کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
ضیافت ازدواج سلطنتی ۱۹ ژوئن در استکهلم
دوستان از طریق این دو لینک میتونن فیلم و عکسهای این مراسم رو ببینن

http://svt.se/detkungligabrollopet

http://svtplay.se/v/2048724/brollopsvalsen

خودم نتونستم عکسام رو بذارم چون هر سایت اپلود تصویری که می شناسم در ایران مسدوده و برای همه قابل مشاهده نیست
پاسخ
تشکر کنندگان:
اخبار فارسی سوئد– فصل تابستان است و در خشکسالی خبری تابستانی, بخش اعظم اخبار رسانه های سوئدی بر روی مراسم ازدواج سلطنتی متمرکز شده که روز شنبه ۱۹ ژوئن در استکهلم صورت می گیرد.

اما تاریخچه سلسله برنادوت که کارل گوستاو شانزدهم پادشاه سوئد هفتمین پادشاه آن است چیست؟ احتمالا تعداد اندکی از ایرانیان با تاریخچه سلسله برنادوت و خانواده سلطنتی سوئد آشنایی دارند. براستی سلسله برنادوت که در پاییز پیش رو دویستمین سالگرد تاسیس خود را جشن می گیرد چگونه در سوئد به قدرت رسید؟ استکهلمیان تاریخچه کوتاهی از چگونگی بقدرت رسیدن سلسله برنادوت در سوئد را به اطلاع خوانندگان خود می رساند.

ژان باپتیست برنادوت
در سال ۱۸۱۰ (دقیقا ۲۰۰ سال پیش) سوئد نیاز به یک ولیعهد داشت. اما پادشاه کارل سیزدهم دارای فرزند پسری نبود. بسیاری از اشراف و نظامیان بلند پایه آن زمان سوئد که تحت تاثیر فتوحات جنگی ناپلئون بناپارت فرمانروای فرانسه قرار گرفته بودند مایل به این بودند که یکی از مارشال (سپه سالار) های ارتش ناپلئون را بعنوان پادشاه سوئد بر تخت بنشانند. قرعه بنام “ژان باپتیست برنادوت” اصابت نمود که مارشال ارتش ناپلئون بناپارت بود. هنگامی که به وی پیشنهاد شد شد که آیا مایل است پادشاه سوئد شود او قبول کرد. پس از پذیرش وی در روز ۲۱ اوت سال ۱۸۱۰ در جلسه نمایندگان ملت که در شهر “اوره برو” سوئد برپا گردید “ژان باپتیست برنادوت” بعنوان ولیعهد سوئد انتخاب و سپس با نام “کارل یوهان چهاردهم” به پادشاهی سوئد رسید.

و به این ترتیب مردم سوئد که بصورت تاریخی هرگز دارای تعصبات مذهبی و ناسیونالیتی افراطی نبودند, و به همین واسطه نیز موفق شدند خود را به پایه یکی از مترقی ترین و پیشرفته ترین کشورهای جهان برسانند, یک فرانسوی را ولیعهد و سپس پادشاه کشور خود کردند.

“ژان باپتیست برنادوت” در ۲۶ ژانویه سال ۱۷۶۳ در فرانسه متولد شد و پس از رسیدن به مقام مارشالی در ارتش ناپلئون بناپارت, در سال ۱۸۱۰ در سن ۴۷ سالگی به ولیعهدی سوئد و سپس در روز ۱۱ مه سال ۱۸۱۸ در سن ۵۵ سالگی تاجگذاری و با نام “کارل یوهان چهاردهم” به پادشاهی سوئد (و نروژ) رسید. شعار وی بهنگام تصدی مقام پادشاهی سوئد این بود: “عشق مردم, پاداش من” یا
“Folkets kärlek, min belöning”.

او در سال ۱۷۹۸ در پاریس با “دزیره کلاری” ازدواج کرده بود که پس از پادشاهی اش با نام “ملکه دزیره” ملکه سوئد شد. “دزیره کلاری” خواهر زن برادر ناپلئون بناپارت بود.


“کارل یوهان چهاردهم” (ژان باپتیست برنادوت) اولین پادشاه از سلسله برنادوت در روز ۸ مارس سال ۱۸۴۴ بدنبال یک بیماری ۴۲ روزه در قصر سلطنتی استکهلم در سن ۸۱ سالگی چشم از جهان فرو بست و در کلیسای “ریدار هولمن” استکهلم به خاک سپرده شد. پس از مرگ وی فرزندش “اسکار” با نام “اسکار اول” به پادشاهی سوئد رسید.

پاییز امسال ۲۰۰ سال از روزی که “ژان باپتیست برنادوت” برای اولین بار در شهر هلسینگبوری قدم بر خاک سوئد نهاد می گذرد. دویستمین سالگرد قدم نهادن “ژان باپتیست برنادوت” بر خاک سوئد در پاییز امسال با حضور همه اعضای خانواده سلطنتی سوئد (خانواده برنادوت) در شهر هلسینگبوری واقع در جنوب سوئد جشن گرفته می شود.

اینک ۲۰۰ سال پس از ورود “ژان باپتیست برنادوت” به سوئد یکی از نوادگان او پرنسس ویکتوریا ولیعهد سوئد است و مراسم ازدواج وی در روز ۱۹ ژانویه در استکهلم صورت خواهد گرفت.

پرنسس ویکتوریا پس از رسیدن به مقام ریاست سمبلیک کشور, اولین ملکه سلسله برنادوت و سومین ملکه در تاریخ پادشاهی سوئد خواهد بود.
پاسخ
تشکر کنندگان:
(2010-05-20 ساعت 13:41)looloo نوشته:  با تشکر از شمای گرامی

راستش من چند سوال دارم در مورد اینکه درآمد این خانواده از کجا تامین میشه ؟ آیا از سرمایه ای هست که قبلا داشتن و نسل به نسل منتقل شده تا حالا ، یا از بوجه دولتی هم سهمی دارند ؟

و اینکه پادشاه و دیگر اعضاء این خانواده شغل دیگری هم دارند یا نه ؟

حكومت سوئد سلطنت مشروطه است كه در آن مقام پادشاه تشريفاتي است و او بدون هيچ گونه وظيفه‌ي اجرايي به طور نمادين رهبر كشور است . 349 عضو ريكسداگ (پارلمان) تحت نظام تعيين تعداد نمايندگان به نسبت جمعيت هر منطقه با رأي تمامي افراد بالغ براي سه سال انتخاب مي شوند . رئيس مجلس شخصي را به نخست وزيري منصوب مي كند كه از پشتيباني اكثريت در پارلمان برخوردار است . نخست وزير نيز كابينه‌ي وزيراني را انتصاب مي كند كه به ريكسداگ پاسخگوست .  احزاب عمده‌ سياسي عبارتند از : • حزب كارگر سوسيال دموكرات • حزب معتدل (محافظه كار) • حزب ليبرال • حزب ميانه • حزب دموكراسي نو (راست گرا) • حزب چپ (كمونيست سابق).
بنيان گذار خاندان سلطنتي فعلي سوئد ، مارشال فرانسوي ژان باتيست برنادوت در 1810 به وليعهدي پادشاه بي فرزند انتخاب ، و در 1818 جانشين وي شد . 1814 سوئد فنلاند و آخرين متصرفات جنوب درياي بالتيك را از دست داد ، ولي در عوض نروژ را از دانمارك به دست آورد . در 1905 زماني كه اسكار دوم (سلطنت از 1872 تا 1907) پس از رأي نروژ به جدايي از تاج و تخت آن كشور كناره گرفت ، اتحاد نروژ و سوئد فسخ شد . در قرن بيستم كشور بي طرف سوئد تحت حكومت دولتهاي سوسيال دموكرات برنامه‌ي رفاه عمومي جامعي را به اجرا گذاشته است . اين كشور نقش رهبري اخلاقي مسائل جهاني را به خود گرفت ولي از ترور اولاف پالمه نخست وزير (1986) به شدّت ضربه خورد . در دهه‌ي 1990 ضرورت اقتصادي سوئد را مجبور كرده است تا جنبه هايي از نظام رفاه عمومي را بر چيند . اين كشور نامزد عضويت در جامعه‌ي اروپاست .

منبع study1000
پاسخ
تشکر کنندگان: looloo




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان