کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
انعام دادن (Tip) در آمریکا
انعام دادن در آمریکا
در حال ايده آل، به کسی که خدمات خوبی ارائه مي کند انعام داده می شود. انعام به مبلغ صورتحساب افزوده می شود. در بعضی مواقع، دادن انعام چنان رایج است که اگر شما این کار را نکنید، اين كار شما در نظر مردم ناپسند جلوه می کند. بنابراین، انعام در این گونه مواقع الزامی محسوب مي شود.
به طور کلی، مبلغ انعام بین 15 تا 20 درصد متغير است يا مي تواند مقدار ثابتي نزديك به درصد مناسب باشد. مبلغ انعام در حقيقتً به موقعيتي كه در آن قرار داريد بستگي دارد.
در رستوران‌ها
ممكن است تعجب كنيد اگر بدانيد كه دستمزد پيشخدمتهاي رستوران‌ها عموماً بسيار كمتر از حداقل دستمزد فدرال و معمولاً در حد ساعتي 2 دلار و 13 سنت است، زيرا انتظار مي رود كه از مشتريان انعام دريافت كنند. بنابراين، وقتي به رستوران مي رويد، لطفا انعام خوبي بدهيد. در بعضي جاها انعام به طور اتوماتيك در صورتحساب منظور مي شود. حتي در برگه يا فيش پرداخت با كارت اعتباري هم در محلي كه مبلغ را درج مي كنيد، ممكن است براي اطمينان شما چندين مبلغ انعام از پيش محاسبه شده وجود داشته باشد، مثلاً 10 درصد، 15 درصد، يا 20 درصد.
شما مي توانيد خودتان مبلغ انعام را در برگه پرداخت با كارت اعتباري وارد كنيد يا حتي آن را به طور نقد پرداخت كنيد.
لطفا توجه داشته باشيد كه بسياري از صاحبان هندي‌تبار رستوران‌ها انعامي را كه شما در برگه پرداخت با كارت اعتباري درج مي كنيد به پيشخدمتها نمي دهند. بنابراين اگر به طور نقد پرداخت كنيد خيلي بهتر است. در برخي مواقع امكان دارد كه صاحب يا مدير رستوران، جيب پيشخدمتها را در پايان شيفت كاري خالي كند و انعام‌ها را براي خود بردارد. در اين حالت شما نمي توانيد به پيشخدمت كمكي بكنيد، گرچه اين گونه موارد بسيار نادر است.
البته اگر پيشخدمتها هيچگونه خدماتي ارائه نكرده باشند، يا همه چيز به صورت سلف سرويس باشد، نيازي به دادن انعام نيست.
در مسافرت
شما بايد به ميزان 10 درصد كرايه تاكسي به راننده انعام بدهيد. راننده تاكسي معمولاً بايد به شما در سوار يا پياده كردن چمدان‌ها كمك كند. در فرودگاه، باربرهايي هستند كه باربر فرودگاه (Skycap) ناميده مي شوند و مي توانند به شما در حمل بار كمك كنند. شما بايد به ازاي هر چمدان به آنها 1 تا 2دلار انعام بدهيد. لازم نيست به خدمه پروازي يا كاركنان كانتر بليت و غيره انعام بدهيد. اگر به ويلچر نياز داشته باشيد، بايد دست كم 5 دلار به ازاي هر ويلچر انعام بدهيد. در جاهاي ديگر، مثل مركز خودروهاي كرايه‌اي، معمولاً بايد به كسي كه در حمل چمدانهاي شما كمك مي كند، 1تا 2 دلار انعام بدهيد.
وقتي به هتل رسيديد، بايد 1 تا 2 دلار به ازاي هر چمدان به خدمتكار يا درباني كه چمدانهاي شما را حمل مي كند، انعام بدهيد. اگر نمي خواهيد براي چند شب در هتل اقامت داشته باشيد، لازم نيست به نظافتچي انعام بدهيد. به كارمندان دفتري انعام ندهيد.
در سلماني ها و سالن هاي زيبايي
در اين گونه محل ها معمولاً بايد 10 تا 20 درصد هزينه خدمات دريافت شده، انعام بدهيد.
موارد عدم پرداخت انعام
پرداخت انعام در پمپ بنزين ها لازم نيست. اغلب پمپ بنزين ها سلف سرويس هستند. در نيوجرسي و اورگون خدمتكارها باك بنزين شما را پر مي كنند.
در خواربار فروشي ها (grocery) لازم نيست انعام بدهيد، مگر اين كه كسي شما را در گذاشتن بار در ماشينتان كمك كند.

منبع: Immihelp
پاسخ
مرسي به موضوع مهمي اشاره كرديد من و همسرم هميشه سر اين موضوع اختلاف نظر داريم آيا در اروپا هم مي توان از اين فرمول ها استفاده كرد؟
گروه F4
تاریخ PD: نوامبر 2005
پاسخ
تشکر کنندگان: maaref ، frozen mind ، taherifar
کارواش رو هم به لیست اضافه کنید . قصه اش مثل همان رستوران هست ولی بدتر . همیشه ترس رو تو چهره این
بینوایان غیر قانونی که در این بلک مارکت مشغولند میشه دید و غمگین شد.
آنکس که نداند و بداند که نداند
لنگان خرک خویش به مقصد برساند
پاسخ
(2011-10-01 ساعت 11:06)Akta نوشته:  مرسي به موضوع مهمي اشاره كرديد من و همسرم هميشه سر اين موضوع اختلاف نظر داريم آيا در اروپا هم مي توان از اين فرمول ها استفاده كرد؟

بله
انعام در رستوران ها 5 تا 20 درصده(در کشورای مختلف متفاوته).هرچند قانون اجباری برای دادن انعام وجود نداره اما همه انعام میدن.
تاکسی قانون متفاوتی داره.بعضی کشورا انعام مرسوم نیست بعضی جاها 10 درصد از کرایه

توضیحات بیشترش اینجا هست
http://en.wikipedia.org/wiki/Tipping_by_region
پاسخ
تشکر کنندگان: mavarfan ، maaref ، یاشار و ماری ، tata63 ، OverLord ، Solitude ، taherifar
(2012-06-11 ساعت 00:40)yami نوشته:  ....
از چیزی هم که در مورد رستوران متنفرم «تیپ» یا بقولی همون شاگردونه یا پول چایی هست! چون خودم کار رستوران کمتر از یک هفته کردم و کسی بهم تیپ میپ نداده که هیچ، تیپ هم اومده، تا جایی که بتونم از دادن «تیپ» فرار میکنم!! پول یامفت که گیر نیاوردم! (فلسفه چرا کریمخان بخوره؟ خودم میخورم!)
منطقشم براتون توضیح بدم...
یک گارسون برای من در مثلا اپل بیز بیش از ده دقیقه کلا وقت نمیذاره. ده دقیقه با حساب پایه حقوق مینیمم اینجا که همه مون میگیریم میشه، 1.5 دولار. یعنی 15 درصد ده دولار که معمولا حداقل درصد تیپ هست ولی بدبختی اینه که شما نمیتونی 1.5 دولار تیپ بدی! میکوبن (بصورت مجازی) تو کله ات! پس باید یک 5 دولاری (طرف خودمون رو میگم که از شانس من ثروتمند نشینه و من باید جور پولداراشو بکشم!) بذاری رو میز. منم کلا نمیذارم! البته با خانومم همیشه سر این قضیه بحث داریم چون اون معتقده تیپ دادن به مقدار کافی از نون شبم واجبتره! (و صد البته که بعدا متوجه میشم که تیپه رو یک جوری از چش من پنهون رو میز گذاشته!!) بهرحال من چون حقوق پایه میگیرم برای ده دقیقه وقت گارسون هم بیشتر از حقوقی که به خود من برای ده دقیقه میدن حاضر نیستم خرج کنم!! حرفیه؟؟؟؟
یامی جان, اینجا توی کالیفرنیا رسم است که برای انعام نصف مالیات غذا را می دهند و کمتر کسی بیشتر انعام می گذارد. مثلا اگر یک غذا در رستوران هشت دلار باشد حدود سه دلار مالیات می شود و یک دلار و نیم هم انعام. اینجوری خیلی خوب است چون آدم تکلیف خودش را می داند ولی من معمولا آن را گرد می کنم و مثلا به جای یک دلار و نیم دو دلار می دهم.
البته رستوران های آماده و ساندویچی ها که اصلا انعام ندارد. سابوی هم واقعا خوب است و اگر می خواهید ساندویچ بخورید بسیار بهتر از جاهای دیگر است. البته مرغ و بوقلمون و گوشت قلقلی هم دارد و می توانید بگویید ساندویچ شما را گرم کنند. سبزیجاتش هم واقعا تازه و متنوع است ولی ممکن است اول برای شما سخت باشد که سفارش بدهید چون از شما هی سوال می کند که ساندویچ شما را چکار کند و چه چیزی توی آن بریزد. بهتر است از همان اول بگویید همه چیز بریز و خیال خوتان را راحت کنید. فقط باید حواستان به آلوپینو باشد که یک ترشی فلفل تند مکزیکی است و اگر به آن عادت نداشته باشید خوب می سوزاند و نه تنها دهان بلکه لب و لوچه شما را هم قوام می دهد.
با آرزوی موفقیت برای شما
پاسخ
(2012-06-11 ساعت 00:40)yami نوشته:  من که کشته مرده همبرگرهای Duffy's و Applebee's هستم.
سوپ و سالاد نامحدود (ماهانه با سرعت 2Mbps!!!!) رستوران Olive Garden رو هم خیلی خوش دارم..........

اين رستوران دارهاي امريكايي طمعكار اين سيستم تيپ دادن رو راه انداختند. در واقع مشتري حقوق گارسون رو ميده. اگر حداقل حقوق ٧ دلار در ساعت باشه، پايه حقوق يك گارسون حدود ٤ دلاره يعني نصف بيشتر دستمزد يك گارسون از تيپ دادن در مياد. پس بهتره كه تيپ اون بدبخت رو بدي Big Grin

ولي از تيپ دادن به راننده تاكسيها ناراضي هستم چون هيچ دليلي نداره. اونا خودشون بلدند با دور كردن مسير كرايه اضافي بگيرند. مثلا تو شهر ميامي كه اكثريت راننده تاكسيها از هاييتي هستند و ٨٠٪ مواقع به طوري ميخواستند نقش كريم تيز رو بازي كنند.
پاسخ
تشکر کنندگان: laili ، frozen mind ، mavarfan ، Omidooo ، ranebr ، Solitude ، soli asali ، EKAM ، taherifar ، kamali2025
تیپ دادن هم یکی از اون موارده که باید خودمون رو باهاش وفق بدیم. همونطور که برای زندگی در اینجا مجبوریم دست از تبدیل دلار به ریال بکشیم وگرنه دیوونه میشیم , باید دست از مقایسه قانون تیپ هم برداریم. امریکایی ها این پول رو جزو پول غذا می دونن. اگه تیپ ندن انگار درصدی از پول غذاشون رو ندادن و وجدان درد می گیرن.
قانون آرش هم جالب بود. اما راستش من فکر می کردم برای رستوران مالیات نمی دیم ! دوستان من یادم دادن که اگه از غذا و سرویس ناراضی بودی 10% پول غذا رو تیپ بده و اگر راضی بودی بین 15-17 % .حالا با توجه اینکه مالیات LA هشت درصده , تیپشون میشه 12% بنابراین ما زیادی تحویلشون می گیریم .
پاسخ
تشکر کنندگان: frozen mind ، Omidooo ، soheilbadami ، Solitude ، soli asali ، taherifar
(2012-06-12 ساعت 20:32)shahrzad_a نوشته:  تیپ دادن هم یکی از اون موارده که باید خودمون رو باهاش وفق بدیم. همونطور که برای زندگی در اینجا مجبوریم دست از تبدیل دلار به ریال بکشیم وگرنه دیوونه میشیم , باید دست از مقایسه قانون تیپ هم برداریم. امریکایی ها این پول رو جزو پول غذا می دونن. اگه تیپ ندن انگار درصدی از پول غذاشون رو ندادن و وجدان درد می گیرن.
قانون آرش هم جالب بود. اما راستش من فکر می کردم برای رستوران مالیات نمی دیم ! دوستان من یادم دادن که اگه از غذا و سرویس ناراضی بودی 10% پول غذا رو تیپ بده و اگر راضی بودی بین 15-17 % .حالا با توجه اینکه مالیات LA هشت درصده , تیپشون میشه 12% بنابراین ما زیادی تحویلشون می گیریم .

در كل ٢ دلار ٣ دلار بيشتر پول دادن چيزي نيست كه بخواهيد فكرتون رو مشغول كنيد. اون دقت رو تو كارتون بخرج بديد، ١٠٠ برابرش رو در مي آوريد.
Cool
پاسخ
تشکر کنندگان: laili ، apoornaki ، Omidooo ، mavarfan ، amir_arian ، Solitude ، soli asali ، taherifar
تیپ یکی از پولهائیه که من با طیب خاطر و وجدانی آسوده خرج میکنم برای گارسونی که با حداقل حقوق و روی خوش با اون کار سنگین با هزار تا دردسر سرویس میده .به نظر منم 3 یا 4 دلار بیشتر تاثیری تو زندگی هیچکدوم ما نداره ولی من شدیدا به انرژی مثبت بعد از اون اعتقاد دارم ..کلا تیپ دادن توی رستوران توی آرایشگاه برای پارکینگ و کسائی که بیشتر زندگیشون از این 2 و 3 دلار ما میگذره ندادنش یه مقداری بی انصافیه ..
حالا در مورد رستوران ..دوستان به نظر میرسه همه اینجا یه جورائی خوش سلیقه ان و خوش خوراک ..پس بهتون پیشنهاد میکنم به رستورانهای
Cheese cake factory , Yard house , elephant bar هم یه سفری داشته باشین ..و اگه اهل غذای چینی هستید هم رستوران Pf chang هم خوبه ..البته بعید میدونم نرفته باشین چون ظاهرا همه اهل غذائین Smile
پاسخ
تشکر کنندگان: apoornaki ، hoda2012 ، shahrzad_a ، Omidooo ، soheilbadami ، mavarfan ، honey62 ، Solitude ، soli asali ، EKAM ، hamed1286 ، taherifar ، SomeOneX ، bugbear
یه چیزی یادم افتاد. اگه با جمع بیش از 6 نفر به رستوران رفتین به ته صورت حساب دقت کنین. اکثر اوقات خودشان تیپ را به فاکتور اضافه می کنن. حواستون باشه دوبرابر تیپ ندین.
پاسخ
یعنی مشخصا می نویسن تیپ فلان قدر؟!!!
[en] PD: Jan. 6, 2001
Visa: July 2012
F4
[/en]
پاسخ
تشکر کنندگان: storagemeter ، soheilbadami ، SH1A2R3 ، taherifar
در تلفن های هوشمند یک برنامه ای هست که انعام را بر اساس صورت حساب محاسبه می کند. یک لینک هم هست که می توانید از روی آن انعام را حساب کنید:
http://www.onlineconversion.com/tip_calculator.htm
طبق این محاسبه گر برای یک غذای مثلا ده دلاری یک و نیم دلار انعام باید داد.
با آرزوی موفقیت برای شما
پاسخ
(2012-06-13 ساعت 21:06)frozen mind نوشته:  یعنی مشخصا می نویسن تیپ فلان قدر؟!!!

بله . آخر فاکتور اگه نوشته باشه Gratuity فلان قدر یعنی تیپ محاسبه شده.Tongue
پاسخ
(2012-06-13 ساعت 21:54)zaherbin نوشته:  بنظر من در ...
1.در پنجاه ایالت دادن حقوق کم با این فرض که تیپ جبران میکند جرم است.

کدوم جرم ؟ این یک رویه بسیار معمول هست در رستوران - کارواش - و ..

آنکس که نداند و بداند که نداند
لنگان خرک خویش به مقصد برساند
پاسخ
تشکر کنندگان: Omidooo ، frozen mind ، saied-k ، mavarfan ، Solitude ، soli asali ، taherifar
مگر طبق قانون نباید حد اقل حقوق رو رعایت کنن. مثلا آمریکا سرزمین قانون و قانون مداریه. چرا باید کار توی رستوران ۴ دلار باشه؟ من خودم یکی از اونهایی بودم که گفتم سال آینده که اومدم با کار ساده که حد اقل حقوق رو میدن میتونم با ساده زندگی کردن و همخونه شدن و اینا تا مدتی بگذرونم. باز هم نفهمیدم جریان چیه
پاسخ
تشکر کنندگان:




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان