کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
علیگر
"به دانشگاه علي گر خوش آمديد"

به روز شده در مهر 1387

شهر علي گر (Aligarh)
علي رغم اينكه مرحوم علي اصغر حکمت در کتاب ارزشمندش تحت عنوان "سرزمين هند" که در دوران سفارتش در هند نوشته است اسم علي گر را به خاطر داشتن حرف "h" در آخر اين کلمه به شکل "عليگره " با "ها" نوشته اما اين "h" تلفظ نشده و مردم هند آن را "علي گر" مي نامند مثل چنديگر Chandigarh . ظاهرا علي گر مرکب از دو کلمه علي + گر (Ali + garh) مي باشد که "گر" به معني شهر و "علي" نيز نام امام اول شيعيان مي باشد يعني "شهر علي" مانند نام شهر چنديگر که مرکب از دو کلمه چندي + گر (Chandi + garh) که در زبان هندي "چندي" به معني زيبا "گر" به معني شهر است يعني "شهر زيبا (Beautiful City).

همان طور که از اسم شهر علي گر پيداست اکثريت جمعيت اين شهر را مسلمانان تشكيل مي دهند و اقليت غيرمسلمان هستند. از اکثريت مسلمان شهر نيز اکثريت اهل سنت و اقليت آن اهل تشيع هستند. بنابراين فضاي شهر با داشتن مساجد فراوان و مسلمانان فضايي اسلامي است و از نقاط مختلف شهر در پنج نو بت صداي اذان شنيده مي شود.

شهر علي گر در ايالت اتارپرادش Uttar Pradesh (U.P.) و در شمال هند قرار دارد مرکز ايالتU.P. شهر لکنوLuknow مي باشد. اين ايالت بيش از ,۰۰۰,۰۰۰۱۶۶جمعيت دارد (Yearbook of India ۲۰۰۵) .

جمعيت علي گر ۲,۹۹۰,۳۸۸ نفر بوده (Yearbook of India ۲۰۰۵)و اين شهر در ۱۳۰ کيلومتري جنوب شرقي دهلي قرار دارد (بولتن دانشگاه علي گر: ۲۰۰۵ – ۲۰۰۴). آب و هواي گرم و خشک آن در تابستان گاهي تا حدود ۴۹ درجه نيز بالا رفته است و آب و هواي سرد و خشکش در زمستان بين ۵/۱۷ – ۵/۱۲ درجه سانتيگراد مي باشد. بين اين تابستان گرم و زمستان سرد فصل باران است. مي توان گفت از اواسط بهمن ماه تا اوايل فروردين هواي بهاري و مناسب دارد.

هزينه خوارک و پوشاک نسبتا ارزان است بعنوان مثال يک کيلو گوشت گوسفند ۱۲۰ روپيه (هر روپيه تقريبا ۲۰ تومان) و گوشت گوساله ۴۰ روپيه و يک کيلو برنج خوب ۲۴ روپيه مي باشد. از مراکز تفريحي اين شهر وجود چند سينما و چند پارک مي باشد که از آن جمله "نقوي پارک" در نزديکي دانشگاه از پارکهاي جنگلي زيباست که طاووس در آنجا وجود دارد و در داخل اين پارک کليسايي بنامChrist Church در سال ۱۸۳۵ ميلادي در آنجا تاسيس شده است که تماشايي است. پارک ديگري در محل منزل و آرامگاه مرحوم "سر سيد احمد خان" موسس دانشگاه علي گر وجود دارد. علاوه بر اين محوطه بزرگ دانشگاه نيز زيبا و ديدني است.

نحوه رسيدن به شهر علي گر:

با پرواز مستقيم هواپيمايي ماهان از تهران به دهلي (با تخفيف دانشجويي پس از دانشجو شدن) حدود ۵/۳ ساعت پرواز است. با قطار سريع السير از دهلي تا علي گر تقريبا ۵/۲ ساعت و بين 180 روپيه تا 300 روپيه بليط آن است. براي کساني که اولين بار مي آيند بهتر است از تاکسي هاي دربستي فرودگاه استفاده نمايند که با توجه به نوع ماشين از 2000 تا 3500 روپيه تقريبا کرايه گرفته و مستقيم از فرودگاه به شهر علي گر مي آورند. زمان آمدن با ماشين (به دليل شلوغي جاده ها) بين ۵/۳ تا ۵ ساعت طول مي کشد.

هتل ها و guest House در علي گر:

تقريبا با 300 تا 500 روپيه براي هر شب مي توان در هتل اتاق گرفت. نزديک ترين هتل به دانشگاه هتل گلمارگ Gulmarg است که شبيه مسافرخانه هاي معمولي ايران مي باشد.

اجاره منزل و بهاي آب و برق:

اجاره يک اتاق در محلهاي نسبتا معمولي و مناسب شهر حدود 2000 تا 3000 روپيه در ماه مي باشد. يک آپارتمان يک خوابه بين 2300 تا 3500 روپيه و دو خوابه 3500 تا 6000 روپيه مي باشد. هزينه برق بالاست و معمولا قطع برق در علي گر حداقل ۸ ساعت در شبانه روز مي باشد. دانشجويان معمولا از دستگاه اينورتر Invertor که برق را حدود ۵ ساعت ذخيره مي نمايد و مي تواند بمدت ۵ ساعت يک عدد لامپ و يک عدد پنکه را انرﮊي بدهد استفاده مي نمايند.

ثبت نام در اداره پليس و گرفتن اجازه اقامت:

هر دانشجو که با ويزاي دانشجويي وارد هند مي شود بايد حداکثر ظرف مدت دو هفته به اداره پليس مراجعه نموده و اجازه اقامت دريافت کند در غير اين صورت جريمه بايد بپردازد. محل اداره پليس علي گر براي اين کار نزديکي ايستگاه راه آهن و در محله اي به نام "سيتي"(City) مي باشد.

دانشگاه مسلمان (اسلامي) علي گر Aligarh Muslim University (A.M.U.)

معرفي دانشگاه:

نام اين دانشگاه در ابتدا آنگلو اورينتال کالج بوده است. گفته مي شود مدرنيته با نهضت علي گر وارد هند شد. در سال ۱۸۷۵ ميلادي به همت مرحوم "سرسيد احمدخان" (۱۸۹۷– ۱۸۱۷) که از پيشوايان مسلمان در زمان خود بود اين دانشگاه تاسيس گرديد و در سال ۱۹۲۱ به صورت دانشگاه کاملي در آمد. در کتابخانه بزرگ اين دانشگاه فقط ۱۷ هزار جلد کتاب فارسي که غالبا اهدايي مسئولين ايراني بوده است وجود دارد. بعد از پيروزي انقلاب اسلامي ايران آقاي مهندس ميرحسين موسوي نخست وزير وقت و پس از ايشان آقاي دکتر غلامعلي حداد عادل رئيس کنوني مجلس شوراي اسلامي از اين دانشگاه ديدن کرده و دفتر يادبود آن را امضاء نموده اند.

دانشگاه علي گر بيش از ۲۷۰۰۰ هزار دانشجو دارد که از سراسر هند و کشورهاي خارجي از آفريقا و آسياي غربي و شرقي مي باشند. اين دانشگاه دوازده دانشکده دارد که هر کدام از اين دانشکده ها چندين دپارتمان در رشته هاي مختلف دارند. تقريبا تمام رشته هاي تحصيلي شامل پزشکي/ مهندسي/ علوم پايه/ علوم انساني/ هنرهاي زيبا /الهيات/ حقوق/ فلسفه/ ادبيات و کشاورزي از ليسانس تا دکترا در اين دانشگاه وجود دارد.

پذيرش و دوره تحصيل و هزينه تحصيل:

فصل پذيرش تقريبا از ارديبهشت ماه هر سال تا تيرماه مي باشد و آخرين مهلت تحويل مدارک چهاردهم تا شانزدهم ماه ششم ميلادي است. بجز رشته پزشکي که کنکور دارد بقيه رشته ها با سيت (SEAT) هاي محدود و بدون کنکور دانشجو را پذيرش مي کنند. دوره تحصيل در مقطع ليسانس ۳ سال و در فوق ليسانس ۲ سال و در دوره دکترا حداقل ۲ سال مي باشد. سيستم دانشگاه سالي واحدي است. شروع کلاسها از نيمه مرداد تا نيمه ارديبهشت مي باشد. هزينه تحصيل با توجه به نوع رشته براي ليسانس از ۲۰۰۰ دلار تا ۵۰۰۰ دلار و فوق ليسانس از ۵۰۰ دلار تا ۲۵۰۰ دلار و دکترا از ۳۵۰ دلار تا ۵۰۰ دلار براي کل دوره مي باشد. حدود دو سال است که مدارک دانشگاه آزاد ايران مورد پذيرش اين دانشگاه قرار نمي گيرد. اطلاعات بيشتر را مي توان از وب سايت (WEB SITE) دانشگاه به آدرس ذيل دريافت نمود:

www.amucontrollerexams.com

برگرفته از سایت رایزن علمی سفارت ایران در هند و شبه قاره
سیدعلی سپهر
مدیر ارشد مهاجرسرا و مدیرعامل شرکت پاریز تراول
۰۹۱۲۱۲۵۳۵۵۷


هر آنچه در مورد لاتاری بايد بدانيد.
https://telegram.me/pariztravel
پاسخ
تشکر کنندگان: Spiritual ، sh-b ، msar
سلام
اطلاعات میخوام در مورد ادامه تحصیل در رشته پزشکی در دانشگاه علیگر هند
پاسخ
تشکر کنندگان: msar




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان