کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
همه دانستنی های بسیار مفید برای مهاجرت به نیوزلند
Question 
تاریخچه نیوزیلند



تاریخچه نیوزیلند، قبل از قرن بیستم

کشف نیوزیلند در حدود سالهای 800 میلادی، به یک افسر ناوبر پولینزیایی (Polynesian مجموعه جزایری در اقیانوس آرام) به نام کوپه (Kupe) نسبت داده میشود. بنابر حکایات موجود، همسر کوپه هینه - ته (Hine-te-aparangi)، این کشور تازه کشف شده را ائوتیاروا (Aotearoa)، سرزمین ابر بلند سپید، نامگذاری کرد. مسکن گزینی مردم در نیوزیلند به طور مستمر از سال 1200 میلادی آغاز شد که در پی اولین افراد، روند مداوم مهاجرت مردم از موطن کوپه که هاوایکی (Hawaiki) نام داشت آغاز شد که از مسیر ثبت شده توسط کوپه به این سرزمین رسیدند.



فرهنگ این مردم در اصل پولینزیایی است که در طی قرنها در اثر تماس محدود با کشورهی زادگاه هر گروه از مهاجران، رشد یافته است. سیستم اجتماعی این کشور سیستم طبقاتی بوده و مقام و مرتبه اجتماعی از طریق رابطه خونی منتقل میشده است.

در سال 1642، کاشفی هلندی به نام ابل تاسمن (Abel Tasman)، مشغول گشت و گذار مختصری در ساحل غربی نیوزیلند بود، هنگامی که او قصد داشت در ساحل پیاده شود، تعدادی از کارکنان کشتی کشته و خورده شدند و به این ترتیب او دیگر کوچکترین علاقه ای برای ماندن در این ناحیه نداشت.





آوکلند (Aukland) یکی از شهرهای بزرگ نیوزلند

در سال 1769، کاپیتان جیمز کوک (James Cook) دورتا دور دو جزیره اصلی را با کشتی خود به نام (Endeavour) گشت. رویارویی اولیه با اهالی مائوری (Maori) خشونت آمیز بود اما کوک که تحت تاثیر شجاعت و روحیه خاص مائوریها قرار گرفته و امکانات بالقوه این سرزمین تازه یافته شده را تشخیص داده بود، قبل از حرکت به سوی استرالیا، این سرزمین را برای سلطنت بریتانیا تصرف کرد.

هنگامی که بریتانیایی ها مستعمره سازی در سرزمینهای قطبی را آغاز کردند، نیوزیلند در ابتدا به عنوان یکی از انشعابات موسسه اقتصادی استرالیا (Australian Enterprise) در زمینه صید نهنگ و خوک دریایی به شمار می آمد.

در حقیقیت، از سال 1839 تا 1841 این کشور در قلمرو قدرت نیو ساوث ولز (New South Wales) منطقه ای در جنوب شرقی استرالیا) بوده است. در هر صورت، افزایش زیستگاههای اروپایی نشین به زودی مشکل ساز شد و نیاز فوری به یک سیاست مناسب برای حل و فصل اختلافات ارضی میان پاکه ها (Pakeha لغتی نیوزیلندی به معنای اروپاییان) و مائوریها احساس می شد.

در سال 1840، معاهده وایتنگی (Waitangi) به امضا رسید که بر طبق آن مائوریها فرمانداری کشور خود را به بریتانیا تسلیم کردند تا در مقابل از حمایت آنها و تضمین حفظ زمینهایشان از طرف بریتانیا بهره مند شوند.

اما رابطه میان مائوریها و پاکه ها، هرچند در برخی نواحی هماهنگ بود، اما در بخشهایی نیز خصمانه به نظر می رسید. دلایل این مشکلات متنوع و پیچیده بود، اما مهمترین ویژگی این دشمنیها، اختلاف بر سر زمین به شمار می رفت.

نبرد نورتلند (Northland War) که در طی سالهای 1846-1844 ادامه پیدا کرد، با جنگهای دیگری در استحکامات دیگر مائوریها، از جمله تاراناکی (Taranaki در سالهای 61-1860 و 69-1865) ، وایکاتو (Waikato 1863-1864) و ساحل شرقی (East Coast 1868-1872) پایان یافت.

بالاخره جنگ به پایان رسید و هر چند نتیجه قطعی هیچ یک از آنها مشخص نبود، اما پاکه ها ادعای پیروزی داشتند.





تاریخ معاصر

در اواخر قرن نوزدهم، همه چیز به طور موقت در آرامش قرار گرفت. کشف طلا در منطقه موجب شکوفایی و رونق بیشتر شد. از طرفی پرورش گوسفند در مقیاس گسترده نیز به معنای تبدیل شدن نیوزیلند به کشوری با بهره وری بالا و خودکفا بود. تغییرات اجتماعی فراگیر- حق رای برای زنان، تامین اجتماعی، حمایت از اتحادیه های صنفی و معرفی خدمات کودک یاری - اعتبار نیوزیلند را به عنوان کشوری علاقمند به اصلاحات تساوی گرانه، محکمتر کرد.

نیوزیلند در سال 1907 به مقام مملکت عضو جامعه ممالک مشترک المنافع بریتانیا رسید و در سال 1931 اعلام استقلال نمود. البته این استقلال تا سال 1947 به طور رسمی اعلام نشد. وضعیت اقتصادی تا زمان رکود اقتصادی جهانی در دهه 80 و افزایش بیکاری، همچنان پر رونق بود. در حال حاضر اقتصاد نیوزیلند در وضعیتی تثبیت شده به سر میبرد که تا حد زیادی مدیون صادرات بوده است.

در میانه دهه 80، نیوزیلند به خاطر موضعگیری ضد تسلیحات اتمی و مخالفت با آزمایشات اتمی فرانسه در اقیانوس آرام، مورد تشویق واقع شد، هرچند که این موضع گیری میتوانست به معنای رویارویی با آمریکا باشد.

اقتصاد در نیوزیلند



پول رایج: دلار نیوزیلند (NZ $)

نظارت برارز: وجود ندارد.

بانک ها: نیوزیلند سیستم بانکی مدرن و کارآمدی دارد و تعداد زیادی بانک های تجاری در این کشور به ثبت رسیده اند که در سطح ملی فعالیت می کنند و بانک های خارجی بسیاری نیز به چشم می خورند ، اگر چه در پایتخت متمرکز شده اند. بانک پس انداز نیوزیلند به عنوان بانک مرکزی عمل می کند و اندوخته های پولی مرکزی را اداره می کند. توصیه می شود با توجه به استفاده گسترده از معاملات غیر نقدی ، قبل از ورود حساب بانکی افتتاح کنید . این کار را می توانید با تلفن یا نامه انجام دهید.

هزینه/سطح زندگی: نیوزیلند استاندارد زندگی بالایی دارد و در بررسی که اخیرا انجام شده، از این نظر در مقام دهم جهان و بالاتر از استرالیا قرار دارد. هزینه زندگی مناسب و غذا، کالا ها و خدمات ضروری نسبتا ارزان هستند. کالاهای وارداتی مثل وسایل نقلیه موتوری و اجناس الکتریکی گران هستند ، اگر چه درسالهای اخیر قیمت های به معنای واقعی کلمه کاهش یافته اند.

سرانه تولید ناخالص داخلی: 14600 دلار آمریکا.







نظام مالیاتی: مالیات بر در آمد : نرخ مالیات بر در آمد پایین تر از میانگین کشورهای پیشرفته است و انتظار می رود در سالهای آتی کاهش بیشتری داشته باشند. مالیات بر درآمد از حقوق کسر می شودو سه نرخ دارد: پایین (15 درصد برای در آمدهای سالیانه زیر 9500 دلار نیوزیلند) ، استاندراد (5/19 درصد) و بالا (33 درصد برای درآمدهای سالیانه بالای 38000 دلار نیوزیلند). افراد شاغل در نیوزیلند باید در اداره درآمدهای مالیاتی درون کشوری (IRD) در محل اقامت خود ثبت نام کنند که کد مالیاتی صادر می کند. گزارش مالیاتی باید سالانه تهیه و تنظیم شود.


مالیات سود سرمایه (CGT): وجود ندارد.

مالیات اموال و دارایی ها: وجود ندارد.

مالیات بر ارث و هدیه: در نیوزیلند مالیات بر ارث (در مورد ملک) اخذ نمی شود . هدایای با ارزش بالای 27000 دلار نیوزیلند درهر سال براساس مقیاس تصاعدی و تا حداکثر 25 درصد برای هدایایی که ارزشی بالای 72000 دلار نیوزیلند دارند، مشمول مالیات می شوند . اعانات و هدایایی که به منظور تامین معاش و تحصیل اعضای درجه اول خانواده اعطا می شوند، از مالیات معاف هستند .

مالیات بر ارزش افزوده/خرید/فروش: در نیوزیلند مالیات خدمات و کالاها (GST) اخذ می شود که برای اکثر کالاها و خدمات 5/12 درصد است و ملکی که در آن اقامت دارید، اجاره درازمدت املاک و خدمات مالی از این مالیات معاف هستند.

مسکن در نیوزیلند



قیمت مسکن: میانگین قیمت برای خانه ویلایی سه خوابه از 80000 دلار نیوزیلند در اتاگو تا 200000 دلار نیوزیلند در اوکلند (گران ترین شهر) متفاوت است و میانگین آن حدود 160000 دلار نیوزیلند است. آپارتمان ها اغلب گران تر از خانه های ویلایی و خانه های نیم مستقل اند چرا که همه در بخش های مرکزی شهر واقع شده اند، در حالیکه اکثر خانه ها در حومه شهرها قرار دارند (زندگی در مرکز شهر در سال های اخیر مد شده است). قیمت هایی که در آگهی ها درج می شوند معمولا حدود 10 درصد بالاتر از ارزش واقعی ملک دربازار هستند.

هزینه ها: شامل حق الزحمه وکیل برای انتقال مالکیت ( معمولا بین 1000 تا 2000 دلار نیوزیلند)، بعلاوه هزینه ثبت انتقال زمین (به میزان 150 دلار نیوزیلند) است . بانک ها حق الزحمه اعطای وام ، با بهای معادل 1 درصد از میزان وام مطالبه می کنند و باید سپرده ای در بانک داشته باشید ( معمولا حداقل 500 دلار نیوزیلند).

وام محلی برای خرید مسکن: وام هایی تا 80 درصد قیمت ملک را می توانید از همه بانک های اصلی وانجمن های ساختمان سازی دریافت کنید. حداکثر دوره بازپرداخت 25 سال است، اگر چه رویه جاری، 20 یا حتی 15 ساله است .







محدودیت مالکیت خارجی: خارجیان می توانند املاک کمتر از یک جریب را بدون هیچ محدودیتی خریداری کنند . برای املاکی که بیش از یک جریب باشند، اخذ مجوز از اداره ثبت زمین ناحیه یا هیأت ارزش گذاری زمین ضروری است . چنانچه خریدار مجوز اقامت دائم داشته باشد، به مجوز نیازی نیست.

استانداردهای ساختمانی: عموما بسیار خوب است، اگر چه در خانه های ارزان تر از سقف های آهنی موجدار و دیوارهای بیرونی با روکوب تخته استفاده میشود که همیشه در آب و هوای نامساعد پایداری خوبی ندارند.

مالیات املاک: مالیات املاک (نرخ های مسکونی) را که معمولا شامل هزینه آب نیز هست، مسئولان امر محلی بسته به اندازه ملک تعیین می کنند. صوتحساب سالیانه برای یک خانواده متوسط بین 1000 تا 2000 دلار است (میانگین درواکلند 1142 دلار نیوزیلند است). در برخی مناطق هزینه های اضافی برای برخی خدمات مثل جمع آوری زباله و آب اخذ می شود.





اجاره: معمولا در نیوزیلند ملک اجاره ای به آسانی قابل دسترسی است، اگر چه ممکن است در شهرهای دانشگاهی یافتن آن دشوار باشد. اولکند و ولینگتون گران ترین مناطق برای اجاره هستند و اجاره یک آپارتمان کوچک در حدود 200 دلار نیوزیلند درهفته و برای یک خانه در حدود 300 دلار نیوزیلند در هفته است . خارج از این دو شهر ، می توانید انتظار پرداخت مبلغی به میزان 50 درصد کمتر از مبالغ ذکر شده در بالا را داشته باشید . مسکن اجاره ای معمولا به صورت غیر مبله اجاره داده می شود و دوره اجاره معمولا حداقل 12 ماه است .

لوازم شخصی: افراد مقیم دائم می توانند کالاهایی را که 12 ماه تحت مالکیت داشته اند ( از جمله اتومبیل ) بدون پرداخت گمرکی وارد کننده، هر چند در این مورد محدودیت هایی اعمال می شود.

پایتخت: ولینگتون (Wellington)



موقعیت جغرافیایی :نیوزیلند در اقیانوس آرام جنوبی و در حدود 2200 کیلومتری (1397 مایلی ) شرق استرالیا واقع شده است . این کشور شامل دو جزیره اصلی است که "شمال " ( جزیره شمالی ) و "جنوب "( جزیره جنوبی ) نامیده می شوند و از نظر جغرافیایی ، پوشش گیاهی و خصوصیات ، با یکدیگر بسیار متفاوتند.





نیوزیلند سرزمینی کوهستانی است و حدود سه چهارم این سرزمین بیش از 200 متر (650 فوت) از سطح دریا ارتفاع دارد و بیش از نیمی از آن دارای پوشش جنگی است . بلندترین قله ، کوه کوک (Mount Cook) در آلپ جنوبی (3764 متر/ 12349 فوت) در جزیره جنوبی قرار دارد و جنگل های بارانی و مرطوب ، ساحل غربی را از مرغزارهای خشک ساحل شرقی جدا می کنند.





نیوزیلند یکی از زیباترین و بکرترین کشورهای جهان است و حدود 30 درصد از مساحت آن از مناطق حفاظت شده تشکیل شده است . این کشور بخاطر منابع طبیعی از جمله آتشفشان ها ، آبفشان ها ، یخچال ها ، آبدره ها ( دریاچه ها) ، رودخانه ها و پوشش گیاهی فراوان، مورد توجه است ،بخصوص جزیره جنوبی که مناظر کوهستانی دست نخورده بسیار و صنعت اسکی پررونقی در فصل زمستان دارد.

آب و هوای نیوزیلند



اکثر مناطق نیوزیلند آب وهوای اقیانوسی معتدل (بجز منطقه دورافتاده شمالی ، که آب و هوای نیمه استوایی دارد) و چهار فصل متمایز دارند که مخالف فصول نیمکره شمالی هستند. تابستان درکشور گرم است و گاهی اوقات در ماه دسامبر یا ژانویه موجی از گرما کشور را فرا می گیرد.


زمستان سرد است و گاهی در طول روز در ساحل شرقی دما بسیار پایین تر از صفر درجه می رود و بارش برف در شهر کریستچرچ (در جزیره جنوبی) نامتعارف نیست. بخش شمالی جزیره جنوبی معمولا آب وهوای معتدل تری دارد و میزان تابش خورشید در آن بیشتر است (با میانگینی در حدود 5/6 ساعت در روز) . میانگین بارش باران در جزیره شمالی 135 سانتیمتر (53 اینچ) در سال است . در ساحل غربی بارش باران بسیار زیاد است (معمولا سیل آساست) و در بسیاری ازمناطق بیش از 500 سانتیمتر ( 200 اینچ) در سال باران می بارد . سواحل شرقی هر دوجزیره خشک تر هستند مثلا در اوکلند در زمستان حدود 12 روز درماه باران بارد.





در نیوزیلند نیز بادهای شدیدی می وزد و ولینگتون بادگیرترین پایتخت دنیا است. لقب " شهر بادی " (THE WINDY CITY) که مردم به آن داده اند ، برازنده آن است . خارج از مناطق کوهستانی دما معتدلتر است و میانگین دما در کریستچرچ در تابستان 22 درجه سانتی گراد و در زمستان 11 درجه سانتی گراد، در اوکلند به ترتیب 23 درجه سانتی گراد و 14 درجه سانتی گراداست .

نیوزلند سیستم بهداشتی درمانی ممتازی دارد که متشکل از دو بخش خصوصی و دولتی است. تمام شهرهای اصلی و شهرهای بزرگ اطراف مجهز به بیمارستان و مراکز درمانی می باشند. در هر شهر امکانات درمانی متنوعی وجود دارد از جمله: کایروپرکتیک، استئوپاتی، طب سوزنی، هامیوپاتی و روش های درمانی چینی.

در صورتی که بخواهید از خدمات درمانی شهروندان نیوزلندی بهرمند شوید باید حداقل 2 سال در نیوزیلند بمانید. در نیوزلند داروها تنها با نسخه دکتر و از داروخانه خریداری می شوند و فروش دارو را به صورت آزاد نداریم. اما داروهای بیماری های معمول مانند سرماخوردگی و سردرد را می توان هم از داروخانه و هم از سوپرمارکت خریداری کرد.

در نیوزیلند طرحی وجود دارد به نام ACC که یک نوع خدمات درمانی برای صدمات ناشی از تصادفات است. این به معنی کاهش هزینه های پرداختی در این گونه موارد است.ACC مسئول پرداخت هزینه های تصادفات به/خارج از نیوزلند نمی باشد. همچنین جراحات ناشی از آسیب های شخصی.

تحصیلات در نیوزیلند



تحصیلات پيش‌ دانشگاهي‌

تحصیل برای بچه ها از 6 تا 16 سالگی اجباری است ، اگر چه اکثر آنها تحصیل را در سن 5 سالگی آغاز می کنند. سطح تحصیلی بالاست و سیستم تحصیلی نیوزیلند معمولا یکی از بهترین سیستم های تحصیلی در جهان شناخته می شود . اکثر بچه ها در مدارس دولتی حضور می یابند که شهریه ای دریافت نمی کنند اما ممکن است نیاز به اهدای مبلغی مشخص در هر سال باشد. در این کشور چندین مدرسه خصوصی نیز دایر است .

‌تحصيلات‌ ابتدايي‌ (Primery Education) در اين‌ كشور از 6 سالگي‌ آغاز مي‌شود و 8 سال‌ طول‌ مي‌كشد. با اتمام‌ تحصيلات‌ دوره‌ ابتدايي، تحصيل‌ در دبيرستان‌(Secondary Education) که شامل‌ يك‌ دوره‌ 5 ساله‌ است‌ (From 3 to7) آغاز مي‌شود )در مجموع‌ 13 سال‌ تحصيلي) .البته‌ دروس‌ دانش‌آموزان‌ در سال‌ يازدهم‌(From 5) تبديل‌ به‌ دروس‌ اختصاصي‌ مي‌شود .در پايان‌ سال‌هاي‌ يازدهم‌School Certificate (From5) دوازدهم‌ Sixth From Certificate (From 6) و سيزدهم National Certificate (From 7) Higher School Certificate سه نوع مدرك‌ دبيرستاني‌ صادر مي‌شود كه‌ هر كدام‌ به‌ ترتيب‌ براي‌ ورود به‌ يك‌ دسته‌ از مراكز آموزش‌ عالي‌ مانند كالج‌ها، پلي‌ تكنيك‌ها و دانشگاه‌ها معتبر است.

البته‌ در نیوزیلند نظام‌ نوين‌ آموزشي‌ (NQF) معرفي‌ و جايگزين‌ نظام‌ قبلي‌ شده‌ است .در اين‌ مجموعه‌ دانش‌آموز از سال‌ يازدهم‌ (From 5) به بعد نظام‌Modular را طي‌ مي‌كند كه‌ در آن‌ هر كس‌ حق‌ انتخاب‌ دروس‌ دلخواه‌ خود را دارد و با موفقيت‌ در امتحانات‌ در نظام‌ جديد آموزشي‌ فقط‌ يك‌ نوع‌ ديپلم‌ دبيرستان‌(National Certificate) دريافت‌ مي‌كند.

نظام‌ آموزشي‌NQF تمام‌ دوره‌ پيش‌ دانشگاهي، دانشگاهي‌ و تحصيلات‌ تكميلي‌ را تحت‌ پوشش‌ قرار مي‌دهد و از اين‌ رو كليه‌ تحصيلات‌ به‌ نظام‌ واحدي‌ تبديل‌ شده‌ است





دوره‌هاي‌ تحصيلي‌

New Zealand Certificate: پس از 5 سا ل تحصیل نیمه وقت ،با شرط داشتن دیپلم دبیرستان طی می شود.
‌: New Zealand Diploma (Undergraduate Diploma)شامل‌ يك‌ سال‌ پژوهش‌ و كار بعد از دوره New Zealand Certificate است
‌:Bachelor شامل سه‌ تا شش‌ سال‌ تحصيل‌ بعد از ديپلم‌ دبيرستان‌ است. طول‌ تحصيل‌ در اين‌ دوره‌ به‌ رشته‌ بستگي‌ دارد. اكثر رشته‌هاي‌ علوم‌ پايه، مهندسي، كشاورزي‌ و علوم‌ انساني‌ سه‌ تا چهار سال، رشته‌هاي‌ معماري، دندانپزشكي‌ و دامپزشكي‌ پنج‌ سال‌ و رشته‌هاي‌ پزشكي‌ شش‌ سال‌ به‌ طول‌ مي‌انجامد. مدارك‌ دوره‌Bachelor را مي‌توان‌ به‌ صورت ‌Honours گرفت .براي‌ دوره‌هاي‌ سه‌ ساله‌Bachelor بعد از يك‌ سال‌ تحصيل (كه‌ در مجموع‌ چهار سال‌ مي‌شود) مدرك‌Honours صادر مي‌شود و دوره‌هاي‌ چهار ساله‌Bachelor به‌ چهار دسته: ‌Second (1 and 2) , First و Third تقسیم مي‌شود. بديهي‌ است‌ كه‌ مدرك‌Honours - First بالاترين‌ و Third پايين‌ترين‌ سطح‌ را دارد.
‌اخذ مدرك‌Post Gradute Diploma (PGD) : نيز بعد از گذراندن‌ دوره‌هاي‌New Zealand Diploma یاBachelor در دانشگاه‌هاي‌ اين‌ كشور ميسر مي‌شود. با دروس‌ اين‌ دوره‌ معمولاً‌ يك‌ دوره‌ پژوهش‌ نيز همراه‌ است‌ كه‌ يك‌ تا سه‌ سال‌ به‌ طول‌ مي‌انجامد و مدت‌ آن‌ به‌ برنامه‌ آموزشي‌ و رشته‌ بستگي‌ دارد.
:Master برای ورود به‌ اين‌ دوره، امتحاني‌ صورت‌ نمي‌گيرد، بلكه‌ با توجه‌ به‌ نمرات‌ دوره‌Bachelor و معرف‌هاي‌ ارايه‌ شده‌ پذيرش‌ صادر مي‌شود. طول‌ مدت‌ اين‌ دوره‌ به‌ نوع‌ مدرك‌Bachelor بستگي‌ دارد، بدين‌ صورت‌ كه‌ دو سال‌ تحصيل‌ بعد از دوره‌ سه‌ ساله‌Bachelor و يك‌ سال‌ تحصيل‌ بعد از دوره‌ چهار ساله‌Bachelor (Honours) لازم‌ است .دوره‌هاي‌Master با درس‌ و پژوهش‌ همراه‌ است.
Tongueh.D. این دوره‌ فقط‌ پژوهشي‌ است‌ و مدتش‌ حداقل‌ 3 سال‌ و حداكثر 6 سال‌ است، كه‌ در پايان‌ دانشجو بايد از پايان‌ نامه‌ خود شفاهاً‌ دفاع‌ كند، البته‌ در برخي‌ موارد از دانشجويان‌ امتحان‌ كتبي‌ نيز گرفته‌ مي‌شود.

در نظام‌ آموزشي‌ نیوزیلند، همانند انگلستان‌ گرفتن‌ مدرك‌Ph.D. به‌ طور مستقيم، پس‌ ازBachelor نيز امكان‌پذير است‌ كه‌ در اين‌ صورت‌ دانشجو بايستي‌ وضعيت‌ علمي‌ كاملاً‌ مطلوبي‌ داشته‌ باشد



نحوه‌ ارزشيابي‌ مدارك‌ تحصيلي‌

‌‌مدارك‌New Zealands Diploma, New Zealand Certificate و كليه‌ مدارك‌ 2 يا سه‌ سال‌ تحصيل‌ كه‌ منجر به‌ اخذ مدرك‌Bachelor نمي‌شود، بعد از ديپلم‌ دبيرستان،"كارداني" ارزشيابي‌ مي‌شود.
‌‌ مدارك‌ ذكر شده‌ در بند يك‌ به‌ همراه Post Gradute Diploma (PGD) در مجموع ‌"كارشناسي" ارزشيابي‌ مي‌شود.
‌‌.مدارک Bachelor بعد از ديپلم‌ دبيرستان‌ از دانشگاه‌هاي‌ گروه‌ 1 و 2،"كارشناسي "ارزشيابي‌ مي‌شود.
‌‌براي‌ مدارك‌PGD ، بعد از كارشناسي، فقط‌ صحت‌ صدور صادر مي‌شود.
‌‌مدارك‌Master از دانشگاه‌هاي‌ گروه‌ 1 با شرط‌ داشتن‌ مدرك‌ كارشناسي،"كارشناسي‌ ارشد "ارزشيابي‌ مي‌شود.
مدارك‌ Ph.D. از دانشگاه‌هاي‌ گروه‌ 1 با ش رط‌ داشتن‌ مدرك‌ كارشناسي‌ ارشد،"دكترا" ارزشيابي‌ مي‌شود.





‌معرفي‌ دانشگاه‌هاي‌ نیوزیلند



‌ دانشگاه‌ها و مراكز آموزش‌ عالي‌ زلاندنو، گروه‌ يك‌ (ممتاز( براي‌ كليه‌ دوره‌هاي‌ تحصيلي

University of Auckland
University of Canterbury
Lincoln University
Massey University
University of Otago
Victoria University of Wellington
The University of Waikato
Aukland University of Technology



مراكز آموزش‌ عالي‌ و پلي‌ تكنيك‌ها(Polytechnics) در نیوزیلند، گروه‌ دو، فقط‌ تا سطح‌ كارشناسي(ليسانس) ارزشيابي‌ مي‌شود

Auckland University of Technology صرفاً در مقطع كارشناسي ارشد با شرط آزمون قابل بررسي و ارزشيابي مي باشد.
Wellington Institute of Technology
Christchurch Polytechnic
Universal College of Learning (UCOL) (Manawatu Polytechnic و Wanganui Regional Community Polytechnic از تلفيق دو دانشگاه
Manukau Institute of Technolgy
Nelson Marlborough Institute of Technology
Northland Institute of Technology
Otago Polytechnic
Southern Institute of Technology
Tairawhiti Polytechnic
Unitec New Zealand
Waiariki Institute of Technology
Waikato Institute of Technology
Messay University-Wellington
Whitireia Community Polytechnic



‌‌جدول‌ چگونگي‌ ارزشيابي‌ مدارك‌ تحصيلي‌ دانشگاه‌هاي‌ نیوزیلند

مدارك


شرايط


ارزشيابي

New Zealand Certificate

New Zealand Diploma




2 يا 3 سال تحصيل بعد از ديپلم دبيرستان


كارداني

دوره‌هاي فوق

+PGC

Bachelor




مجموع تحصيلات

3 يا 6 سال تحصيل بعد از ديپلم دبيرستان از دانشگاه‌هاي گروه 1 و 2




كارشناسي

Master


1 يا 2 سال تحصيل بعد از كارشناسي از دانشگاه‌هاي گروه يك




كارشناسي ارشد

‍Ph.D.


3 تا 6 سال تحصيل بعد از دوره كارشناسي ارشد از دانشگاه‌هاي گروه يك




دكترا

خدمات شهری در نیوزیلند



شرکت های برق محلی، که اکثرا به بخش خصوصی واگذار شده اند، برق را در نیوزیلند با قیمت مناسب تامین می کنند. برق 230 ولت و تامین آن معمولا قابل اطمینان است.

جزیره شمالی تقریبا در همه مناطق لوله کشی گاز دارد اما در جزیره جنوبی فقط شهرهای کریستچرچ و دوندین گاز لوله کشی دارند، اما گاز کپسولی فراوان است .

نرخ آب معمولا ثابت است و جزو مالیات املاک محلی اخذ می شود، اگر چه برخی منازل جدید ممکن است کنتور آب مخصوص به خود داشته باشند. آب معمولا فراوان است، با این وجود در برخی مناطق جزیره شمالی ، خشکسالی هایی اتفاق می افتد.









اداره پست: اداره پست نیوزیلند NZ Post کارآمد است و اداره های پست یا عاملین آنها در سراسر کشور یافت می شوند. علاوه بر خدمات پستی ، اداره پست پرداخت صورت حساب ها را انجام میدهد و برخی اداره ها ممکن است خدمات نقد کردن چک را نیز عرضه کنند.

تلفن: سیستم مخابراتی نیوزیلند مدرن و کارآمد است و شرکت تله کام نیوزیلند TCNZ خدمات تلفن را عرضه می کند . مکالمات داخلی رایگان و نرخ سایر مکالمات مناسب است .

اینترنت: شرکت های تامین کننده خدمات اینترنت متعددی در نیوزیلند فعالیت دارند و بیشتر به دلیل رایگان بودن مکالمات داخلی ، استفاده از اینترنت روز به روز پر طرفدار تر می شود.

رادیو و تلویزیون انگلیسی زبان: نیوزیلند سه ایستگاه تلویزیونی ملی و در برخی مناطق ایستگاههای محلی دارد . سطح برنامه ها چندان خوب نیست و اکثر آنها از استرالیا ، انگلستان و آمریکا وارد می شوند. تلویزیون کابلی و ماهواره پرطرفدارتر بوده و وقایع ورزشی مهم را نشان می دهند.

راههای ارتباطی: به طور کلی نیوزیلند سیستم ارتباطی خوبی دارد از جمله فری های متعددی که دو جزیره را به هم متصل می کنند. حمل و نقل عمومی کار آمد و بسیار منظم است و شامل خدمات اتوبوسرانی گسترده ای درمسافت های دوراست که جایگزین خوبی برای سفر با هواپیما محسوب می شود. استفاه از هواپیما برای انجام مسافرت های داخلی پرطرفدار است ، اگرچه نرخ بلیط چندان ارزان نیست . این کشور پروازهای بین المللی بسیاری دارد که عمدتا به مقصد اوکلند هستند.









راه آهن نیوزیلند شبکه محدودی دارد و بین دو جزیره خط آهن کشیده نشده است . چون خدمات آن سریع و منظم نیست، بیشتر گردشگران و به منظور دیدن کشور از آن استفاده می کنند با افرادی که باید هر روز از منزل به محل کار رفت وآمد کنند. ولینگتون شبکه خط آهن قابل اطمینان و سریعی دارد.

نیوزیلند جزو کشورهایی است که بالاترین میزان مالکیت اتومبیل را در جهان دارا است، با وجود این جاده ها نسبتا خلوت هستند و ترافیک مشکل عمده ای محسوب نمی شود . از طرف دیگر ، به دلیل رانندگی های خطرناک، این کشور یکی از بالاترین میزان تصادفات را نیز دارد. اتومبیل نسبت به اکثر کشورهای اروپایی غربی گران تر است و رانندگی از سمت چپ صورت می گیرد. نیوزیلند به میزان زیادی به خدمات فری متکی است که با سرویس های مکرر، دو جزیره را به هم متصل می کنند.
پاسخ
تشکر کنندگان: masih sh ، ابی22 ، safajoo ، mannia ، sjd ، msar
سیستم حمل و نقل در نیوزیلند

در نیوزیلند مناطق مختلف از طریق اتوبوس، قطار و خطوط هوایی به یکدیگر مرتبط می شوند. جاده ها از شرایط خوبی برخوردارند و اکثر ساکنین نیوزلند خود ماشین شخصی دارند. اغلب خوابگاه های دانشجویی نزدیک دانشگاه واقع شده اند بنابراین دانشجو مسیر را یا پیاده می رود یا دوچرخه سواری می کند.





هواپیما

شهرهای اصلی و مناطق توریستی همگی فرودگاه دارند. فاصله شهرها به یکدیگر نزدیک است. به عنوان مثال فاصله اوکلند تا ولینگتون کمتر از یک ساعت می باشد.

رزرو بلیت از طریق اینترنت انجام می شود و از این طریق تخفیف نیز داده می شود. اطلاعات خطوط هوایی را می توانید در این سایت ها بیابید:

http://www.statravel.co.nz/

http://www.airnewzealand.co.nz/

www.jetstar.com

قایق و کشتی

جزیره شمالی و جنوبی از طریق اتوبوس های دریایی به یکدیگر وصل می شوند که هم مسافران و هم وسایل نقلیه را جابجا می کنند.

از بندر اوکلند و بندر ولینگتون نیز این اتوبوس ها حرکت می کنند. اطلاعات مربوطه را می توانید در این سایت ها بیابید:

http://www.bluebridge.co.nz/

www.interislander.co.nz

اتوبوس و قطار

در اکثر شهرها در ساعات شلوغی اتوبوس ها حداقل هر 20 دقیقه یک بار حرکت می کنند. مسیر اوکلند تا ولینگتون قطار وجود دارد که ارزان ترین راه رفت و آمد نیز هست. دانش آموزان مدرسه ای هنگام رفت و آمد به مدرسه بلیت اتوبوس را با مبلغ کمتری خریداری می کند. معمولا در دانشگاه های بزرگ اتوبوسی بین کمپس ها در حرکت است.







دوچرخه سواری

دوچرخه سواران در قسمت های مختلف شهر در حرکت اند. آنها قانونی اجازه دارند که شب ها از چراغ استفاده کنند. آنها باید کلاه ایمنی داشته باشند و علامت های جاده های را رعایت کنند. آنها همچنین باید در قسمت چپ جاده حرکت کنند و نباید داخل پیاده رو شوند.

موتور سواری

برای اینکه سوار موتور شوید باید حداقل 15 سال سن داشته باشید و گواهینامه رانندگی موتور داشته باشید. هم راننده و هم شخصی که پشت می نشیند باید کلاه ایمنی داشته باشند. خود موتور نیز باید ثبت قانونی شده باشد.

ماشین و جاده

رانندگی درجاده های نیوزلند لذت بخش است. نیوزلند گواهینامه رانندگی معتبر بسیاری از کشورها و نیز گواهینامه رانندگی بین المللی را می پذیرد. تازه واردان می توانند بعد از یک سال ماندن در نیوزلند رانندگی کنند. برای دریافت گواهینامه رانندگی نیوزیلندی باید یک آزمون تئوری بگذرانید و پس از آن یک آزمون عملی دارید.

حداقل سن قانونی برای رانندگی 16 سال می باشد. ممکن است دانش آموزان از آوردن ماشین شخصی خود به مدرسه منع شوند اما به هر حال دانش آموزان خارجی می توانند در صورت تمایل جهت گواهینامه اقدام نمایند.

ماشین باید ثبت قانونی شده باشد و اکیدا سفارش می شود بیمه ماشین نیز داشته باشد. ماشین های اجاره ای در نیوزیلند فراوان هستند و گزینه مناسبی برای افرادی هستند که ماشین ندارند و قصد دارند تفریح کنند. برای اجاره ماشین باید گواهینامه بین المللی داشته باشید به همراه حداقل 25 سال سن.

وضعیت کار و اشتغال


امکانات و راههای زیادی برای کار دائم در نیوزیلند به عنوان یک مهاجر وجود دارد:

Skilled Migrant Category

واجد شرایط افرادی که دارای سابقه کار در حرفه موردنیاز کشور نیوزیلند می باشند.

Work to Residence

این نوع اقدام برای کار، امکان کار موقت برای شما را فراهم می کند تا از این زریق بتوانید به عنوان فردی با حرفه مورد نیاز کشور نیوزیلند و یا دارای استعداد و تخصص در زمینه های ورزشی و هنری، اقدام به اقامت دائم نمایید.

Residence from Work

در این حالت فرد در کشور نیوزیلند و در حین کار بوده تا از این طریق اقامت دائم این کشور را به دست آورد.

Employee of a Relocating Company

در صورت انتقال موسسه خود به نیوزیلند می توانید تتقاضای ویزای کار نموده و از طریق زیرمجموعه "استخدام ازطریق انتقال موسسه به نیوزیلند" تقاضای اقامت دائم نمایید.

هم چنین فرد می تواند برای کار موقت در استرالیا اقدام نماید:

Temporary work

برای افراد دارای پیشنهاد کار از طرف کمپانی نیوزیلندی، امکان تقاضای ویزای کار به صورت موقت وجود دارد. این ویزا برای افرادی مناسب می باشد که خواهان کار در رشته مورد نیاز نیوزیلند هستند، به منظور دوره آموزشی در نیوزیلند برای کار اقدام کرده اند و یا به منظور کسب تجربه کاری خصوصا پس از اتمام تحصیلات اقدام به کار نموده اند.

Working holiday

در صورت دارا بودن سن بین 18 الی 30 سال شما می توانید برای این نوع ویزای کاری اقدام نمایید.

Silver Fern categories

این ویزای کاری مخصوص جذب جوانان دانش آموخته، موفق و بااستعداد می باشد. اقدام آنلاین برای این ویزا هرساله از تاریخ 27 آوریل آغاز می یابد و افراد پذیرفته شده می توانند با یافتن کاری متناسب با رشته خود و اقدام برای این نوع ویزای کاری مدت زمان بیشتری در نیوزیلند بمانند.

در فهرست زير مطالبي خواندني در مورد نیوزیلند فهرست شده كه مي توانيد جهت ورود به هر بخش روي عنوان آن كليك كنيد.

تامین اجتماعی در نیوزیلند



تامین اجتماعی : همه کارگران باید سهمی را به شرکت جبران خسارت بپردازند که جانشین سهم تامین اجتماعی می شود . این سهم هر ساله تعیین می شود و کارفرما آن را از حقوق کسر می کند. نرخ آن حدود 20 /1 دلار نیوزیلند برای هر 100 دلار نیوزیلند از حقوق کلی است.

این کشور ناتوانی و بیماری ، طرح بازنشستگی ، کمک هزینه های سرپرستی خانواده و پرداخت حقوق بیکاری. فقط بعد از یک حداقل دوره اقامت مشمول استفاده از مزایای تامین اجتماعی می شوید، اگر چه نیوزیلند با برخی کشورها توافقات دو جانبه ای دارد که بر اساس آنها می توانید به محض اینکه اقامت خود را دریافت کردید، برای استفاده از مزایای تامین اجتماعی اقدام کنید.

شرایط کار و میزان حقوق در نیوزیلند

برای کار در نیوزیلند شما نیاز به ویزای کار دارید.انواع بسیاری ویزای کار وجود دارد. برخی برای دوره های کوتاه مدت هستند، از 1 تا 3 سال که ویزای موقت نامیده می شوند. برخی دیگر دائمی هستند و حتی مزایایی برای تبدیل شدن به یک فرد مقیم دائمی را دارند که ویزای اقامت نامیده می شوند .اگر شما مطمئن نیستید که کدام ویزا برای شما بهتر است، به توضیحات مختصری زیر توجه کنید :

ویزاهای کاری موقت

این ویزاها برای فرصتهای کوتاه‏مدت ویا به عنوان یک نقطه آغازین برای تجربه زندگی در نیوزلند مناسب و ایده‏آل هستند. برای اطلاعات بیشتر...

ویزاهای کار برای اقامت

گروه خاصی از انواع ویزا برای تجربه زندگی در نیوزلند هستند که از اولین روز به افراد کمک می‏کنند برای اقامت در نیوزلند واجد شرایط و دارای صلاحیت شوند. در این حالت شما می‏توانید برای مدت زمان کوتاهی در این کشور اقامت کنید و یا برای هر مدتی که تمایل دارید درخواست اقامت دهید.برای اطلاعات بیشتر ....



شرایط کار: شرایط کار در نیوزیلند عموما خوب است و کارگران تا حدودی تحت حمایت قانون قرار می گیرند. ساعات کاری هفتگی 38 تا 40 ساعت است و بعد از اتمام 12 ماه دوره استخدامی، به کارگران تا 3 هفته مرخصی با حقوق تعلق می گیرد.






میزان حقوق: میزان حقوق در نیوزیلند معمولا پایین تر از کشورهای پیشرفته دیگر است ، اگر چه هزینه های پایین تر زندگی آنرا جبران می کند. حقوق در اوکلند و ولینگتون حدود 20 درصد بیشتر از بقیه مناطق کشور است. این کشور برای کارگران حداقل حقوق ملی تعیین شده است.

در نیوزیلند ویزای کار فقط به صورت موقتی صادر می شود و به افرادی که قصد دارند اقامت دائم بگیرند، تعلق نمی گیرد. برای اخذ ویزای کار ، باید پیشنهاد معتبر کار به شکل مکتوب داشته باشید و از خدمات مهاجرت نیوزیلند (NZIS) برای گرفتن ویزا ، اقدام کنید . ویزای کار تنها در صورتی اعطا می شود که هیچکدام از اتباع نیوزیلندی صلاحیت انجام آن کار را نداشته باشند ، اقامت دائم با حق زندگی و کار در نیوزیلند طبق یک سیستم امتیازبندی و براساس ویژگی ها، مهارت های استخدام و یا پیوندهای خانوادگی اعطا می شود. این سیستم پیچیده است و باید برای بررسی قوانین دراین خصوص با مسئولان نیوزیلندی مشورت کنید.
پاسخ
تشکر کنندگان: masih sh ، ابی22 ، safajoo ، dm_april ، mannia ، mahannn4779 ، majid225 ، gbtm ، sjd ، maryamoo ، msar ، arveen100




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان