کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
زندگی در آمریکا
اطلاعات عمومی درباره آمریکا
[عکس: usa_map.jpg]
ایالات متحدهٔ آمریکا (United States of America و به اختصار: USA) کشوری در آمریکای شمالی، و به پایتختی شهر واشنگتن دی‌سی است. آمریکا سومین کشور پرجمعیت و چهارمین کشور پهناور جهان است، و از لحاظ نژادی و گوناگونی مردم، متنوع‌ترین کشور جهان شناخته می‌شود.

نظام حکومتی آمریکا در چارچوب قانون اساسی، و بر اساس سیستم جمهوری فدرال بنیان نهاده شده‌است. این کشور در سال ۱۷۷۶ میلادی (۱۱۵۵ ه.خ.)، در پی اعلام استقلال و اتحاد ۱۳ مستعمرهٔ سابق بریتانیا شکل گرفت.

کشور آمریکا از شرق با اقیانوس اطلس، از غرب با اقیانوس آرام، از شمال با کشور کانادا، و از جنوب با مکزیک همسایه ‌است. این کشور از راه پایگاه دریایی گوانتانامو نیز مرز مشترک اندکی با کوبا دارد. آمریکا همچنین از طریق آلاسکا با روسیه مرز آبی دارد. به علاوه، مجموعه‌ای از جزیره‌ها، ناحیه‌ها، و مناطق متعلق به آمریکا در سراسر جهان پراکنده‌اند.

این کشور با نام‌های دیگری مانند ایالات متحدهٔ امریکا، (اِمریکا یا آمریکا) ایالات متحده، اتازونی (برگرفته از واژهٔ فرانسوی États-Unis، به معنای ایالت‌های متحد) و ینگه دنیا نیز خوانده می‌شود.

کشور آمریکا دارای زبان رسمی خاصی نیست ولی در عمل انگلیسی آمریکایی نقش زبان رسمی این کشور را دارد. مساحت کل آمریکا 9.826.630 کیلومتر مربع و جمعیت آن 307.660.000 (برآورد سال 2009) است. واحد پول آمریکا دلار آمریکا (USD)($) و پیش شماره تلفن آن 001 است.

ایالات متحده آمریکا عضو قرارداد تجارت آزاد آمریکای شمالی (نفتا)، عضو سازمان آتلانتیک شمالی (ناتو) و عضو گروه هشت است. آمریکا همچنین از اعضای دائمی شورای امنیت سازمان ملل متحد - که دارای حق وتو هستند - می باشد.

TOPپرچم و نشان ملی آمریکا
پرچم آمریکا پرچم رسمی فدرال ایالات متحده آمریکا است. این پرچم از زمان طرح خود اول بار در سال ۱۷۷۵ تا به امروز ۲۶ مرتبه تغییر و تحول پیدا کرده تا به شکل فعلی خود رسیده است. این پرچم امروزه ۱۳ باند سفید و قرمز دارد و پنجاه ستاره. ۱۳ باند نشان ۱۳ مستعمره‌ای است که اول بار علیه بریتانیا قیام نموده و منجر به استقلال آمریکا شدند. ۵۰ ستاره سفید نشان ۵۰ ایالتی است که امروزه عضو ایالات متحده آمریکا می‌باشند. هر یک از ۵۰ ایالات متحده خود بطور جداگانه پرچم رسمی ایالت خود را نیز دارند.
نشان بزرگ ایالات متحده آمریکا (Great Seal of the United States) نشانیست که با آن مدارک و اسناد رسمی این کشور جنبه رسمیت پیدا می‌کند. این نشان اول بار در سال ۱۷۸۲ بکار رفت. بر روی این نشان عقاب سرسفیدی دیده می‌شود که در چنگال های سمت چپ خود ۱۳ تیر و در چنگالهای سمت راست خود یک شاخه زیتون را نگاه داشته است. معنای نشان با عبارت زیر بیان گردیده است: "a strong desire for peace, but will always be ready for war"
"قویاً خواهان صلح، اما همواره آمادهٔ جنگ." جهت نگاه عقاب به‌طرف سمت راست خود (شاخه زیتون) است که به معنای ترجیح عقاب به صلح می‌باشد. عقاب در منقار پارچه‌ای را نگاه داشته که بر آن عبارت لاتین E Pluribus Unum نقش بسته است. این عبارت بمعنای "چندین یکی را خلق می‌کنند" است که اشاره به از بوجود آمدن ایالات متحده از چندین ایالت بصورت یک کشور واحد را دارد. سیزده ستاره بالای سر عقاب به شکل ستاره داوود است و عدد سیزده در این نشان حکایت از سیزده ایالت اولیه آمریکا در زمان انقلاب آمریکا بر علیه استعمار بریتانیا را دارد.


TOPجغرافیای طبیعی آمریکا

ایالات متحدهٔ آمریکا در نیمکرهٔ غربی زمین، و در شمال قارهٔ آمریکا واقع است. این کشور از ۴۸ ایالت همجوار، و دو ایالت جدا از دیگران (شبه جزیره آلاسکا در شمال شرق قارهٔ آمریکا و مجمع‌الجزایر هاوایی در اقیانوس آرام) تشکیل شده ‌است. همچنین، در دو منطقهٔ حوزهٔ دریای کارائیب، و نیز بخش‌هایی از اقیانوس آرام، جزایر کوچک و پراکنده‌ای وجود دارند که قلمرو آمریکا محسوب می‌شوند، ولی به گونه‌ای خودگردان اداره می‌شوند (مانند پورتو ریکو).

آلاسکا بزرگترین و رودآیلند کوچکترین ایالت در آمریکا می‌باشند. قسمتی از رشته کوههای راکی در غرب آمریکا قرار گرفته ‌است که بزرگترین قله آن در ایالت کلرادو قرار دارد. مرتفع ترین نقطه در آمریکا قله کوه مک کینلی در آلاسکا می‌باشد. رودخانه میسیسیپی بزرگترین و مهمترین رودخانه آمریکای شمالی و چهارمین رودخانه طولانی جهان در آمریکا قرار دارد. این رودخانه که به رودخانه میسوری می‌پیوندد، نقش تجاری و اقتصادی مهمی برای آمریکا دارد. قسمتی از آبشار نیاگارا در مرز بین آمریکا و کانادا قرار دارد و ازجاذبه‌های طبیعی توریستی در آمریکا به شمار می‌رود.

TOPوسعت آمریکا
از نظر کل وسعت آب و خاک، آمریکا بعد از روسیه و کانادا، سومین کشور پهناور جهان است (بدون احتساب وسعت آبی، چین دارای مساحت بیشتری از آمریکاست، اما با احتساب قلمروی آبی، چین بعد از آمریکا قرار دارد). به طور تقریبی، کشور آمریکا، شش برابر بزرگ‌تر از ایران، ۲۵ درصد بزرگ‌تر از استرالیا، ۳۵ برابر بزرگ‌تر از انگلستان، ۱۴ برابر بزرگ‌تر از فرانسه، و نصف روسیه است.

TOPایالت های آمریکا
کشور آمریکا ۵۰ ایالت دارد که هر کدام از آنها بنا بر سامانه فدرالی حاکم، دارای سطح بالایی از خودگردانی هستند. البته ناحیهٔ واشنگتن دی سی جزو هیچ یک از ایالات آمریکا نیست و در منطقه خودمختار کلمبیا قرار است. ناحیهٔ کلمبیا، در اصل بخشی از ایالت‌ مریلند بود که در سال ۱۷۹۰ برای تأسیس مرکز آمریکا یعنی شهر واشنگتن دی‌سی در نظر گرفته شد.



TOPشهرهای آمریکا
در زیر شهرهای مهم آمریکا با ذکر جمعیتشان آمده است:

رتبه شهر جمعیت در محدوده شهری
(۲۰۰۷) جمعیت با احتساب حومه
(۲۰۰۷) رتبه ایالت
۱ نیویورک ۸٬۲۷۴٬۵۲۷ ۱۸٬۸۱۵٬۹۸۸ ۱ نیویورک
۲ لس‌آنجلس ۳٬۸۳۴٬۳۴۰ ۱۲٬۸۷۵٬۵۸۷ ۲ کالیفرنیا
۳ شیکاگو ۲٬۸۳۶٬۶۵۸ ۹٬۵۲۴٬۶۷۳ ۳ ایلینوی
۴ هوستون ۲٬۲۰۸٬۱۸۰ ۵٬۶۲۸٬۱۰۱ ۶ تگزاس
۵ فینیکس ۱٬۵۵۲٬۲۵۹ ۴٬۱۷۹٬۴۲۷ ۱۳ آریزونا
۶ فیلادلفیا ۱٬۴۴۹٬۶۳۴ ۵٬۸۲۷٬۹۶۲ ۵ پنسیلوانیا
۷ سن‌آنتونیو ۱٬۳۲۸٬۹۸۴ ۱٬۹۹۰٬۶۷۵ ۲۹ تگزاس
۸ سن دییگو ۱٬۲۶۶٬۷۳۱ ۲٬۹۷۴٬۸۵۹ ۱۷ کالیفرنیا
۹ دالاس ۱٬۲۴۰٬۴۹۹ ۶٬۱۴۵٬۰۳۷ ۴ تگزاس
۱۰ سن خوزه ۹۸۹٬۴۵۶ ۱٬۸۰۳٬۶۴۳ ۳۰ کالیفرنیا

TOPآب و هوای آمریکا
با توجه به وسعت زیاد و پراکندگی توپولوژی در آمریکا، آب و هوای آن در نقاط مختلف به طور باورنکردنی متغیر است. اگر بخواهیم یک آب و هوای کلی برای آمریکا در نظر بگیریم باید بگوییم آب و هوای آن معتدل است، البته در فلوریدا و هاوایی آب و هوایی گرمسیری (حاره ای)، در آلاسکا سردسیری، در دشتهای بزرگ (Great Plains) نیمه خشک و در قسمت جنوبی ناحیه جنوب غربی (Southwest) آب و هوایی خشک وجود دارد. محدوده درجه حرارت از 62- درجه سانتیگراد در آلاسکا تا 57 درجه سانتیگراد در بعضی نقاط کالیفرنیا در تابستان متغیر است.

بطور کلی ایالات شمالی آمریکا سردترین ایالات هستند که زمستانهای سخت همراه با یخبندان دارند به ویژه در نواحی دشتها (Plains)، غرب میانه (Midwest) و شمال شرق (Northeast). در مقابل، درجه حرارت ایالات جنوبی آمریکا - که به کمربند خورشیدی (sunbelt) معروفند - به ندرت به زیر صفر می رسد. به غیر از ایالات اورگان و واشنگتن و منطقه نیوانگلند، بقیه نقاط آمریکا معمولا تابستانهای داغی دارند. ایالات شمال غربی آمریکا در مجاورت اقیانوس آرام (Pacific Northwest) دارای آب و هوای معتدل هستند در حالیکه بخشهای جنوبی، ایالات شمال شرقی آمریکا در مجاورت اقیانوس آرام (Pacific Northeast) و غرب میانه آمریکا (Midwest) آب و هوای مرطوب دارند.

فصول بهار و پاییز در آمریکا معمولا معتدل، گرم و آفتابی هستند. (البته رطوبت در برخی نواحی به ویژه Pacific Northwest وجود دارد.)

همچنین فصل توفانهای تورنادو بین آپریل و جون است و از بخش غرب میانه آمریکا وارد می شوند، گردبادها نیز معمولا در اوایل تابستان در طول ساحل جنوب شرقی و ساحل خلیج مکزیکو وجود دارند.

در نقشه زیر مناطق Northweat, Midwest, Northeast, Southeast, Southwest, Great Plains مشخص شده اند:

[عکس: usa_climate_01.jpg]

آب و هوای نیمه خشک
آب و هوای مرطوب نیمه استوایی، تابستان های داغ و مرطوب و زمستان های خنک
آب و هوای اقیانوسی، تابستان های خنک و زمستان های خنک
آب و هوای مدیترانه ای، تابستان های خشک و گرم و زمستان های بارانی و خنک
آب و هوای مرطوب قاره ای، تابستان های گرم و زمستان های سرد
آب و هوای مرطوب قاره ای، تابستان های خنک و زمستان های بسیار سرد
آب و هوای کوهستانی
آب و هوای مرطوب/خشک استوایی
آب و هوای خشک بیابانی

TOPتعطیلات رسمی آمریکا
ایالات متحده آمریکا، مانند دیگر کشورها، هر ساله تعدادی از روزها را به گرامیداشت رویدادها، شخصیت ها یا مناسبت های عمومی اختصاص داده است. کنگره آمریکا ده روز "تعطیل عمومی قانونی" را مشخص کرده است، که در طی این ده روز مؤسسات دولتی تعطیل هستند. از سال 1971، تعدادی از این تعطیلات به جای اینکه در تاریخ تقویمی خاصی باشند در روزهای دوشنبه تعیین شده اند تا کارکنان از تعطیلات آخر هفته طولانی تری بهره ببرند. این تعطیلات در زیر آمده اند:

اول ژانویه: روز اول سال نوی میلادی (New year's day)

سومین دوشنبه ماه ژانویه: به یاد سالروز تولد مارتین لوتر کینگ رهبر جنبش حقوق مدنی (Birthday of Martin Luther King)

سومین دوشنبه ماه فوریه: بزرگداشت جرج واشنگتن اولین رییس جمهور آمریکا (Washington's Birthday)

آخرین دوشنبه ماه می: روز یادبود از دست رفتگان جنگهای داخلی (Memorial Day)

چهارم جولای: روز استقلال (Independence Day)

اولین دوشنبه ماه سپتامبر: روز کارگر (Labor Day)

دومین دوشنبه ماه اکتبر: سالروز اولین ورود کریستوف کلمب (Columbus Day)

یازدهم نوامبر: روز قدردانی از سربازان بازنشسته (Veterans Day)

آخرین پنجشنبه ماه نوامبر: روز شکرگزاری (Thanksgiving Day)

بیست و پنجم دسامبر: تولد حضرت عیسی مسیح (Christmas)

منابع: ویکی پدیا، southtravels، america
http://usa.ir/fa/Home
پاسخ
ندا جان مدارس راهنمایی در ان جا چه جوری اند؟
پاسخ
تشکر کنندگان: Iman-gta ، taherifar
سلام ندا جان/عذر خواهی میکنم :من چند تا سوال دارم که میخوام به ایمیل شخصی شما بفرستم/اگر لطف کنید ادرس میل به این میل خودم سند کنی ممنون میشم.rozeblue62@yahoo.com
ندا جان مجددا عذر خواهی میکنم
پاسخ
تشکر کنندگان: Iman-gta ، taherifar
سلام. ممنون از اطلاعات خوب ندا خانوم و بقیه. کسی راجع به زندگی در ارلاندو (فلوریدا) چیزی میدونه؟(از هر نظر)
شماره کیس:AS00030XXX
کنسولگری:آنکارا
تاریخ کارنت شدن کیس:جولای 2011
تاریخ مصاحبه: 7 جولای 2011
تاریخ دریافت کلیرنس: 8 آگوست 2011
تاریخ دریافت ویزا: 9 سپتامبر 2011
الهی رضا برضاک و رضا بقضائک و تسلیما لامرک لا معبود سواک فاغث یا غیاث المستغیثین
پاسخ
تشکر کنندگان: Iman-gta ، taherifar
دوستان مقاله مفصل در لینک زیر مقایسه ای بسیار جالب از زندگی در آمریکا و آلمان است . زندگی در آلمان به زندگی در ایران شبیه تر است
http://math-www.uni-paderborn.de/~axel/us-d.html#toc
مدیران محترم اگر صلاح دانستند به تاپیک دیگری منتقل کنند
پاسخ
تشکر کنندگان: tamanna ، Iman-gta ، taherifar ، hamed shayan
(2011-08-27 ساعت 16:46)ویانا نوشته:  سلام دوستان من تازه عضو شدم و همش دارم مهاجر سرا رو می خونم
ما هم قصد داریم بیام اونورا...
همسرم داره ایلتس می خونه /دانشگاه مورد نظر ایلتس هم قبول می کنه /
دوست همسرم تو کلرادو استاد دانشگاه هست .تازه 28 مهر امتحانش هست همسرم قبول بشه می ریم دنبال کارا
.همسرم فوق لیسانس برق داره از یه دانشگاه معتبر
کاش می تونست کار پیدا کنه که دیگه سختی دانشجویی رو نداشته باشیم ولی خوب از اینجا نمی شه
اینا رو باب اشنایی گفتممممم
یک دختر 2 ساله هم داریم
من مطمئن نیستم اما فکر می‌کنم با ویزای دانشجویی اجازه کار نداشته باشید.
پاسخ
تشکر کنندگان: AmericanHamid ، frozen mind ، Iman-gta ، tata63 ، SH1A2R3 ، taherifar
ممنون اقای مدیر
دانشگاه حدود 1600.1700 ممکنه به همسرم بده
شاید هم در گلدن دونور مستقر بشیم
شنیدم همینقدر خرجمون می شه با یک بچه
کسی اطلاعات دیگه ای نداره ؟
پاسخ
تشکر کنندگان: Iman-gta ، SH1A2R3 ، taherifar
سلام
دوستان اگه اطلاعاتي از آلاسكا دارند بزارند ممنون ميشم،من در پيشنهادات هم گفتم ولي ظاهرا مديران قصد ايجاد تاپيك كار و زندگي در آلاسكا را ندارند،كسي دليلشو ميدونه؟
من در دنيا يك بزرگوار مي شناسم و آن حضرت بزرگوار مي باشد.

خلیج فارس و ابوموسی و تنب بزرگ و تنب کوچک دارایی همه ایرانی ها می باشد.
پاسخ
تشکر کنندگان: taherifar ، leader-m
سلام به همه انقدر دلم گرفته که نمی دونم از کجا بگم از کجا شروع کنم...اول می خوام بگم این پست من بعد از چندین ماه هست توو مهاجر سرا، و الان دقیقا" بعد 1 سال اقامت در امریکا تازه کمی از مشکلات اولیه مهاجراتم رو پشته سر گذاشتم، دلم خیلی برای مهاجرسرا تنگ بود ولی نتونستم که بیام ...توی پست های چند ماه قبلم نوشته بودم ولی باز این جا هم براتون می نویسم... من در مریلند هستم.این جا ایالت خیلی خوب وجا امنی هست برای زندگی .جا بیشتر کار ها دست اسپنیش ها هست ، در امد هم بعد نیست پایه حقوق این از ساعتی 7.25 شروع می شه کمتر از این غیر قانونی هستش، کار های معمولی رو راحت می شه انجام داد، و شروع به کار کرد(نمی دونم وضیعت کار تخصصی در چه مرحله ای هست). من الان درحاله حاضر فقط کلاس زبان می رم. چند وقت هم تووی یک سوپر مارکت ایرانی کار کردم و اون جا بود که فهمیدم ایرانی هایی که این جا هستن با ما ها که تازه از ایران میایم خیلی فرق دارن، بدی شون رو نمی گم ولی این رو بگم برای کار و شروع روی هیچ کدوم از این مغازه دار های ایرانی حساب باز نکنید و پیشنهاد می کنم شده از کار های خیلی معمولی تو فروشگاه ها یا مغازه های خارجی شروع کنید حتی اگه مشکل زبان دارید.چون مغازه دار های ایرانی فکر می کنن کسانی که از ایران تازه میان از قانون هیچی سر در نمیارن و می تونن سوٌ استفاده کنن از این مساله....من تو این 1 سال خیلی سختی کشیدم.ولی فکر می کنم اگه تلاش کنم اینجا کشوری هست که تلاش هامو به نتیجه برسونه....امید وارم اطلاعات خوبی داده باشم ...سوالی بود در خدمتگذاری حاضرم.....
پاسخ
سلام ، ما در هیو ستون هستیم .ما یک ماه دیگه به ایران بر میگردیم . یک مبل دو و سه نفره (مارک اشلی) و میز ناهار خوری چهار نفره با صندلی ، تخت خواب یک نفره ،دو عدد ، بسیار تمیز برای فروش داریم چند ماه پیش اونها رو خریدیم .اگه کسی قصد خرید داره لطفا پیام خصوصی بده ممنون
پاسخ
تشکر کنندگان:
ممنون اقای مدیر

ممنون اقای مدیر گروه
پاسخ
تشکر کنندگان:
کار پیدا کردن در آمریکا

کار پیدا کردن در آمریکا به خصوص در اوایل ورود به آمریکا برای بسیاری مانند پروژه ای می شود که تا مدتها روی آن وقت می گذارند. برخی سریع کار پیدا می کنند و برخی دیگر علیرغم داشتن تجربه زیاد در پیدا کردن کار موفق نمی شوند. آن دسته که در پیدا کردن کار موفق نمی شوند سعی می کنند بیشتر آن را به مسایل بیرونی مانند نداشتن مدرک از دانشگاههای آمریکا، تبعیض نژادی، دست کم گرفتن ایرانیان، روابط بد ایران و آمریکا و غیره ربط دهند. و تبعاً آنهایی که کار پیدا می کنند مهارتها و تجربیات خود را تاثیر گذار می دانند. اما آیا واقعا کدامیک از موارد در گرفتن کار در آمریکا تاثیرگذار است؟

مطابق با تجربیات و دانسته های فردی نگارنده، اگرچه تبلیغات موجود و روابط سالیان گذشته ایران و آمریکا ممکن است برخی تاثیرات منفی در ذهن آدمها ایجاد کرده باشد اما اکثر آمریکاییانی که وی با آنها سروکار داشته است نه تنها هیچ خصومت شخصی با ایرانیان از خود نشان نداده اند بلکه بسیار علاقمند به شنیدن تجربیات، داستان زندگی و دانستن بیشتر راجع به ایران و تاریخ قدیم و جدید آن هم بوده اند. آمریکا کشوری است پهناور و تشکیل شده از قومیتهای مختلف و آنطور که ممکن است بعضی ها فکر کنند جامعه آمریکا به دو گروه ایرانی ها و بقیه تقسیم نمی شود. افرادی که ما به آنها آمریکایی می گوییم و چندین نسل است که در آمریکا زندگی می کنند با پدیده مهاجرت آشنایی دارند چرا که به طور مرتب در روز با مهاجران قدیمی و جدید سرو کار دارند. پس دلیلی برای این وجود ندارد که آمریکاییها تبعیضی در دادن کار به ایرانیان قایل شوند. بماند که تبعیض قایل شدن در آمریکا جرم محسوب می شود و همه مواظبند که این اتفاق نیافتد. به یاد داشته باشیم که بخش خوبی از ایرانیان آمریکا را افراد موفق و با درآمد بالاتر از درآمد میانه آمریکا تشکیل می دهند و شما هم اگر بخواهید می توانید به سرعت در جامعه آمریکا پیشرفت کنید و موفق باشید. پس حتی اگر با کسی برخورد کردید که دیدید پیشداوری ممکن است راجع به ایرانی ها داشته باشد آن را با نحوه برخورد و منش خوب خود تغییر دهید و نگذارید که پیشداوری های قبلی شما در مورد آمریکاییها و نحوه برخورد آنها با ایرانیها در رفتار یا روحیه شما تاثیر بگذارد چرا که این مساله کار شما را مشکل تر می کند.

نداشتن مدرک از دانشگاههای آمریکا هم دلیل اصلی رد شدن رزومه نیست اگرچه داشتن مدرک از جایی که شرکتها آن را می شناسند به این مساله کمک می کند. اما واقعیت اینست که بعد از گذشت چندین سال از درس و دانشگاه تجربه کاری و تواناییها حرف اول را در بررسیها می زند و دانشگاه محل تحصیل در مرحله بعد قرار دارد چرا که در خود آمریکا هم همه از دانشگاههای هاروارد و استنفورد و برکلی و مشابه انها فارغ التحصیل نمی شوند. در آمریکا هزاران کالج و دانشگاه ایالتی و خصوصی وجود دارد که برخی از آنها قابل مقایسه با دانشگاههای ایران نیستند.
واقعیت کار پیدا کردن در آمریکا چیست؟

واقعیت قضیه اینست که آمریکا کشوری با اقتصاد آزاد و بر پایه رقابت می باشد. این رقابت در تمام زمینه ها از جمله بیزینس و کار پیدا کردن قابل مشاهده است و کسی در این رقابت پیروز خواهد بود که بتواند توجه دیگران را جلب و محصولات یا سرویس خود را بفروشد. پس اگر شما به دنبال کار پیدا کردن در رقابت با فردی هستید که در آمریکا به دنیا آمده و بزرگ شده و فرهنگ اینجا را می شناسد و در صحبت کردن به زبان انگلیسی هم مشکلی ندارد، زمانی می توانید موفق شوید که خودتان و تجربه تان را به نحو موثری بفروشید.

هنگامیکه شما برای یک شغل رزومه می فرستید باید بدانید که رزومه شما با صدها و یا شاید هزاران روزمه دیگری که از تمام آمریکا برای آن شرکت فرستاده شده مقایسه می شود و شما بایستی در رقابت با آنها برای گرفتن شغل پیروز شوید. بسیاری از شرکتها از خدمات افراد یا شرکتهای استخدامی واسط ‎(Recruiters)‎ برای فـیـلـتــر کردن رزومه ها و پیدا کردن فرد مناسب استفاده می کنند. بسیاری از این افراد یا شرکتهای استخدام نفر از نرم افزار برای یافتن کلید واژه ها و فـیـلـتــرینگ اولیه روزمه های استفاده می کنند. علاوه بر آن این فرد ممکن است متخصص در زمینه کاری شما نباشد و روزمه ای که شما برایشان تهیه کرده اید صرفا لغاتی به زبان یونانی باشد که از آن سر در نمی آورد. بنابراین بسیار مهم است که چگونه روزمه خود را چیدمان می کنید و از چه کلمات و واژه هایی برای توصیف تجربیات خود استفاده می کنید. به یاد داشته باشید که رزومه برای شما مانند ویترین مغازه است که کمک می کند کسی به شما توجه بکند یا نه.

بسیاری از مواقع تجربیات شما بهتر و بیشتر از شغلی است که برای آن اقدام کرده اید. به یاد داشته باشید که شرکتها به دنبال استخدام فردی مناسب برای انجام کارهای ذکر شده در شرح کار ‎(job description)‎ هستند نه بیشتر و نه کمتر چرا که هم نمی خواهند پول بیشتری برای مهارت و تجربیات بهتر شما بپردازند و نه می خواهند کار به دلیل کم تجربگی شما لطمه بخورد. پس حتما تجربیاتی را در رزومه ذکر کنید که به شرح شغل ربط دارد و به شما برای گرفتن کار کمک می کند.

حال با توجه به موارد بالا اگر همچنان به فرمت ایران رزومه درست می کنید و یا نمی دانید برای شغل مورد نظرتان چگونه روزمه بنویسید پیشنهاد می کنیم حتماً از تجربیات یک فرد متخصص در این زمینه استفاده کنید و اگر لازم است هزینه اش را بپردازید. البته بسیاری از ‎job‎ fairهایی که توسط ایالت یا کانتی برگزار می شود بخشهایی برای کمک به شما برای نوشتن یا بهبود رزومه تان دارد که به طور مجانی به شما توصیه هایی می کنند که می توانید آنها را نیز امتحان کنید.

یادتان باشد که فرستادن نامه پوششی ‎(Cover Letter)‎ به همراه رزومه مهم است. در این نامه به شغلی که برای آن درخواست می کنید و خلاصه ای از سوابق خود که شما را برای شغل مذکور واجد شرایط می کند اشاره کنید. مطمئن باشید که این نامه را برای شغل های مختلفی که برایشان رزومه می فرستید تطبیق دهید و از یک نامه برای شغلهای مختلف استفاده نکنید. اگر نمی دانید که این نامه را چطور بنویسید حتماً نمونه های موجود روی اینترنت را چک کنید و یا از خدمات یک فرد متخصص در این زمینه استفاده کنید.
پاسخ
تشکر کنندگان: امیر007 ، dv2017
یکی از دغدغه های فکری برای کسانی که به فکر مهاجرت و به آمریکا هستند به خصوص کسانی که دوست یا فامیلی در آمریکا ندارند که به وی بپیوندند و یا اینکه به دنبال شروع زندگی در جایی متفاوت هستند انتخاب محل زندگی در آمریکاست. آمریکا کشوری پهناور با 50 ایالت مختلف است که از نظر آب و هوا، تنوع طبیعت و فرهنگ و درصد حضور نژادهای مختلف با یکدیگر متفاوت هستند. همین مساله انتخاب محل زندگی را برای بسیاری که از قبل نمی دانند کجا می خواهند زندگی کنند سخت می کند.
اگرچه قانون کلی برای انتخاب محل زندگی وجود ندارد که برای همه افراد کار بکند اما در انتخاب محل زندگی در آمریکا نکته های مختلفی می تواند تاثیر گذار باشد که در این نوشته سعی می کنیم به برخی از مهمترین آنها اشاره کنیم.
1- حضور جمعیت ایرانی آمریکا

اگرچه آمار رسمی دقیقی از تعداد ایرانیان آمریکا در دسترس نیست، اما شواهد موجود بیانگر اینست که بزرگترین جمعیت ایرانیان کالیفرنیا را برای زندگی انتخاب کرده اند. شهرهایی مانند لس آنجلس، ایرواین، سن حوزه، سان فرنسیسکو و سایر شهرها در لس آنجلس کانتی، اورنج کانتی و ریورساید کانتی جمعیت بسیاری از ایرانیان را در خود جای داده اند.

شورای ملی ایرانیان آمریکا، جمعیت ایرانیان مقیم این کشور را بیش از یک میلیون نفر اعلام نموده است و در برخی گزارش ها (از جمله گزارشی غیر رسمی مربوط به دانشگاه ام آی تی) ادعا شده است که جنوب کالیفرنیا به تنهایی ‎500‎ تا ‎600‎ هزار نفر ایرانی تبار را در خود جای داده است.

بسیاری از ایرانی تبارهای آمریکا در شهرهایی نظیر شیکاگو در ایالت ایلینوی، لاس وگاس در ایالت نوادا، نیویورک در ایالت نیویورک، فونیکس در آریزونا، واشنگتن دی سی و حومه دالاس وهیوستون در تگزاس سکنی دارند.

شهرهای تولسا و اوکلاهاما سیتی در ایالت اوکلاهاما نیز بخش قابل توجهی از جامعه ایرانیان مقیم آمریکا را در خود جای داده اند. علاوه بر این 20 درصد از کل جمعیت ساکنین بورلی هیلز در مجاورت هالیوود غربی، نیز ایرانی هستند و درسالهای ‎2007‎ و ‎2010‎ نیز یک ایرانی را به عنوان شهردار این شهر برگزیده اند.

مزایایی که زندگی در شهرهای دارای جمعیتهای ایرانی دارد امکان دوستیابی راحتتر، دسترسی به فروشگاهها، رستورانها و سایر بیزینسهای ایرانی می باشد که ممکن است به خصوص در اوایل مدت حضورتان در آمریکا کمک بسیاری به شما بکند.

بنابراین اگر نزدیکی به سایر هموطنان ایرانی برای شما اهمیت دارد محدوده جستجوی خود را در مجاورت شهرهایی که ایرانیان حضور بیشتری دارند انتحاب کنید.
2- آب و هوا

آمریکا کشوری است با تنوع آب و هوایی بسیار از سرد سرد آلاسکا تا گرم گرم تگزاس و آریزونا و نوادا. نقشه تقسیمات آب و هوایی آمریکا در زیر قابل مشاهده است. به عنوان مثال آب و هوا در فلوریدا و هاوایی گرمسیری (حاره ای)، در آلاسکا سردسیری، در دشتهای بزرگ ‎(Great Plains)‎ نیمه خشک و در قسمت جنوبی ناحیه جنوب غربی ‎(Southwest)‎ آب و هوایی خشک وجود دارد. محدوده درجه حرارت از ‎62-‎ درجه سانتیگراد در آلاسکا تا 57 درجه سانتیگراد در بعضی نقاط کالیفرنیا در تابستان متغیر است. به غیر از ایالتهای اورگان و واشنگتن و منطقه نیوانگلند، بقیه نقاط آمریکا معمولا تابستانهای داغی دارند. ایالتهای شمال غربی آمریکا در مجاورت اقیانوس آرام ‎(Pacific Northwest)‎ دارای آب و هوای معتدل هستند در حالیکه بخشهای جنوبی، ایالتهای شمال شرقی آمریکا در مجاورت اقیانوس آرام ‎(Pacific Northeast)‎ و غرب میانه آمریکا ‎(Midwest)‎ آب و هوای مرطوب دارند.
آب و هوا برای بسیاری از افراد نقش مهمی در تصمیم گیری بازی می کند. برخی افراد می خواهند همان تجربه آب و هوای چهار فصل ایران را در آمریکا نیز تجربه کنند. برخی از آب و هوای سرد گریزان هستند و نمی خواهند در ایالتهایی که مدت زیادی از سال هوا سرد و برفی است و امکان حضور در خارج از محیط خانه را از آنها می گیرد زندگی کنند. برخی دیگر هم هوای گرم یا شرجی را دوست ندارد. لذا قبل از تصمیم گیری در خصوص اینکه در کدام شهر زندگی کنید با در نظر گرفتن مورد شماره 1 بالا ایالتهای مورد نظر را بر اساس شرایط آب و هوایی مد نظرتان فـیـلـتــر کنید.
3- وضعیت اقتصادی

شرایط اقتصادی ایالتهای مختلف آمریکا با یکدیگر متفاوت است و همین مساله باعث می شود که کیفیت زندگی و کیفیت خدماتی که ایالت به شهروندان ارائه می دهد متفاوت باشد. کالیفرنیا، تگزاس، نیویورک در سالیان گذشته بالاترین تولید ناخالص را داشته اند. در انتخاب ایالت مورد نظر حتماً وضعیت اقتصادی ایالت و شهری که می خواهید در آن زندگی کنید را پیدا کنید و آن را مد نظر قرار دهید.

4- میزان جرم و جنایت

یکی از پارامترهایی که تعیین کننده ایمنی در یک شهر است میزان جرم و جنایت است. جرم و جنایت در برخی شهرهای آمریکا به دلایل مختلف از جمله وضعیت نامناسب اقتصادی ساکنان و یا حضور قشر خاصی از نژادهای مختلف بالاست. البته لازم به ذکر است که میزان جرم و جنایت در محله های مختلف یک شهر نیز با هم متفاوت است و ممکن است که در یک شهر (به خصوص شهرهای بزرگ) طیفی ار محله ها یا درجه ایمنی متفاوت وجود داشته باشد. سعی کنید محل زندگی خود را جایی انتخاب کنید که میزان جرم و جنایت در آن پایین باشد. برای دیدن میزان جرم و جنایت در یک شهر می توانید از وبسایت ‎www.neighborhoodscout.com‎ استفاده کنید.

5- مدارس خوب

ایرانی ها همواره به آموزش فرزندانشان اهمیت بسیاری می دهند و اصولا یکی از دلایل مهاجرتشان به آمریکا و کشورهای دیگر تامین آینده بهتر برای فرزندانشان است. لذا اگر به همراه خانواده به آمریکا سفر می کنید و بچه های مدرسه ای دارید سکونت در شهرها و یا محله هایی که مدارس بهتری دارند برایتان ارزشمند می شود.

در آمریکا دو سیستم مدارس دولتی و خصوصی وجود دارد. مدارس دولتی معمولاً تحت نظر منطقه آموزش پروش مربوطه اداره می شوند که به آن ‎School District‎ گفته می شود. همانطور که در ایران هم رایج بود (قبل از خصوصی سازی آموزش) مناطق آموزش پرورش و مدارس دولتی مختلف با هم فرقهایی دارند. با توجه به اینکه محل زندگی شما تعیین می کند که فرزندتان به کدام مدرسه دولتی می تواند برود، لازم است که در خصوص کیفیت مدارس در شهرهای مختلف و نیز کیفیت مدارس در یک شهر از قبل تحقیق کنید. به عنوان مثال شهر ایرواین در ایالت کالیفرنیا به داشتن مدارس دولتی خوب معروف است اما ممکن است بین مدارس مختلف این شهر از نظر کیفیت و تعداد معلمان و نسبت معلم به شاگرد تفاوتهایی وجود داشته باشد. البته لازم به ذکر است که کلیه مدارس دولتی ملزم به رعایت سیلابس درسی ارائه شده توسط ایالت می باشد و از این نظر تفاوتی بین آنها وجود ندارد. در خصوص مدارس خصوصی محدودیتی برای ثبت نام وجود ندارد و عمدتا فاصله تا خانه، کیفیت مدرسه و هزینه حرف اول را می زند.
6- شهر بزرگ یا کوچک

برخی افراد هیجان و تحرک زندگی در شهرهای بزرگ را به زندگی در شهرهای کوچک و آرام ترجیح می دهند. این افراد از قدم زدن تا دیروقت در خیابانهای شهر و زندگی در میان جمعیت انبوه را دوست دارند و زندگی در جایی که مغازه ها زود می بندند و آدمی به ندرت بعد از تاریک شدن هوا در خیابان دیده می شود آنها را خسته می کند. از سوی دیگر برخی ترجیح می دهند در شهرهای کوچک و آرامتر به بزرگ کردن فرزندان خود بپردازند و آرامش آن را با شلوغی و سرزنده بود شهرهای بزرگ عوض نمی کنند. در آمریکا به طور معمول در اطرف شهرهای بزرگ و بعضی اوقات چسبیده به آنها شهرهای کوچکتر شکل گرفته اند. لذا همواره این امکان وجود دارد که با کمی رانندگی و یا با استفاده از مترو یا قطار از شهری به شهر دیگر رفت.

در هر حال اگر هم در شهر بزرگی مستقر شدید و بعداً ترجیح دادید که در حومه و یا شهرهای کوچک اطراف زندگی کنی و یا بالعکس همواره امکان جابجایی برای شما وجود دارد و نگرانی از این بابت وجود ندارد.
7- بازار کار

یکی از مهمترین مواردی که در انتخاب محل زندکی تاثیرگذار است پیدا کردن کار در بدو ورود به آمریکا است. پیدا کردن کار در آمریکا به معنی کسب در آمد و جا افتادن در جامعه آمریکا می باشد که از اهمیت بسیاری بالایی برخوردار است.

توجه داشته باشید که حضور صنایع مختلف در ایالتهای مختلف با هم فرق دارد و لذا بازار کار در ایالتهای مختلف متفاوت است . به عنوان مثال شهر هوستون در ایالت تگزاس مقصد بسیاری از ایرانیان است که به دنبال کار در سمتهای مهندسی در زمینه نفت و گاز هستند. سیلیکون ولی در ایالت کالیفرنیا به عنوان مرکز شرکتهایی که در زمنیه کامپیوتر، برنامه نویسی و اینترنت فعالیت دارند شناخته می شود و شرکتهای بزرگی مانند اپل و گوگل را در خود جای داده است. صنایع مرتبط با بهداشت و سلامت و بایومدیکال در ایالت کالیفرنیا گسترش زیادی داشته اند. کارهای در زمینه اکتشاف و استخراج نفت در ایالت کالیفرنیا عمدتا در شهر بیکرزفیلد متمرکز است اگرچه شرکتهای مهندسی و پالایش در شهرهای دیگر نیز فعال می باشند. صنعت فولاد آمریکا نیز عمدتاً در ایالتهای شرقی، شمال شرقی و غرب میانه گسترش یافته است. صنایع تولیدی و اتومبیل سازی آمریکا نیز عمدتا در ایالتهای غرب میانه مانند میشیگان، آیووا، ویسکانسین، ایندیانا، آلاباما و چند ایالت دیگر متمرکز است.
پاسخ
تشکر کنندگان: copol




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان