کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
بیایید با استرس مبارزه کنیم.
آیا از استرس نمی ترسید؟
استرس واكنش جسمی انسان به یك تحریك درونی یا بیرونی است. یك عامل استرس‌زای واقعی یا ذهنی باعث به‌وجود آمدن واكنش‌هایی در انسان می‌شود.

آیا از استرس نمی ترسید؟
روزانه بارها و بارها واژه <استرس> را می‌شنویم و بر زبان می‌آوریم:
ـ امتحان دارم، وای چقدر استرس دارم.>
ـ این استرس بچه‌ها موقع بازی بود كه نتوانستند گل بزنند.>
ـ آن‌قدر استرس داشتم كه موقع مصاحبه نتوانستم حرف بزنم>!
اما واقعا استرس چیست؟ چه عواملی باعث می‌شود یك موقعیت یا وضعیت خاص را<استرس‌زا> بدانیم و دیگری را نه؟ استرس چه تاثیری بر سلامت روانی و جسمی ما دارد؟ آیا ممكن است استرس برای ما مفید هم باشد؟چطور می‌توان ضررهای استرس را بر سلامتمان كم كنیم؟در این باره هم شاید حرف و بحث زیادی شنیده باشید، اما مرور همه این نكات در كنار هم به همراه جدیدترین مطالعات انجام شده در این‌باره، خالی از لطف و فایده نخواهد بود.
1 و شما چه می‌دانی كه استرس چیست؟
استرس واكنش جسمی انسان به یك تحریك درونی یا بیرونی است. یك عامل استرس‌زای واقعی یا ذهنی باعث به‌وجود آمدن واكنش‌هایی در انسان می‌شود. از تپش قلب و تعریق زیاد گرفته، تا لرزش دست و بی‌قراری. موقعیت واقعی مانند زمانی است كه در خیابان خلوتی با یك سگ وحشی و عصبانی روبه‌رو می‌شویم و موقعیت ذهنی استرس‌زا وقتی است كه درباره آینده شغلی‌مان نگران هستیم. واكنش بدن در این موقعیت‌ها، كه استرس نام دارد، مجموعه‌ای پیچیده از وقایع روانی و جسمی است كه برای مقابله با موقعیت پرخطر، ضروری است. عوامل استرس‌زا، وقایع و موقعیت‌هایی هستند كه باعث تحریك این واكنش‌ها می‌شوند. به طور كلی دو نوع عامل استرس‌زا داریم: برخی از آنها فیزیولوژیك یا جسمی‌اند، مثل ورزش، بیماری و هر نوع آسیب جسمی مواجه شدن با آلودگی‌های محیطی یا تغییرات دمایی شدید. برخی عوامل نیز روانی هستند، مانند كنار آمدن با هیجان‌های شدید، تلاش برای كنترل موقعیت‌های اجتماعی دشوار، سر و كار داشتن با افكار ناراحت و روابط مغشوش و ...
2 مقابله با استرس
استرس نتیجه زندگی است. در دنیای امروز بسیاری از مردم نمی‌توانند با عوامل استرس‌زای مهم زندگیشان مبارزه كنند یا از آن بگریزند، چرا كه منشا استرس خود را نمی‌دانند و نیاموخته‌اند كه چطور با آن مقابله كرده و كنترلش كنند. با آموختن راه‌های مقابله با استرس‌های روزمره اكثر افراد می‌توانند زندگی سالمی را- حتی با وجود استرس‌ها - داشته باشند. استراتژی‌های مقابله، واكنش‌های رفتاری و فرآیندهای فكری هستند كه افراد برای كنار آمدن فعالانه با استرس به كار می‌گیرند. سه نوع استراتژی برای مقابله با استرس شامل استراتژی های مسئله- محور، هیجان- محور و نیز روش‌های حمایت اجتماعی هستند كه برخی مفید و برخی مضرند.
3) استراتژی‌های مسئله- محور
برنامه‌ریزی، رویارویی و فعالیت‌های حل مسئله، رفتارهایی هستند كه آثار منفی عوامل استرس‌زا را مستقیما كاهش داده یا حذف می‌كنند. به عنوان مثال، اولویت‌بندی كردن امور، برنامه‌ریزی برای مدیریت بهتر پول و زمان، برنامه‌ریزی برای دوران بازنشستگی یا دوباره آموختن یك شغل یا حرفه، استراتژی‌هایی هستند كه باعث می‌شوند فرد كنترل بهتری روی موقعیت‌های پراسترس‌ پیدا كند. شناختن عوامل استرس‌زا در زندگی و این حس كه من روی آنها تسلط دارم باعث می‌شود كمتر دچار پریشانی شده و به همین دلیل سلامت ما هم كمتر تحت تاثیر آن قرار بگیرد.
نوشتن یادداشت روزانه یكی از راه های ساده و بسیار موِثر از این دسته است اگر وقایع روزانه، افكار و احساسات‌تان را به‌صورت مكتوب داشته باشید،كنار آمدن با استرسورهای روزانه برایتان راحت‌تر خواهد شد. ارایه این افكار در یك نشریه به‌طور منظم، اجازه تمركزها بر پاسخ‌های عاطفی‌تان می دهد. هیچ قانونی برای نوشتن كارآمد وجود ندارد. برخی شعر، یا قالب‌نامه یا ... را ترجیح می‌دهند. سعی كنید در نوشته‌تان درباره مشكلات موجود حرف زد. و راه‌حل‌های را بیان كنید.
4 ) استراتژی‌های هیجان- محور
به‌جای مواجهه مستقیم با عوام استرس زا، برخی این استراتژی‌ها را ترجیح می‌دهند. چنین تغییراتی وقایع را كمتر تهدیدآمیز جلوه می‌دهند. مكانیسم‌های دفاعی مانند <انكار> از این جمله‌اند. برخی افراد پراسترس به واكنش‌های دیگری مانند: خوردن بیش از حد یا مصرف تنقلات بی‌ارزش روی می‌آورند. برخی دیگر به سوء‌مصرف الكل پناه می‌برند. چنین سبك‌های زندگی ناسالمی، ممكن است حتی به تولید استرس بیشتر منجر شود. استراتژی های هیجان- محور می‌توانند آثار نامطلوبی برای فرد و نیز اطرافیان او داشته باشد. چنین افرادی نیاز دارند كه دریابند استرس جزئی از زندگی آنهاست. تلاش برای فرار از عوامل تنش زا یا انكار آنها معمولا نمی‌تواند اثر درازمدت استرس را بر سلامت انسان كاهش دهد.
البته همه استراتژی‌های هیجان- محور را نمی‌توان مردود انگاشت. برخی كمك كننده‌اند، به‌خصوص اگر در آرامش فكری فرد موثر بوده یا او را به تفكر مثبت تشویق كند. بذله‌گویی می‌تواند به‌عنوان خنثی‌كننده استرس عمل كند، چرا كه از بار وقایع ناگوار كم می‌كند.‌ به عنوان مثال كسانی كه در، توفان خانه‌شان كاملا تخریب شده و بر سر در آن تابلویی با عبارت <به فروش می‌رسد> نصب می‌كنند، از این روش برای رهایی از این محنت و پریشانی خود بهره می‌برند. ارزیابی و نگرش سازنده از موقعیت پرتنش، یك استراتژی‌ هیجان- محور محسوب می‌شود كه مفید هم هست. بسیاری ورزشكاران موفق هر رقابت ورزشی را فرصت برای به چالش كشیدن خود و كسب‌ برتری‌های بیشتر ارزیابی می‌كنند. با برخورد با یك رقابت به‌عنوان یك چالش و نه تهدید، ورزشكاران با احتمال كمتری آثار تخریبی هیجانی و جسمی استرس را بر عملكرد خود تجربه می‌كنند.
5 ) استراتژی‌های حمایت اجتماعی
این استراتژی‌های شامل جستجوی توصیه‌ها، كمك و یا مشاوره دوستان و یا خویشاوندان است. شركت در گروه‌های حمایتی یا مراسم معنوی و مذهبی از این جمله‌اند. نمونه‌های تاثیر چنین استراتژی‌هایی را نه تنها در سطح یك فرد بلكه در سطح كل جامعه هم می‌بینیم. وقتی واقعه ناگواری مانند زلزله در یك جامعه رخ می‌دهد، كمك سازمان‌های داوطلبانه مانند هلال‌احمر از همین نوع است. این كمك‌ها فقط شامل ا مدادرسانی به مجروحان، یا تهیه كمپ و چادر برای آنها نیست، بلكه نوعی حمایت روانی و اجتماعی است كه باعث می‌شود اثرات ناگوار زخمی كه بر روح و جسم قربانیان وارد شده، كم‌كم التیام یابد. تنها دانستن همین مطلب كه افراد دیگری، ولو افراد غریبه و بیگانه، تمایل دارند به آنها كمك كنند، باعث آرامش و احساس قوت قلب برای اكثر افراد محنت زده می‌شود.
هدف اصلی در اكثر فعالیت‌های ریلكسیشن، آموختن آن است كه چطور عضلات اسكلتی بدن را در حالت هوشیاری ذهنی ریلكس كنید.
در اینجا چند روش كلی را برای انجام این گونه فعالیت ها معرفی می‌كنیم.
6 یك نفس عمیق، یك زندگی:
در هنگام بروز حملات اضطرابی (پانیك) اكثرا افراد دچار هایپرونتیلاسیون یعنی تنفس‌های تند، بریده‌بریده و كم‌عمق می‌شوند. چنین تنفسی باعث ایجاد تغییراتی در غلظت مواد شیمیایی خون می‌شود كه آن هم به نوبه خود ضربان قلب را افزایش و موجب حالت گیجی و منگی می‌شود. با تمرین تنفس به‌صورت عمیق و آهسته‌، افراد پراسترس می‌توانند احساس آرامش‌ بیشتری كرده و در عین حال مواد شیمیایی موجود در خونشان به حالت طبیعی برخواهد گشت. تمركز بر تنفس عمیق‌‌تر یك فایده دیگر نیز دارد و آن این كه توجه‌ انسان را از عامل استرس‌زا منحرف كرد ه و به خود عمل تنفس معطوف می‌سازد. نكته كلیدی آن است كه پشت‌سر هم نفس عمیق بكشید و برای این كار عضلات شكمی خود را منقبض كنید تا دریابید نفس عمیق چه تاثیر حسی متفاوتی از الگوی معمول شماخواهد داشت. تحقیقات نشان می‌دهد تنفس عمیق روشی است ساده و سریع برای كاهش اثرات منفی استرس بر سلامت فرد. هر زمان حس كردید هیجان‌ یا استرس در شما شروع شده، می‌توانید از این تكنیك‌ بهره ببرید. بلافاصله قبل از شروع امتحان بعدی، ارائه كنفرانس یا مصاحبه شغلی‌تان با چنین روش ساده برای تنفس عمیق خود را در ریلكس كنید.
7 یك، دو، سه: از فرق سر تا نوك پا:
علی‌رغم آن كه برخی درجات انقباض عضلات اسكلتی برای وضعیت راحت بدن ضروری به شمار می‌روند، با این حال انقباض بیش از حد در عضلات پیشانی، پوست سر و فك و گردن، می‌تواند موجب به‌وجود آمدن سردرد نوع فشارنده شود. افراد پراسترس غالبا در ظاهر منقبض و اخمو به نظر می‌رسند، چرا كه عضلات صورت و مشت آنها حالت انقباضی دارد. چنین افرادی حتی درحالت استراحت هم حس می‌كنند عضلات آنها كشیده و منقبض است. تكنیك ریلكس پیش رونده عضلات به افراد می‌آموزد كه چگونه تفاوت بین یك عضله در حال انقباض و عضله در حال استراحت را درك كنیم. هر شخص درمی‌یابد كه چگونه به اراده خود عضلات منقبض را شل كند و حس آرامش و استراحت آنها را آگاهانه درك كند. وقتی عضلات اسكلتی فردی كاملا ریلكس شد، فرد خودبه‌خود آرامش یافته و احساس راحتی می‌كند. می‌توانیم از این تكنیك برای به خواب رفتن هم بهره ببریم.
8 تمركز‌كنید‌تا آرامش بیابید:
برخی افراد با مناجات كردن یا مدیتیشین، كم شدن استرس را تجربه می‌كنند. مدیتیشن عملی است كه فرد با تمركز روی یك تك واژه، یك موضوع یا اندیشه، به آرامش دست می‌یابد. مدیتیشن در حالت پُری ذهن عبارت است از انواع مختلفی از روش‌های ریلكسیشن كه تمام توجه شما را بر روی عملی متمركز می‌كند كه در همان لحظه‌ انجامش می‌دهید. به جای تكرار یك كلمه یا فكر كردن صرفا به یك موضوع یا شی‌ء خاص، به افكار خود اجازه می‌دهید كه جاری شوند و كل احساسات و افكار شما را در برگیرند. برخی افراد از تنفس‌ عمیق و وضعیت‌های خاص یوگا برای رسیدن به چنین حالتی استفاده می‌كنند. می‌توان از این روش برای كاهش استرس در هنگام فعالیت‌های روزمره و معمولی مانند غذا خوردن یا راه‌رفتن استفاده كنید و یا به هنگام مطالعه در موضوعی جالب مانند عكاسی، نقاشی یا حتی جمع كردن كلكسیون تمبر! با انجام این تكنیك به طور منظم، می‌آموزید كه چطور ذهن خود را تنظیم كنید كه به چه چیزی توجه نشان دهد و واكنش‌های منفی خود را به استرس كم كنید. توجه محافل علمی به ارزش مدیتیشن به عنوان تكنیكی برای مدیریت استرس با بررسی TM یا مدیتیشن متعالی آغاز شد. دانشمندی به نام هربرت بنسون ، با مطالعه درTM مدلی جدید برای ریلكسیشن ارائه كرد. روش پیشنهادی او برای كاهش جریان خون و نیز درمان سوء‌مصرف مواد موثر است. روش بنسون به این ترتیب است كه ابتدا مكان ساكتی برای آن كه بتوانید 5 تا 10 دقیقه به راحتی بنشینید، پیدا كنید. چشم‌هایتان را ببندید، به حالت طبیعی نفس بكشید روی تكرار یك كلمه یا یك فكر خوشایند تمركز كنید. به‌طور پیشرونده، هر گروه از عضلات‌تان را ریلكس كنید.
از پاها شروع كنید و به ترتیب بالا بیایید تا به صورت برسید. بعد از ریلكس كردن همه عضلات 3 دقیقه همین حالت را حفظ كنید. وقتی برای وضع هوشیاری طبیعی آماده شدید، چشم‌ها را باز كرده، بایستید و عضلات‌تان را بكشید.
9 دنیا را تخیل كنید:
تخیل فعالیتی ذهنی است كه اغلب با تمرین‌های ریلكس‌ پیشرونده عضلات تركیب شده تا ریلكسیشن عضلات را كامل كند. افراد بعد از ریلكس كردن عضلا‌تشان درباره حس‌های خوشایند و آرام‌بخش فكر می‌كنند. قوه تخیل یا تجربیات گذشته می‌تواند ذهن را هدایت كند. آن قدر در پروراندن آن حس پیش می‌روند تا بتوانند تصویر واضحی از آن در ذهن خود ببینند. آن گاه به سراغ حس دیگری رفته و همین روند را تكرار می‌كنند. به عنوان مثال شخصی كه از فعالیت‌های خارج از منزل لذت می‌برد، بالا و پایین رفتن بر روی جریانات آب رودخانه‌ای را در حال قایق سواری تخیل می‌كند. در این حالت احساس آرامش‌بخش شناوری ملایم بر روی آب، آواز پرندگان و نیز جریان آب را همزمان تصور می‌كند. تخیل یا تصویرسازی، می‌تواند راهی خلاقانه و لذت‌بخش برای رهایی ذهن از فكر كردن درباره مشكلات باشد. ورزشكاران، بازیگران و مجریان، اغلب برای كم كردن استرس و بهبود عملكرد خود از این تكنیك استفاده‌ می‌كنند. گرچه این تكنیك جایگزین فعالیت‌های عملی و واقعی نمی‌شود، ولی اغلب برای ورزشكاران در رقابت‌های قهرمانی مفید است.

10 کاهش استرس شب امتحان با آزمونهای میان دوره ای
براساس اظهارات یک کارشناس مسائل آموزشی، برگزاری آزمونهای تشخیصی در طول سال تحصیلی می تواند اضطراب روزهای قبل و بعد از امتحان دانش آموزان را از بین ببرد.


دکتر حسین احمدی در گفتگو با مهر، درباره چگونگی رفتار دانش آموزان، معلمان و والدین برای آرامش بخشیدن به لحظه های امتحانات سرنوشت ساز مدرسه ای تاکید کرد: معلمان می توانند با پرسش و پاسخ هایی که در طول سال تحصیلی انجام می دهند ضعف های دانش آموزان را به خوبی شناسایی کنند.
معاون آموزش و پروش عمومی وزارت آموزش وپروش افزود: والدین باید به جای مداخله های بی اثر روزهای امتحان، در طول سال تحصیلی روند فعالیت فرزندان خود را مورد نظارت دقیق قرار دهند.
وی خاطر نشان ساخت: با برگزاری آزمونهای کلاسی و نظارت مستمر والدین، می توان قبل از امتحانات پایانی برای دانش آموزان کلاس های تقویتی تشکیل داد. به این ترتیب ترس از امتحان به کمترین حد خود خواهد رسید.
کارشناس مسائل آموزشی یادآور شد: معلمان باید برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در طرح سئوالات امتحانی از تکیه بر حافظه گرایی بپرهیزند و آزمونها را طوری برگزار کنند که دانسته های عمقی و کلاسی نیز در آنها برجسته باشد.
وی تاکید کرد: دور کردن فضای امتحان از استرس، نظم سالن جلسه، ترتیب دادن سئوالات و چیدن آنها از آسان به سخت (در برگه های امتحانی) از سوی مربیان مدارس می تواند در کسب نتیجه بهتر موثر باشد.
احمدی یاد آورشد: برگزاری آزمونهای عملکردی در دروسی مانند علوم، انشاء و علوم اجتماعی در دستور کار معلمان قرار دارد و با استمرار این امر به تدریج مشکلات شب امتحان دانش آموزان به حداقل می رسد
مدیریت استرس در شرایط بحرانی
برای هر گروه از افراد بحران دیده در فجایع بلایای طبیعی باید برنامه ای منظم و اصولی به منظور كاهش و كنترل استرس انجام داد. كه این برنامه ها بسته به شرایط منطقه بحران زده متفاوتند.

دكتر احمد حقیری دهباز كارشناس مدیریت بحران در گفتگو با خبرنگار باشگاه خبرنگاران افزود: بحران واقعه ای فاجعه آمیز و ناگهانی است كه وضعیت عادی را تحت تاثیر قرار داده و باعث از دست رفتن میزان زیادی از منایع می شود وی گفت: در بحران ها 2 گروه درمعرض استرس و آسیب های روحی فراوان قرار می گیرند یكی افراد بحران دیده و دیگری امداد رسانان هستند وی ادامه داد: تقریبا تمام افراد بحران زده دچار استرس، اضطراب و هراس می شوند. بسیاری احساس بی ثباتی، تعریق شدید و گیجی می كنند و از تحریك پذیری، بی قراری، خستگی، اختلالات خواب، كابوس های شبانه، رنج می برند وی در ادامه با اشاره به اینكه، امداد رسان و افرادی كه ناظران فاجعه هستند اغلب دچار هراس و اضطراب می شوند تاكید كرد: ناظران بحران اغلب دچار احساس گناه، افسردگی و خشم می شوند كه برخورد مناسب برای كاهش استرس و مدیریت استرس در بحران ها، حائز اهمیت است

بین سطح استرس با بروز كم شنوایی ارتباط وجود دارد
یک متخصص گوش و حلق و بینی اعتقاد دارد، استرس می‌تواند یكی از عوامل زمینه‌ساز كم شنوایی ناگهانی شود.

دكتر فرهاد فراهانی در گفتگو با باشگاه خبرنگاران افزود: عوامل متعددی به عنوان علل اتیولوژیك در ایجاد كاهش شنوایی ناگهانی دخالت دارند كه عفونت‌های ویروسی، مشكلات عروقی، ترومای صوتی و تومورهای زاویه مخچه‌ای از آن جمله هستند.
وی گفت: عوامل مستعد كننده‌ای نیز در کاهش شنوایی دخالت دارند كه می‌توان به آلرژی، سن بیمار، تغییرات فشار اتمسفر و حالات هیجانی اشاره كرد كه با توجه به نقش استرس در ایجاد بیماری‌های مختلف مشخص شده است بین سطح استرس با بروز كم شنوایی ناگهانی ارتباط وجود دارد.
فراهانی خاطرنشان کرد: استرس می‌تواند یكی از علل زمینه‌ساز كم شنوایی ناگهانی باشد و خودآگاهی فردی یك عامل تعدیل كننده در درمان استرس است.

استرس و تأثیر منفی آن بر مغز كودكان
تحقیقات نشان می دهد استرس ممكن است باعث آسیب به مغز كودكان شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران سمیه امانی در تحقیقات پایان نامه ای خود به بررسی اثرات استرس بر مغز كوكان پرداخت.
این پژوهش نشان می دهد، بخشی از ساختار مغز شامل حافظه و عاطفه است كه در كودكان با بروز اختلال استرس پس از سانحه، دچار آسیب می شوند در نتیجه كودك كمتر قادر است تا با استرس و اضطراب زیاد سازگاری پیدا كند.
این پژوهش حاکیست، سطح خونی هورمون استرس به نام كورتیزول در كودكان زیاد بوده و تحقیقات در حیوانات نشان داده است كه میزان بالای كورتیزول، سلول های هیپوكامپ را در حیوانات از بین می برد.
بنابه این گزارش این تحقیق می افزاید، ممكن است یك چرخه معیوب ایجاد و هیپوكامپ بیشتر تخریب شود كه این باعث افزایش اضطراب می گردد که این آسیب می تواند علایم استرس را طولانی كرده و در درمان خلل ایجاد كند.

استرس عوامل بیماری زا "ام اس" و" صرع " را افزایش می‌دهد
عضو كلینیك " لودنشاید" دانشگاه بن آلمان گفت : استرس یكی از عوامل مهم و اصلی در تشدید بیماری‌های عصبی "ام اس " و " صرع " است.


"پرفسور هینز رخدل " در دومین روز سمینار بین‌المللی "طب روان تنی" در اصفهان‌افزود : لرزش اندام ها، كم بینایی، افتادن‌های ناگهانی، فراموشكاری لحظه‌ای ، خستگی و اختلال در حواس پنجگانه از جمله علائم این بیماری هاست.
وی اظهارداشت : چند درصد ازبیماری‌ها توسط استرس بر افراد وارد و تشدید می‌شودكه‌بیماریهای مزمن ام اس و صرع ازآن مستثنی نبوده و افراد مبتلا با چالش‌های سختی روبرو هستند.
وی گفت : عدم تشخیص بیماری ، غیر قابل پیش‌بینی بودن بیماری، نگرانی در مورد تامین هزینه‌های درمانی، وضعیت شغلی ، وابستگی به دیگران ، ناتوانی در مراقبت این افراد، نبود امكانات رفاهی در خانه و محل كار برای آنان از جمله مواردی استرسی است كه به علت بیماری ایجاد می‌شود.
وی افزود:با مطالعه بیماران مبتلا به این بیماری‌های مزمن عصبی مشخص شده است كه در دوره استرس بیماران، علائم بیماری‌ها دو برابر و كنترل آنها سخت- تر شده است.
وی گفت : سریع‌ترین تاثیر استرس بر روی افراد روز بعد از عامل استرس است كه نوع استرس به همان میزان بیماری را تشدید می‌كند.
رخدل بااشاره به این كه درمان نشدن وازدست دادن موقعیت‌اجتماعی‌و خانوادگی از اولین عواقب استرس این دسته از بیماران است، افزود:درون گرایی،احساس سرباربودن،افكاروسواسی،افسردگی، تنیدگی و سردرگمی از دیگر احساسات استرس- زا در این افراد است.
وی با بیان‌این كه مردان كمتر امید به زندگی و توجه به‌درمان دارند،گفت :
به پزشكان و خانواده‌ها توصیه می‌شود كه آنان را با برنامه‌ریزی دقیق درمانی به درمان و كنترل این بیماری ترغیب و تشویق كنند و شرایط زندگی مناسب با فعالیت و روح و روان آنها را فراهم نمایند.
این پرفسور روانشناس گفت : بهترین درمان استرس در این بیماران، ورزش، خواندن كتاب‌های طنز و مصور و تماشای فیلم‌های كمدی و ارتقاء شغلی در صورت لیاقت است.
استرس در مادران پیری زودرس ایجاد می کند
استرس های ایجاد شده برای کودکان نوزاد می تواند به اندازه 10 سال یا بیشتر، به عمر سلول های بدن مادر بیافزاید.
استرس های ایجاد شده برای کودکان نوزاد می تواند به اندازه 10 سال یا بیشتر، به عمر سلول های بدن مادر بیافزاید.
دانشمندان یکی ازدانشگاه های کالیفرنیا دریافته اند استرس و فشارهای عصبی می تواند عمر سلول های بدن مادر را افزایش دهد.
این فشارهای عصبی با اثرگذاشتن بر قسمت به خصوصی از DNA که telomeres نام داشته و ظیفه اصلی تقسیم سلولی را بر عهده دارد، عمر سلول های بدن مادر را افزایش می دهد.
این گروه تحقیقاتی اعلام کرده اند که بررسی های آکادمی ملی علوم آمریکا رابطه بین سلول های بدن و استرس را به درستی نشان داده است.
مطالعات پیشین نشان داده بود یکی از مهم ترین عوامل ابتلا به پیری زودرس، استرس است. اما در عین حال تا این اولین تحقیقی است که مکانیسم این فرایند را نشان می دهد
منبع مقاله
http://www.tebyan.net/index.aspx?pid=934...eID=341625
تشکر کنندگان:
روشهاي كاهش استرس

شما هرچقدر هم آرام و ريلكس باشيد مـمـكـن اسـت در طول روز به دلايل مختلف دچار اسـتـرس گـرديـد. ترافـيـك و شلوغي خيابان، كارهاي زيـاد نـاتـمـامـي كـه بايـد انـجـام دهيد، خرابي اتومبيل و كنكور مسائلي هستند كه ممكن است موجب بروز استرس در شما گردند.نكته اينجاست كه استرس باعث حـل مـشـكـل نـشــده و برعكس شما را از ادامه فعاليت صحيح باز مي دارد. در اين قسمت 5 روش ساده را جـهت كاهـش اسـتـرس بـخـصـوص در هـنـگـام كار، بيان ميكنيم.

1- شمارش كنید

يك روش موثر براي برخورد با موقيعتهاي استرس آور، شمارش تا عدد 10 است.ايـن كار كمك مي كند از لحاظ فكري و رواني از آن لحظه استرس آور دور شده و 10 ثـانـيه بشما وقت مي دهد تا از آن شرايط خود را رها كنيد.فرض كنيد اين عمل، ريموت كنترل زندگي شما است. دكمه pause را ميزنيد. وقتي تا عدد 10 شمارش كـرديد دوباره دكمه "play" را فشار مي دهيد. در نتيجه در وضعيت بهتري نسبت به قبل قرار خواهيد گرفت.

2- موقتا" بگريزيد

هنگامي كه در خود احساس استرس شديد مي كنيد بهتر اسـت بـطور فـيزيكي خود را از محيط دور كنيد. كمي قدم زده و نفسي تازه كنيد. مدتي بـه داخـل شهـر رفـتـه و فـكر خوح را از مسائل دغدغه آور رها كنيد. البته منظور ايـن نـيست كه كـلا" مـيدان را خـالي كنيد، بلكه ترك موقعيت براي چند لحظه و مراجعت دوباره با فكري آزاد و تازه باعث رهاي از استرس و انجام بهتر كارها خواهد شد. اگر در تـرافـيـك خـيـابـان گيـر كرده باشيد، ترك موقيعت مشكل بـنـظر مـي رسـد. در ايـن شـرايـط راديـو را روشـن و سـعـي كـنيد كه به موضوع ديگري غير از تـرافـيك فكر كنيد. اگر صداي اتومبيلهاي ديگر شما را آزار مي دهد، پنجره ها را ببنديد.

3- شيئي را فشار دهيد

معمولا" فشردن چيزي با دسـت بـاعـث كاهـش استرس و دغدغه خاطر مي گردد. شما مي توانيد مثلا" يك حلقه تقويت كننده مچ دست بهمراه داشته باشيدو هنگام استرس آن را در دست خود فش§ر دهيد.

4- سخت نگيريد

وقتي بدليل موضوعي دچار استرس ميـشـويد، از خـودتـان سؤال كنيد كه آيا آن موضوع اينقدر اهميت دارد كه بخاطرش)دچار پريشاني شويد. واقعيت اين است كه اكثر مسائل روزمره كه باعث ايجاد استرس مي گردند تهديدي براي زندگي بشمار نميايند مگر اينكه مربوط به اموري از قبيل خانواده يا سلامتي افراد باشند. هرگـاه احـساس كDCرديد جلسه امروز آنطوري كه انتظار داشتيد نتيجه نداشته و يا متـوجـه لـكـي روي لبـاسـتـان شديد، دچار پريشان خاطري نگرديد. اينها مسائل تعيين كننده زندگي نبوده و باعث بروز فاجعه نميگردند.كمي راحت تر گرفتن موقيعتها باعث كاهش سطح استرس و فشارهاي رواني ناشي از آن در شما ميشود.

5- نفس عميق بكشيد

تنفس بجز داشتن اثرات حيات بخش ميتواند در آرام نـمودن شما نيز بسيار موثر باشد. هنگام استرس نفس عميق كشده و خود را از لحاظ جسماني و رواني آرام كنيد
منبع مقاله
http://www.nioc.org/moshavereh/article_m...egory_id=0
تشکر کنندگان: paolo




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان