کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
دروغ گفتن در امریکا
امروز اصلا هیچ کس توی شرکت نیست چون خیلی ها مرخصی گرفتند و رفتند مسافرت. فردا روز شکرگزاریه و جمعه را هم شرکت تعطیل کرده بنابراین از فردا چهار روز تعطیل هستم.

راستش تعطیلی های اینجا برای من خیلی زیاد است و با وجود اینکه سه سال است به امریکا آمده ام هنوز به دو روز تعطیلی در هفته هم عادت نکردم و به نظرم زیاد می آید. شاید بخاطر این است که در ایران بعضی مواقع مجبور بودم جمعه ها را هم کار کنم.

مطلبی که میخواهم برایتان بگویم مربوط میشود به دروغ گفتن. حتما همه شما شنیده اید که در امریکا اصل بر راستگویی افراد است مگر اینکه خلاف آن ثابت شود. در حالیکه در ایران شما زمانی میتوانید بر راست بودن حرفی مطمئن شوید که انواع و اقسام شواهد و مدارک بر راست بودن آن حرف دلالت کند.

ولی علت چیست؟ چرا در جایی که ارزشهای سنتی و حتی آموزه های مذهبی تاکید بر راستگویی دارد, دروغگویی اینچنین رواج دارد؟

من این مسئله را از دو دیدگاه زیر بررسی میکنم:

1- از دیدگاه روانشناسی بنظر میرسد که دروغ در کشور ما بعنوان یک وسیله دفاعی استفاده میشود. از زمان کودکی, مردم ما آموزش میبینند که چگونه با دروغ گفتن از مجازات و تنبیه خلاص شوند. متاسفانه چون این روش در مملکت ما کار میکند و همه ما تجربه های زیادی داریم که با گفتن دروغ, از مکافات رهایی پیدا کرده ایم, کم کم این روش بعنوان یک وسیله دفاعی ارزشمند برای ما در آمده است.

بعنوان مثال ممکن است در کودکی کار بدی کرده باشیم و یک بزرگتر به ما گفته است که اگر راستش را بگویی تو را تنبیه نمیکند. ولی پس از اینکه راستش را گفتید تجربه ای برای شما بدست می آید که دیگر تا آخر عمرتان راست نگویید. در ضمن شما متوجه شده اید که بزرگتر شما هم دروغ گفته است و برخلاف قولش شما را تنبیه کرده است. پس یاد میگیرید که با دروغ گفتن نه تنها میشود از مجازات فرار کرد بلکه میشود از آن برای فریب دادن انسانهای دیگر هم استفاده کرد.

کم کم کودکان آموزش میبینند که چگونه دروغهایی بگویند که باورپذیر باشد و هر کس که بهتر و راحت تر بتواند دروغ بگوید در کارهایش موفق تر خواهد شد. به کسی که جریمه شده است و با افسر پلیس چانه میزند دقت کنید. او تمام حربه ها و آموخته هایش را بکار میگیرد تا دروغی به افسر بگوید و او را از نوشتن برگه جریمه منصرف کند. در واقع راننده متخلف در یک حالتی قرار میگیرد که ناخودآگاه به عنوان اولین وسیله دفاعی به دروغ متوسل میشود تا بلکه از آن حالت ناخوشایندی که برایش پیش آمده است, نجات پیدا کند.

در جامعه امریکا چنین چیزی وجود ندارد و یا بسیار کمرنگ است. دروغ بعنوان یک کار زشت در جامعه جا افتاده است و خطایی نیست که از دروغ گفتن بدتر باشد. بنابراین ناخودآگاه شما برای پوشش خطایی که مرتکب شده اید از دروغ گفتن استفاده نمیکنید زیرا خود دروغ گفتن گناهی است بدتر از عمل مرتکب شده. مگر در مواردی مثل قتل و جنایت که اهمیت آن از دروغ گفتن بیشتر است و فقط مجرمینی که آب از سرشان گذشته است, تا جایی که میتوانند دروغ میگویند.

2- از دیدگاه جامعه شناسی, رواج دروغ در کشور ما علاوه بر عوامل روانی و فردی, از دو عامل مهم دیگر نیز سرچشمه میگیرد.

الف) عدم حمایت قانون از راستگویی و یا عدم وجود مجازات قانونی برای دروغ گفتن. همانطور که شما هم بخوبی میدانید, دروغ گفتن در ایران از نظر قانون جرم نیست. برای همین حتی مجریان قانون میتوانند براحتی از دروغ استفاده کنند و هیچ مرجعی از قانون نمیتواند آنها را به جرم دروغگویی مجازات کند.

در حالی که در امریکا, دروغ گفتن از نظر قانونی جرم است و هر فردی در جامعه اگر دروغ بگوید, از نظر قانون مجرم شناخته میشود. برای همین اگر شما در فرمهای رسمی چیزهایی را بنویسید که خلاف واقع است, میتوانند با آن مدرک, شما را مجازات کنند.

ب) عدم هماهنگی و یکسان بودن جامعه. در ایران جوامع مختلف, نوع عملکرد و ارزشهای خاص خودش را دارد و یک فرد برای اینکه بتواند در ایران زندگی کند مجبور است حتی بر خلاف میل باطنی اش دروغ بگوید.

بعنوان مثال ممکن است نماز خواندن در محل کار شما یک کار ارزشی و یا حتی اجباری باشد و نگاه کردن به برنامه های ماهواره کاری زشت و ناپسند باشد. در حالی که در خانواده نماز خواندن کاری غیر ارزشی باشد و نگاه کردن به ماهواره کاری مناسب باشد. و حتی ممکن است در جمع دوستان قدیمیتان هر دوی این اعمال خوب و یا بد باشد. شما تا جایی که امکان ابراز عقاید شخصی خود را دارید میتوانید طبق خواسته خودتان صحبت کنید ولی در بسیاری از این موارد مجبورید بخاطر عدم هماهنگیها دروغ بگویید.

مثال دیگر این است که شما در خانواده ای زندگی میکنید که در آن, دوست پسر داشتن دخترتان یک کار غیر اخلاقی و ناپسند است. در حالیکه در بین دوستان و همکلاسیان دخترتان نداشتن دوست پسر ناپسند تر است. بنابراین یک ارزش واحد برای فرزند شما وجود ندارد که طبق آن پیش برود و مجبور میشود برای تطبیق خودش دروغ بگوید. بنابراین اگر دوست پسر داشته باشد به شما میگوید ندارد, و اگر دوست پسر نداشته باشد به همکلاسیش میگوید دارد.

در حالی که در امریکا چنین نیست و ارزشهای جامعه تقریبا یکسان و هماهنگ است و یک فرد نیازی ندارد که برای تطبیق خود با جامعه دروغ بگوید. جوانان در سنین خاص نیازهای اجتماعی خودشان را بیان میکنند و همه هم تقریبا حالتهای آنها را میفهمند. پس نیازی وجود ندارد که یک نفر بخواهد به کسی دروغ بگوید.

ج) برخی سنتهای اخلاقی و تعارفات ویژه در میان ایرانیان, مردم را تشویق به دروغگویی میکند. بعنوان مثال شما اگر از کسی خوشتان نیاید, بنا بر عرف رایج به او دروغ میگویید که او را دوست دارید. یا اگر در مهمانی هستید و از غذایی خوشتان نمیاید, بخاطر خوش آمد صاحبخانه از غذا تعریف و تمجید میکنید.

در واقع ما با برخی از سنتهایمان, ارزشهای کاذب به دروغ گفتن میدهیم و حتی میگوییم که دیدید چقدر آدم با حیا و نجیبی بود, با اینکه غذایم مزخرف شده بود ولی هی خورد و تعریف کرد و گفت که خیلی آن را دوست دارد. و یا اینکه ما در کشورمان نه گفتن را بد میدانیم و اگر کسی از ما درخواست پول کند, شروع میکنیم به گفتن دروغهای مختلف و عجیب و غریب.

در امریکا چنین ارزشهایی برای دروغ گفتن وجود ندارد و هیچ کسی بخاطر احترام گذاشتن و یا خوش آمد فرد دیگری دروغ نمیگوید. آنها با صراحت در مورد احساسات و تمایلات خودشان حرف میزنند و دروغ گفتن دیگران را حتی اگر در جهت خوش آمدشان باشد, ناپسند میدانند.

متاسفانه ایرانیان مقیم در امریکا نیز همچنان دروغ گفتن را به عنوان یکی از خصایص لاینفک خودشان حفظ کرده اند.

امیدوارم که این اطلاعات بدردتان بخورد
با آرزوی موفقیت برای شما
پاسخ
کاملا تائید میشه
اینجا اگه دروغ بگی میتونی به بالا ترین مقامها دست پیدا کنی اما اگه نگی همه فکر میکنند عقل نداری
واقعا متاسفم
اما فکر میکنم ریشه اصلی بدبختی های ما در دروغگویی باشه

به دلایل شخصی از مدیریت استعفا داده ام لطفا سولات مربوط به مدیریت را از من نپرسید
پاسخ
اینجا اولین چیزی که بعد از حرف زدن یاد می گیری دورغ گوییه ! البته منظور تو ایرانه
از پاسخ به پیام خصوصی معذورم. Shy
شماره کیس:‌ 2011AS18XXX
دریافت نامه قبولی: May/2010/19
ارسال فرم : June 6
نامه دوم : 4 April 2011
مصاحبه: آنکارا- 25 April 2011
کلیرنس :‌ June 2011 9
دریافت ویزا :‌ 15 June 2011
تاریخ پرواز : 8 July 2011
پاسخ
آرش واقعا" جالب بود . دقت نظرت قابل تحسینه . ممنون.
پاسخ
تشکر کنندگان: usa.lover ، rs232 ، amirbakhshi ، soli asali ، taherifar
برای مشاهده ی عملی دروغ گفتن یک ایرانی در هند به این تاپیک مراجعه کنید! : http://mohajersara.com/showthread.php?tid=1652&page=4 Wink
سیدعلی سپهر
مدیر ارشد مهاجرسرا و مدیرعامل شرکت پاریز تراول
۰۹۱۲۱۲۵۳۵۵۷


هر آنچه در مورد لاتاری بايد بدانيد.
https://telegram.me/pariztravel
پاسخ
تشکر کنندگان: ChairMan ، rs232 ، amirbakhshi ، nnazi_2005 ، mohammad.maleki ، taherifar
صدرا جان شاهد از غیب رسید؟
پاسخ
تشکر کنندگان: ChairMan ، Ali Sepehr ، rs232 ، amirbakhshi ، سارا کوچولو ، nnazi_2005 ، taherifar
افرین ارش درست
case:19###
Big Grin



پاسخ
تشکر کنندگان: rs232 ، amirbakhshi ، taherifar
آرش جان، من شنیدم در روزهای تعطیلی اگر کار بکنیم، حقوق بیشتری میدن. درسته؟
آرش جان مسئولین مملکت هرگز دروغ نمیگویند، آنها ت.قیه میکنند!!!
جالبه اومدن یه واژه جدید برای دروغ آوردند و بهش میگویند دروغ مصلحت آمیز و هر دروغی که میخواهند میگویند و پیش خودشان میگویند، این دروغ مصلحت آمیز هست، مخصوصا وقتی دروغشان ضایع بشه، میگویند، نه این از مدل مصلحتیش بود!
دورغ دورغه...
پاسخ
تشکر کنندگان: pooyan ، ChairMan ، rs232 ، honareirani ، amirbakhshi ، kavoshgarnet ، nnazi_2005 ، mavarfan ، melisa ، soli asali ، taherifar ، leader-m
اکثر دروغگویان ..... برای توجیه خود و دیگران , اسم دروغ را مصلحت میگذارند. البته بگفته یکی از فلاسفه بهترین مصلحت راستی است.
پاسخ
تو ایران دروغ آنقدر جا افتاده که علاوه بر روزنامه ها و اخبار و ... تو اکثر فیلمها و سریالهای آموزنده هم بازیگران به راحتی دروغ گفتن رو با مردم تمرین می گنن. مثلا" اکثر اوقات وقتی کسی تلفن و یا آیفون درب رو جواب میده به راحتی میگه فلانی خونه نیست در صورتیکه کنارش ایستاده و جالبتر اینکه در این فیلمهای آموزنده ! هیچ مشکلی هم از این دروغ براشون بوجود نمی آید!
شماره کیس: 2010AS5000
تاریخ دریافت نامه قبولی: May/2009
کنسولگری : Ankara
تاریخ ارسال فرمهای سری اول : 2nd June/2009
تاریخ کارنت شدن کیس: sep/2009
تاریخ دریافت نامه دوم: 1st oct
تاریخ مصاحبه: 21Oct 2009
تاریخ دریافت کلیرنس:6Nov , 2009
تاریخ دریافت ویزا: 14Nov , 2009
ورود به آمریکا: 14feb , 2010
پاسخ
آرش دستت درد نکنه از این بحثی که باز کردی

آقا دست رو دلم نذار که خونه Sad
اینجا اصلاً انگار یه سیاره دیگست . اصلاً اعتقادات با اعمال افراد یکی نیست . تو تئوری همه رو به خوبی و پاکی ارشاد میکنن ولی تو عمل از اون بالا تا پائین دروغ میبندن به ناف مردم . یه بنده خدا تو یه صحبتهاش تو چشم طرف مقابل و دوربین نگاه میکرد و راست راست دروغ میگفت . حالا تصور کن جلو دوربين كه يك رسانه اس اینطوری باشه دیگه وضعمون چیه .

به نظر من این مساله مشکل ریشه ای داره و بجای اعتقادات مردم بايد روی آموزش اونا وقت گذاشت و فرهنگ سازی کرد ، قوانین رو تغییر داد و هزار کار دیگه .

تو قانون آمریکا اومده که بعد از تجاوز به عنف دروغگویی بدترین خلاف حساب میشه و خوبی اون مملکت اینه که به قانونشون چه خوب چه بد عمل میکنن و کتاب قانون فقط برای سر تاقچه نیست مثل اینجا .

به امید دیدار همه
پاسخ
تشکر کنندگان: rs232 ، usa.lover ، ChairMan ، kavoshgarnet ، یه مهاجر ، nnazi_2005 ، mavarfan ، soli asali ، taherifar
اقا آرش ، از اونجایی که به قول خودت مطلب سفارشی هم مینویسیCool; لطفا در مورد حقوق و مزایای کارمندان (عیدی، پاداش بهره وری، شب کاری، جمعه کاری و ... ) و نوع قرارداد با کارمندان (آزمایشی-پاره وقت- تمام وقت) و نکات مهم مندرج در اون هم مطلب بنویس.


ممنون
راهنمای خرید چمدان

10AS6000
قبولی:May 24, 09
کنسول:Ankara
ارسال فرم اول:June08,09
کارنت:Sep.09
نامه دوم:Oct1709
مصاحبه:Nov.09
کلیرBig Grinec.09
هزینه:3.800$-یکنفر

We The People
پاسخ
تشکر کنندگان: rs232 ، amirbakhshi ، سارا کوچولو ، saied-k ، taherifar
در پستی من اشاره کردم به اینکه آمریکایی ها و اروپایی ها بعضی از فرهنگ های خوبشان را از فرهنگ باستان ما برداشت کرده اند و چگونه می شود که در مدت بسیار کوتاهی فرهنگ به جایی برسد که دروغ بزرگترین گناه به شمار رود. مگر فرهنگ تکنولوژی است که در مدت کوتاهی به این سرعت رشد کند. اما هنوز که هنوز است دوستان به این موضوع ایراد می گیرند.

در بیشتر سنگ نوشته های هخامنشیان دروغ را ناپسندترین کارها دانسته‌اند. داریوش در مجازات خلافکارانی مثل بردیای دروغی می گوید "و دروغ گویان را مجازات کردم".

در "گاتها، سروده زرتشت" بیش از نیمی از بخشهای کتاب در ستایش راستی و دوری از دروغ است.
پاسخ
کاوشگرجان
امان از آن زمانی که فرهنگ دستخوش م.ذ.ه.ب بشود و بخصوص مواردی که به عنوان « تقیّه » و یا دروغ مصلحت آمیز ، به کام مومنین عزیز، تلقین شود و آنگاه است که نه دین بماند و نه دیندار.

و صد البته هیچ دینی به اصل و ذات خود ، هیچ نقصی(البته شاید) ندارد و این همه از دینداری ماست و بخصوص ، آنانی که از سر منافعشان دین باوری میکنند تا دین داری .

بهر حال بهتر است واردبعضی مقولات نشیم وگرنه.....؟؟
هرکجا هست، یادش بخیر، دوستی داشتم در این موارد، جهت عوض کردن موضوع، ناگهانی میگفت : میگند، مشهد برف اومده، راسته؟»

حالا من هم از شما میپرسم، اگر آن منابعی تاریخی را که قرار بود در باره ی تاریخ ایران برای آرش عزیز، بفرستی، و شاید هم فرستاده ای، برای این حقیر هم ارسال کنید، یکدنیا مدیونم ساخته اید.

موفق باشید ارادتمند حمید میزوری
دوستان گرامی، برای خواندن نوشته های بیشتری از اینجانب، میتوانید با کلیک کردن در«اینجــا- از دیار نجف آباد تا آمریکای جهانخوار»به وبلاگ شخصی ام تشریف بیاورند تا بیشتر درخدمتتان باشم..... موفق و پیروز باشید. ارادتمند حمید
پاسخ
(2009-12-03 ساعت 21:10)kavoshgarnet نوشته:  در پستی من اشاره کردم به اینکه آمریکایی ها و اروپایی ها بعضی از فرهنگ های خوبشان را از فرهنگ باستان ما برداشت کرده اند و چگونه می شود که در مدت بسیار کوتاهی فرهنگ به جایی برسد که دروغ بزرگترین گناه به شمار رود. مگر فرهنگ تکنولوژی است که در مدت کوتاهی به این سرعت رشد کند. اما هنوز که هنوز است دوستان به این موضوع ایراد می گیرند.

در بیشتر سنگ نوشته های هخامنشیان دروغ را ناپسندترین کارها دانسته‌اند. داریوش در مجازات خلافکارانی مثل بردیای دروغی می گوید "و دروغ گویان را مجازات کردم".

در "گاتها، سروده زرتشت" بیش از نیمی از بخشهای کتاب در ستایش راستی و دوری از دروغ است.

اگه فرهنگي از طرف قانون كشوري حمايت بشه بله سريعا رشد ميكنه و نهادينه ميشه!!! وگرنه تصور نكنين كه مردم امريكا و اروپا خيلي بهتر از ما هستن و واقعا اگه قانوني هم نبود درست رانندگي مي كردن،به زنان احترام ميذاشتن،وجدان كاري داشتن و................درست رفتار مي كنن براي اينكه قانون سخت گيرانه اي دارن اما توي مملكت ما وقتي حتي چيزي به شكل قانون در مياد دو روز سفت و سخت مي گيرن بعد مسئله فراموش ميشه و ميرن سر يه موضو ديگه در حاليكه حداقل يه نسل بايد زير كنترل و اموزش باشن تا اون قانون جا بيفته.

منم قبول دارم كه غرب خيلي از فرهنگهاي خوب رو از مشرق زمين گرفته اما در زندگي در حال گذر لحظه و اينده مهم تر از افتخارات تاريخي هستن.همون طور كه مي بينين كسي ديگه ما رو بخاطر تاريخ 5000 ساله مون تحسين نمي كنه چراكه ما نتونستيم ارزشهائي كه اجدادمون به ارث گذاشتن رو حفظ كنيم و علي رغم اينكه من واقعا به پيشينه كشورم افتخار ميكنم اما متاسفم كه بايد بگم اين پيشينه براي امروز من مباهات نميشه.
پاسخ




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان