از رساله‌ دوره‌ دكتری در نشریات‌ بین‌ المللی‌ غیر محلی‌ (غیر از ایران‌ و كشور محل‌ تحصیل‌) به‌ عنوان‌ دكتری ارزشیابی‌ می‌ شود.
6- كلیه‌ مدارك‌ دانشگاهی‌ كه‌ بصورت‌ مكاتبه‌ای‌، ترددی‌ و غیرحضوری‌ اخذ شود غیر قابل‌ ارزشیابی‌ می‌ باشد.
سال تحصیلی
سال تحصیلی معمولاً از اواخر سپتامبر یا اوایل اكتبر شروع و تا می یا اوایل ژوئن ادامه می یابد كه البته بین مناطق شهری و روستایی تفاوتهایی وجود دارد .یك روز تحصیل از دو شیفت صبح و بعد از ظهر تشكیل می شود كه در مدارس پر جمعیت یك شیفت اضافی نیز لحاظ می گردد و مدارس 5 روز از هفته را كار می كنند .همچنین یك وقفة دو هفته ای نیز در ماه فوریه بخاطر سرمای زمستان بین كلاسها بوجود می آید .دانشگاهها و كالج ها معمولاً سال تحصیلی را به دو نیمسال تقسیم می كنند كه اولی از اكتبر تا ژانویه و دومی از فوریه / مارس تا ژوئن / جولای ادامه می یابد .
اهداف آموزشی
هدف سیستم آموزش عالی فراهم سازی آموزش عالی برای افراد بر اساس متد آموزشی مدرن، معرفی نیازهای مردم و كشور در زمینه های كار آموزی و آموزش، تحقیقات علمی وخدمات مشاوره می باشد .
نهادهای مركزی
كلیه دانشكاههای مدارس آموزش عالی وابسته به شورای آموزش عالی هستند كه بر اساس قانون شماره 2547مصوبه ششم نوامبر سال 1981،تأسیس شده است .شورای مذكور،گروه حقوقی عمومی خود مختاری است با قدرت و مسئولیت اداره فعالیت های همه مؤسسات آموزش عالی .موارد زیر نیز جزء شورا به حساب می آیند ؛ هیأت عالی نظارت ، مركز گزینش و جایگزینی دانش آموز و سایر قسمت های مربوط به طراحی ، تحقیق ، توسعه ، ارزیابی بودجه ، سرمایه گذاری و هماهنگی .
طبق آمار بدست آمده در سال تحصیلی2002، 54 دانشگاه با 396 دانشكده،فعالیت دارند كه همگی زیر نظر شورای عالی آموزش می باشند.طبق آمار بدست آمده در سال تحصیلی92- 1991تعداد كل دانش آموزان 682029 نفر و تعداد معلمان 34469 نفر بوده است كه از این تعداد 4775 نفر استاد دانشگاه 2433 نفر مدرس و 3822 نفر دستیار مدرس بودند. تعداد افراد با سایر عناوین 23999 نفر بوده است .
اقدامات آموزشی
از جمله مهمترین اقدامات آموزشی مراكز آموزش عالی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1- بهره مندی 2 /1149 دانشجو از امكانات 114 خوابگاه در مناطق مختلف كشور
2- افزایش اعتبارات آموزشی برای 149961دانشجو
3- تخصیص اعتبارات كمكی به 47600 دانشجوی دیگر
4- تامین مخارج غذایی 134000 دانشجو
پذیرش تحصیلی
برای‌ ورود به‌ دانشگاهها و مراكز اموزش‌ عالی‌ كشور تركیه‌ دارا بودن‌ مدرك‌ دیپلم‌ دبیرستان‌ و گذراندن‌ ازمون‌ سراسری‌ (كنكور) الزامی‌ است‌. ازمون‌ سراسری‌ (كنكور) برای‌ متقاضیان‌ خارجی‌ و محلی‌ متفاوت‌ است‌ كه‌ به‌ زبانهای‌ تركی‌ و انگلیسی‌ برای‌ خارجیها و به‌ زبان‌ تركی‌ برای‌ محلی‌ ها برگزار می‌ شود. دروس‌ امتحانی‌ شامل‌ ریاضی‌ ، فیزیك‌ ، شیمی‌ ، معلومات‌ عمومی‌ و هوش‌ می‌ باشد. پذیرش‌ دانشجویان‌ در دانشگاهها بر اساس‌ رتبه‌ كسب‌ نموده‌ در ازمون‌ سراسری‌ (كنكور) می‌ باشد. دانشجویان از طریق یك امتحان در مرحله ای كه هر سال یك بار توسط مركز گزینش و جایگزینی دانشجو با نظارت شورای آموزش عالی برگزار می شود ، وارد دانشگاه می شوند .سالی یكبار امتحان ویژه ای نیز توسط سازمان مذكور برای دانشجویان خارجی برگزار می شود.از آنجا كه برگه های امتحان به هر دو زبان انگلیسی و تركی می باشند، داشتن اطلاعات در مورد زبان تركی ضروری است. افرادی كه امتحان را پشت سر می گذرند و تنها دانش اندكی در مورد زبان تركی دارند ، توصیه می شود مدتی از یك سال را به مرخصی برای آموزش زبان تركی اختصاص دهند .دوره های زبان تركی برای خارجیان توسط مركز آموزش زبان تركی دانشگاه آنكارا (TO MER) ارائه می شود .دوره های زبان تركی در دانشگاههای استانبول و ازمیر نیز برقرار می باشد.طبق آمار بدست آمده در سال تحصیلی 92-1991، 14548 دانشجوی خارجی در دانشگاهها فعالیت دارند كه تعداد 7000 نفر از آنها از جمهوریهای ترك نشین بوده اند .به طور كلی می توان گفت كه ورود به دانشگاه به‌صورت متمركز و براساس امتحان ورود دانش‌جو (كنكور) است.كسانی‌كه نمره خوب گرفته‌اند (حداقل 120) صلاحیت ورود به برنامه‌‌های 4ساله كارشناسی را دارند, كسانی‌كه نمره بین 105 تا 119 گرفته باشند می‌‌توانند به برنامه‌‌های آموزش دو ساله (فوق دیپلم یا كاردانی) وارد شوند. از جمله مدارك مورد نیاز جهت ورود به تحصیلات دانشگاهی می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1- مدرك دیپلم متوسطه (LISE DIPLOMASI)
2- موفقیت در امتحان ورودی
از سال 1999 سیستم امتحان ورودی براساس امتحان یك مرحله‌ای (امتحان انتخاب دانش‌جو) كه شامل 2 امتحان است. یكی امتحان توانایی لغوی و دیگر توانائی‌های كمیتی در ماه مه در سراسر كشور در یك جلسه واحد و زمان واحد برگزار می گردد.گفتنی است كه آزمون فوق بر علوم طبیعی, ریاضی, علوم اجتماعی و زبان خارجی و معدل مقطع متوسطه مشتمل می گردد.
پذیرش دانشجویان خارجی
دانش‌آموزانی كه مایلند دوره كارشناسی خود را در تركیه بگذرانند می‌‌باید اولا دوره آموزش متوسطه را دریك دبیرستان مشابه دبیرستان تركیه گذرانده باشند. ثانیا می‌‌باید امتحان ورودی مخصوص دانش‌آموزان خارجی را كه شامل دو امتحان است بگذراند. اولین امتحان, مهارت‌‌های تحصیلی پایه كه منطق ذهنی را ارزیابی‌می‌كند. سوالات حداقل وابستگی به زبان را دارند ولی توضیحات به تركی و انگلیسی داده می‌شود. دومین امتحان تست تسلط بر زبان تركی است كه درك نوشتاری دانش‌آموز در زبان تركی را می‌‌سنجد. معمولا” در ژوئن برگزار می‌‌شود. دانش‌جویان خارجی كه مایلند تحصیلات خود را در مراحل بعد از كارشناسی دنبال كنندمی باید مستقیما” درخواست خود را به دانشگاه‌‌‌ها بفرستند.
قواعد ورود: ملیت‌‌های خارجی باید ویزای دانشجوئی وپاسپورت معتبر داشته باشند.
زبان مورد نیاز:كلاس‌‌های زبان برای كسانی كه تركی صحبت نمی‌‌كنندبرقرارمی‌باشد.دربعضی از دانشگاه‌‌های تركیه كلاس‌‌‌ها به زبان انگلیسی, فرانسه یا آلمانی تدریس می‌‌شوند.
مراكز آموزشی خارج از كشور
تعداد 31 سازمان آموزشی خارج از كشور وجود دارد كه 18 مورد از آنها به مشاوره های آموزشی و 18 مورد نیز به رایزنی آموزشی می پردازند كه همه آنها به شهروندان خارج از كشور خدمات عرضه می كنند. در حدود 2539677 نفر در بیرون از تركیه زندگی می كنند و تعداد كودكانی كه به مدرسه می روند 677153 نفر است .در این راستا، برای آموزش زبان تركی فرهنگ ترك و معنویات ترك، 1236 معلم از تركیه به خدمت گرفته شده و 2677 معلم به خارج اعزام شده اند.
سیستم نمره دهی
سیستم های نمره دهی در مقطع آموزش عالی متفاوت می باشد. برخی دانشگاهها از سیستم نمره دهی 4-1 ؛ 5-1 ؛ 10-1 و برخی ها از 10-1 استفاده می كنند . امتیازات هر نفر از 100-50 به شرح ذیل رده بندی می گردد:
100-85 خیلی خوب
84-65 خوب
64-50 متوسط
50 قبولی
49- 0 مردود
بالاترین نمره : 100
پایین ترین نمره : 50
آمار تحصیلی
نرخ ثبت نام ناخالص آموزشی
پیش دبستانی : 6%
اولین سطح : 105%
دومین سطح : 56%
سومین سطح : 2/18%
توسعه آموزشی
گسنرش آموزش عالی در تركیه ، برای بقا در جهان مدرن امروزی ، از لحاظ كمی و كیفی مهمترین و ابتدایی ترین هدف می باشد كه طرحها و برنامه های اجراشده همگی گویای این امر می باشند.
در واقع از زمان تاسیس دولت تركیه تاكنون پیشرفت های مهمی از نظر كمی و كیفی در حوزه آموزش عالی بدست آمده است كه این روند پیشرفت از سال1933 و یا انتقال مدرسة دار الفنون ، دانشگاه استانبول شروع شده، به منته درجه خود طی سالهای اخیر رسیده است به نحوی كه در سال 2000 تعداد دانشگاهها به 71 واحد بالغ می گردد كه 18 واحد آن بطور خصوصی اداره می شوند.
پژوهش و تحقیقات
تاریخچه
متعاقب بنیان گذاری جمهوریت، مراكز و سازمان های تحقیقاتی به سرعت و با رویكرد افزایش محصولات كشاورزی و بالا بردن انگیزه برای توسعه ، تأسیس شدند.
تصمیمات مؤثر در پیشرفت بوسیله دولت اخذ و تكمیل می شدند و در نتیجه بسیاری از پیش گامانی كه در ارتباط با تحقیقات علمی فنی كار می كردند همچنان بوسیله دولت حمایت می شوند .
در دهة1980، مطالعات تحقیق و توسعه كه درسازمان های دولتی به صورت غیر مستقیم به موضوعات علمی و فنی مربوط می شدند، بوسیله واحدهای تحت نظارت هیأت مدیره كل حمایت می شدند ، در بعضی از سازمان ها ، هیأت های تحقیق تحت نظر وزیر مربوطه جهت طرح ریزی و مدیریت تحقیق و توسعه كار تأسیس می شدند .در سازمان های فاقد هر گونه بخش تحقیقاتی ، قسمتهای مسئول كنترل كیفیت این وظایف را بر عهده داشتند .در سالهای اخیر ، بخش خصوصی تركیه به سمت تحقق بخشیدن به مفهوم تحقیق روی آورده و در نتیجه آن واحد های تحقیق و توسعه در بسیاری از سرمایه گذاریهای بخش خصوصی تكمیل شد .برای تضمین هماهنگی وارتباط بین مؤسسات تحقیقاتی مربوطه به دانشگاهها ، شورای عالی علم و فن در چهارم اكتبر سال 1983 تشكیل شد .
نهادهای مركزی
در تركیه اكثر تحقیقات توسط مؤسسات آموزش عالی ارائه می شود. تحقیقات آموزشی توسط مجمع آموزش عالی و مركزسنجش دانشجو انجام می شود.تحقیقات روی آموزش پیش دانشگاهی(پیش دبستانی، ابتدایی و متوسطه )توسط وزارت آموزش عالی انجام می شود. مبنای این تحقیقات دو دسته اصلی آموزش عمومی و آموزش حرفه ای و تكنیكی است و برای هر كدام از این دو، بخشهای مجزای در وزارت وجود دارد . تحقیقات علمی در تركیه عمدتآ توسط دانشگاهها انجام می شود .به هر حال، سازمان ها و مؤسسات تحقیقاتی مستقل از قبیل سازمان انرژی تركیه TAEK ، انستیتوی تحقیقات فنی ( TUB TAK ) و سازمان عالی فرهنگ، زبان و تاریخ آتاترك به فعالیت در این زمینه می پردازند.
همة قسمتها و شعبات دانشگاهها با انجام تحقیقات در ارتباط هستند و 100 انیستیتوی تحقیقاتی در زمینه های بهداشت، انرژی اتمی، انرژی خورشیدی ، علم دریایی ، اكولوژی ، پزشكی ، زیست پزشكی، مهندسی ، تحقیق و جلوگیری از حوادث ، هنرهای زیبا ، سینما تلویزیون تشكیل شده است .
علاوه بر این آیین نامه صندوق تحقیق شورای عالی تحقیقات در بیستم ماه می سال 1984 برای حمایت از پروژه های تحقیقاتی شامل آن درسطح بعد از فارغ التحصیلی تشكیل شد.دانشگاهها كه شناخته شده ترین منابع در زمینه تحقیقات علمی هستند ، كارهایشان را با كمك از طرف بودجه كل ، TUBI TAK، بخش های دولتی و خصوصی ، صندوق های دانشگاهی و حمایت های خارجی به انجام می رسانند.
در چهار چوب 34 موافقت نامه موجود ، دانشگاههای تركیه كه نزدیك به 100 توافق دیگر نیز با دانشگاههای خارجی داشته اند ، مطالعات علمی ـ تحقیعاتی مختلقی در پروژه های مشترك با WHO , NATO ، سازمان انرژی اتمی ، یونسكو و سایر سازمان های بین المللی بر عهده گرفته اند .
یك بررسی انجام شده بین سالهای 1970 و 1972 ، توسط سازمان برنامه ریزی دولتی به روی تحقیق در دانشگاهها نشان دارد كه در 9 دانشگاه موجود 2387 مطالعه تحقیقاتی در 376 رشته علمی بر عهده گرفته شده بود .تحقیقات دانشگاهی نشان می دهد كه 758 دانشمند در بین سالهای1981 ، 1971 به مطالعات تحقیقاتی مبادرت نموده اند .انیستیتوی تحقیقات علمی و فنی تركیه در 17 جولای سال 1963 به منظور توسعه ، حمایت و سازماندهی تحقیقات اساسی و عمل تشكیل شد .
این انیستیتو سرویسهای اطلاعتی را عرضه كرده ، كارهای علمی را معرفی و هماهنگ می كنند .
همچنین تسهیلات آموزش ـ تحقیقاتی را ارائه می نماید .این مؤسسه از طریق اعطای بورس به دانشجویان مستعد حمایت مالی از عناصر انسانی را در پیشرفت علمی توسعه داده است .سازمان انرژی اتمی تركیه مسؤولیت استفاده از انرژی اتمی برای اهداف صلح آمیز را بر عهده دارد .
این طرح ها درجهت برنامه های توسعه منافع كشور ، تعیین و پیشنهاد سیاست هاو اصول زیر بنایی شروع مطالعات علمی ، فنی و مدیریتی همراه با حمایت های مورد نیاز و هماهنگی كاری می باشد .
مؤسسه عالی فرهنگ ، زبان و تاریخ آتاترك در سال 1983 با هدف هدایت متخصص و علاقمند به سمت تحقیق در زمینه های فرهنگ ، زیان و تاریخ تشكیل شد .این مؤسسه از مركز تحقیقات آتاترك ، انجمن زبان تركی، انجمن تاریخ ترك و مركز فرهنگ آتاترك تركیب یافته است .هدف مؤسسه از تحقیقات علمی بسط مفاهیم آتاترك ، اصول و اصلاحات و فرهنگ ترك ، تاریخ و زبان می باشد .
پژوهشهای آموزشی
از جمله مهمترین پژوهشها و تحقیقات آموزشی صورت گرفته در كشور تركیه می توان به موارد ذیل اشاره نمود:
1- ارزیابی عملكرد معلمان
2- بهره گیری از آزمایشگاهها برای رشته های علوم تجربی
3- ارزیابی میزان مسئولیت پذیری معلمین حین گذراندن آموزشهای ضمن خدمت
4- بررسی نرخ قبولی دانش آموزان در دوره ها مدارس عالی ناحیه آناتولی
5- ارتباط بین مدارس و خانواده ها
6- تاسیس مراكز آموزش خصوصی
7- تهیه و انتشار كتب درسی
اهداف آموزشی
هدف تحقیقات كه توسط مجمع آموزش عالی انجام می شود، ارزیابی پیشرفت و تحولات آموزش عالی است.هدف تحقیقات مركزسنجش دانشجو روشهای برگزاری كنكورهای ورودی دانشگاههاست.
پرسنل بخشهای مختلف تحقیقاتی روی سطوح و جنبه های مختلف آموزشی پژوهش می كنند

(2011-07-04 ساعت 23:16)bandican نوشته:  كسي خبر داره كه تو دانشگاهاي تركيه رشته ي شهرسازي هست يا نه؟واسه كارشناسي..

رشته های تحصیلی:
امکان تحصیل در کلیه رشته های فنی مهندسی، پزشکی، هنر و علوم انسانی در دانشگاههای ترکیه فراهم می باشد.





با سلام
اولا خيلي خيلي ازت ممنونم بابت اين راهنماييت كامل و مفيد ممنونم
يه قسمتي رو متوجه نشدم اونم اين كه:
1) من ايرانيِ داراي مدرك پيش دانشگاهي هم بايد توي اون آزمون سراسري يا همون yos شركت كنم؟ آزمون سراسري و اين آزمون yos يكي هستش؟
2) و اين كه زمان آزمون رو يهبار گفتي آپريل، يه بار گفتي ژوئن. حالا كدومشه؟
3) آيا معدل پيش دانشگاهي و سوم دبيرستان مد نظرشون هست؟
ممنون
پاسخ
تشکر کنندگان: msar ، DorisHug ، RidgeOt ، GalenSr ، Mariadok
سلام

دوستان کسی اطلاع داره که آیا دانشجو یی که پذیرش گرفته برای خانواده اش مثل همسر یا بچه اش می تونه تقاضای ویزا و سپس اقامت کنه؟
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
سلام دوستان.من مهندس عمران هستم و میخواستم برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس و رشته مدیریت کارگاه در ترکیه ادامه تحصیل بدم.ممنون میم اگه کسی بتونه راهنمایی کنه.
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
(2011-10-20 ساعت 16:07)gh.h نوشته:  من و همسرم می خوایم اقامت تحصیلی ترکیه بگیریم.برای کارشناسی ارشد رشته الکترونیک و مدیریت.برای شروع باید چیکار کنیم؟همسرم تبریزیه ولی من ترکی بلد نیستم ولی انگلیسیم خیلی خوبه و کلاسای تافل شرکت میکنم اگه ترکی بلد نباشم انگلیسی کفایت میکنه؟از کجا باید شروع کنیم؟برای درس خوندن چقدر پول لازمه؟اوضاع کار چطوره؟لطفا مارو راهنمایی کنید واقعا ممنون
سلام. برای شروع باید مدرک امتحان ALES یا GRE را داشته باشین . بسته به دانشگاهی که انتخاب میکنین ، ممکن است نمرات معدل و یا مصاحبه تخصصی هم در انتخاب دانشجو موثر باشه . شما میتونید دانشگاهی را انتخاب کنید که تدریس انگلیسی باشه . شهریه ها متفاوت هست . بین 3 تا 6 برابر شهریه خودشون که 129 لیره هست . همچنین باید پول بیمه هم بدین . برای کار ، دانشجویان با وبزای تحصیلی حق کار ندارن .
(2012-04-21 ساعت 23:06)گلناز نوشته:  [/align]با سلام خسته نباشید من میخواهم برای تحصیل به ترکیه بروم زبانم خوب نیست ولی برای زبان ترکی میخواهم درترکیه به کلاس زبان بروم لیسانس امار دارم میخواهم خودم دراموزشگاه زبان تومرثبت نام کنم درمورد نحوه ثبت نام اطلاعات میخواهم واینکه ایامیشود از ایران در اموزشگاه زبان ثبت نام کرد چگونه میتوانم با اموزشگاههایترکیه تماس بگیرم Shyبا تشکر فراوان
اگر در ایران اقدام کنین ، هزینه هاتون خیلی پایین میاد . با این وضع گرونی لیره اصلاً به صرفه نیست که واسه یادگیری ترکی برین ترکیه
(2012-07-16 ساعت 14:22)Shayann نوشته:  سلام

دوستان کسی اطلاع داره که آیا دانشجو یی که پذیرش گرفته برای خانواده اش مثل همسر یا بچه اش می تونه تقاضای ویزا و سپس اقامت کنه؟
برای گرفتن اقامت همسر و فرزندان ، نیازی به اخذ ویزا ندارین . با اقامت خودتون میتونین واسه اونا هم اقامت بگیرین
(2012-09-30 ساعت 10:01)yasar نوشته:  سلام دوستان.من مهندس عمران هستم و میخواستم برای ادامه تحصیل در مقطع فوق لیسانس و رشته مدیریت کارگاه در ترکیه ادامه تحصیل بدم.ممنون میم اگه کسی بتونه راهنمایی کنه.
رشته مورد نظر شما ، در دو دانشگاه چوکوراوا و خاورمیانه موجود هست
2013AS90xx≈فرم ها: ایمیل به (kccdv@state.gov)≈کارنت: 10 می≈مصاحبه: 30جولای، کلیرنس با فرم 9 سوالی≈کلیر: 17 سپتامبر≈مقصد: Urbana, IL بوذ! ≈هزینه ها: 1000 سبزی.
به تاریخ پیوستیم ...
پاسخ
تشکر کنندگان: HAZARA ، msar
مگه دانشگاه یده تپه و آنکارا عمران نداره؟؟؟؟؟؟؟؟
پاسخ
تشکر کنندگان: payam62 ، HAZARA ، msar
(2012-10-25 ساعت 18:45)Arash.so نوشته:  مگه دانشگاه یده تپه و آنکارا عمران نداره؟؟؟؟؟؟؟؟

دوست عزیز من دانشگاهی به نام یده تپه نشنیدم ولی مطمئن هستم که دانشگاه آنکارا و حاجت تپسی رشته عمران ندارن
2013AS90xx≈فرم ها: ایمیل به (kccdv@state.gov)≈کارنت: 10 می≈مصاحبه: 30جولای، کلیرنس با فرم 9 سوالی≈کلیر: 17 سپتامبر≈مقصد: Urbana, IL بوذ! ≈هزینه ها: 1000 سبزی.
به تاریخ پیوستیم ...
پاسخ
تشکر کنندگان: HAZARA ، msar
دورود
من تو دانشگاه ازاد دارم دامپزشکی می خونم چند تا سوال داشتم:
1. مدرک دکترای حرفه ای رو قبول دارن؟
2. برای تخصص باید چه جور امتحانی بدم؟ منظورم اینه که از چه منبعی سوال می یاد؟
3.واسه امتحان شرایط خاصی می خواد مثل معدل یا مقاله و ...
4. می شه بورسیه گرفت؟
با سپاس
پاسخ
تشکر کنندگان: HAZARA ، msar
(2012-11-18 ساعت 02:25)alirezaahab نوشته:  دورود
من تو دانشگاه ازاد دارم دامپزشکی می خونم چند تا سوال داشتم:
1. مدرک دکترای حرفه ای رو قبول دارن؟
2. برای تخصص باید چه جور امتحانی بدم؟ منظورم اینه که از چه منبعی سوال می یاد؟
3.واسه امتحان شرایط خاصی می خواد مثل معدل یا مقاله و ...
4. می شه بورسیه گرفت؟
با سپاس
با سلام
1- بله قبول دارن
2- برای مقاطع تکمیلی، امتحان ALES (به زبان ترکی) و یا GRE (به زبان انگلیسی) مورد نیاز هست. اطلاعات بیشتر و نمونه سوالات را از سایت www.osym.gov.tr میتونید دریافت کنید. همچنین، یک مدرک زبان انگلیسی معتبر نیاز هست که جزئیات را میتوانید از سایت اینترنتی دانشگاه دریافت کنید.
3- بسته به دانشگاه انتخابی شما، معدل، مصاحبه حضوری، مقاله میتونه درخواست بشه .
4- بله، امکان دریافت بورسیه هست.
2013AS90xx≈فرم ها: ایمیل به (kccdv@state.gov)≈کارنت: 10 می≈مصاحبه: 30جولای، کلیرنس با فرم 9 سوالی≈کلیر: 17 سپتامبر≈مقصد: Urbana, IL بوذ! ≈هزینه ها: 1000 سبزی.
به تاریخ پیوستیم ...
پاسخ
تشکر کنندگان: HAZARA ، msar
دوستان گرامی باید به خدمتتون عرض کنم که توضیحاتی که دوستان دادند تا حدودی درست و قدیمی می باشد چون که سال اردیبهشت 89 آخرین کنکور ورودی برای خارجیان در مقطع کارشناسی (yos ) برگزار شد و دیگه بسورت سراسری برگزار نمیشه و هر دانشگاهی شرایط خاص خودشو داره البته شرایط برای کارشناسی ارشد و دکتری تقریبا همونه
میدونید یک زمانی تخفیف ترک ها به ایرانی ها داده میشد که خیلی عالی بود و در ازای مبلغ ناچیزی تحصیل می تونستی بکنی که بنا به دلایلی در حال رکود هستش و جالب این بود که تقریبا اکثر ایرانی ها رو شامل میشد چون که قانون اینطوری هستش که اگر خودت یا پدر و مادرت یا جدت فرقی نمی کنه پدر یا مادر به یکی از شهرهای ترک برسه (که ترکمن های مشهد و قوم های شیراز و اکثر تهرانی ها رو شامل میشد) برسه شامل تخفیف بود
اگه دوستان میخوان اطلاعات جامعی رو بگیرند از به این سایت مراجعه کنند:
http://www.metropoldershaneleri.com/
و اگه میخواهین به آرشیو سوالات قبل و تقویم امتحانات و اطلاعات دیگر دسترسی داشته باشید این سایت مرکز سنجش ترکیه هستش:
http://www.osym.gov.tr

راستی یک چیزی قیمت بین دانشگاه های دولتی و غیر دولتی خیلی خیلی فرق می کنه و توصیه می کنم اگه ترکیه رفتید حتما دولتی برید چون خیلی بهتر و معتبرتره و خیلی راحت میتونید قبول بشید فقط کافیه چند دوره سوالات رو ببینید
درسته که یوس حذف شده ولی بازم آرشیو سوالات یوس رو نگاه کنید دانشگاه ها بازهم از همان مدل سوالات استفاده می کنند
البته بگم روش های مختلفی گذاشتند واسه پذیرش و نمره خیلی از آزمون های بین المللی رو قبول دارند و ک روش هم برای ایرانی ها که معدل سوم و پیش و دیپلم خوبی دارند اقدام کردند با نمره است من خودم با نمره از عمران odtu قبول شدم (البته نرفتم)
یک چیزی بگم من چند سال خارج از کشور بودم و با افراد زیادی صحبت و معاشرت کردم و به این نتیجه رسیدم که نباید بری به خارج از کشور مگر اینکه دانشگاه عالی بری که قابل دفاع باشه و با تلاش بری و واسه خوش گذرانی نری چون اگه قراره دانشگاه معمولی و یا خدایی نکرده مزخرف بری بهتر آدم نره چه زیاد اینجا آزاد هستش و بگم خیلی ها بودند خوب شروع کردند ولی جدی تا آخر به پایان نبردند و به خودشون و خانوادشون ظلم کردند
ببینید من خیلی ها رو دیدم که کار کردند و خیلی ها رو دیدم که خانوادشون کمک کرده و خیلی ها هم هستند کار پیدا نمی کنند در کل به این فکر باشیند که کاری نیست و از ایزان ساپورت میشین
البته بگم اگه دفعه اولی هست خارج از کشور زندگی میخواهید بکنید حواستان جنع باشد و به هیچ کس اعتماد نکنید و سعی کنید به منابع مطمئن مراجعه کنید
در مورد خونه هم دقت کنید بعضی بنگاه ها نامردی می کنند و اجاره 1 یا 2 ماه رو به عنوان دستمزد میگیرند ولی بعضی ها نمی گیرند اول حواستان جمع باشه و ترکیه یک بدی که داره اکثر قوانین به نفع صاحب خونه هستش در کل میشه خونه مناسب گرفت (البته قبلا که لیره 680 تومان بود خیلی خوب بود) ولی یک چیز بعضی خواب گاه ها و رسیدانس ها هستند که امنیت خوبی دارند ولی واسه پسرها خوب نیست چون از خونه بیرون گرونتر تموم میشه
سعی کنید از افراد با تجربه راهنمایی بگیرید و کارهاتون رو خودتون انجام بدید و زیاد به این موسسات ایرانی در ایران اعتماد نکنید که پوست آدمو میکنن و خیلی پول میگیرند
راستی من خیلی از شهر های ترکیه رفتم و زندگی کردم و توصیه می کنم که آنکارا بخونید میدونید درسته استانبول شهر توریستیه ولی بعد از چند هفته تکراری میشه و شما میمینید با یک شهر شلوغ و هزینه های زیاد ولی وقتی آنکارا باشد هم شهر تمیزی هستشش هم بهتره هم اینکه ارزونتره و دانشگاه های رتبه عالی داره
راستی واسه کارشناسی اولش لازم نیست زبان بلد باشد و خودشون براتون میزارن (البته اگه از قبل بلد باشد براتون ارزونتر تموم میشه) ولی واسه مقاطع بالاتر باید حتما بلد باشید
پاسخ
تشکر کنندگان: gbtm ، آسمان نیلگون ، یلداا ، msar ، bozorg
با سلام خدمت همگی - من فارغ التحصیل کارشناسی شبانه دانشگاه قم با معدل 14.75 و فارغ التحصیل ارشد مدیریت ورزشی از دانشگاه آزاد با معدل 18 هستم و دارای یه کتاب تالیفی که نفر سوم و دو مقاله ISC که نفر سوم هستم و یه مقاله ISI که نفر سوم هستم و 7 مقاله پژوهشی که در همایش پذیرفته شده و چند حکم مربیگری و داوری هستم مدرک زبان ندارم ولی کلاس تافل رفتم ولی مدرک نگرفتم و میخاهم که برای دکترا تربیت بدنی بورسیه فال فاند بگیرم - سوالاتی که برام پیش اومده اینه که 1- ایا با این رزومه میتوان بورسه گرفت اگه میشه شانس کدوم کشور و دانشگاه اروپایی بیشتره/ ؟ 2- چطور میشه واسه بورسیه اقدام کرد؟ 3- بورسیه کشورهای کانادا و امریکا ترکیه رو بیشتر میخام اگه بشه 4- اگه مدارکی کم دارم لطفا راهنمایی کنید؟ 5- ایا کسی رو میشناسید که بورسیه دانشگاه کانادا یا ترکیه یا هر کشور ذیگه در رشته تربیت بدنی داشته باشه بهم معرفی کنید ؟ 6- روال و همچنین نحوه پذیرس رو واسم به طور کامل توضیح بدید واینکه چه ماهی از سال اقدام کنم و چه مدارکی تهیه کنم ؟ خدایی کمک کنید بد جوی به اطلاعات احتیاج دارم وحشتناک تو رو خدا کمک کنید پیشاپیش از اینکه بند ه حقیر را کمک و راهنمایی کردید ممنون باتشکر
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
سلام من رشتم ادبیات انگلیسیه و میخوام ارشدو تو ترکیه بخونم میخوام ببینم اگه ترکی کامل بلد باشم تخفیفی واسم داره؟آخه به خاطره رشته ام همه کلاسهام انگلیسی خواهد بود.ممنون میشم راهنمایی کنین.میخواستم بدونم هزینه ارشد شهریه و خوابگاه و..... کلا تو 2 سال چقد میشه و میتونم بعد از درسم اقامت بگیرم؟
پاسخ
تشکر کنندگان: valencia ، msar




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان