کانال تلگرام مهاجرسرا
https://t.me/mohajersara







##### هشدار #####
به تاریخ ارسال مطالب دقت فرمایید.
شرایط و وضعیت پروسه ویزا دائم در حال تغییر است و ممکن است مطالب قدیمی شامل تغییراتی باشد.
راهنمای کامل تحصیل در سوئد
اخبار فارسی سوئد – دانشگاه سلطنتی تکنیک استکهلم (کی تی اچ) در زمره معتبرترین دانشگاه های تکنیک و صنعتی اتحادیه اروپا بشمار می رود. و هر جایی که دانشگاه معتبری وجود دارد سرو کله جوانان ایرانی نیز طبیعتا بیش از هر کجای دیگری پیدا میشود.
اما تحصیلات در کشوری بیگانه و با زبان و فرهنگی بیگانه برای دانشجویان ایرانی در خارج از کشور کار آسانی نیست, مگر اینکه در شهر استکهلم پایتخت فرهنگی ایرانیان اروپا باشد.

انجمن دانشجویان ایرانی دانشگاه “کی تی اچ” استکهلم در آستانه آغاز ترم جدید پاییزی دانشگاهی و به بهانه فرار رسیدن ایام مهرگان اولین جشن سال نو تحصیلی را تقدیم دانشجویان جدید و قدیمی ایرانی در استکهلم و نیز همه دیگر دانشجویان سوئدی و غیر سوئدی علاقمند به فرهنگ و تمدن ایرانی می کند.

این جشن که تحت عنوان “بزم مهرگان” برنامه ریزی شده است از ساعت ۲۰ الی ۱ پس از نیمه شب جمعه ۹ ماه اکتبر در دانشگاه سلطنتی تکنیک استکهلم (کی تی اچ) در جریان خواهد بود. نمایشگاه عکس, رونمایی از سفره زیبای مهرگان, اجرای زنده موسیقی سنتی ایرانی و صد البته موسیقی و رقص ایرانی از جمله بخشهای “بزم مهرگان” انجمن دانجشویان ایرانی دانشگاه “کی تی اچ” استکهلم خواهد بود.

به عبارت دیگر شب جمعه ۹ ماه اکتبر را در خانه ها ننشینید, درس و مشق را برای یک شب به کناری بگذارید (یک شبه پروفسور نخواهید شد!) و با شرکت در این جشن ضمن گذراندن شبی خوش با رقص و موسیقی ایرانی “دلی از عزا” در آورده و انرژی کافی جهت ادامه تحصیلات خود تا قبل از فرا رسیدن جشنهای کریسمس و سال نو کسب کنید. در این شب همچنین با دیگر دانشجویان هموطن ایرانی مشغول به تحصیل در استکهلم نیز آشنا خواهید شد.

شرکت کنندگان جهت شرکت در این جشن می بایست دانشجوی یکی از دانشگاه های استکهلم بوده و همراه داشتن کارت دانشجویی عکس دار نیز الزامی است.


چنانچه با محل برگزاری جشن (سالن/بار “نیمبله” در کمپوس دانشگاه سلطنتی تکنیک استکهلم) آشنایی ندارید در صورتی که از اتوموبیل جهت تردد استفاده نمیکنید می توانید برای رفتن به محل جشن, خط مترو قرمز به مقصد “موربی سنتروم” را گرفته و در ایستگاه “تکنیسکا هوگسولان” که ایستگاه قبل از دانشگاه استکهلم (یونیورسیتیت) است پیاده شوید. پس از آن کافی است به دنبال شیک پوش ترین و خوش تیپ ترین دختر و پسر جوانی که می بینید براه بیفتید تا به محل جشن برسیدBig Grin!

تاریخ, زمان, مکان
جمعه ۹ اکتبر ۲۰۰۹
از ساعت ۲۰:۰۰ الی ۰۱:۰۰
سالن/بار “نیمبله” / کمپوس دانشگاه سلطنتی تکنیک استکهلم
KTH
STOCKHOLM

ورود به این جشن رایگان است.
پاسخ
تشکر کنندگان: kianoush ، usa.lover ، zara man ، msar
اخبار فارسی سوئد- روز چهارشنبه دوم ماه ژوئن وب سایت جدیدی در اپسالا آغاز به کار کرده که زندگی را برای بسیاری از دانشجویان متقاضی مسکن در این شهر راحت تر نموده ست.
دانشگاه اپسالا یکی از معتبرترین و محبوب ترین دانشگاه ها در نزد دانشجویان سوئدی و خارجی تلقی می شود. اما این محبوبیت جنبه های منفی خود را نیز دارد, هجوم دانشجویان متقاضی تحصیل و کمبود مسکن دانشجویی با اجاره های مناسب برای دانشجویان.


دانشگاه اپسالا اینک در همکاری با کمون این شهر دست به افتتاح وب سایت جدیدی زده است که بصورت دروازه ورودی برای دانشجویان متقاضی مسکن در اپسالا عمل خواهد نمود.

در حال حاضر نزدیک به ۴۰ اجاره دهنده مسکن دانشگاهی در شهر اپسالا وجود دارند. دانشجویان متقاضی مسکن تاکنون مجبور بودند جهت یافتن مسکن بصورت جداگانه با تک تک این موجرین تماس حاصل نمایند که پروسه ای وقت گیر و جان گیر بود.

اما از روز چهارشنبه دوم ماه ژوئن دانشجویان تنها با مراجعه به یک وب سایت قادر خواهند بود به اطلاعات در مورد همه واحدهای مسکونی خالی دانشجویی دسترسی داشته باشند. موجرین خصوصی امکان آگهی رایگان در این وب سایت را خواهند داشت.

در این وب سایت همچنین اطلاعاتی قابل استفاده ای برای دانشجویان متقاضی مسکن از قبیل قوانین دریافت کمک هزینه مسکن, واحدهای مسکونی موقت, قوانین اجاره مسکن بصورت دست دوم … وجود دارد.

هزینه احداث این وب سایت مشترکا از سوی دانشگاه اپسالا و کمون این شهر تامین شده است.
پاسخ
تشکر کنندگان: kianoush ، usa.lover ، zara man ، msar
دانشگاه “لوند” در جنوب سوئد تاکنون بیش از ۱۰۰۰ مدرک جعلی که عموما از سوی دانشجویان خارجی با هدف پذیرش به این دانشگاه ارسال گردیده را کشف نموده است.
این مدارک جعلی عموما از مدارک دانشگاهی تقلبی, دستکاری در نمرات و یا مدارک تقلبی در رابطه با تست زبان انگلیسی تشکیل شده است.

این دانشگاه سوئدی تاکنون بیش از ۱۰۰۰ درخواست حاوی مدارک جعلی را تنها از کشور پاکستان افشا کرده است. این مدارک جعلی به تایید یک مرجع دولتی پاکستانی نیز رسیده است.


بخش پذیرش دانشگاه های سوئد اینک با دقت بیشتری مدارک دانشجویان خارجی را مورد بررسی قرار می دهند. مهرها, امضاء ها و لوگو های مدارک راسال شده مورد معاینه دقیق قرار میگیرند و با موسساتی که این مدارک را صادر کرده اند تماس برقرار می گردد.

معمولی ترین نوع تقلب دستکاری در نمرات و نیز جعل مدارک در مقاطع مختلف دانشگاهی بوده است.

دلیل علاقه گسترده دانشجویان خارجی جهت تحصیل در سوئد اعتبار علمی بین المللی دانشگاه های این کشور است.
پاسخ
تشکر کنندگان: kianoush ، usa.lover ، zara man ، msar
اگه الان بخواهیم اقدام کنیم دیگه مجانی نیست ؟
سال 2012 چقدر باید برای تحصیل به دانشگاهها پرداخت کنیم کسی لیست هزینه ها رو داره
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
میلاد جون سایت برای آخرین ترم رایگان باز شده!
البته رشته ها بسیار بسیار کم هستند!
مثلاً برای لیسانس فقط یه دانشگاه اونم رشته های پرستاری و معلمی داره!
فوق لیسانس یه چند تا دانشگاه و رشته هست! بیشتر از لیسانس هست!
اگر پولی بشه فکر کنم سالی بین 10 تا 15 میلیون بشه!

به نظر من اپلای کنید! بعداً میتونید تغییر رشته بدید! البته من شک دارم به اینکه اگر بخواهیم بعداً تغییر رشته بدیم، پولی بشه!

سوئد هم گور خودش رو کند! در آینده متروکه خواهد شد!
موفق باشی...
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
(2010-07-03 ساعت 18:08)usa.lover نوشته:  سوئد هم گور خودش رو کند! در آینده متروکه خواهد شد!

من فکر نمیکنم اینطور باشه چون سطح کیفی دانشگاه هاش اونقد خوب هست که حتی با داشتن شهریه باز خیلی ها راغب باشن به اینجا بیان همونجور که خیلی از کشورای دیگه تحصیلات رایگان نیست اما دانشجوهای خارجی زیادی به اون کشورا میرن.ضمن اینکه سوئد اونقد مهاجرپذیره و در سالهای اخیر رویجذب نیروهای متخصص تکیه کرده که حتی اگه دانشجوئی هم به اینجا نیاد متروکه نمیشه.ضمن اینکه منطقی تر و به صرفه تر اینه نیروی متخصص رو به کشورهاشون جذب کنن تا اینکه با هزینه خودشون اول بخوان این افراد رو آموزش بدنWink
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
در طی این مدت، سوالات بسیار زیادی چه در قالب Email و چه در بخش نظرات وبلاگ به دستم رسیده است که تا حد امکان و وقتی که داشتم تلاش کردم سوالی را بی پاسخ نگذارم.در ادامه به برخی از مهمترین این پرسش و پاسخها خواهیم پرداخت که امیدوارم راهگشای دانشجویان مایل به تحصیل و همه کسانی که مایل به زندگی در کشور سوئد می باشند.
سوال
آخرین مهلت ارسال مدارک برای ثبت نام در ترم بهار 2011 چه تاریخیست و آیا می توان مدرک زبان را دیرتر ارسال کرد یا خیر؟
پاسخ
طبق اطلاعات سایت استودرا،آخرین مهلت برای ثبت پروفایل شخصی،انتخاب رشته و تغییرات در آن تا 16 آگوست 2010 و آخرین مهلت ارسال تمامی مدارک موردنیاز تا ابتدای سپتامبر 2010 است.اگر به هر دلیلی نتیجه مدرک زبان شما دیرتر از موعد مقرر(مثلا یک یا دوهقته) به سوئد ارسال شود، معمولا مشکل خاصی نخواهد بود و از شما قبول خواهند نمود.برای مدتهای بیشتر شما بعنوان late applicant لحاظ می شوید که طبیعتا پس از ارزیابی مدارک دیگران، مدارک شما ارزیابی خواهد شد و طبیعتا شانس قبولی شما کمتر خواهد شد.
سوال
چرا رشته تحصیلی خودم را در سایت استودرا پیدا نمی کنم یا چگونه بدانم که کدام دانشگاه در دوره بهار2011 برای رشته من پذیرش می کند؟
پاسخ
ابتدا مطلب اینجا را خوب بخوانید.سپس اگر موفق به یافتن رشته تحصیلی تان باز نشدید، به اینجا بروید و واژه انگلیسی رشته تحصیلی تان را در بخش search وارد کنید و سپس گزینه Spring2011 را در بخش semester انتخاب کرده و search را کلیک کنید.در نتیجه لیست دانشگاهها را خواهید یافت.
سوال
چرا رشته تحصیلی من در لیست دوره های ارائه شونده در ترم بهار 2011 نیست؟
پاسخ
دوره های ترم بهار نسبت به دوره ها و پروگرامهای ترم پائیز محدودتر است.این بدان معنیست که الزاما نمی توانید رشته موردنظرتان را مستقیما در فهرست نتایج پیدا کنید.
سوال
وضعیت تحصیل رایگان در سوئد چگونه است؟
پاسخ
از ابتدای ترم پائیز 2011 سیستم تحصیل در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس در سوئد برای دانشجویانی که از ایران و سایر کشورهای غیراروپایی اقدام می کنند مشمول پرداخت شهریه تحصیلی(سالانه و بسته به دانشگاه بین 9500 تا 11000 دلار آمریکا) و همچنین هزینه اقدام Application Fee به میزان 900 کرون سوئد(تقریبا 90 یورو) خواهد بود.بنابراین آخرین مهلت اقدام رایگان برای دانشگاههای سوئد، ترم بهار 2011 خواهد بود.
سوال
برای اینکه در دوره دکترا (PhD)در سوئد ادامه تحصیل بدهم،از چه طریقی باید اقدام کنم؟
پاسخ
برای ادامه تحصیل در مقطع دوره دکترا (PhD)در سوئد در هر رشته ای که درس خوانده اید، باید مستقیما با دپارتمان و شخص مسئول در آن دپارتمان مربوطه مکاتبه کنید و با ابراز علاقه مندی و ارسال رزومه،مدارک تحصیلی،سوابق کاری،مقالات و… درصدد اقدام برآیید.معمولا بیشتر دانشگاهها در سایت خودشان و هر دپارتمان در بخش مربوط به خودش تعدادی موقعیت های خالی یا Vacancies را بصورت دوره ای اعلام می کند که در اینصورت باید برای آنها در زمان مقرر اقدام نمایید و مدارکتان را قبل از ددلاین مشخص شده به دانشگاه موردنظرتان ارسال کنید.توجه داشته باشید که معمولا بجز کسانی که دارای سوابق تحصیلی درخشان و کارنامه علمی برجسته ای از دانشگاههای درجه یک کشور هستند، خیلی دشوار است که بدون گذراندن دوره فوق لیسانس در سوئد، برای دوره دکترا مستقیما از ایران پذیرش شوید.با این همه،اقدام برای دوره دکترا در هر زمانی قابل انجام است و امتحان شانستان قطعا ضرری ندارد.برای اطلاعات بیشتر مطلب اینجا را نیز بخوانید.
سوال
آیا دوره دکترا (PhD) در سوئد نیز مشمول پرداخت شهریه می شود؟شرایط آن چیست؟
پاسخ
از ابتدای ترم پائیز 2011 میلادی قانون شهریه دار شدن دانشگاهها اعمال خواهد شد ولی این قانون فقط شامل حال دوره های لیسانس و فوق لیسانس می شود و مربوط به تحصیل در دوره دکترا نمی شود.دوره دکترا در سوئد همراه با حقوق ثابت ماهیانه تقریبا معادل 1800 یورو در ماه است و برای اخذ پذیرش در دوره دکترا باید مستقیما با خود دانشگاه و دپارتمان مربوطه مکاتبه کنید.
سوال
آیا امکان ادامه تحصیل در رشته حقوق و یا رشته های مربوط به آن در سوئد هست؟
پاسخ
بله.قطعا هست ولی باید توجه کنید که امکان اخذ پذیرش در مقطع فوق لیسانس برای رشته حقوق و سایر شاخه های مربوط به آن با توجه به تفاوت سیستم ساختاری حقوق در ایران با سایر کشورهای دنیا و عدم پذیرش واحدهای گذرانده شما در دانشگاههای ایران، بسیار ضعیف است.ادامه تحصیل در مقطع لیسانس نیز به شرطی که به زبان سوئدی تدریس نشود وجود دارد که اطلاعات بیشتر را می توانید از طریق search در اینجا بدست آورید.
سوال
شرایط ادامه تحصیل در دوره های پزشکی در سوئد چگونه است؟
پاسخ
رشته پزشکی و زیرشاخه های آن از جمله رشته پرستاری از جمله پروگرامهایی هستند که شرایط بسیار سختی برای ورود به دانشگاههای سوئد دارد.علت هم تفاوت ساختاری سیستم تحصیلی سوئد با ایران در این رشته ها و نیز سیاست محدودگرای دولت برای پذیرش دانشجوی بین المللی و غیرسوئدی در این رشته هاست.
سوال
بهترین و معتبرترین دانشگاههای سوئد کدام دانشگاهها هستند؟
پاسخ
پاسخ این سوال بطور کامل در اینجا داده شده است.
سوال
آیا امکان پذیرش بدون داشتن نمره زبان هست؟ از کجا بدانم که چه نمره زبانی برای رشته من مورد نیاز است؟
پاسخ
در سوئد برخلاف برخی کشورهای دنیا مثل مالزی،هندوستان و… امکان اخذ پذیرش در پروگرامهای انگلیسی زبان بدون داشتن مدرک زبان آیلتس یا تافل وجود ندارد.برای اطلاعات بیشتر از نحوه ثبت نام برای این آزمونهای زبان به اینجا مراجعه کنید.
برای اینکه بدانید چه نمره زبانی در رشته موردنظرتان مورد نیاز است، کافیست به سایت دانشگاه موردنظر و دپارتمان رشته مربوطه بروید و در بخش admission به دنبال شرایط ورودی Requiremnets بگردید.
برای اطلاع از شرایط کلی نمره زبان موردنیاز به اینجا بروید.
سوال
فهرست تمامی دوره هایی که در سوئد به زبان انگلیسی تدریس می شوند و امکان اخذ پذیرش تحصیلی آنها از ایران وجود دارد را کجا می توانم پیدا کنم؟
پاسخ
برای اطلاع از این فهرست به اینجا بروید و فایل فشرده zip شده را دانلود کنید.
سوال
چه شرایط یا عواملی در پذیرش تحصیلی من در دانشگاههای سوئد موثر هستند؟
پاسخ
پذیرش تحصیلی شما در سوئد بستگی به مجموعه عواملی دارد که هر کدام از آنها دارای امتیاز خاص خود هستند و مجموع این امتیازات به شما یک نمره کل یا نمره merit ی را اختصاص می دهد که بر اساس آن هر دانشگاهی با توجه به وجود ظرفیت های خالی خود در آن رشته یا رشته ها یک نمره حد نصاب یا یک تعداد مشخصی از دانشجوها را برای آن دوره اعلام می کند که با مقایسه آن با مجموع نمرات کسب شده شما، در نهایت موجب پذیرش یا عدم پذیرش شما خواهد شد.متاسفانه امکان اطلاع از جزئیات بیشتر این نمرات یا ظرفیتها برای دانشگاهها میسر نمی باشد اما مدارک اصلی موردنیاز همان ترجمه رسمی آخرین مدرک تحصیلی،ریزنمرات و ارائه مدرک زبان هستند.سایر مدارک مثل سوابق کاری،رزومه،مقالات و انتشارات علمی،رفرنس یا معرفی نامه از اساتید یا کارفرمایان و… جزو مدارک تکمیلی شما محسوب می شوند که الزامی نیستند ولی درصورت ارائه و ارسال آنها، بی تاثیر در افزایش مجموع نمرات شما نخواهند بود.داشتن معدل بالا و همچنین فارغ التحصیل بودن از دانشگاههای دولتی شهرهای بزرگ مثل تهران-تبریز-اصفهان-مشهد و… شانس قبولی شما را از طریق افزایش مجموع امتیازات شما افزایش می دهند.
سوال
آیا برای دانشجویان سال آخر امکان اقدام تحصیلی برای دانشگاههای سوئد هست؟
پاسخ
بله.شما می توانید با تهیه یک نامه رسمی از دانشگاه محل تحصیلتان و ارسال آن همراه با مدارک دیگرتان برای پذیرش تحصیلی اقدام کنید.اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید.
سوال
هزینه متوسط زندگی در سوئد شامل هزینه های اجاره خونه،خورد و خوراک،تحصیل،حمل و نقل،مسافرت و… حدودا چقدر است؟
پاسخ
پاسخ کامل این سوال در اینجا نوشته شده است.
سوال
آیا امکان کار در سوئد در زمان تحصیل یا پس از پایان تحصیلات وجود دارد؟ چگونه؟
پاسخ
در سوئد برای پیداکردن کارهای نیمه وقت و موقت در زمانی که در سوئد مشغول به تحصیل هستید دو راه وجود دارد.یکی اینکه برای کارهای نیمه وقت مثل کار در رستوران،پخش آگهی و روزنامه،انجام کارهای فنی و تعمیراتی مثل تمیرات موبایل،رانندگی،شاگرد فروشندگی و… خودتان بصورت حضوری و مراجعه به فروشگاهها،رستورانها و یا شرکتها اقدام کنید و تقاضای کار کنید و راه دوم این است که در ماههای ژانویه و فوریه برای کارهای تابستانی یا Summerjob اقدام کنید.کارهای تابستانی برای دانشجویان بین المللی معمولا روی سایتهای شرکتها در زمان مقرر قرار می گیرد.معمولا درامد حاصل از کارهای نیمه وقت به سختی می تواند جوابگوی میزان اجاره خانه شما در سوئد باشد.متاسفانه بیشتر کارهای تخصصی با درآمد مناسب نیازمند دانستن زبان سوئدی و داشتن سابقه کار یا مدرک تحصیلی مرتبط از یکی از دانشگاههای اروپایی یا شناخته شده دنیا هستند و برای اینگونه کارهای ثابت و مناسب تر می توانید در زمان فارغ التحصیلی تان اقدام نمایید.
برای اطلاعات بیشتر از وضعیت کار در سوئد به اینجا بروید.
سوال
اطلاعات عمومی مربوط به شهرهای مهم سوئد از جمله استکهلم،گوتنبرگ،مالمو،لینشوپینگ و یا نقاط تفریحی سوئد را از کجا می توانم بخوانم؟
پاسخ
شما می توانید از اینجا این اطلاعات را مشاهده کنید.
سوال
سوئدی ها چگونه مردمانی هستند؟ چگونه می شود با فرهنگ سوئدی بیشتر آشنایی یافت؟
پاسخ
برای اطلاع از این مطلب، نکات نوشته شده در اینجا را خوب مطالعه کنید و برای آشنایی بیشتر با اختلافهای فرهنگی مابین جامعه ایران و سوئد مطلب اینجا را نیز بخوانید.
سوال
آیا امکان تغییر رشته در سوئد پس از اخذ پذیرش و ورود به سوئد وجود دارد؟ ارتباط رشته ها چقدر مهم است؟
پاسخ
بله.برای تغییر رشته دو راه وجود دارد.یکی اینکه در رشته دوم موردنظرتان تعدادی کورسهای پایه را بردارید و پاس کنید و سپس در زمان شروع ثبت نام برای admission (ترم بهار یا پائیز) مجددا مثل سایر دانشجوها اقدام کنید تا پذیرفته شوید و یک راه دیگر هم این است که از دانشگاه دوم هم پذیرش داشته باشید یا در ترم بعدی موفق به اخذ پذیرش از آن دانشگاه شوید.تفاوت راه اول با دوم این است که شما با گذراندن واحدهای رشته دوم، شانس پذیرشتان را به صورت قابل توجهی بالا می برید.توجه داشته باشید که ارتباط آخرین مدرک تحصیلی تان با رشته موردنظرتان بسیار مهم می تواند باشد گرچه امکان پذیرفته شدن درصورت تفاوت ساختاری دو رشته از یکدیگر همچنان در صورت گذراندن واحدها وجود دارد.داشتن سوابق کاری در رشته دوم نیز بی تاثیر نخواهد بود.
سوال
تفاوت کورس و پروگرام چیست؟ برای چه پروگرامهایی می توان اقدام کرد؟
پاسخ
کورس Course یک دوره تحصیلی کوتاه است که شامل یک درس می شود و تعداد واحدهای آن معمولا کمتر از 30 کردیت است.کردیت واحد اندازه گیری دروس شماست.پروگرام Program یک دوره کامل تحصیلی شامل تعداد زیادی کورس است که در واقع شما باید برای آن اقدام کنید تا بتوانید پس از اخذ پذیرش، برای دریافت ویزای تحصیلی به سفارت سوئد مراجعه کنید.تعداد کردیت یک پروگرام برای اخذ ویزای تحصیلی حداقل باید 60 کردیت(یکساله) باشد.پروگرامهای دوساله 120 کردیتی و پروگرامهای سه ساله(دوره های لیسانس) 180 کردیتی هستند.تفاوت پروگرامهای یکساله و دوساله (دوره های فوق لیسانس) فقط در تعداد کورسهای آنهاست.
سوال
مزایای ویزای تحصیلی سوئد چیست؟ آیا درصورت تاهل یا بچه دار شدن در سوئد امکانات یا تسهیلات خاصی مشمول دانشجویان ایرانی می شود؟
پاسخ
خیر.ویزای تحصیلی سوئد یک اجازه اقامت موقت است که به شما امکان تحصیل و کار در سوئد (بدون محدودیت ساعات کاری در هفته) را می دهد.با این ویزا شما براحتی می توانید به کشورهای عضو شنگن سفر کنید اما درصورت تاهل یا فرزند دار شدن شما در سوئد شما نمی توانید برای اقامت دائمی خود یا فرزندتان اقدامی انجام دهید چون در سوئد قانونی بر اساس قانون تولد (مثل آمریکا) وجود ندارد که بواسطه آن فرزند شما بخاطر تولد در خاک سوئد، سوئدی محسوب شود.فرزند شما درصورتی سوئدی محسوب می شود که یکی از والدین سوئدی یا دارای تبعیت سوئد باشد.
سوال
راههای قانونی گرفتن اقامت دائمی در سوئد کدام است؟
پاسخ
برای دریافت پاسخ مطلب اینجا را خوب بخوانید.
سوال
آیا امکان سرمایه گذاری در سوئد و گرفتن اقامت دائمی سوئد وجود دارد؟
پاسخ
بله. اطلاعات بیشتر را اینجا ببینید.
سوال
بزرگترین و مهمترین شرکتهای سوئدی کدامها هستند؟
پاسخ
اطلاعات مختصری از تعدادی از این شرکتها را می توانید در مطلب بخش کار در سوئد در اینجا بیابید.
سوال
زبان سوئدی را چگونه می توان آموخت؟
پاسخ
ابتدا از شما دعوت می شود مطلب اینجا را بخوانید.وقتی بعنوان وارد سوئد می شوید، می توانید برای کلاسهای زبان سوئدی بصورت رایگان ثبت نام کنید.پس از مدتی و بر اساس نوبت شما در صف ثبت نام از شما برای حضور در کلاسهای رایگان دعوت بعمل می آید.مرکز برگزاری و ثبت نام کلاسها موسسه SFI هست که با مراجعه حضوری می توانید در صف ثبت نام قرار بگیرید.
اطلاعات تماس اگر در شهر استکهلم هستید را از اینجا و اگر در شهر گوتنبرگ هستید از اینجا دنبال کنید.
سوال

آخرین مهلت ارسال مدارک برای ثبت نام در ترم بهار 2011 چه تاریخیست و آیا می توان مدرک زبان را دیرتر ارسال کرد یا خیر؟

پاسخ

طبق اطلاعات سایت استودرا،آخرین مهلت برای ثبت پروفایل شخصی،انتخاب رشته و تغییرات در آن تا 16 آگوست 2010 و آخرین مهلت ارسال تمامی مدارک موردنیاز تا ابتدای سپتامبر 2010 است.اگر به هر دلیلی نتیجه مدرک زبان شما دیرتر از موعد مقرر(مثلا یک یا دوهقته) به سوئد ارسال شود، معمولا مشکل خاصی نخواهد بود و از شما قبول خواهند نمود.برای مدتهای بیشتر شما بعنوان late applicant لحاظ می شوید که طبیعتا پس از ارزیابی مدارک دیگران، مدارک شما ارزیابی خواهد شد و طبیعتا شانس قبولی شما کمتر خواهد شد.

سوال

چرا رشته تحصیلی خودم را در سایت استودرا پیدا نمی کنم یا چگونه بدانم که کدام دانشگاه در دوره بهار2011 برای رشته من پذیرش می کند؟

پاسخ

ابتدا مطلب اینجا را خوب بخوانید.سپس اگر موفق به یافتن رشته تحصیلی تان باز نشدید، به اینجا بروید و واژه انگلیسی رشته تحصیلی تان را در بخش search وارد کنید و سپس گزینه Spring2011 را در بخش semester انتخاب کرده و search را کلیک کنید.در نتیجه لیست دانشگاهها را خواهید یافت.

سوال

چرا رشته تحصیلی من در لیست دوره های ارائه شونده در ترم بهار 2011 نیست؟

پاسخ

دوره های ترم بهار نسبت به دوره ها و پروگرامهای ترم پائیز محدودتر است.این بدان معنیست که الزاما نمی توانید رشته موردنظرتان را مستقیما در فهرست نتایج پیدا کنید.

سوال

وضعیت تحصیل رایگان در سوئد چگونه است؟

پاسخ

از ابتدای ترم پائیز 2011 سیستم تحصیل در مقاطع لیسانس و فوق لیسانس در سوئد برای دانشجویانی که از ایران و سایر کشورهای غیراروپایی اقدام می کنند مشمول پرداخت شهریه تحصیلی(سالانه و بسته به دانشگاه بین 9500 تا 11000 دلار آمریکا) و همچنین هزینه اقدام Application Fee به میزان 900 کرون سوئد(تقریبا 90 یورو) خواهد بود.بنابراین آخرین مهلت اقدام رایگان برای دانشگاههای سوئد، ترم بهار 2011 خواهد بود.

سوال

برای اینکه در دوره دکترا (PhD)در سوئد ادامه تحصیل بدهم،از چه طریقی باید اقدام کنم؟

پاسخ

برای ادامه تحصیل در مقطع دوره دکترا (PhD)در سوئد در هر رشته ای که درس خوانده اید، باید مستقیما با دپارتمان و شخص مسئول در آن دپارتمان مربوطه مکاتبه کنید و با ابراز علاقه مندی و ارسال رزومه،مدارک تحصیلی،سوابق کاری،مقالات و… درصدد اقدام برآیید.معمولا بیشتر دانشگاهها در سایت خودشان و هر دپارتمان در بخش مربوط به خودش تعدادی موقعیت های خالی یا Vacancies را بصورت دوره ای اعلام می کند که در اینصورت باید برای آنها در زمان مقرر اقدام نمایید و مدارکتان را قبل از ددلاین مشخص شده به دانشگاه موردنظرتان ارسال کنید.توجه داشته باشید که معمولا بجز کسانی که دارای سوابق تحصیلی درخشان و کارنامه علمی برجسته ای از دانشگاههای درجه یک کشور هستند، خیلی دشوار است که بدون گذراندن دوره فوق لیسانس در سوئد، برای دوره دکترا مستقیما از ایران پذیرش شوید.با این همه،اقدام برای دوره دکترا در هر زمانی قابل انجام است و امتحان شانستان قطعا ضرری ندارد.برای اطلاعات بیشتر مطلب اینجا را نیز بخوانید.

سوال

آیا دوره دکترا (PhD) در سوئد نیز مشمول پرداخت شهریه می شود؟شرایط آن چیست؟

پاسخ

از ابتدای ترم پائیز 2011 میلادی قانون شهریه دار شدن دانشگاهها اعمال خواهد شد ولی این قانون فقط شامل حال دوره های لیسانس و فوق لیسانس می شود و مربوط به تحصیل در دوره دکترا نمی شود.دوره دکترا در سوئد همراه با حقوق ثابت ماهیانه تقریبا معادل 1800 یورو در ماه است و برای اخذ پذیرش در دوره دکترا باید مستقیما با خود دانشگاه و دپارتمان مربوطه مکاتبه کنید.

سوال

آیا امکان ادامه تحصیل در رشته حقوق و یا رشته های مربوط به آن در سوئد هست؟

پاسخ

بله.قطعا هست ولی باید توجه کنید که امکان اخذ پذیرش در مقطع فوق لیسانس برای رشته حقوق و سایر شاخه های مربوط به آن با توجه به تفاوت سیستم ساختاری حقوق در ایران با سایر کشورهای دنیا و عدم پذیرش واحدهای گذرانده شما در دانشگاههای ایران، بسیار ضعیف است.ادامه تحصیل در مقطع لیسانس نیز به شرطی که به زبان سوئدی تدریس نشود وجود دارد که اطلاعات بیشتر را می توانید از طریق search در اینجا بدست آورید.

سوال

شرایط ادامه تحصیل در دوره های پزشکی در سوئد چگونه است؟

پاسخ

رشته پزشکی و زیرشاخه های آن از جمله رشته پرستاری از جمله پروگرامهایی هستند که شرایط بسیار سختی برای ورود به دانشگاههای سوئد دارد.علت هم تفاوت ساختاری سیستم تحصیلی سوئد با ایران در این رشته ها و نیز سیاست محدودگرای دولت برای پذیرش دانشجوی بین المللی و غیرسوئدی در این رشته هاست.

سوال

بهترین و معتبرترین دانشگاههای سوئد کدام دانشگاهها هستند؟

پاسخ

پاسخ این سوال بطور کامل در اینجا داده شده است.

سوال

آیا امکان پذیرش بدون داشتن نمره زبان هست؟ از کجا بدانم که چه نمره زبانی برای رشته من مورد نیاز است؟

پاسخ

در سوئد برخلاف برخی کشورهای دنیا مثل مالزی،هندوستان و… امکان اخذ پذیرش در پروگرامهای انگلیسی زبان بدون داشتن مدرک زبان آیلتس یا تافل وجود ندارد.برای اطلاعات بیشتر از نحوه ثبت نام برای این آزمونهای زبان به اینجا مراجعه کنید.
برای اینکه بدانید چه نمره زبانی در رشته موردنظرتان مورد نیاز است، کافیست به سایت دانشگاه موردنظر و دپارتمان رشته مربوطه بروید و در بخش admission به دنبال شرایط ورودی Requiremnets بگردید.
برای اطلاع از شرایط کلی نمره زبان موردنیاز به اینجا بروید.

سوال

فهرست تمامی دوره هایی که در سوئد به زبان انگلیسی تدریس می شوند و امکان اخذ پذیرش تحصیلی آنها از ایران وجود دارد را کجا می توانم پیدا کنم؟

پاسخ

برای اطلاع از این فهرست به اینجا بروید و فایل فشرده zip شده را دانلود کنید.

سوال

چه شرایط یا عواملی در پذیرش تحصیلی من در دانشگاههای سوئد موثر هستند؟

پاسخ

پذیرش تحصیلی شما در سوئد بستگی به مجموعه عواملی دارد که هر کدام از آنها دارای امتیاز خاص خود هستند و مجموع این امتیازات به شما یک نمره کل یا نمره merit ی را اختصاص می دهد که بر اساس آن هر دانشگاهی با توجه به وجود ظرفیت های خالی خود در آن رشته یا رشته ها یک نمره حد نصاب یا یک تعداد مشخصی از دانشجوها را برای آن دوره اعلام می کند که با مقایسه آن با مجموع نمرات کسب شده شما، در نهایت موجب پذیرش یا عدم پذیرش شما خواهد شد.متاسفانه امکان اطلاع از جزئیات بیشتر این نمرات یا ظرفیتها برای دانشگاهها میسر نمی باشد اما مدارک اصلی موردنیاز همان ترجمه رسمی آخرین مدرک تحصیلی،ریزنمرات و ارائه مدرک زبان هستند.سایر مدارک مثل سوابق کاری،رزومه،مقالات و انتشارات علمی،رفرنس یا معرفی نامه از اساتید یا کارفرمایان و… جزو مدارک تکمیلی شما محسوب می شوند که الزامی نیستند ولی درصورت ارائه و ارسال آنها، بی تاثیر در افزایش مجموع نمرات شما نخواهند بود.داشتن معدل بالا و همچنین فارغ التحصیل بودن از دانشگاههای دولتی شهرهای بزرگ مثل تهران-تبریز-اصفهان-مشهد و… شانس قبولی شما را از طریق افزایش مجموع امتیازات شما افزایش می دهند.

سوال

آیا برای دانشجویان سال آخر امکان اقدام تحصیلی برای دانشگاههای سوئد هست؟

پاسخ

بله.شما می توانید با تهیه یک نامه رسمی از دانشگاه محل تحصیلتان و ارسال آن همراه با مدارک دیگرتان برای پذیرش تحصیلی اقدام کنید.اطلاعات بیشتر را اینجا بخوانید.

سوال

هزینه متوسط زندگی در سوئد شامل هزینه های اجاره خونه،خورد و خوراک،تحصیل،حمل و نقل،مسافرت و… حدودا چقدر است؟

پاسخ

پاسخ کامل این سوال در اینجا نوشته شده است.

سوال

آیا امکان کار در سوئد در زمان تحصیل یا پس از پایان تحصیلات وجود دارد؟ چگونه؟

پاسخ

در سوئد برای پیداکردن کارهای نیمه وقت و موقت در زمانی که در سوئد مشغول به تحصیل هستید دو راه وجود دارد.یکی اینکه برای کارهای نیمه وقت مثل کار در رستوران،پخش آگهی و روزنامه،انجام کارهای فنی و تعمیراتی مثل تمیرات موبایل،رانندگی،شاگرد فروشندگی و… خودتان بصورت حضوری و مراجعه به فروشگاهها،رستورانها و یا شرکتها اقدام کنید و تقاضای کار کنید و راه دوم این است که در ماههای ژانویه و فوریه برای کارهای تابستانی یا Summerjob اقدام کنید.کارهای تابستانی برای دانشجویان بین المللی معمولا روی سایتهای شرکتها در زمان مقرر قرار می گیرد.معمولا درامد حاصل از کارهای نیمه وقت به سختی می تواند جوابگوی میزان اجاره خانه شما در سوئد باشد.متاسفانه بیشتر کارهای تخصصی با درآمد مناسب نیازمند دانستن زبان سوئدی و داشتن سابقه کار یا مدرک تحصیلی مرتبط از یکی از دانشگاههای اروپایی یا شناخته شده دنیا هستند و برای اینگونه کارهای ثابت و مناسب تر می توانید در زمان فارغ التحصیلی تان اقدام نمایید.
برای اطلاعات بیشتر از وضعیت کار در سوئد به اینجا بروید.

سوال

اطلاعات عمومی مربوط به شهرهای مهم سوئد از جمله استکهلم،گوتنبرگ،مالمو،لینشوپینگ و یا نقاط تفریحی سوئد را از کجا می توانم بخوانم؟

پاسخ

شما می توانید از اینجا این اطلاعات را مشاهده کنید.

سوال

سوئدی ها چگونه مردمانی هستند؟ چگونه می شود با فرهنگ سوئدی بیشتر آشنایی یافت؟

پاسخ

برای اطلاع از این مطلب، نکات نوشته شده در اینجا را خوب مطالعه کنید و برای آشنایی بیشتر با اختلافهای فرهنگی مابین جامعه ایران و سوئد مطلب اینجا را نیز بخوانید.

سوال

آیا امکان تغییر رشته در سوئد پس از اخذ پذیرش و ورود به سوئد وجود دارد؟ ارتباط رشته ها چقدر مهم است؟

پاسخ

بله.برای تغییر رشته دو راه وجود دارد.یکی اینکه در رشته دوم موردنظرتان تعدادی کورسهای پایه را بردارید و پاس کنید و سپس در زمان شروع ثبت نام برای admission (ترم بهار یا پائیز) مجددا مثل سایر دانشجوها اقدام کنید تا پذیرفته شوید و یک راه دیگر هم این است که از دانشگاه دوم هم پذیرش داشته باشید یا در ترم بعدی موفق به اخذ پذیرش از آن دانشگاه شوید.تفاوت راه اول با دوم این است که شما با گذراندن واحدهای رشته دوم، شانس پذیرشتان را به صورت قابل توجهی بالا می برید.توجه داشته باشید که ارتباط آخرین مدرک تحصیلی تان با رشته موردنظرتان بسیار مهم می تواند باشد گرچه امکان پذیرفته شدن درصورت تفاوت ساختاری دو رشته از یکدیگر همچنان در صورت گذراندن واحدها وجود دارد.داشتن سوابق کاری در رشته دوم نیز بی تاثیر نخواهد بود.

سوال

تفاوت کورس و پروگرام چیست؟ برای چه پروگرامهایی می توان اقدام کرد؟

پاسخ

کورس Course یک دوره تحصیلی کوتاه است که شامل یک درس می شود و تعداد واحدهای آن معمولا کمتر از 30 کردیت است.کردیت واحد اندازه گیری دروس شماست.پروگرام Program یک دوره کامل تحصیلی شامل تعداد زیادی کورس است که در واقع شما باید برای آن اقدام کنید تا بتوانید پس از اخذ پذیرش، برای دریافت ویزای تحصیلی به سفارت سوئد مراجعه کنید.تعداد کردیت یک پروگرام برای اخذ ویزای تحصیلی حداقل باید 60 کردیت(یکساله) باشد.پروگرامهای دوساله 120 کردیتی و پروگرامهای سه ساله(دوره های لیسانس) 180 کردیتی هستند.تفاوت پروگرامهای یکساله و دوساله (دوره های فوق لیسانس) فقط در تعداد کورسهای آنهاست.

سوال

مزایای ویزای تحصیلی سوئد چیست؟ آیا درصورت تاهل یا بچه دار شدن در سوئد امکانات یا تسهیلات خاصی مشمول دانشجویان ایرانی می شود؟

پاسخ

خیر.ویزای تحصیلی سوئد یک اجازه اقامت موقت است که به شما امکان تحصیل و کار در سوئد (بدون محدودیت ساعات کاری در هفته) را می دهد.با این ویزا شما براحتی می توانید به کشورهای عضو شنگن سفر کنید اما درصورت تاهل یا فرزند دار شدن شما در سوئد شما نمی توانید برای اقامت دائمی خود یا فرزندتان اقدامی انجام دهید چون در سوئد قانونی بر اساس قانون تولد (مثل آمریکا) وجود ندارد که بواسطه آن فرزند شما بخاطر تولد در خاک سوئد، سوئدی محسوب شود.فرزند شما درصورتی سوئدی محسوب می شود که یکی از والدین سوئدی یا دارای تبعیت سوئد باشد.

سوال

راههای قانونی گرفتن اقامت دائمی در سوئد کدام است؟

پاسخ

برای دریافت پاسخ مطلب اینجا را خوب بخوانید.

سوال

آیا امکان سرمایه گذاری در سوئد و گرفتن اقامت دائمی سوئد وجود دارد؟

پاسخ

بله. اطلاعات بیشتر را اینجا ببینید.

سوال

بزرگترین و مهمترین شرکتهای سوئدی کدامها هستند؟

پاسخ

اطلاعات مختصری از تعدادی از این شرکتها را می توانید در مطلب بخش کار در سوئد در اینجا بیابید.

سوال

زبان سوئدی را چگونه می توان آموخت؟

پاسخ

ابتدا از شما دعوت می شود مطلب اینجا را بخوانید.وقتی بعنوان وارد سوئد می شوید، می توانید برای کلاسهای زبان سوئدی بصورت رایگان ثبت نام کنید.پس از مدتی و بر اساس نوبت شما در صف ثبت نام از شما برای حضور در کلاسهای رایگان دعوت بعمل می آید.مرکز برگزاری و ثبت نام کلاسها موسسه SFI هست که با مراجعه حضوری می توانید در صف ثبت نام قرار بگیرید.

نگارش تهیه و تنظیم : دکتر علی مهدی پور
پاسخ
تشکر کنندگان: usa.lover ، ADONIS ، zara man ، Hossein81 ، آقای وکیل ، msar
(2010-07-10 ساعت 18:13)ADONIS نوشته:  سلام
فکر کنم این سه تا "اینجا " لینک بوده . اگه بوده ممنون میشم اونا رو هم برامون بزارید یا آدرس بدین !
ممنون

بله لینکهای زیادی در این متن وجود داره اما متاسفانه در این فاروم وقتی مطلبی رو کپی پیست میکنی لینکها و تصاویر منتقل نمیشن

دو لینکی که خواسته بودین

http://www.megaupload.com/?d=XVF8VZYH

http://skyofsweden.blogsky.com/category/cat-6/
پاسخ
تشکر کنندگان: ADONIS ، msar
سلام دوستان

اینجا دیدم بعضی از دوستان گفتن آیلتس برای دانشگاههای سوئد قابل قبولتره تا تافل. از اونجایی که تافل سطوح خیلی گسترده تری داره بالاتر از آیلتس نباشه پایینتر نیست. یکی از دوستام که تافل داشت با داشتن رزومه و نمراتی تقریبا شبیه به دوست دیگرم که آیلتس داشت خیلی راحتتر و در دانشگاه با رنک بالاتری پذیرش گرفت. اگر هم بخواید از امریکن بودن تافل ایراد بگیرید محض اطلاعتون باید بگم که تو سایت دانشگاه استکهلم (دانشکده ریاضی و یکی دو تا دانشکده دیگه) که یکی از برترین دانشگاهها تو رشته های علوم پایه ست حتی داشتن مدرک جی ار ای هم توصیه شده که صد در صد مال آمریکاست.

پس لطفا اطلاعات غلط ندید

اونی که شما گفتید برای مهاجرت به کانادا و استرالیا صادقه
پاسخ
تشکر کنندگان: usa.lover ، zara man ، msar
دوست من شما بهتره اول یاد بگیرید که IELTS آیلتس تلفظ نیمشه، آیلز هست! بعدش تشریف بیارید و فتوا بدهید!
در مورد GRE مگر آزمون بریتیشی هم برایش وجود داره؟

باز حالا میگن محمد دعوا میخواهد به پا کند!
جهت اطلاعتون باید عرض کنم که طریقه امتحان تافل تغییر کرده و با آیلز شبه شده! مخصوصاً رایتینگ!

در مورد گستردگی آیلز و تافل، اصلاً با هم قابل قیاس نیستند! حداقل متقاضی آیلز 3 برابر بیشتر از تافل هست!
لطفاً پس از تحقیقات بیشتر تشریف بیاورید و نظر بدهید!

در ضمن در مورد سوئد، هیچ فرقی بین آیلز و تافل نگذاشتند! هر دو یک اعتبار دارند! اما در بین الملل، 100% این آیلز هست که برنده شده!

سپاس
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
به نظر منم تو اروپا و سوئد ايلز و تافل اصلا تو گرفتن پذيرش تاثيري نداره.البته منظورم زمانيه كه 2تا فرد شرايط يكساني داره .بعد چون يكي تافل داره بگن تو برو.
يه انتقاد از بچه هاي عضو اين سايت. واقعا اين سايت مرده ست.اطلاعان كمي توش ردو بدل ميشه و در مقايسه با سايت مشابه ميشه گفت اصلا ..........
باي
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
افرادی که در سوئد زندگی می کنند و قصد استفاده از وام تحصیلی جهت ادامه تحصیل در دانشگاههای کشور سوئد را دارید، میتوانند از وام تحصیلی به شرط دارا بودن شرایط زیر بهره مند شوند.
این سازمان درصورت احراز شرایط موردنیاز و به منظور ادامه تحصیلات تان در سوئد به شما وام تحصیلی می دهد که پس از اتمام تحصیلات موظف هستید طی یک مدت زمان مقرر کل مبلغ پرداختی را طی اقساط بلندمدت به دولت بازپرداخت نمایید.در ادامه به شرایط استفاده از این کمک هزینه تحصیلی اشاره می کنیم.
برای دریافت وام تحصیلی از سوی این سازمان، شما بایستی شرایط زیر را داشته باشید:
۱- برای منظوری غیر از تحصیل به سوئد آمده باشید.یعنی اینکه دانشجوی میهمان نباشید چون طبق قوانین تحصیلی سوئد، دانشجویان میهمان خودشان باید هزینه های تحصیلی خود را تامین کنند.
۲- در اداره ثبت احوال سوئد ثبت نام شده باشید.یعنی اینکه دارای شماره ملی ده رقمی یا همان پرشون نامر Personnummer باشید.
۳- دارای اقامت دائمی سوئد باشید یا اینکه اجازه اقامت معتبر بر اساس پیوند زناشویی با یک فرد تبعه سوئد را داشته باشید. درصورتی که در سوئد حداقل بمدت دوسال بطور نیمه وقت کار کرده باشید، باز هم می توانید از تسهیلات وام تحصیلی استفاده کنید.موارد زیر کار محسوب می شوند:
* استخدام در سوئد
* کار در شرکت یا کسب و کار خصوصی خود که در سوئد به ثبت رسیده باشد
* نگهداری از فرزند زیر ده سال خود
* ثبت نام بعنوان کارجو در اداره کاریابی سوئد
* شرکت در دوره های آموزشی بازار کار
* تحصیل در دوره آموزشی زبان سوئدی (SFI) برای مهاجرین یا سایر دوره های تحصیلی حداکثر در سطح ابتدایی و راهنمایی
* مدت زمان دریافت حقوق بیماری Sjukersättning یا کمک هزینه فعالیت Aktivitetsersättning
توجه داشته باشید که مدت زمان کارتان از روزی که آخرین مرتبه به سوئد آمده اید محاسبه می شود.افرادی که واجد شرایط حداقل دوسال کار در سوئد نباشند ولی با یک فرد تبعه سوئد ازدواج کرده و زندگی کنند،کماکان حق برخورداری از وام تحصیلی را خواهند داشت.همزی بودن یا سامبو Sambö بودن (زندگی با پارتنر) با یک فرد تبعه سوئد به مدت حداقل دو سال نیز جزو شرایط قابل قبول برای استفاده از وام تحصیلی است.
۴-اگر تبعه یکی از کشورهای اتحادیه اروپا هستید یا اینکه خویشاوند فردی هستید که بعنوان تبعه یکی از کشورهای اتحادیه اروپا دارای کارت اقامت است، باز هم می توانید از حق حمایت مالی تحصیلی در سوئد استفاده نمایید.
۵-اگر در سوئد پناهنده هستید(از سوی دولت سوئد بعنوان نیازمند به حمایت و پناه تشخیص داده شده باشید) می توانید از وام تحصیلی استفاده کنید ولی اگر پناهجو هستید(هنوز با درخواست پناهندگی شما موافقت نشده است)، شرایط استفاده از وام تحصیلی را نخواهید داشت.
اطلاعات بیشتر را می توانید در اینجا دنبال نمایید.
منبع خبر CSN
نگارش و تنظیم زیر آسمان سوئد
پاسخ
تشکر کنندگان: usa.lover ، ADONIS ، zara man ، آقای وکیل ، msar
تغییرات دوباره قوانین پذیرش دانشجویان و بررسی راهکارهای پذیرش آسان تر برای دانشجویان خارجی
دولت سوئد در نظر دارد قوانین جدید پذیرش در دانشگاه های سوئد را با وجود اینکه تنها مدت کوتاهی از اجرای آن می گذرد مجددا تغییر دهد. دلیل این تصمیم انتقادات شدیدی است که نسبت به تبعیض آمیز بودن این قوانین در رابطه با دانشجویان دارای دیپلم خارجی و همچنین دانشجویان مسن صورت گرفته است.
در قوانین فعلی پذیرش سوئد دانشجویان دارای دیپلم خارجی در یک گروه جداگانه قرار می گیرند. تعداد درصد پذیرش دانشجو در هر گروه نیز بر اساس میزان متقاضیان هر گروه صورت می گیرد. از آنجائیکه تعداد متقاضیان دارای دیپلم خارجی به دلایل آشکار در مقایسه با دیگر متقاضیان اندک است این خطر وجود دارد که متقاضیان این گروه سهمیه خود را بکلی از دست بدهند.
دولت همچنین در صدد است تا قوانین را جهت راحت تر نمودن ورود دانشجویان مسن تر به دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی کشور تغییر دهد. این گروه نیز بواسطه تغییراتی که جدیدا در قوانین پذیرش دانشگاهی سوئد صورت گرفت با دشواری بیشتری قادر به ورود به دانشگاه شده اند.
توبیاس کرانتس وزیر آموزش عالی سوئد به یک گروه بررسی ماموریت داده است تا پیش نویس تغییر قوانین در این رابطه را تیهه و تسلیم دولت نماید.
دانشجویان سوئدی می بایست در آینده نزدیک با تعطیلات چند ماهه تابستانی خداحافظی کنند.
دولت سوئد در صدد است تا تعطیلات تابستانی چند ماهه دانشگاه های کشور را از میان برداشته و یک ترم تحصیلی سوم به دو ترم فعلی دانشگاه های سوئد اضافه نمایند. از آنجائیکه همه احزاب اپوزوسیون نیز در این زمینه با دولت همراه هستند امکان اعمال این تغییر در آینده نزدیک بسیار بالا پیش بینی می شود.
توبیاس کرانتس وزیر آموزش عالی سوئد می گوید که در صور پیروزی دولت وی در انتخابات پیش رو هیئتی را مامور بررسی و آماده سازی پیش نویس تغییر قانون در این زمینه خواهد نمود.
دولت سوئد امیدوار است با تغییر سیستم تحصیلی کشور از دو ترم به سه ترم در سال, امکان ورود دانشجویان فارغ التحصیل به بازار کار را تسریع نماید تا بنوبه خود منجر به شکوفایی هر چه بیشتر اقتصاد سوئد شود.
منابع: thelocal.se
به نقل از : استکهلمیان
پاسخ
تشکر کنندگان: msar
اخبار فارسی سوئد: دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا (مانند دانشجویان ایرانی) از سال آینده جهت تحصیل در دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سوئد مجبور به پرداخت شهریه خواهند شد. پرسش بسیاری از دانشجویان میهمان ایرانی پس از تغییر قوانین این بوده که این شهریه ها به چه میزانی خواهد بود.
بر اساس قوانین و مقررات جدید, هر دانشگاه و مرکز آموزش عالی سوئد خود راسا و در چهارچوب مقررات مشخصی شهریه مربوط به هر رشته تدریس شده در هر دانشگاه را مشخص خواهد کرد.

ترم پاییز امسال آخرین ترم پاییزی دانشگاهی در سوئد است که دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا (مانند ایران) قادر به تحصیل رایگان در سوئد خواهند بود. قوانین و مقررات جدید از ترم پاییز سال ۲۰۱۱ در سوئد به مرحله اجرا گذاشته خواهد شد.

در حال حاضر تعدادی از دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی در سوئد از جمله دانشگاه های لوند, اپسالا و دانشگاه “میت” در زمینه میزان شهریه دریافتی از دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا تصمیم گیری نموده اند. خبر فارسی سوئد تنها به ذکر چند نمونه در این رابطه اکتفا می کند. پیش بینی می شود که شهریه دریافتی دیگر دانشگاه هایی که هنوز در این رابطه تصمیم گیری نکرده اند نیز در حول و حوش همین ارقام خواهد بود.

هزینه تحصیل برای دانشجویان ایرانی و دیگر دانشجوبان خارج از اتحادیه اروپا جهت یک سال تحصیلی (دو ترم دانشگاهی) در دانشگاه اپسالا در چند رشته مختلف به شرح زیر اعلام شده است:

رشته پزشکی: ۱۸۰ هزار کرون (معادل حدود ۲۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ایران)
رشتته های علوم طبیعی ۱۳۵ هزار کرون (معادل حدود ۱۹ میلیون و ۳۰۰ هزار تومان ایران)
رشته های علوم انسانی ۱۱۰ هزار کرون (معادل حدود ۱۵ میلیون و ۷۰۰ هزار تومان ایران)
رشته های آموزگاری ۹۰ هزار کرون (معادل حدود ۱۲ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان ایران)

و اما دانشجویان غیر اروپایی مایل به تحصیل در رشته خلبانی در سوئد می بایست آماده پرداخت یکی از گرانترین شهریه های دانشگاهی در این کشور باشند. برای نمونه شهریه تحصیل در رشته خلبانی در دانشگاه لوند در جنوب سوئد ۱ میلیون کرون (حدود ۱۴۳ میلیون تومان ایران) برای هر سال تحصیلی (دو ترم دانشگاهی) خواهد بود.

پیش بینی می شود که میزان شهریه دریافتی دیگر دانشگاه ها و مراکز آموزش عالی سوئد نیز در حد مشابهی تثبیت شود که هم سطح با دیگر دانشگاه های معتبر اروپایی و آمریکا قرار دارد.

شایان ذکر است که شهریه های فوق تنها هزینه تحصیل در دانشگاه و یا مرکز آموزش عالی بوده و هزینه خورد و خوراک, اجاره مسکن, خرید کتاب و همه دیگر هزینه های یک زندگی معمولی یک دانشجو نیز می بایست به آن اضافه گردد.
هدف از شهریه ای کردن دانشگاه های سوئد برای دانشجویان غیر اروپایی این بوده است که دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا نتوانند با استفاده از سیستم رایگان تحصیلات عالی در سوئد که هزینه آن توسط مالیات دهندگان سوئدی تامین میشود جای دانشجویان سوئدی و اروپایی را بگیرند. به عبارت دیگر مالیات دهندگان سوئدی مجبور نشوند هزینه تحصیلات دانشجویان کشورهای بیگانه را بپردازند. توجیهی اگرچه منطقی اما نه چندان خوش آیند برای دانشجویان خارجی و از جمله ایرانی مایل به تحصیل در سوئد.

سوئد از معدود کشورهای غربی در جهان بشمار میرفت که حتی از دانشجویان خارجی نیز در صورتیکه از یک دانشگاه سوئدی پذیرش داشته و مخارج امرار معاش خود را دارا می بودند هیچ شهریه دانشگاهی برای ادامه تحصیلات دریافت نمی کرد.

تاکنون دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا, از جمله دانشجویان ایرانی با استعداد, بدون اینکه نگرانی جهت پرداخت شهریه های سنگین دانشگاهی داشته باشند قادر بودند که از سوئد ویزای تحصیلی و دانشجویی گرفته و در دانشگاههای معتبر این کشور به تحصیل بپردازند. در حالیکه دانشجویان ایرانی در صورت پذیرش در دانشگاههای دیگر کشورهای غربی مجبور به پرداخت ده ها هزار دلار و یورو بعنوان شهریه دانشگاهی بوده اند.

اما از از ترم پاییز سال ۲۰۱۱ تحصیلات دانشگاهی در سوئد نیز مانند ایالات متحده آمریکا و دیگر کشورهای اتحادیه اروپا برای دانشجویان داخل اتحادیه اروپا رایگان و برای دانشجویانی که از کشورهای خارج از اتحادیه اروپا (مانند ایران) جهت تحصیل به سوئد می آیند متضمن پرداخت شهریه دانشگاهی خواهد بود. جزئیات قوانین جدید
جزئیات دیگری از قوانین جدیدی که از ترم پاییز سال ۲۰۱۱ در سوئد به مرجله اجرا گذاشته خواهد شد بنا بر تحقیقات صورت گرفته از سوی خبر فارسی سوئد بشرح زیر است:

- هر دانشگاه و موسسه آموزش عالی میبایست شهریه ای را جهت دانشجویان کشورهای خارج از اتحادیه اروپا مشخص نماید. تصور می شود که چنین شهریه ای با توجه به استانداردهای سوئد بسیار بالا خواهد بود. میانگین شهریه دانشگاهی در دانشگاههای سوئد حدود ۸۰ هزار کرون برای هر سال تحصیلی برآورد شده است (معادل حدود ۱۲ میلیون تومان, برای هر سال تحصیلی). با این وجود دانشگاه ها تنها جهت تامین هزینه های خود مجاز به دریافت شهریه خواهند بود و اجازه سودآوری نخواهند داشت.

- دانشجویان میبایست بدون استثناء بر اساس نمرات خود وارد دانشگاه شوند و برای مثال پذیرفتن دانشجویانی که پول بیشتری از میزان شهریه درنظر گرفته شده پرداخت کنند ممنوع خواهد بود.

- جهت دانشجویان برجسته و با استعداد خارج از اتحادیه اروپا یک سیستم بورسیه ایجاد خواهد شد تا استعداد این گروه از دانشجویان با استعداد و برجسته بواسطه کمبود امکانات مالی به هدر نرود. بودجه این بورسیه از صندوق مالیات دهندگان تامین خواهد شد.

- برخی از دانشجویان تبعه خارج از اتحادیه اروپا از پرداخت شهریه معاف خواهند بود. از جمله دانشجویانی که در سوئد اقامت دائم دارند و برای مثال از طریق پیوند به این کشور آمده اند, دانشجویانی که در چهارچوب برنامه های تبادل دانشجو به سوئد می آیند و همچنین اتباع سوئیس که عضو اتحادیه اروپا نیست اما دارای قرارداد ویژه ای در این زمینه با اتحادیه اروپاست.

- دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا غیر از شهریه جهت تسلیم تقاضا نیز مجبور به پرداخت هزینه ای خواهند بود.

منتقدین چه میگویند
به نظر منتقدین شهریه ای کردن دانشگاههای سوئد برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا منجر به کاهش تعداد دانشجویان غیر اروپایی دانشگاهها و مراکز آموزش عالی سوئد خواهد شد.

نظر دیگر منتقدین این است که برای برخی رشته های دانشگاهی, بویژه در زمینه های تکنیکی, حتی متقاضی کافی سوئدی و اروپایی وجود ندارد و که پذیرش دانشجویان غیر اروپایی نقش قابل توجهی جهت زنده نگاه داشتن اینگونه رشته ها در دانشگاههای سوئد ایفا میکرد و با اجرای این قانون دچار آسیب جدی خواهد شد.

انتقاد دیگر که نسبت به شهریه ای کردن دانشگاههای سوئد برای دانشجویان خارج از اتحادیه اروپا بیان میشود این است که در اینصورت نه با استعداد ترین دانشجویان بلکه دسته ای که توان مالی بیشتری دارند به دانشگاههای سوئد جذب خواهند شد (اگرچه در مورد دانشجویان ایرانی در حال حاضر نیز چنین است و این عموما خانواده های متمول ایرانی هستند که قادر به تامین مخارج تحصیل فرزندان خود در سوئد میباشند) مگر اینکه دولت تسهیلات اهدای بورسیه مفصلی را جهت جذب اینگونه دانشجویان به مورد اجرا بگذارد. البته چنین موردی در قانون جدید گنجانده شده است.

منتقدین همچنین معتقدند که هزینه فراهم آوردن تسهیلات بورسیه ای ارزانتر از سیستم فعلی که در آن تحصیلات دانشگاهی برای همه رایگان است نخواهد بود و خصوصا دانشگاهها و مراکز آموزشی عالی کوچکتر سوئد قدرت رقابت خود را از دست خواهند داد.
پاسخ
تشکر کنندگان: hassanrouhi ، mahsa-z ، majidazimi ، msar
درپی انتقادهایی که به نظام جدید پذیرش دانشجویان خارجی در دانشگاه ها و مدارس عالی سوئدشد، دانشگاه لوند در جنوب سوئد، امتحان ویژه ای را برای پذیرش دانشجویان خارجی درنظرگرفته است.
مدیران این دانشگاه معتقدند که مقررات موجود برخلاف شرط مستدل بودن و رفتار برابر با تمام متقاضیان است و درنتیجه شیوه ی دیگری را که متناسب با تعهد سوئد دربرابر اتحادیه اروپا باشد به اجرادرآورده اند.
مقررات جدید که به تصمیم دولت از آغازسال جاری به اجرادرآمده، دانشجویان خارجی را حتی با داشتن نمرات بسیار بالا از ورود به رشته های موردنظرشان بازمی دارد. این مقررات متقاضیان را گروه بندی کرده و پذیرش در هررشته را به نسبت تعداد متقاضی درهرگروه تعیین کرده است. درنتیجه دانشجویان خارجی دریک گروه قرارمی گیرند و اگر تعدادشان کم باشد، که معمولا کمتر از متقاضیان سوئدی ست، امکان تحصیل در رشته ی موردنظرشان را ازدست می دهند.

به نقل از: sverigesradio
پاسخ
تشکر کنندگان: msar




کاربران در حال بازدید این موضوع: 1 مهمان