کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
مهاجرت به گرجستان
با توجه به این که امکان مهاجرت به گرجستان با شرایط نسبتا اسان برای ایرانیان فراهم شده این تاپیک را ایجاد میکنم دوستان سوالی اگر دارند در خدمتم .
گرجستان (گرجی: საქართველო، تلفظ: ساکارتْوِلو) کشوری در قفقاز است که پایتخت آن شهر تفلیس است. گرجستان کشوری است که در منطقه اوراسیا قرار دارد که مرز میان اروپا و آسیا است. گرجستان در میانه و غرب قفقاز جنوبی (ماورای قفقاز) واقع شده است و از شمال با فدراسیون روسیه، از شرق با جمهوری آذربایجان، از جنوب با ارمنستان، و از جنوب غربی با ترکیه هم مرز است و در غرب هم با دریای سیاه همسایه است.

گرجستان کشوری کوهستانی و پرباران می‌باشد که پهناوری آن ۶۹٬۷۰۰ کیلومتر مربع (۱۲۱ام) است و جمعیت آن ۶/۴ میلیون تن (آمار ۱۳۸۷) می‌باشد. بیشتر مردم گرجستان مسیحی هستند و ۸۴ درصد آنان از نژاد گرجی هستند که به زبان گرجی سخن می‌گویند، این زبان خط ویژه خود را دارد.

گرجستان تاریخ و فرهنگ پربار و کهنی دارد و از نخستین کشورهایی است که مسیحیت را به عنوان دین رسمی کشور برگزید (در سده‌های چهارم و پنجم میلادی). تاریخ و فرهنگ گرجستان با ایران مشترکات بسیاری دارد چراکه این کشور مدتها جزئی از ایران بوده است. در دوره صفویه، مادر بیشتر شاهان، گرجی بودند و گرجی‌ها در بسیاری از مناصب کشوری و لشکری حضور داشتند. در سال ۱۱۹۲ هجری خورشیدی (۱۸۱۲ میلادی/۱۲۲۸ قمری) طبق پیمان‌نامه گلستان، گرجستان رسماً از ایران جدا شد و به خاک روسیه تزاری پیوست. گرجستان در دی ۱۳۷۰ (دسامبر ۱۹۹۱) از شوروی اسقلال یافت.

نام بین‌المللی گرجستان، جرجیا (Georgia) می‌باشد که در بیشتر جهان به این نام خوانده می‌شود. این کشور دارای دو جمهوری خودمختار آبخازیا و اوستیای جنوبی (به گرجی: منطقهٔ تسخینوالی) است که در شمال کشور و در همسایگی روسیه هستند و اکنون این دو منطقه با پشتیبانی روسیه اعلام استقلال کرده‌اند.

حکومت گرجستان، جمهوری دموکراتیک و سکولار است. رئیس جمهور کنونی کشور میخائیل ساکاشویلی است که رابطه نزدیکی با غرب دارد و خواهان عضویت گرجستان در ناتو و اتحادیه اروپا می‌باشد. و با روسیه برسر دو جمهوری خودمختار آبخازیا و اوستیای جنوبی - به ویژه پس از جنگ سال ۱۳۸۷ - اختلافات فراوانی دارد.
پاسخ
دوست عزیز از مطالب شما متشکرم لطفا در مورد شرایط مهاجرت هم توضیح بدید
پاسخ
تشکر کنندگان: ParsTrader ، georgia ، HAZARA ، smrk832003 ، msar ، fahimeh88
مهاجرت در حال حاضر از طریق ثبت شرکت و ایجاد بیزینس امکان پذیر است . روش کار و میزان سرمایه مورد نیاز برای حرفه های مختلف فرق میکند ولی در کل خیلی ساده تر و کم خرج تر از کشور های دیگر است . گرجستان یک کشور به سرعت در حال پیشرفت است سرعت پیشرفت به حدی است که باور ان برای مردم ایران کمی سخت است من مهر سال گذشته به شهر ساحلی باتومی برای کاری رفته بودم چند روز پیش دوباره به همانجا رفتم خیابانی که دفعه قبل رفته بودم را نشناختم با این که میدانستم اینجا باید همان خیابان باشد اما هیچ شباهتی به خیابان 9 ماه پیش نداشت . شرکت های امریکایی و اروپایی با سرمایه گذاری های سنگین و چندین میلیارد دلاری خود به سرعت در حال جلو بردن اقتصاد این کشور هستند در امد سرانه از 2600 دلار در سال 2000به 5100 دلار در سال 2010رسیده و پیش بینی میشود در سال 2015 به 8000 دلار برسد . در حال حاضر سرمایه گذاری در توریسم و صنایع تبدیلی به نظر من بیشترین بازدهی و سود را دارد . ولی شاخه های دیگر هم قابل کار کردن هستند .
پاسخ
سلام
اطلاعات بیشتری در رابطه با ثبت شرکت و نحوه مهاجرت داری؟
می تونی مطرح کنی ما هم بدونیم
با سپاس
پاسخ
تشکر کنندگان: alireza_hsi ، HAZARA ، msar
توی پست قبلی هم گفتم شرایط برای هر حرفه ای متفاوت است . ولی تا انجا که من میدانم هزینه این کار برای اکثر موارد کمتر از 10000 دلار در میاید .
پاسخ
تشکر کنندگان: yousef156 ، alireza_hsi ، hesam1 ، HAZARA ، King Eagle ، msar
کمی هم اطلاعات عمومی در باره گرجستان .
واحد پول گرجستان لاری است هر لار حدود 700 تومان ارزش دارد . غیر از فرودگاه معمولا از شما جایی دلار قبول نمیکنند ولی صرافی در شهر فراوان است و با نرخ قابل قبولی چنج میکنند .
امنیت در تفلیس و باتومی در سطح خوبی است و هیچ شباهتی به سایر کشور های حوزه قفقاز ندارد .
قیمت ها اجناس جز بنزین که لیتری 1100 تا 1800 تومان است در سطح ایران و یا کمتر از ایران است . مواد غذایی عمدتا از ایران ارزانترند .
کرایه یک اپارتمان 100 متری در منطقه خوب شهر حدود 800 لار . قیمت یک مرسدس بنز مدل 2000 حدود 9000 لار .
حقوق یک کارمند ساده 600 لار و یک کارمند متخصص 1200 لار است .
پاسخ
تشکر کنندگان: Snowman ، yousef156 ، cky ، mavarfan ، mahdi_gh ، man-ari-ram ، OverLord ، alireza_hsi ، آزيتا ، HAZARA ، King Eagle ، siavash. tj ، sadeghikhah ، msar ، Rock
در ضمن شهروندان ایران برای رفتن به گرجستان نیاز به ویزا ندارند و در مرز ویزای 45 روزه رایگان دریافت میکنند
http://en.wikipedia.org/wiki/Visa_requir...n_citizens
هستم اگر می روم گر نروم نیستم
زندگي مثل دوچرخه سواري مي مونه واسه حفظ تعادلت هميشه بايد در حركت باشي …. آلبرت انيشتين

شکل جدید گرین کارتهای واقعی از سال 2010 به بعد
پاسخ
تشکر کنندگان: alireza_hsi ، HAZARA ، msar
البته ویزایی در کار نیست صرفا یک مهر ورود است مثل ترکیه . گرجستان به شدت برای جذب توریست تلاش میکند به همین علت نیاز به ویزا را برای اکثر کشور ها برداشته حتی برای اتباع کشور روسیه که دشمن رسمی گرجستان محسوب میشود فقط چند کشور مشکل دار هستند که اتباعشان برای رفتن به گرجستان نیاز به ویزا دارند .
پاسخ
تشکر کنندگان: yousef156 ، man-ari-ram ، alireza_hsi ، HAZARA ، King Eagle ، ata_bros ، msar
- هر شخصی که با گذرنامه ایرانی وارد کشور گرجستان شود تا 45 روز بدون نیاز به ویزا میتواند در این کشور اقامت داشته باشد.

- اگر بیش از 45 روز بخواهید در گرجستان اقامت داشته باشید، میتوانید درخواست ویزا یا روادید کنید. ویزای 90 روزه گرجستان بدون نیاز به ارائه هیچ مدرکی صادر می شود.

- مانند اغلب کشورهای جهان اگر بستگان درجه یک شما، مانند همسر، والدین یا فرزندان زیر هجده سالتان شهروند گرجستان باشند، شما هم میتوانید درخواست اجازه اقامت در این کشور را داشته باشید.

- اگر در یکی از موسسات آموزشی گرجستان ثبت نام نمایید، میتوانید برای مدت گذراندن دوره تحصیلی درخواست اقامت نمایید.

- اگر در یک شرکت گرجی استخدام شوید، چنانچه قرارداد همکاری با شرکت مربوط داشته باشید و میزان دستمزد شما مشخص باشد، میتوانید درخواست اقامت از این کشور را داشته باشید.

- چنانچه در گرجستان کسب و کار یا شرکتی را به ثبت برسانید، به شما اجازه اقامت در این کشور داده خواهد شد. اجازه اقامت در این مورد میتواند برای مدت یکسال تا 5 سال باشد.توجه داشته باشید که در اولین تقاضا ممکن است با صدور کارت اقامت بیش از یکسال موافقت صورت نگیرد و نیاز باشد بعد از پایان اعتبار یکساله تقاضای مجدد نمایید.
- اجازه اقامت دایم در کشور گرجستان در صورتی صادر میشود که شخض لااقل 5 سال در این کشور زندگی کرده باشد. زمانی که برای تحصیل در گرجستان میگذرانید جزء این پنج سال به حساب نمی آید. چنانچه برای درمان بیماری و با ویزای پزشکی به این کشور سفر کرده باشید، مدت اقامت شما برای این پنج سال محاسبه نخواهد شد.

نکات فوق، مهمترین بخشهای مربوط به شرایط مهاجرت و گرفتن اقامت در کشور گرجستان محسوب میشوند. توجه داشته باشید که قوانین مهاجرت به گرجستان نیز مانند کشورهای دیگر دارای بند و تبصره و استثنائات زیادی است.
تمامی فرم ها و مدارک باید به زبان گرجی پر شود چه برای درخواست اقامت چه برای ثبت شرکت و... مراحل اداری هم یک ماهی طول میکشد معمولا افراد و موسساتی در تفلیس هستند که مراحل اداری را با دریافت مبلغ مناسبی انجام دهند به علت قوانین سایت از معرفی شخص و یا موسسه در فروم معذورم در صورت تمایل از پیام خصوصی استفاده کنید . برای پاسخ به سوالات عمومی باز هم در خدمتم .
پاسخ
تشکر کنندگان: saeedfweb ، mavarfan ، mahdi_gh ، man-ari-ram ، OverLord ، Rainy ، aminghshiraz ، HAZARA ، King Eagle ، irani1 ، msar ، حامد ، fahimeh88
رنکینگ بانک جهانی برای کشور های مناسب برای سرمایه گذاری .
گرجستان با رتبه 12 در جهان و رتبه 4 اروپا بعد از دانمارک نروژ و ایرلند جزو بهترین کشور های دنیا برای سرمایه گذاری است .
رتبه ایران متاسفانه 129 و پایین تر از تانزانیا و موزامبیک است .
لینک لیست کامل رنکینگ در سایت بانک جهانی
دوستان اگر کسی قصد مهاجرت سرمایه گذاری را هم دارد گرجستان کشور مناسبی است .
پاسخ
تشکر کنندگان: RosalovesUSA ، HAZARA ، King Eagle ، ata_bros ، msar ، سیدمحمد ، fahimeh88

اوضاع اقلیمی
تنوع آب و هوایی واقعا در این کشور شگفت انگیز است. شما می توانید وسایل اسکی خود را بردارید و ساعتها اسکی کنید و هر گاه خسته شدید ، بروید ساحل و شنا کنید! دو سوم کشور گرجستان کوهستانی است. بهترین سواحل دریای سیاه نیز در این سرزمین قرار دارد.
باغستان معروفی در منطقه آجاریا وجود دارد که در آن گیاهان متعددی از نقاط گوناگون جهان، رشد و نمو می کند. در این باغستان گیاه استرالیایی در کنار گیاه آفریقایی و آمریکایی در حال رشد و نمو می باشد و این به خوبی اثبات می نماید که شرایط اقلیمی این منطقه کاملا ویژه می باشد .
ساحل سحر آمیز دریای سیاه نیز در گرجستان قرار دارد . در نزدیکی بندر پوتی منطقه ای قرار دارد که ساحل سحر آمیز یا ساحل مغناطیسی گفته می شود. باور بر این است که شنا کردن در این منطقه و آفتاب گرفتن بر روی شنهای ساحلی منجر به درمان بیماری های شخص میشود. بر اساس تحقیقات دانشگاه اورکی گرجستان، ترکیب ماسه های ساحل این منطقه حاوی مواد معدنی ویژه ای است که اثرات درمانی آن درمورد بیماری های قلبی، عروقی و عصبی به اثبات رسیده است. بر اساس این مطالعات تنها دو منطقه در جهان شناخته شده است که چنین خواصی در آن وجود دارد . چند روز استراحت و تفریح در این منطقه می تواند عامل درمان یا پیشگیری از بسیاری بیماری ها باشد .
کوهستان ها ی گرجستان سرچشمه رودهای متعددی می باشد و عبور رودخانه از شهر ها و روستاهای این کشور سیمای آن را دیدنی تر ساخته است. رودخانه کوری از وسط شهر تفلیس عبور می نماید و چشم اندازهای کم نظیری در این شهر پدید آورده است.
مناطق ساحلی گرجستان از دیرباز پذیرای هزاران جهانگرد به ویژه در فصل تابستان بوده است. در دوران شوروی سابق، این منطقه از بهترین نقاط تفریحی امپراطوری شناخته میشد و هنوز آثار مربوط به تفریحگاه های سران مسکو در این مناطق وجود دارد .
تاریخ و معماری
کشور گرجستان بخشی از منطقه قفقاز می باشد . از ویژگی های کشورهای این منطقه، تاریخ پر فراز و نشیب آن است . گرجستان در طول تاریخ تحت کنترل امپراطوری های گوناگون بوده است از جمله این کشور بخشی از شاهنشاهی مادها، هخامنشیان، ساسانیان و صفویه محسوب می گردیده است. امپراطوری های روم ، روم شرقی ، عثمانی و شوروی نیز در دوران هایی بر گرجستان سیطره داشته اند. در دوران قاجار گرجستان بخشی از قلمرو ایران محسوب می گردید که طی قرارداد ننگین گلستان به شوروی واگذار شد . از نظر تاریخ محلی ، گرجستان قلمرو پادشاهی های باستانی کلخیس و کارتلی – ایبریا محسوب می شود. به طور سنتی زمان تشکیل دولت گرجستان اواخر قرن چهارم پیش از میلاد و به پارناوازشاه نسبت داده میشود. گرجستان دارای آثار تاریخی گوناگونی میباشد به طوریکه بازدید از این کشور و بناهای تاریخی آن به منزله بازدید از موزه ای تاریخی از فرهنگ باستانی شرق و غرب می باشد. اگر بخواهیم برای شما از این بناها نام ببریم قطعا نیازمند نگارش کتابی قطور خواهیم بود. در سفر به گرجستان حتما خودتان این مطلب را تایید خواهید کرد. در اینجا تنها به معرفی چند آثار تاریخی منحصر به فرد این کشور بسنده می نماییم.
مسجد دو محراب: این مسجد احتمالا تنها مسجدی است در دنیا که در آن دو محراب وجود دارد . یکی برای شیعیان و دیگری برای سنی ها. شیعه و سنی در کنار هم می توانند در این مسجد نماز بخوانند . این مسجد به خوبی بیانگر این بعد از جامعه گرجستان است که اقوام گوناگون با آرامش در کنار هم زندگی میکنند.
موزه استالین: این موزه در شهر زادگاه استالین، گوری واقع شده است و شامل عکسها ، مکاتبات و اسناد مربوط به این دوران می شود. بازدید از این موزه شما را با بخشی از تاریخ قرن بیستم آشنا میکند.
اوضاع سیاسی و اجتماعی
بعد از فروپاشی شوروی ، گرجستان دورن پر تنشی را گذراند و مشکلات اجتماعی و اقتصادی دامن مردم را گرفت. اوایل سال 2004 میلادی در تحولی که انقلاب رز نامیده می شود شرایط سیاسی کشور تغییر یافت و حزب حرکت ملی به قدرت رسید. این تحول بدون خون ریزی و اعمال خشونت صورت گرفت. از آن زمان گرجستان حرکت به سمت مردم سالاری را با سرعتی شگرف آغاز کرده است. دست باجگیران و مفت خوران از عرصه قدرت کوتاه گردیده و آرامش و امنیت در کشور حاکم شده است. اکنون دیگر پلیس این کشور به مردم احترام میگذارد.
انقلاب رز پدیده ای جالب برای علاقه مندان به علوم سیاسی می باشد .
مردمان گرجستان
یکی از ویژگیهای گرجستان تنوع قومی و نژادی می باشد . گرجی ها ، ارمنی ها ، آذری ها، روس ها و اقوام دیگر در کنار هم در این کشور زندگی میکنند. مسیحیان ارتدوکس، کاتولیک ها ، ارامنه ، مسلمانان و یهودیان در کنار یکدیگر هم زیستی دارند. در حدود ده درصد از جمعیت این کشور را مسلمانان تشکیل می دهند. اغلب مسلمانان در منطقه آجارا زندگی می کنند. در محله اورتاجالای تفلیس می توان کلیسای ارتدوکس ، کلیسای ارامنه، کنیسه یهودیان و مسجد مسلمانان را به فاصله ای نزدیک از هم مشاهده کرد.
گرجی ها که در جامعه ای متنوع زندگی میکنند همواره پذیرای غریبه ها هستند. مهمان نوازی گرجی ها واقعا عالی است. در طول اقامت شما در گرجستان حتما به منزل گرجی ها دعوت خواهید شد. گرجی ها هرچند از پادشاهان ایرانی خاطره تاریخی خوشی ندارند اما مردم ایران را دوست خود می دانند. گرجی ها در اولین مهمانی خود معمولا سفره ویژه ای می گسترانند که به میز گرجی معروف شده است. در این سفره نوشیدنی ها و غذاهای مخصوصی وجود دارد که صرف آنها با آداب و رسوم ویژه ای صورت می گیرد. اغلب گرجی ها اهل تفریح و خوشگذارنی هستند و تفریح کردن برای آنها بیشتر از نو سازی ساختمان یا اتوموبیل اهمیت دارد .
شهر تفليس پايتخت گرجستان، بزرگترين ، پرجمعيت ترين و مهمترين شهر اين كشور مي باشد. در گذشته نام رسمي شهر تيفليس Tiflis بود و در مكاتبات اداري به اين نام خوانده مي شد.

از سال 1936 نام رسمي شهر به همان نام محلي آن در زبان گرجي يعني تبيليسي Tbilisi تغيير پيدا كرد.تبليسي از واژه كهن تپيلي Tpili بمعناي گرم گرفته شده است كه ظاهرن به چشمه هاي آب گرم اين شهر اشاره دارد. بنابراين مي توانيم تفليس را شهر چشمه هاي آبگرم هم بناميم.

خارجي ها در تلفظ نام اين شهر گاه به اشتباه به آن تيبيليسي Tibilisi مي گويند در حالي كه در نام واقعي شهر حرف ت ساكن مي باشد.

تفليس كه در مسير جاده ابريشم واقع شده است همواره يك پل ارتباطي ميان شرق و غرب بوده است. حتا امروزه هم تفليس مسير ترانزيت شرق و غرب است. اين شهر در مسير خط لوله انتقال نفت از درياي خزر به اروپا قرار گرفته است و از اين لحاظ هنوز نقش سنتي ترانزيتي بين شرق و غرب را ايفا مي نمايد.

موقعيت جغرافيايي شهر بگونه اي بوده است كه در سالهاي مختلف زير سيطره امپراطوري هاي گوناگوني قرار گرفته است و از اين رو هم از تمدنهاي غربي و هم از تمدنهاي شرقي مايه گرفته است و اين تنوع بخوبي در فرهنگ و معماري شهر خود را نمايان مي سازد.

امروزه شهر تفليس يادآور انقلاب رز مي باشد. تحولي كه بدون خونريزي منجر به سرنگوني حكومت فاسد و خودكامه ادوارد شوارنادزه شد. ادوارد شواردنادزه توانست بعد از اين تحول در خانه خود در اين شهر با امنيت كامل به زندگي ادامه بدهد.

تاريخچه تفليس

در روايات و اسطوره هاي محلي بناي اين شهر را به وختانگ گرگاسالي Vakhtang Gorgasali نسبت مي دهند.شاه وختانگ در قرن پنجم ميلادي هنگام شكار با چشمه اي آبگرم مواجه مي شود و دستور ساختن شهري را در آنجا صادر مي كند كه به شهر چشمه هاي آبگرم معروف شده است. اين روايت با كشفيات باستانشناسي سازگار نيست زيرا آثار بدست آمده از قلعه ناري نشان مي دهد كه در قرن چهارم نيز اين منطقه شهري وجود داشته است. بنابراين شاه وختانگ را نه بيانگذار شهر تفليس بلكه مرمت كننده و بازسازنده آن مي دانيم.

تفليس در دوران حكومت افشاريه تحت نفوذ ايران قرار نداشت از اينرو آقامحمدخان قاجار در سال 1759 ميلادي براي فتح اين شهر به آن يورش برد.در اين تهاجم مردم شهر قتل عام شدند و شهر غارت گرديد.گفته مي شود در اين جنايت 15000 نفر به قتل رسيدند و بسياري از روحانيون مسيحي به درون رودخانه كر انداخته شدند. اين جنايت هنوز هم در حافظه تاريخي مردم تفليس زنده است و درباره آن سخن مي گويند.

در آغاز قرن نوزدهم مردم گرجستان براي رهايي از سلطه حاكمان فاسد و جنايتكار قاجار خود را تحت سلطه روسها قرار دادند.در سال 1801 تفليس بخشي از امپراطوري روسها بشمار مي آمد.

پس از رهايي از چنگال حكام جنايكار قاجار، رشد و توسعه شهر تفليس آغاز شد. در نيمه نخست قرن نوزدهم جاده هاي ارتباطي ساخته شد كه اين شهر را به شهرهاي ديگر قفقاز مانند ايروان، باكو، باتومي، پوتي و نيز به شهرهاي مهم روسيه متصل مي كرد.تفليس در دهه پنجاه از همين قرن به يك مركز مهم اقتصادي و فرهنگي تبديل شد.شهري كه بزرگاني چون ايليا چاوچاوادزه Ilia Chavchavadze و الكساندر گريبويدف Aleksandr Griboyedov در آن زندگي مي كردند.

در سال 1918 يعني يكسال پس از انقلاب كمونيستي شوروي، مردم قفقاز از شرايط نابسامان روسيه استفاده كردند و بار ديگر جنبش ها و حركتهاي استقلال طلبانه جان گرفت. در اين دوران مردم تفليس نيز توانستند خود را از زير يوغ روسها خارج كنند . در دوره اي كوتاه يك حكومت مستقل در سرتاسر قفقاز شكل گرفت كه تفليس پايتخت آن بود و پس از آن نيز تفليس مركز جمهوري دموكراتيك گرجستان شد كه يك جمهوري خودمختار بود.اما اين دوران نيز ديري نپاييد و در سال 1921 گرجستان بصورت يكي از جمهوري هاي شوروي درآمد و بار ديگر تفليس زير سيطره روسها قرار گرفت.

در دوران كمونيستها هم رشد اقتصادي و فرهنگي تفليس چشمگير بود. در آن دوران صنايع مهمي در اين شهر ايجاد شد و تفليس يكي از مراكز مهم فرهنگي در شوروي بشمار مي رفت.

پس از فروپاشي شوروي و استقلال گرجستان تفليس بصورت شهري مافيايي و جنايي ظاهر شد. در اين زمان امنيت در شهر از بين رفت و اداره شهر درعمل توسط گروههاي مافيايي و جايتكار صورت مي گرفت. در دوران حكومت شواردنادزه ديكتاتور غربگراي گرجستان با انكه ثبات نسبي برقرار بود اما تفليس همچنان يك شهر ناامن و مافيايي بشمار مي رفت. در اين دوران وضع اقتصادي اين شهر بشدت به وخامت گراييد. تمام صنايعي كه در دوران شوروي ايجاد شده بوند از كار افتادند و بيكاري و فقر فراگير شد. گروههاي مافيايي در آن سالها ماشين آلات كارخانه ها را به حراج گذاشتند و پول آن را به جيب خود مي ريختند. بسياري از ايراني ها در آن سالها براي خريد اين ماشين آلات ارزان گرجستان مي رفتند.

در سال 2003 مردم تفليس توانستند با تظاهراتي سراسري و آرام در ميدان آزادي اين شهر و اطراف آن پارلمان گرجستان را تصرف كنند. در اين حركت كه به انقلاب رز معروف گرديد نيروهاي امنيتي و نظامي هم به مردم پيوستند و با سقوط حكومت شواردنادزه دوران جديدي آغاز شد. اكنون تفليس شهري امن است كه بسرعت بسوي توسعه پپيش مي رود.

جغرافيا

از نظر جغرافيايي تفليس هم عرض استانبول در تركيه مي باشد. اين شهر از اطراف توسط ارتفاعات محصور شده است. تفليس شهر ناهمواري است. پايين ترين نقطه آن 380 متر از سطح دريا بالاتر است و بلندترين نقطه آن 770 متر. از نظر ناهموار بودن تفليس را به يك سالن آمفي تئاتر تشبيه كرده اند.

رودخانه كر يا كورا Kura از داخل اين شهر عبور مي كند. رود كر كه گرجي ها به آن متكواري Mtkvari مي گويند از كوههاي تركيه سرچشمه مي گيرد و به درياي خزر مي ريزد. برخي از مورخين وجه تسميه اين رود را برگرفته از نام كوروش دانسته اند.

تفليس داراي آب و هوايي معتدل و نيمه مرطوب است. ميانگين سالانه دماي هوا در اين شهر 12.7درجه سانتيگراد است. ميانگين دما در سردترين ماه سال يعني ژانويه 0.9 درجه و در گرمترين ماه سال يعني جولاي 24.4 درجه سانتيگراد است. سردترين دمايي كه تاكنون در اين شهر به ثبت رسيده است 23- درجه و گرمترين دما 40 درجه بوده است. بارندگي سالانه در تفليس 568 ميليمتر است. مرطوب ترين ماه مي و خشكترين ماه ژانويه مي باشد. بطور متوسط سالانه بين 15 تا 25 روز در اين شهر برف مي بارد.

اقوام و نژادها

تفليس يك شهر چند فرهنگي مي باشد. بيش از يكصد گروه قومي در اين شهر زندگي مي كنند. پس از گرجيها، ارمني ها و آذري ها حضور چشمگيري در اين شهر دارند. درمورد ساير اقوام نيز مي توان از روس ها، اوكرايني ها، يوناني ها، ژرمن ها ، يهودي ها ، آشوري ها ، كرد ها، اوستيايي ها و آبخازي ها نام برد.

تفليس از معدود شهر هاي جهان است كه در ان كنيسه يهوديان در همسايگي مسجد مسلمانان قرار دارد.

ورزش

بوكس و كشتي سابقه اي ديرينه در اين شهر دارند. پرطرفدارترين ورزش ها در تفليس عبارتند از فوتبال، رگبي rugby union، بسكتبال و كشتي. ساير ورزش هاي پر طرفدار نيز تنيس، شنا و واترپولو مي باشند. با اينكه فوتبال و بسكتبال در تفليس پرطرفدار هستند اما تيم هاي اين شهر در سطح جهاني هيچ مقام و جايگاهي ندارند.

بزرگترين سالن ورزشي تفليس استاديوم بوريس پايچادزه Boris Paichadze Stadium است به ظرفيت 55 هزار نفر و پس از آن استاديوم ميخئيل مسخي Mikheil Meskhi Stadium با ظرفيت 24 هزار نفر قرار دارد. قصر ورزش Sports Palace نيز 11 هزار نفر ظرفيت دارد و بيشتر ميزبان مسابقات بسكتبال و تنيس مي باشد. وير بسكتبال Vere Basketball Hall نيز يك سالن سرپوشيده است براي مسابقات بسكتبال كه 2500 نفر ظرفيت دارد.

رسانه هاي گروهي

شبكه هاي راديو تلويزيوني متعددي در تفليس وجو دارند.از مهمترين شبكه هاي تلويزيوني اين شهر روستاوي2 Rustavi2 و Mze و Public Broadcasting channel را مي توان نام برد.

روزنامه هاي پرتيراژ تفليس عبارتند از 24 ساعتي 24Saati، رزونانس Rezonansi و آليا Alia. روزنامه مسنجر The Messenger هم به زبان انگليسي منتشر مي شود. هفته نامه هاي انگليسي زبان تفليس هم عبارتند از جورجين بيزنس ويك Georgian Business Week ، جورجيا تودي Georgia Today و جورجين تايمز The Georgian Times.

آموزش عالي

در شهر تفليس دانشگاها و مراكز آموزش عالي متعددي وجود دارند از جمله:

- دانشگاه دولتي تفليس Tbilisi State University: تاسيس سال 1918 مي باشد و در حال حاضر 35 هزار دانشجو دارد. اين دانشگاه بزرگترين و قديمي ترين دانشگاه در منطقه قفقاز مي باشد.اين دانشگاه در حال حاضر بنام دانشگاه جواخشويلي Javakhishvili نيز شناخته مي شود و علامت اختصاري آن TSU است.

- دانشگاه دولتي ايليا Ilia State University كه نام آن اشاره به ايليا چاوچاوادزه نويسنده گرجي دارد.

- دانشگاه دولتي پزشكي تفليس Tbilisi State Medical University: اين دانشگاه كه در گذشته يكي از دانشكده هاي دانشگاه دولتي تفليس محسوب مي شد، امروزه با 5 هزار دانشجو مهمترين دانشگاه علوم پزشكي در منطقه قفقاز محسوب مي شود.

- دانشگاه صنعتي گرجستان Georgian Technical University كه در سال 1922 تاسيس شده است.

- دانشگاه قفقاز Caucasus University : يك دانشگاه خصوصي است كه پارتنر دانشگاه ايالتي جرجيا در شهر آتلانتاي امريكا مي باشد.

- دانشگاه آزاد تفليس Free University of Tbilisi: اين دانشگاه در سال 2007 تاسيس شده است و شامل دانشكده مديريت، انستيتو آفريقا و آسيا و دانشكده حقوق مي باشد.دانشگاه آزاد تفليس علاوه بر دوره هاي مربوط به مقاطع ليسانس، فوق ليسانس و دكترا دوره هاي آموزشي كوتاه مدت نيز برگزار مي كند.

معماري

معماري شهر تفليس همچون تاريخ و فرهنگ آن از تنوع زيادي برخوردار است. در بخش هايي از شهر كه به تفليس قديم معروف است، آثاري از معماري اسلامي و خاور ميانه اي را مي توان مشاهده كرد.

خيابان روستاويلي و مناطق اداري شهر بيشتر داراي معماري روسي و اروپاي شرقي هستند.

مترو

مترو يك وسيله جابجايي مهم در شهر تفليس است. مترو تفليس با توجه به قدمت آن يكي از جاهاي ديدني اين شهر هم محسوب مي شود. ساخت اين مترو از سال 1952 آغاز شد و در سال 1966 پايان يافت.

مترو تفليس داراي دوخط است. خط 1 خط آخمتلي- واركتيلي Akhmeteli-Varketili Line است و خط 2 خط سابورتالو Saburtalo Line. خط 3 مترو در حال احداث مي باشد.

مترو تفليس داراي 22 ايستگاه است و ساعات كار آن از 6 صبح تا 1 بعد از نيمه شب مي باشد.

نقاط ديدني تاريخي و گردشگري

- كليساي سمبا Sameba Cathedral : مرتفع ترين بناي مذهبي شهر تفليس است با ارتفاع 85 متر.محوطه بسيار بزرگي دارد كه شكوه و عظمت خاصي را ايجاد كرده است.

- كليساي متخي Metekhi Church

- ناريكالا Narikala fortress : نارین قلعه تفلیس مربوط به قرن 17 ميلادي مي باشد اما بخشهايي از آن در قرن چهارم ميلادي ساخته شده است.

- ميدان آزادي و خيابان روستاويلي: ميدان آزادي كه پيشتر ميدان لنين نام داشت پس از انقلاب رز آزادي نامگذاري شد. خيابان روستاويلي كه از ميدان آزادي آغاز مي شود يكي از خيابانهاي ديدني تفليس است. معماري بناهاي اين خيابان به سبك روسي و اروپاي شرقي مي باشد. سالن اپرا تئاتر و پارلمان گرجستان نيز از بناهاي باشكوهي هستند كه در اين خيابان واقع شده اند.

- متاتسميندا Mtatsminda يا كوه مقدس :اينجا آرامگاه بسياري از نويسندگان، هنرمندان و قهرمانان تفليس است. كليساي پدر داود و پارک بازی متاتسمیندا نيز در آن قرار گرفته است.

- حمام هاي سولفور Sulfur baths : حمام هاي گوگردي در محله اي قرار دارند بنام آبانتوباني َAbanotubani كه بخشي از منطقه تفليس قديم است.آب گرم اين حمامها مستقيمن از چشمه هاي آبگرم تامين مي شود.هزينه استفاده از حمامهاي عمومي از 2 لاري به بالا و هزينه استفاده از حمام نمره يا همان كابين اختصاصي از 15 تا 80 لاري براي يك ساعت مي باشد.هزينه ماساژ جداگانه است كه درصورت درخواست ماساژور در نظر گرفته مي باشد.ماساژ در اين حما مها بيشتر به شستن شباهت دارند. نوشيدني هاي مختلف نيز به قيمت معمول در اين حمام ها عرضه مي شوند.

- مسجد دومحراب :در سال ۱۹۵۸ميلادي و در زمان كمونيسم برای احداث پل متخي بر روي رود کر مسجد شیعیان تفلیس را که به دستور سلطان صفوی ساخته شده بود تخریب کردند.پس از تخریب مسجد، شیعیان با مراجعه به مفتی سنیها از او خواستند که تدبیری بیندیشد. با موافقت سنی ها مسجد سنی ها را با پرده دو قسمت کردند و قسمتی در اختیار شیعیان قرار گرفت و در آن قسمت محراب جدیدی احداث شد. اکنون این مسجد تنها مسجد دو محرابی در جهان اسلام است.

- آتشكده: بناي اين آتشكده مربوط به دوره ساسانيان مي باشد.

- باغ گياهشناسي Botanical Gardens : قديمي ترين باغ گياهي در منطقه قفقاز است.

- موزه هاي مختلف : در دوران شوروي سابق تفليس جزو 4 شهر برتر از نظر موزه ها در كل اتحاد شوروي در نظر گرفته مي شد. از موزه هاي معروف اين شهر مي توان موزه هنر هاي زيبا Shalva Amiranashvili Museum of Fine Arts است كه در آن آثار نقاشان ايراني مربوط به قرن هجدهم را نيز مي توان مشاهد كرد. موزه جاناشيا Janashia Museum of Georgia هم مربوط به آثار هنري دوران اوليه مسحيت ؟در گرجستان است. موزه تاريخ تفليس The Tbilisi History Museum محل مناسبي است براي علاقه مندان به تاريخ اين شهر . موزه باستاشناسي تفليس The Tbilisi Archaeological Museum كه در سال 1988 توسط باستانشناس گرجي رستم آرامشويلي Rostom Abramishvili بنا شده است مربوط به آثار حفاري هاي انجام شده در اطراف شهر تفليس است و برخي از قديمي ترين اشياء برنزي جهان در اين موزه نگهداري مي شوند.

مراكز خريد و خدمات شهري

Info- Tbilisi وبسايت بانك اطلاعات شهر تفليس مي باشد و مراكز خدمات شهري را معرفي مي كند . اطلاعات مربوط به رستورانها، كافه ها ، كلوپ ها ، هتل ها، بانك ها ، تاكسي سرويس ، مراكز خريد، مراكز فرهنگي و برنامه هاي آنها و…. را مي توانيد از اين وبسايت بدست آوريد.

مناطق شهر تفليس

تفليس به شش منطقه تقسيم شوده است كه هر منطقه شهرداري خود ار دارد.مناطق تفليس عبارتند از:

- تفليس قديم Old Tbilisi

- واكه سابورتالو Vake-Saburtalo

- ديدوبه چوقورتي Didube-Chugureti

- گلداني نادزالادوي Gldani-Nadzaladevi

- ايساني سمگري Isani-Samgori

- ديدگري Didgori

تلفن هاي ضروري

پليس 022

اطلاعات شهري 09: شبيه به شماره هاي 118 در شهرهاي خودمان است. اگر با موبايل به مركز اطلاعات شهري زنگ بزنيد شماره تلفن بعد از پايان مكالمه با اپراتور براي شما sms خواهد شد
پاسخ
(2011-07-28 ساعت 18:52)andrewlachina نوشته:  ببینید شما الان دو تا بحث دارید یکی این که بتوانید مهاجرت کنید دوم این که بتوانید با پولتان در امد قابل قبولی داشته باشید . برای هر دو مورد توصیه من این است که بریتانیا و کلا اروپای غربی را بی خیال بشوید با این میزان سرمایه نه به شما اقامت میدهند نه میتوانید کاری انجام بدهید 65 میلیون که 5 تومنش هم مسلما صرف امور اولیه مهاجرت میشود 10 تومن هم حد اقل برای خانه زندگی راه انداختن میخواهید میماند پنجاه میلیون یعنی حدود 30 هزار یورو این پول در اتحادیه اروپا یعنی هیچ . به نظر من یکی از کشور های اروپای شرقی را که هنوز عضو اتحادیه نشده اند انتخاب کنید . مناسب ترینش از نظر من گرجستان است . هم خیلی از استانداردهای زندگی در اروپای غربی را دارد . هم ارزانتر است . هم خیلی نزدیک تر به ایران با این پول میتوانید اقامت بگیرید و یک رستوران ایرانی باز کنید توریست ایرانی هم زیاد است . خانواده شما هم به راحتی میتوانند هر وقت بخواهند به شما سر بزنند .
اگر اطلاعات بیشتر خواستید توی این پیج هست .
http://mohajersara.com/showthread.php?tid=4320

ضمن تشکر از پاسختون ، مشکل گرجستان اینه که شنیدم یاد گرفتن زبونشون خیلی مشکل هست. ترکیبی از روسی و ترکی و ارمنی و گرجی و ... [عکس: wacsmiley.gif]

فکر می کنم برای من کشور های حوزه ی خلیج فارس شرایط بهتری نسبت به گرجستان داشته باشن
نظرتون چیه؟
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
زبان رسمی گرجستان که البته گرجی است کسی با شما ارمنی یا ترکی یا روسی صحبت نمیکند توی خیابان . به نطر من که زیاد سخت نیامد . حالا هر کسی با زبانی راحت تر است با یک زبان دیگر نه مثلا من هر چه زور زدم فرانسه نتوانستم یاد بگیرم در حالی که خیلی ها یاد میگیرند . کشور های حوزه خلیج فارس هیچ کدام به درد شما نمیخورند اول این که هیچ کدام به شما به این سادگی اقامت نمیدهد . دوم تا اخر عمرتان هم انجا بمانید به شما تابعیت نمیدهند . سوم مبلغ سرمایه ای که شما داری این بار دیگر خیلی کم است با 50 تومن تو دبی دکه هم نمیتونی بخری چه برسه رستوران .
شما دقیقا برا چی میخوای مهاجرت کنید دوست عزیز ؟ هدفتو از مهاجرت کردن و رفتن از ایران بگو تا بهتر راهنماییت کنیم .
پاسخ
تشکر کنندگان: firstpars ، mavarfan ، alireza_hsi ، hesam1 ، HAZARA ، King Eagle ، omino ، msar ، CarolVat
(2011-07-29 ساعت 02:49)andrewlachina نوشته:  زبان رسمی گرجستان که البته گرجی است کسی با شما ارمنی یا ترکی یا روسی صحبت نمیکند توی خیابان . به نطر من که زیاد سخت نیامد . حالا هر کسی با زبانی راحت تر است با یک زبان دیگر نه مثلا من هر چه زور زدم فرانسه نتوانستم یاد بگیرم در حالی که خیلی ها یاد میگیرند . کشور های حوزه خلیج فارس هیچ کدام به درد شما نمیخورند اول این که هیچ کدام به شما به این سادگی اقامت نمیدهد . دوم تا اخر عمرتان هم انجا بمانید به شما تابعیت نمیدهند . سوم مبلغ سرمایه ای که شما داری این بار دیگر خیلی کم است با 50 تومن تو دبی دکه هم نمیتونی بخری چه برسه رستوران .
شما دقیقا برا چی میخوای مهاجرت کنید دوست عزیز ؟ هدفتو از مهاجرت کردن و رفتن از ایران بگو تا بهتر راهنماییت کنیم .
میخوام مهاجرت کنم تا طبق ایده آل های خودم زندگی کنم. میخوام امنیت داشته باشم. حریم خصوصیم رعایت بشه. در کل یه زندگی نرمال داشته باشم که همه چیز سر جای خودش باشه. کار سر جای خودش ، تفریح و استراحت هم سر جای خودش

اصلا اصلا قصد توهین ندارم ولی دارم لحظه به لحظه از جامعه ی ایران بیشتر متنفر میشم. از سیستم اداری. از خلق و خوی مردم. از بی قانونی ها و حق هایی که هر روز پایمال میشه

نمیخوام بقیه ی عمرم هم مثل این بیست و خورده ای سال تباه بشه

فکر میکردم با 65 - 70 میلیون تومن بتونم یه فعالیت اقتصادی در خارج از ایران انجام بدم. کم کم توی اون جامعه ی جدید جا بیفتم ، پس انداز کنم و بعد از یه مدتی پس اندازم رو در شاخه های دیگه سرمایه گذاری کنم و همین طور به مرور زمان به لحاظ اقتصادی پیشرفت کنم

با یه ایرانی توی انگلیس مصاحبه میکردن میگفت من توی انگلیس مدیر یه شرکت کوچیک دارویی هستم ، تازگی ها این کافی شاپ رو هم راه انداختم. اون لحظه به موقعیتش غبطه خوردم. واقعا حسودیم شد بهش و دلم میخواست که جای اون باشم.
حالا هم دوس دارم برم و به یه همچین جایگاهی برسم.
ولی با این تفاسیری که شما گفتین ، نشدنی تر از چیزی هست که فکرشو میکردم [عکس: mellowsmiley.gif]

تصور میکردم پولی که دارم در کنار کارهایی که بلدم انجام بدم بتونه در بالا بردن سطح زندگیم موثر باشه
پاسخ
تشکر کنندگان: alireza_hsi ، hesam1 ، msar
خب اگه برا کرامت انسانی و حریم خصوصی و فرهنگ مردم و.... میخوای مهاجرت کنی دور کشور های غیر اروپا یی رو یه خط قرمز پر رنگ بکش . مخصوصا کشور های حوزه خلیج فارس که دیگه هیچی . تمام به ظاهر پیشرفتی که تو این کشور ها میبینی از پول مفت و باد اوده نفته و روزی هم که نفت تموم بشه تبدیل میشن به همن اعراب بادیه نشین چون ذهنشون تغیری نکرده اگه تو ایران ده درصد مردم مغزشون توی 1400 سال پیشه اونجا 90 درصد مردم اینجورین . منم با دوستمون firstpars موافقم و یه توصیه برات دارم یه کشور اروپای شرقی انتخاب کن و برو یک سال بدون این که بخوای کاری راه بندازی توش زندگی کن . بهترین روش هم گرفتن ویزای تحصیلی برای زبان خوندنه . بعضی هاشون میدن این ویزارو . تو یک سال هم زبان یاد گرفتی هم با اون کشور کامل اشنا شدی . پول زیادی هم خرج نکردی حد اکثر 10 تومن از پولت اگه بخوای متعادل زندگی کنی خرج میشه . بعد با باقی پولت بیزینس راه بینداز . اینجوری خیلی موفق تر میشی تا بخوای ابتدا به ساکن بری و کار راه بیندازی .
پاسخ
تشکر کنندگان: firstpars ، mavarfan ، alireza_hsi ، hesam1 ، flamenco.milad ، King Eagle ، ata_bros ، حامد ، msar ، fahimeh88




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان