کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara





نظرسنجی: نطرتان درباره ی موضوع چیست؟
عالی
50.00%
1 50.00%
خوب
0%
0 0%
بد
0%
0 0%
خیلی بد
0%
0 0%
اشتباه است
50.00%
1 50.00%
تکراری است
0%
0 0%
مجموع 2 رای 100%
* چنانچه به گزینه‌ای رای داده اید، با علامت ستاره مشخص گردیده است. [نمایش نتایج]



##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
راهنمای انتخاب رشته و دانشگاه در مالزی

الف) اگر دیپلم دارید:

به طور کلی مدرک دیپلم متوسطه در مالزی چندان در انتخاب رشته موثر نیست و تقریباً با هر مدرک دیپلمی می توان برای کلیه ی رشته های پیش دانشگاهی / کاردانی مرتبط با دوره کارشناسی مورد علاقه پذیرش گرفت. البته برخی دانشگاه ها برای پذیرش دانشجو شرط معدل اعمال می کنند.

دارندگان مدرک دیپلم دبیرستان می بایست یا برای یک دوره پیش دانشگاهی (یک ساله) و سپس برای دوره های کارشناسی (معمولاً 3 سال – برای رشته های مهندسی 3 تا 4 سال) پذیرش بگیرند یا اینکه وارد یک دوره کاردانی پیوسته (2 سال) شوند و سپس تحصیل خود را از سال دوم دوره کارشناسی همان رشته یا گروه رشته های مرتبط ادامه دهند. در تمام این موارد مهم این است که ابتدا تصمیم بگیرید برای دوره ی کارشناسی می خواهید چه رشته ای را انتخاب کنید زیرا باید دوره ی پیش دانشگاهی یا کاردانی مرتبط با همان رشته را بگذرانید.

اگر در انتخاب رشته شک دارید، می توانید ازراهنما ی "معرفی رشته های پرطرفدار در مقطع کارشناسی" ایده و کمک بگیرید. این راهنما رشته هایی را به شما معرفی می کند که جدیدتر و دارای بازار کار به مراتب بهتری هستند.

در نظر بگیرید که برای تحصیل در مقطع کارشناسی هر رشته باید پیش دانشگاه یا کاردانی مرتبط با همان رشته را بگذرانید که معمولاً در همان دانشگاه / کالج ارائه می شوند. مثلاً چنانچه شخصی تمایل به تحصیل در رشته ی موسیقی داشته باشد، می تواند از کالج ICOM که یک کالج تخصصی موسیقی است استفاده کند و در همین کالج دوره های پیش دانشگاهی، کاردانی و کارشناسی موسیقی را بگذراند.

اگر با استفاده از راهنما معرفی رشته های پر طرفدار، طی مشاوره تلفنی و مکاتبه ای با مشاوران ایران ایندیا و مطالعه ی کامل هم چنان نمی توانستید در مورد رشته ی تحصیلی کارشناسی تصمیم بگیرید، می توانید ابتدا برای یک دوره آموزش زبان انگلیسی در یکی از کالج های زبان درخواست پذیرش دهید و سپس با حضور در مالزی و هنگام گذراندن دوره ی زبان (که حداقل 6 ماه تا یک سال زمان می برد) از نزدیک دانشگاه ها و کالج ها را مطالعه کنید و انتخاب دقیقتری داشته باشید.



به عنوان جمع بندی، توصیه ی مشاوران ایران ایندیا برای متقاضیان دیپلمه این است که:

1- فهرست "معرفی رشته های پرطرفدار در مفطع کارشناسی" را مطالعه کنید

2- با مشاورین ایران ایندیا از طریق ایمیل و تلفن تماس و مشورت بگیرید

3- اگر هنوز در انتخاب رشته و دانشگاه مطمئن نیستید، ابتدا برای یک دوره زبان انگلیسی در مالزی اقدام کنید، به مالزی بیایید، از نزدیک دانشگاهها را ببینید و در طول گذراندن دوره زبان به صورت حضوری تصمیم بگیرید.

4- برای پیش دانشگاهی / کاردانی مرتبط با رشته های گروه کامپیوتر، مدیریت آی تی، فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی، تجارت الکترونیک، مهندسی نرم افزار، برنامه نویسی موبایل، مهندسی الکترونیک، مخابرات، مدیریت دانایی، مدیریت بازرگانی، مدیریت توریسم، مدیریت منابع انسانی، حسابداری و امور مالی، طراحی بازی های کامپیوتری و فناوری رسانه از دانشگاه APIIT/UCTI استفاده کنید.

5- برای پیش دانشگاهی / کاردانی مرتبط با رشته های علوم ارتباطات و رسانه، مدیریت ساخت، طراحی مناظر شهری، برنامه ریزی مناطق شهری، ارتباطات تصویری، طراحی صنعتی، طراحی مُد و لباس، فیلم و تلویزیون، روزنامه نگاری، انیمیشن، معماری، گرافیک، تصویر برداری و غیره از دانشگاه Limkokwing استفاده کنید

6- برای پیش دانشگاهی / کاردانی مرتبط با رشته ی موسیقی از دانشگاه ICOM، کالج تخصصی موسیقی استفاده کنید.





ب) اگر پیش دانشگاهی دارید:

بر خلاف رشته ی تحصیلی مقطع دیپلم که تاثیری در انتخاب رشته برای پیش دانشگاهی، کاردانی و کارشناسی ندارد، رشته ی پیش دانشگاهی شما برای انتخاب رشته در کارشناسی موثر است. مثلاً هرچند که پیش دانشگاهی داشته باشید، جهت تحصیل در رشته ی موسیقی حتماً باید پیش دانشگاهی موسیقی را بگذرانید. یا بر فرض اگر پیش دانشگاهی شما در رشته ای غیر از هنر باشد، برای پذیرش در کارشناسی رشته هایی نظیر گرافیک، معماری و طراحی داخلی باید ابتدا پیش دانشگاهی هنر را در دانشگاه بگذرانید. هم چنین شرط معدل برای پذیرش دارندگان مدرک پیش دانشگاهی در مقطع کارشناسی جدی تر است و چنانچه معدل یا نمرات دروس تخصصی پایین باشد، ممکن است از دانشجو خواسته شود مجدداً دوره پیش دانشگاهی را در دانشگاه بگذراند یا در دوره های کاردانی ثبت نام نماید. مثلاً ممکن است فردی پیش دانشگاهی ریاضی داشته باشد که بر این مبنا می تواند برای کارشناسی مهندسی نرم افزار در دانشگاه APIIT/UCTI درخواست پذیرش دهد. اما اگر نمرات دروس ریاضی و فیزیک وی که دروس پایه کامپیوتر محسوب می شوند و یا معدل کل این شخص مناسب نباشند، ممکن است دانشگاه از وی بخواهد برای پیش دانشگاهی کامپیوتر ثبت نام نماید.

بنابراین چنانچه مدرک پیش دانشگاهی دارید و می خواهید برای دوره های لیسانس در مالزی درخواست پذیرش دهید، از طریق ایمیل ویا تلفن از یکی از مشاوران ایران ایندیا مشورت لازم را بگیرید و به ویژه از او بخواهید برایتان شرح دهد:

- آیا پیش دانشگاهی شما به رشته ی کارشناسی مورد علاقه تان مرتبط هست؟ اگر نیست، چه دوره های کارشناسی دیگری را می توانید انتخاب کنید؟

- آیا معدل و ریز نمرات شما برای این رشته / دانشگاه مورد قبول خواهد بود؟

- آیا بهتر نیست ابتدا برای یک دوره کاردانی پذیرش بگیرید تا پایه ی علمی شما در آن رشته قوی تر شود؟ اگر بله در کدام دوره / دانشگاه؟

و مواردی از این دست.

به عنوان جمع بندی، توصیه ی مشاوران ایران ایندیا برای شما که مدرک پیش دانشگاهی دارید این است که:

1- در مورد انتخاب رشته ی کارشناسی، حتماً فهرست "معرفی رشته های پرطرفدار در مفطع کارشناسی" را مطالعه کنید.

2- با مشاورین ایران ایندیا از طریق ایمیل و تلفن تماس و مشورت بگیرید

3- اگر هنوز در انتخاب رشته و دانشگاه مطمئن نیستید، ابتدا برای یک دوره زبان انگلیسی در مالزی اقدام کنید، به مالزی بیایید، از نزدیک دانشگاهها را ببینید و در طول گذراندن دوره زبان به صورت حضوری تصمیم بگیرید.

4- برای کارشناسی در رشته های گروه کامپیوتر، مدیریت آی تی، فناوری اطلاعات، هوش مصنوعی، تجارت الکترونیک، مهندسی نرم افزار، برنامه نویسی موبایل، مهندسی الکترونیک، مهندسی مخابرات، مدیریت دانایی، مدیریت بازرگانی، مدیریت توریسم، مدیریت منابع انسانی، حسابداری و امور مالی، طراحی بازی های کامپیوتری و فناوری رسانه از دانشگاه APIIT/UCTI استفاده کنید.

5- برای کارشناسی در رشته ی موسیقی از دانشگاه ICOM، کالج تخصصی موسیقی استفاده کنید.

6- برای کارشناسی در رشته های علوم ارتباطات و رسانه، مدیریت ساخت، طراحی مناظر شهری، برنامه ریزی مناطق شهری، ارتباطات تصویری، طراحی صنعتی، طراحی مُد و لباس، فیلم و تلویزیون، روزنامه نگاری، انیمیشن، معماری، تصویر برداری و غیره از دانشگاه Limkokwing استفاده کنید.

7- برای کارشناسی در رشته های نانوتکنولوژی، بیوانفورماتیک، فناوری اطلاعات پزشکی، مهندسی مکانیک و تولید، مهندسی پزشکی، اقتصاد و بازاریابی از دانشگاه MMU استفاده کنید.





پ) اگر کاردانی دارید:

پذیرش مدارک کاردانی صادر شده در ایران در دانشگاه های مالزی به عوامل گوناگونی بستگی دارد. از جمله محل صدور مدرک کاردانی، شرایط دانشگاه مقصد، معدل و ریز نمرات دانشجو، عنوان دروس گذرانده شده، ارتباط کلی رشته ی کاردانی با رشته ی کارشناسی مورد درخواست و غیره. به طور کلی می توان گفت که مدارک کاردانی حداقل به جای یک سال پیش دانشگاهی و حداکثر تا سقف یک سال و نیم از دوره ی کارشناسی مورد قبول قرار می گیرند.

چنانچه دارای مدرک کاردانی هستید، مشاورین ایران ایندیا به شما توصیه می کنند:

1- اطلاعات کامل در مورد مدارک قابل قبول کاردانی جهت انتقال واحد به کارشناسی را مطالعه نمایید.

2- در مورد انتخاب رشته ی کارشناسی، حتماً فهرست "معرفی رشته های پرطرفدار در مفطع کارشناسی" را مطالعه کنید.

3- با مشاورین ایران ایندیا از طریق ایمیل وتلفن تماس و مشورت بگیرید

4- اگر هنوز در انتخاب رشته و دانشگاه مطمئن نیستید، ابتدا برای یک دوره زبان انگلیسی در مالزی اقدام کنید، به مالزی بیایید تا ضمن تحصیل زبان انگلیسی که پیش نیاز هر رشته و مقطعی هست، از نزدیک دانشگاهها را ببینید و در طول گذراندن دوره زبان به صورت حضوری تصمیم بگیرید.





ت) اگر کارشناسی یا کارشناسی ارشد دارید:

به طور کلی تغییر رشته ی اصلی (و نه گرایش) در تحصیلات تکمیلی در دانشگاه های مالزی جز در اندکی موارد غیر ممکن است. مثلاً فردی که کارشناسی زیست سلولی مولکولی دارد، می تواند برای کارشناسی ارشد بیوتکنولوژی یا میکروبیولوژی غیر پزشکی درخوایت پذیرش دهد، اما هرگز نمی تواند در روان شناسی تحصیل کند.

این رشته ها و دوره های خاص در مقطع کارشناسی ارشد و دکتری استثنا هستند و از سایر رشته های نا مرتبط نیز دانشجو می پذیرند:

1- کارشناسی ارشد مدیریت تکنولوژی (Technology Management) در دانشگاه APIIT

2- کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی با گرایش فناوری اطلاعات (MBA - IT) در دانشگاه APIIT

3- کارشناسی ارشد کامپیوتر (MSc in Computing) برای فارغ التحصیلان سایر رشته ها در دانشگاه APIIT

4- کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (MBA) با گرایش های مدیریت منابع انسانی، بازاریابی، امور مالی و مدیریت آی تی در دانشگاه MMU

5- کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (MBA) در دانشگاه UTM با گرایش های فنی مانند کارآفرینی فنی و مدیریت استراتژیک

6- کارشناسی ارشد مدیریت اجرایی (MBA) در دانشگاه Limkokwing با گرایش های مدیریت توریسم، مدیریت ورزشی، بانکداری و امور مالی

7- دکترای مدیریت در دانشگاه UTM که از شاخه های مختلف مدیریت و مهندسی دانشجو می پذیرد.

به جز موارد ذکر شده در بالا، برای درخواست پذیرش در سایر رشته ها لازم است که رشته ی مورد نظر مرتبط با رشته ی مقاطع تحصیلی پیشین باشد.

در مورد شرط معدل و ریز نمرات تخصصی برای ورود به دوره های کارشناسی ارشد و دکترا در مالزی حساسیت بیشتری وجود دارد که حد و حدود آن بسته به رشته ها و دانشگاه های مختلف متفاوت است.

هم چنین برخی دانشگاه های دولتی (مانند دانشگاه پوترا یا دانشگاه UiTM) جهت بررسی مدارک ارائه ی مدرک آیلتس (با حداقل نمره 6.0) یا تافل (با حداقل نمره 550) را اجباری نموده اند به این معنی که بدون ارائه ی این مدارک، به هیچ وجه درخواست پذیرش متقاضی به جریان نیافتاده و مورد بررسی قرار نخواهد گرفت.

در کنار این ها در نظر بگیرید که برای یک متقاضی تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری در هر رشته و دانشگاهی در مالزی (اعم از دولتی و خصوصی)، ارائه ی حداقل 2 سال سابقه کار مفید و مرتبط با رشته ی تحصیلی الزامی می باشد. متقاضیانی که نمی توانند سابقه ی کار مرتبط به این نحو را ارائه نمایند، شانس بسیار پایینی برای پذیرش دارند.

لازم است متقاضیان دوره های کارشناسی ارشد در نظر بگیرند که دوره های کارشناسی ارشدی که تنها شامل کلاس درس و پروژه (بدون پایان نامه و دفاع) هستند، هم به لحاظ علمی بیشتر به دانشجویان کمک می کنند زیرا دانشجو درحال تغییر مکان از یک سیستم آموزشی به یک سیستم آموزشی جدید است و کلاس های درس تطبیق یافتن دانشجو با محیط علمی و زبان جدید را تسریع می کنند، هم به علت عدم نیاز به مشخص کردن اساتید راهنما شانس پذیرش بالاتری برای متقاضیان فراهم می کنند. بنابراین توصیه ی اکید مشاورین ایران ایندیا این است که در شرایطی که رشته ی مورد علاقه ی شما در حالت های مختلف (کلاس درس )+پروژه[ / کلاس درس+پایان نامه / فقط پایان نامه) برگزار می شود، حالت "صرفاً کلاس درس" را انتخاب کنید که پروژه و پژوهش نیز دارد، اما دفاع از پروژه مورد نیاز نیست.

هنگام دریافت مشاوره تحصیلی جهت پذیرش دوره های کارشناسی ارشد و دکتری در هر یک از دفاتر ایران ایندیا، از مشاور خود بخواهید برایتان توضیح دهد:

1- با توجه به رشته ی تحصیلی شما در مقاطع قبلی، برای چه گرایش ها و رشته هایی شانس بالاتری برای اخذ پذیرش دارید؟

2- وضعیت معدل و ریز نمرات شما برای درخواست پذیرش در کدام دانشگاه / رشته مناسب است؟

3- آیا دانشگاهی که از آن فارغ التحصیل شده اید مورد تایید دانشگاه مقصد هست؟

4- آیا دانشگاه مورد نظر شرط خاصی برای ارائه مدارک رسمی و بین المللی زبان انگلیسی دارد؟

5- وضعیت اعتبار بین المللی این دانشگاه چطور است؟



توجه کنید که حتی اگر دانشگاه مورد نظر جهت بررسی مدارک از شما مدرک زبان نخواهد، دانستن زبان انگلیسی آنهم در سطح بسیار عالی برای تحصیل در دوره های کارشناسی ارشد و دکتری در این کشور حیاتی و اجتناب ناپذیر است. بنابراین سعی کنید یا قبل از دادن درخواست پذیرش و یا همزمان با آن حتماً یک دوره فشرده آموزش زبان انگلیسی را بگذرانید. به دلایل بسیاری که در راهنمای "اهمیت دوره های زبان انگلیسی" به تفصیل به آنها پرداخته شده است، توصیه ی اکید می کنیم با توجه به اهمیت و کمبود وقت، از اتلاف زمان و هزینه در ایران جداً بپرهیزید و دوره های زبان انگلیسی را در مالزی بگذرانید. فراموش نکنید از مهمترین فاکتورهای یادگیری یک زبان خارجی، قرارگرفتن در محیط و اجتماعی است که مردم در آن به آن زبان تکلم می کنند.

مشاورین ایران ایندیا به شما که متقاضی دوره های کارشناسی ارشد یا دکترا در مالزی هستید توصیه می کنند علاوه بر جدی گرفتن بحث دوره های زبان انگلیسی و گرفتن مشاوره ی دقیق؛

- برای تحصیل در رشته های خاص که از تمام رشته ها دانشجو می پذیرند از اطلاعات بالا استفاده کنید

- برای تحصیلات تکمیلی در رشته ها و گرایش های مهندسی عمران، ساخت و سازه، حمل و نقل، مهندسی محیط زیست، شاخه های مهندسی برق، الکترونیک، مکاترونیک، مخابرات، قدرت، گرایش های مهندسی شیمی، پلیمر، مهندسی نفت، مهندسی گاز، شاخه های زمین شناسی، ژئوماتیک و ژئوتکنیک، هیدروگرافی، تحقیقات ماهواره و ناوبری، گروه مهندسی مکانیک، تولید، مهندسی صنایع، مهندسی مواد، طراحی صنعتی، طراحی شهری، برنامه ریزی توریسم، کارشناسی ارشد و دکتری در مدیریت، توسعه منابع انسانی، شاخه های مختلف علوم تربیتی و غیره می توانید از دانشگاه UTM، دانشگاه صنعتی مالزی استفاده کنید.

- برای تحصیل در تخصص های پزشکی، دندان پزشکی، داروسازی، شاخه های بهداشت، جراحی و غیره می توانید از دانشگاه USM (Link) استفاده کنید.

- برای تحصیلات تکمیلی در شاخه های متنوعی از علوم انسانی مانند اقتصاد، مدیریت، زبان و ادبیات انگلیسی، مددکاری، مطالعات دیپلماتیک، علوم سیاسی، جامعه شناسی، مردم شناسی، باستان شناسی، زبان شناسی، تاریخ، جغرافیا، مطالعات اسلامی، فلسفه، شاخه های توسعه، جمعیت شناسی، برنامه ریزی، مطالعات زنان، علوم ارتباطات، روزنامه نگاری، تبلیغات، فیلم و پخش، مطالعات فرهنگی و رسانه، تکنولوژی آموزشی و غیره و همین طور گروه هنر مانند موسیقی شناسی، تئاتر و نمایش، بازیگری و کارگردانی، عکاسی، نقاشی، آهنگسازی و موسیقی شناسی قومی می توانید از دانشگاه USM استفاده کنید.

- برای تحصیلات تکمیلی در گروه رشته های علوم پایه و علوم کاربردی مانند شاخه های مختلف زیست شناسی، حشره شناسی، جانورشناسی، میکروبیولوژی، انگل شناسی، گروه شیمی، شاخه های ریاضی، گروه فیزیک، ژئوفیزیک، بیوفیزیک، نجوم، اخترفیزیک و مطالعات اتمسفر، مطالعات دریایی و رشته های مرتبط، تکنولوژی غذایی، معماری، طراحی مناظر، توسعه توریسم، مدیریت پروژه، طراحی داخلی، برنامه ریزی شهری، علوم کامپیوتر، هوش مصنوعی، سیستم های اطلاعاتی و غیره نیز می توانید از دانشگاه USM مالزی استفاده نمایید.
پاسخ
تشکر کنندگان: honey62 ، msar
با سلام به شما دوست عزیز
شما نظر سنجی خود را در جای مناسب مطرح نکردید اینجا بخش مربوط به امارات میشه برای مالزی یه طبقه پایین تره!!!!!!!
We Can Change Cool
پاسخ
تشکر کنندگان: aliosat ، msar




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان