کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
تحصیل در دانشگاه های آلمان
(2015-08-25 ساعت 11:07)ati.pink نوشته:  خیلی ممنون از اطلاعات و راهنمایی های شما . البته من آلمان رو مثل یه پل میبینم برای رفتن به آمریکا.تمام تلاشم اینه که برم آمریکا.
پیروز باشین، خب سیستم دانشجویی و کاری آلمان با امریکا متفاوت هست، راه دانشجویی،هزینه ها، دستمزد ها، مالیات، رفاه و....".
شما بهتر از هر فردی از برنامه آینده خودتون خبر دارین، اما به کانادا هم نگاه بندازین
که زمینه های خیلی بهتری از امریکا داره؛ چه برای کاریابی با پیشینه کاری و چه درازای زمانی ویزا گرفتن.
برای رشته هنر که آدرس -دااد-رو داده بودم، این آدرس هم هست و دیدم دوره های زیادی داره که رایگان هم هستن و خودتون میتونین جستجو کنین شاخه خودتون رو پیدا کنین.
study-in.de
و همچنین این یکی:
studieren.de
پاسخ
تشکر کنندگان: asher ، maral-map ، آنارچ
دویچه وله، 19.02.2013: بسیاری از کارشناسان آموزشی به متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های آلمان توصیه می‌کنند، با توجه به پرشدن ظرفیت دانشگاه‌های غرب این کشور دانشگاه‌های شرق آلمان را برای تحصیل انتخاب کنند. ولفگانگ لور از مزایای این انتخاب می‌گوید.

ولفگانگ لور، استاد رشته حقوق در دانشگاه بن آلمان معتقد است، تحصیل در دانشگاه‌های وقع در ایالت‌های شرق این کشور مزایای قابل توجهی دارد.

این استاد دانشگاه می‌گوید، حدود بیست سال پیش و هم‌زمان با وحدت مجدد آلمان بسیاری توصیه به تحصیل در دانشگاه‌های غرب آلمان می‌کردند و بر این باور بودند که دانشگاه‌های غرب آلمان از کیفیت آموزشی مناسب‌تری برخوردارند.

دلایل انتخاب دانشگاه‌های شرق آلمان

ولفگانگ لور می‌گوید، پس از گذشت این زمان توصیه‌اش به افرادی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های آلمان را دارند، انتخاب دانشگاه‌‌های شرق این کشور است.

وی از جمله دلایل خود برای طرح این نظر به پرشدن ظرفیت دانشگاه‌های غرب آلمان اشاره می‌کند. به طور نمونه گفته می‌شود، دانشگاه‌های واقع در ایالت‌نوردراین وستفالن تعداد دانشجوی بیش از ظرفیت از مورد نیاز در یک ترم تحصیلی روبرو هستند.

این استاد دانشگاه آلمان در همین ارتباط می‌گوید: «تعداد متقاضیان ورود به دانشگاه‌های آلمان در هر ترم تحصیلی تخمین زده می‌شود و منابع مالی مورد نیاز در اختیار دانشگاه‌ها قرار می‌گیرد. این در حالی است که در ترم تحصیلی گذشته این معادله بر هم خورد و متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های آلمان ۴۰ درصد بیش از میزان پیش‌بینی شده اعلام شدند.»

ساختمان دانشگاه‌های غرب آلمان "در دست تعمیرات"

استاد حقوق دانشگاه بن آلمان علاوه بر این به وضعیت ساختمان‌های دانشگاه‌های غرب آلمان نیز اشاره می‌کند و می‌گوید، برخی از این دانشگاه‌ها که قدمتی صد ساله دارند، چندین دهه است که بازسازی و مرمت نشده‌اند و به همین دلیل در سال‌های اخیر تعمیرات گسترده‌ای در ساختمان دانشگاه‌ها در دست انجام است.

این تعمیرات که در برخی از موارد چندین سال به طول خواهد انجامید، محدودیت‌هایی را برای فعالیت‌های آموزشی و پژوهشی استادها و دانشجویان ایجاد کرده است.

این درحالی است که به گفته‌ی ولفگانگ لور، استاد حقوق در دانشگاه بن، دانشگاه‌های شرق آلمان از موقعیت زیرساختی مناسب‌تری برخوردارند. در این میان می‌توان به تعداد کمتر دانشجوها در کلاس‌های درس و امکانات مناسب و مدرن کمک آموزشی اشاره کرد که بر جذابیت دانشگاه‌های شرق آلمان افزوده است.

علاوه بر این می‌توان این نکته را نیز به مزایای تحصیل در دانشگاه‌های شرق آلمان افزود: هزینه مسکن و خوراک در شهرهای واقع در ایالت‌های شرق آلمان در مقایسه با غرب کشور ارزان‌تر است. همین عامل می‌تواند برای متقاضیان تحصیل که قرار است چند سال با ریاضت اقتصادی زندگی کنند کافی باشد، تا دانشگاهی در شرق آلمان را انتخاب کنند.

چند نمونه از دانشگاه‌های معتبر در شرق آلمان

برای آن دسته از متقاضیان تحصیل در آلمان که علاقه‌مند به انتخاب دانشگاه‌های شرق کشور هستند، می‌توان این دانشگاه‌ها را به عنوان نمونه برشمرد:

Martin-Luther-Universität
دانشگاه مارتین لو‌تر واقع در ایالت زاکسن آنهالت (Sachsen-Anhalt) با بیش از ۵۰۰ سال سابقه؛ تحصیل در این دانشگاه رایگان است.

Universität Magdeurg
دانشگاه ماگدبورگ در ایالت زاکسن آنهالت؛ این دانشگاه در سال ۱۹۹۳ میلادی تاسیس شده و جزو جدید‌ترین دانشگاه‌های آلمان است. تحصیل در این دانشگاه نیز رایگان است.

Universität Greifswald
دانشگاه گرایفس والد واقع در ایالت مکلنبورگ-فورپومرن (Mecklenburg-Vorpommern)؛ این دانشگاه نیز قدمتی بیش از ۵۰۰ سال دارد و تحصیل در آن رایگان است.

Bauhaus-Universität Weimer
یکی دیگر از دانشگاه‌های شرق آلمان دانشگاه وایمار در ایالت تورینگن (Thüringen) است. تحصیل در این دانشگاه نیز بدون پرداخت شهریه صورت می‌گیرد.

Universität Leipzig
پس از دانشگاه هایدلبرگ که قدیمی‌ترین دانشگاه آلمان است، دانشگاه لایپزیگ در مقام دوم با سابقه‌ترین دانشگاه‌های آلمان جای دارد. پرداخت شهریه در این دانشگاه واقع در شرق آلمان که بیش از ۶۰۰ سال سابقه آموزشی دارد نیز، الزامی نیست.

Technische Universität Dresden
و به عنوان آخرین نمونه می‌توان به دانشگاه صنعتی درسدن در شرق آلمان اشاره کرد که بیش از ۱۲۰ رشته تحصیلی را به علاقمندان ارائه می‌کند و تحصیل در آن رایگان است.
پاسخ
تشکر کنندگان: maral-map
بیش از ۷۰۰ مرکز آموزش عالی در آلمان با نام مدرسه‌ی دانش‌آموختگان تاسیس شده است. از جمله ویژگی‌های اصلی این مرکز که برای تحصیل در مقطع دکتراست، ارائه‌ی رشته‌هایی به زبان انگلیسی و اهدای بورس تحصیلی عنوان شده است.
دانشگاه‌های آلمان برای جذب بیشتر دانشجویان خارجی و با هدف رقابت بیشتر در عرصه‌ی بین‌الملل نه تنها به ارائه‌ی

بخش قابل توجهی از رشته‌ها به زبان انگلیسی روی آورده‌اند، بلکه با تاسیس مدرسه‌های دانش‌آموختگان (Graduiertenschulen)، شرایط جذابی را برای تحصیل در مقاطع تکمیلی فراهم کرده‌اند.

اوکتاویو زگویا، اهل مکزیک و دانشجوی رشته‌ی روابط بین‌الملل در مقطع دکتراست. او برای تحصیل در مدرسه‌ی دانش‌آموختگان در شهر برلین درخواست داده بود.

اوکتاویو که با زبان آلمانی در کشورش آشنا شده است، در توضیح علت انتخاب آلمان و مدرسه‌ی دانش‌آموختگان برلین برای تحصیل در مقطع دکترا می‌گوید: «مردم آلمان با نگاهی منتقدانه قضایا را بررسی می‌کنند. برای من این ویژگی بسیار اهمیت دارد، زیرا که نمی‌خواستم رساله‌ی دکترایم، تکرار روش‌های پیشین باشد. برای پیشبرد کار به چنین نگاهی احتیاج دارم.»
افزایش چشم‌گیر تعداد دانشجویان خارجی در مقطع دکترا

بسیاری از متقاضیان خارجی نیز با نظری مشابه اوکتاویو دانشگاه‌های آلمان را برای تحصیل انتخاب می‌کنند.

تعداد دانشجویان خارجی دانشگاه‌های آلمان در مقطع دکترا طی ده سال گذشته دو برابر افزایش داشته است. در سال ۲۰۱۰ میلادی چهار هزار دانشجوی خارجی در مقطع دکترا در دانشگاه‌های آلمان مشغول به تحصیل بوده‌اند.

توماس ریسه، موسس مدر‌سه‌ی دانش‌آموختگان در برلین علت استقبال متقضیان خارجی از تحصیل در مقطع دکترا در دانشگاه‌های آلمان را در تاسیس مدرسه‌های دانش‌آموختگان می‌داند.
در اکثر این مراکز آموزش عالی که تعدادشان در آلمان به ۷۰۰ مرکز رسیده است، امکان تحصیل به زبان انگلیسی وجود دارد. دانشجویان دکترا در سال اول تحصیل بر خلاف روش سنتی تحصیل در مقطع دکترا می‌بایست واحدهای درسی بگذرانند. تیمی متشکل از سه استاد دانشگاه غالبا دانشجویان را در نگارش رساله‌های دکترا سرپرستی می‌کنند.

نکته‌ی قابل توجه دیگر در مورد این مراکز علمی، اهدای بورسیه تحصیلی به واجدان شرایط است. به گفته‌ی آقای ریسه، موسس مدرسه‌ی دانش‌آموختگان در برلین، برتری این نوع موسسات در آلمان در مقایسه با مراکز آموزش عالی در کشورهای دیگر از جمله ایالات متحده آمریکا در این است که دوره‌ی دکترا در آلمان کوتاه‌تر و خلاصه‌شده است.

دوره‌ی دکترا در دانشگاه‌های آمریکایی در برخی از رشته‌ها بین هفت تا نه سال طول می‌کشد. این در حالی است که همین دوره ‌در مدرسه‌های دانش‌آموختگان در آلمان بین سه تا چهار سال خواهد بود.

KB/SN

دویچه وله
01.02.2012
پاسخ
تشکر کنندگان: maral-map
شهر دانشجویی؛ وب‌سایت جدید موسسه تبادلات آکادمیک


موسسه تبادلات آکادمیک آلمان{اینگونه مراکز، کارهای ارزیابی مدارک برای دانشگاه ها رو پیش میبرن و تنها یک مرکز نیستن، نیز مشاوره و انتخاب دانشگاه برای دانشجو فراهم میکنن، و بیشتر دانشگاه ها ارزیابی مدارک رو به اینگونه مراکز سپردن که آیا نیاز به دوره کالج برای دانشجو هست؟،امکان ادامه به دوره بالاتر براشون هست؟ و....که برای اینکار هزینه ای میانگین 80 یورو دریافت میکنن}، با راه‌اندازی وب‌سایتی قصد دارد علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه‌های این کشور را با شرایط زندگی دانشجویی آشنا کند. از این طریق داوطلبان از رشته‌های تحصیلی موجود در آلمان نیز مطلع می‌شوند.
هنگامی که دانشجویان خارجی به قصد تحصیل به آلمان سفر می‌کنند، زمانی نسبتا طولانی طی می‌شود تا خود را با شرایط جدید وفق دهند. یافتن خانه‌ و شغلی دانشجویی یا کسب اطلاع از شرایط دانشگاه جدید به حوصله نیاز دارد. اگر داوطلبان تحصیل در دانشگاه‌های آلمان پیش از عزیمت به این کشور از شرایط تحصیل مطلع شوند، قطعا با مشکلات کمتری روبرو خواهند بود. موسسه تبادلات آکادمیک آلمان (DAAD)، در همین راستا و با راه‌اندازی وب‌سایتی متقاضیان تحصیل در دانشگاه‌های آلمان را با شرایط موجود آشنا می‌سازد. این وب‌سایت (study-in.de) اطلاعات جامعی را در اختیار علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه‌های آلمان قرار می‌دهد، از جمله در ارتباط با مقاطع و رشته‌های تحصیلی موجود در دانشگاه‌های این کشور.
بشنوید: شهر دانشجویی؛ وب‌سایت جدید موسسه تبادلات آکادمیک

داوطلبان تحصیل می‌توانند با ذکر مقطع تحصیلی مورد نظر و همچنین انتخاب رشته‌ی دانشگاهی مورد علاقه‌ خود، از تعداد دانشگاه‌های موجود در این زمینه در سراسر آلمان باخبر شوند. پس از واردکردن این اطلاعات، داوطلبان وارد صفحه‌ی جدیدی خواهند شد که در آن تعداد ترم‌های لازم برای تحصیل در رشته‌ی انتخابی، زبان تدریس رشته مورد نظر و حتی میزان شهریه دانشگاه نمایان می‌شود.

علاوه بر این داوطلبان می‌توانند از طریق آدرس اینترنتی که در همین صفحه ظاهر می‌شود، مستقیما وارد صفحه‌ی ویژه‌رشته‌ مورد نظرخود در وب‌سایت دانشگاه شوند و اطلاعات بیشتری را به دست آورند.

از طریق این وب‌سیات اطلاعاتی نیز در زمینه‌ی کشور آلمان از جمله در ارتباط با ایالت‌های آن در اختیار علاقه‌مندان قرار می‌گیرد. نینا لمنس، از مسئولان بخش بین‌الملل موسسه تبادلات آکادمیک آلمان در ارتباط با راه‌اندازی این وب‌سایت می‌گوید: « در گذشته موسسه تبادلات آکادمیک آلمان شکلی سنتی داشت. البته از سال‌ها پیش وب‌سایت این موسسه ایجاد شده بود، اما کمبود وب‌سایتی که مخاطب اصلی‌اش نسل جوان باشد و اطلاعات جدید را از طریق روش‌های مدرن منعکس کند، تا پیش از تاسیس این وب‌سایت جدید، احساس می‌شد.»

مسئولان این وب‌سایت هدف از راه‌اندازی آن را نه تنها آشنایی داوطلبان تحصیل در دانشگاه‌های آلمان با این کشور می‌دانند، بلکه معتقدند از طریق این وب‌سایت می‌توانند تعداد بیشتری از داوطلبان تحصیل را جذب دانشگاه‌های آلمان کنند. به اعتقاد این مسئولان آموزشی، شبکه‌های اجتماعی از موثرترین امکانات جهت اطلاع‌رسانی هستند.

نینا لمنس، از مسئولان موسسه تبادلات آکادمیک آلمان در همین زمینه می‌گوید: « بازنده در دنیای امروز کسی است که از شبکه‌های اجتماعی بی‌اطلاع باشد. نسل جوانی که مخاطب اصلی ما هستند، به ویژه در آسیا، اکثرا با اینترنت و امکانات آن آشنا هستند و به همین سبب ما نیز بایستی امکانات اطلاع‌رسانی خود را به روز کنیم.»

-دویچوله-
پاسخ
تشکر کنندگان: asher ، maral-map
صدای معماری؛ طرحی از دانشجویان ایرانی (بخش اول)


ارسلان دامغانی از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در رشته‌ی معماری در دانشگاه ‌دارمشتات آلمان است. او در بخش اول از گفت‌وگو با دویچه وله از راه‌اندازی برنامه‌ای رادیویی در ارتباط با رشته‌ی‌معماری در آلمان می‌گوید.
دویچه وله: پیش از این که به موضوع تشکیل سیمنار معماری در دانشگاه دارمشتات بپردازیم، می‌خواستم اشاره‌ای کنم به برنامه‌ی رادیویی که در زمینه‌ی رشته‌ی معماری، در دانشگاه شما وجود دارد و خودتان از برگزارکنندگان آن هستید. لطفا در ارتباط با این برنامه‌ی رادیویی با نام "صدای معماری" توضیح دهید.

ارسلان دامغانی: ما این برنامه را که در مورد معماری و شهرسازی است ۳ سال پیش در رادیو دارمشتات آغاز کردیم. در ابتدا این برنامه با دانشگاه ارتباط مستقیم نداشت، ما پس از گذشت ۳ سال موفق شدیم این سمینار را وارد دانشگاه کنیم و با دانشگاه وارد همکاری شویم.

گفت و گو با ارسلان دامغانی، دانشجوی رشته‌ی معماری در دانشگاه دارمشتات آلمان.

این برنامه‌ی رادیویی به چه زبانی پخش می‌شود؟ قاعدتاً باید به زبان آلمانی باشد.

بله، این یک برنامه‌ی رادیویی دو ساعته در ماه است که به زبان آلمانی پخش می‌شود. ما در این برنامه با متخصصان آلمانی و حتی غیرآلمانی در مورد موضوعات مختلف مصاحبه می‌کنیم. از شهرسازی گرفته تا معماری و حتی در مورد نمایشگاه‌های هنری. این مصاحبه‌ها را می‌توان به سه بخش تقسیم کرد. یک بخش گفت‌وگو با اشخاص و معماران معروف است. به طور مثال مصاحبه‌ای داشتیم با آقای هادی تهرانی یکی از معماران معروف هامبورگ که به زودی پخش می‌کنیم. بخش دیگر مربوط می‌شود به مصاحبه با کسانی که نمایشگاه‌های هنری و معماری و شهرسازی را در آلمان برگزار می‌کنند. بخش دیگری هم مربوط به برنامه‌هایی است که ما به صورت موضوعی پخش می‌کنیم. به طور مثال ما دو سال پیش میزگردی تشکیل دادیم در مورد ساخت کتابخانه‌ی جدیدی که در دارمشتات برای شهر دارمشتات و دانشگاه این شهر در حال ساخت است و این در واقع پروژه‌ای بود که خودمان شروع کردیم.

فکر می‌کنید برای علاقمندان ایرانی تحصیل در رشته‌ی معماری در دانشگاه آلمان هم، این برنامه قابل استفاده باشد، با توجه به این که به زبان آلمانی پخش می‌شود؟ یا احیاناً امکان ترجمه‌ی این مصاحبه‌ها برای دسترسی بیشتر مخاطبان ایرانی هم وجود دارد؟

اغلب کسانی که در گروه "صدای معماری" کار می‌کنند ایرانی هستند، البته ما همکاران افغانی و آلمانی نیز داریم. بنابراین ما سعی کرده‌ایم این برنامه‌ها را به زبان‌های مختلف ترجمه کنیم. ولی همان طور که می‌دانید، کار ترجمه واقعاً کاری طاقت‌فرسا و وقت‌گیر است و آسان نیست. با این حال ما چند برنامه را به زبان‌فارسی ترجمه کردیم و سعی کردیم یک گروه ترجمه فارسی نیز تشکیل دهیم تا برنامه‌ها تا جایی که ما می‌توانیم به فارسی ترجمه شوند. حتی ما یک گروه کوچک دوبلاژ فارسی هم درست کردیم و از این طریق مصاحبه‌ها را به فارسی ترجمه و دوبله می‌کنیم تا برای شنوندگان فارسی زبان سرگرم‌کننده باشد. متن‌اش را هم سعی می‌کنیم که به مجلات یا سایت‌های مختلف بفرستیم. فکر می‌کنم تاکنون استقبال خوبی از این مصاحبه‌ها شده است.
به تازگی سمیناری هم در ارتباط با رشته‌ی معماری در دانشگاه شما برگزار شد که خودتان نیز از برگزارکنندگان آن بودید و با همین برنامه‌ی صدای معماری هم بی‌ارتباط نیست. لطفاً در ارتباط با تشکیل این سمینار توضیح دهید.

این سمینار هم ایده‌ی گروه "صدای معماری" بود. ما در رابطه با این ایده با مسئولان دانشگاه صحبت کردیم و ایده مورد قبول قرار گرفت. این سمینار همچنان در حال برگزاری است و تا پایان ترم، یعنی ترم تابستانی سال ۲۰۱۱، ادامه دارد. ما می‌خواهیم با این سمینار تجربیات‌مان را در زمینه‌ی مرز مشترک بین معماری و روزنامه‌نگاری، که در آنجا فعالیت‌های "صدای معماری" قرار می‌گیرد، به دانشجویان انتقال دهیم. این سمینار نیز به زبان آلمانی است و فکر می‌کنم واقعاً در دانشگاه دارمشتات تجربه‌ی جدیدی است. چون معماری یک رسانه‌ی دیداری است، ولی رادیو یک رسانه‌ی شنیداری. ترکیب این دو مقوله با هم به ‌هرحال پدیده‌ی خیلی جدیدی است. توسط این سمینار بسیاری از متخصصان به دانشگاه دارمشتات آمدند. متخصصانی در زمینه‌ی روزنامه‌نگاری، روانشناسی و فیلمنامه‌نویسی. ما از این متخصصان به عنوان مهمانان سیمنار و سخنرانان مهمان دعوت می‌کنیم و می‌توانم بگویم که سیمنار جالبی از آب درآمده است.

ولی باید منتظر دستاورد‌های نظری و عملی این سمینار در آینده نیز بود، یا از همین الان می‌توان پیش‌بینی کرد که چه دستاوردهایی خواهد داشت؟

یکی از دستاوردهایی که می‌توان از الان پیش‌بینی کرد، کتابچه‌ای است که ما در نظر داریم برای این سمینار چاپ کنیم. تعدای از دانشجویان در گروه‌ی پنج نفره، مشغول مستندسازی فعالیت‌هایی هستند که ما در طول این سمینار انجام می‌دهیم، فعالیت‌های تئوریک و عملی که به صورت متن و عکس در این دفترچه قابل مشاهده است. در پایان می‌خواهیم این کتابچه را به ‌عنوان دستاورد این سمینار، جدا از آن تجربیاتی که دانشجویان به دست آورده‌اند، به دانشگاه تقدیم کنیم و برای خودمان هم به‌عنوان پیشینه‌ای در زمینه‌ی تدریس قابل استفاده خواهد بود.

کاوه بهرامی
تحریریه: علی امینی
وب سایت "صدای معماری: http://www.voiceofarchitecture.com/
منبع: سایت رادیو دویچه وله
29.04.2011

صدای معماری؛ طرحی از دانشجویان ایرانی (بخش دوم)


ارسلان دامغانی از دانشجویان ایرانی مشغول به تحصیل در رشته‌ی معماری در دانشگاه ‌دارمشتات آلمان است. وی در بخش دوم و پایانی از گفت‌وگو با دویچه وله از شرایط تحصیل در این رشته‌‌ در دانشگاه‌های آلمان می‌گوید.
دویچه وله: آقای دامغانی، ما ایمیل‌ها و تماس‌های زیادی از افرادی داشتیم که علاقمند به تحصیل در رشته‌ی معماری در آلمان هستند. با توجه به این که شما در این رشته تحصیل کرده‌اید و بسیار هم فعال هستید با تشکیل این برنامه‌های علمی و رادیویی، به نظرتان آلمان کشور مناسبی برای تحصیل در این رشته است؟

راستش من از تحصیل در رشته‌ی معماری در کشورهای دیگر اطلاع ندارم و نمی‌توانم مقایسه کنم. من حتی در رشته‌ی معماری در ایران هم تحصیل نکرده‌ام. ولی به نظرم می‌رسد که تحصیل در رشته‌ی معماری در آلمان دید و نظر خاصی را از معماری به دانشجویان القاء می‌کند، همان دیدی که البته مخصوص کشور آلمان است. من خودم به شخصه به این دید و نظری که در آلمان در مورد معماری وجود دارد، علاقه دارم. من به کسانی که دوست دارند در زمینه‌ی معماری تحصیل کنند، پیشنهاد می‌کنم که تحقیق کنند و اگر مایل هستند معماری را از دید آلمانی ببینند و روی آن کار کنند، به نظر من آلمان کشور خوبی است. البته تحصیل در آلمان برای دانشجویان خارجی بی‌دردسر نیست.
منظورتان چه نوع مشکلاتی است؟

دردسرهای مختلفی وجود دارد. البته این مسئله ارتباطی با رشته‌ی معماری ندارد. تحصیل در آلمان و شاید بشود گفت در کل در خارج از کشور، دردسرهایی دارد که مخصوص دانشگاه و کار دانشگاه نیست، یا آن کار علمی که دارد انجام می‌شود. بلکه منظورم دردسرهای مالی است، مشکلات زبان و مشغولیت‌های مختلفی که دانشجویان حین تحصیل با آن سروکار دارند و زیاد ارتباطی با فعالیت‌های دانشگاه ندارد. من فکر می‌کنم این مشغولیت‌ها قسمت اعظمی از وقت دانشجویان را به خودش اختصاص می‌دهد.

یکی از سئوال‌هایی که برای علاقمندان به تحصیل در آلمان همیشه مطرح است، امکان یافتن شغل پس از اتمام تحصیل‌شان است. زمینه‌های شغلی در رشته‌ی معماری برای فارغ‌التحصیلان این رشته چگونه است؟

می‌توان گفت که زمینه‌ی کاری در رشته‌ی معماری زیاد خوب نیست. در مقایسه با رشته‌های کامپیوتری، برای معماری بازار کار مناسبی وجود ندارد. ولی اگر کسی واقعاً علاقه داشته باشد، باید ارتباطاتش را در این زمینه با شرکت‌های معماری گسترش دهد و ضمناً فعالیت‌های دیگرش را در قسمت‌هایی که مشترکاتی با زمینه‌ی معماری و شهرسازی دارند افزایش دهد. به طور مثال همین کاری که من الان در زمینه‌ی مرز مشترک بین روزنامه‌نگاری و معماری انجام می‌دهم، زمینه‌ی جدیدی است و از نظر کاری شانس کسی که در این زمینه کار می‌کند را خیلی بیش‌تر می‌کند.

رشته‌ی جدیدی هم در شهر کوت بوس، دانشگاه Cottbus در ارتباط با همین کاری که من دارم انجام می‌دهم، تدریس می‌شود. ما با یکی از پرفسورهای دانشگاه کوت بوس هم در ارتباط هستیم و به‌هر حال این شانس کاری را بسیار بالا می‌برد. فکر می‌کنم دانشجویان نباید حالت غیرفعال داشته باشند. یکی از مشکلاتی که به نظر من وجود دارد، این است که کسانی که از ایران می‌آیند، یک وضعیت غیرفعال نسبت به کل سیستمی که وجود دارد، دارند. البته آدم باید به سرعت بر این حالت غیرفعال غلبه کند و به صورت فعال فعالیت‌هایش را گسترش دهد و راه‌ها و موقعیت‌های مختلفی برای خودش به‌وجود آورد.
دانشگاه از پروژه‌ای که شما راه‌انداخته‌اید، چه این سمینار تخصصی رشته‌ی معماری چه برنامه‌ی «صدای معماری»، دانشگاه حمایت می‌کند و یا احیاناً تأمین مالی این پروژه‌ها را برعهده می‌گیرد؟

نخیر. دانشگاه تأمین مالی را به صورت کامل به‌عهده نگرفته است. فرضاً اگر ما سخنرانی از شهر دیگری دعوت کنیم، به طور نمونه پرفسوری از دانشگاه کوت بوس را دعوت کنیم، ایشان می‌توانند به دانشگاه بیآیند و خرج ایاب و ذهاب و سکونت ایشان را در شهر دارمشتات دانشگاه تقبل می‌کند. ولی حق الزحمه‌ی تدریس ایشان را دانشگاه تقبل نمی‌کند. به خاطر این که دانشگاه در مضیقه‌ی مالی قرار دارد و خیلی از دانشگاههای آلمان هم به همین صورت هستند.

ولی به‌هرحال موقعیت‌هایی برای ما پیش آمده که بسیار جالب بوده است. موقعیت‌هایی که بالقوه وجود دارند، ولی بالفعل نیستند و آدم در ابتدای کار ممکن است آن‌ها را نبیند. مثلاً اگر کسی بخواهد تحصیل در آلمان را شروع کند، خب در هیچ جا نوشته نشده است که می‌تواند چنین موقعیت‌هایی برای آدم پیش بیآید. این موقعیت‌ها را خود فرد باید برای خودش ایجاد کند. به طور مثال الان برای ما این موقعیت پیش آمده است که با یکی از نمایشگاه‌های جدیدی که می‌خواهد تشکیل شود، در مورد معماری همکاری کنیم و این نمایشگاه را به صورت شنیداری ساپورت کنیم. این یکی از موقعیت‌هایی‌است که جدیداً برای ما پیش آمده و جالب است. برای نمونه من می‌توانم این را به‌عنوان یک موقعیت کاری جدید معرفی کنم.


کاوه بهرامی
تحریریه: مصطفی ملکان


منبع: سایت رادیو دویچه وله
06.05.2011
پاسخ
تشکر کنندگان:
رشته‌ی محیط زیست در دانشگاه‌های آلمان


اهمیت موضوع محیط زیست در کشور آلمان نه تنها در استفاده‌ی شهروندان این کشور از وسائل نقلیه عمومی بلکه در تعداد بالای رشته‌های ارائه‌شده در دانشگاه‌های آلمان در این زمینه نیز مشهود است که بیش از ۳۵۰ رشته‌ را شامل می‌شود. موضوعات مرتبط با محیط زیست هر روز اهمیت بیشتری می‌یابند و نیاز به نیروهای متخصص در این زمینه‌ی پژوهشی بیش از گذشته احساس می‌شود. این نیاز را دانشگاه‌های آلمان نیز به درستی تشخیص داده‌اند. در حال حاضر بیش از ۳۵۰ رشته‌ی تحصیلی با موضوع‌های مربوط به محیط زیست، تغییرات آب‌وهوایی و انرژی‌های تجدیدپذیر در دانشگاه‌های آلمان عرضه می‌شود.

موضوعات مرتبط با محیط زیست هر روز اهمیت بیشتری می‌یابند و نیاز به نیروهای متخصص در این زمینه‌ی پژوهشی بیش از گذشته احساس می‌شود. این نیاز را دانشگاه‌های آلمان نیز به درستی تشخیص داده‌اند.

در حال حاضر بیش از ۳۵۰ رشته‌ی تحصیلی با موضوع‌های مربوط به محیط زیست، تغییرات آب‌وهوایی و انرژی‌های تجدیدپذیر در دانشگاه‌های آلمان عرضه می‌شود.

رشته‌ی تغییرات آب و هوا

در همین زمینه می‌توان به رشته‌ی تغییرات آب و هوا در دانشگاه زودربورگ (Suderburg) اشاره کرد. بیش از دو سوم دانشجویان این رشته ‌را دانشجویان خارجی تشکیل می‌دهند. از دید این دانشجویان، دانشگاه‌های آلمان الگویی در عرضه رشته‌های مرتبط با محیط زیست هستند.

به گفته‌ی برخی از دانشجویان خارجی، وجود رشته‌ی تغییرات آب و هوا در این دانشگاه و استفاد‌ه‌ی بسیاری از مردم آلمان از وسائل نقلیه عمومی به جای اتومبیل‌های شخصی نشان از اهمیت ویژه‌‌ای دارد که شهروندان آلمانی برای موضوع محیط زیست قائل‌اند.

شرایط پذیرش از دانشگاه

رشته‌ی یاد شده در مقطع کارشناسی‌ارشد ارائه می‌شود و مدت تحصیل در آن سه ترم است. میزان شهریه برای تحصیل در دانشگاه زودربورگ ۵۰۰ یورو در هر ترم تعیین شده است. داوطلبانی که علاقه‌مند به تحصیل در رشته‌ی تغییرات جوی در دانشگاه زودربورگ هستند بایستی در مقطع کارشناسی در یکی از گرایش‌های مرتبط با علوم محیط زیست یا در رشته‌ی مهندسی عمران ترجیحا با گرایش ‌آب، رشته جغرافیا یا در رشته‌ی علوم کشاورزی تحصیل کرده ‌باشند.

دانشگاه یاد شده تنها در ترم زمستانی که شروع آن اواسط ماه اکتبر (مهر ماه) است، دانشجو می‌پذیرد. داوطلبان می‌توانند مدارک خود را حداکثر تا تاریخ ۱۵ ژوئیه (تیر ماه) هر سال برای دانشگاه ارسال کنند.

بسیاری از دانشجویان خارجی که به ویژه در رشته‌های مرتبط با محیط زیست در دانشگاه‌های آلمان تحصیل کرده‌اند، پس از پایان دوران تحصیل‌شان به کشور خود بازمی‌گردند تا آموخته‌های‌شان را در آنجا به کار گیرند. به گفته‌ی مسئولان آموزشی دانشگاه زودربورگ، فارغ‌التحصیلان این رشته پس از اتمام دوران تحصیل خود در آلمان، بازگشت به کشورشان را به ماندن در آلمان ترجیح می‌دهند. این در حالی است که بازار کار در زمینه‌‌ی انرژی‌های تجدیدپذیر در آلمان نیز همانند بسیاری از کشورهای اروپایی پررونق است. اکثر دانشجویان خارجی اما بازگشت به کشورشان و کمک به بهبود زیرساخت‌های انرژی را ترجیح می‌دهند.


KB/KG
منبع: سایت رادیو دویچه وله
08.08.2011
پاسخ
تشکر کنندگان: maral-map
+++سطح لازم زبان برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان+++



برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان ارائه‌ی مدرکی دال بر تسلط داوطلب به زبان آلمانی در سطح B1 براساس چارچوب مشترک در اروپا الزامی است. این در حالی است که این مدرک لازم است اما برای ورود به دانشگاه‌های آلمان کافی نیست. سطح لازم تسلط به زبان آلمانی برای ورود به دانشگاه‌های این کشور را باید از سطح لازم برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان تفکیک کرد. برای ورود به دانشگاه‌های آلمان قبولی در یکی از دو آزمون DSH و یا Test-DaF الزامی است.
آزمون Test-DaF در مراکز آموزش زبان آلمانی در آلمان و همچنین در مراکز انستیتو گوته در سراسر جهان برگزار می‌شود. در ایران نیز این آزمون به همراه دوره‌های آمادگی آن در موسسه‌ی آموزش زبان آلمانی وابسته به سفارت آلمان در تهران برگزار می‌شود.


تفاوت میان آزمون Test-DaF و DSH

بر خلاف آزمون Test-DaF، امتحان DSH از طریق دانشگاه‌های این کشور و تنها در آلمان برگزار می‌شود. بنابراین برای داوطلبان ایرانی که قصد تحصیل در دانشگاه‌های آلمان را دارند، دو راه باقی می‌ماند: گزینه‌ی اول شرکت در آزمون Test-DaF در موسسه‌ی ذکرشده در تهران است و راه دوم شرکت در آزمون DSH در یکی از دانشگاه‌های آلمان.

در ارتباط با همین توضیح سئوالاتی مطرح است، از جمله آن‌که آیا می‌توان بدون شرکت در کلاس‌های یادگیری زبان آلمانی از دانشگاه‌های آلمان پذیرش گرفت و پس از گذراندن دوره‌های لازم، در امتحانات یادشده در کشور آلمان شرکت کرد؟ پاسخ به این پرسش منفی است، زیرا که داوطلبان ایرانی تحصیل در آلمان به فرض آن‌که بخواهند در آزمون زبان ورودی به دانشگاه‌ها در کشور آلمان شرکت کنند نیز می‌بایست به زبان آلمانی در سطح مقدماتی تسلط داشته باشند.

این سطح بر پایه‌ی تعیین‌سطح یادگیری زبان بر اساس چارچوب مشترک در اروپا، سطح B1 خوانده می‌شود. داشتن مدرکی دال بر تسلط داوطلب به زبان آلمانی در سطح B1 برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان الزامی است؛ این قاعده شامل افرادی که قصد تحصیل به زبان انگلیسی در دانشگاه‌های آلمان را دارند نیز می‌شود.

سطوح رایج برای یادگیری زبان

بر اساس چارچوب مشترک سطح زبان در اروپا تسلط به زبان را می‌توان به سه‌دسته تقسیم کرد: دوره‌‌های مقدماتی (A)، متوسطه (B) و پیشرفته ©. بنابر این تقسیم‌بندی، سطح لازم تسلط به زبان آلمانی برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان، مطابق با میانه‌ی دوره‌ی متوسطه (B1) است.
البته برخی از موسسات آموزش زبان آلمانی خود اقدام به تقسیم‌بندی‌های ویژه‌ی سطوح یادگیری زبان کرده‌اند. از جمله در موسسه‌ی آموزش زبان آلمانی وابسته به سفارت آلمان در تهران، سطح متوسطه به شش دوره تقسیم می‌شود. دوره‌ی B1 نیز به دو بخش B1.1 و B1.2 تقسیم شده است.

نکته‌ی قابل توجه برای متقاضیان ایرانی تحصیل در دانشگاه‌های آلمان این است که در امتحان B1 در پایان دوره‌ی بخش دوم (B1.2) شرکت کنند و با ارائه مدرک آن که پیش‌تر با نام ZD (Zertifikat Deutsch) نیز شناخته می‌شد، شانس خود را برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان امتحان کنند.

مختصات عمومی سطح B1

تا پایان سطح یاد‌شده زبان‌آموز باید به شرایط ذیل دست‌یافته باشد:

فهم اطلاعات موجود در گفت‌وگوهای رایج روزانه ‌و فهم محتویات کلی برنامه‌های رادیویی.
توانایی استخراج اطلاعات موجود در مطالب یک روزنامه و فهم آمار و ارقام مندرج در یک متن. توانایی نگارش نامه و ایمیل در سطح مقدماتی.
توانایی ابراز نظرات شخصی در یک گفت‌وگوی کوتاه و توانایی گزارش‌دادن و روایت یک رویداد در ارتباط با وقایع رایج روز.

افرادی که مدرک B1 یا آن‌چه که برای دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان ضرورتی است را به دست آورده‌اند، شرایط ذکرشده بالا را به طور نسبی دارا هستند.

KB/AJ

منبع: سایت رادیو دویچه وله
06.09.2011
پاسخ
تشکر کنندگان: maral-map
*پذیرش در رشته‌های هنر در دانشگاه‌های آلمان*


تحصیل در رشته‌های هنر در آلمان به دو بخش دانشگاهی و تحصیل در مراکز آموزش عالی و تخصصی قابل دسته‌بندی است. با وجود مقاطع و مدارک تحصیلی یکسان در هر دو مرکز، تفاوت عمده در برگزاری امتحانات ورودی و آزمون عملی است. آنها رشته‌هایی همچون هنر، موسیقی و فیلم و سینما تدریس می‌شوند.

در آلمان، علاوه بر دانشگاه‌ها، ۵۲ مرکز آموزش عالی در رشته‌های هنر وجود دارد. این مراکز بر خلاف دانشگاه‌ که از دانشکده‌های مختلف تشکیل شده‌ و رشته‌های گوناگونی در آن تدریس می‌شود، به صورت تخصصی، برای یک یا چند رشته خاص در نظر گرفته شده است.
در این میان می‌‌توان به طور مثال مدرسه یا مدرسه عالی موسیقی (Musikhochschule) و یا مدرسه عالی فیلم (Filmhochschule) را نام برد. اما نوع مدارک و مقاطع تحصیلی در مراکز آموزش عالی با دانشگاه تفاوتی ندارد.

آزمون ورودی در رشته‌های هنر
از دیگر ویژگی‌های متفاوت تحصیل در رشته‌های هنر در مراکز آموزش عالی، در مقایسه با دانشگاه، می‌توان به آزمون‌های ورودی پیش از پذیرش در رشته‌ی مربوطه اشاره کرد. از آنجا که تحصیل در رشته‌های هنر در دانشگاه‌های آلمان بیشتر بر پایه‌ی معلومات نظری استوار است، عمدتا آزمون عملی برای ورود به این رشته‌ها وجود ندارد. ولی برای ورود به مدرسه‌های عالی در رشته‌های هنر، قبولی در آزمون عملی اجباری است.
دعوتنامه به جای پذیرش
در رشته‌هایی همچون نقاشی، عکاسی، طراحی و گرافیک، دانشجویان می‌بایست پس از مکاتبه با دانشگاه، به صورت حضوری و یا غیر حضوری، با ارسال آثار خود، در آزمون عملی شرکت کنند. متقاضیان تحصیل در رشته‌های هنر در مراکز آموزش عالی، پس از اقدام به پذیرش و ارسال مدارک تحصیلی، بر خلاف علاقه‌مندان به تحصیل در دانشگاه، به جای پذیرش (Zulassung)، دعوتنامه‌ای (Einladung) برای شرکت در آزمون عملی دریافت می‌کنند. این قاعده در مورد متقاضیان خارجی ورود به رشته‌های هنر نیز صدق می‌کند.

آزمون عملی در رشته موسیقی
آزمون عملی در رشته‌هایی همچون موسیقی به دو بخش پاسخ‌گویی به سئوالات مرتبط با دانش نظری و نواختن ساز تخصصی تقسیم می‌شود. غالبا در تمامی مدرسه‌های عالی موسیقی، نواختن ساز اجباری است. این قاعده اما شامل امتحان نظری موسیقی نمی‌شود.

در بخش نواختن ساز تخصصی، معمولا نواختن قطعه‌ای از پیش تعیین‌شده، بداهه‌نوازی، و بسته به نوع ساز، نواختن با ساز همراه (پیانو)، از مراحل امتحان عملی به حساب می‌آیند. امتحان نوازندگی ساز، طبیعتا در رشته تخصصی فرد متقاضی، برگزار خواهد شد. به طور مثال، متقاضی تحصیل در رشته نوازندگی فلوت، امتحان عملی خود را با ساز فلوت برگزار خواهد کرد. این قاعده شامل داوطلبان خارجی نیز می‌شود و امکان برگزاری امتحان عملی با سازهای ملی، سنتی و محلی وجود ندارد.
پذیرش در دانشگاه، بدون آزمون ورودی
پذیرش در رشته‌ی موسیقی و در دیگر رشته‌های هنر در دانشگاه متفاوت است. به طور مثال تحصیل در رشته‌ موسیقی‌شناسی در دانشگاه، در مقاطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، بدون آزمون ورودی صورت می‌گیرد و متقاضیان باید تنها به زبان‌های انگلیسی و آلمانی مسلط باشند.

از جمله رشته‌های زیرمجموعه‌ی موسیقی در مدرسه‌های عالی، می توان به نوازندگی ساز، آهنگ‌سازی، رهبری ارکستر، موسیقی تئاتر، موسیقی فیلم، تربیت معلم موسیقی و آواز اشاره کرد. از جمله دیگر رشته‌های زیرمجموعه‌ی هنر در دانشگاه‌ها و مدرسه‌های عالی در آلمان عبارتند از: معماری و هنرهای تجسمی شامل عکاسی، نقاشی و مجسمه‌سازی، و هنرهای نمایشی شامل بازیگری، کارگردانی و طراحی صحنه.

کاوه بهرامی
تحریریه: شیرین جزایری

منبع: سایت رادیو دویچه وله
25.11.2011
پاسخ
تشکر کنندگان: maral-map
دانستنی‌های زندگی دانشجویی در آلمان (بخش اول)


در بخش اول از دانستنی‌های لازم در مورد زندگی دانشجویی در آلمان به مواردی چون ارائه خدمات پزشکی در آلمان، تمدید ویزای دانشجویی در آلمان و اعلام آدرس محل سکونت دانشجو در شهرداری شهر محل سکونت، می‌پردازیم.

خدمات پزشکی در آلمان در مقایسه با ایران تفاوت‌هایی دارد که از جمله می‌توان به پزشک خانواده اشاره می‌کرد. هر فرد می‌تواند پزشک عمومی‌ای را که ترجیحا در نزدیکی محل زندگی او زندگی می‌کند، به عنوان پزشک خانواده برگزیند. اهمیت انتخاب پزشکی عمومی برای مراجعه دائم به او از آن جهت اهمیت دارد که در آلمان بر خلاف ایران بیمار نمی‌تواند به طور مستقیم به پزشک متخصص مراجعه کند، بلکه این پزشک عمومی است که در صورت تشخیص این مسئله، بیمار را به پزشک متخصص معرفی می‌کند.
هر بیمار پس از مراجعه به پزشک مبلغ ۱۰ یورو حق ویزیت پرداخت می‌کند. این مبلغ شامل مراجعات بعدی به مدت سه ماه نیز هست. معرفی پزشک عمومی به پزشک متخصص نیز هزینه‌ای ندارد و چنانچه بیمار مبلغ ذکر شده را در سه ماه گذشته به پزشک عمومی پرداخته باشد، تنها با برگه معرفی پزشک عمومی و بدون حق ویزیت به پزشک متخصص مراجعه خواهد کرد.

تعویض گواهینامه برای مهاجران ایرانی


گواهینامه‌ی ایران (نسخه‌ی بین‌المللی) در آلمان، تنها در شش ماه نخست اقامت معتبر است. پس از طی شدن این زمان بایستی گواهینامه ایران را به گواهینامه‌ی آلمانی تبدیل کرد؛ البته این در صورتی است که فرد داوطلب صاحب گواهی‌نامه‌ای از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نباشد. شرکت در کلاس‌های آمادگی تئوری و عملی برای افرادی که گواهینامه ایران را دارند، الزامی نیست. این افراد تنها موظف هستند علاوه بر گذراندن دوره‌ی کمک‌های اولیه و معاینه‌ی چشم، در آزمون‌های تئوری و عملی رانندگی شرکت کنند. پس از قبولی در هر دو آزمون متقاضی بایستی گواهینامه ایران خود را در اداره‌ی راهنمایی و رانندگی تحویل دهد و نسخه‌ی آلمانی را دریافت کند.


اعلام آدرس محل سکونت و تمدید ویزای دانشجویی


افرادی که بیش از سه ماه در آلمان اقامت دارند، بایستی آدرس محل زندگی خود را به شهرداری شهر محل سکونت‌شان اعلام نمایند. در هنگام اعلام محل سکونت، ارائه‌ی قرارداد اجاره و یا گواهی‌نامه‌ای از موجر الزامی است. افرادی که برای تحصیل به آلمان سفر می‌کنند، در ابتدا، ویزایی برای ورود به دوره‌های زبان و یا ثبت‌نام و تحصیل در دانشگاه‌های آلمان دریافت خواهند کرد. پس از حضور در آلمان و ثبت‌نام در دوره‌های زبان و یا دانشگاه، ویزای داوطلب تمدید خواهد شد. دانشجو در آن زمان برای تمدید ویزای خود به اداره‌ی امور اتباع خارجی در محل شهرداری و یا شهر محل سکونت خود مراجعه می‌کند.


در هنگام تمدید ویزا در هر نوبت، دانشجو بایستی وضعیت مالی خود را نیز به اداره‌ی اتباع خارجی گزارش دهد. وضعیت مالی می‌تواند از طریق حساب بانکی و با مبلغی از پیش تعیین‌شده و به صورت بلوکه (با حق برداشت محدود در یک ماه) ارائه شود. و یا از طریق ضمانت‌نامه‌ی مالی دانشجو که به امضای بستگان او در آلمان رسیده است. علاوه بر این، وضعیت تحصیلی دانشجو نیز در هنگام تمدید ویزا بررسی می‌شود. دانشجو بایستی تعداد واحدهای مشخصی را در ترم‌های پیشین گذرانده باشد و همچنین در ترم آینده نیز ثبت‌نام و کارت دانشجویی‌اش را تمدید کرده باشد. گذرنامه دانشجو نیز بایستی در هنگام تمدید ویزا اعتبار کافی داشته باشد. در غیر اینصورت مدت زمان اعتبار ویزا بر اساس مدت زمان اعتبار گذرنامه کاهش خواهد یافت.


ویزای دانشجویی در اولین دوره‌ی تمدید در آلمان غالبا به مدت یک سال تمدید می‌شود. دانشجویان مقاطع کارشناسی‌ارشد و مقاطع تحصیلات تکمیلی که در آلمان مشغول به تحصیل هستند، با توجه به دوران تحصیلی‌شان ممکن است ویزایی با اعتبار بیش از یک سال نیز دریافت کنند. ‌


KB/FW

منبع: سایت رادیو دویچه وله
18.02.2011
پاسخ
تشکر کنندگان: asher ، maral-map
دانستنی‌های زندگی دانشجویی در آلمان (بخش دوم)

در بخش دوم از دانستنی‌های لازم در مورد زندگی دانشجویی در آلمان به مواردی همچون ساعت کار فروشگاه‌ها و مراکز خرید در آلمان، افتتاح حساب بانکی و عضویت در بیمه‌ی دانشجویی برای تمدید اقامت در آلمان، می‌پردازیم. ساعت کار فروشگاه‌ها در آلمان غالبا از ۱۰ صبح الی شش و نیم بعد از ظهر است. البته ساعت کار فروشگاه‌هایی که در مرکز شهر قرار دارند، تا هشت شب ادامه دارد. نانوایی‌ها و داروخانه‌ها از ساعات اولیه صبح کار خود را شروع می‌کنند. بیشتر فروشگاه‌هایی که در طول هفته تا ساعت ۱۸ و نیم کار می‌کنند، روز شنبه تا ساعت ۱۴ بیشتر باز نیستند. ساعت کار اکثر سوپرمارکت‌ها در شش روز هفته از هفت صبح تا هشت شب است. روزهای یکشنبه به غیر از موارد کاملا استثنایی، تمامی فروشگاه‌های خرید و توزیع مواد غذایی بسته هستند.
البته اگر دانشجویی روز شنبه هم به خرید هفتگی‌اش نرسید، روزهای یکشنبه می‌تواند روی کیوسک‌ها حساب کند. کیوسک‌ها حتی روزهای یکشنبه هم باز هستند. با توجه به علاقه و عادت آلمانی‌ها به خرید و خوردن نان تازه، در هر محله دستکم یک نانوایی در روز یکشنبه باز است.
افتتاح حساب بانکی

دانشجویان می‌توانند حساب جاری به نام خودشان در آلمان افتتاح کنند. افتتاح حساب‌جاری و همچنین واریز پول به حساب و برداشت از آن برای دانشجویان رایگان است. این امر شامل دانشجویان خارجی نیز می‌شود. البته بانک‌هایی نیز وجود دارند که نقل و انتقال پول در آن‌ها برای دانشجویان تا سن معینی رایگان است و پس از آن دانشجو موظف به پرداخت مبلغی در ماه می‌شود. این شرایط بستگی به نوع بانک و شهر محل تحصیل دانشجو دارد.

بیمه‌ی درمانی برای دانشجویان

هر فردی که در آلمان اقامت دارد، موظف به داشتن بیمه‌ی درمانی است. در آلمان بیمه‌های درمانی دولتی و خصوصی وجود دارد. البته بیمه‌ی درمانی خصوصی برای افرادی است که درآمد سالیانه‌ی آن‌ها بیشتر از حد معمول برای یک دانشجو است. دانشجویان باید توسط یکی از شرکت‌های بیمه‌ی دولتی بیمه شوند. مبلغ بیمه‌ی درمانی با تعرفه‌ی دانشجویی در حدود ۷۰ یورو در ماه است. همراه داشتن گواهی‌نامه‌ی بیمه در هنگام تمدید اقامت دانشجویی و ارائه‌ی آن در اداره‌ی امور اتباع خارجی الزامی است.

هزینه‌های زندگی دانشجویی


سقف هزینه‌های زندگی دانشجویی در یک ماه در حدود ۷۰۰ یورو برآورد شده است. هزینه‌های زندگی در آلمان برای دانشجویان سنگین است و از این رو سکونت در خانه‌های دانشجویی به صورت دسته‌جمعی، به عنوان یکی از راه‌های کاهش هزینه‌ها توصیه می‌شود. خانه‌های دانشجویی مشترک، هم از طریق دانشگاه و هم به صورت خصوصی ارائه می‌شوند. طبیعتا خانه‌های متعلق به دانشگاه به لحاظ مجهز بودن به اینترنت و هزینه‌ی مناسب آب و برق ارزان‌تر هستند.

در اکثر نمایشگاه‌های فرهنگی، موزه‌ها و حتی هنگام خرید برخی اقلام، برای دانشجویان تخفیف دانشجویی در نظر گرفته می‌شود. علاوه بر استفاده‌ی رایگان از وسائل حمل و نقل عمومی در سطح شهر محل تحصیل دانشجو‌، با ارائه کارت دانشجویی می‌توان برای عبور و مرور در سایر ایالت‌ها نیز از تخفیف دانشجویی برخوردار شد. البته به تازگی در برخی از دانشگاه از جمله ایالت " نوردراین-وستفالن آلمان" علاوه بر کارت دانشجویی، کارتی نیز برای استفاده‌ی رایگان از وسائل حمل و نقل عمومی در سایر شهر‌های واقع در این ایالت در اختیار دانشجویان قرار گرفته است. دانشجویان در ازای دریافت این کارت مبلغ بسیار مناسبی در کنار شهریه ثابت دانشگاه می‌پردازند.



KB/MDM

منبع: سایت رادیو دویچه وله

25.02.2011
پاسخ
تشکر کنندگان: asher ، maral-map
دانستنی‌های زندگی دانشجویی در آلمان (بخش سوم)

بخش سوم: صدور ویزای دانشجویی برای تحصیل در دانشگاه یا شرکت در دوره‌های آموزش زبان آلمانی و همچنین راه‌های یافتن خانۀ دانشجویی.
دانشجویان خارجی برای تحصیل در دانشگاه‌های آلمان به ویزای دانشجویی نیاز دارند. با ویزای توریستی امکان تحصیل در دانشگاه‌های آلمان وجود ندارد؛ حتی تبدیل این نوع ویزا به ویزای دانشجویی در آلمان نیز ممکن نیست. دانشجو باید درخواست ویزای دانشجویی را در کشور محل سکونت‌اش ارائه کند و در صورت موافقت با درخواست وی به آلمان سفر کند. بسته به نوع تحصیلات متقاضی در کشورش و معلومات وی در زبان آلمانی، ویزای دانشجویی می‌تواند با عنوان تحصیلی یا برای شرکت در دوره‌های یادگیری زبان آلمانی صادر شود. اقامت دانشجو در آلمان پس از ثبت‌نام در دانشگاه و بررسی شرایط مالی وی قابل تمدید خواهد بود.
در جستجوی خانه‌ی دانشجویی
برای یافتن خانه‌های دانشجویی بهترین امکان مراجعه به دانشگاه است. در هر دانشگاه یا دانشکده‌ای بخشی برای اطلاع‌رسانی وجود دارد. در این قسمت آگهی‌‌هایی را خواهید یافت که علاوه بر اجاره‌ی خانه، در مواردی فروش وسائل منزل را نیز شامل می‌شوند. بسیاری از دانشجویان، به ویژه افرادی که در خانه‌های دسته‌جمعی زندگی می‌کنند، موظف هستند در هنگام فسخ قرارداد اجاره، خود مستاجر بعدی را نیز معرفی کنند یا در جستجوی مستاجر بعدی به همخانه‌ای‌ها یاری رسانند. بنابراین یکی از راه‌های جستجوی خانه مراجعه به آگهی‌های موجود در دانشگاه است.


راه دیگر مراجعه به وب‌سایت دانشگاه در بخش اداره‌ی امور صنفی و فوق برنامه‌ی دانشجویی (Studentenwerk) است. در این بخش نیز لیست خانه‌هایی که متعلق به دانشگاه هستند و حتی در مواردی در جدولی جداگانه لیست خانه‌های خصوصی را نیز خواهید یافت.


تفاوت اصلی در مورد خانه‌های تک‌نفره یا خانه‌های دسته‌جمعی در نوع انتخاب مستاجر است. در خانه‌های تک‌نفره غالبا با قرار گرفتن نام داوطلب در لیست انتظار، دانشگاه تصمیم به انتقال دانشجو به خانه‌ی تک‌نفره می‌گیرد. این در حالی است که در خانه‌های دانشجویی دسته‌جمعی‌، این دانشجویان هستند که با برگزاری جلسات معارفه، هم‌خانه‌ی بعدی را برمی‌گزینند.


تفکیک زباله‌ها حتی در زندگی دانشجویی

شاید یکی از مواردی که برای دانشجویان ایرانی به هنگام زندگی در خانه‌های دانشجویی در آلمان عجیب به نظر آید، دسته‌بندی زباله‌ها در خانه، پیش از دور انداختن است. زباله ‌را به نسبت محتویات ‌آن، کاغذ و مقوا (سطل آبی‌رنگ)، بسته‌های مواد غذایی و پلاستیک (سطل زرد رنگ) و زباله‌ی غیرقابل بازیافت (سطل مشکی) در سطل‌های جداگانه‌ای می‌ریزند. در مقابل درب اصلی خانه‌های دانشجویی نیز همانند سایر منازل و ساختمان‌ها‌، بخشی برای سطل‌های زباله وجود دارد که از روی رنگ سطل‌ها می‌توان زباله را پیش از دور انداختن تفکیک کرد. محتویات سطل‌های آبی و زرد مورد استفاده‌ی مجدد قرار می‌گیرند و بازیافت می‌شوند.


KB/KG

منبع: سایت رادیو دویچه وله
06.03.2011
کرایه اتاق در آلمان:
http://www.immowelt.de
پاسخ
تشکر کنندگان: maral-map
باعرض سلام وخسته نباشيد ،من فارغ التصيل رشته روانشناسی بالينی هستم ولی مدرک زبان ندارم ،دايی من در المان زندگی ميکند بهم گفته مدارک خودت را بفرست تا برای ويزا دانشجويی اقدام کند ،ايا با اينکه مدرک زبان ندارم پذيرفته ميشوم حتی اگر از اول شروع کنم واسم مهم اينه که ويزا بگيرم واقامت ،در ضمن من متاهل هستم شوهرم بعد از چه مدت ميتونه بياد ممنون ميشم جواب بدهيد
پاسخ
تشکر کنندگان:
(2015-09-30 ساعت 15:55)saaraaa نوشته:  باعرض سلام وخسته نباشيد ،من فارغ التصيل رشته روانشناسی بالينی هستم ولی مدرک زبان ندارم ،دايی من در المان زندگی ميکند بهم گفته مدارک خودت را بفرست تا برای ويزا دانشجويی اقدام کند ،ايا با اينکه مدرک زبان ندارم پذيرفته ميشوم حتی اگر از اول شروع کنم واسم مهم اينه که ويزا بگيرم واقامت ،در ضمن من متاهل هستم شوهرم بعد از چه مدت ميتونه بياد ممنون ميشم جواب بدهيد


درود
شما باید مدرک زبان داشته باشین، چه بزبان انگلیش چه زبان آلمانی، و پذیرش شما به یکی از این زبانها برمیگرده به خود دوره دانشگاهی در رشتتون، که در سایت دوره اون دانشگاه دربارش میگه، که شایدم نیاز به هردو باشه، و چه میزان دانش زبانی که باید داشته باشین؛ تو این نمایه دوره های رشتتون و شاخه هاش رو میتونین ببینین:
https://www.daad.de/deutschland/studiena...ograms/en/
شما خودتون میتونین مدارکتون رو از راه سفارت آلمان در ایران پیگیری کنین، نیازی به فرد دیگری نیست.
نمیدونم اینکه شما میفرمایین از ابندا بگذرونین هدفتون چیه،{برنامتون باید قوی و با انگیزه باشه همراه با آگاهی از سیستماتیک این کشور برای کار وزندگی} اگر هدف این باشه که از راهی بتونین ویزا بگیرین و به کشور آلمان بیاین با مشکل نداشتن دانش زبان، خب زمینه ای هست در کالج که از راه پذیرش {پذیرش مشروط به گذروندن زبان}شما میتونین دوره زبان و دروستون رو پس از گذروندن و آزمون سپری کردن به دانشگاه راه پیدا کنین، که از این راه میتونین ویزا بگیرین، راه پیدا کردن به کالج رو شما از پذیرش دانشگاهی میگیرین که اونها شما رو به کالجی پاس میدن که پس از گذروندن کالج شما به دانشگاه میاین، من پیشنهاد میکنم شما زبان دویچ{آلمانی} رو در ایران بخونین و بگذرونین، دست کم تا A1 و چه بهتر تا B1، و با همین B1 شما میتونین پذیرش بگیرین و اگر به دانش بالاترش نیاز بود در خود اون دانشگاه یا کالج میتونین دورش رو بگذرونین.
همسر شما {اگر همسر شده باشین}میتونه همراه شما پس از گرفتن پذیرشتون و مدرک کردن هزینه مالی برای دو نفر در یک سال همراه شما و یا به شما بپیونده،این برمیگرده به ایالت و سفارت، چون شما در آلمان دانشجو میشین، همسرتون چی؟ باید یه درآمدی باشه، درآمد شما از پولی که در حسابتون باید باشه و کار دانشجویی سپری میشه،اما هزینه زندگی همسرتون رو هم باید پیش بینی کنین، اگر دایی شما درآمدش خیلی بالا باشه میتونن شما رو پشتیبانی مالی مدرک کنن به سفارت.
پاسخ
تشکر کنندگان: maral-map
سلام خدمت همه عزیزان و کاربر محترم سرباز هخامنش
سوالی داشتم ازخدمت شما
من اگه بخوام برای مقطع کاردانی احتمالا بازی سازی یا برنامه نویسی وب برای آلمان اقدام کنم آیا با همین دیپلم فنی برنامه نویسی میتونم؟
- میتونم با پول کم هم وارد این پروسه بشم یا نه آلمان یه پولی رو تعیین میکنه تا در حسابم نشون بدم؟
- میتونم به محض شروع ترم تحصیلیم یه کار دانشجویی پیدا کنم و هزینه هام رو پوشش بدم؟
- آیا با ویزای تحصیلی میتونم همسرم و فرزند دوسالم رو با خودم ببرم؟ اگر میشه ،هزینه سالانه برای من و همسرم و بچه دو سام چقدر میشه؟

با تشکر از دوست عزیزم سرباز هخامنش...
پاسخ
تشکر کنندگان:
(2015-10-25 ساعت 18:05)hs6467 نوشته:  سلام خدمت همه عزیزان و کاربر محترم سرباز هخامنش
سوالی داشتم ازخدمت شما
من اگه بخوام برای مقطع کاردانی احتمالا بازی سازی یا برنامه نویسی وب برای آلمان اقدام کنم آیا با همین دیپلم فنی برنامه نویسی میتونم؟
- میتونم با پول کم هم وارد این پروسه بشم یا نه آلمان یه پولی رو تعیین میکنه تا در حسابم نشون بدم؟
- میتونم به محض شروع ترم تحصیلیم یه کار دانشجویی پیدا کنم و هزینه هام رو پوشش بدم؟
- آیا با ویزای تحصیلی میتونم همسرم و فرزند دوسالم رو با خودم ببرم؟ اگر میشه ،هزینه سالانه برای من و همسرم و بچه دو سام چقدر میشه؟

با تشکر از دوست عزیزم سرباز هخامنش...

زمانتون خوشو پرامید باشه
من پیشنهاد میکنم شما دوره کاردانی رو با پذیرش کنکور سراسری بگذرونین برای دانشگاه آزاد،میتونه یه رشته ای نزدیک به این شاخه ای که نام بردید باشه یا خود این رشته که نمیدونم هست چنین چیزی،و پس از گذروندن دوره کاردانی کنکور کارشناسیش رو بگذرونین و با پذیرفته شدن میتونین درخواست برای پذیرش کارشناسی در آلمان داشته باشین، و چه بهتر 30 واحد یا دوترم رو کارشناسی در ایران بگذرونین تا مشکلی برای شما پیش نیاد، و من بارها گفتم و باز هم اشاره میکنم،رفتار دانشگاه و هر ایالت آلمان برای هر رشته متفاوت از دیگریه،نه اینکه بی پایه باشه، اینکه شکل پذیرششوون در هر ایالت کمی اختیاریه و متفاوته،برخی از دانشگاه ها مدرک هم نمیخوان تنها بایدذ آزمونشون رو بگذرونین،برخی ها هم رزومه دانشجویی پرباری رو میخوان، اگر شما بدون کنکور درخواست برای پذیرش بدید باید یک سال دوره کالج رو بگذرونین همراه با آموزش زبان آلمانی، و پس از اون مدارک و دروسی که گذروندین ارزیابی و برابر میشه و میتونین دانشجویی رو ادامه بدید.

شما باید مدارکتون رو به انگلیسی یا آلمان برگردونین،و ببرین وزارت دادگستری،وزارت خارجه،و سفارت مهرگذاری کنین، وسپس برای دانشگاه ها بفرستین، و اونها ارزیابی میکنن و گزینه های پذیرش برای دانشگاه ها و رشته ها رو به شما خواهند گفت.

شما باید برای گرفتن ویزای دانشجویی میزان 8040 یورو در جساب خودتون داشته باشین،وگرنه هرگز امکان گرفتن ویزا نیست، این میزان پول میانگین شده برای هزینه یک سال دانشجوییتون هست،و باید در کنارش هم کار دانشجویی داشته باشین که امکانپذیره،و از پس هزینه ها بربیاین.

بله شما با گرفتن ویزا پا به آلمان که میگذارید میتونین کار پیدا کنین،این در ویزای شما نوشته میشه، اما این کار زمانش درهفته و دستمزدش اختیاری نیست، دربارش پیشتر گفته بودم.

بله شما میتونین خانوادتون رو با خود به آلمان بیارید و هزینه اونها هم افزوده میشه که باید بروز از سفارت بپرسین.
پاسخ
تشکر کنندگان: asher




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان