کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara





نظرسنجی: موافقید؟
بله
75.00%
6 75.00%
خیر
25.00%
2 25.00%
مجموع 8 رای 100%
* چنانچه به گزینه‌ای رای داده اید، با علامت ستاره مشخص گردیده است. [نمایش نتایج]



##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
روابط ، برخوردها و همکاری های جامعه ایرانیان مقیم آمریکا
با درود

هر از چند گاهی در تاپیک های مختلف مطالبی می خوندم که اشاره به عدم انسجام جامعه ایرانیان آمریکا داشت. بر اساس گفته ها و نوشته های مختلف به این نتیجه رسیدم (البته بنده از نزدیک برخورد نداشتم) ایرانی ها در آمریکا علاقه ای به تشکیل کلونی های ایرانی ندارند و اغلب ملیت خود را مخفی می کنند و بیشتر مایل هستند که آمریکایی تلقی بشوند تا ایرانی! در یک برداشت دیگر بر اساس گفته های هموطنان روابط گرمی مابین هموطنان مهاجر در آمریکا حاکم نیست و بیشتر چشم و هم چشمی ها و رقابت ها برآن سایه افکنده است.
این ضعف در لابی ایرانی در دستگاه حاکمه آمریکا -با وجود قدرت و ثروت فراوان جامعه ایرانیان-هم دیده می شود.

نظرتون در این رابطه چیه؟
آیا شما هم به این موضوع برخورد کردید؟
اگر در ایالت ها و شهرهای ایرانی خیز زندگی می کنید رفتار هموطنانتون با شما چطوریه؟
آیا مهاجرین جدید ایران با ایرانی های قدیمی تر راحت هستند؟(از طرف اونها پذیرفته میشن؟)

لطفا تجربیات خودتون رو بنویسین!!
آرزوی من مفید بودن برای مهاجرسراست در صورتی که پرسش و یا مشکلی دارید(هرچندغیرقابل حل) دارید می توانید تا حد توان من روی کمک من حساب کنید...Smile

دستهایی که کمک می کنند پاکتر از دستهایی هستندکه رو به آسمان دعا می کنند(کورش کبیر)
پاسخ
تشکر کنندگان: afsoun ، Linspire ، babak2010 ، maxsupermax ، amir0_0amir ، taherifar ، ZHERZHIC
با سلام به دوستان و سپاس از شما به خاطرگشودن این تایپک
اینکه بخواهیم اینچنین مساله خیلی مهمی رو با نوشتن تنها چند سطر موشکافی کنیم و به خواننده منتقل کنیم غیر ممکن هست اما در همین مجال به ذکر چند نکته مهم میتوان بخشی از این اسیب را واگویه نمود .
این خود یکی از مسائل مهم ایرانیان مقیم امریکاست که با در اختیار داشتن ثروت هنگفت (1500میلیارد $ ) و افراد تحصیلکرده و توانمند هنوز نتوانسته اند در ارکان قدرت و تصمیم گیری کشور ایالت متحده هیچ توانایی و تاثیر بخصوصی رو بوجود آورند , اما چرا ؟
برای پاسخ به این پرسش نگاهی اجمالی به وضعیت مهاجران ایرانی مقیم امریکا اجتناب ناپذیر است.
ایرانیان مقیم امریکا عمدتا از چند گروه مهاجرتی-جمعیتی تشکیل شده اند که دوره های مهاجرتی یا اصطلاحا موجهای مهاجرتی ایرانیان به قرار ذیل است :
1-مهاجران ایرانی بعد از سقوط رژیم سابق ( رژیم پهلوی; 1357-1300یا 1979-1922) : که عمدتا از سرمایه داران ، نظامیان و صاحبان صنایع وابسته به رژیم پهلوی و نیز خانواده های آنان تشکیل شده اند که همین گروه اول دارای قدرت و ثروت و نفوذ زیادی در بین دیوانسالاران آمریکایی هستند که این ناشی از اعتبار نظام سیاسی پیشین در بین دولتمردان امریکایی میباشد ،
2-مهاجران و پناهندگان جریانات بعد از انقلاب و جنگ ایران و عراق : که این گروه به تدریج پس از آغاز جنگ ایران و عراق و سپس در اثنای درگیریهای سیاسی سالهای (۱۳۵۹-1367 یا 1981-1988)به تدریج از کشور خارج شدند که گروهایی از همین مهاجران به تدریج با ویزاهای پناهندگی سیاسی وارد خاک ایالات متحده شدند که این گروه از ایرانیان به دلیل غافلگیری از اتفاقات پیش آماده در ان سالها تنها به امید نجات و پناهندگی به همراه خانواده بدون داشتن سرمایه ازکشور خارج شدند که بعد ها به تدریج در اروپا ، امریکا با وارد شدن به فعالیتهای کاری و کسب موفقیتهای تحصیلی -شغلی توانستندطبقه متوسط جامعه ایرانیان امریکا را شکل دهند.
3- دوره سوم که از سالهای پس از جنگ (1367 _ 1988) آغاز شده تا هم اکنون ادامه دارد بیشتر ناشی از مسائل اقتصادی و نیز علمی ( دانشجویان و تحصیلکردگان دانشگاهها ) تشکیل شده و این جریان هم اکنون در ابعاد بسیار گسترده ( ۱۲۰-۱۵۰ هزار نفر دانش آموخته گریزان از کشور که درصد بسیار بالایی از آنها روانه دانشگاههای امریکا میشوند ) ادامه دارد که میتوان در بسیاری از دانشگاههای امریکا دانشجویان و اساتید و روسا ایرانی دانشگاهها مشغول به خدمت میباشند را مشاهده نمود .
امروزه بسیاری از ایرانیان مهاجر ساکن در امریکا علاوه بر دارا بودن ثروت و سرمایه دارای مشاغل ، حرف ، و مهارتهای علمی و تخصصی و فرهنگی و هنری هستند که بیگمان جزو مهمترین و موفقترین گروهای جمعیتی مهاجر از کشورهای دیگر به امریکا هستند که بسیاری از آنها در صنایع و سازمانهای دولتی و غیر دولتی و دانشگاهها و همچنین در موسسات مالی-اقتصادی -سیاسی -فرهنگی -هنری مشغول بکار میباشند .
اما مهمترین دلیل اینکه چرا ایرانیان مقیم امریکا علیرغم توانمندیهای فوق هنوز از توان لازم برای ایجاد یک مرکز واحد برای ایجاد یک لابی مستقل در کشور امریکا برخوردار نشده اند را میتوان در همین نکته مهم ارزیابی کرد که در بین جمعیت ایرانیان (مهاجران ایرانی ) ساکن امریکا به دلیل گسستهای فکری -سیاسی-مذهبی که ریشه در اتفاقات ۱۰۰ ساله تاریخ معاصر کشور ایران دارد هنوز هیچ نقطه تعاملی بوجود نیامده است که بجای اینکه بر مواضع فکری و جناحی تاکید کنند بر ریشه ها و اشتراکات ملی- تاریخی برای ایجاد کلونی یا مراکز قدرت در درون ساختار سیاسی و اجتماعی و از همه مهمتر اقتصادی کشور امریکا به توافق برسند تا از این گذر بتوانند بر تامین خواستها , نیازها و مطالبات سیاسی اقتصادی اجتماعی جامعه ایرانیان مقیم امریکا جامه عمل بپوشانند.
بیشک در این راه میتوان از الگوهای دیگر مهاجران به امریکا مانند لاتینها -چینیها -ژاپنیها -اعراب- یهودیان -انگلیسیها -روسها و دیگران برای ایجاد یک اینچنین مراکز قدرت و تاثیرگذاری بر تصمیم گیریها برای تامین حقوق و منافع ایرانیان در امریکا استفاده کرد .
پاسخ
تشکر کنندگان: free_free ، afsoun ، Linspire ، admin ، sahel ، Jav3 ، mohsen324 ، frozen mind ، shahram1347 ، aadine ، amir53 ، soheilbadami ، saied-k ، Afies ، amir0_0amir ، shatsi ، moony ، taherifar
یکی از دلایل مهمی که باعث شده جامعه ایرانی ها در آمریکا در مراکز قدرت نفوذ کمتری داشته باشند نظام حکومتی جاری و روابط تیره ایران و آمریکا پس از انقلاب اسلامی است. خیلی از آمریکایی ها (حتی سیاستمدارانشان) نمی توانند قبول کنند که یک ایرانی می تواند در نظام سیاسی آمریکا فعال باشد و وابستگی با نظام کنونی ایران نداشته باشد. برای مثال می توان به مشکلاتی که برای جیمی دلشاد یا علی دیزایی (در بریتانیا) بوجود آمد اشاره کرد. من فکر می کنم اگر روابط ایران و آمریکا به این شکل نبود ایرانیان آمریکا در سیاست بسیار موفق تر از حال می بودند. اتهام طرفداری از رژیم ایران متوجه انجمن ایرانیان آمریکا است.
پاسخ
تشکر کنندگان: یه مهاجر ، free_free ، babak2010 ، mahmood_eng ، taherifar
درباره نایک (NIAC)



شورای ملی ایرانیان آمریکا - نایک (NIAC) - سازمانی غیر انتفاعی وعام المنفعه میباشد که برای پیشبرد منافع جامعه ایرانیان آمریکا اختصاص داده شده است. اهداف نایک فراهم آوردن دانش و ابزارهای مدنی برای مشارکت فعال مردمی - توسط آمریکایی های ایرانی تبار - همراه با اطاع رسانی آگاهانه به قانونگذاران کنگره آمریکا میباشد.

به عنوان یکی از تحصیل کرده ترین اقلیت ها در ایالات متحده، آمریکایی های ایرانی تبار در سطوح مختلف به موفقیت های - تکنولوژیکی ، علمی ، دانشگاهی و اقتصادی رسیده اند، اما هنوز تاثیر جامعه ما در مشارکت مدنی در مقایسه با دیگر زمینه های پیشرفت کمتر به چشم میخورد. فقدان چنین گروه مدنی در هیچ زمانی محسوستر از وقایع پس از ۱۱ سپتامبر نبود؛ زمانی که جامعه مدنی ایرانیان آمریکا تقریبا خاموش بود. در این زمان ایالات متحده با مسائل عمیق امنیت ملی، مهاجرت و هویتی جامعه آمریکا مواجه بود. این زمانی بود که نایک (NIAC)به عنوان یک پیشقدم پا به عرصه گذاشت و تلاش برای رسیدگی به مشکلات مواجه با جامعه ما را شروع کرد .

از بدو تاسیس در سال ۲۰۰۲ تا کنون، نایک (NIAC) بطورمستمر و موثرصدایی پرنفوذ به جامعه ایرانیان آمریکا در صحن کنگره داده است. نایک (NIAC) و اعضای آن در هر دو سواحل و منطقه مرکزی آمریکا حضور دارند. اعضای کنگره در حال حاضربه دریافت های نایک (NIAC) از مسائل روز با بهره گیری از دیدگاه ایرانیان آمریکا اهمیت حائز نشان میدهند.

به عنوان یک سازمان مردمی نایک (NIAC) به طور انحصاری توسط جامعه ایرانیان آمریکا و بنیادهای برجسته آمریکایی پشتیبانی می شود.


چشم اندازی به نایَک (NIAC)

جامعه : نایَک (NIAC) ، حضور و فعالیت یک جامعه پر انرژی ایرانی - آمریکایی را در تمامی زمینه ها تشویق کرده، و تکثر و تعدد فرهنگ و سنت را در این جامعه پر قدمت به فال نیک میگیرد.

دموکراسی : نایَک (NIAC) ، آمریکایی های ایرانی تبار را به فعالیت در سنت طولانی دموکراسی در آمریکا تشویق میکند. به این ترتیب که، شهروندان ایرانی - آمریکایی با نقش بازی کردن و اعمال مسئولیت در آگاه کردن شرکت کنندگان در انتخابات و دیگر فعالیت های مدنی به مشارکت هم وطنان خود یاری میرسانند. نیاک همچنین و همواره پشتیبان آرزو ها و خواسته های جامعه ایرانی- آمریکایی در به ثمر رساندن درخت نونهال دموکراسی در ایران بوده و میباشد.

حقوق جهانی :نایَک (NIAC)همواره تلاش میکند تا حقوق بشر در ایران رعایت و حقوق مدنی آمریکایی های ایرانی تبار در آمریکا محترم و محفوظ نگه داشته شوند. نایَک (NIAC) معتقد است که اصول حقوق جهانی آزادی اجتماعات، مذاهب، بیانات و همچنین تضمین وقار، منزلت، و کرامت انسانی به همراه حداقل تضمینهای آیین دادرسی و تضمین رهایی از خشونت زیر ساخت ها و سنگ پایه های هر جامعه مدنی می باشند.


ماموریت نایَک (NIAC)

حمایت : ما در ارتقاع بخشیدن به منافع جامعه آمریکایی های ایرانی تبار در مورد مسائل مدنی، فرهنگی و سیاسی همواره فعالیت می کنیم.

آموزش : ما منابع، دانش و ابزارهای مورد نیاز را در زمینه فعالیت مدنی تامین کرده تا تصمیم گیری آگاهانه را در جامعه خود پرورش دهیم.

ساختمان جامعه : ما زیرساخت های مورد نیاز را برای ایجاد ارتباطات سازنده در میان سازمان های ایرانی -آمریکایی و مردم ایران و آمریکا تامین می کنیم.


ارزشهای اصلی نایَک (NIAC)

تمامیت : ما مسئولیتی را که بر دوش مان در قبال جامعه ایرانی در آمریکا میباشد را می پذیریم و باایستادگی از اصول و مبانی خود دفاع خواهیم کرد. امانت و درستکاری تنیده در فلسفه حرکت بنیادی ما است. در این راه همواره ما را گوشزد و یاری کنید.

افتخار : ما میراث کهن و غنی خود را به همراه دستاوردهای روزمره ایرانیان آمریکا در همه عرصه ها جشن میگیریم تا سمبلی باشیم برای نسلهای آینده همنوعانمان.

شفافیت : ما در به اشتراک گذاشتن اهداف، منابع مالی و مواضع خود شفافانه عمل میکنیم.

رهبری : ما دستاورد های عملی شده خود را مبنای راهبرد تمثیلی مان قرار داده، و به رهبران فردایمان الهام میدهیم تا با به کرسی نشاندن اهداف خود راهگشای مشکلات محسوس و روزمره جامعه مان باشند.

منبع:شورای ملی ایرانیان آمریکا
آرزوی من مفید بودن برای مهاجرسراست در صورتی که پرسش و یا مشکلی دارید(هرچندغیرقابل حل) دارید می توانید تا حد توان من روی کمک من حساب کنید...Smile

دستهایی که کمک می کنند پاکتر از دستهایی هستندکه رو به آسمان دعا می کنند(کورش کبیر)
پاسخ
تشکر کنندگان: amir53 ، armido ، taherifar




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان