کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
معرفی صنایع برتر سوئد (1- Hennes & Mauritz چگونه H&M شد؟!)
استفان پرسون، پسر موسس فروشگـــاه های زنجیـــــره ای (H&M (Hennes & Mauritz، با ثروت خالص 5/14 میلیارد دلار هجدهمین فرد ثروتمند دنیا می باشد.

پرسون که در 4 اکتبر سال 1947 در استکهلم سوئد متولد شده، فرزند ارلینگ و مارگاریت پرسون است و در حال حاضر پس از اینگوار کمپارد دومین فرد ثروتمند سوئد محسوب می شود. او که در دانشگاه استکهلم تحصیل کرده، رییس فروشگاه های زنجیره ای و بسیار موفق لباس Hennes & Mauritz AB است. پدر استفان این شرکت را در سال تولد وی تاسیس کرد. این زنجیره بین المللی( که به H&M شهرت دارد) با حدود 1700 فروشگاه در تمام دنیا، در ارائه مدل های شیک، اما ارزان قیمت جزو پیشتازان صنعت پوشاک و مد می باشد. پرسون پس از آنکه در سال 1982 به جای پدرش در مقام مدیر ارشد اجرایی شرکت قرار گرفت، حوزه فعالیت آن را به حوزه ای جهانی گسترش داد و از این جهت اعتبار زیادی کسب کرد. در H&M، مد به عنوان یک پدیده فانی و ناپایدار در نظر گرفته می شود که باید مدام تازه شده و به حرکت وا داشته شود و این به معنی پیش دستی کردن بر روندهای بازار و تبدیل ایده های جدید به لباس های با قیمت مناسب، اما بسیار شیک است.

پدر پرسون اهل واستراس، یکی از شهرهای نزدیک استکهلم بود. او پس از جنگ جهانی دوم به نیویورک آمریکا سفر کرد و با دیدن فروشگاه های زنجیره ای بزرگی مثل Macy’s و دامنه گسترده پوشاکی که آنها برای خانم ها ارائه می کردند، بسیار شگفت زده شد و پس از بازگشت به واستراس، یک فروشگاه پوشاک خانم ها به اسم Hennes ( در زبان سوئدی به معنی «مال آن زن») باز کرد که در آن لباس های ارزان و مد روز ارائه می کرد. این فروشگاه موفقیت محلی بسیار زیادی کسب کرد و به این شکل ارلین پرسون خیلی زود توانست فروشگاهی در استکهلم تاسیس کند. به گفته یکی از نویسندگان فایننشال تایمز، ایده ارائه چنین پوشاکی برای خانم های طبقه متوسط اجتماع بسیار با فرهنگ تساوی گرای رایج در دوران پس از جنگ در سوئد بسیار همخوانی داشت. این روزنامه اشاره می کند که اگر «پرآلبین هانسون» رهبر اجتماعی و افسانه ای دموکرات سوئد، رفاه و امنیت را به خانه های مردم سوئد آورد، اینگوار کمپارد با IKEA خانه هایشان را مبله کرد و ارلینگ پرسون پوشاکشان را تامین کرد.

در سال 1968 نام شرکت به H&M تغییر کرد و خط تولید پوشاک مردان نیز به شرکت اضافه شد. پرسون در سال 1972 به شرکت پدرش پیوسته و به او در راه اندازی اولین فروشگاه هایشان در لندن کمک کرد. او در سال 79 زمانی که پدرش هنوز مدیر ارشد اجرایی بود، عضو هیات مدیره شرکت شد و شروع به سرعت بخشیدن به فرآیند گسترش شرکت نمود. تا سال 85 کمپانی بیش از 200 فروشگاه در سرتاسر اروپا باز کرده بود.

پرسون در سال 82، زمانی که پدرش بازنشسته شد، جای او را گرفت. H&M همچنان به رشدش ادامه داده و ارزش سهام آن به طور مداوم افزایش می یافت. کمی بعد پرسون خط تولید پوشاک کودکان و نوزادان را هم راه اندازی کرد. در اواخر دهه 90 شرکت توانست با پیشی گرفتن از رقبا به بزرگترین فروشنده پوشاک اروپا تبدیل و به علاوه توانست نخستین فروشگاهش را در آمریکا، جایی که بسیاری از تولیدکنندگان و فروشندگان اروپایی آرزوی دستیابی به آن را دارند، باز کند. شرکت ملکی در نزدیکی مرکز راکرفلر اجاره و هزینه زیادی صرف تبلیغات قبل از ورود به بازار کرد تا اینکه بالاخره در 31 مارس سال 2000 رسما فروشگاهش را بازگشایی کرد. پرسون برای ورود به چنین بازار اشباع شده ای، اعتماد به نفس بالایی داشت. او اعتقاد داشت آنها حوزه جدیدی از مد را به بازار وارد کرده و برای پول افراد ارزش ایجاد می کنند، چون آمریکایی ها به انجام معامله خوب تمایل دارند. این اعتقاد او درست از آب در آمد و یک روز پس از بازگشایی فروشگاه، فروشندگان خود را در محاصره سیل عظیمی از خریداران دیدند، به شکلی که پرسنل امنیتی مجبور شدند درهای فروشگاه را برای مدتی ببندند.

بخشی از موفقیت پرسون به دلیل تیم طراحی درون شرکت (متشکل از طراحان جوان تازه فارغ التحصیل) می باشد. به علاوه بخش تولیدی شرکت به شبکه وسیعی از تامین کنندگان در کشورهایی مثل بنگلادش، چین و ترکیه که هزینه کارگر در آنها پایین است، برون سپاری می شود. پرسون همچنین اعتقاد دارد که تولید پوشاک متفاوت برای کشورهای متفاوت، هدر دادن منابع است چون به گفته او همه مردم جهان در یک دوره خاص، به یک نوع موسیقی گوش می دهند یا یک نوع فیلم تماشا می کنند. این استراتژی های خاص و موفق H&M باعث شده این شرکت از رکود اقتصادی اخیر جان سالم بدر ببرد. در حال حاضر پسر استفان، کارل جوئان، مدیر ارشد اجرایی شرکت پدرش شده، اما استفان پرسون همچنان رییس شرکت باقی مانده است.
پاسخ
تشکر کنندگان: cky ، R.F ، laili ، kianoush ، Monica ، farzad24 ، ShabPareyeMohajer ، Hamid55 ، Soofia ، Hossein81 ، mdtrmd
شیما جان ممنون بابت این متن.
برای من خیلی جالب بود...چون من H&M را خیلی دوست دارم ولباسش واقعا نسبت به قیمتش کیفیت خیلی خوبی دارن. تو آلمان H&M را ها اون ام تلفظ میکنند و اونجا آنقدر این فروشگاه زیاد هست که من فکر میکردم آلمانی باشه. نمیدونستم تو امریکا هم شعبه دارن!
شماره کیس: 2009AS15xxx
تاریخ نامه قبولی: May 2008
کنسولگری: Mumbai
تاریخ ارسال فرمهای سری اول: 15Aug 2009
تاریخ مصاحبه: May 2010
دریافت ویزا: 9June 2010
-------------------------------
پاسخ
تشکر کنندگان:
منم فکر میکردم که آلمانی باشه اما توی استکهلم شعبه های زیادی ازش دیدم.یعنی هر خیابونی که میری کلی از این مارک شعبه وجود داره خلاصه مشکوک شدم و جستجو کردم دیدم بله سوئدیه.....منم لباسهاش رو خیلی دوست دارم و کلی در این مدت کوتاه اقامتم از فروشگاه هاش خرید کردم میدونم دو سال دیگه که کارم اینجا تموم شه فقط 30 کیلو لباس جدید خریدم و بعد باید بشینم و غصه اضافه بار چمدونام رو بخورمBig Grin
در بخش بعدی هم به معرفی معروف ترین برند تولید مبلمان اداری و منازل سوئد می پردازیم.جالبه که H&Mدقیقا همون جوری که در پایان این مطلب اومده حتی برای انتخاب موسیقی فروشگاه هاش هم خیلی دقت میکنه و موسیقی هائی از خواننده های بسیار مشهور و محبوب در سالنها پخش میکنه تا فضا برای خریداران هر چه بیشتر صمیمی و راحت باشه
پاسخ
تشکر کنندگان: Hamid55
آيكيا چيست ؟

آيكيا يك شركت سوئدي توليد كننده لوازم داخلي منزل است، شركت IKEA توسط آقاي ingvar Kampard در سال 1943 ،‌در حاليكه ايشان فقط 17 سال سن داشت، پايه گذاري شد. وي حرف اول اسم خود و حرف اول فاميلي خود را در كنار حرف اول دهكده و منطقه اي كه در سوئد به دنيا آمده بود (Elmtaryd Farm in Agunnaryd )را كنار هم نهاد و نام IKEA را ساخت. نام اين شركت عموما ايكيا (IPA /i'ke.a/) تلفظ مي شود ولي در بسياري از كشورهاي اروپايي (IPA /aɪ'ki:ə/) يا آيكيا تلفظ مي شود. هم وزن با كلمه Idea .

چه چيزي IKEA را تا به اين حد پر طرفدار كرده است ؟

اگر تا به حال از محصولات IKEA خريداري كرده باشيد مي دانيد كه محصولات اين شركت همگي به صورت Flat pack هستند، به اين معني كه نياز به مونتاژ شدن و سرهم كردن دارند. اين امر سبب مي شود كه هزينه هاي حمل و نقل كاهش پيدا كند، هزينه هاي انبارداري كم شود و از همه مهمتر شما هزينه اي بابت مونتاژ كردن آنها نمي پردازيد و عملا با سرهم كردن اين اجناس توسط خودتان، هزينه اي كه شركتهاي ديگر از شما براي مونتاژ اخذ مي كنند، در جيب خودتان باقي مي ماند. مزيت ديگري كه اين نوع بسته بندي دارد اين است كه شما نياز به ماشين باري براي حمل و نقل محصولات به درب منزلتان نداريد و مي توانيد با وسيله نقليه خودتان محصولات خريداري شده را به منزلتان انتقال دهيد. در نهايت همه اينها سبب مي شود كه شما هزينه هاي كمتري بپردازيد و بتوانيد محصول دلخواهتان را با قيمت نازلي تهيه كنيد.
طراحي محصولات IKEA ديگر مزيت بزرگ محصولات اين شركت است. اين شركت با داشتن طراحان بسيار زبده و خلاق ، محصولاتي را طراحي مي كند كه بيشترين سازگاري را با نيازهاي مشتريان داشته باشد و به تمامي جزديات آنها فكر شده باشد. به عنوان مثال يكي از طراحان سوئدي IKEA براي طراحي يك صندلي نعنويي (Rocking Chair) حصيري، مدت 6 ماه در هند،‌به بررسي رفتار اين نوع خاص حصير پرداخت تا بتواند در نهايت صندلي Golholmen را طراحي كند. در كتاتلوگ IKEA كنار نام هر يك از محصولات نام طراح آن نيز درج شده است.

کمتر منزلی را می توان در کشورهای ثروتمند جهان یافت که محصولی از کمپانی غول پیکر مبلمان منزل سوئدی " IKEA " در آن یافت نشود. ایرانیان مقیم سوئد بخوبی میدانند که غیر ممکن است وارد یکی از فروشگاههای ایکه آ شد و بدون خرید تکه ای مبلمان یا دیگر لوازم منزل از آن بیرون آمد.

اگرچه این کمپانی در ایران شعبه ای ندارد و اکثر محصولاتی که به نام این کمپانی در ایران به فروش می رسد تقلبی است اما محصولات ایکه آ آنچنان در ایران محبوب است که کاتالوگهای آن در کیوسکهای روزنامه فروشی به فروش میرسد.

کاتالوگ IKEA امروزه یکی از سوغاتی های پرطرفداری است که میهمانان تابستانی در سوئد و دیگر کشورهای جهان که این شرکت در آنها شعبه دارد با خود به ایران می برند. و خرید از فروشگاه های ایکه آ نیز در صدر جدول برنامه جهانگردان و بخصوص ایرانیان عاشق خرید است که از ایران و دیگر نقاط جهان به سوئد مسافرت می کنند.
کاتالوگ IKEA , مد سالانه لوازم منزل:
اولین کاتالوگ این شرکت در سال 1951 منتشر شد. امروزه کاتالوگ سالانه کمپانی مبلمان منزل سوئدی ایکه آ در 145 میلیون نسخه, در 37 کشور جهان و به 25 زبان مختلف منتشر می گردد. حتما كاتالوگ هاي IKEA را ديده ايد، شايد جالب باشد كه بدانيد تا قبل از سال 2006، بيشترين مجلدي كه توسط بشر در كره زمان چاپ شده بود كتاب انجيل بود ولي در سال 2006، كاتالوگ IKEA با تيراژ 160 ميليون نسخه، اين ركورد را مي شكند و در صدر قرار مي گيرد. در كتاتلوگ 200 IKEA تعداد 12000 قلم جنس معرفي شده اند.


با اینکه تمامی محصولات کمپانی مبلمان منزل IKEA بر روی سایت آن در اینترنت نیز قرار دارد اما این کمپانی غول پیکر سوئدی هر ساله کاتالوگ خود را بصورت چاپی نیز در سراسر جهان منتشر میکند.


کاتالوگ کمپانی سوئدی IKEA که برجسته ترین طراحان سوئد و دیگر کشورهای جهان در طراحی مبلمان آن همکاری میکنند فرم دهنده مد لوازم منزل در هر سال نیز هست و طراحان مبلمان از سراسر دنیا این کاتالوگ را تهیه کرده و مورد توجه خود قرار می دهند.

200 فروشگاه غول پیکر در 37 کشور جهان:

این کمپانی عظیم در 37 کشور دنیا شعبه دارد و هر ساله بیش از 450 میلیون نفر از بیش از 200 فروشگاه غول پیکر آن در سراسر جهان بازدید می کنند.دارای 84000 کارمند در سراسر دنیاست و فروش سالانه آن مبلغ نجومی بیش از 100 میلیارد کرون است که حدود 7 میلیارد آن در سوئد و بقیه در دیگر کشورهای دنیا صورت می گیرد.

IKEA در سال 1943 توسط "اینگوار کامپراد" سوئدی تاسیس شد و وی را که کماکان در قید حیات به سر میبرد تبدیل به ششمین مرد ثروتمند جهان نمود. او با این وجود مردی بسیار ساده در شیوه زندگی دور از تجمل خود باقی ماند. وی کمپانی اش را هرگز در بورس سهام وارد نکرد.

علاوه بر کشور مادر (سوئد), در کشورهای بلژیک, چک, دانمارک, آلمان, اسپانیا, یونان, فرانسه, ایسلند, ایتالیا, قبرس, مجارستان, هلند, نروژ, اتریش, روسیه, لهستان, پرتقال, رومانی, سوئیس, اسلواکی, فنلاند, ترکیه, انگلستان, کانادا, آمریکا, کویت, اسرائیل, عربستان سعودی, امارات عربی متحده, استرالیا, چین, هنگ کنگ, ژاپن, مالزی, تایوان و سنگاپور فروشگاههای عظیم و غول پیکر مبلمان منزل IKEA وجود دارد.
نزدیکترین شعبه IKEA به ایران در دبی (امارات عربی متحده) و ترکیه قرار دارد. شعبه آن در دبی با 35000 متر مربع وسعت عظیم ترین فروشگاه ایکه آ در خاورمیانه است.


آيا محصولات IKEA چيني است ؟

شما ممكن است بارها اين جمله را از دوستان و آشنايان شنيده باشيد كه محصولات IKEA ارزان قيمت و بي كيفيت است و يا اين محصولات چيني است و براي قشر كم درآمد ساخته شده است. ولي آيا حقيقت چنين است ؟.
اصالت اين شركت سوئدي است و اين نكته روي تمامي Label هاي اجناس IKEA درج شده است ولي محصولات اين شركت در اقصي نقاط دنيا توليد مي شود : 67% درصد محصولات در اروپا ،30% در آسيا و 3% در آمريكاي شمالي توليد مي شود. ( فقط 18% از محصولات IKEAدر چين توليد مي گردد.
دانستن اين نكته نيز خالي از لطف نيست كه : از كل ميزان فروش ، 81% در اروپا ، 16% در آمريكاي شمالي و فقط 3% در آسيا و استراليا انجام مي شود.
پاسخ
تشکر کنندگان: Hamid55 ، ADONIS ، kianoush ، mdtrmd




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان