کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
سن حوزه، سیلیکون ولی، ایالت کالیفرنیا
(2013-01-09 ساعت 09:37)hoseyn نوشته:  
(2013-01-08 ساعت 16:47)ehsan99 نوشته:  دوستان سن هوزيه اي يه مشورتی ميخواستم باهاتون بکنم

من خونم سمت پلزنت هيل ، کنکورد و والنات کريک و اون طرفاست اما محل کارم به احتمال زياد سن هوزه خواهد بود. ميخواستم ببينم پيشنهادتون اينه که کلا برم سن هوزه زندگی کنم يا اينکه همون جا بمونم و هر روز برم و بيام . بين اين دو منطقه تقريبا 50 مايل فاصلت (اسما 50 دقيقه) ولی نميدونم باترافيک چقدر طول ميکشه
اون منطقه اجاره خونه ها (پلزنت هيل ، کنکورد و والنات کريک) يکم ارزون تره و کسی که باهاش زندگی ميکنم هم اونجا کاملا ستل شده
با سلام
مثل اينكه فروم سن هوزه دازه فعال ميشه دوبارهBig Grin
ما هم داريم براي تابستون مي آييم كه انشا... شانسمون را امتحان كنيم.
دفعه قبل اجاره خونه ها را چك كردم خيلي بالا به نظر مي اومد.
الان دنبال يك محل مناسب و ارزون هستم براي شروع
احسان جون اون طرفها كه گفتي اوضاع قيمت چه جوره و با جمع هزينه سوخت و ملشين هنوزم مي ارزه رفت و آمد؟
اگه آره دقيق تر بگو كدوم وري ما هم چك كنيم.

دوستان ديگه هم اگه جاي خوب براي ماه جون به بعد حتي چند ماهه سراغ دارند ثهم اطلاع بديد ممنون ميشم.
سه نفريم
يا حقCool

من یکی از دوستام سن خوزه هست(برنده لاتاری پارسال) ازش درباره هزینه ها پرسیدم به ریز برام گفت حتی تا موبایل و بنزین و ماشین و کرایه خونه و ....
برای 3 نفر اجاره خونه روی 1500 و بقیه هزینه ها 1000 حساب کن. روی هم ماهی 2500 و حداقل روی 2 یا 3 ماه از جیب خوردن حساب کن...
سفرنامه بعد از قبولی لاتاری

راهنمای اقدام برای سیتیزن شدن

تاریخ ورود و اخذ گرین کارت : June 2013
تاریخ اقدام برای سیتیزن شیپی: نوروز 97 (March 20)
تاریخ مصاحبه: 9 November
تاریخ سیتیزن شیپی:  November 15th Big Grin
پاسخ
تاپيک شهری مثل سن هوزه ، قلب تپنده Silicon Valley بايد هم فعال باشه. مگه ميشه که فعال نباشهBig Grin
اجاره خونه در اون منطقه باز بستگی به جاش داره. کنکورد ارزون تره و يک اتاق خوابه حتی 600 دلار هم ميشه پيدا کرد
که امنيتش يکم پايينه. خلاصه از 600 شروع ميشه به بالا

راستش من نميدونم من هنوز نرفتم و به همين علته که ميپرسم. با تحقيقاتی که من کردم موقعيت های کاری تو همين منطقه از سانتا کلارا گرفته ، تا ليورمور و سن هوزه و شهرهای اطرافش پخشن
و پلزنت هيل،والنات کريک و کنکورد درست در مرکز اين منطقه هستن که مثلا تا سانتا کلارا 40 دقيقه رانندگی و تا سن هوزه 50 دقيقه رانندگين. خوبی اين مناطق اينه که کاملا مسکونی هستن و امنيت بسيار بالايی دارن علاوه بر اينکه هواشون هم بمراتب بهتر از خود سانفرانسيسکوست
منتها مشکل اينه که اين تايم رفت و آمد تو ترافيک صبح و عصر مطمئنا 40،50 دقيقه نخواهد بود
پاسخ
تشکر کنندگان: bayat_r ، IN.USA@2013 ، amir82 ، Saeedv13 ، roeentan ، r_ent ، HAZARA ، yashaaa ، amir0_0amir ، Solitude ، Lemony ، fazelisaber ، mhb161 ، yousef.najafi ، msar ، Daneshjo ، shezem1974 ، copol
سلام دوستان. ما هفته آینده وارد امریکا میشیم. برای شروع قصد داریم یه اتاق یا استودیو کرایه کنیم. گفته های دوستانمون که در منطقه سن خوزه و سانفرانسیسکو هستند رو براتون میذارم شاید مفید باشه: اگه قصد دارید توی منطقه هایی که در شرق سانفرانسیسکو هستند خونه بگیرید جای خوب از نظر دسترسی وامنیت و تمیزی دراون منطقه lake merrit هستش. و اگه بخواین خیلی نزدیک به سیلیکون ولی باشید منطقه mountain view و ( sunnyville(south ,و جنوب سن خوزه خوب هستند. بهتره که این مناطق رو روی Google map چک کنید. در ضمن یه نقشه از پراکندگی شرکتها در "سیلیکون ولی "رو داشته باشید، که به راحتی توی اینترنت با سرچ بدست میارید و اینجوری بهتر میتونید دور و نزدیکی محل ها رو تخمین بزنید.
نکته دیگه اینکه سوالتون رو به زبان انگلیسی هم گوگل سرچ کنید، خیلی نکات خوب و رویو های جالبی رو در فروم های امریکایی پیدا میکنید و میتونیم اینجا نتیجه سرچمون رو به اشتراک بذاریم.
پاسخ
کسانی که در silicon valley زندگی می کنند بیشتر در رشته های مرتبط با IT فعالیت دارند. البته مثل همه شهرهای دیگر آمریکا، کسب و کارهای معمول از رستوران ، بانک و فروشگاه گرفته تا بیمارستان و .. وجود داره که به تبع تخصصهای خودشون رو می طلبند، ، اما صحبت من در مورد اکثریت افرادی است که برای کار به این منطقه میان.

عمده ساکنان این منطقه، oriental ( نژاد آسیای شرقی - از جمله چین، ویتنام و کره) , و همینطور هندی ها هستند. البته آمریکایی های هندی یا چینی تبار هم فراوان پیدا میشه که همینجا دنیا اومدند. خوشبختانه چون درصد افراد تحصیل کرده تو این منطقه خیلی بالاست، حتی مهاجرین هم از فرهنگ بالایی برخوردارند و همزیستی با اونها هم لذت بخشه.همونطور که در یکی دیگه از پستهام توضیح دادم، به دلیل اینکه شاید بالای 90 درصد از شرکتهای عطیم IT دنیا در این منطقه کوجک قرار دارند، قیمت اجاره خونه و همینطور میزان تکس از بقیه قسمتهای کالیفرنیا بیشتره.

کمی در مورد اجاره خونه بگیم. اینجا معمولا جند مدل خونه پیدا میشه.

1- اتاق معمولی یا مستر در یک خونه یا آپارتمان. چون خیلی از صاحب خونه ها باید اقساط خونه رو بابت وامهای کلانی که برای خرید گرفتند ، به بانک بپردازند، ترجیح می دن که یک یا چند اتاق خونه رو اجاره بدن. بسته به محل و امکانات اتاق قیمتهای از حدود 600 تا حتی 1200 متفاوته. اگر مستر بگیرید که حمام و دستشویی سرش داره. وگرنه باید به طور اشتراکی با یک یا چند نفر دیگه از حمام استفاده کنید. بعضی از این خونه ها اجازه میدن که از آشپزخونه هم استفاده کنید. اما اکثرا این امکان رو نمیدن. اونهایی هم که اجازه میدن فقط برای light cooking ، نه خورش قرمه سبزی درست کردن ! از اونجا که اکثر خونه ها از گاراژشون برای انبار یا حتی اجاره به یک بنده خدای دیگه استفاده می کنن، حتی صاحب خونه هم ماشینش رو بیرون پارک می کنه ( معمولا در Drive way) و مستاجرها هم باید کنار خیابون پارک کنند که البته بسیار متداوله.

تو این مورد اتاقها گاهی مایکروویو و یخچال هم هست، گاهی نیست. بعضی تلویزیون هم داره، بعضی نداره. بعضی حتی سیستم گرمایشی و سرمایشی هم نداره، چون هزینه برق و گاز اینجا زیاده، صاحب خونه هم صرف جویی می کنه. بنابراین بهتره اول همه این موارد رو سوال کنید. همچنین اینترنت بی سیم که تقریبا همه دارن و در این موارد معمولا روی شارژ خونه حساب میشه. مثلا تو آگهی ها می نویسن Utility included و بعد مشخص می کنن که این شامل PG&E ( همون برق و گاز )، اینترنت و آب میشه. یا اینکه برق رو جدا می کنن و پولش رو خودتون باید بدید.

تو این موارد از اتاقها باید همیشه در حضور صاحبخونه باشید ، چون در واقع این اتاق ، یکی از اتاقهای آپارتمان یا خونه اون بنده خداست. خیلی کم پیدا میشه که یک پیرزن مهربون رو به عنوان صاحب خونه بشه پیدا کرد که کاری به کارتون نداشته باشه. شما گاهی مجبورید علاوه بر صاحب خونه با افراد مستاجر دیگه هم که هر کدوم یک اتاق رو دارند سر و کار داشته باشید. یه جورایی مثل خوابگاهه.

2- استودیو : استودیو یا همون سوییت خودمون، یک اتاق و حمام ( گاهی با آشپزخانه، گاهی بدون آن ) هست که یا متصل به خونه صاحب خونه است ، اما با ورودی مجزا و کامل مستقل . گاهی هم در یک مجتمع مسکونی است که هر واحد درب مجزا داره. استودیوهای خانگی معمولا با تبدیل به احسن کردن فضای گاراژ ! به وجود میاد. یعنی صاحب خونه گاراژش رو گاهی حتی به دو قسمت تبدیل می کنه و ازش دو تا استودیو در میاره. تو این خونه ها همیشه حمام مجزا وجود داره، مایکروویو و یخچال هم به همچنین. گاهی یک میز و صندلی و تخت .. هم هست ( بسته به کَرم صاحب خونه). بعضی ها هم ترجیح میدن کلا بدون وسایل اجاره بدن، یعنی یک اتاق و حمام خالی. خودتون باید اسباب ببرید. قیمت این استودیو ها هم بسته به محل و شهر و امکانات از 750 شروع میشه تا 1200. اکثرا هم All utilities included هستند.

استودیوهای شرکتی، یعنی اونهایی که مجتمع مسکونی هستند معمولا حداقل امکاناتی مثل آشپزخونه کوچک با گاز برقی، یخچال، مایکروویو، و مبلمان لازم رو دارند. washer و dryer هم در کل مجتمع ، در یکی دو تا اتاق به اصطلاح رختشویخانه ! هست برای استفاده عموم ساکنان که پولی است. یعنی برای هر بار استفاده باید سکه بیاندازید. این مجتمعها هر چه با کلاستر باشند، امکانات ورزشی، تفریحی و .. بیشتری ارائه می دهند که مسلما قیمت هم بالاتر خواهد بود. بازه قیمتی حدود 1200تا 1800هست. پارکینگ معمولا به صورت سرپوشیده یا سرباز ولی برای هر واحد وجود داره.

3- آپارتمان : اینجا تا دلتون بخواد مجتمعهای آپارتمانی مختلف وجود داره که از استودیو تا آپارتمان 3 خوابه یا حتی بیشتر رو ارائه می کنند. امکانات معمولا همون مواردی هست که برای استودیوهای شرکتی گفتم، اما با آب و رنگ بیشتر. مسلما فضای بزرگتر، آشپزخونه مجهزتر و .. بعضی آپارتمانها مبله هستند، بعضی خالی خالی !
بسته به امکانات و تعداد اتاقها قیمتها بدیهی است که فرق می کنه. یک خوابه بین 1300تا 1800، دو خوابه بین 2000 تا 2800، و سه خوابه در حدود 2300 تا 3500. بعضی آپارتمان ها برق، گاز و آب رو روی اجاره خونه حساب می کنند، بعضی فقط آب و گاز رو. اما اکثرا برق رو جدا باید بپردازید. بعضی اینترنت رو مجانی میدن، بعضی فقط تو فضای لابی یا اماکن عمومی مجتمع می تونید از اینترنت استفاده کنید، بعضی هم ماهی یه ذره پول میگیرند برای اینترنت بیسیم. گاهی برای تک تک این موارد - آب و برق و گاز و اینترنت و تلویزیون کابلی - باید جدا هزینه کنید. پارکینگ برای هر واحد وجود داره و گاهی مجتمعها Gated هستند که امنیتشون بسیار خوبه. یک نوع آپارتمان دیگه که معمولا در ساختمانهای دو طبقه وجود داره هست به اسم Condo که ورودیش به فضای باز هست نه راهرو مثلا.

حالا نیاین بگید نه بابا ! من یک آپارتمان سه خوابه گرفتم با همه امکانات و فلان و بهمان ، همش شده 1000 دلار تازه سر ماه جایزه هم میدن ! من در مورد معجزات خداوند صحبت نمی کنم، بازه قیمتی رو براتون میگم که از سایتهای مختلف اجاره آپارتمان هم می تونید ببینید. مسلما ممکنه آپارتمان دو خوابه ای باشه با متراژ بیشتر، یا در مجتمع اسم و رسم دار، یا با امکانات آنچنانی که قیمتش خیلی هم از این که من نوشتم بیشتر باشه. برعکسش هم هست. خلاصه اگه اکازیون پیدا کردید، به من هم یک ندایی بدید، صواب می کنید (:-)

3- منزل مسکونی: در مورد امکاناتش لازم نیست صحبت کنم . قیمتش رو هم باید بگم گاهی میشه به قیمت یک آپارتمان خونه ای رو اجاره کرد. بستگی به شانستون داره. بدیهی است که اینجا همه هزینه ها با خودتون هست. اکثرا هم مبله نیست.

یک نکته در مورد موارد اجاره ای آپارتمان، condo و خونه اضافه کنم که معمولا رسمه یخچال، فر گاز و گاهی ماشین ظرفشویی و لباسشویی هم داخلش هست. اما در مجتمعهای مسکونی، بیشتر واحد رختشویخانه یا laundry room مجزاست بنابراین برای هر آپارتمان ماشین لباسشویی و خشک کن در نظر نمی گیرن، اما اگه آپارتمان خیلی بزرگ باشه این امکان هست که نیازی به استفاده از وسائل عمومی نداشته باشید.

سایتهای بسیاری برای معرفی آپارتمان ها و خونه های اجاره ای هست. معمولا اینها به صورت یک بانک اطلاعاتی برای جستجوی املاک هستند. اگر موردی رو در این سایتها دیدید، که به احتمال زیاد مربوط به یک مجتمع مسکونی میشه، حتما به وب سایت اون محتمع مراجعه کنید یا تلفنی ازشون وقت بگیرید و از نزدیک محل رو ببینید و زیر امکانات رو سوال کنید. هیچ وقت به عکسهای وب سایتها اعتماد نکنید. نه اینکه بخوان تقلب کنند، مساله اینه که گاهی زیادی خوب عکس گرفته شده. craigslist هم شاید بشه گفت 50-50 هست که بتونید مورد خوبی رو پیدا کنید و همه مواردش هم خوب باشه. بسیار پیش میاد که آگهی های scam گذاشته میشه و طرف مثلا عنوان میکنه که یک آپارتمان آنچنانی با همه ماکنات و فلان وسایل رو مثلا به 600 دلار هر ماه میده، در حالی که در واقعیت با این امکانات قیمتش شاید 2000 دلار هم بیشتر باشه. اونجاست که باید بهش شک کرد. خود این سایت هم مرتبا اعلام می کنه که مواظب این حقه بازها باشید اما هر روز به تعدادشون اضافه میشه.

من خودم تا حالا فقط از craigslist استفاده کردم چون هم آگهی های شرکتی و هم افراد عادی اونجا وجود داره. اگر کسی بخواد می تونم از تجربه هام در مورد این سایت براتون بگم.

-- در پست بعدی درباره شهرها و محلات معروفتر silicon valley کمی خواهم نوشت.
پاسخ
(2013-01-11 ساعت 09:49)hasti_banoo نوشته:  کسانی که در silicon valley زندگی می کنند
چه اسم با مسمایی دارید. بانویی که هست و بودنش همیشه حس میشه....
پاینده باشید
سفرنامه بعد از قبولی لاتاری

راهنمای اقدام برای سیتیزن شدن

تاریخ ورود و اخذ گرین کارت : June 2013
تاریخ اقدام برای سیتیزن شیپی: نوروز 97 (March 20)
تاریخ مصاحبه: 9 November
تاریخ سیتیزن شیپی:  November 15th Big Grin
پاسخ
[عکس: SiliconMap.png]....[عکس: San_Jose_(California)_United_States.gif]

خوب وقتشه این تاپیک بیشتر جون بگیره. خیلی از مهاجران ایرانی دوست دارن به این منطقه از کالیفرنیا مهاجرت کنند، اما شاید دورنمای درستی رو از واقعیتها و شرایط موجود در ذهن نداشته باشند. پس در ادامه پست قبلم،مقداری در مورد وضعیت کلی این منطقه و کسب و کارهای معروفش می نویسم. البته لازم به ذکره که من کمتر از یکساله که اینجا اومدم و با تمام شهرها از نزدیک آشنایی ندارم، بنابراین اونهایی رو که زیاد نمی شناسم در حد معرفی باقی می گذارم. امیدوارم دوستان دیگه مطلبم رو کامل کنند.

همونطور که در تصاویر بالا می بینید ، سیلیکون ولی در شمال کالیفرنیا ( منطقه جنوبی خلیج سن فرانسیسکو ) قرار داره. درآمریکا هر ایالت معمولا به چند county تقسیم میشه که سخته اونو با تقسیم بندی ایرانی تطبیق داد. ما در ایران استان داریم و بخش و شهر و .. که شاید بخش هیچوقت برای افراد عادی کاربرد نداشته باشه یا حتی هیچوقت راجع به بخش صحبتی نکنیم. اما اینجا در آمریکا county ها به نوعی زیرمجموعه یک state هستند و در خیلی موارد قوانین مخصوص خودشون دارند و لزومی نداره که بخوان حتما قوانین ایالتی یا فدرال رو در اون مورد خاص اجرا کنند. به نوعی میشه گفت نیمه خود مختار هستند.

مثلا هر کانتی مقدار تکس ساکنان اون منطقه رو تعیین می کنه. مقایسه می کنم اورنج کانتی در جنوب کالیفرنیا 7.5درصد حدودا مالیات بر احناس می گیره، اما سنتا کلارا کانتی، 8.75 درصد. یا جرائم رانندگی رو هر کانتی می تونه تا حدی مخصوص خودش تعیین کنه و خیلی موارد دیگه. هر کانتی تعدادی شهر رو در بر می گیره که مثل شهرهای ایران لزوما یک بیابون بینشون فاصله نیست ! اینجا - کالیفرنیا رو عرض می کنم - شهرها چسبیده به هم هستند، ممکنه نصف یک ساختمان تو یک شهر باشه ، حیاطش تو شهر دیگه (:-). بدیهی است که کانتی ها هم به هم متصل هستند.

حالا بر گردیم به سیلیکون ولی ...

سیلیکون ولی از 4 کانتی Alameda ، Santa Clara ، Santa Cruz و San Mateo تشکیل شده که سنتا کلارا کانتی از همش معروف تره و قلب سیلیکون ولی محسوب میشه. سنتا کروز و سن متئو کانتی در حاشیه اقیانوش آرام هستند و خدا قسمتتون کنه تشریف ببرید طرفهای سنتا کروز و Monterey و شهرهای اطرافش، بسیار زیبا و توریستی هستند. اما خوب برای افرادی که دنبال کار مخصوصا در رشته های مهندسی هستند، محل کار خوبی محسوب نمیشه.

همینطور که در نقشه می بینید، سنتا کلارا کانتی بزرگترین و البته پر جمعیت ترین کانتی این منطقه است. شهرهای مهم این کانتی که در موردشون بیشتر صحبت می کنم ، سن حوزه، سانی ویل، کوپرتینو ، مانتین ویو، کمپبل، لوس گاتوس، سنتا کلارا، میلپیتاس ، فریمانت ، پائلو آلتو و لوس آلتوس هستند.

از مهمترینشون شروع می کنم و سعی می کنم مهمترین مطالب رو در موردش بگم:

سن حوزه : یکی از 10 شهر بزرگ آمریکاست که قلب سیلیکون ولی و به عبارتی پایتخت اون به شمار میاد. سومین شهر بزرگ کالیفرنیا و بزرگترین شهر در شمال کالیفرنیا است. حدود یک میلیون جمعیت داره. حدود 30 درصد از جمعیتش رو نژاد آسیایی تشکیل میدن. چون خوب می دونید که دنیا دست چشم بادومی هاست و عمده صنایع و شرکتهای بزرگ IT در این شهر و اطرافش هستند، پس بدیهی است که یک سوم مردمش چینی، ویتنامی، کره ای ، و کمی ژاپنی باشند. هندی ها هم یکی از نژادهای غالب دیگه هستند، ایرانی هم به لطف خدا بسیار زیاده و این وسط اگه جایی موند خود آمریکایی ها بر می دارند (:-) البته مکزیکی ها و سیاهپوستان هم هستند ولی جمعیت سیاه پوستان بسیار کمه . شاید در حد 2 درصد.

سن حوزه به نوعی بزرگترین قطب IT دنیا هم نامیده میشه. هم به دلیل تنوع شرکتهای مربوط به این حوزه و هم حضور غول های IT دنیا مثل Cisco ، IBM، ebay و Adobe. شرکتهای متعدد دیگه هم در اینجا هستند مثل HP ، اریکسون و هیتاچی که ساختمونهای متعددی دارند که برخی از اونها هم در این شهر قرار گرفتند. ویکیپدیا لیست کامل شرکتها رو داره.


آب و هوای سن حوزه تقریبا معتدله. هیچ وقت برف نمیاد. اما بارونش بد نیست. امسال که از یکی دو ماه گذشته بارون خوبی اومده. این روزها هوا خیلی سرد شده صبحها باید با کاردک به جون شیشه جلوی ماشین افتاد تا یخ صبحگاهی رو باز کنیم . این طور که میگن دو سه ماهی این سرما طول میکشه. گاهی زیر صفر هم میره ولی به طور کلی بیشتر در صبح زود و آخر شب سرمای زیاد هست . بقیه روز قابل قبوله. تابستونها هم روزهای خیلی گرم که به 46 درجه سانتی گراد هم برسه هست ولی معمولا بیشترین درجه در تابستون حدود 40 درجه است. این هم وسط روز، وگرنه بقیه وقتها خوبه. هوا هم هیچوقت سال شرجی نمیشه.

سن حوزه چند بخش مهم داره: شرق، مرکز شهر و جنوب غربی که بخش شرقی محلات معمولی و گاهی کلاس پایین رو داره. بهترین بخشهاش جنوب غربی و نزدیک Los Gatos است که گرونترین خونه ها اونجا هستند. گرچه شاید بعضی قدیمی باشند ولی خیلی منطقه خوب و با کلاسی است. تو پرانتز بگم که LosGatos یا همون شهر گربه ها ( به اسپانیایی ! ) یکی از سر سبزترین و گرونترین شهرهای این منطقه است که پر از درختهای کاج و همیشه سبزه و تا دامنه کوه هم ادامه داره. در موردش بعدا می گم.


HP Pavilion که یکی از سالنهای بسیار بزرگ کالیفرنیا برای اجتماعات و کنسرتهاست در سن حوزه قرار داره. مهمترین مرکز آموزشی این شهر دانشگاه ایالتی سن حوزه ( San Jose state university ) است. فرودگاه سن حوزه هم یکی از فرودگاههای معروف شمال کالیفرنیا محسوب میشه.

سن حوزه یکی از گرونترین شهرهای آمریکاست . دلیلش هم گرونی قیمت مسکن هست و اون هم بر می گرده به حضور غولهای IT . البته به همین نسبت دستمزدها و امکان کار پیدا کردن هم بیشتره. از نظر امنیت ، گفته میشه از امن ترین شهرهای بزرگ آمریکاست . مسلما در بخشهای با کلاس تر شهر، امنیت بیشتری هم هست !

یک نکته کلی در مورد سن حوزه و دیگر شهرهای اطرافش بگم و اون اینکه اینجا مردم به نوعی معتاد به کار هستند یعنی از صبح تا شب کار می کنند و شب از خستگی ولو میشن . من با جنوب کالیفرنیا مقایسه می کنم و می بینم اینجا زندگی بیشتر ماشینی هست. نه اینکه تفریح و گردش نباشه. مثل همه جا امکانات هست اما مردم فرصت کمتری برای خوش گذرانی دارند.

فکر کنم کلیاتی در مورد سن حوزه گفتم. نمی دونم چه موردی رو بیشتر دوست دارید بدونید . ولی نمی خوام کتاب بنویسم و خسته کننده بشه. پس اگر سوالی هست بفرمایید تا در حدی که بدونم پاسخ بدم.

در قسمت بعد بقیه شهرهای سیلیکون ولی رو به اختصار معرفی می کنم.
پاسخ
با تشکر از شما هستی بانو برای اطلاعات بسیار مفیدتون و اینکه دلسوزانه پاسخ میدهید. گفتید اجاره ها در سن خوزه بسیار بالاست آیا میتوان در شهرهای کوچکتر اطراف زندگی کرد که هزینه ها کمتر است و فقط محل کار سن خوزه باشد مثل تهران و کرج؟.آبا بین سن خوزه و شهرهای اطراف سیستم مترو وجود دارد یا قطار سریع الاسیر؟اگر همچین شهرهایی وحود دارد لطفا نام ببرید.در مورد سیستم حمل و نقل عمومی سن خوزه توضیح دهید؟ترافیک چطور است داخل شهر؟
آیا بالا بودن COST OF LIVING در این شهر میتواند به صرف زندگی در آن توجیه پذیر باشد چونکه مثلا شهری مثل دالاس با COST OF LIVING خیلی پایینتر و اقتصادی خوب وجود دارد سن خوزه چه مزیتی به آن دارد یا خیلی شهرها مانند آن که اینهمه گرانی توجیه پذیر است؟
ببخشید زیاد شد ولی فکر کنم سوالات عمومی باشه و اینکه همه بتونن استفاده کنند.مرسی
راهی که خدا برای تو در نظر گرفته است را باید بپیمایی !! حق انتخابی نیست!
پاسخ
تشکر کنندگان: r_ent ، hana_fd ، roeentan ، HAZARA ، hasti_banoo ، ehsan99 ، amir0_0amir ، bayat_r ، Solitude ، maman zina ، mhb161 ، yousef.najafi ، ali_nazary ، pv-n ، Memolk ، msar ، Daneshjo
با تشکر از مطالب بسیار مهم و اطلاعات خوب شما.مثل همیشه لطف کردید .راستش مدتی هست که من ته فکرم مهاجرت مجدد اینبار به این نقطه هست به خاطر یکی از بهترین دوستانی که اونجا داریم و کریسمس پارسال 1 هفته خدمتشون بودیم و یک موقعیت کاری نسبتا خوب که برای همسرم میتونه باشه. اسم منطقه اگر درست یادم بیاد المدن ولی ؟! که میگفتن سالها پیش معدن بوده و محل بعضی اعراب ! حالا چه وجه تسمیه ای هست نمیدونم تقریبا کنار اتوبان اصلی بود که تا جنوب میرفت که همون سنا کروز رو که گفتید 1 روز رفتیم (شهر بیخانمانها ! البته جای زیبایی مثل اروپا)
از این محل یا شهر معدنی ! اطلاعاتی دارید بیشتر به لحاظ مسکن و امنیت. البته چیزی که من متوجه شدم بار پیش اینکه از نظر شهر سازی و زیبایی و خیابانها و کلا سیمای شهری جای فعلی زندگی ما در شمال تکزاس به مراتب به نظرم بهتر بود و بسیار بزرگتر و نوساز تر و تمیز تر و خصوصا خانه هایی که اینجا هست واقعا قصرهای شیکی هستن مثلا با قیمت 2.5 میلیون که فکر کنم اگر انجا باشن 8 میلیون میشن. یا شاپینگ مالهایی که اینجا دیدم خب بسیار چشمگیرترن.
البته بر خلاف جمعیت وسیع چشم تنگ که در سنفرنسیسکو و اصولا بی اریا و ایضا سنوزه که من مشاهده کردم 80 درصد اهالی شمال تکزاس سفید و امریکایی اصل هستن که البته این جنبه اش به مذاق من چندان خوشایند نیست به خیلی دلایل.
میبخشید پرحرفی شد جای سوال.
آنکس که نداند و بداند که نداند
لنگان خرک خویش به مقصد برساند
پاسخ
تشکر کنندگان: amir82 ، hasti_banoo ، ehsan99 ، saied-k ، bayat_r ، Solitude ، pv-n ، medexk ، msar ، Daneshjo ، shezem1974 ، copol ، reza.zr
با سلام و تشکر فراوان از خانم hasti banoo و دیگر بچه های عزیز مهاجر سرا بابت اطلاعات ارزشمندشون راجب سن هوزه که واقعا مفید بوده فقط میخواستم خواهش کنم که بیشتر و جامعتر راجب شهر سن هوزه و مخصوصا وضعیت مسکن برامون بنویسید چون من میخوام برم اونجا و اگر امکان پذیر باشه به سوالات زیر جواب بدید:
1-مجموع کل هزینه ماهیانه برای یک مرد مجرد در اونجا چقدر میشه؟
2-به نظر شما تا چند ماه من باید از جیب خرج کنم تا کار بتونم پیدا کنم(رشته ام مهندسی الکترونیک هستش و 3 سال سابقه کار تعمیرات در فیلد اتوماسیون و کنترل و ابزاردقیق دارم و زبان انگلیسی نیز در حد صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن بلدم و reading نیز خوبم)؟
یک دنیا سپاس و تشکر
پاسخ
تشکر کنندگان: hasti_banoo ، roeentan ، ehsan99 ، IN.USA@2013 ، bayat_r ، mhb161 ، Rooz ، msar ، Mehdi0065 ، shezem1974 ، reza.zr
(2013-01-12 ساعت 13:07)IN.USA@2013 نوشته:  با تشکر از شما هستی بانو برای اطلاعات بسیار مفیدتون و اینکه دلسوزانه پاسخ میدهید. گفتید اجاره ها در سن خوزه بسیار بالاست آیا میتوان در شهرهای کوچکتر اطراف زندگی کرد که هزینه ها کمتر است و فقط محل کار سن خوزه باشد مثل تهران و کرج؟.آبا بین سن خوزه و شهرهای اطراف سیستم مترو وجود دارد یا قطار سریع الاسیر؟اگر همچین شهرهایی وحود دارد لطفا نام ببرید.در مورد سیستم حمل و نقل عمومی سن خوزه توضیح دهید؟ترافیک چطور است داخل شهر؟
آیا بالا بودن COST OF LIVING در این شهر میتواند به صرف زندگی در آن توجیه پذیر باشد چونکه مثلا شهری مثل دالاس با COST OF LIVING خیلی پایینتر و اقتصادی خوب وجود دارد سن خوزه چه مزیتی به آن دارد یا خیلی شهرها مانند آن که اینهمه گرانی توجیه پذیر است؟
ببخشید زیاد شد ولی فکر کنم سوالات عمومی باشه و اینکه همه بتونن استفاده کنند.مرسی

حمل و نقل عمومی در سیلیکون ولی

من یک توصیه همین اول به همه دوستان عزیز از جمله شما داشته باشم که فکر حمل و نقل عمومی رو در سیلیکون ولی از سر بیرون کنید. حتی مردم با کمترین درآمد هم اولین کاری که می کنند خرید ماشین هست. اینجا مسافتها طولانی است و ایستگاه اتوبوس مثل ایران قدم به قدم نیست. از طرف دیگه درسته قیمت بنزین در کمترین حدش تقریبا الان قرار داره و در ارزونترین پمپ بنزین شاید گالونی 3.6 دلار باشه، اما هزینه بنزین یکی از مشکلات مردم هست وقتی می خوان مسافتهای طولانی رو هر روز طی کنند. برای همینه که وقتی کسی کارش یک جا ثابت شد هم برای جلوگیری از اتلاف زمان و هم صرفه جویی در هزینه بنزین سعی می کنند نزدیک تر به محل کارشون خونه بگیرند.

از اونجا که محل کار اکثر مردم هم شهرهای مرکزی سیلیکون ولی هست، تقاضا برای خونه این اطراف بسیار زیاده. پس طبیعی است که قیمت خونه بالاتر از نواحی دیگه است. همین قیمت خونه باعث میشه هزینه زندگی بالا بره وگرنه از نظر قیمت بنزین، خورد و خوراک و .. ( صرف نظر از تکس که بالاتر از بقیه جاهاست) تفاوت چندانی بین این منطقه و سایر نقاط کالیفرنیا نیست. دلیل این همه اشتیاق برای کار در این منطقه هم همونطور که بارها گفتم فرصتهای شغلی بسیار در زمینه IT، مهندسی الکترونیک و رشتهای مرتبط با کامپیوتر هست.

اگر در کالیفرنیا ( لس آنجلس و سن فرانسیسکو رو مستثنا می کنم) بخواهید زندگی کنید باید ماشین داشته باشید. چون وقت اینجا واقعا طلاست. نمی تونید هر روز مدتها انتظار اتوبوس و ... رو بکشید و مایلها دوچرخه سواری یا پیاده روی کنید. چون تاکسی هم اینجا فقط به صورت تاکسی تلفنی است، نه تاکسی های خطی و عبوری که اصلا وجود ندارند.

در سن حوزه مثل بقیه نقاط سیلیکون ولی، مترو وجود نداره. اینجا سیستم حمل و نقل عمومی خلاصه میشه بین دو شرکت VTA که اتوبوس و قطار برقی یا light train رو ارائه میده و Caltrain که قطار برای مسافرتهای بین شهری داره. اینها هم به جز یکی دو مورد استثنا فقط در سنتا کلارا کانتی فعالیت دارن.

VTA انواع اتوبوسها و سرویسهای مختلف رو داره که برای موارد گوناگونی استفاده می کنه. light train هم هست که فقط داخل شهر سن حوزه، اون هم down town که جنبه توریستی داره ، به علاوه برخی مسیرهای بین شهری سرویس میده. اینجا وب سایتش هست که می تونید جزئیات مسیرها رو ( مثل نقشه متروهای ایران ) ببینید. این هم سایت Caltrain.

به طور کلی باید گفت که Bay Area یعنی مناطق اطراف خلیج سن فرانسیسکو، از نطر حمل و نقل متفاوت هستند . مثلا در سن فرانسیسکو شاید بهتر باشه ماشین نداشته باشید چون هم سیستم حمل و نقل خوبه هم جای پارک نیست. مثل تهران. شاید بدتر ! کل East Bay از نظر سیستم حمل و نقل بهتره. اما South Bay که سیلیکون ولی رو شامل میشه داشتن ماشین به نوعی حیاتی است. نه اینکه مردم عادی هیچوقت از قطار برقی یا اتوبوس استفاده نکنند اما شاید بیشتر برای توریست ها یا افرادی که موقتا به این منطقه میان کاربرد بیشتری داشته باشه و ساکنان این منطقه یا افرادی که برای کار اینجا میان باید ماشین داشته باشند.

امیدوارم تونسته باشم پاسخ سوالاتتون رو بدم.
پاسخ
(2013-01-12 ساعت 13:37)soheilbadami نوشته:  با تشکر از مطالب بسیار مهم و اطلاعات خوب شما.مثل همیشه لطف کردید .راستش مدتی هست که من ته فکرم مهاجرت مجدد اینبار به این نقطه هست به خاطر یکی از بهترین دوستانی که اونجا داریم و کریسمس پارسال 1 هفته خدمتشون بودیم و یک موقعیت کاری نسبتا خوب که برای همسرم میتونه باشه. اسم منطقه اگر درست یادم بیاد المدن ولی ؟! که میگفتن سالها پیش معدن بوده و محل بعضی اعراب ! حالا چه وجه تسمیه ای هست نمیدونم تقریبا کنار اتوبان اصلی بود که تا جنوب میرفت که همون سنا کروز رو که گفتید 1 روز رفتیم (شهر بیخانمانها ! البته جای زیبایی مثل اروپا)
از این محل یا شهر معدنی ! اطلاعاتی دارید بیشتر به لحاظ مسکن و امنیت. البته چیزی که من متوجه شدم بار پیش اینکه از نظر شهر سازی و زیبایی و خیابانها و کلا سیمای شهری جای فعلی زندگی ما در شمال تکزاس به مراتب به نظرم بهتر بود و بسیار بزرگتر و نوساز تر و تمیز تر و خصوصا خانه هایی که اینجا هست واقعا قصرهای شیکی هستن مثلا با قیمت 2.5 میلیون که فکر کنم اگر انجا باشن 8 میلیون میشن. یا شاپینگ مالهایی که اینجا دیدم خب بسیار چشمگیرترن.
البته بر خلاف جمعیت وسیع چشم تنگ که در سنفرنسیسکو و اصولا بی اریا و ایضا سنوزه که من مشاهده کردم 80 درصد اهالی شمال تکزاس سفید و آمریکایی اصل هستن که البته این جنبه اش به مذاق من چندان خوشایند نیست به خیلی دلایل.
میبخشید پرحرفی شد جای سوال.

سهیل عزیز ، Almaden valley یک منطقه سرسبز در نزدیکی لوس گاتوس و عملا جنوب غربی سنتا کلارا کانتی هست که خانواده های با وضعیت مالی خوب اونجا زندگی می کنند. مرکز تحقیقاتی IBM هم اونجاست اما بیشتر به دلیل وجود طبیعت عالی که داره جنبه مسکونی داره و خیلی از افراد کلاس بالا با وضعیت مالی خیلی خوب که در جاهای دیگه کار می کنند اونجا خونه می گیرند. خیلی خونه ها بسیار بزرگه و فضای سبز حتی در حد دشت و یا با طبیعت جنگلی بکر دارن که همین قیمتها رو بالا می بره. البته خونه های خیلی قدیمی اما بسیار گرون هم وجود داره که این گرونی فقط به دلیل با هویت بودن، قدیمی بودن و مناظر بسیار چشم نوازش هست.

میزان جرم و خلاف در این منطقه خیلی کمه چون به نوعی میشه گفت جز طبقات بالا کسی اینجا راه نداره! مدارس خیلی خوبی داره و خلاصه اینکه یکی از جاهایی است که برای زندگی بسیار لذت بخشه. عمده مردمش هم سن حوزه ، سانی ویل، سنتا کلارا و مانتین ویو کار می کنن. اگر شما این اطراف کار پیدا کنید ، مجبور نیستید حتما اونجا زندگی کنید چون خیلی گرونه، اما اگر امکانش هست که در اون منطقه یا حوالی لوس گاتوس خونه بگیرید درنگ نکنید (:-)
پاسخ
(2013-01-12 ساعت 20:32)خانه نوشته:  1-مجموع کل هزینه ماهیانه برای یک مرد مجرد در اونجا چقدر میشه؟
2-به نظر شما تا چند ماه من باید از جیب خرج کنم تا کار بتونم پیدا کنم(رشته ام مهندسی الکترونیک هستش و 3 سال سابقه کار تعمیرات در فیلد اتوماسیون و کنترل و ابزاردقیق دارم و زبان انگلیسی نیز در حد صحبت کردن و ارتباط برقرار کردن بلدم و reading نیز خوبم)؟
یک دنیا سپاس و تشکر

دوست عزیز ، خوشبختانه مجردی زندگی کردن ، مرد و زن نداره، اگر بتونید مدیریت مالی درستی داشته باشید و از تفریحات و خریدهای پرخرج پرهیز کنید. البته این تا زمانی هست که کار درست و حسابی به دست بیارید.

1- پست اجاره خونه رو حتما دویاره مطالعه کنید. اونجا نوشتم که بستگی داره چطور بخواهید زندگی کنید. اگه زندگی در یک اتاق از یک خونه با حمام مشترک ، بدون حق آشپزی، بدون پارکینگ رو می پذیرید که در یک محله قابل قبول حدود 500 تا 600 دلار هم میشه اتاق پیدا کرد. اگر استقلال خودتون رو می خواهید باید حداقل یک استودیوی خانگی بگیرید که ماهی دست کم 750 دلار هزینه داره. هزینه های آب و برق و .. رو در این پست توضیح دادم که به چه منوال هست.

بدون ماشین بارها گفتم زندگی بسیار سخته. حالا فرض کنیم شما یک ماشین هم دارید. بسته به محل کارتون داره ، یا میزان رفت و آمد روزانه که چقدر باشه. اگه حداقل رفت و آمد داشته رو داشته باشید.ماهی حداقل 60 دلار پول بنزینه ( یعنی باید واقعا کم رفت و آمد کنید ! ). اما اگه سر کار برید و کارتون هم از خونه فاصله داشته باشه دیگه قیمت همینطوری میره بالا. پس نمی تونم قیمتی در این مورد بهتون بگم.

برای خورد و خوراک بستگی داره بخواهید بیرون غذا بخورید یا خونه، تو غذا خوردن سخت گیر باشید یا با نون و پنیر سر کنید و .. به هر حال مجردی حداقل 200 تا در ماه هزینه خورد و خوراک معمول میشه.

هزینه های تفریح و .. رو هم که خودتون باید تخمین بزنید.

پس به طور کلی جمع بندی می کنیم که یک فرد مجرد صرفه جوی قانع با ماهی 1200 هم می تونه زندگی نرمالی داشته باشه. اما این دیگه تقریبا حداقله.

2- رشته شما رشته خوبی هست برای این منطقه اما تا مدرکی از اینجا نداشته باشید ( حتی در حد یک دوره کوتاه مدت ) سخته کار خوبی پیدا کنید. شاید افرادی باشند که آشنا داشته باشند یا به هر دلیل دیگری بتونن بدون مدرک کار بگیرن ، اما من به استثناها کاری ندارم. واقعیت رو میگم. اینکه زبانتون خوبه، مزیت زیادی هست که بتونید یک دوره در کالج برای این منظور بگذرونید. همینکه حتی در رزومه خودتون بنویسید که فلان جا مشغول گذروندن این دوره هستید ( البته صوری نباشه ! ) خیلی کمک می کنه که استخدام بشید. معمولا در مورد رشته های فنی و certificate ها زبان آنچنانی لازم نیست بدونید. کافیه بتونید منظورتون رو بفهمونید و حرف استاد رو هم خوب درک کنید. اینکه چند ماه طول میکشه تا کار پیدا کنید واقعا قابل تخمین نیست. همش بستگی به همت خودتون داره. اینجا موقعیت کاری زیاده. فقط باید واجد شرایط باشید.

موفق باشید
پاسخ
بحث IT و الکترونيک و سيليکن وليه ، من يه مدتی گستردگی جاب ها در کاليفرنيا رو چک ميکردم. خوب سيليکن ولی که تکليفش مشخصه اما سن ديگو هم جاب های IT و الکترونيک درش زياد پيدا ميشه. حالا چرا رو ديگه نميدونم اما بعد از سيليکون ولی بيشترين جاب ها از سن ديگو بود.
پاسخ
تشکر کنندگان: IN.USA@2013 ، HAZARA ، roeentan ، Solitude ، mhb161 ، Eli1354 ، pv-n ، msar ، Daneshjo ، copol
(2013-01-13 ساعت 02:58)ehsan99 نوشته:  بحث IT و الکترونيک و سيليکن وليه ، من يه مدتی گستردگی جاب ها در کاليفرنيا رو چک ميکردم. خوب سيليکن ولی که تکليفش مشخصه اما سن ديگو هم جاب های IT و الکترونيک درش زياد پيدا ميشه. حالا چرا رو ديگه نميدونم اما بعد از سيليکون ولی بيشترين جاب ها از سن ديگو بود.

احسان جان در مورد هزینه ها چی؟ آیا سن ديگو ارزانتر از سن خوزه است به خصوص مسکن و اجاره ها ؟ مزیت های نسبی سن دیگو را میتونی بگی نسبت به سن خوزه و کلن شهرهای دیگر ؟راستی لس آنجلس ظاهرا بازار کار IT خیلی خوبی داره و COST OF LIVING به مراتب پایینتر از سن خوزه در مورد اونهم اطلاع دارید ؟
یک چیز دیگه اینکه بچه های رشته های نفتی با همون مدارک ایرانشون 2 3 ماهه جابای خوبی تو تگزاس به خصوص هیوستون گرفتن ولی انگار در سن خوزه یکم مدرک ایرانو سخت میگیرن برای جابای IT به خصوص نر م افزار؟ بچه ها اطلاع دارید به چه صورته ؟ هستی بانو ممنون میشم شما هم پاسخ بدید!
راهی که خدا برای تو در نظر گرفته است را باید بپیمایی !! حق انتخابی نیست!
پاسخ
تشکر کنندگان: HAZARA ، roeentan ، fazelisaber ، mhb161 ، pv-n ، msar ، Daneshjo
دوستان خوبم، چون اینجا تاپیک سن حوزه و دیگر شهرهای سیلیکون ولی است، ناچارم برای حفظ یکدستی، مطالب غیر مرتبط رو حذف کنم. بنابراین لطفا اگر هر سوالی یا مطلبی در مورد شهرهای دیگر دارید ، در تاپیک مربوط به آن مطرح کنید. مرسی

اما سوال شما IN.USA@2013 عزیز،

رشته های IT شاید بر خلاف دیگر رشته ها بیشتر مهارت-محور هستند. یعنی بیشتر از اونکه از شما مدرک بخوان، مهارت شما براشون مهمه. یکی از مهمترین بخشهای هر مصاحبه تلفنی یا حضوری، سنجش دانسته های شماست.

چه در سن حوزه و چه جنوب کالیفرنیا که من تجربه دارم، هر شرکتی پس از بررسی رزومه وقت مصاحبه تلفنی می گذارند و در نوبت اول، شما با کارشناس HR یا نیروی انسانی شرکت صحبت می کنید که مشخص شود از نظر ویژگی های روحی و شخصیتی چه گونه هستید. اگر مناسب باشید وقت مصاحبه تلفنی با کارشناس فنی شرکت را تعیین می کنند. مثلا اگر شما برنامه نویس وب هستید، کارشناس مربوطه از شما سوالاتی در همین حیطه می پرسد که معلوم شود انچه در رزومه نوشتید واقعی است یا نه.

اگر در این مرحله هم سربلند بودید، مصاحبه حضوری انجام می شود که یا در یک مرحله یا بیشتر از تستهای روانشناسی و فنی مختلف که البته شفاهی هستند عمدتاً باید عبور کنید تا در نهایت اعلام شود که برای استخدام قبول شدید یا نه.

در سن حوزه و شهرهای اطراف به دلیل حضور بسیار زیاد متقاضیان کار از کشورهای چین و هند و حتی بسیاری آمریکایی ها و سطح بالای سواد IT آنها، رقابت زیادی برای گرفتن کار وجود دارد. درسته که موقعیت کاری زیاده اما به همون نسبت گرفتن کار در رقابت با سایر متقاضیان هم سخت تره.

مدرک از ایران داشتن اگر در حد لیسانس و فوق لیسانس باشه برای پیش نیاز خوبه، اما همه چیز نیست. مثلا در اینجا مدرک لیسانس در رشته کامپیوتر ، شرط اولیه هر کاری در این رشته است. اما کافی نیست. شما باید مهارت خودتون رو از طریق سابقه کار، توانایی عملی انجام کار و همینطور گذروندن دوره های مرتبط در اینجا به اثبات برسونید.
پاسخ




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان