2010-04-09 ساعت 11:56
اشكالي كه آرش عزيز بر نظريه تناسخ وارد كرد همان اشكالي است كه در طي قرون توسط معتقدان به علم (اهل خرد)وارد شده و هنوز كسي نتوانسته دليلي علمي بر رد آن ارائه دهد كه خالي از سفسطه و مغالطه باشد.
اما اشكالي كه علماي ديني به نظريه تناسخ وارد كرده اند از جنس ديگريست به اين شكل كه اين نظريه با معاد تناقض دارد و چگونه ممكن است كه يك روح در چند بدن هبوط كرده باشد و آنگاه در روز رستاخيز دوباره برانگيخته شود؟
مسئله قدم (قديم بودن روح يا به عبارتي حادث نبودن آن )نيز با قدم(قديم بودن خدا)تضاد دارد و آفرينش الهي را زير سوال ميبرد
بنابراين از هر سو كه به اين مسئله نگريسته شود (ديني/ غير ديني)تناسخ بيشتر به خرافه (آنهم از نوع گزاف)تعلق دارد و از نگاه علمي قابل بررسي نيست
به نظر من تمام اينها از ذهن خيال پرداز هنديان باستان سرچشمه ميگيرد كه با توجه به وجود اراضي و جنگلهاي آباد آن منطقه جغرافيايي و عدم نياز به تكافوي زياد براي كسب خوراك و پوشاك به شعر و آواز و ساير هنر ها ونيز دين آفريني ميپرداختند و هنوز هم گرفتار همان مسائل (البته نه تا آن حد )هستند
اما اشكالي كه علماي ديني به نظريه تناسخ وارد كرده اند از جنس ديگريست به اين شكل كه اين نظريه با معاد تناقض دارد و چگونه ممكن است كه يك روح در چند بدن هبوط كرده باشد و آنگاه در روز رستاخيز دوباره برانگيخته شود؟
مسئله قدم (قديم بودن روح يا به عبارتي حادث نبودن آن )نيز با قدم(قديم بودن خدا)تضاد دارد و آفرينش الهي را زير سوال ميبرد
بنابراين از هر سو كه به اين مسئله نگريسته شود (ديني/ غير ديني)تناسخ بيشتر به خرافه (آنهم از نوع گزاف)تعلق دارد و از نگاه علمي قابل بررسي نيست
به نظر من تمام اينها از ذهن خيال پرداز هنديان باستان سرچشمه ميگيرد كه با توجه به وجود اراضي و جنگلهاي آباد آن منطقه جغرافيايي و عدم نياز به تكافوي زياد براي كسب خوراك و پوشاك به شعر و آواز و ساير هنر ها ونيز دين آفريني ميپرداختند و هنوز هم گرفتار همان مسائل (البته نه تا آن حد )هستند
به دلایل شخصی از مدیریت استعفا داده ام لطفا سولات مربوط به مدیریت را از من نپرسید