کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
مهاجرت نیروی کار به اروپا با کارت آبی
کمیسیون اروپا برنامه اش را برای ارائه 'کارت آبی' یا 'بلوکارد' به متخصصان خارجی اعلام کرده است.این کارت که مشابه 'گرین کارد' یا 'کارت سبز' آمریکا طرح ریزی شده به عنوان مجوز اشتغال و اقامت در کشورهای اروپایی، برای مهاجران ماهر و خانواده های آنان، صادر خواهد شد.اتحادیه اروپا می گوید ظرف بیست سال آینده، به بیست میلیون مهاجر با مهارت های فنی و حرفه ای نیاز دارد و در حال حاضر با کمبود شدید متخصص در رشته های مهندسی و فن آوری رایانه روبرو است.


'کارت آبی' که از همتای آمریکایی خود محدودیت های بیشتری برای دارنده آن در بر دارد، باید از سوی همه ۲۷ کشور عضو اتحادیه اروپا مورد تایید قرار گیرد.خبرنگاران می گویند هدف دیگر ارائه این طرح، جلوگیری از فرار مغزها به سوی بازار کار در آمریکاست..مارک ماردل خبرنگار بی بی سی در بروکسل می گوید، این یک برنامه جنجالی است و از هم اکنون مشخص است که بعضی از کشورها با آن مخالفت خواهند کرد.


بریتانیا، ایرلند و دانمارک از جمله کشورهایی هستند که ممکن است از طرح جدید جذب نیروی کار ماهر پشتیبانی نکنند.قامات بریتانیایی می گویند در حال بررسی این طرح هستند. اما به گفته خبرنگاران، به نظر نمی رسد دولت بریتانیا، علاقه ای به این برنامه داشته باشد و نظام امتیازی را ترجیح می دهد.


نگرانی کشورهای فقیر

و زمانی که مهاجران نهایتا به کشورهای خود بازگردند، چنانچه بسیاری چنین می کنند، مهارت های تازه ای آنها می تواند به بهبود استانداردهای زندگی در کشور مبدا کمک کند.البته در همین حال منتقدان 'کارت آبی' هم نگرانند تلاش اروپا برای جذب نیروی کار ماهر، به افزایش فرار مغزها از کشورهای فقیرتر منجر شود.فرانکو فراتینی، کمیسر قضایی اتحادیه اروپا گفته است هدف این طرح بازکردن درهای این اتحادیه نیست.ه گفته او: "این سیاست درهای باز نیست ... این سیاستی است که بر اساس تصمیم یک کشور عضو، گروهی از مشاغل انتخاب می شوند. اگر کشوری به مهندس یا پزشک نیاز دارد، باید تصمیم بگیرد چه تعداد و بعد ما رویه ای هماهنگ را برای اجرا در اختیارش می گذاریم."


برای گرفتن 'کارت آبی' متقاضیان باید مدرک تحصیلی تایید شده خود را ارائه کنند و حداقل سه سال در رشته مورد نظر تجربه کار حرفه ای داشته باشند.


آنها باید بتوانند در کشورهای عضو اتحادیه اروپا یک فرصت شغلی یک ساله پیدا کنند که شهروندان اروپایی متقاضی انجام آن نباشند.بعد از دریافت، دارندگان 'کارت آبی' و خانواده ی آنان، اجازه کار، اقامت و مسافرت در کشورهای این اتحادیه را بدست خواهند آورد.اعتبار این کارت دوسال خواهد بود، قابل تمدید است و به دارنده آن پس از پنج سال به طور خودکار اقامت دائم داده می شود.

دعوای سیاسی
در گوشه و کنار اروپا بر سر مسئله مهاجرت تنش شدیدی میان سیاستمدارن وجود دارد. آنها می دانند که رای دهندگان نسبت به مسئله مهاجران نگرانند و در مقابل، شرکت های تجاری نیز هر چه بیشتر به فارغ التحصیلان هندی و چینی نیاز دارند.کشورهای اروپایی و آمریکایی، به طور گسترده به جذب نیروی کار متخصص می پردازند.کشورهای درحال توسعه نگران هستند که مهاجرت بسیاری از کارگران ماهر به خارج، هزینه سنگینی برای کشورها مبدا به همراه دارد.


آنها استدلال می کنند که پولی که صرف تحصیلات عالی جوانان خود کرده اند با خروج آنها از کشور هدر می رود و به علاوه ممکن است طبقه سرمایه گذار و تولیدکننده را نیز از دست بدهند.با این حال اکثر مطالعات نشان می دهد که مهاجرت بخش های تحصیل کرده و ماهر در دراز مدت بیش از آنکه به ضرر این کشورها باشد به نفع آنهاست.برای مثال پولی که کارگران مهاجر برای خانواده های خود بازپس می فرستند به اقتصاد این کشورها کمک می کند.


کارت سبز
- ارائه اقامت دائم به دارنده
- اعتبار ده ساله، قابل تمدید
- مجوز اقامت، کار و سفر در آمریکا
- پنج راه دریافت کارت: استخدام، ارتباط فامیلی، قرعه کشی، سرمایه گذاری، یا اقامت قبل از ۱۹۷۲
- تابعیت آمریکایی پس از پنج سال


كارت آبي
- اقامت دائم به دارنده نمی دهد
- اعتبار دو ساله، قابل تمدید
- مجوز اقامت، کار و سفر در اروپا
- متقاضی باید قرارداد یک ساله کار در اتحادیه اروپا را داشته باشد
- اقامت دائم به صورت خودکار بعد از پنج سال
پاسخ
مجلس آلمان قانونی را تصویب کرده که اشتغال دانش‌آموختگان و متخصصان خارجی در این کشور را ساده‌تر می‌کند. از این پس کارتی آبی رنگ، جواز ورود آسان‌تر مهاجران تحصیلکرده به عرصه حرفه و کار آلمان خواهد بود. کارت آبی اتحادیه اروپا به کسانی داده می‌شود که شهروند کشوری خارج از این اتحادیه بوده و نیروی کار تخصصی محسوب شوند. متقاضیان دریافت این کارت باید واجد شرایطی باشند که مدرک دانشگاهی و ارائه یک قرارداد کاری با درآمد سالانه دست‌کم ۴۴۸۰۰ یورو بخشی از آن است.

طبق قانون جدید، متخصصان مشاغل خاص یا کمیاب نیز شانس بیشتری برای پذیرش درخواست مهاجرت خواهند داشت. این گروه می‌توانند با درآمد سالانه ۳۵۰۰۰ یورو هم روی پذیرش خود حساب کنند. مهندسان، دانش‌آموختگان رشته‌های ریاضی، پزشکان و کارشناسان علوم کامپیوتر در شمار این گروه قرار دارند.تاکنون حداقل درآمد لازم برای اقامت قانونی شهروندان خارجی در کشورهای عضو اتحادیه اروپا ۶۶۰۰۰ یورو در سال بود.دارندگان کارت آبی می‌توانند پس از سه سال اشتغال، به شرط داشتن یک قرارداد کاری معتبر، روی اقامت دائمی برای خود و خانواده ‌حساب کنند. این مهلت سه ساله در صورت مهارت فرد مهاجر در تکلم به زبان آلمانی، به دو سال تقلیل می‌یابد.

کارت برنده جویندگان کار
طبق مصوبه جدید مجلس آلمان، متخصصان خارجی علاقمند می‌توانند ویزایی شش ماهه به منظور پیدا کردن کار در این کشور دریافت کنند. هم‌چنین به دانشجویان خارجی نیز مهلتی یک سال و نیمه پس از پایان تحصیل داده می‌شود تا شانس خود برای یافتن شغل را امتحان کنند.

قانون موسوم به "کارت آبی"، تسهیلاتی نیز برای کارفرمایان در نظر گرفته و اولویت‌بندی‌های موجود در مراتب استخدامی را حذف کرده است. اداره کار آلمان تاکنون اولویت پر کردن یک پست خالی در موسسات و ادارات را به شهروندان آلمانی داده اما کارفرمایان با اتکاء به این مصوبه می‌توانند با دست باز و بدون هماهنگی با اداره کار آلمان، متخصصان خارجی را استخدام کنند.این قانون تسهیلات دیگری نیز برای مهندسان و صاحبان حرفه‌های ویژه در نظر گرفته است. گروه خاصی از نیروی کار ماهر خارجی می‌توانند مشمول مقررات حداقل درآمد نشوند.

مواضع احزاب نسبت به قانون جدید
کلیه احزاب دارای نماینده در مجلس سراسری آلمان به غیر از حزب چپ به این مصوبه رای مثبت دادند. این مصوبه باید از سوی شورای فدرال آلمان نیز تصویب شود و هرچه زودتر به جریان افتد.هانس پتر فریدریش، وزیر کشور آلمان از حزب سوسیال مسیحی این مصوبه را گامی مهم در مبارزه با کمبود نیروی متخصص در آلمان و پیامدهای ناشی از آن خوانده است. حزب سوسیال دمکرات آلمان اما ضمن استقبال از این مصوبه، بر لزوم پاسداری از سقف حداقل دستمزد تاکید کرده است.دانیلا کولبه، نماینده سوسیال دمکرات‌ها در مجلس فدرال آلمان گفته که ۳۵۰۰۰ یورو درآمد سالانه برای یک متخصص، معنایی جز آستانه فقر ندارد و این مغایر ارزش‌های اتحادیه اروپاست.

نمایندگان حزب سبزها و حزب چپ آلمان نیز با انتقاد از دستمزد سالانه ۳۵۰۰۰ یورویی برای یک نیروی کار ماهر، پیشنهاد اصلاح مصوبه اخیر را داده‌اند. آنها از جمله تصریح کرده‌اند که تکلم به زبان انگلیسی برای بسیاری از متخصصان ضروری‌تر از زبان آلمانی است و مشوق‌های مربوط به زبان آلمانی در قانون اخیر باید تغییر کنند.


شرایط دریافت کارت آبی

بر اساس قانون کارت آبی افرادی ‌که مدرک تحصیلی‌شان در آلمان به رسمیت شناخته شود‌، می‌توانند با ویزایی ۶ ماهه به آلمان سفر کنند. این اشخاص در این مدت ۶ ماه فرصت دارند به جستجوی کار بپردازند و در صورت یافتن شغل مورد نظر نسبت به دریافت اقامت اقدام کنند. کارت آبی در مرحله اول تنها برای اقامت حداکثر ۳۳ ماهه یا مدت اعتبار قرارداد کار متقاضی در نظر گرفته شده است. البته بعد از این مدت، امکان تبدیل به اقامت دا‌‌ئم وجود دارد. درصورتی‌که متقاضی مدرک زبان آلمانی با سطحB1 ارا‌ئه دهد، این مدت زمان ۳۳ ماهه به ۲۱ ماه کاهش می‌یابد و در نتیجه شخص زودتر می‌تواند برای اقامت دا‌ئم اقدام کند.به گفته ممد کلیچ متقاضیان می‌بایست از کشور خود برای دریافت اقامت اقدام کنند. آن‌ها می‌توانند با مراجعه به سفارت و کنسولگری آلمان در کشور خود در این زمینه اطلاعات دریافت کنند. البته از طریق اینترنت هم امکان دسترسی به این اطلاعات وجود دارد.یکی از مراکزی که کار ارزیابی و معادل سازی مدارک تحصیلی متقاضیان را انجام می‌دهد، اداره مرکزی آموزش خارجیان (ZAB) مربوط به وزارت فرهنگ آلمان است:
http://www.kmk.org/zab/zeugnisbewertungen.html

اطلاعات بیشتر در مورد کارت آبی آلمان
http://www.bamf.de/EN/Migration/Arbeiten/arbeiten.html

اطلاعات بیشتر در مورد کارت آبی مربوط به اتحادیه اروپا
http://www.bluecard-eu.de/eu-blue-card-germany

منبع: http://www.if-id.de
پاسخ
برخی قانون کارت آبی را الگوبرداری شده از "کارت سبز" آمریکا می‌دانند. اما تفاوت عمده‌ای میان این دو وجود دارد و آن هم اجازه‌ی اقامت دا‌ئمی است که "کارت سبز" از همان ابتدا به شخص متقاضی می‌دهد.

ممد کیلیچ در رابطه با تفاوت کارت آبی با کارت سبز آمریکا می‌گوید: «برای متخصصان برتری که تصمیم به مهاجرت دارند، مهم‌ترین موضوع اقامت است. آن‌ها به این توجه نمی‌کنند که درآمد ماهانه‌شان ۵۰۰ یورو کمتر یا بیشتر است، بلکه دریافت اقامت دا‌ئم از همان بدو ورود برایشان اهمیت بیشتری دارد. به همین دلیل همچنان احتمال این‌که این متخصصان کشور‌آمریکا و کانادا و استرالیا را برای مهاجرت ترجیح بدهند بیشتر است.»کیلیچ امیدوار است درصورت برگزیده شدن حزب سبز در انتخابات و شرکت در دولت ائتلافی در سال ۲۰۱۳ این حزب بتواند شرایط مهاجرت را برای این افراد بهتر و آسان‌تر کند.

ساسان حشمت که در حال حاضر علاوه بر کار وکالت در دادگاه‌ها به عنوان حقوق‌دادن و مشاور اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان فعالیت دارد‌، در این زمینه به دویچه‌وله می‌گوید:« آلمان دارای شبکه خدمات اجتماعی بهتری نسبت به دیگر کشورهای مهاجر‌پذیر است و به شهروندانی که اقامت دا‌ئم این کشور را می‌گیرند، حقوق بیکاری و بیمه تعلق می‌گیرد.»

انتظار می‌رود با تسهیل شرایط اقامت برای متخصصان از این پس تعداد بیشتری برای دریافت اقامت کاری در آلمان اقدام کنند.

شرایط بهتر برای دانشجویان

علاوه بر تسهیلاتی که صدور کارت آبی ایجاد می‌کند، دولت آلمان قصد دارد شرایط جذب دانشجویان خارجی در بازار کار این کشور را آسان‌تر کند. بدین شکل دانشجویان خارجی بیشتری بعد از پایان تحصیلات خود می‌توانند مشغول به کار شوند و کارت آبی بگیرند. طبق قانون جدید دانشجویان خارجی به جای ۹۰ روز ۱۲۰ روز در سال اجازه کار دارند و کسانی که قصد دارند پس از پایان تحصیل در آلمان بمانند دیگر مجبور نیستند ‌ظرف یک سال کاری واجد شرایط خودشان بیابند. آن‌ها از این پس برای این منظور ۱۸ ماه فرصت دارند.

و اما توضیح درباره سطح زبان و کاهش مدت زمان انتظار برای اقامت

سطح لازم زبان برای اقدام به دریافت پذیرش از دانشگاه‌های آلمان (B1) است. این مدرک اما برای تحصیل در دانشگاه‌های این کشور کافی نیست. سطح (C1)، معادل امتحانات ورودی به دانشگاه‌های آلمان (Test-DaF / DSH) است.

سطح زبان بر اساس چارچوب مشترک در اروپا به سه بخش اصلی تقسیم می‌شود. دوره‌مقدماتی (A)، دوره میانی (B) و دوره پیشرفته ©. هر یک از این دوره‌ها نیز در دو گروه سطح‌بندی می‌شوند که به ترتیب با حروف (A1 / A2)، (B1 / B2) و (C1 / C2) تعیین شده‌اند.

سطح مقدماتی (A1 / A2)

دوره‌های آموزش زبان در اروپا و بر همین مبنا یادگیری زبان آلمانی در آلمان و خارج از این کشور با (A1 / سطح مقدماتی) شروع می‌شود. زبان‌آموزان در این دوره با اصطلاحات روزمره آشنا می‌شوند و می‌توانند جملات ساده بسازند و مفهوم آن‌ها را درک کنند. این سطح، زبان آموز را در جهت رفع نیازهای ابتدایی با استفاده از زبان بیگانه آماده می‌کند. به طور نمونه زبان‌آموز در پایان این دوره قادر خواهد بود خود را معرفی کند و محل زندگی‌و علایق شخصی‌اش را نیز برای دیگران شرح دهد. او همچنین قادر خواهد بود به سوالاتی که در همین زمینه طرح می‌شوند نیز به طور ساده پاسخ دهد.

شرط ورود به دانشگاه‌های آلمان قبولی در آزمون Test-DaF
در صورتی که مخاطب زبان‌آموز با او آهسته سخن بگوید، زبان‌آموز در پایان دوره (A1) می‌تواند در گفت‌وگویی کوتاه به زبان خارجی شرکت کند. در پایان دوره (A2) زبان‌آموز مفهوم اصطلاحات رایج را درک می‌کند. موضوعاتی نظیر اشتغال، خانواده و خرید برای او آشنا خواهد بود و زبان‌آموز قادر است نظرات خود را در این موارد به زبان خارجی بیان کند. در موضوعات ذکرشده یادگیرنده زبان می‌تواند در گفت‌وگویی با ساختاری محدود و معین شرکت کند، منظور مخاطب را درک کند و پاسخ روشنی نیز بیان کند.

دوره میانی (B1 / B2)

پس از پایان دوره مقدماتی، مرحله میانی (B1 / B2)، آغاز می‌شود. در پایان دوره B1، (دوره‌ای که دریافت مدرک آن برای پذیرش از دانشگاه‌های آلمان الزامی است) زبان‌آموز قادر خواهد بود در موضوعاتی معین و در صورتی که از سوی مخاطب، زبان رایج و مرسوم استفاده شود، شرکت کند. در صورت سفر به کشور مقصد (کشوری که زبان‌آموز در حال فراگیری زبان رسمی آن کشور است)، او می‌تواند با مردم آن کشور ارتباط بر قرار کند. زبان‌آموز در پایان این سطح قادر خواهد بود، در مورد اتفاقات روزمره گزارش دهد و همچنین درباره‌ی برنامه‌ها و اهداف خود صحبت کند.

در پایان سطح (B2)، زبان‌آموز قادر خواهد بود به هنگام مطالعه‌ی متنی با ساختار پیچیده، مفاهیم و محتوای کلی آن را درک کند. او می‌تواند در مباحث تخصصی با موضوعاتی معین شرکت کند و نظر خود را بی آنکه دچار سردرگمی شود، بیان کند.

دوره پیشرفته (C1 / C2)

سطح پیشرفته با (C1) آغاز می‌شود. در پایان این دوره زبان‌آموز متن‌های پیچیده را به طور نسبی درک می‌کند. در هنگام سخن گفتن، بی آنکه نیاز به لغت‌نامه داشته باشد، منظور خود را به طور روان و شفاف به مخاطب منتقل می‌کند. از میزان آگاهی کسب‌شده در این دوره می‌توان در محیط دانشگاه، دوره‌های کارآموزی و همچنین در محیط کار بهره گرفت.

سطح (C2)، سطح پایانی یادگیری زبان براساس چارچوب تعیین شده در اروپا است. زبان‌آموز در این دوره مفهوم هر آنچه را که می‌خواند و یا می‌شنود بدون زحمت و به طور کامل درک می‌کند. او قادر خواهد بود، اطلاعات یک متن را خلاصه کرده، آن را هم به صورت کتبی و هم شفاهی به دیگران منتقل کند. پایان این دوره و قبولی در امتحان نهایی آن (ZOP / Zentrale Oberstufenprüfung)، علاقه‌مندان به تحصیل در آلمان را از شرکت در امتحان زبان برای ورود به دانشگاه‌های این کشور (Test-DaF و یا DSH) معاف خواهد کرد.

کاوه بهرامی
پاسخ
کمبود نیروی کار در رشته‌ های تخصصی،اقتصاد آلمان را با مشکلات بسیاری روبرو ساخته است. دولت آلمان در صدد است برای مقابله با این دشواری‌ها، از جمله در شرایط مهاجرت خارجی‌ها به آلمان تسهیلات چشمگیری ایجادکند.

نمایندگان دولت آلمان، اتحادیه ی کارفرمایان، تشکل های کارگری و کارمندی درنشستی، به توافق رسیدند که برای جبران کمبود نیروی کارتخصصی در آلمان، به طور هماهنگ برنامه ریزی کنند.

بر اساس پیش بینی های اداره ی مرکزی کار آلمان، تا سال ۲۰۲۵، بازار کاراین کشور با کمبود ۶ میلیون نیروی متخصص روبروست. مسئولان این اداره، از این رو پیشنهاد می کنند که دولت در سال های آینده دست کم با مهاجرت حدود دومیلیون نیروی متخصص موافقت کند.

لغو شرط ارجحیت
کارشناسان ولی معتقدند که مقررات موجود، دستیابی به این هدف را ناممکن می سازد. دولت آلمان، از این رو یکی از پیش شرط های تعیین کننده ی کسب مجوز مهاجرت از کشورهای خارج از محدوده ی کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا را، موسوم به شرط ارجحیت لغو کرده است. موافق این شرط، درخواست داوطلبان مهاجرت به آلمان، تنها در صورتی پذیرفته می شد که متقاضی آلمانی یا شهروندی ازاتحادیه ی اروپا برای استخدام در رشته ی انتخابی آنان وجود نداشته باشد.

دولت آلمان اکنون، این پیش شرط محدوده کننده را در مورد شغل هایی چون پزشکی و مهندسی مکانیک از میان برداشته است. نسخ این شرط، ولی به معنای اجازه ی ورود بدون کنترل پزشکان و مهندسان از کشورهای غیر عضو اتحادیه ی اروپا نیست.

مشکل اصلی؛ سطح بالای حقوق
با وجود این تغییر اساسی، کارشناسان معتقدند که مشکل اصلی بر سر راه مهاجرت خارجی های مقیم کشورهای غیراتحادیه ی اروپا به آلمان هم چنان باقی است.

شرط سطح حقوقی داوطلبان مهاجرت که سالانه دست کم ۶۶ هزار یورو ست. به عبارت دیگر متخصصان خارجی ای که مایلند وارد بازار کار آلمان بشوند، باید در شغل جدید خود،حقوقی معادل یا بیش از ۶۶ هزار یورو دریافت کنند. رئیس اتحادیه ی کارفرمایان آلمان، دیتر هونت این شرط را غیرقابل پذیرش می داند. او ضمن تأکید براین که ثبات آتی اقتصاد آلمان، بستگی به تأمین نیروی کار متخصص دارد ، دراین رابطه می گوید: به نظر ما، این سد غیرقابل عبور است.

حزب لیبرال های آلمان (FDP) نیز با این نظر موافق است. فیلیپ روسلر، رئیس این حزبکه با حفظ سمت وزیر اقتصاد آلمان نیز هست، معتقد است که: سطح حقوق سالانه ی۶۶هزار یوروی بسیار بالاست.

ما در رشته ی علوم طبیعی، بیش از ۱۴۰ هزار نفر،نیروی کار لازم داریم ولی تا کنون تنها ۱۶۹ نفر به دلیل شرط سطح بالای حقوق تقاضای مهاجرت داده اند. این واقعیت نشان می دهد که ما باید در مورد این شرط تجدیدنظر کنیم.

مخالفت سوسیال مسیحی ها

در میان احزاب ائتلافی دموکرات مسیحی (CDU) و سوسیال مسیحی بایرن (CSU)، حزب دوم با ایننظر مخالف است و خواستار آنست که تنها مهاجران متخصص با درجه ی ارشدی بالا به بازار کار آلمان جذب شوند. اورزولا فن در لاین، وزیر کار این کشور (CDU)، هم چونحزب لیبرال ها پیشنهاد می کند که سطح حقوقی داوطلبان متخصص، به ۴۰ هزار یورو در سال کاهش یابد. فن در لاین، در این رابطه می گوید:

دولت، اتحادیه ی کارفرمایان، تشکل های کارگری و کارمندی، در روز های آینده باید به این پرسش پاسخ دهند که آیا سطح ۶۶ هزار یورویی حقوق، با واقعیت جامعه ی ما همخوان است یا نه و آیا خانواده های جوانی که به عنوان نیروی کار متخصص به آلمان مهاجرت می کنند، می توانند بیش از آن، حقوق دریافت کنند. اورزولا فن در لاین معتقد است که سطح حقوقی مهاجران متخصص در آلمان باید با سطح حقوق در کشورهای دیگراروپایی هماهنگ شود: ما باید بتوانیم در بازار جهانی کار، با سایر کشورها رقابت و بهترین نیروهای متخصص را به کشور خود جذب کنیم.

موضع اتحادیه های کارگری
اتحادیه های کارگری آلمان، اصولاً موافق مهاجرت متخصصان از کشورهای غیرعضواتحادیه ی اروپا نیستند و معتقدند که دولت، ابتدا باید از ظرفیت نیروی کار موجود در داخل آلمان استفاده کند. این اتحادیه ها خواهان آنند که دوره های تخصصی برای زنان، بیکاران مسن، آلمانی های مهاجرتبار، معلول ها و دیگربیکاران غیرمتخصص دایر شود. به نظر مسئولان این اتحادیه ها، هزینه ی ایندوره های تخصصی، باید از بودجه ی دولت تأمین گردد.

میشائیل زومر، رئیس اتحادیه های کارگری آلمان، هم چنین تأکید می کند کهدر اتخاذ سیاست اشتغالی دولت، نیروی کار موجود در کشورهای عضو اتحادیه ی اروپا رانیز باید در نظر گرفت.

اومی گوید:تنها در سه کشور آلمان، اتریش و هلند،در صد بیکاری در میان جوانان کمتر از ده درصد است. در سایر کشورهای اروپایی، از جمله دراسپانیا، این رقم به بیش از ۴۴ درصد می رسد.

با این حال نمایندگان دولت آلمان، اتحادیه ی کارفرمایان، تشکل های کارگری و کارمندی بر سر یک نکته توافق دارند: این که چشم انداز شغلی فارغ التحصیلان خارجی دانشکده ها و مدارس عالی آلمان، هم از نظر حقوقی و هم در عمل باید بیش از پیش، تضمین و تأمین شود.
پاسخ
تشکر کنندگان: gbtm ، nora ، لی لا ، Yashar_a ، joseph ، 327 ، mohajer 01 ، سرباز هخامنشی ، saeed_gh ، msar ، sherwean001
سلام
من تازه ليسانس برق گرفتم و ميخواهم از اين طريق(كارت آبي) به المان مهاجرت كنم.سايت سفارت المان در ايران هيچ اطلاعاتي در اين رابطه نگذاشته.من از كجا بايد اقدام كنم؟
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
(2013-02-22 ساعت 00:40)mohebat نوشته:  سلام
من تازه ليسانس برق گرفتم و ميخواهم از اين طريق(كارت آبي) به المان مهاجرت كنم.سايت سفارت المان در ايران هيچ اطلاعاتي در اين رابطه نگذاشته.من از كجا بايد اقدام كنم؟

سلام.دوست عزیز. یک شرکت توی تهران هست به نام ....................تو المان یک سایت تو گوگل دارن یکسری اطلاعات رو پارسال من دیدم گذاشته بود تو سایتش ..توی گوگل سرچ کنی مهاجرت به المان برات میاره من خودم دنبالش بودم ... ولی یک جورای منصرف شدم ...چون در کل .اورپا اوضاع و احوال مالی خوبی نداره وبیشر کارخدماتی دستمزده خوبی داره شما اگر بتونی سیم کشی ساختمان یا کارهای مرتبط با اون رو انجام بدی خوبه واگرنه صرف اینکه بامدرکت بخوای کارکنی مشگله ...میخوام صادقانه دریک جمله اطلاعات و تجربیات جند ماه خودم رو درباره المان .سوئد. ودانمارک که اوضاع مالی بهتری نسبت به بقیه دارن وبه توصیه دوتا ازبستگانم که اونجا زندگی میکنندبگم... کسی اونجا منتظر ما نیست اگر میتونی از صفر شروع کنی بسمه ا.... بازم میگم با چشم باز واطلاعات کامل اقدام کن... ارادتمند شما abbas41

نام شرکت از متن حذف شد برای ارائه اینگونه اطلاعات از پیام خصوصی استفاده کنید.سپاس
به سراغ من اگر میاید نرم آهسته بیاید مبادا که ترک بردارد چینی نازک تنهای من.Rolleyes
پاسخ
تشکر کنندگان: lingni ، یه مهاجر ، Saeedv13 ، nora ، ParsTrader ، sadegh59 ، msar
سلام دوست عزیز
نمی دونم تاریخ ارسال پستتون مال کی هست
ولی اگر هنوز هم اون شرکت رو میشناسی یا اسمش رو و یا شمارش رو برام پیام خصوصی کنید من هم شدیدا دنبال رفتن به آلمانم
چند تا شرکت توی GOOGLE پیدا کردم گفتن انجام نمی دیم
ممنونم
پاسخ
تشکر کنندگان: sadegh59 ، msar
سلام دوست عزیز میشه برای منم پیغام خصوصی کنی لطفا
راستی این کارت آبی مربوط به انگلیس هم میشه؟
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
با سلام,
بنده فوق لیسانس مهندسی مواد, 41 ساله, متاهل و یک دختر 13 ساله دارم. حدود 11 سال قبل یک دوره پراکتیکوم 18 ماهه در آلمان سپری کرده و تا حدودی به زبانهای آلمانی و انگلیسی مسلط هستم. سابقه کاری نسبتا خوبی در زمینه مدیریت بازرگانی و مدیریت دارم. قصد مهاجرت فوری به آلمان را دارم و در این زمینه آماده پذیرش هرگونه پیشنهاد همکاری هستم.
از لطفی که در پاسخ دادن به من می کنید سپاسگزارم.
سرتیپی.
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
سلام
من هم قصد سفر به آلمان دارم .

اما موندم کارت آبی یا تحصیل؟ کدوم به نظرت بهتره

من 4 ساله توی ایران کار وب می کنم و با چند تا شرکت انگلیسی و در دبی کار کردم.

رزومم به اندازه کافی پر شده ، شما پیشنهاد می کنی از چه طریقی اقدام کنم؟
آیا کارت آبی برای رشته کامپیوتر در سطح لیسانس اعمال میشه؟
آیا همسر فرد هم می تونه در صورت گرفتن کارت سبز کار کنه؟
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
سلام ميشه لطفا اسم اين شركت رو براى من هم ارسال كنيد.با تشكر
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
والا تو هیچ سایتی حرفی از سابقه ی کار نیومده!
فقط نمیدونم چرا سفارت آلمان در ایران مدارک لازم برای ویزای job seekers هیچی ننوشته!!!!!
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
با توجه به کمبود نیروی متخصص و کارآمد‌ دولت آلمان با تصویب قانون جدیدی درهای این کشور را به سوی متخصصان خارجی گشوده‌است. "کارت آبی" اقامت کاری جدیدی است که به متخصصان غیراروپایی در آلمان امکان زندگی و فعالیت می‌دهد.

مجلس آلمان طی جلسه‌ای به بررسی پیشنهادات نمایندگان در خصوص ساماندهی وضعیت مهاجران تحصیل کرده در آلمان پرداخت. در نهایت با تایید شورای فدرال‌، قانونی با عنوان کارت آبی به تصویب نهایی رسید که از اول جولای ۲۰۱۲ به اجرا گذاشته شده است. با توجه به این‌که آلمان با کمبود نیروی متخصص روبرو است‌، انتظار می‌رود با این قانون جدید در آینده افراد زیادی با مدرک تحصیلی دانشگاهی معتبر و یا حداقل ۵ سال سابقه کار مرتبط، موفق به دریافت کارت آبی و اقامت در آلمان ‌شوند.از دیگر شرایط مهم دریافت این کارت امکان داشتن درآمد متوسط سالانه ۴۴۰۰۰ یورو از محل کار در نظر گرفته شده متقاضی در آلمان است که نسبت به قانون قبلی حدود ۲۰۰۰۰ یورو کاهش یافته است. دولت آلمان برای نیروهای تحصیل‌کرده در رشته‌های علوم طبیعی، ریاضی، مهندسی، انفورماتیک و پزشکی که نیاز به آن‌ها در آلمان بیشتر است‌، شرایط آسان‌تری در نظر گرفته است. برای این دسته از دانش‌آموختگان درآمد سالانه ۳۵۰۰۰ یورو هم جهت دریافت کارت آبی کفایت می‌کند.

ممد کیلیچ نماینده ترک‌تبار مجلس فدرال آلمان و عضو حزب سبزها که در زمینه هموندی خاجیان فعال است، در گفت‌وگویی با دویچه‌وله گفت‌، کارت آبی تنها برای متخصصان غیر اروپایی در نظر گرفته شده ‌است. او همچنین دو دلیل تعیین‌کننده برای تصویب این قانون برمی‌شمرد: « جمعیت آلمان رو به کاهش و پیری است و هرم جمعیتی روی نوک تیز خود ایستاده است. از طرفی دیگر آلمان به عنوان کشوری صنعتی که حجم بالایی از صادرات را هم دارد، برای نگه داشتن استانداردها نیاز به نیروی متخصص در زمینه‌های مختلف دارد.»

شرایط دریافت کارت آبی
بر اساس قانون کارت آبی افرادی ‌که مدرک تحصیلی‌شان در آلمان به رسمیت شناخته شود‌، می‌توانند با ویزایی ۶ ماهه به آلمان سفر کنند. این اشخاص در این مدت ۶ ماه فرصت دارند به جستجوی کار بپردازند و در صورت یافتن شغل مورد نظر نسبت به دریافت اقامت اقدام کنند. کارت آبی در مرحله اول تنها برای اقامت حداکثر ۳۳ ماهه یا مدت اعتبار قرارداد کار متقاضی در نظر گرفته شده است. البته بعد از این مدت، امکان تبدیل به اقامت دا‌‌ئم وجود دارد. درصورتی‌که متقاضی مدرک زبان آلمانی با سطحB1 ارا‌ئه دهد، این مدت زمان ۳۳ ماهه به ۲۱ ماه کاهش می‌یابد و در نتیجه شخص زودتر می‌تواند برای اقامت دا‌ئم اقدام کند.

به گفته ممد کلیچ متقاضیان می‌بایست از کشور خود برای دریافت اقامت اقدام کنند. آن‌ها می‌توانند با مراجعه به سفارت و کنسولگری آلمان در کشور خود در این زمینه اطلاعات دریافت کنند. البته از طریق اینترنت هم امکان دسترسی به این اطلاعات وجود دارد.

کارت آبی مشابه کارت سبز آمریکا؟

برخی قانون کارت آبی را الگوبرداری شده از "کارت سبز" آمریکا می‌دانند. اما تفاوت عمده‌ای میان این دو وجود دارد و آن هم اجازه‌ی اقامت دا‌ئمی است که "کارت سبز" از همان ابتدا به شخص متقاضی می‌دهد.
ممد کیلیچ در رابطه با تفاوت کارت آبی با کارت سبز آمریکا می‌گوید: «برای متخصصان برتری که تصمیم به مهاجرت دارند، مهم‌ترین موضوع اقامت است. آن‌ها به این توجه نمی‌کنند که درآمد ماهانه‌شان ۵۰۰ یورو کمتر یا بیشتر است، بلکه دریافت اقامت دا‌ئم از همان بدو ورود برایشان اهمیت بیشتری دارد. به همین دلیل همچنان احتمال این‌که این متخصصان کشور‌آمریکا و کانادا و استرالیا را برای مهاجرت ترجیح بدهند بیشتر است.»
ساسان حشمت که در حال حاضر علاوه بر کار وکالت در دادگاه‌ها به عنوان حقوق‌دادن و مشاور اتاق بازرگانی و صنایع ایران و آلمان فعالیت دارد‌، در این زمینه به دویچه‌وله می‌گوید:« آلمان دارای شبکه خدمات اجتماعی بهتری نسبت به دیگر کشورهای مهاجر‌پذیر است و به شهروندانی که اقامت دا‌ئم این کشور را می‌گیرند، حقوق بیکاری و بیمه تعلق می‌گیرد.»

انتظار می‌رود با تسهیل شرایط اقامت برای متخصصان از این پس تعداد بیشتری برای دریافت اقامت کاری در آلمان اقدام کنند.

یکی از مراکزی که کار ارزیابی و معادل سازی مدارک تحصیلی متقاضیان را انجام می‌دهد، اداره مرکزی آموزش خارجیان (ZAB) مربوط به وزارت فرهنگ آلمان است:
http://www.kmk.org/zab/zeugnisbewertungen.html
برای به‌دست آوردن اطلاعات بیشتر در مورد کارت آبی آلمان می‌توانید به لینک‌های زیر مربوط به وزارت کشور آلمان و بخش مهاجرت اتحادیه اروپا مراجعه کنید:
http://www.bluecard-eu.de/eu-blue-card-germany
http://www.bamf.de/EN/Migration/Arbeiten/arbeiten.html


منبع :دویچه وله فارسی
پاسخ
اون شرکت را میشه به من هم معرفی کنید ( در پیام خصوصی )
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
سلام من لیسانس پرستاری دارم با اشنایی به زبان انگلیسی ، میتونم از طریق بلوکارت برم آلمان کار کنم ؟؟ مراحلش چیه ؟ خیلی ممنون
پاسخ
تشکر کنندگان:




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان