کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
دیدنی های آنکارا
اطلاعات جامعی را در خصوص مکان های تفریحی و دیدنی آنکارا در سایتی دیدم ، گفتم شاید به درد دوستان بخورد ، اگر هم مدیران محترم صلاح ندانستند می توانند حذف کنند.


آنکارا
شهر آنکارا در مرکز آناتولی بر لبه شرقی فلات بزرگ و مرتفع آناتولی در ارتفاع 850 متری قرار گرفته است.
تاریخ این منطقه به عصر برنز و تمدن هاتیها بر میگردد که در هزاره دوم قبل از میلاد توسط هیتی ها، در قرن دهم قبل از میلاد توسط فرنگیها جایگزین شد. بعد از اینها غلاطیه ایها آمدند. از نژاد سلت اولین کسانی بودند که در قرن سوم قبل از میلاد آنکارا را پایتخت خود قرار دادند. این شهر در آن زمان( Ancyra انکیرا) نام داشت، به معنی "لنگر" که یکی از قدیمیترین کلمات در زبان سلتی های دریا دوست بوده است. این شهر متعاقبا به دست رومیها و سپس اهالی روم شرقی افتاد. سلطان آلپ ارسلان سلجوقی در زمان فتح "مالازگیرت" در 1071 راه آناتولی را به روی ترکها گشود. سپس در 1073 آنکارا را که یک موقعیت مهم برای ترابری ارتش و منابع طبیعی به قلمرو ترکیه بود تصاحب کرد. این شهر یک مرکز مهم فرهنگی، بازرگانی و هنری در زمان رومیها، و یک مرکز بازرگانی مهم در مسیر کاروانها به سمت شرق در زمان عثمانیها بود. در حدود قرن نوزدهم از اهمیت آن کاسته شد. مجددا زمانی که مال آتاتورک آن را به عنوان یک پایگاه برای اینکه از آنجا "جنگ آزادی "را رهبری کند، انتخاب کرد، این شهر تبدیل به یک مرکز مهم شد. در نتیجه, نقش این شهردر جنگ و همچنین موقعیت استراتژیک آن ، آنکارا را در 13 اکتبر 1923 به عنوان پایتخت جمهوری جدید ترکیه معرفی کرد.

مکانهای دیدنی

آنیتکابیر (مقبره آتاتورک)

واقع بر روی یک تپه خیره کننده در بخش "آنیتپ" شهر، مقبره کمال آتاتورک ، موسس جمهوری ترکیه، قرار گرفته است. این مکان که در 1953 کامل شده یک هم جوشی شگفت انگیز بین ایده های معماری باستانی و مدرن است و به عنوان یک دستاورد معماری مدرن ترکیه بدون رقیب باقی مانده است.در اینجا یک موزه که مجسمه مومی آتاتورک را در خود جای میدهد ،وجود دارد و نوشته ها، نامه ها و اشیایی متعلق به آتاتورک، همچنین نمایشگاهی از عکسهایی که لحظات مهم در زندگی او و در تاسیس جمهوری را ضبط کرده اند ،دیده میشوند.
(آنیتکابیر همه روزه و موزه هرروز غیر از روز های دوشنبه باز هستند. در طول شبهای تابستان یک نمایش نور و صدا اجرا میشود.


موزه ها موزه تمدن های آناتولی
به ورودی ارگ نزدیک است. یک بازار سرپوشیده قدیمی به زیبایی بازسازی شده و هم اکنون یک مجموعه خارق العاده و منحصر از آثار پالئولیتیک، نئولیتیک، هاتی ،هیتی،فرنگیها، یورارتین ها و رومیها و نمونه های برجسته از گنجهای لیدیاایها را در خود جای میدهد.(هرروز به غیر از دوشنبه ها باز است. در طول تابستان موزه هرروز باز است.)

موزه فرهنگ شناسی
مقابل خانه اپرا در بلوار طلعت پاشا قرار دارد.در اینجا یک مجموعه نفیس از هنرهای دستی مربوط به فرهنگ عامه همینطور کارهای دستی مربوط به مساجد سلجوقی و عثمانی موجود است.(هرروز غیر از دوشنبه ها باز است.)

موزه نقاشی و مجسمه سازی
نزدیک به موزه فرهنگ شناسی است و یک مجموعه غنی از هنر ترک از اواخر قرن 19 تا امروز را در خود جای میدهد. همچنین گالریهایی برای نمایش مهمان وجود دارند.(همه روزه غیر از دوشنبه ها باز است.)

موزه جنگ آزادی
در خیابانی که از میدان اولوس جدا میشود از سمتی به سمت دیگر به صورت مورب قرار گرفته است و در اصل اولین ساختمان پارلمان جمهوری ترکیه در آن قرار دارد. بر طبق عکسها و آیتم های مختلفی که در معرض دید هستند ،در این مکان بود که جنگ آزادی طرح ریزی و رهبری شد. همچنین تندیسهای مومی از رئیسان جمهور سابق جمهوری ترکیه در معرض نمایش هستند.(همه روزه غیر از دوشنبه ها باز است.)

موزه جمهوری
که در نزدیکی موزه جنگ آزادی واقع است،در جایی قرار دارد که زمانی دومین ساختمان پارلمان جمهوری بود. نمایشگاه اینجا وقایع مهم در اوایل دوره جمهوری خواهی را ثبت کرده است.(موزه یکشنبه ها و در تعطیلات مذهبی و ملی از 1:5 تا 5 بعد از ظهر بازاست.)

موزه اسباب بازی
در( Cebeci-جبجی) انواع اسباب بازی های ساخته شده از چوب، فلز، چینی، کاغذ و غیره را در بر می گیرد.
(چهارشنبه ها و جمعه ها از 10 صبح تا 5 بعد از ظهر باز است.)

بناهای تاریخی

ارگ آنکارا

زیر بنای این ارگ توسط غلاطیه ایها بر روی یک رخنمون گدازه مهم بنا شد و توسط رومیها تکمیل شد. رومی های شرقی و سلجوقی ها بازسازیها و الحاقاتی را انجام دادند. ناحیه اطراف و داخل ارگ که قدیمیترین بخش آنکارا است، حاوی بسیاری از نمونه های ظریف معماری سنتی است. همچنین نواحی سرسبزی برای استراحت وجود دارند. منطقه آنکارا در زمان هاتی ها و هیتی ها حدود 2000 سال قبل از میلاد، مهد شراب بوده است. بسیاری از خانه های باز سازی شده سنتی ترکیه در محوطه ارگ با تبدیل شدن به رستورانهایی که غذاهای محلی و بین المللی و شراب سرو می کنند، زندگی جدیدی را پیدا کرده اند سالن تاتر رومیها بقایایی شامل صحنه و پشت صحنه را می توان در خارج از ارگ مشاهده کرد. تندیس های رومی که در اینجا یافت شده اند، در موزه تمدن های آناتولی ارائه می شوند. محوطه تماشاچیان هنوز در دست حفاری است.

معبد آگوستوس
این معبد در بخش( Ulus اولوس) این شهر قرار دارد. این مکان توسط پادشاه غلاطیه ای (Pylamenes- پیلامنس) در 10 بعد از میلاد به یادبود آگوستوس ساخته شد و در قرن دوم توسط رومیها بر روی دژ باستانی آنکارا باز سازی شد. اهمیت این مکان به خاطر وجود Monument Ancyranum) مقبره انکیرانوم) است، روحی که از پیمان سیاسی آگوستوس که جزئیات دستاورد های او را شرح می دهد و به زبان های لاتین و یونانی بر دیوارهای معبد حک شده، محافظت می کند. در قرن پنجم این معبد توسط رومی های شرقی به یک کلیسا مبدل شد

حمام رومیها
این حمام که در خیابان "چانکیری"در(Ulus- اولوس) واقع شده (تمام ویژگی های جمهوری این بنا که در 1927 در میدان( Ulus- اولوس) بنا شده سمبلی است برای استقلال آتاتورک و مردم ترک در جنگ آزادی.یک اتاق سرد، یک اتاق خنک و یک اتاق گرم در زمان امپراتور Caracalla (قرن سوم بعد از میلاد)به افتخار Asclepios،خدای طب ،ساخته شدند. امروزه تنها زیر زمین و طبقه های اول باقی مانده اند.

ستون ژولیُن

این ستون واقع در (Ulus اولوس) در 362 بعد از میلاد احتمالا برای بزرگداشت یک ملاقات از طرف امپراتور روم Julian the Apostate ،برپا شد. این ستون 15 متر ارتفاع دارد و دارای یک دکوراسیون برگی مرسوم بر روی سرستون خود است.

بنای تاریخی "برای یک آینده امن و مطمئن":
این بنای تاریخی در پارک "گووِن" در 1935 ساخته شد و پند آتاتورک به مردمش را در بر می گیرد: "مغرور و سخت کوش باشید و به خود باور داشته باشید."

بنای تاریخی پیروزی
در 1927 در میدان ظفر در بخش(Sıhhiye- سیهییه) ساخته شده و آتاتورک را در اونیفورم نشان میدهد

بنای تاریخی هاتی
در دهه 1970 در میدان(Sıhhiye-یسهییه) ساخته شد .این اثر تاریخی جذاب نمادخدایان هاتی و به گرامیداشت نخستین تمدن شناخته شده آناتولی می باشد

مساجد

مسجد حاجی بایرام

این مسجد واقع در( Ulus- اولوس) مجاور معبد آگوستوس ،در ابتدای قرن 15 به سبک سلجوقی
ساخته شد و بعد ها در 16 توسط معمار سینان باز سازی شد و در قرن 18 کاشیهای "کوتاهیا" به آن اضافه شد. این مسجد به افتخار حاجی بایرام ولی که آرامگاهش مجاور مسجد است ،بنا شد.
مسجد( Aslanhane- اصلان حانه)
این مسجد سلجوقی در نزدیکی ارگ، در قرن 13 بنا شد. این مسجد دارای محرابی از کاشیهای سلجوقی و یک ستون بندی دوگانه غیر معمول از ستونهای چوبی است. در کنار مسجد ،آرامگاه آهی شراف الدین قرار دارد.

مسجد (Ahi Elvan- اهی الوان)
این مسجد که در بخش (Ulus- اولوس) نزدیک ارگ یافت شده، در طول اواخر قرن 14 و اوایل قرن 15 ساخته و به پایان رسیده است. منبر ی از چوب گردو که با ظرافت کنده کاری شده ،مورد توجه خاصی قرار دارد.
مسجد( Alaaddin- علا الدین)
این مسجد در داخل دیوارهای ارگ قرار دارد و دارای یک منبر کنده کاری شده از چوب گردو است که سنگ نوشت روی آن نشان می دهد که این مسجد در قرن 12 توسط فرمانروای سلجوقی ،مسعود، ساخته شده است.
مسجد Yeni Cenab Ahmet
ینی جناب احمد : این مکان بزرگترین مسجد عثمانیها در آنکارا است و به وسیله معمار"سینان" معروف در قرن 16 بر پا شد. منبر و محراب آن از جنس مرمر سفید خود مسجد ساخته شده از سنگ آنکارا(سنگ سماق قرمز)می باشد که نمونه ای از یک دست ساخت بسیار ظریف است.(Yeni Cami- ینی جامی) در خیابان (Ulucanlar- اولوجانلار) قرار دارد.


مسجد (Kocatepe-کجا تپه)
این مکان یک مسجد بزرگ نو ساخته ،با طراحی عثمانی کلاسیک و دارای چهار مناره است. اندازه و موقعیت برجسته این مسجد که بین سالهای 1967 و 1987 بنا شده، آن را تبدیل به یک جای دیدنی کرده است.

پارکها

آنکارا پارکها و فضاهای باز لذت بخش بسیاری دارد که در سالهای اولیه جمهوری بر طبق اعتقاد آتاتورک که به درخت و زیبایی طبیعی اهمیت میداد ساخته شدند. مهمترین این پارکها شامل: پارک "گنچلیک"(که یک پارک تفریحی نیز دارد)،باغ گیاه شناسی،Seğmenler&Anayasa) &Kuğulu ; Demetevler & Cemre & Kale & Anıt & arikalar Diyarı & Kurtuluş Altınpark & - انایاسا & سیمنلر & کاله & جمره دمت اولر& گوون& ابدی ایپکچی & کوغلو& کورتولوش& هاریکالار دییاری& گکسو& انیت& التین پارک) که یک شهر بازی است.
مزرعه و باغ وحش آتاتورک هم اکنون یک شهر در حال رشد است و مکانی دلپذیر برای گذراندن یک روز. همچنین مدلی از خانه ای که آتاتورک در آن زاده شد، در شهر (salonica- سالونیکا) ،یک رستوران عالی و تعدادی کافه وجود دارند. بازدید کنندگان می توانند محصولات مشهور این مزرعه را چون آبجو عالی آن، بستنی سنتی، ماست، شیر و کوفته امتحان کنند.

خرید
بازدید کنندگان از این شهر معمولا مایل هستند از فروشگاه های قدیمی در "چیکریکچیلار یوکوشو" نزدیک(Ulus- اولوس) دیدن کنند. خیابان مسگران (باکیرجیلار چارشیسی) محبوبیت خاصی دارد و بسیاری از اشیای جالب قدیمی و جدید را ،علاوه بر اشیای مسی، می توان در اینجا یافت، مانند جواهرات، فرش، لباس، عتیقه جات و کارهای سوزن دوزی شده. با رفتن به بالای تپه به سمت دروازه ارگ، می توانید مغازه های جالب بسیاری را ببینید که ادویه جات، میوه های خشک شده، آجیل و هر نوع محصول دیگری را می فروشند. اینجا مجموعه ای است بزرگ و بسیار تازه. مراکز خرید مدرن بیشتر در "کیزیلای"و در خیابان "تونالی هیلمی واقع در چانکایا " یافت می شوند. این منطقه شامل بازار مدرن "کاروم" و همچنین برج "آتاکوله" در "چان کایا می باشد. از بالای "آتاکوله" در ارتفاع 125 متری، منظره با شکوهی بر فراز تمام شهر وجود دارد. رستوران چرخانی نیز وجود دارد که در آن می توان به شکل آسوده تری از کل چشم انداز لذت برد. "گالریا" در "اومیت کوی" ،مرکز "بیل کنت"، "آرمادا" در "سوگوت اوزو"، "میگروس آکْکُپرو" و (SA Carrefour- کارفور) در "باتیکِنْت" سایر فرصتها برای یک خرید مدرن هستند.

منبع : http://www.ataland.com/Pages/City/Foreig...spx?id=108




شماره کیس: 2011AS00033xxx
وضعیت کیس من

پاسخ
برای استانبول رو هم بزار,جاهای دیدنی زیاد داره ..
پاسخ
تشکر کنندگان: battosai ، SH1A2R3 ، msar
....................


.pdf   turkey-10-central-anatolia_v1_m56577569830512303.pdf (اندازه 1.4 MB / تعداد دانلود: 1,286) -->
.pdf   turkey-10-central-anatolia_v1_m56577569830512303.pdf (اندازه 1.4 MB / تعداد دانلود: 1,286)
پاسخ
تشکر کنندگان: battosai ، SH1A2R3 ، msar
(2011-07-13 ساعت 21:47)cky نوشته:  برای استانبول رو هم بزار,جاهای دیدنی زیاد داره ..

http://mohajersara.com/thread-4406-post-...#pid170345
پاسخ
تشکر کنندگان: SH1A2R3 ، msar
سلام دوستان اینم از دیدنی های استانبول منم مثل دوستمون اینو از یه سایت به نام ita30 برداشتم .

استانبول
استانبول شهری است که نیمی از آن در قاره آسیا و نیمه دیگر آن در قاره اروپا قرار دارد. این شهر محل اتصال دو قاره است. در قلب این شهر تنگه بسفر قرار گرفته که محل تلاقی آبهای دریای سیاه ، دریای مرمره و خلیج شاخ طلایی است.
در دوران امپراطوری رومیان ، بیزاسن ها و عثمانی ها استانبول همواره پایتخت کشور ترکیه محسوب می شده و این شهرهمواره به گذشته تاریخی غنی و درخشان خود افتخار می کند. در عین حال استانبول با توجه به رشد فزاینده ای که از نظر توسعه شهری دارد آینده ای روشن را در پیش رو دارد.
وجود موزه ها ، کلیساها ، کاخ ها ، مساجد با شکوه ، بازارها و نیز طبیعت زیبای این شهر همواره باعث شگفتی گردشگران می شود. باید گفت این آثار از نظر کمی تعدادشان بسیار فراوان بوده و در عین حال بسیار زیبا هستند.
اگر در ناحیه غربی تنگه بسفر به زیبائی غروب آفتاب و رنگ قرمز آن نگاهی بیندازد دلیل اینکه چرا ساکنین این منطقه قرن ها پیش این سرزمین را برای زندگی خویش انتخاب کرده اند خواهید فهمید. در یک چنین لحظه ای از غروب آفتاب در خواهید یافت که چرا این شهر بعنوان یکی از درخشنده ترین شهرهای دنیا مطرح است.

جاذبه های گردشگری استانبول
کاخ ها
کاخ توپ کاپی: در محل تلاقی تنگه بسفر ، خلیج شاخ طلایی و دریای مرمره قرار گرفته است. این کاخ متعلق به قرن 15 تا 19 میلادی و دوران امپراطوری عثمانی است. این کاخ در گذشته محل زندگی سلاطین و دولتمردان عثمانی بوده و دارای باغ بسیار باشکوهی است. در سمت راست کاخ درختان سرو قرار گرفته و مطبخ های کاخ نیز در همین سمت جای گرفته اند. امروزه از این محل به عنوان نمایشگاهی از مجموعه های کریستال ، نقره و ظروف چینی که مربوط به دوره امپراطوری عثمانی است ، استفاده می شود. در قسمت چپ کاخ حرمسرا قرار دارد. در این بخش همسران و فرزندان سلاطین در انزوا زندگی میکرده اند. سومین بخش کاخ نیز شامل سالن اجتماعات ، کتابخانه احمد سوم ، نمایشگاهی از لوازم شخصی سلاطین و خانواده سلطنتی ، جواهرات بسیار مشهور و قیمتی و نیز مجموعه ای از دست نوشته ها می باشد.
در میانی ترین بخش این قصر زیبا عمارتی است که ردای حضرت محمّد (ص) در آن نگهداری می شود. این ردا پس از آن که عثمانی ها به دین اسلام گرویدند به استانبول آورده شد. (کاخ توپ کاپی همه روزه به جز روزهای سه شنبه جهت بازدید علاقمندان باز می باشد.)

کاخ دولما باغچه : قسمت بیرونی این کاخ توسط سلطان عبدالمجید اول در اواسط قرن 19 میلادی ساخته شد. این کاخ 600 متری در ساحل اروپایی تنگه بسفر قرار گرفته است.
وجود سالن بزرگ در این کاخ با 56 ستون داخل آن و چلچراغ شکیل و 5/4 تنی آن با 750 لامپ موجود در آن چشم هر بیننده ای را خیره می کند. در زمانهای گذشته جهت خوشایند ساکنین این کاخ پرندگان مختلف از اقساط نقاط جهان گردآوری و نگهداری میشده است. موسس جمهوری ترکیه آتاتورک در این کاخ در تاریخ 10 نوامبر 1938 دیده از جهان فرو بست. (این کاخ همه روزه به استثناء روزهای دوشنبه و پنج شنبه جهت بازدید همگان باز می باشد).

کاخ بیلربیی : این کاخ در قرن 19 توسط سلطان عبدالعزیز بنا نهاده شد. این کاخ پوشیده از گلهای ماگنولیا بوده و در قسمت آسیائی تنگه بسفر قرار دارد. از این کاخ در فصل تابستان و همچنین برای پذایرائی از میهمانان عالیرتبه خارجی استفاده می شده است. یکی از این میهمانان خارجی که از وی در این کاخ پذیرائی شده ملکه فرانسه ، ملکه اژنی بوده است. ( این کاخ همه روزه بجز روزهای دوشنبه و پنج شنبه جهت بازدید همگان باز می باشد).

کاخ ییلدیز : این کاخ متشکل از دربارها و یک مسجد می باشد و در قرن 19 میلادی توسط سلطان عبدالمجید دوم
ساخته شد. در این کاخ یکی از بزرگترین و مجلل ترین ساختمانهائی که سلاطین در آن اقامت داشته و خوش گذرانده اند به نام ساختمان شاله قرار گرفته است. این ساختمانها در داخل یک پارک با گلهائی که از نقاط مختلف دنیا گردآوری شده، قرار گرفته است. حیات این کاخ یکی از زیبا ترین مناظر موجود از حاشیه تنگه بسفر را تشکیل می دهد. به علت بازسازی تنها بازدید از قسمتی از پارک ممکن است. ( این پارک همه روز جز روزهای سه شنبه جهت بازدید عموم باز می باشد).

کاخ Goksu گوک سو و یا کاخ کوچوک سو : نام این کاخ از رودهائی که از اطرافش به داخل تنگه بسفر سرازیر می شود گرفته شده است. این کاخ در اواسط قرن 19 میلادی توسط عبدالمجید اول ساخته شد. از این کاخ هم در گذشته در ماههای تابستان استفاده می شده است. (بازدید از این کاخ همه روزه بجز روزهای دوشنبه و پنج شنبه ممکن می باشد.)

آینالی کاواک (اقامتگاه تابستانی) : این مکان در قرن 18 میلادی ساخته شده و بعدها توسط سلاطین مختلف دیگر مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. این مکان به خاطر آینه کاری داخل آن مشهور می باشد. این آئینه ها هدیه ای بوده از Venetians که در سال 1718 میلادی در این کاخ نصب گردیده است. این کاخ نمونه زیبائی از معماری قدیمی و سنتی ترکیه است. (بازدید از این کاخ همه روزه به جز روزهای شنبه و پنج شنبه ممکن می باشد).

عمارت ایحلامور (Ihlamur) : این عمارت در قرن 19 میلادی بنا نهاده شد. نام این عمارت از درختان زیرفون نمدار که در باغهای آن وجود دارد گرفته شده است. اگر چه این عمارت به هنگام ساخت در خارج از شهر استانبول جای می گرفت اما امروزه با توسعه شهر در مرکز استانبول قرار گرفته است. در حالیکه عمارت مراسین همواره جهت مراسم رسمی و امور تشریفات استفاده می گردیده در گذشته از عمارت مایت بعنوان پناهگاهی امن برای اطرافیان و محرمان سلاطین استفاده می شده است. (بازدید از این مکان همه روزه به جز روزهای دوشنبه و پنج شنبه ممکن می باشد).

عمارات ماسلاک : این عمارات بر روی تپه ای سرسبز توسط سلطان عبدالعزیز بنا نهاده شد. این عمارات نمونه ای است بسیار با ارزش از سبک معماری عثمانی که در اواخر قرن 19 بنا نهاده شد. امروزه از عمارت مالتا بعنوان یک رستوران ساده و ارزان قیمت بهره گرفته میشود ، هم چنین عمارت ماسلاک و لیمونلو هم بعنوان کافه تریا مورد استفاده قرار می گیرد.

عمارت دریائی آتاتورک (فلوریا) : عمارتی است که توسط رؤسای جمهور ترکیه در فصل تابستان مورد استفاده قرار می گرفته ، ابتدا آتاتورک این عمارت را بعنوان مکانی برای گذراندن تابستان انتخاب نمود که تا به امروز این سنت پا بر جا بوده و ادامه یافته ست. این عمارت (T) شکل در سال 1935 میلادی ساخته شد. طراحی داخلی این عمارت نمونه زیبائی از شیوه طراحی در قرن بیستم است. (بازدید از این مکان همه روزه به جز روزهای دوشنبه و پنج شنبه ممکن می باشد).

مساجد

مسجد باشکوه سلطان احمد : این مسجد با 6 مناره زیبای خود درست در مقابل مسجد حاجی صوفیا قرار گرفته است. این مسجد در فاصله سالهای 1609 تا 1616 توسط آرشیتکتی بنام محمت (محمّد) ساخته شد. این مسجد با نام مسجد آبی مشهور است و علت این شهرت کاشی های سفید و آبی زیبائی است که در ساخت آن مورد استفاده قرار گرفته است.

مسجد با شکوه سلیمانیه : این مسجد به همراه گنبد و چهار مناره بلند و باریکش در قسمت غربی خلیج استانبول قرار گرفته است. این مسجد که یکی از زیباترین مساجد موجود در شهر استانبول می باشد در فاصله سالهای 1550 تا 1557 میلادی توسط معمارسنیان که یکی از معروف ترین معماران دوره طلائی امپراطوری عثمانی به شمار می آمده ، ساخته شده است. بنای این مسجد از نقطه نظر محل قرار گیری آن ، که در بالا ترین نقطه یک تپه می باشد ، بسیار مناسب است. به علاوه چهار مناره موجود در این مسجد که در چهار طرف حیاط آن قرار گرفته در نگاه اول کاملا جلب توجه می کند. در قسمت داخل مسجد محراب و منبری از سنگ قرمز کنده کاری شده وجود دارد و پنجره ها به شیشه های رنگی مزین است. در باغهای این مجموعه آرامگاه سلیمان و همسرش خرم سلطان قرار دارد. ضمن اینکه مقبره معمارسنیان نیز در نزدیکی همین مسجد قرار گرفته است. علاوه براینها چهار مدرسه دینی ، یک مدرسه طب ، یک کاروانسرا ، حمام ترکی ، آشپزخانه و آسایشگاهی برای فقرا در این مجموعه به چشم می خورد.

مسجد رستم پاشا : این مسجد نیز یکی دیگر از شاهکارهای معمارسنیان می باشد. این مسجد در سال 1561 میلادی به دستور رستم پاشا ، وزیر بزرگ و داماد سلیمان اعظم بنا نهاده شد.

مسجد باشکوه فاتح : این مسجد در فواصل سالهای 1463 تا 1470 ساخته شد. نام این مسجد از نام فاتح سلطان محمّد ، فاتح عثمانی شهر استانبول گرفته شده که البته آرمشگاهش نیز در همین مکان قرار دارد. این بنا نیز در بالاترین نقطه تپه ای در استانبول قرار دارد. ضمن اینکه در کنار این مسجد مجموعه ای از ساختمانهای مذهبی مدرسه ها ، آسایشگاهها ، حمامها ، بیمارستان ، کاروانسرا و کتابخانه که همگی ارزش بازدید را دارند ، وجود دارد.

مسجد بزرگ ایوب : این مسجد در خارج از دیوارهای شهر ، جائی که در سال 670 بعد از میلاد فرستاده حضرت محمّد (ص) ایوب توسط کنستانتینها کشته شد قرار گرفته است. این مسجد بعنوان اولین مسجد ساخته شده پس از پیروزی عثمانیها به شمار آمده و مورد توجه بسیاری از گردشگران می باشد.

مسجد ینی : این مسجد در فواصل سالهای 1597 تا 1663 میلادی در بندر امینونو ساخته شد که از فواصل دور نیز براحتی قابل رؤیت است. ایوانهای آراسته به کاشیهای سبک ایرنیک در این مسجد این مکان را بعنوان یک اثر تاریخی مطرح کرده است.
یکی دیگر از شاهکارهای معماری ، معمارسنیان مسجد سوکول لومحمّد پاشاست. که در قرن 16 میلادی بنا نهاده شد. این مسجد در نزدیکی مسجد سلطان احمد که یکی از بهترین نمونه های معماری کلاسیک ترکیه به شمار می آید، قرار گرفته است. در داخل این مسجد از کاشی های آبی ، سبز ، بنفش و قرمز از نیکی استفاده شده است.

مسجد سلطان مهرماه در داخل دروازه را دیرنه ، که یکی از دراوزه های دیوار قدیمی شهر می باشد قرار گرفته است. در این مسجد دیوارهائی از شیشه ، چهار طاق مربوط به گنبد اصلی را محافظت می کند. این مسجد توسط 161 پنجره داخل آن روشن می شود. مسجد سلطان مهرماه در سال 1555 توسط معمارسنیان برای دختر شاه سلیمان اعظم ساخته شد.

موزه ها

قصر سلطنتی حاجیا صوفیا (فرزانه مقدس): که امروزه با نام موزه ایا صوفیا شناخته می شود بی شک یکی از معروفترین ساختمانها به شمار می رود. این قصر ابتدا توسط کنتسانتین بزرگ بنا نهاده شد ، و بعد در قرن 6 میلادی توسط جاستنین مورد بازسازی و مرمت قرار گرفت. ارتفاع گنبد بزرگ این قصر از سطح زمین 55 متر و قطر آن 31 متر میباشد. لحظه ای درنگ و تأمل در این قصر کافی است تا توجه شما به وجود موازئیک های متعلق به دوره بیزانس که در ساخت این مکان مورد استفاده قرار گرفته معطوف شود. (بازدید از این موزه همه روزه به استثناء روزهای دوشنبه ممکن میباشد).

موزه های باستان شناسی : در قسمت داخلی اولین حیات کاخ توپ کاپی قرار دارند. در این مکان کلکسیونی از عتیقه ها و گنج های با ارزش وجود دارد. از جمله این آثار با ارزش می توان به تابوت سنگی اسکندر و نمای سر در معبد آتن اشاره کرد. در موزه مشرق باستان نیز می توان نمونه هائی از هنر سومریها ، بابلیها و عاشوریان را یافت کرد. (بازدید از این موزه ها نیز همه روزه جز دوشنبه ها ممکن می باشد).

روملی حصاری و یا دژ اروپائی : این مکان در سال 1452 قبل از تسخیر استانبول توسط محمّد فاتح بنا نهاده شده است. علیرغم اینکه این بنا فقط در طول 4 ماه ساخته شد. اما یکی از زیباترین کارهای معماری سبک نظامی در دنیا به شمار می آید. در این قلعه یک موزه روباز و یک آمفی تأتر قرار دارد که همه ساله از این آمفی تأتر بعنوان محلی جهت میزبانی برگزاری فستیوال موسیقی استانبول استفاده می گردد.

چینعلی کوشک : این عمارت در قرن 15 میلادی توسط محمّد ، فاتح استانبول ساخته شد. از این عمارت امروزه بعنوان یک موزه سرامیک استفاده می گردد. در این موزه نمونه هائی از کاشی ها و سفالهای قرن 16 میلادی مربوط به دوران سلجوقیان و عثمانیها نگهداری و در معرض دید بازدید کنندگان قرار می گیرد. (این موزه همه روزه به جز روزهای دوشنبه جهت بازدید همگان باز می باشد).

موزه سنت ایرنه : این موزه نیز همانند موزه ایا صوفیا در اصل یک کلیسا بوده و در عین حال جزو اولین کلیساهای ساخته شده در استانبول نیز می باشد.
ابتدا این کلیسا در قرن چهارم به دستور کنستانتینها بنا نهاده شد سپس توسط جاستینیان ها مورد بازسازی قرار گرفت. ساختمان این کلیسا در بخش معبد اولیه مسیحیان قرار گرفته است. (بازدید از این مکان همه روزه بجز روزهای دوشنبه ممکن می باشد. جهت بازدید نیاز به اخذ مجوز مخصوص می باشد).
موزه هنرهای اسلامی ترکیه : این موزه در سال 1524 به دستور وزیر اعظم جهت اقامت صدراعظم سلیمان و ابراهیم پاشا ساخته شد. این بنا بزرگترین بنائی بود که در تاریخ دوره امپراطوری عثمانی ساخته شد. امروزه در این موزه از سرامیک های ارزشمند گرفته تا اشیاء فلزی و چوبی هنری ، پارچه ها ، مینیاتورها ، آثار خطی و قدیمیترین فرشهای دنیا را میتوان در این مکان یافت کرد. (این مکان همه روزه به جز روزهای دوشنبه آماده بازدید علاقمندان می باشد).

موزه فرشهای ترکیه : این موزه روبروی اقامتگاه ابراهیم پاشا قرار گرفته است. در این موزه می توان مجموعه ای از فرشها و گلیم های قدیمی و عتیقه را که از اقسا نقاط ترکیه گردهم آورده شده نظاره گر بود. (این موزه کلیه روزها بجز روزهای یکشنبه و دوشنبه آماده بازدید همگان می باشد).

آب انبار یرباتان : این آب انبار در نزدیکی موزه حاجیا صوفیا قرار دارد. قدمت ساخت این بنا به قرن ششم بر می گردد و توسط بیزانسی ها ساخته شده است. حجره های داخل این بنا توسط 336 ستون آجری پی ریزی شده است (بازدید از این بنا همه روزه آزاد است).

موزه موازئیک : در این موزه سنگ فرشهای موازئیک که همگی متعلق به کاخهای امپراطوری بیزانس در قرن 5 یا 6 می باشد ، نگهداری می شود (بازدید از این مکان همه روزه به جز روزهای سه شنبه آزاد می باشد.)

موزه کاریه : این موزه بعد از موزه ایا صوفیا یکی از مهمترین بناهای تاریخی دوره بیزانس می باشد. این موزه در قرن یازدهم ساخته شد. دیوارهای این بنا با موازئیک های متعلق به قرن چهاردهم تزئین شده است که در نوع خود بسیار زیبا و دیدنی می باشد. در درون این موازئیک ها می توان تصاویری از زندگی حضرت مسیح و حضرت مریم را مشاهده نمود. در اطراف این موزه خانه هائی از چوب بنا شده که محلی است مناسب و به دور از هیاهو برای نوشیدن یک فنجان چای و یا قهوه. (این موزه همه روزه به جز روزهای چهارشنبه جهت بازدید همگان باز است).

موزه صنایع هوائی :این موزه در منطقه یشیل کوی استانبول واقع شده است. با بازدید از این موزه پیشرفت ترکیه را در صنعت هوائی از نزدیک مشاهده خواهید کرد. (بازدید از این مکان نیز همه روزه به جز روزهای دوشنبه ممکن می باشد).

موزه نظامی :این موزه از جمله موزه های دیگر موجود در استانبول می باشد. در این موزه چادرهائی متعلق به ارتش عثمانی و هم چنین سایر ادوات جنگی را می توان از نزدیک نظاره گر بود. مارش نظامی مربوط به دوره عثمانی که به نام مهتر تا کیمی نیز معروف می باشد را می توان بین ساعتهای 3 تا 4 بعدازظهر در این مکان استماع کرد. (بازدید از این مکان همه روزه به جز روزهای دوشنبه و سه شنبه ممکن است).

موزه آتاتورک : این موزه در منطقه شیشلی قرار دارد. در این موزه اشیاء خصوصی آتاتورک نگهداری شده و در معرض دید عموم قرار می گیرد. این موزه اولین اقامتگاه آتاتورک بوده است. (بازدید از این مکان همه روزه به جز روزهای شنبه و یکشنبه بلامانع است).
قایقهای بزرگ امپراطوران و سلاطین عثمانی که در گذشته از آنها برای عبور از تنگه بسفر استفاده می شده و از جمله دیگر جذابیتهای نیروی دریائی عثمانیها در طول تاریخ به شمار میآمده نیز در موزه نیروی دریائی نگهداری می شود. این موزه در منطقه بشیکتاش ترکیه قرار دارد. (بازدید از این موزه همه روزه به جز روزهای دوشنبه و پنج شنبه ممکن می باشد).

موزه هنرهای زیبا :این موزه نیز در منطقه بشیکتاش قرار داشته و در آن نقاشیها و خطاطیهای متعلق به قرن نوزدهم تا قرن حاضر گردآوری شده و در معرض دید همگان قرار می گیرد. (بازدید از این موزه همه روزه به جز روزهای دوشنبه و پنج شنبه ممکن است ).

موزه شهر : این موزه در کاخ ییلدیز واقع شده و در آن اسناد و مدارک مربوط به تاریخچه شهر استانبول از زمان پیروزی عثمانیها تا به حال نگهداری می شود. (این موزه همه روزه به جز روزهای پنج شنبه باز است).
هم چنین در این باغها می توان از سالن تأتر کاخ ییلدیز و موزه جامه های تاریخی و روند تغییرات تدریجی آن در طول زمان دیدن کرد. (همه روزه به جز روزهای سه شنبه می توان از این مکان دیدن نمود).
موزه کارخانه راحمی کوچ :این موزه در محله هاسکوی قرار گرفته و تاریخ آن مربوط به دوره عثمانیها می باشد. از این مکان در گذشته با نام لنگرخانه نیز یاد می شده است. علت نامگذاری این مکان با این نام دست ساخته های آهنی و استیلی است که در آنجا وجود دارد. در حال حاضر در این موزه پیشرفت صنعتی محقق شده از گذشته تا به حال به شکل مناسبی در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفته است. (این موزه همه روزه به جز روزهای دوشنبه برای بازدید همگان باز می باشد).
در قسمت بالای تنگه بسفر و در حوالی منطقه بیوک دره ، موزه صادبرک خانم قرار دارد. در این موزه دو ویلای بسیار زیبا مربوط به قرن نوزدهم میلادی جای گرفته است.
اخیراً یک موزه خصوصی که در آن آثاری از هنرهای تزئینی نگهداری می شود نیز مراحل تکمیلی خود را سیر می کند. هم چنین یافته های جدید در زمینه باستان شناسی نیز در همین مکان نگهداری می شود .( بازدید از این موزه همه روزه به جز روزهای چهارشنبه ممکن است).
برای اینکه تنوعی هم شده باشد می توانید از موزه کارتون و کاریکاتور که در منطقه فاتح در بلوار آتاتورک قرار گرفته نیز دیدن نمائید. این موزه در مدرسه غضنفر آقا که در قرن 16 میلادی ساخته شده است قرار گرفته است (بازدید از این موزه همه روزه از ساعت 9 صبح الی 6 بعدازظهر ممکن می باشد).

مکانها و بناهای تاریخی
یکی از این مکانهای تاریخی میدان اسب دوانی باستانی است که در مقابل مسجد آبی (سلطان احمد) قرار گرفته است. این میدان در دوران بیزانس محل برگزاری مسابقات ارابه رانی بوده است.
از این مکان امروزه با نام محله سلطان احمد یاد می شود و علت نامگذاری آن به این نام وجود مسجد سلطان در این منطقه می باشد. از میان بناهائی که در گذشته در این مکان وجود داشت ، امروزه فقط ستون هرمی شکل تئودوسیوس ، ستون سنگ مار و ستون کنستانتین باقی مانده است.

امروزه در اطراف ستونهای هرمی شکل تئودوسیوس ، ستون سنگ مار و ستون کنستانتین و به تعبیری در قسمت جنوب غربی آن بقایای دیوارهای میدان اسب دوانی را می توان به وضوح مشاهده نمود. علاوه براین مکانها خانه های چوبی موجود در محله سوئوک چشمه نیز از اهمیت ویژه ای برخوردار است. در حالیکه بعضی از این خانه ها بعنوان هتلهای کوچک اجاره داده می شوند یکی از این خانه ها در حکم یکی از جالبترین کتابخانه های شهر استانبول تلقی می گردد.
مخزن آب احمد سوم: که در سال 1729 ساخته شد یکی دیگر از دیدنیهای شهر استانبول است. این مخزن در قسمت ورودی کاخ توپ کاپی قرار دارد. در این مکان برای رفع عطش شیرهای آب نصب گردیده است. این چشمه آبهای رایگان نمونه ای از آخرین شیوه های معماری اعمال شده از طرف عثمانیها است

برج بیازیت: این برج در سال 1828 توسط سلطان محمود دوم با طول 85 متر و با هدف اطفاء حریق ساخته شد. این برج امروزه داخل محوطه دانشگاه استانبول قرار گرفته است.

کانال آب بز دغان : که در سال 368 بعد از میلاد ساخته شد. از این کانال در دوران بیزانس و در دوران عثمانیها برای تا مین آب کاخها استفاده می گردیده است.
امروزه از میان قسمتهائی از طاقهای به ردیف قرار گرفته این کانال بزرگراه اصلی می گذرد. این بزرگراه در قسمت قدیمی شهر قرار گرفته است.
زمانی دیوارهای شهر استانبول در حکم سنگری غیر قابل نفوذ به شمار می آمده است. این دیوار به طول 7 کیلومتر از دریای مرمره تا Golden Horn امتداد می یابد. اخیراً این دیوار مورد بازسازی و مرمت قرار گرفته است. این دیوار به جای مانده از زمان امپراطوری تئود و سیوس دوم که در قرن پنج میلادی می زیسته از طرف unesco (یونسکو) در لیست میراث فرهنگی موجود در جهان قرار گرفته است.

برج گالاتا:این برج 62 متری در سال 1348 بنا نهاده شد. به هنگام غروب آفتاب از بالای این برج منظره زیبائی از تنگه بسفر در زیر پاهای خود خواهید دید. ضمن اینکه شما می توانید از رستورانها و کلوپهای شبانه نزدیک به این محل هم دیدن کرده و لذت ببرید.
کیزکولسی (برج دختر) : یکی از رمانتیک ترین مکانهای استانبول به شمار می آید. این برج در قسمت ورودی خلیج استانبول قرار دارد. علیرغم اینکه این برج در قرن دوازدهم ساخته شده اما ساختمان کنونی آن متعلق به قرن 18 میلادی می باشد.

تنگه استانبول (تنگه بسفر):در مدت اقامت خود در استانبول ، هرگز گشت و گذار با قایقهای قدیمی و سنتی در تنگه بسفر را فراموش نکنید. این تنگه در واقع قاره اروپا را از قاره آسیا جدا می کند. سواحل تنگه بسفر ترکیبی است از زمانهای گذشته و حال و به نوعی شکوه و جلال امروزی و زیبائی و سادگی گذشته را به تصویر می کشد. هتل های مدرن و ویلاهای چوبی قرار گرفته در حاشیه ساحل به همراه کاخهای زیبای مرمرین که در مجاورت قلعه های سنگی روستائی و دهکده های کوچک ماهیگیری قرار گرفته جذابیت این منطقه را دو چندان نموده است. گردش با قایق یکی از بهترین راههای تماشای اطراف تنگه بسفر است .
با گردش در این منطقه توسط قا یق که بصورت زیگزاگ حرکت می کنند شما این امکان را خواهید داشت تا تقریباً تمامی ساحلهای اطراف تنگه را از نزدیک مشاهده کنید. در صورت تمایل به گردش با قایق در این نواحی از ایستگاه امین انو سوار بر کشتی شوید.هزینه گردش با کشتی در این منطقه علیرغم زمان 6 ساعته آن بسیار مقرون به صرفه می باشد. درصورت تمایل به استفاده از قایقهای اختصاصی جهت گردش ، در اطراف منطقه خلیج آژانسهای مخصوصی وجود دارد که با مراجعه به آنها می توان به سیاحت پرداخت. در این آژانسها تورهای نیم روزه شبانه یا روزانه دایر می باشد.

در حین گذر از تنگه با کشتی ، منظره زیبای کاخ دلما باغچه از ساحل کاملاً مشخص است و کمی آنطرف تر عمارات پادشاهی ییلدیز نیز بر کیفیت این مناظر افزوده است. هم چنین شما می توانید کاخ چراغان که در سال 1847 توسط سلطان عبدالعزیز مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت و امروزه نیز بعنوان هتلی بزرگ مورد استفاده قرار میگردد را از روی قایق تماشا کنید.
ایستگاه بعدی یعنی منطقه ارتاکوی ، محله ای است که هر یکشنبه هنرمندان گردهم آمده و هنرهای دستی خود را در خیابانها چیده و به خریداران عرضه می کند. تجمع انسانها ئی با شکل و رنگهای مختلف در این مکان ، صحنه های بسیار زنده و زیبائی را به وجود می آورد.

در این محل یک کلیسا ، یک مسجد و یک کنیسه وجود دارد که صدها سال است در کنار یکدیگر قرار گرفته اند. در کنار نمونه هائی از معماری قدیمی و سنتی در استانبول ، نمونه ای از بزرگترین پلهای معلق دنیا به نام پل بسفر نیز به چشم می خورد که در واقع نقطه تلاقی قاره آسیا و اروپا نیز به شمار می آید

کاخ بیلربیی : این کاخ در قسمت آسیائی استانبول و درست بعد از پل معلق بسفر قرار گرفته است. درپشت این کاخ بلندترین تپه استانبول یعنی تپه چاملیجا وجود دارد. دسترسی به این منطقه علاوه بر کشتی با اتومبیل نیز میسر می باشد تا شاید وسیله ای شود که از زیبائی های شهر استانبول به همراه باغهای آن دیدن نمائید. در قسمت جلوئی این سواحل دیدن ویلاهای چوبی باقیمانده از دوران عثمانی در محله آرناو ودکوی نیز بسیار لذت بخش است. این خانه ها در کنار بناها و خانه های لوکس منطقه ببک قرار گرفته که تماشای منظره بوجود آمده از این تضاد ظاهری نیز به نوبه خود خالی از لطف نخواهد بود.
در فاصله چند کیلومتری این ایستگاه قلعه های نظامی ترومیلی حصاری و آناتولی حصاری که در مقابل یکدیگر قرار گرفته اند نیز همانند قلعه های نگهبانی جلب نظر می کنند

کاخ گک سو (کوچوک سو) : این کاخ در بخش آسیائی و در کنار حصار آناتولی قرار گرفته است. از جمله دیگر پلهای موجود در استانبول پل فاتح سلطان محمّد است که 2 قاره آسیا و اروپا را به یکدیگر متصل میکند. این پل نیز از دو قلعه نام برده شده عبور می کند.
در بخش اروپائی و در بالای تپه دعا تپه منظره زیبائی از پل و تنگه بسفر در جلوی چشمان شما قرار می گیرد. در قسمت پائین دعاتپه پارک امیرگان قرار گرفته که در فصل بهار با شکفتن گل های لاله موجود در آن حال و هوای خاصی را پیدا میکند.

دهکده ماهیگری کانلیجا منطقه جالب دیگری است که در بخش آسیائی قرار گرفته است. این منطقه امروزه بعنوان یکی از مکانهای مورد توجه مردمان استانبول نقش مهمی را ایفا می کند. مردم علاوه بر استفاده از کافه رستورانهای اطراف این منطقه ، معمولا برای خرید ماست این منطقه که بسیار خوشمزه و مشهور نیز است به این منطقه می آیند.
کمی آنطرف تر از محله کانلیجا و چوبوکلو محله بیکوز کر سو قرار گرفته که ، گذرندان ساعاتی در رستورانها و کافه های این منطقه که دارای مناظر زیبائی نیز می باشد بسیار لذت بخش خواهد بود

در بخش اروپائی و در محله تارابییا ، کرجی های بادی در روی آب و در لنگرگاهها گوئی به رقص در آمده اند. ضمن اینکه شما می توانید در رستورانهای اطراف این منطقه هم طعم غذای دریائی از جمله ماهی را نیز بچشید. این رستورانها از منطقه تارابیا شروع شده و تا محله ساریرو بیوک دره ادامه می یابد. بزرگترین فروشگاه ماهی در منطقه ساریر استانبول قرار دارد که به خاطر انواع بورک هایش (کلوچه هایش) شهرت دارد. پس از گذر از این محله تنگ و باریک مسیر کم کم پهن تر شده و به سمت دریای سیاه امتداد می یابد.

خلیج (شاخه طلائی) :این خلیج شیپوری شکل در استانبول بخش اروپائی را از بخش آسیائی جدا می کند و یکی از بهترین لنگرگاههای طبیعی در دنیا به شمارمی آید. در دوران بیزانس و عثمانیها این منطقه مرکز مهمی برای تجمع کشتی های متعلق به ارتش نیروی دریائی و کشتی های تجاری به شمار می آمده است. امروزه در اطراف این خلیج تفرجگاهها و پارکهای زیادی وجود دارد که در آنها می توان به هنگام غروب آفتاب انعکاس تصویر خورشید را در آب مشا هده نمود.

کمی آنطرف تر از این خلیج یعنی در منطقه فنر و بالات در تمامی کوچه ها و خیابانها خانه های چوبی .کلیسا و کنیسه های به جا مانده از دوران بیزانس و عثمانی به چشم می خورد. مرکز ارتدوکس ها نیز در منطقه فنر قرار دارد. هم چنین کمی دورتر از این منطقه بنای سلطان ایوب را که شیوه معماری دوره عثمانی را منعکس می کند خواهید دید. این تپه پوشیده از درختان چنار است. سالانه زائران زیادی برای گرفتن حاجت خود به آرامگاه ایوب که مکانی مقدس نیز تلقی می شود می آیند. در حوالی این آرامگاه از داخل کافه پی یرلوتی که در بالاترین نقطه تپه مذکور قرار دارد براحتی می توان مناظر اطراف را نظاره کرد
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
با تشکر از اطلاعات خوبتون
شماره کیس:    31xx    تاریخ رویت قبولی:   8jun
کنسولگری:     ankara   تعداد افراد منظور در کیس :    2
ارسال فرمهای سری اول:    24jul     کارنت شدن کیس:   18nov
مصاحبه:      7jan               ویزا یه ضرب
دریافت ویزا:  13 jan      ورود به آمریکا:   21 apr        دریافت گرین کارت: jun 22
پاسخ
تشکر کنندگان: Maspewawaix




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان